abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72618539
http://rateyourmusic.com

Rate Your Music, nog voor velen onbekend territorium maar voor menig muziek liefhebber een bron voor ontelbare nieuwe ontdekkingen. Het is kort gezegd een volwassen versie van wat we in Nederland kennen met Musicmeter.nl. Provocerend op de manier hoe ik het omschrijf, maar dat is allemaal te onderbouwen.

De userdatabase van rateyourmusic is een paar keer groter en kent feitelijk een wat oudere community. Hierdoor wordt er iets verder gekeken, daar waar mensen Coldplay in de top10 hebben staan, heeft rateyourmusic samen met de broodnodige The Beatles platen een Charles Mingus gigant staan.

Wat kun je er nu precies doen?
- Een catalogus aanmaken voor je fysieke collectie, met keuze uit (verschilt per album) tientallen verschillende issues per album. Altijd accuraat dus.
- De database uitgroeien door platen (van bijv. je eigen collectie) een cijfer geven. rate(yourmusic).
- Recensies schrijven voor albums die door de bezoekers gelezen kunnen geworden.
- Een wishlist aanmaken, met platen die je graag zou willen toevoegen aan de collectie.
- Toplijsten aanmaken met onderwerp naar keuze. Dat mag zijn een lijst van platen met daarop de artiesten als kind, of nog logischer een best of.

Een muziekoverzicht:

Lijstoverzicht:

De toplijsten en het raten.
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de webste. De platen kunnen op de 5 sterren schaal gerate worden, en zo ontwikkelt rym er een gemiddelde voor. Met deze gemiddelde wordt de plaat weer in verschillende toplijsten gecalculeerd, mits hoog genoeg. De toplijsten zijn min of meer een overzicht van de platen met de hoogste ratings, in combinatie met het aantal stemmen.

The cream always rises to the top zeggen ze weleens, en dat is dus hier het geval. Een voorbeeld van de beste platen, uit alle genres, overall:

http://rateyourmusic.com/charts/top/album/all-time

De toplijsten zijn weer te onderscheiden in genres, altijd benieuwd geweest naar de cream van het glam rock genre?

rateyourmusic kent ook actualiteit met de lijsten die elk jaar aangemaakt worden. Zo kent 2009 de volgende platen in de top:

Gezellig wordt het pas wanneer de vrienden toegevoegd worden, je kunt van elkaar de ratings bekijken, vergelijken waarop ze overeen komen en welke platen je samen bezit. Heb je zo'n stuk of 40 vrienden, dan maakt ook rym daar een toplijst voor met de beste platen, volgens de 40 vrienden uit je lijst. Kortom, ben je op zoek naar nieuwe muziek, dan weet je waar je moet zijn.

Fok kent inmiddels al wat liefhebbers en we hebben zelfs een rym Site Moderator hier rondhangen. Nu jij nog!

fok!ers op rateyourmusic:
http://rateyourmusic.com/list/arjan/fok/

[ Bericht 22% gewijzigd door emokid op 11-09-2009 12:57:41 ]
pi_72618576
Ik ken het wel, maar moet het grote nut ervan nog ontdekken.
pi_72618673
soort imdb van muziek ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_72618695
Zo kun je het noemen. De site kent ook toplijsten die elke maand geupdate worden. Deze is te onderscheiden in tientallen genres, er is echt altijd iets te ontdekken.
  donderdag 10 september 2009 @ 18:17:13 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_72618792
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:09 schreef Darkestrah het volgende:
Ik ken het wel, maar moet het grote nut ervan nog ontdekken.
Nou ja, nut... het is vooral leuk

Ik vind het handig om alles wat ik heb daar aan te vinken als 'own' en zo te weten wat ik nog mis van bepaalde artiesten. En het maken van lijsten is wel erg fijn natuurlijk, maar dat is persoonlijk

Overigens is het inderdaad vergelijkbaar met musicmeter behalve dat het internationaal is en je dus allerlei versies van dezelfde platen tegenkomt en ook een band die je net ontdekt kan daar al een volwaardige pagina hebben (waardoor je er achter komt dat dat beginnende bandje dat je dacht ontdekt te hebben al 3 albums in eigen land uitgebracht blijkt te hebben).
Plus, ik ken musicmeter niet uit ervaring maar als het net zo werkt als boekmeter en moviemeter dan is rym een stuk laagdrempeliger om zelf een artiest of release toe te voegen.
  donderdag 10 september 2009 @ 18:19:31 #6
13973 ranja
image means nothing
pi_72618876
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:13 schreef BaggerUser het volgende:
soort imdb van muziek ?
Zoiets.

Overigens doet rym tegenwoordig ook aan film. Je kunt dus ook je filmcollectie daar beheren, en dat is een stuk makkelijker dan op imdb. Alleen zal imdb wel atijd een betere encyclopedie blijven, rym gaat meer over het collecties bijhouden, waarderen en lijsten maken en iets minder (nog) over het volledig zijn met alle rollen en technici etc.
pi_72619046
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:19 schreef ranja het volgende:

[..]

-doet er niet echt toe-
Offtopic dit, maar ik zit even bij je top 100 films te kijken: Wát is er zo geweldig aan Dr. Strangelove? Ik heb hem gezien, en vond er weinig leuks aan.
pi_72619802
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:24 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Offtopic dit, maar ik zit even bij je top 100 films te kijken: Wát is er zo geweldig aan Dr. Strangelove? Ik heb hem gezien, en vond er weinig leuks aan.
Het is de humor, en de legendarische rolvervullingen van Peter Sellers. De film zit vol met politieke referenties, ik zou er zeker van zijn dat je het meeste ook doorhebt, dan ga je de film waarderen. Ondanks dit, ben ik ook niet weg van de film hoor, maar ieder zijn smaak.
pi_72620183
tvp
I feel kinda Locrian today
  donderdag 10 september 2009 @ 18:59:00 #10
13973 ranja
image means nothing
pi_72620210
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:24 schreef Darkestrah het volgende:

Wat emokid al zegt, de hele politieke wapenwedloop wordt geridiculiseerd. Pikzwarte humor. Daar moet je van houden. En het helpt wel als je de koude oorlog nog een beetje hebt meegemaakt.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:25:00 #11
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  donderdag 10 september 2009 @ 19:28:24 #12
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  donderdag 10 september 2009 @ 19:30:14 #13
13973 ranja
image means nothing
pi_72621341
welk account?
  donderdag 10 september 2009 @ 19:34:05 #14
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72621444
quote:
Op donderdag 10 september 2009 18:17 schreef ranja het volgende:

[..]

Nou ja, nut... het is vooral leuk

Ik vind het handig om alles wat ik heb daar aan te vinken als 'own' en zo te weten wat ik nog mis van bepaalde artiesten. En het maken van lijsten is wel erg fijn natuurlijk, maar dat is persoonlijk

Overigens is het inderdaad vergelijkbaar met musicmeter behalve dat het internationaal is en je dus allerlei versies van dezelfde platen tegenkomt en ook een band die je net ontdekt kan daar al een volwaardige pagina hebben (waardoor je er achter komt dat dat beginnende bandje dat je dacht ontdekt te hebben al 3 albums in eigen land uitgebracht blijkt te hebben).
Plus, ik ken musicmeter niet uit ervaring maar als het net zo werkt als boekmeter en moviemeter dan is rym een stuk laagdrempeliger om zelf een artiest of release toe te voegen.
En wat is dan de meerwaarde t.o.v. Allmusic?

Ik bedoel, wat die RYM'ers allemaal ook mogen zeggen... Allmusic vind ik toch ook een veel objectievere beoordelaar.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:36:15 #15
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72621789
RYM is leuk als je een lijstje hebt met vrienden. Ik ben via mijn vriendenlijst gekomen aan platen als Timothy's Monster, dingen die ik anders nooit had ontdekt. Het is er vooral leuk en gezellig, wat logischer klinkt dan het leest.
pi_72621834
Wat maakt dit beter dan bijv. Pandora?
Smile, it confuses people.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:47:50 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_72621902
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:45 schreef Gilead het volgende:
Wat maakt dit beter dan bijv. Pandora?
Alles. Het lijkt niet eens een beetje op elkaar.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:49:03 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_72621949
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:34 schreef wallofdolls het volgende:

En wat is dan de meerwaarde t.o.v. Allmusic?

Ik bedoel, wat die RYM'ers allemaal ook mogen zeggen... Allmusic vind ik toch ook een veel objectievere beoordelaar.
RYM heeft veel meer artiesten en albums in de database.
AMG is wat mij betreft te Amerikaans. Ook bij sommige albums hebben ze amerikaanse releasedata staan terwijl die in europa eerder was.
En tja, de mening van de gewone muziekliefhebber zegt mij meer dan die van een allmusic criticus.

Plus dat je veel persoonlijker te werk kunt gaan door allerlei lijsten te maken.
  donderdag 10 september 2009 @ 19:52:14 #20
13973 ranja
image means nothing
pi_72622052
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:36 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

dezelfde als hier
meteen een nieuwe nummer 1 op de fok album lijst
  donderdag 10 september 2009 @ 19:53:57 #21
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72622117
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:49 schreef ranja het volgende:

[..]

RYM heeft veel meer artiesten en albums in de database.
AMG is wat mij betreft te Amerikaans. Ook bij sommige albums hebben ze amerikaanse releasedata staan terwijl die in europa eerder was.
En tja, de mening van de gewone muziekliefhebber zegt mij meer dan die van een allmusic criticus.

Plus dat je veel persoonlijker te werk kunt gaan door allerlei lijsten te maken.
Nou, daar ben ik het dus niet mee eens . Ik vind de beoordelingen op Allmusic.com doorgaans veel en veel doordachter dan die van de gemiddelde boerenlul.

Van Allmusic kan ik uitgaan. Van die boerenlul heel dikwijls niet

Dat RYM meer artiesten in de DB had wist ik trouwens niet. Waarschijnlijk is dat dan wel weer het voordeel van user-generated content
  donderdag 10 september 2009 @ 19:56:20 #22
13973 ranja
image means nothing
pi_72622201
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:53 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Nou, daar ben ik het dus niet mee eens . Ik vind de beoordelingen op Allmusic.com doorgaans veel en veel doordachter dan die van de gemiddelde boerenlul.

Van Allmusic kan ik uitgaan. Van die boerenlul heel dikwijls niet
Ook niet van 100 boerenlullen? Je ziet gewoon per user wat de waardering is en van sommige zul je die belangrijker vinden dan andere
  donderdag 10 september 2009 @ 19:56:31 #23
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72622205
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:52 schreef ranja het volgende:

[..]

meteen een nieuwe nummer 1 op de fok album lijst
Ik heb nog maar 3 pagina's
  donderdag 10 september 2009 @ 19:58:38 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_72622276
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:53 schreef wallofdolls het volgende:

Dat RYM meer artiesten in de DB had wist ik trouwens niet. Waarschijnlijk is dat dan wel weer het voordeel van user-generated content
Zeker. Kijk maar eens op allmusic naar Moke
  donderdag 10 september 2009 @ 20:17:46 #25
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_72622996
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:56 schreef ranja het volgende:

[..]

Ook niet van 100 boerenlullen? Je ziet gewoon per user wat de waardering is en van sommige zul je die belangrijker vinden dan andere
Nee. Nou kijk. Tussen die 100 boerenlullen zitten heel veel mensen die op een bepaalde manier over muziek denken die niet de mijne is. Daar heb ik dus niks aan. Snap je? Dat klinkt heel bot. Maar zo is het ook in mijn omgeving. Er zijn zat mensen in mijn omgeving die muziek luisteren. Maar dr is er maar 1 die net zo intens naar muziek luistert als ik doe. Dat zegt niet dat ie precies dezelfde muziek luistert als ik doe, maar dat zegt wel dat we elkaar kunnen beinvloeden door de manier waarop we naar muziek luisteren en over muziek kunnen praten. Die andere mensen... die zal het allemaal een worst wezen. Ze luisteren wel goede muziek, maar ze zijn niet geinteresseerd in de achtergronden of andere soorten muziek die je op basis van die intensiteit kunt ontdekken. Die doen maar wat, in mijn ogen. Dus feitelijk heb je in grote groepen mensen een grotere kans dat niet iedereen in jouw manier van denken valt en jou zodoende niet snel aan goede muziek helpt. Snap je? En ik zeg ook absoluut niet dat mensen die niet op mijn manier denken een kutmuzieksmaak hebben (zo zal het vast wel weer overkomen).

Een criticus is in het gunstigste geval heel wat anders. Die beoordelen (althans, zo zie ik het) muziek veel objectiever, waardoor je minder met een waardeoordeel zit opgescheept, maar meer met concrete omschrijvingen over hoe de muziek is. (hoewel ze op allmusic wel een sterrenbeoordeling geven, maar de recensies zijn vaak al heel sterk). Dat objectieve zorgt er voor mij veel sneller voor dat ik op basis van een stukje tekst al kan beoordelen of iets aantrekkelijk is.

Het interessantste vind ik het als je met mensen die het zelfde denken over muziek, maar dit op een andere concrete manier invullen, jouw braakliggende terrein op muziekgebied kunt eh, verkavelen. En vice versa.

Edit: dus ja, sommige vind ik belangrijker dan anderen inderdaad. Het hele probleem is dat dat massale niet goed doet aan de vruchtbaarheid van je eh zoektocht naar goede muziek. In mijn beleving dan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')