Ja, dat doet de waarde van nieuwbouw. Waarom? Omdat gemeenten de grondprijs zo aanpassen dat het huis uiteindelijk marktconform geprijsd is.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus wat is je huis zonder grond dan werkelijk waard? En pas je de waarde van de verzekering ook aan? Want anders ben je onderverzekerd. De waarde van nieuwbouw, stijgt deze ook veel harder dan de inflatie?
Ok... ik stelde mijn vraag verkeerd, ik bedoel natuurlijk 'herbouw'.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat doet de waarde van nieuwbouw. Waarom? Omdat gemeenten de grondprijs zo aanpassen dat het huis uiteindelijk marktconform geprijsd is.
De grond hier is erfpacht...72k voor betaald. Zo hebben wij dat ook opgegeven aan de verzekering. We gaan er vanuit met brand enzo dat de grond zelf wel zijn waarde blijft houden.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus wat is je huis zonder grond dan werkelijk waard? En pas je de waarde van de verzekering ook aan? Want anders ben je onderverzekerd. De waarde van nieuwbouw, stijgt deze ook veel harder dan de inflatie?
Ik ben heel benieuwd of iemand gegevens heeft over de stijging van de kostprijs van de bouw van de woning over de tijd. M.a.w. de prijs van de woning met aftrek van de grondprijs. De laatste jaren heb ik nl. wel eens als argument gehoord dat de kosten voor het bouwen zo sterk gestegen waren, maar waar zitten die kosten dan? In de grond of in de stenen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:38 schreef capricia het volgende:
De grond hier is erfpacht...72k voor betaald. Zo hebben wij dat ook opgegeven aan de verzekering. We gaan er vanuit met brand enzo dat de grond zelf wel zijn waarde blijft houden.
Wat de waarde van de nieuwbouw daar bovenop doet...geen idee...neem aan dat dat gewoon de inflatie volgt? Kan meer of minder zijn...ik reken dat niet ieder jaar na.
Het echt trieste is dat de grond, welke dus niet van ons is, wel mee telt in de WOZ berekening.../kots
Heb je natuurlijk een punt, maar ik hecht nu eenmaal weinig waarde aan de argumentatie van iemand die niet eens capabel is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Laat ik het zo zeggen dat het over het algemeen niet de cum laude afgestudeerden zullen zijn.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:32 schreef xenobinol het volgende:
In plaats van in te gaan op de argumenten begin je te zwammen over lidwoorden en d's en t's. Aan de hand daarvan doe je dan maar een wilde gok over de kwaliteiten van de de persoon in kwestie. Maar dat is okwant het past prima in de fok traditie
Dat eerste deel ben ik ook benieuwd naar, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of iemand gegevens heeft over de stijging van de kostprijs van de bouw van de woning over de tijd. M.a.w. de prijs van de woning met aftrek van de grondprijs. De laatste jaren heb ik nl. wel eens als argument gehoord dat de kosten voor het bouwen zo sterk gestegen waren, maar waar zitten die kosten dan? In de grond of in de stenen.
Erfpacht, betaal je dat aan de gemeente? en hoelang pacht je het dan?
Er zijn hier genoeg capabele mensen, afgestudeerd en wel, die bearish zijn mbt de huizenmarkt. Een zwak argument.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Heb je natuurlijk een punt, maar ik hecht nu eenmaal weinig waarde aan de argumentatie van iemand die niet eens capabel is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Laat ik het zo zeggen dat het over het algemeen niet de cum laude afgestudeerden zullen zijn.
Maar genoeg over dat en inderdaad meer over de argumenten.
Ik zeg ook helemaal niet dat er geen reden is om bearish te zijn op de huizenmarkt, sterker nog, ik zie er alle aanleiding toe. Het wordt wat anders als er maar geroepen wordt dat "de lenende Amerikaan het toch zelf wel bewijst", er absoluut deflatie komt "tenzij Bernanke de geldpersen aanzet", de markt "sowieso" in elkaar klapt en er "straks zeker mega ontslaggolven komen". Dat is lullen in je eigen straatje zonder bewijs en zonder argumentatie.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:
Er zijn hier genoeg capabele mensen, afgestudeerd en wel, die bearish zijn mbt de huizenmarkt. Een zwak argument.
Ik denk dat jij niet precies weet wat het in kan houden...quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:52 schreef haatbaard het volgende:
Erfpacht, daar zou ik dus echt nóóit aan beginnen. Heb je eindelijk een huis van jezelf, staat het nog op grond van een ander.
Volgens zijn dat o.a. de ook de banken. Want ze zijn niet meer zo happig op allerlei wilde hypotheken.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn hier genoeg capabele mensen, afgestudeerd en wel, die bearish zijn mbt de huizenmarkt. Een zwak argument.
Kijk... die grond is natuurlijk in bruikleen. Maar geld dat ook niet voor 'eigen' grond? Kan je werkelijk ooit wat bezitten? We hebben het alleen maar in bruikleen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:52 schreef haatbaard het volgende:
Erfpacht, daar zou ik dus echt nóóit aan beginnen. Heb je eindelijk een huis van jezelf, staat het nog op grond van een ander.
CBSquote:Op dinsdag 29 september 2009 21:42 schreef xenobinol het volgende:
Ik ben heel benieuwd of iemand gegevens heeft over de stijging van de kostprijs van de bouw van de woning over de tijd.
Inderdaad. Banken worden eindelijk (noodgedwongen) eens zinniger. Het is volslagen ridicuul om het als "recht" te beschouwen dat je niet alleen de volledige koopprijs, maar ook alle bijkomende kosten, voor de volle honderd procent kan financieren.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:59 schreef xenobinol het volgende:
Volgens zijn dat o.a. de ook de banken. Want ze zijn niet meer zo happig op allerlei wilde hypotheken.
Is dat exclusief grond? Want dat kan ik er niet goed uit halen...quote:
quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat exclusief grond? Want dat kan ik er niet goed uit halen...
1 2 3 | woning is de totale bouwsom gedeeld door het totaal aantal woningen van de zuivere woningbouwprojecten waarvoor bouwvergunning is verleend. |
Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken, maar er zitten toch zeker wel een aantal zwakke plekken in het financiele systeem. Het ging niet voor niks bijna mis in maart dit jaar!quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zeg ook helemaal niet dat er geen reden is om bearish te zijn op de huizenmarkt, sterker nog, ik zie er alle aanleiding toe. Het wordt wat anders als er maar geroepen wordt dat "de lenende Amerikaan het toch zelf wel bewijst", er absoluut deflatie komt "tenzij Bernanke de geldpersen aanzet", de markt "sowieso" in elkaar klapt en er "straks zeker mega ontslaggolven komen". Dat is lullen in je eigen straatje zonder bewijs en zonder argumentatie.
Ik lees het niet...quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:16 schreef nostra het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
De bouwsom luidt regulier exclusief de grondprijs.
Natuurlijk, maar dat is een macro-economisch verhaal, waarbij overigens de conclusie dat door de continue geldschepping wel deflatie moet ontstaan, een opmerkelijke is.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:18 schreef LXIV het volgende:
Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken, maar er zitten toch zeker wel een aantal zwakke plekken in het financiele systeem. Het ging niet voor niks bijna mis in maart dit jaar!
En de 'remedie" die de overheid/banken hierop gevonden hebben komt eigenlijk neer op nog meer geldschepping! Dat is toch wel opmerkelijk.
Volledig correct. Echter de hele wereld verdient zijn belegde boterham bij de gratie van die leencultuur in Amerika. Het is nu niet bepaald zo dat dat in een vacuum kan klappen zonder dat wij hier de ernstige gevolgen van zullen ondervinden.quote:Er is wel degelijk een probleem dat de lenende Amerikaan meer leent dan hij eigenlijk financieren kan. En voor de Amerikaanse overheid geldt precies hetzelfde. Dat is niet erg, zolang het inkomen van die Amerikaan cq het BNP maar fors blijven groeien. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te blijven gaan.
Oftewel, het was allemaal niet zo heel erg (gezien de huidige ontwikkeling van de aandelenmarkten)?quote:De crisis bereikt de reele economie nu pas, de aandelenmarkten lopen altijd een half jaar vooruit.
Uiteindelijk kan alles onteigend worden. Maar erfpacht... nee... dat laat ik lekker aan een ander over.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kijk... die grond is natuurlijk in bruikleen. Maar geld dat ook niet voor 'eigen' grond? Kan je werkelijk ooit wat bezitten? We hebben het alleen maar in bruikleen.
Wat denk jij dan dat het inhoudt?quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:27 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Uiteindelijk kan alles onteigend worden. Maar erfpacht... nee... dat laat ik lekker aan een ander over.
Er ontstaat deflatie omdat er juist minder geldschepping is. Want die vond hoofdzakelijk plaats door de banken, die iedere euro in kas tot 60 keer uitleenden (leverage). Als ze dat nog maar 30 keer doen is er veel minder kapitaal op de markt. Dat de centrale banken dit -deels- compenseren door de geldpersen vol aan te zetten doet daar niks aan af. Bovendien is het consumentenvertrouwen laag en daardoor houden mensen geld in de knip. Dat leidt ook tot deflatie. Je ziet ook dat de inflatie enorm afgenomen is en bijna de nul benadert. Nog even en er is daadwerkelijk deflatie, in combinatie met een krimpende economie. Dat is echt een heel reeel scenario hoor!quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar dat is een macro-economisch verhaal, waarbij overigens de conclusie dat door de continue geldschepping wel deflatie moet ontstaan, een opmerkelijke is.
[..]
Natuurlijk zullen wij dat merken! Alhoewel wij niet zo afhankelijk zijn van export naar de VS als dat Azie dat is. Maar de bereidheid om maar pauzenloos dollars op te kopen is sterk afgenomen (China) en de bereidheid om de dollar als enige wereldmunt te accepteren ook (Iran, Venezuela). Amerika lost dit nu op door zelf dollars te printen en daar hun obligaties mee op te kopen. Dat kan, maar niet al te lang. Dollars printen om aan mensen te geven die een nieuwe auto kopen en hun oude inruilen is ook geen concept waarop je een economie eeuwig kan laten draaien!quote:Volledig correct. Echter de hele wereld verdient zijn belegde boterham bij de gratie van die leencultuur in Amerika. Het is nu niet bepaald zo dat dat in een vacuum kan klappen zonder dat wij hier de ernstige gevolgen van zullen ondervinden.
Nah. De koersen staan nog altijd op het niveau van 1997? Dat mag nog steeds erg laag genoemd worden.quote:Oftewel, het was allemaal niet zo heel erg (gezien de huidige ontwikkeling van de aandelenmarkten)?
Het staat er niet letterlijk inderdaad, maar dat is de algemeen aanvaarde definitie van de "bouwsom". Zie bijvoorbeeld de definitie die NEPROM hanteert:quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:22 schreef capricia het volgende:
Ik lees het niet...
quote:De door de gemeenten in rekening te brengen grondprijzen worden daarvan afgeleid: de grondprijs vormt het verschil tussen de verwachte verkoopprijs van de woning en de bruto bouwsom
Op papier verschilt het zogenaamd weinig van eigendom, maar de hele constructie bevalt me totaal niet. Als het dan geen reet uitmaakt, geef het me dan gewoon in eigendom. Maar dat doet men niet, en daar is natuurlijk ook altijd een goede reden voor.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat het inhoudt?
Gelukkig hebben we de gulden niet meer. Want Balkie was zo bereid om er 50 miljard bij te laten drukken om dit probleem op te lossen. De Duitsers zijn wat minder deflatie-avers.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:40 schreef E.Slangen het volgende:
en als je deflatie krijgt in een met schuld overladen economie klapt echt alles in elkaar. Ook de nederlandse huizenmarkt
Voor zolang dat duurt, want met name vanuit overheden is er - raar genoeg - juist een drang gaande om die kredietverstrekking maar op gang te laten houden.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:32 schreef LXIV het volgende:
Er ontstaat deflatie omdat er juist minder geldschepping is. Want die vond hoofdzakelijk plaats door de banken, die iedere euro in kas tot 60 keer uitleenden (leverage). Als ze dat nog maar 30 keer doen is er veel minder kapitaal op de markt.
Natuurlijk wel, het geld moet ergens heen. Goedkoop of gratis kunnen lenen door banken zou in principe weer tot een hogere leverage moeten leiden.quote:Dat de centrale banken dit -deels- compenseren door de geldpersen vol aan te zetten doet daar niks aan af.
Niet direct nee, maar natuurlijk wel in indirecte mate. We kunnen echt niet teren op sec de Europese landen.quote:Natuurlijk zullen wij dat merken! Alhoewel wij niet zo afhankelijk zijn van export naar de VS als dat Azie dat is.
Dat is maar waar je je referentiekader op richt. In de hausse van 1999 of 2000 werd pas het vierde cijfer toegevoegd aan de AEX, ofwel een stand van 450 nu, en met waarderingen behorende bij dat walhalla-denken.quote:Nah. De koersen staan nog altijd op het niveau van 1997? Dat mag nog steeds erg laag genoemd worden.
Traditioneel kan een mens wel degelijk grond bezitten. Maar in Nederland hollen we het grondbezit steeds verder uit.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kijk... die grond is natuurlijk in bruikleen. Maar geld dat ook niet voor 'eigen' grond? Kan je werkelijk ooit wat bezitten? We hebben het alleen maar in bruikleen.
Natuurlijk willen overheden dat! Maar banken bepalen nog altijd zelf aan wie ze uitlenen. En dat doen ze heel wat minder gemakkelijk dan twee jaar geleden.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor zolang dat duurt, want met name vanuit overheden is er - raar genoeg - juist een drang gaande om die kredietverstrekking maar op gang te laten houden.
[..]
Nou, er is in ieder geval weer wat kapitaal op de markt. Maar banken financieren nog steeds minder gemakkelijk, ondanks de hoge hypotheekrente. Je zou dus verwachten dat ze de grote spread tussen de ECB-rente en de hypotheekrente zouden gebruiken om veel te verdienen (en dus veel te lenen bij de ECB en uit te zetten als hypotheken). Toch doen ze dat niet! Zijn de banken dan gek geworden, of verwachten ze dat de LT-rente gewoon zal stijgen en de risico's op de OR-markt groot zijn?quote:Natuurlijk wel, het geld moet ergens heen. Goedkoop of gratis kunnen lenen door banken zou in principe weer tot een hogere leverage moeten leiden.
[..]
Toen waren bedrijven veel kleiner dan nu.quote:Niet direct nee, maar natuurlijk wel in indirecte mate. We kunnen echt niet teren op sec de Europese landen.
[..]
Dat is maar waar je je referentiekader op richt. In de hausse van 1999 of 2000 werd pas het vierde cijfer toegevoegd aan de AEX, ofwel een stand van 450 nu, en met waarderingen behorende bij dat walhalla-denken.
Dat is natuurlijk wel redeneren naar de situatie as is. Ik kon in december ook 5,5% krijgen voor een eenjaars-deposito, en krijg daar nu geen 2% voor. Was de situatie toen rationeel, of is het die nu? De Rabobank belde mij vanavond om half acht of ik alsje-, alsjeblieft bij ze wilde komen praten over het sluiten van een hypotheek. Teveel geld over? Te agressief? Who knows.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:47 schreef LXIV het volgende:
Nou, er is in ieder geval weer wat kapitaal op de markt. Maar banken financieren nog steeds minder gemakkelijk, ondanks de hoge hypotheekrente. Je zou dus verwachten dat ze de grote spread tussen de ECB-rente en de hypotheekrente zouden gebruiken om veel te verdienen (en dus veel te lenen bij de ECB en uit te zetten als hypotheken). Toch doen ze dat niet! Zijn de banken dan gek geworden, of verwachten ze dat de LT-rente gewoon zal stijgen en de risico's op de OR-markt groot zijn?
En bij de gratie van de banken zelf. Wat denk je wat er dan gebeurt? Prijzen knallen in elkaar, dus de banken moeten om bijstorting gaan vragen. "Niemand" heeft even 50k (of iets vergelijkbaars) op de plank liggen, dus dan maar executoriale verkoop? Natuurlijk niet. Het is zelfbevlekking en hopen dat het zichzelf herstelt. Dat je daarmee een veel ergere situatie op langere termijn creëert, tja...quote:Het is bij de gratie van de ECB dat de hypotheekrente nog niet op 9% staat. Maar dat is dus wel een kunstmatige reden.
Een bank bepaalt individueel de marktrente natuurlijk niet. Zij kan hooguit concurreren met andere banken. Als de rente stijgt dan doet een enkele bank daar niks aan. Dat is begin jaren 80 ook gebeurd.quote:Op dinsdag 29 september 2009 22:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel redeneren naar de situatie as is. Ik kon in december ook 5,5% krijgen voor een eenjaars-deposito, en krijg daar nu geen 2% voor. Was de situatie toen rationeel, of is het die nu? De Rabobank belde mij vanavond om half acht of ik alsje-, alsjeblieft bij ze wilde komen praten over het sluiten van een hypotheek. Teveel geld over? Te agressief? Who knows.
[..]
En bij de gratie van de banken zelf. Wat denk je wat er dan gebeurt? Prijzen knallen in elkaar, dus de banken moeten om bijstorting gaan vragen. "Niemand" heeft even 50k (of iets vergelijkbaars) op de plank liggen, dus dan maar executoriale verkoop? Natuurlijk niet. Het is zelfbevlekking en hopen dat het zichzelf herstelt. Dat je daarmee een veel ergere situatie op langere termijn creëert, tja...
Precies, dus de fluctuaties in diezelfde marktrente in de afgelopen maanden zijn een weerslag van de paniek op de markten en dus weliswaar realistisch, maar niet alleszeggend over de feitelijke situatie - want die wijzigt niet zo sterk in 5 maanden. Het is slechts perceptie van de relevante partijen. Datzelfde kan gezegd worden over het (uit)leengedrag van diezelfde banken, men wil simpelweg niet nat gaan, maar dat daar (bijvoorbeeld) nou zulke diepgaande analyses over het daadwerkelijke risico in de Nederlandse OG markt aan ten grondslag liggen, nee...quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:00 schreef LXIV het volgende:
Een bank bepaalt individueel de marktrente natuurlijk niet.
Maar de ECB-rente speelt toch zeker ook een grote rol! Die zit echt wel verwerkt in de rentestand. Maar banken zien op de LT dus waarschijnlijk hogere rentes, anders zou de hypotheekrente niet tegen de zes procent komen. Dat heeft niks met paniek te maken, dat is rationeel gedrag op de langere termijn.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies, dus de fluctuaties in diezelfde marktrente in de afgelopen maanden zijn een weerslag van de paniek op de markten en dus weliswaar realistisch, maar niet alleszeggend over de feitelijke situatie - want die wijzigt niet zo sterk in 5 maanden. Het is slechts perceptie van de relevante partijen. Datzelfde kan gezegd worden over het (uit)leengedrag van diezelfde banken, men wil simpelweg niet nat gaan, maar dat daar (bijvoorbeeld) nou zulke diepgaande analyses over het daadwerkelijke risico in de Nederlandse OG markt aan ten grondslag liggen, nee...
Natuurlijk, dat is (helemaal nu) hun marge.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:12 schreef LXIV het volgende:
Maar de ECB-rente speelt toch zeker ook een grote rol! Die zit echt wel verwerkt in de rentestand.
Dat is gepercipieerd risico. Ik heb klanten die het nog steeds prima doen, hetzelfde als twee jaar geleden, maar wel ineens een hogere liquiditeits- en klantenopslag moeten betalen. Is het risico dat nu ingeschat wordt beter dan twee jaar geleden? Misschien wel. Misschien niet. Datzelfde geldt voor de OG markt, het blijft allemaal maar een spelletje.quote:Net zoals banken veel voorzichtiger zijn geworden met uitlenen. Als de markt toch altijd stijgt maakt het niet zoveel uit of iemand zijn hypotheek kan blijven betalen. Maar als hij dat niet doet dan is er dus een duidelijk risico. En dat moet gecompenseerd worden.
http://www.spitsnieuws.nl(...)t_verder_zakken.htmlquote:De huizenprijzen in Nederland hebben ondanks de daling van de afgelopen maanden de bodem waarschijnlijk nog niet bereikt. Dat blijkt uit nieuwe schattingen die het Internationaal Monetair Fonds (IMF) donderdag in Istanbul presenteerde.
De prijzen van woningen daalden in Nederland in vorige periodes van achteruitgang gemiddeld ruim 20 procent sterker dan tot nu toe het geval is, stelt het IMF. Daarmee is het verschil met het verleden in Nederland groter dan in de andere westerse landen die werden onderzocht.
,,Als het verleden als maatstaf mag gelden, dan wijzen deze schattingen erop dat de huizenprijzen in Nederland verder zullen dalen'', aldus het IMF in de nieuwe editie van de World Economic Outlook.
Ook als rekening wordt gehouden met specifieke Nederlandse omstandigheden zoals de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de hypotheekrenteaftrek en de strikte bepalingen voor de woningbouw, wijzen de berekeningen van het fonds op een verdere prijsdaling. Die ligt dan wel meer in lijn met de andere onderzochte landen
quote:De huizenprijzen in Nederland hebben ondanks de daling van de afgelopen maanden de bodem waarschijnlijk nog niet bereikt. Dat blijkt uit nieuwe schattingen die het Internationaal Monetair Fonds (IMF) donderdag in Istanbul presenteerde.
De prijzen van woningen daalden in Nederland in vorige periodes van achteruitgang gemiddeld ruim 20 procent sterker dan tot nu toe het geval is, stelt het IMF. Daarmee is het verschil met het verleden in Nederland groter dan in de andere westerse landen die werden onderzocht.
,,Als het verleden als maatstaf mag gelden, dan wijzen deze schattingen erop dat de huizenprijzen in Nederland verder zullen dalen'', aldus het IMF in de nieuwe editie van de World Economic Outlook.
Ook als rekening wordt gehouden met specifieke Nederlandse omstandigheden zoals de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de hypotheekrenteaftrek en de strikte bepalingen voor de woningbouw, wijzen de berekeningen van het fonds op een verdere prijsdaling. Die ligt dan wel meer in lijn met de andere onderzochte landen.
En in New York krijg je vast nog minder huis voor je geld. Kwestie van vraag en aanbod.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 09:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)t_verder_zakken.html
Zelfs als je meeweegt dat er in Nederland een kwalitatief tekort is (dus veel kleine huizen op hele kleine kaveltjes op slechte locaties) dan nog is Nederland veel duurder dan de omringende landen.
Je kunt wel zeggen dat in Duitsland een woning gem. 180.000 euro kost en in Nederland 240.000 euro, en dat door allerlei factoren dit prijsverschil gerechtvaardigd is, maar wát voor woning heb je gemiddeld in Duitsland en wat voor woning in Nederland? Als je vergelijkbare woningen gaat vergelijken in prijs dan is Nederland minstens 2,5 keer zo duur. En dat laat zich niet enkel met HRA en OR verklaren
Allemaal waar. Maar wat heeft dat met de overwaardering op de Nl-se huizenmarkt te maken? Ermelo, Roosendaal of Delft zijn geen NYCquote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:01 schreef Igen het volgende:
[..]
En in New York krijg je vast nog minder huis voor je geld. Kwestie van vraag en aanbod.
En dat het aanbod in Nederland kunstmatig wordt beperkt, klopt helemaal. Naast grote huizen voor weinig geld zijn er namelijk ook andere dingen die we in Nederland belangrijk vinden. Tegengaan van verrommeling, mooie landschappen beschermen, zelfvoorzienend zijn qua voedsel, om eens een paar dingen te noemen. En als je dat niet zint, dan ben je helemaal vrij om naar België of Duitsland te verhuizen. Leve de EU!
In Roosendaal kost een leuk appartementje dan ook minder dan 50 miljoen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal waar. Maar wat heeft dat met de overwaardering op de Nl-se huizenmarkt te maken? Ermelo, Roosendaal of Delft zijn geen NYC
Ging het maar om vraag en aanbod.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:35 schreef Igen het volgende:
Het gaat om vraag en aanbod.
Allemaal waar. Het laatste punt kan (en gaat nu) ook andersom werken. Maar deze effecten incluis is er nog steeds een overwaardering, met name veroorzaakt door het laatste punt.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:35 schreef Igen het volgende:
[..]
In Roosendaal kost een leuk appartementje dan ook minder dan 50 miljoen.
Het gaat om vraag en aanbod. In een streek waar (om welke reden dan ook) meer vraag is en minder aanbod, moet je automatisch meer betalen voor minder huis.
En redenen waarom in Nederland minder aanbod en meer vraag is, zijn bijvoorbeeld:
- De HRA - hierdoor werden huizen in beginsel betaalbaarder, dat zorgt voor meer vraag;
- Het restrictieve ruimtelijke beleid - doordat je niet overal een huis mag neerzetten beperk je het aanbod;
- Demografie - in België en Duitsland is de bevolking sinds de Tweede Wereldoorlog min of meer gelijk gebleven. In Nederland is de bevolking echter sterk gegroeid, wat uiteraard voor meer vraag zorgt;
- Het bubble-effect - meestal wordt het kopen van een product onaantrekkelijker (en wordt de vraag minder) als de prijs stijgt. Op de huizenmarkt was dat echter niet het geval, omdat men door de hoge prijzen ook hoge rendementen had en de hoge prijs dus juist voor méér vraag ("je bent toch gek als je gaat huren!") heeft gezorgd.
Ook jongeren kunnen absoluut geen huis kopen tenzij de ouders garant staan en dan soms nog niet vanwege tijdelijke contracten of andere schulden bij IBG of eldersquote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal waar. Het laatste punt kan (en gaat nu) ook andersom werken. Maar deze effecten incluis is er nog steeds een overwaardering, met name veroorzaakt door het laatste punt.
Een huis met flink wat grond in de Randstad of een andere goede lokatie in Nederland zal nooit zo goedkoop zijn als op het Duitse platteland. Maar nu zijn ze vier tot zes keer zo duur. Dat is teveel, het valt gewoon niet meer te financieren.
De vraag niet, de financiële mogelijkheden. Jongeren willen nog altijd een eigen huis.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:51 schreef henkway het volgende:
[..]
Ook jongeren kunnen absoluut geen huis kopen tenzij de ouders garant staan en dan soms nog niet vanwege tijdelijke contracten of andere schulden bij IBG of elders
Dus de vraag aan de onderkant is helemaal weggevallen
Volgens mij snap jij de betekenis van het woord "vraag" niet helemaal.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
De vraag niet, de financiële mogelijkheden. Jongeren willen nog altijd een eigen huis.
Ligt er aan hoe je er tegenaan kijkt. 1 van de redenen waarom sommige producten meer kosten dan andere, is dat veel mensen die producten willen hebben. Of ze het nou kunnen betalen of niet. Mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen en toch heel graag willen, zullen er veel aan doen om de producten toch te kopen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij de betekenis van het woord "vraag" niet helemaal.
Als mensen iets willen, maar het niet kunnen betalen, dan is er dus geen vraag. Er ontstaat dan pas weer vraag als de prijs wordt verlaagd.
Onzin natuurlijk. Volgens jouw definitie is er altijd een gigantische vraag naar Ferrari's! Immers, bijna iedere man wil wel tenminste één Ferrari, het liefste een heel wagenpark vol, en velen doen er ook alles aan om dat ooit te bereiken!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:06 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je er tegenaan kijkt. 1 van de redenen waarom sommige producten meer kosten dan andere, is dat veel mensen die producten willen hebben. Of ze het nou kunnen betalen of niet. Mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen en toch heel graag willen, zullen er veel aan doen om de producten toch te kopen.
Dit geldt in mindere mate voor de huizenprijzen, gezien alle andere factoren. Maar het geldt wel. Als je weet dat jouw type huis erg in trek is, vraag je een hogere prijs.
vanwege de geringe mogelijkheden voor financieringquote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:13 schreef haatbaard het volgende:
[..]. Er is momenteel gewoon bijna geen vraag naar huizen. Waar dat precies door komt (te hoge vraagprijzen, onzekerheid, verwachtingen van een verdere daling) is een tweede.
Volgens mij valt het met die financiering nog wel mee. Als je je huis nu niet gefinancierd krijgt, dan zal daar wel een gegronde reden voor zijn. Dat dat in het verleden anders was, en elke proleet met een goed verhaal geld kreeg, is een ander verhaal.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:32 schreef henkway het volgende:
[..]
vanwege de geringe mogelijkheden voor financiering
dus er is geen geld en de banken willen alleen absoluut zekerheid tegenwoordig
Ja, een boot raak je momenteel ook aan de straatstenen niet meer kwijt. Dit is trouwens al een paar jaar aan de gang. Ik heb zelf vorig jaar ook geprobeerd om een sloepje te verkopen die ik geerfd heb. De boot is nog zo goed als nieuw. Kosten om hem te laten bouwen, twee jaar terug: ¤25.000. Ik kon er nog ¤7.500 voor krijgen en dan moest ik nog m'n handjes dichtknijpen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:59 schreef antonwachter het volgende:
Een markt die trouwens parallel liep aan de huizenmarkt is de botenmarkt. Als je kijkt hoe die op dit moment aan het instorten is, dat is ongelooflijk. Nu is een boot naar nu blijkt meer luxe dan een huis maar de prijzen storten echt in.
en als je die voor 50% gefianancierd had op basis van de waarde van het onderpand dan ben je de inleg kwijtquote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:59 schreef antonwachter het volgende:
Een markt die trouwens parallel liep aan de huizenmarkt is de botenmarkt. Als je kijkt hoe die op dit moment aan het instorten is, dat is ongelooflijk. Nu is een boot naar nu blijkt meer luxe dan een huis maar de prijzen storten echt in.
Zoveel mensen, zoveel te dure hypotheken.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 12:12 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Laatst zag ik weer zo'n programma op teevee waarin ze sloepen aanprezen. Vroeg die presentatrice aan het verkoopmannetje "hoe komt het dat er zoveel verschillende soorten sloepen worden aangeboden?" Antwoordde die vent, na even nadenken: "Ehhhhm.... dat komt omdat er vraag is naar zoveel verschillende types. Zoveel mensen zoveel wensen!" Right...
Eens. Maar men moet een gegeven (of in dit geval geërfd) paard natuurlijk niet in de bek kijken.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:01 schreef LXIV het volgende:
Een boot hebben is dan ook gewoon kut. Want heb je er eentje dan moet je er ook mee varen.
Als kind hadden bij mij in de straat veel mensen een boot. Die kinderen "mochten" dan het weekeinde mee. Konden ze zich kapot vervelen op zo'n bootje. Die wilden veel liever met hun eigen vriendjes op straat voetballen.
Schoonouwelui hebben ook een boot. Één keer per jaar een weekeindje daar logeren is mooi genoeg. Dan heb ik er al weer genoeg van.
En dan verkoop je 'm aan mij!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:12 schreef henkway het volgende:
[..]
en als je die voor 50% gefianancierd had op basis van de waarde van het onderpand dan ben je de inleg kwijt
Ligt eraan waarom je koopt. Als je koopt om te wonen & omdat je het een mooi huis vindt, doen. Koop je om te investeren en met 5 jaar met winst te verkopen, ver weg blijven.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:18 schreef Verbal het volgende:
...dus als ik dit topic lees is het niet verstandig om nu na te denken over de aankoop van een huis?
V.
Fijn, en dan vijf uur forenzen per dagquote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan is Noord-Oost Groningen al voor 50k.
Dan lijkt me er geen probleem, mits je het kan betalen. Ik zou wel heel diep nadenken of je het financiële plaatje laat afhangen van de bruto- of de netto-lasten. Ivm de onvermijdelijke afschaffing van de HRA.quote:
Reken erop dat die financiering ver boven de 50% ligt vandaar dat ze ook aan die hoge vraagprijzen vasthouden die ze er nooit voor terugkrijgen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:12 schreef henkway het volgende:
[..]
en als je die voor 50% gefianancierd had op basis van de waarde van het onderpand dan ben je de inleg kwijt
Dan heb je een boot voor 50% van de financieringswaarde, niet voor 50% van de werkelijke waarde. Dan zit je je jezelf rijk te rekenen, ditzelfde scenario begint zich ook af te spelen op de huizenmarkt.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:15 schreef eleusis het volgende:
[..]
En dan verkoop je 'm aan mij!
Ik zeg top!
Nadenken mag altijd.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:18 schreef Verbal het volgende:
...dus als ik dit topic lees is het niet verstandig om nu na te denken over de aankoop van een huis?
V.
Ik ben een (late) starterquote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zou in ieder geval je huidige huis eerst verkopen, en dan pas kopen.
Nog beter, jaren na de crisis. Kans is groot dat ze dan pas weer (fors) zullen stijgen in waarde. Kort na de crisis zal men nog heel voorzichtig zijn namelijk.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:17 schreef pberends het volgende:
Huizen moet je pas kopen op het dieptepunt van de crisis... en die is nog lang niet voorbij.
Kan zijn, maar als je dan je huis koopt, heb je m wel. Als je wacht, loop je misschien je (droom-)huis mis.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:21 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nog beter, jaren na de crisis. Kans is groot dat ze dan pas weer (fors) zullen stijgen in waarde. Kort na de crisis zal men nog heel voorzichtig zijn namelijk.
Zeer zeker, puur afhankelijk of je een huis koopt als beleggingsobject of als (droom)huis. In het laatste geval is geld/rendement natuurlijk een stuk minder belangrijk.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:23 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan zijn, maar als je dan je huis koopt, heb je m wel. Als je wacht, loop je misschien je (droom-)huis mis.
Het is prettiger om je droomhuis te hebben met een hypotheek van slechts 100k ipv 220kquote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:23 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan zijn, maar als je dan je huis koopt, heb je m wel. Als je wacht, loop je misschien je (droom-)huis mis.
Droomhuis is in NL een heel relatief begrip... vrijstaand wordt al als een villa gezien in NL.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:04 schreef haatbaard het volgende:
Een "droomhuis". Wat ben je dan sneu als je je geluk laat afhangen van het bezit van een huis. Maar goed, zal vast wel weer aan mij liggen.
Je hele geluk niet, maar als je een huis vindt waar je "verliefd" op wordt, is dat veel waard imo.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:04 schreef haatbaard het volgende:
Een "droomhuis". Wat ben je dan sneu als je je geluk laat afhangen van het bezit van een huis. Maar goed, zal vast wel weer aan mij liggen.
Nou nou, we hebben 5% daling achter de rug en als de omzetten aantrekken (en er zeg, 20% daling is) zou je nu de krenten uit de pap moeten kunnen vissen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
Pas als de omzetten weer terug komen op het niveau van eind 2007 hoef je pas te gaan kijken naar een huis. Dan heb je nog zeker een half jaar om de krenten uit de pap te vissen. Je betaalt dan een reele prijs, kunt snel weer overwaarde opbouwen en je hebt geen risico op een restschuld.
Ik verwacht nog een daling van zo'n 20%. Maar stel nu dat het echt begint aan te trekken in 2010, de economie weer op gang komt (zonder overheidssimulatie, anders is het net als nu nep) en de omzetten op de markt weer als vanouds zijn? Dan wil ik wel kopen hoor! Ik koop niet nu niet omdat ik het niet kan, ik koop nu niet omdat ik het een slechte investering vind. Herstelt de markt duidelijk, dan stap ik gewoon in. Ongeacht het prijsniveau.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou nou, we hebben 5% daling achter de rug en als de omzetten aantrekken zou je nu de krenten uit de pap moeten kunnen vissen?
Vanmorgen al gehoord, wat kan die man het toch altijd mooi pessimistisch brengenquote:
Hij heeft wel gelijk vrees ik.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vanmorgen al gehoord, wat kan die man het toch altijd mooi pessimistisch brengen
Als de HRA afgeschaft wordt, dan gaat dat nooit in één keer gebeuren. Dat wordt over een flink aantal jaren gesmeerd (waarschijnlijk 30 jaar). Dat je moet nadenken over je lasten is natuurlijk absoluut waar, maar je opmerking van bruto/netto-lasten is redelijk overdreven.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 13:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dan lijkt me er geen probleem, mits je het kan betalen. Ik zou wel heel diep nadenken of je het financiële plaatje laat afhangen van de bruto- of de netto-lasten. Ivm de onvermijdelijke afschaffing van de HRA.
Ligt er helemaal aan of en hoe de overheid gedwongen wordt. Daarbij ben je, imo, een ultieme mongool als je je huishoudboekje laat afhangen van je netto maandlasten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Als de HRA afgeschaft wordt, dan gaat dat nooit in één keer gebeuren. Dat wordt over een flink aantal jaren gesmeerd (waarschijnlijk 30 jaar). Dat je moet nadenken over je lasten is natuurlijk absoluut waar, maar je opmerking van bruto/netto-lasten is redelijk overdreven.
De overheid gaat nooit, maar dan ook echt nooit, in één keer de HRA afschaffen. Als de overheid de HRA afschaft dan gaan de huizenprijzen nog meer omlaag. Dat doe je alleen als je het land in één keer failliet wilt krijgen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ligt er helemaal aan of en hoe de overheid gedwongen wordt. Daarbij ben je, imo, een ultieme mongool als je je huishoudboekje laat afhangen van je netto maandlasten.
gewoon de bijtelling verhogen tot die gelijk is aan de gemiddelde aftrek, en ook wet Hillen eliminerenquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:59 schreef Blik het volgende:
[..]
De overheid gaat nooit, maar dan ook echt nooit, in één keer de HRA afschaffen. Als de overheid de HRA afschaft dan gaan de huizenprijzen nog meer omlaag. Dat doe je alleen als je het land in één keer failliet wilt krijgen.
De enige manier om de HRA af te schaffen is gefaseerd aanpakken.
De enige veilige manier is om het gefaseerd te doen. Dat is niet de enige manier, zoals in Scandinavië al is gebleken. De effecten van het in 1 keer afschaffen zijn onbekend, aangezien de meningen daar heel erg verdeeld over zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:59 schreef Blik het volgende:
[..]
De overheid gaat nooit, maar dan ook echt nooit, in één keer de HRA afschaffen. Als de overheid de HRA afschaft dan gaan de huizenprijzen nog meer omlaag. Dat doe je alleen als je het land in één keer failliet wilt krijgen.
De enige manier om de HRA af te schaffen is gefaseerd aanpakken.
kut, dan heb ik 10 jaar te vroeg een huis gekocht.....quote:Op donderdag 1 oktober 2009 14:17 schreef pberends het volgende:
Huizen moet je pas kopen op het dieptepunt van de crisis... en die is nog lang niet voorbij.
Snel verkopen, misschien ben je nog op tijd om op het juiste moment in te stappen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kut, dan heb ik 10 jaar te vroeg een huis gekocht.....
Het maakt m.i. nogal wat uit of je wat koopt waarvan er veel is, of waarvan er weinig is. Laatste categorie: niet te timen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik verwacht nog een daling van zo'n 20%. Maar stel nu dat het echt begint aan te trekken in 2010, de economie weer op gang komt (zonder overheidssimulatie, anders is het net als nu nep) en de omzetten op de markt weer als vanouds zijn? Dan wil ik wel kopen hoor! Ik koop niet nu niet omdat ik het niet kan, ik koop nu niet omdat ik het een slechte investering vind. Herstelt de markt duidelijk, dan stap ik gewoon in. Ongeacht het prijsniveau.
Maar vooralsnog geen enkele reden om in te stappen hoor!
als je denkt dat het altijd lager kan, komt dat moment natuurljik nooitquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:33 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Snel verkopen, misschien ben je nog op tijd om op het juiste moment in te stappen.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kut, dan heb ik 10 jaar te vroeg een huis gekocht.....
Met jou nog een hoop mensen die wachten op een goedkope koopwoning waardoor de vraag daar nog niet is afgenomen daarnaast is de doorstroom geheel stil komen te liggen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 23:53 schreef haatbaard het volgende:
Ben benieuwd hoeveel verder de huizenprijzen aan de onderkant gaan zakken als DSB binnenkort omvalt. Als ze aan de onderkant gaan zakken, dan gaat het pas echt los!
Ik persoonlijk wacht helemaal nergens op. Ik koop pas over een jaar of 15, als de volgende huizenhype in aantocht is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 01:15 schreef HarryP het volgende:
[..]
Met jou nog een hoop mensen die wachten op een goedkope koopwoning waardoor de vraag daar nog niet is afgenomen daarnaast is de doorstroom geheel stil komen te liggen.
Of zoals een collega het vandaag nog zei. Een slechte periode om op het moment te kopen, er staat gewoon niks zinnigs te koop.
Nou, ik wil ook niet handelen met huizen, ik wil gewoon een husi kopen om te wonen. Maar aangezien ik toch nog geen positie heb time ik dat wel zo goed als ik kan. Daar is toch niks mis mee. Ik slaap nu ook niet op straat en woon eigenlijk tot alle tevredenheid.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het maakt m.i. nogal wat uit of je wat koopt waarvan er veel is, of waarvan er weinig is. Laatste categorie: niet te timen.
Bovendien is het opvallend hoe de huizenmarkt benadert wordt alsof het een optie is. In- en uitstappen kost 6% overdrachtsbelasting, even nog los van illiquiditeit van de huizenmarkt (die zowel van invloed is op prijsdalingen en stijgingen). Gewoon even instappen is er niet bij, en dat geeft eigenlijk al aan waarom je het maar beperkt als een financiele investering kunt zien. Timing is eerder afhankelijk van non financiele elementen, imho.
Het viel me vandaag tijdens een ritje langs een gewilde lokatie in Noord-Holland nog op hoeveel betere vrijstaande woningen er nu ineens te koop staan. Misschien was het een plaatselijke anomalie, maar ik kan me ook voorstellen dat (oudere) mensen die overwegen om in de komende jaren kleiner te gaan wonen liever geen verdere daling afwachten.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 01:15 schreef HarryP het volgende:
Of zoals een collega het vandaag nog zei. Een slechte periode om op het moment te kopen, er staat gewoon niks zinnigs te koop.
Wat vind jij de onderkant ? tot 200k ?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 23:53 schreef haatbaard het volgende:
Ben benieuwd hoeveel verder de huizenprijzen aan de onderkant gaan zakken als DSB binnenkort omvalt. Als ze aan de onderkant gaan zakken, dan gaat het pas echt los!
Mwah, meer tot 250- 300k. Hangt ook een beetje af van de locatie: in veel delen van de Randstad koop je voor 200k alleen een kippenhok.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 09:17 schreef corus het volgende:
[..]
Wat vind jij de onderkant ? tot 200k ?
Dat is het dus ook grotendeels, Er is op dit moment eigenlijk geen markt, dus die prijzen zeg ook niet heel veel.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 01:15 schreef HarryP het volgende:
Dat is mijns inziens nogal overdreven. Ik denk dat veel mensen ook iets te hoge eisen stellen wat dat aangaat. Ik heb weliswaar een appartement (dat is goedkoper natuurlijk), maar dat is geheel naar mijn eisen (ruimte, locatie en geen extra verbouwingskosten) en kostte bepaald geen 250k. Ik heb voor de grap eens zitten kijken in bepaalde populaire stukken van Utrecht en de prijzen waren absurd (2,7ton voor 65-75m2, oudere huizen en slecht parkeren). Je moet ook serieus kijken naar wat het voor jou echt waard is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 09:43 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Mwah, meer tot 250- 300k. Hangt ook een beetje af van de locatie: in veel delen van de Randstad koop je voor 200k alleen een kippenhok.
Waar woon jij dan zelf en hoeveel m2 is het?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:30 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat is mijns inziens nogal overdreven. Ik denk dat veel mensen ook iets te hoge eisen stellen wat dat aangaat. Ik heb weliswaar een appartement (dat is goedkoper natuurlijk), maar dat is geheel naar mijn eisen (ruimte, locatie en geen extra verbouwingskosten) en kostte bepaald geen 250k.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |