Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in hebquote:Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.
Totaalplaatje:![]()
Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):![]()
Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:![]()
![]()
En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:![]()
Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit).quote:Op donderdag 27 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
TVP want ik wil dit volgen.
Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Neequote:Op donderdag 27 augustus 2009 01:34 schreef 2cv het volgende:
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?
Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uitquote:Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.
Is goed, is prima te doen ookquote:Als alles schoon is () kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dusquote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:45 schreef T42 het volgende:
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.
Nee da's niet zo duurquote:kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:49 schreef T42 het volgende:
uitzetten met de ontsteking mag nietdat weet ik dan weer
kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
Thanksquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:11 schreef error_404 het volgende:
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Yepquote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:10 schreef Dutch.Devil het volgende:
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgtquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??
Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?
[ afbeelding ]
niet zelfde als bij een auto hoorquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:52 schreef oshiro het volgende:
[..]
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dusHeb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
[..]
Nee da's niet zo duur
[..]
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:49 schreef T42 het volgende:
[..]
niet zelfde als bij een auto hoorbij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren
800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:42 schreef oshiro het volgende:
[..]
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
Omdat de vonk te weinig weerstand geeft?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef T42 het volgende:
[..]
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 01:26 schreef 2cv het volgende:
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar hebquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??
Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:38 schreef T42 het volgende:
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.
zonder de aandrijving te gebruiken
Zuigerveren maak ik niet zelfquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 16:38 schreef 2cv het volgende:
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was). Hoe maak je die zuigerveren ?
Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden.quote:
Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:24 schreef 2cv het volgende:
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok?quote:Materialen
Bij de complexe keuze van materialen geven wij u advies op basis van zowel onze eigen jarenlange ervaring als testresultaten van gebruik van verschillende materiaalsoorten onder diverse omstandigheden. Rottink beschikt over een zeer uitgebreid grondstoffenmagazijn, waardoor het grootste gedeelte van producten snel geproduceerd kan worden. Iedere batch is voorzien van een materiaalcertificaat.
De volgende materialen zijn grotendeels op voorraad in ons grondstoffenmagazijn:
Gietijzer
* GG 25: gelegeerd voor zuigerveren
* GGGL: nodulair gietijzer gelegeerd voor zuigerveren
Brons
* Aluminium brons
* Fosfor brons
Staal
* Roest- en zuur- en hittebestendig
* Niet magnetiseerbaar
* Ventielstaal
* Cobalt legeringen
* Nikkel legeringen
Bij de bovengenoemde staalsoorten zijn verschillende treksterktes en hardheden mogelijk. Tevens kunnen wij uw zuigerveren voorzien van verschillende oppervlaktebehandelingen, o.a.:
* hardverchromen
* badnitreren
* gasnitreren
* vacuümharden
* boreren
Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoorquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef 2cv het volgende:
Jij snapt hetDe kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan
En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama isquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef 2cv het volgende:
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:54 schreef 2cv het volgende:
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
Uhu ja dat kan allemaal wel jaquote:Op zondag 30 augustus 2009 00:17 schreef 2cv het volgende:
Oppervlakteruwheid was ik even vergetenMaar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk
). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros.quote:Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef oshiro het volgende:
[..]
Uhu ja dat kan allemaal wel ja![]()
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken?Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
Oeh, da's ook leukquote:Op zondag 30 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Ik probeer hem er niet doorheen te slaanquote:Op zondag 30 augustus 2009 20:46 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.
Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:47 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
Oo, datquote:Op zondag 30 augustus 2009 22:51 schreef T42 het volgende:
[..]
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.
noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
gevondenquote:Op zondag 30 augustus 2009 23:45 schreef oshiro het volgende:
[..]
Oo, datJa, dat was ik er ook wel mee van plan hoor
Sate, niet te vergeten!
Ah, toffe foto'squote:Op donderdag 3 september 2009 21:54 schreef T42 het volgende:
[..]
gevonden
was een lister met knakworsten en eitjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
-
hier wel een Wolseley als tracktor motor
[ link | afbeelding ]
-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaienquote:Op donderdag 3 september 2009 23:41 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.
Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.
Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
Klopt helemaalquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:48 schreef T42 het volgende:
[..]
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saaideden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
Het gaat goed, ik ben afgelopen week bezig geweest met het borstelen van de hopper (die waterbak) en het blijkt dat er dus onder de roest allemaal originele verf zit. Ik probeer heb dus zo ver mogelijk te borstelen, en daarna poets ik alles in met autowas (ook de roest jaquote:
Ja dat vroeg ik me eerst ook afquote:Op woensdag 23 september 2009 23:45 schreef 2cv het volgende:
Hoe kan er verf onder de roest zitten ?
Ja klopt, maar m'n pa heeft ze op z'n werk en iemand waarbij we altijd met zundappjes knoeien heeft er ook een hele set vanquote:Op zaterdag 26 september 2009 15:33 schreef 2cv het volgende:
Holpijpje kan je ook maken van een buisje en een schuurband ofzo.
quote:
Neequote:Op donderdag 1 oktober 2009 00:23 schreef 2cv het volgende:
Oh, het is een tweedelige poelie![]()
Is het vlak waar de riem op loopt wel wat bol zodat de riem mooi in het midden blijft lopen ? Of is de andere poelie bol genoeg ?
Doe ik wel als de snaren eraf lopenquote:Op donderdag 1 oktober 2009 01:10 schreef 2cv het volgende:
Ik zou voor de zekerheid proberen de poelies een beetje bol te maken. Eerst een hele flauwe afschuining er aan met een beitel en dan een stuk schuurpapier er op drukken (in de draaibank natuurlijk).
Mja, bij mij ligt het ook gewoon aan een beetje de juiste mensen kennen hoor...quote:Op donderdag 1 oktober 2009 16:24 schreef Barcaconia het volgende:
Hoe komen jullie toch allemaal aan die draaibanken.. Dat is zo'n beetje het enige stuk gereedschap dat ik echt ontzettend mis bij het maken van dingen. En niemand in de buurt heeft er natuurlijk een thuis en bij het bedrijf waar ik werk mag ik geen prive dingen doen helaas...
Bij HBM kun je waanzinnig mooie draaibankjes voor het minder professionele/dagelijkse werk vinden voor 600 a 700 euro, met zelfs meer dan 50 cm tussen de centers.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 19:33 schreef densmee het volgende:
voor een kleine 1000 euro heb je op marktplaats mooie draaibankjes voor zulk werk hoor.
maar het is een schitterende machine aan het worden
De roest moet er niet allemaal afquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 09:46 schreef pro2call het volgende:
voor het verwijderen van de roest kun je ook azijn gebruiken.... ik doe het ook met mijn project...
neem een grote bak met de goedkoopste azijn ik heb die van de lidl. leg het onderdeel er in... laat het een goeie dag weken en haal het er weer uit ff met een doek uitvegen en daarna afspoelen...
voor een idee kijk maar eens op http://www.cookhaus.co.uk/vinegar/index.htm
Nope. Normaal gebruik ik die klok niet, bij een vierklauw wel uiteraard maar bij een drieklauw niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:58 schreef 2cv het volgende:
Ziet er goed uit !Ik neem trouwens aan dat je bij die klauwplaat de klauwen 1 voor 1 verplaatst waardoor je met de meetklok aan de slag moet ?
Ja dat deed ik dus normaal ookquote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:35 schreef 2cv het volgende:
Ik los dat op door zowel de binnenkant als de buitenkant in 1 klemming te draaien
Ja precies, ik heb het nu ook maar gedaan. Ik had ook die ring af kunnen maken maar ik vond dat het wel eens mocht gebeuren.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:43 schreef 2cv het volgende:
Op mijn werk kan ik het wel eens doen als ik tijd en zin hebGewoon voor de fun.
Yep, hangt beetje van de vorm van de beitel af maar als de vorm hetzelfde blijft van het begin tot het einde klopt dat 100% jaquote:Op donderdag 15 oktober 2009 01:55 schreef 2cv het volgende:
Klopt2 x zo lang is 4 keer zoveel doorbuiging bij dezelfde kracht. In alle richtingen.
Iedereen heeft dat. Is geen moer aan, en 9 van de 10 keer is het nog de verkeerde kleur ook. Die dingen horen niet te glimmen. En dat gaat ie hier ook niet, beetje in de hammerrite en klaar. Ik vind dat zo suf, blok helemaal in de glanzende lak, en overal waar de boel ingeslagen is van de roest zie je allemaal bobbels zittenquote:Op woensdag 3 februari 2010 18:01 schreef Barcaconia het volgende:
Stiekem vind ik het mooi dat de oude verf weg isIk vind zo'n blok met verse lak mooi!
Nope, en ik denk dat zij ook niet verwacht hadden dat de boel eraf kwam in iets simpels als een ultrasoonbadquote:Op woensdag 3 februari 2010 22:13 schreef 2cv het volgende:
Had je niet aangegeven dat de orginele verf er op moest blijven zitten ?
Verschil moet er zijn. Dan worden tenminste niet al die dingen hetzelfde. Het is inderdaad wel tenenkrommend als ze hem in de verkeerde kleur spuiten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:33 schreef oshiro het volgende:
[..]
Iedereen heeft dat. Is geen moer aan, en 9 van de 10 keer is het nog de verkeerde kleur ook. Die dingen horen niet te glimmen. En dat gaat ie hier ook niet, beetje in de hammerrite en klaar. Ik vind dat zo suf, blok helemaal in de glanzende lak, en overal waar de boel ingeslagen is van de roest zie je allemaal bobbels zitten
Ik vind het leuk om zo'n ding te laten zien zoals ie is, en dat is 54 jaar blootgesteld aan weer en wind. Zie je tenminste dat hij een geschiedenis heeft, en gebruikt is.
http://www.desutter.nlquote:
Precies! En thanksquote:Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Verschil moet er zijn. Dan worden tenminste niet al die dingen hetzelfde. Het is inderdaad wel tenenkrommend als ze hem in de verkeerde kleur spuiten.
Ik vind het toch mooi om te volgen
Een vriendin.quote:Op donderdag 4 februari 2010 19:09 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zat er laatst aan te denken om een John Deere stationairmotor te kopen om te restaureren maar ik zou dat in mijn huiskamer moeten doen (appartementje) en dat vond mijn vriendin geen goed plan
Oshiro: wat is belangrijker? Een mooie stationairmotor of een vriendin?
Haha, snap ikquote:Op donderdag 4 februari 2010 19:54 schreef Barcaconia het volgende:
Ok, dat is flink klote! Sorry dat ik het vroeg dan. Ik bedoelde het als geintje uiteraard.
Zal ik doen. Ik heb zo veel vragen overal over aan haar, ik ben er al een halve week fysiek echt benauwd vanquote:Op donderdag 4 februari 2010 20:32 schreef 2cv het volgende:
Mocht je een topic openenen in R&P er over wil je dan hier ook een linkje posten ? Ik lees niet heel veel meer dan PTA op Fok! tegenwoordig
In de eerste behandelfase zeker weten (afgezien van brieven en pakjes van d'r ouders). Maar omdat ze altijd dacht dat de kans heel erg klein was dat ze dit vervolgtraject ging doen heeft ze me er nooit veel over verteld...quote:
Whehequote:
Nou omdat appel.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:03 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:
[..]
waarom ben ik nou weer een mafkees ?
quote:
Hahaquote:Op woensdag 10 februari 2010 23:44 schreef 2cv het volgende:
Gaaf !ben nieuwschierig naar het filmpje !
Dat zou best eens kunnenquote:Op donderdag 11 februari 2010 14:27 schreef 2cv het volgende:
Uit mijn hoofd zeg ik dat je met zo'n compressie veilig een turbo in kan bouwen zonder dat je dan last krijgt van pingelen.
Nee johquote:Op vrijdag 12 februari 2010 02:04 schreef 2cv het volgende:
Misschien is het leuk voor een volgend project ? Een turbo, of nog beter, een compressor er op zetten ?![]()
Maar super bedankt voor het filmpje ! Dan snap ik het ook een keer
Nee johquote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:52 schreef 2cv het volgende:
![]()
![]()
Misschien een turbo die je er op kan zetten (en er af kan halen) zonder de motor zelf an te passen ? Dus zonder boren, slijpen, frezen etc. de Wolseley ? Eventueel zelfs te monteren met de orginele moeren en bouten
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:09 schreef 2cv het volgende:
En een kompressor die d.m.v. de krukas aangedreven wordt ?
turbo met olielikkerquote:Op vrijdag 12 februari 2010 02:04 schreef 2cv het volgende:
Misschien is het leuk voor een volgend project ? Een turbo, of nog beter, een compressor er op zetten ?![]()
Maar super bedankt voor het filmpje ! Dan snap ik het ook een keer
Ja hee, als je dan toch wat moet aandrijven kun je meteen een oliepomp aandrijvenquote:
Ik ga voor zoietsquote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:05 schreef Barcaconia het volgende:
Prachtig! Zoiets moet ik ook eens hebben thuis
Het leuke van die Wolseley is natuurlijk dat het een "shed find" is. We hebben dat ding gevonden in z'n originele staat, niet aan geknoeid, niksquote:
tadaquote:Op zondag 14 februari 2010 00:43 schreef 2cv het volgende:
Onderstel met wielen en een versnellingsbak bouwen ?
wou ooit mijn boot uit de jare 50 met een wolseley aandrijvenquote:
Die CS is een echt mooie motor vind ik. Zit ook totaal geen elektronica op. Dieselquote:Op zondag 14 februari 2010 17:17 schreef T42 het volgende:
[..]
wou ooit mijn boot uit de jare 50 met een wolseley aandrijvenmaar dan als generator.
ik wou hem een dynamo late draaien en daarmee accu's opladen en dan met een electro bbm varenquote:Op zondag 14 februari 2010 17:30 schreef oshiro het volgende:
[..]
Die CS is een echt mooie motor vind ik. Zit ook totaal geen elektronica op. Diesel
Had je gezegd ja. Zou niet bepaald opschieten, dan heb je 200 kg aan motor, accu's en generator aan boord en nog maar een kleine 1000W aan vermogen.quote:Op maandag 15 februari 2010 02:59 schreef T42 het volgende:
[..]
ik wou hem een dynamo late draaien en daarmee accu's opladen en dan met een electro bbm varen
modern en oud
motor weegt geen 200kg want ik kan hem net tillen.quote:Op maandag 15 februari 2010 12:35 schreef oshiro het volgende:
[..]
Had je gezegd ja. Zou niet bepaald opschieten, dan heb je 200 kg aan motor, accu's en generator aan boord en nog maar een kleine 1000W aan vermogen.
Ik vind m'n vriendin d'r boot met 11 pk al een traag ding.
Motor weegt exact 100 kg (220 lbs). Motor + accu's + generator + regelaar weegt wel 200 kg.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:51 schreef T42 het volgende:
[..]
motor weegt geen 200kg want ik kan hem net tillen.
1 accu van 55ah
3pk bbm electro (die mij te duur zijn)
tis een oude boot geen speedboot die heb ik al verkocht vorig jaar
wat denk je wat zo'n diesel doet?
al zou dat 200kg wegen de boot is een oude werk sloep die kan dat wel hebbenquote:Op maandag 15 februari 2010 16:20 schreef oshiro het volgende:
[..]
Motor weegt exact 100 kg (220 lbs). Motor + accu's + generator + regelaar weegt wel 200 kg.
Nee een CS is 5 of 6 pk, afhankelijk van de uitvoeringquote:Op maandag 15 februari 2010 16:25 schreef T42 het volgende:
[..]
al zou dat 200kg wegen de boot is een oude werk sloep die kan dat wel hebben
maar een cs diesel geeft ook geen 10pk gok ik
heb zelfs ooit zitte denken aan een stoom machine van 2pk om er op te bouwen
dan heb je een verkeerde schroef denk ik?quote:Op maandag 15 februari 2010 16:30 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nee een CS is 5 of 6 pk, afhankelijk van de uitvoering
Bootje van m'n vriendin heeft een 11pk Suzuki 2cil bbm, en bootje zelf weegt 400 (polyester). Gaat misschien 11 of 12 km/h
Geen idee, bootje is van haar, ik knoei er verder niet meequote:Op maandag 15 februari 2010 16:56 schreef T42 het volgende:
[..]
dan heb je een verkeerde schroef denk ik?
ik heb een 10pk envirude uit 1963 en die kan die 1000kg van mijn boot tot bijna 20kmh duwen
(okeej het is een platbodem met weinig weerstand)
Wolseley is Engelsquote:Op donderdag 8 april 2010 22:10 schreef Barcaconia het volgende:
Wil je nog mooie bougies hebben? Ik kwam hier in een antiekwinkeltje van de week nog 50 jaar oude bougies tegen, nieuw in de verpakking. Ik geloof rond de 100 dollar voor 2 stuks oid. Wel Amerikaans en niet Australisch (daar komt Wolseley toch vandaan?)
Nee het is hetzelfde merkquote:Op donderdag 8 april 2010 22:27 schreef Barcaconia het volgende:
Stationairmotoren ook? Ik dacht dat alleen de auto's Engels waren, 2 verschillende merken zeg maar
Yep, twee mooie gietijzeren wielen. Staan ook op de foto's in het begin geloof ik.quote:
Ik doe zo'n moeite voor die details, en dan ga ik in een keer die wielen vastlassen? Dacht het ookquote:Op zaterdag 10 april 2010 21:57 schreef 2cv het volgende:
OepsGewoon wielen aan de as vast lassen joh !
Uhuquote:Op maandag 12 april 2010 13:20 schreef 2cv het volgende:
Ziet er netjes uit allemaal. Ook de draaiabnk, zo schoon zie ik ze niet vaak
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
quote:Op maandag 12 april 2010 23:26 schreef 2cv het volgende:
Ik zou de leibanen niet poedercoaten hoor.Je weet wat we bedoelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
Neuh ik vond het wel leuk hufterproof staan zo. De as is ook nieuw uiteraard.quote:Op woensdag 14 april 2010 00:19 schreef 2cv het volgende:
Nieuwe lagers op een oude as ? Had je niet gewoon wat blokken staal nmet daaring glijlagers van brons kunnen maken ?
Overigens, die foto's vreten nogal veel laadtijd. Ze zijn groot + veel. kan je daar iets aan doen ?
Maar! Dat heeft iedereen!quote:Op woensdag 14 april 2010 00:35 schreef 2cv het volgende:
Aanpassing gezien, bedankt ! Mocht je weer plaatjes posten, zou je het dan op dezelfde manier willen doen ?
En axiaal opsluiten lukt toch wel met een fraai klembusje ? dan heb je iets speling, maar dat lijkt mij wel acceptabel. maar het mooist is een stilstaande as en wielen die om de as heen draaien. Dat is sterker, bij een kromme as zwabbert het minder en het kan eens een bocht om.
Haha, dat komt wel goedquote:Op woensdag 14 april 2010 00:49 schreef 2cv het volgende:
Als je het ding creatief positioneert op een beurs ofzo
Ja toch?quote:
Voor een kistje bier weet ik niet of ze het doen... maar bij De Sutter op de IJsseldijk doen ze het iig. En die gasten weten waar ze mee bezig zijn, die leveren echt fantastisch werk afquote:Op zaterdag 24 april 2010 12:24 schreef Sounddragon het volgende:
Goed bezig, het vordert al aardig![]()
Ik moet binnenkort een header van de Chevy laten vlakken; heb jij een idee waar ik dat FF kan fiksen voor een kistje bier ??
Blijft jammer dat Bodewes daar weg is; daar kon echt ongeveer allesquote:Op zaterdag 24 april 2010 12:30 schreef oshiro het volgende:
[..]
Voor een kistje bier weet ik niet of ze het doen... maar bij De Sutter op de IJsseldijk doen ze het iig. En die gasten weten waar ze mee bezig zijn, die leveren echt fantastisch werk af. En da's nog vlakbij ook.
Er staan daar een paar vlakbanken van heb ik jou daar.
Ja da's idd jammer, maar bij De Sutter kunnen ze het nog beter dan bij Bodewes überhaupt kon.quote:Op zaterdag 24 april 2010 13:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Blijft jammer dat Bodewes daar weg is; daar kon echt ongeveer alles![]()
Ik zal daar van de week wel eens naar binnen hobbelen; ik word een beetje gek van het pakkingen vervangen; heb nu 2 auto's in de ziektewet hier
Uiteraard ken ik de Sutter wel, da's 500 meter verderop hemelsbreedquote:Op zaterdag 24 april 2010 13:05 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ja da's idd jammer, maar bij De Sutter kunnen ze het nog beter dan bij Bodewes überhaupt kon.
http://www.desutter.nl
Maar Bodewes was idd een vet bedrijf.
Ahzoquote:Op zaterdag 24 april 2010 14:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uiteraard ken ik de Sutter wel, da's 500 meter verderop hemelsbreedBodewes was een klant van mijn oude werkgever, en zodoende kon ik daar best veel voor elkaar krijgen; de ene vlakbank of de andere maakt voor mij niiks uit; als het maar goed is
![]()
Ik kan de oneffenheid goed voelen, en misschien kan het ook wel met de flex; het is maar een klein dingetje, maar dat zorgt ervoor dat het spruitstuk niet goed aangetrokken wordt, en dan vreet hij via een heeeel ieniemienie prutsgaatje langzaam de pakking op tot hij van die tsjoektsjoek stoomboot geluiden begint te maken, dan is het weer tijd voor de volgende..![]()
Het is allemaal maar een uurtje werk, maar elke paar weken een uurtje hetzelfde doen begint te vervelen
4 september is het als het goed isquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:44 schreef 2cv het volgende:
Als het niet gebruikt is, is het zo slecht dat men het schijnbaar direct al aan de kant gezet heeft
Maar als je datums weet, wil je die dan door geven ? Misschien kom ik dan even kijken.
2 uur wel! Zozoquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:45 schreef 2cv het volgende:
Afgelopen woensdag heb ik 2 uur lang een museum bezocht. In Parijs.
Ah, daar staan ook een paar BX 4TC Evo's!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:57 schreef 2cv het volgende:
Het was het Conservatoire. Een museum van Citroën zelf met allemaal super-zeldsame Citroëns en prototypes (zowel prototypes van nu als van voor de oorlog). Dus wat denk je ?
Ah vandaarquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
Netjes karretje ! En we waren er maar 2 uur omdat het museum niet langer open was. Exclusief enzo he ?
rond gedraaid?quote:Op donderdag 1 september 2011 18:19 schreef oshiro het volgende:
Thanks. Het karretje moet trouwens ook nog mooie houten handvatten krijgen.
Precies, beetje zoals het handvat van de slinger maar dan groot genoeg om om de pijp heen te passen.quote:
dat is waterkoeling. of wat ze op meetings doen eitjes koken en rookworsten in warm makenquote:Op vrijdag 2 september 2011 20:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Mooi! Wat is de vloeistof bovenin? Water zodat je door hebt als die te heet wordt ofzo?
Koelwaterquote:Op vrijdag 2 september 2011 20:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Mooi! Wat is de vloeistof bovenin? Water zodat je door hebt als die te heet wordt ofzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |