Bonjour, mensen met verstand van zaken waar ik geen verstand van heb.
Ik heb de afgelopen zomer 5 weken in loondienst gewerkt bij het bedrijf waar ik daarvoor een aantal maanden stage heb gelopen. Het werken ging allemaal goed, collega's waren blij met me, heel fijn allemaal. Het bedrijf zat al wel een ruime tijd in financiële problemen. Toen mijn eerste loon een week te laat was (het had op 15 augustus betaald moeten zijn), vroeg ik bij mijn baas waarom dat was. Hij vertelde dat hij nog geld moest krijgen en het mij zo snel mogelijk zou uitbetalen. De week daarop was het er nog niet, nog een paar keer gevraagd wanneer het zou komen, weer hetzelfde verhaal.
Op mijn laatste dag bij dat bedrijf (2 september) stond het er nog niet, maar wist de baas te vertellen dat ik het eind die week zou hebben.
Uiteraard stond het er niet, dus ik bellen en mailen. Ik heb toen verteld dat ik ongeduldig werd en het geld wilde hebben, hij zou er weer achteraan gaan.
Na nog wat mailtjes en vergeefse pogingen om te bellen, kreeg ik vorige week (15 september) een mail van mijn baas dat de betaling gebounced was, en dat hij het die donderdag zou overmaken. Sure enough, donderdag stuurde hij weer een mail dat hij het had overgemaakt. Dat was dus op 17 september.
Inmiddels is het 23 september en staat het er nog steeds niet, dus ik ben het nu zat.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar wat je als werknemer in dit soort situaties kunt doen, waaronder rente trekken over iedere dag dat het loon te laat is. Het loon wat ik op 15 september had moeten krijgen is er óók nog niet. Nu is het wel zo dat we mondeling hebben afgesproken dat het in twee termijnen wordt betaald en geen data ervoor gezegd. Dit was mondeling, dus dat heeft dan vrij weinig waarde toch?
Wat ik me nu wel afvraag, is hoeveel ik kan doen om zo snel mogelijk af te dwingen dat ik mijn geld krijg. Kan ik bijvoorbeeld nu claimen dat ik een incassobureau op hem afstuur of een advocaat in handen nemen of iets dergelijks?
Ik ga morgenochtend sowieso contact opnemen met de rechtswinkel in Groningen en met hun babbelen over wat ik kan doen, maar een beetje voorbereiding is natuurlijk nooit weg.