abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73048318
Bonjour, mensen met verstand van zaken waar ik geen verstand van heb.

Ik heb de afgelopen zomer 5 weken in loondienst gewerkt bij het bedrijf waar ik daarvoor een aantal maanden stage heb gelopen. Het werken ging allemaal goed, collega's waren blij met me, heel fijn allemaal. Het bedrijf zat al wel een ruime tijd in financiële problemen. Toen mijn eerste loon een week te laat was (het had op 15 augustus betaald moeten zijn), vroeg ik bij mijn baas waarom dat was. Hij vertelde dat hij nog geld moest krijgen en het mij zo snel mogelijk zou uitbetalen. De week daarop was het er nog niet, nog een paar keer gevraagd wanneer het zou komen, weer hetzelfde verhaal.
Op mijn laatste dag bij dat bedrijf (2 september) stond het er nog niet, maar wist de baas te vertellen dat ik het eind die week zou hebben.
Uiteraard stond het er niet, dus ik bellen en mailen. Ik heb toen verteld dat ik ongeduldig werd en het geld wilde hebben, hij zou er weer achteraan gaan.

Na nog wat mailtjes en vergeefse pogingen om te bellen, kreeg ik vorige week (15 september) een mail van mijn baas dat de betaling gebounced was, en dat hij het die donderdag zou overmaken. Sure enough, donderdag stuurde hij weer een mail dat hij het had overgemaakt. Dat was dus op 17 september.

Inmiddels is het 23 september en staat het er nog steeds niet, dus ik ben het nu zat. Ik heb wat onderzoek gedaan naar wat je als werknemer in dit soort situaties kunt doen, waaronder rente trekken over iedere dag dat het loon te laat is. Het loon wat ik op 15 september had moeten krijgen is er óók nog niet. Nu is het wel zo dat we mondeling hebben afgesproken dat het in twee termijnen wordt betaald en geen data ervoor gezegd. Dit was mondeling, dus dat heeft dan vrij weinig waarde toch?

Wat ik me nu wel afvraag, is hoeveel ik kan doen om zo snel mogelijk af te dwingen dat ik mijn geld krijg. Kan ik bijvoorbeeld nu claimen dat ik een incassobureau op hem afstuur of een advocaat in handen nemen of iets dergelijks?

Ik ga morgenochtend sowieso contact opnemen met de rechtswinkel in Groningen en met hun babbelen over wat ik kan doen, maar een beetje voorbereiding is natuurlijk nooit weg.
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_73048403
Een mondelinge afspraak is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke, alleen wat moeilijker te bewijzen. Verder heb je in principe wel recht op een verhoging van je salaris, dit kan aardig oplopen, maar hoe je deze kan afdwingen kan ik je niet zeggen, de rechtswinkel vast wel.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:12:48 #3
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_73048536
Stuur hem een aangetekende brief met je claim (loon) waarin je hem in gebreke stelt, daarna (als er nog niets betaald is) ga je ermee naar een advocaat.
Je moeder is een hamster
pi_73049531
Mensen die ergens blijven werken terwijl ze alsmaar geen loon uitbetaald krijgen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73049603
En even ontopic, zijn er nog meer (ex-) collega's die hun loon moeten krijgen?
Wellicht de krachten bundelen.

Kijk er trouwens niet vreemd vanop als de werkgever straks falliet is.
pi_73049858
Ik ben er maar twee weken blijven werken nadat ik mijn eerste loon uitbetaald had moeten krijgen
En nee, mijn collega kreeg zijn loon wel.

Ook daar heb ik aan gedacht, dus als iemand daar nog nuttige dingen over te zeggen heeft, voel je geroepen
pi_73050465
Wat voor bewijs heb je dat je daar in dienst was?
Getekende urenbriefjes?
Arbeidscontract?
pi_73051734
Arbeidscontract en mailtjes waarin ik mijn uren doorstuurde.
pi_73052391
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:06 schreef Tunafish het volgende:
Nu is het wel zo dat we mondeling hebben afgesproken dat het in twee termijnen wordt betaald en geen data ervoor gezegd.
Dat laatste is niet echt relevant, dan zou hij er rechtens ook tot Sint Juttemis mee mogen wachten?!

En wat betreft het eerste: als jullie een (mondelinge) afspraak hebben en hou houdt zich bij herhaling niet aan zijn "part of the deal", dan ben jij er imo ook niet langer aan gebonden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_73193942
Nou, vandaag met hem gebabbeld over alles (eindelijk -_- ), hij is niet van plan om de rente te gaan betalen en als ik die wel wil vangen mag ik een procedure starten omdat hij vindt dat hij erg redelijk is geweest. Het lijkt me toch dat ik degene ben die erg redelijk is geweest met het wachten op loon, wat er nu nog niet staat.
Hij gaf als redenen dat de bank niet helemaal meewerkte en dat hij heel coulant was in mijn uren, aangezien 'ik ook veel uren betaald kreeg om te leren'. Lijkt me niet mijn probleem, wist hij van tevoren. Bah
Morgen langs een aantal juridische instanties, ben benieuwd naar wat ze voor me kunnen betekenen.
pi_73194025
Spannend!
pi_73195755
Hmm hier ben ik wel even benieuwd hoe dit gaat lopen, Verkapte TVP. Al denk ik niet dat je rente kan krijgen als hij jou betaald heeft voor je stage terwijl dit niet hoefde.
Heb schijt aan de dingen die je wel hebt gedaan, in plaats van spijt van de dingen die je niet hebt gedaan.
pi_73195816
Het was niet voor mijn stage
Tijdens mijn stage was alles onbetaald, de vijf weken tussen het einde van mijn stage en het begin van mijn school was wel betaald.
pi_73201256
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:32 schreef Tunafish het volgende:
hij is niet van plan om de rente te gaan betalen [..] omdat hij vindt dat hij erg redelijk is geweest.
Redelijk geweest waarmee? Ik zie 'm een keer of 8 jou aan het lijntje houden, afschepen, toezeggingen doen en met cliche kutsmoezen aankomen. Maar betalen ho maar! Verstaat je baas dat onder "erg redelijk"?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:56:55 #15
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_73202354
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 03:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Redelijk geweest waarmee? Ik zie 'm een keer of 8 jou aan het lijntje houden, afschepen, toezeggingen doen en met cliche kutsmoezen aankomen. Maar betalen ho maar! Verstaat je baas dat onder "erg redelijk"?
Dit dus. Ik zou er meer proberen uit te halen, al dan niet rechtelijk.
pi_73202987
Hij kwam aanzetten met smoes #veel, dat 'ik nog moest leren en dat ik dat in totaal 5 dagen op zijn kosten heb gedaan'. Hij wist van tevoren dat ik niet heel veel ervaring had met de programmeertalen die we gingen gebruiken (ik werkte mee aan een nieuwe website, gebouwd met Zend Framework) en ging daarmee akkoord. Blijkbaar vindt hij dat in verhouding staan, ik absoluut niet, mensen met enig verstand waarschijnlijk ook niet, en de rechter hopelijk al helemaal niet.
  dinsdag 29 september 2009 @ 09:37:05 #17
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73203032
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:32 schreef Tunafish het volgende:
Nou, vandaag met hem gebabbeld over alles (eindelijk -_- ), hij is niet van plan om de rente te gaan betalen en als ik die wel wil vangen mag ik een procedure starten omdat hij vindt dat hij erg redelijk is geweest. Het lijkt me toch dat ik degene ben die erg redelijk is geweest met het wachten op loon, wat er nu nog niet staat.
Hij gaf als redenen dat de bank niet helemaal meewerkte en dat hij heel coulant was in mijn uren, aangezien 'ik ook veel uren betaald kreeg om te leren'. Lijkt me niet mijn probleem, wist hij van tevoren. Bah
Morgen langs een aantal juridische instanties, ben benieuwd naar wat ze voor me kunnen betekenen.
Maar om wat voor bedrag aan rente gaat t dan? Voor 3 euro lijkt het mij de moeite niet namelijk
pi_73205472
Ik ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik vind dat hij juist niet coulant is geweest door jou zolang op je salaris te laten wachten.
Haters gonna hate.
pi_73205943
Echt heel veel zal het niet zijn... je mag gaan tellen vanaf dag 4 dat het te laat is. Voor werkdag 4 t/m werkdag 8 is de verhoging 5% per dag en voor elke volgende werkdag daarna dat het geld nog niet is gestort, bedraagt de verhoging 1%. Meer dan 50% van de schuldigde bedrag kan het overigens niet worden.
pi_73206121
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:47 schreef nealzzz het volgende:
Echt heel veel zal het niet zijn... je mag gaan tellen vanaf dag 4 dat het te laat is. Voor werkdag 4 t/m werkdag 8 is de verhoging 5% per dag en voor elke volgende werkdag daarna dat het geld nog niet is gestort, bedraagt de verhoging 1%. Meer dan 50% van de schuldigde bedrag kan het overigens niet worden.
Dit kan in TS zijn geval toch al tegen de 50% gaan lopen. Kan toch om enkele honderden euro's gaan.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_73207008
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:33 schreef Tunafish het volgende:
Hij kwam aanzetten met smoes #veel, dat 'ik nog moest leren en dat ik dat in totaal 5 dagen op zijn kosten heb gedaan'. Hij wist van tevoren dat ik niet heel veel ervaring had met de programmeertalen die we gingen gebruiken (ik werkte mee aan een nieuwe website, gebouwd met Zend Framework) en ging daarmee akkoord. Blijkbaar vindt hij dat in verhouding staan, ik absoluut niet, mensen met enig verstand waarschijnlijk ook niet, en de rechter hopelijk al helemaal niet.
nou en? had hij dan maar vooraf moeten bedenken en met jou bespreken. zo ken ik er nog wel een paar!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_73207658
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:33 schreef Tunafish het volgende:
Hij kwam aanzetten met smoes #veel, dat 'ik nog moest leren en dat ik dat in totaal 5 dagen op zijn kosten heb gedaan'.
Dan had hij bij smoes #1 tot en met smoes #veel-1 ook al moeten zeggen dat je "uit coulance omdat hij ze redelijk is geweest" nog maar even op je geld moet wachten ipv toezeggingen en beloftes te doen dat het geregeld is/wordt.
.
pi_73209278
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:37 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Maar om wat voor bedrag aan rente gaat t dan? Voor 3 euro lijkt het mij de moeite niet namelijk
Het loopt in een honderdtal euro's, wel degelijk de moeite waard.
pi_73209591
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:55 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan had hij bij smoes #1 tot en met smoes #veel-1 ook al moeten zeggen dat je "uit coulance omdat hij ze redelijk is geweest" nog maar even op je geld moet wachten ipv toezeggingen en beloftes te doen dat het geregeld is/wordt.
Inderdaad Hij vertelt nu wel dat hij vindt dat hij heel redelijk is geweest, maar toen ik daar werkte heb ik er niks over gehoord. Achteraf gaan klagen over van alles doet hij maar bij iemand anders, had 'ie maar eerder bij mij moeten komen met zijn problemen.
pi_73284216
Vandaag eindelijk tijd gehad om langs het Juridisch Loket te gaan, die vertelden me dat de enige reden waarom hij mijn rente niet zou hoeven te betalen overmacht is. Voor zover ik weet is geen geld hebben geen overmacht, maar gewoon slechte bedrijfsvoering, dus ik ben benieuwd waarom hij claimt dat ik geen recht op die rente heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')