goeie vraag....quote:Op woensdag 30 september 2009 16:51 schreef Dawnbreaker het volgende:
Dus je werd vanmorgen wakker en besefte dat je niet meer van je man houdt?
Maar gisteren nog wel dus of hoe werkt dat?
Bij hem blijven omdat ie ziek is zal je niet gelukkiger van worden. En je kan je ook afvragen of hij wel een vrouw bij zich wil hebben die niet meer van hem houdt...quote:Op woensdag 30 september 2009 16:50 schreef Sandrasan het volgende:
Ben je 10 jaar getrouwd, kom je erachter dat je eigenlijk niet meer van je echtgenoot houdt...
Wat nu? Alles wat hij zegt en doet irriteert me en waar ik voorheen half in paniek raakte bij de gedachte dat we misschien zouden moeten scheiden, maakt het me nu niet meer uit. Ik stel me voor hoe het zou zijn als hij niet meer hier zou wonen en dan komt er alleen maar een gevoel van rust.
De oplossing lijkt dan simpel: scheiden dus... maar we hebben een kind van 6. Wat is het effect van scheiding op zo'n ventje?
En nog een maar: echtgenoot is ziek. Hij zit nog in de onderzoeksfase, allemaal erg onzeker en dus angstig, en het zou weleens heel ernstig kunnen zijn. Ik vind dat ik er voor hem moet zijn, hem moet steunen, hoewel hij er niet voor mij was (mij niet steunde) toen ik zelf ernstig ziek was. Hij verweet mij zelfs dat ik er niet goed mee omging... (dan heb je het dus over de ziekte met een K, nou vraag ik je: is er een protocol voor ofzo, hoe je daar mee om moet gaan?)
Wat nu?
San
Hoe lang is scheiden al een optie of een overweging voor je dan? Of waarom zouden jullie voorheen 'moeten' scheiden?quote:Op woensdag 30 september 2009 16:50 schreef Sandrasan het volgende:
waar ik voorheen half in paniek raakte bij de gedachte dat we misschien zouden moeten scheiden, maakt het me nu niet meer uit.
Ja en? En ik had het al gedaan als ik zelf niet de steun had gekregen die ik nodig zou hebben gehad.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:08 schreef Sir_Mix_A_Lot het volgende:
Lees ik het nu goed en zeg je dat je iemand met kanker jullie huis uit wil zetten?
for better and for worsequote:Op woensdag 30 september 2009 17:20 schreef Aneurism het volgende:
Kortom je verwijt hem dat hij er niet was, terwijl hij je niet het huis heeft uit geflikkerd... Maar zelf sta je op het punt dat wel te doen.
Die heeft uiteindelijk meer aan ouders die zelf ook gelukkig zijn. Maar moeilijk wordt het ongetwijfeld, voor hem.quote:Op woensdag 30 september 2009 16:50 schreef Sandrasan het volgende:
De oplossing lijkt dan simpel: scheiden dus... maar we hebben een kind van 6. Wat is het effect van scheiding op zo'n ventje?
Een scheiding is hoe dan ook wel kut. Of ze nou uit elkaar gaan of bij elkaar blijven met veel spanningen. Maar het komt wel goed met hem, zolang jullie het enigszins normaal regelen.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:27 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Die heeft uiteindelijk meer aan ouders die zelf ook gelukkig zijn. Maar moeilijk wordt het ongetwijfeld, voor hem.
Dit is natuurlijk nergens op gebasseerd.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:58 schreef henkzijlstra het volgende:
het zal de maatschappij van tegenwoordig wel zijn waar het normaal is om rond te gaan hoereren als de partner ernstig ziek is en je hard nodig heeft....?
Dat is toch best lief, dat ze elkaar in ieder geval geen kanker gunnen.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:26 schreef Re het volgende:
[..]
for better and for worse
lijkt wel of TS en manlief elkaar de ziekte niet gunnen oid...
Kanker dus. Lekker offtopic maar we leven niet meer in de seventies hoor.quote:Op woensdag 30 september 2009 16:50 schreef Sandrasan het volgende:
dan heb je het dus over de ziekte met een K
Heeft niks met de seventies te maken.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:05 schreef t1m0k het volgende:
[..]
Kanker dus. Lekker offtopic maar we leven niet meer in de seventies hoor.
Heb je het nou eigenlijk over mij of over hem?quote:Op woensdag 30 september 2009 17:58 schreef henkzijlstra het volgende:
het zal de maatschappij van tegenwoordig wel zijn waar het normaal is om rond te gaan hoereren als de partner ernstig ziek is en je hard nodig heeft....?
Als je op een bepaald moment de keus hebt gemaakt komt het alleen maar harder aan. Misschien moet je gewoon eens een goed gesprek aangaan met hem en uitleggen dat je twijfelt en nadenkt over scheiden. Misschien dat dit hij zijn mening herziet als je hem meldt hoe jij je voelt en dat dit hem overhaalt om alsnog in therapie te gaan. Als je de dingen waar je echt mee zit niet kan bespreken binnen je relatie belooft het sowieso weinig goeds..quote:Op woensdag 30 september 2009 19:17 schreef Sandrasan het volgende:
Relatietherapie heeft hij altijd geweigert.
..
Mijn man weet niet dat ik over scheiden zit te denken nee. Ik wil dat niet ook nog op zijn bordje erbij leggen, nu de situatie zo onzeker en angstig is.
Ben je er zeker van dat jij in dat huis kunt blijven wonen?quote:Op woensdag 30 september 2009 19:17 schreef Sandrasan het volgende:
Ik wil hem overigens echt niet direct de deur uitzetten. Daar is het absoluut niet het moment voor.
Niet meer.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:47 schreef picardmike het volgende:
Na 10 jaar erachter komen dat je niet van iemand houdt![]()
quote:Niet meer.
Helemaal waar wat hierboven staat. Maar aan de andere kant, ik weet niet of jullie veel ruzie hebben, of dat je je wrange gevoelens toch onderbewust op je zoontje afvuurt. Maar wat ik wil zeggen is dat een ruziënde, verdrietige omgeving alles behalve prettig is. Ook hierdoor kan hij erg teruggetrokken raken, aggresief, maar bovenal zal hij vooral jou de schuld geven van de miserabele situatie omdat je niet bent weggegaan en zijn vader wel blijft verwijten.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:36 schreef jerseygirl het volgende:
ik zeg zometeen niet dat je om je kind bij elkaar moet blijven, maar het heeft wel degelijk een heel grote inpak op je kind,
je zal je zoontje heel goed moeten voorbereiden als jullie samen de stap gezet hebben van: mama/papa gaat ergens anders wonen en hem dan uitleggen dat je papa niet meer zo lief vind als je zoontje hem vind. en hem uitleggen wanneer hij papa/mama mag bezoeken.
consequenties zijn, angstaanvallen, bedplassen, onzeker (denkend dat het zijn schuld is), niet meer goed functioneren op school, kan aggressief of heel teruggetrokken worden.
kijk het hoeft niet, maar de kans is wel vrij groot!
dus als je het wil en het hebt besproken moet je het ook echt doen en niet uiteindelijk nog beslissen om het niet te doen omdat je ineens beseft dat je toch niet bij je man weg wilt.
dat is pas not done voor dat jochie!
dus denk goed na! succes met je beslissing en sterkte met de ziekte van je man!
Kan prima dat je niet meer op die manier van iemand houdt.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:59 schreef picardmike het volgende:
[..]
Nou ik zie het verschil niet hoe kan je nou ineens niet meer van iemand houden? Dan stelde dat houden van toch ook niks voor. Zo kan je alles wel recht lullen wat krom is.
Het feit dat hij er toen óók niet was, wordt nu natuurlijk wel erg dankbaar aangegrepen door TS om voor zichzelf goed te praten dat zij er dan nu ook niet hoeft te zijn voor hem nu de situatie is omgedraaid.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:30 schreef verleiding het volgende:
En je moet doen wat je hart zegt. Kies voor je eigen geluk. Ja en, hij is ziek? Je "verwijt" hem dat hij er niet voor jou was toen je zelf ziek was, dus waarom je daar druk over maken..
Waar staat dat? Ze verwijt hem idd dat hij niet klaar stond voor haar, maar andersom staat het nergens beschreven. Sterker nog: ze wil hem met haar twijfels nu niet belasten omdat hij zelf in een onzekere situatie zit. In mijn ogen niet meer dan logisch.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:02 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Het feit dat hij er toen óók niet was, wordt nu natuurlijk wel erg dankbaar aangegrepen door TS om voor zichzelf goed te praten dat zij er dan nu ook niet hoeft te zijn voor hem nu de situatie is omgedraaid.
Ze speelt serieus met de gedachte hem te verlaten, zelfs nu hij die onderzoeken heeft en in die angst leeft. Om voor zichzelf te onderstrepen dat dat bést moet kunnen, haalt ze twee keer aan dat hij er ook niet voor haar was.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:23 schreef zwaaibaai het volgende:
Waar staat dat? Ze verwijt hem idd dat hij niet klaar stond voor haar, maar andersom staat het nergens beschreven. Sterker nog: ze wil hem met haar twijfels nu niet belasten omdat hij zelf in een onzekere situatie zit. In mijn ogen niet meer dan logisch.
Zoiets lees ik er ook wel in. Een soort legitimatie zoeken dat ze hem kan verlaten zonder gewetenswroeging en het zogenaamd kan verantwoorden naar de buitenwereld toe.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:02 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Het feit dat hij er toen óók niet was, wordt nu natuurlijk wel erg dankbaar aangegrepen door TS om voor zichzelf goed te praten dat zij er dan nu ook niet hoeft te zijn voor hem nu de situatie is omgedraaid.
Topadviesquote:Op woensdag 30 september 2009 16:52 schreef LasTeR het volgende:
Blijf in ieder geval niet bij iemand uit medelijden, je wilt zelf gelukkig zijn dus moet je je eigen geluk ook creëren. Natuurlijk heeft dat een flinke impact op een kind, maar die komen daar ook weer bovenop.
het kan erg wisselend zijn wat de gevolgen zijn van een scheiding voor kinderen....quote:Op woensdag 30 september 2009 16:50 schreef Sandrasan het volgende:
Ervaringen/meningen/inzichten van anderen zorgen er weleens voor dat je anders tegen dingen aan gaat kijken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:12 schreef Nosh het volgende:
Gewoon doen gek, je zit hier de staat van je huwelijk met het internet te bespreken, wat denk je nou zelf?
Sandrasan heeft het niet over ruzie. Wel over problemen, maar die horen erbij.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:10 schreef SantaMuerte het volgende:
Heb niet alles gelezen maar goed.
...
Wat ik nog van vroeger weet is dat mijn ouders 23 jaar geleden zijn gescheiden, wat het beste van die tijd is blijven hangen is 24 jaar geleden oftewel de constante ruzies die daar vooraf gingen aan de scheiding.
Ze heeft het wel over frustraties en ergernissen, als die alleen maar erger worden krijg je ruzie (of een maagzweer).quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:35 schreef jantco het volgende:
[..]
Sandrasan heeft het niet over ruzie. Wel over problemen, maar die horen erbij.
Problemen zijn nog geen reden voor een scheiding.
Wie gun jij wel kanker dan? Sukkel.quote:Op woensdag 30 september 2009 17:26 schreef Re het volgende:
[..]
for better and for worse
lijkt wel of TS en manlief elkaar de ziekte niet gunnen oid...
quote:Op woensdag 30 september 2009 16:53 schreef LasTeR het volgende:
En dan is er altijd nog relatietherapie.
Dus als ik het goed begrijp miep je dat je man je niet heeft geholpen en dat dat een goede reden is om dat nu ook niet te doen, met in gedachte genomen dat het nu veel erger kan zijn. Zo een soort mensen moeten KAPOT (ja jij ja, hypocriet). Gister toevallig een keer google geladen? Oog om oog, tand om tand. Oh en, ga maar lekker schieden, dat kind van zes komt later wel.quote:Op woensdag 30 september 2009 19:17 schreef Sandrasan het volgende:
Jeetje, zoveel reacties in zo'n korte tijd had ik niet verwacht.
Nee 't was natuurlijk niet van de een op de andere dag dat ik niet meer van hem hield, dit sleept al jaren. En tot nu toe heb ik altijd geprobeerd om oplossingen te vinden voor onze problemen. Om het te blijven proberen, niet op te geven omdat je van elkaar houdt en omdat we getrouwd zijn. Maar als op een gegeven moment langzaamaan het besef binnensijpelt dat je niet meer van hem houdt, wat overigens best een schok op zich is, wat blijft er dan over??
Relatietherapie heeft hij altijd geweigert.
Ik wil hem overigens echt niet direct de deur uitzetten. Daar is het absoluut niet het moment voor.
Scheiden is inderdaad al eens eerder aan de orde geweest, een jaar geleden ongeveer. Na veel praten hebben we besloten bij elkaar te blijven en daarna is het een tijd wat beter gegaan maar langzamerhand zakt het allemaal in tot het gewoon echt niet meer leuk is.
Dat verwijt dat hij er tijdens mijn ziekte niet was is er zeker ja. Okee, de een kan een schouder zijn, de ander niet, daar kan ik inkomen. Maar niet eens een poging doen? Niet eens 1 keer meegaan naar het ziekenhuis? Maar wel een mening hebben over hoe ik ermee omga?
Mijn man weet niet dat ik over scheiden zit te denken nee. Ik wil dat niet ook nog op zijn bordje erbij leggen, nu de situatie zo onzeker en angstig is.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 02:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wie gun jij wel kanker dan? Sukkel.
hier ben ik het absoluut niet mee eens!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 02:11 schreef GaylordF0kker het volgende:
scheiden. De verlossing zal groot zijn en voor je kind opent het nieuwe werelden. Kinderen van die leeftijd passen zich snel aan. no worries, kies voor je geluk als je dat bij je man niet meer kunt vinden of opwaarderen.
Vind dit ook onzin, sorry.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:07 schreef styliste het volgende:
of dit het juiste moment is ja of nee en de redenen waarom je over een scheiding denkt daargelaten,
je kindje is nog jong, die past zich heel makkelijk aan. Mijn ouders zijn onlangs gescheiden (ik ben 23) en dat heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik kende, mijn basis, niet meer klopt. De dingen waar je als kind veel waarde aan hecht en die je later als basis voor je eigen leven neemt zouden zomaar de verkeerde dingen kunnen zijn, omdat je niet beter weet dan dat dat zo hoort, zo deden je ouders het immers ook. (ik weet niet of ik nu heel wazig ben maar het is wat lastig uit te leggen)
Ik wil niet zeggen dat hij het niet moeilijk gaat krijgen maar als je het vanwege je zoontje niet doet en er later achter komt dat jullie toch uit elkaar moeten gaat het voor hem alleen maar moeilijker voor hem worden.
Daar twijfel ik niet aan.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
hier ben ik het absoluut niet mee eens!
meerdere expers zijn het ook niet met je .eens.
http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=857
http://www.opvoedadvies.nl/scheiding.htm
En zo nog veel en veel meer.
Dat hangt helemaal van de manier van scheiden af. Het is niet zo zwart wit. Een vechtscheiding is verschrikkelijk voor het kind, mee eens. Een scheiding waarbij er nog onuitgesproken emoties tussen de ouders zijn, en het kind een punt van een dubbele agenda wordt, is ook kwalijk. Maar dan heb je het over ouders die zelf onvolwassen met de feiten omgaan. Een koppel dat scheidt doet dat pas eenmaal beide partijen er vrede mee hebben. Als dat niet zo is, dan is het geen volwassen scheiding maar is een van beide partijen zelf kind aan het spelen. Ten koste van.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:08 schreef snakelady het volgende:
Ouders die gaan scheiden is voor een kind iets verschrikkelijks ( uiteraard niet als een van de ouders het kind iets aan doet of een van de ouders wordtmishandeld) en wordt zwaar onderschat.
Natuurlijk, maar de intentie en de praktijk wijken na verloop van tijd en gebeurtenissen soms wel eens uiteen. Enig realisme vraagt dan ook om een onderscheid tussen intentie en verwezenlijking.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:08 schreef snakelady het volgende:
Als je kiest voor een kind kies je er eigenlijk ook voor dat je alles op alles zet om bij de vader ( of moeder) van het kind te blijven.
Leed is niet per definitie slecht. Mijn motto is 'een kutjeugd doet wonderen'. Niet omdat ik het anderen toewens, maar omdat mijn jeugd zo in Jerry Springer had gekunnen. Het hangt uiteindelijk allemaal af van hoe het kind begeleid wordt, het zichzelf begeleidt of hoe de eerdere opvoeding was. Het leven is geen rozengeur en maneschijn, het kind mag gerust in een realistische omgeving wonen waarin mensen soms uiteen gaan omdat er samen weinig meer te doen is. In zo'n geval zou het leven van het kind er rijker van moeten worden, de wereld breder, het kind sterker. What doesn't kill you makes you stronger. Dat is een gechargeerde uitspraak van Nietzsche, maar wel een waarheid. Een kind is flexibeler dan een volwassene, minder dogmatisch en wars van schijnzekerheden; een mens kan héél veel hebben. Ik snap dat we in een zorgomgeving wonen waarin kinderen tegen alles en nog wat beschermd moeten worden, maar we mogen ze niet de gang desch levens ontnemen. Dat zou toneelspelen zijn en dat gebeurt al op 5 december.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:08 schreef snakelady het volgende:
Je kiest voor een kind en wil dat kind een zo goed mogenlijk leven geven en zo veel mogenlijk leed besparen.
Thanks jantco, wat je daar zegt is een eye-opener.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:52 schreef jantco het volgende:
Komt een man bij de relatietherapeut.
man: "I don't love my wife anymore"
peut: "then love her!"
man: "but I don't love her"
peut: "then do!"
(uit: Houd je nog wel van mij)
liefde is houden van, het is actie
Communicatie is inderdaad niet onze sterkste kant en ik weet zeker dat als we dat konden verbeteren, de hele relatie al stukken beter zou zijn. Mijn man ziet er echter het nut niet zo van in en als ik graag ergens over wil praten dan begint hij al met zijn ogen te rollen en te zuchten. Dan stuit je met je goede intenties dus tegen een muur.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:03 schreef snakelady het volgende:
Erg lastig, ik ben nu 11 jaar samen met mijn man, hij ligt nu een week in het ziekenhuis en mis hem verschrikkelijk.
Ik heb nooit aan scheiden gedacht, we hebben een sterke en stabiele relatie, maar wij communiceren ook.
Van wat ik bij jou begrijp communiceren jullie niet.
Wat je als eerste moet begrijpen, het gras bij de buren is niet altijd groener.
Stel voor je gaat bij hem wel en je ontmoet tzt een andere man, hou je over 10 jaar nog van hem?
Misschien kon hij jou niet steunen toen jij ziek was omdat hij het niet onder ogen wilde komen, dat hij ej niet wilde verliezen en alleen achter wilde blijven met jullie kind.
mijn man was vorige week haast overleden en ik moest mezelf naar het ziekenhuis slepen, gewoon omdat ik die confrontatie enorm moeilijk vond, om hem daar aan alle toeters en bellen te zien liggen.
Nou ga ik dan wel 2x per dag maar iedereen is anders, praat erover, zeg wat je van hem miste, maak geen ruzie maar probeer rustig en bedeesd erover te praten.
Ten tweede, een relatie is heel hard werken, beide moeten er moeite en tijd insteken, nu is het misschien lastig omdat hij ziek is maar laat je zoontje bv 1x in de maand ergens slapen en ga samen iets leuks doen, praat niet over ziektes en kindjes maar over jullie interesses, over wat je bij elkaar mist en wat je van elkaar verlangt.
Ten derde, jullie zoontje, mijn broer zit nu in een scheiding, als je dat toch ook wil,wat je ook doet! ga niet slecht praten over de vader tegen jullie zoontje, daar help je hem niet mee.
Probeer ondanks jullie gevoelens het contact zo normaal mogenlijk te laten verlopen.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:10 schreef Sandrasan het volgende:
[..]
Communicatie is inderdaad niet onze sterkste kant en ik weet zeker dat als we dat konden verbeteren, de hele relatie al stukken beter zou zijn. Mijn man ziet er echter het nut niet zo van in en als ik graag ergens over wil praten dan begint hij al met zijn ogen te rollen en te zuchten. Dan stuit je met je goede intenties dus tegen een muur.
Samen iets leuks doen is ook erg lastig. Onze interesses liggen ver uit elkaar.
Dan nog ons zoontje. Hier ben ik wel over uit. Ik wil hem niet veel langer meer in deze giftige situatie laten zitten. Als het niet snel sterk verbeterd dan moet ik voor scheiden kiezen. Mijn eigen jeugd is danig verziekt doordat mijn ouders er jaaaaren over hebben gedaan om eindelijk de knoop door te hakken en te scheiden. Beiden waren doodongelukkig met elkaar maar te bang voor een leven zonder elkaar. Knallende ruzies werden afgewisseld met periodes van elkaar doodzwijgen... Dat wens ik echt niemand toe. Ik geloof overigens wel in "What doesn't kill you makes you stronger" maar tot op zekere hoogte want mijn jeugd heeft mij echt niet sterker gemaakt. Integendeel.
@Snakelady: heel veel sterkte met je man. Ik hoop dat het goed komt met hem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |