abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:51:30 #1
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72189729
Een user die veel PTA-ers wel bekend zal zijn, namelijk 2cv, vroeg me om een topic te maken over een projectje waarmee ik bezig ben. Dus bij deze
De post waarmee het allemaal begon:
quote:
Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.

Totaalplaatje:

Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):

Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:

En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:

Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in heb
Even een filmpje tussendoor van hoe het eindresultaat ongeveer moet worden (WD2 ipv WD8, maar er zijn weinig verschillen):

Een langzaamloper dus, uiteindelijk wil ik er voor de gein dingetjes mee aandrijven zoals vacuümpompen of andere landbouwwerktuigen. Op braderieën is dat best leuk, daar komen we nog wel eens namelijk.

Ik heb twee dingetjes gekocht. Een nieuw gemaakte uitlaat, een originele. De uitlaat die er nu op zit is niet origineel.

En een origineel moertje voor op de bougie, voor nog geen 2 euro laat ik dat ook niet liggen

Verder is er ook nog wat geklust. Het doel was om het hele blok kaal te maken zodat de boel wat hanteerbaarder is als hij weggebracht wordt om de klepgeleiders te laten repareren. Alles eruit, om te beginnen met de krukas. Dus: de poelies en het vliegwiel moesten eraf. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan...
De poelies probeerden we eerst met een poelietrekker. Helaas was vroeger het gietijzer niet al te sterk en zat de boel al een jaartje of 50 vast. Gevolg: poelies breken af. Dat schiet dus niet op
De spie van het vliegwiel zat ook muurvast. Met een hefboom van twee meter was er nog geen beweging in te krijgen, na enkele dagen weken in kruipolie en na diverse keren met inductieverwarming verhitten tot een graadje of 1000. Met geen mogelijkheid los te krijgen...
Er moest dus een andere oplossing gezocht worden. Na veel zoeken en denken bedachten we maar 1 oplossing: de krukas met vliegwiel en al uit het blok trekken. Maar daarvoor moesten die andere twee poelies er nog steeds af. Maar ook daar hadden we iets op bedacht:

Deel van de poelie afgeslepen en waar de spiebaan op de krukas loopt ingeslepen. Vervolgens een hele dikke beitel er tussen en toen kwamen ze los Zonde van de poelies, we hadden ze graag willen gebruiken. Maar jammer dan hoor, je kunt niet alles hebben en ze waren dus al kapot van het trekken. Ik duikel wel weer een andere poelie op.
Even een onduidelijk plaatje van hoe de boel er toen bij lag (let op de kale as nu):

Vervolgens probeerde ik het big-end-lager los te maken, maar daar kon ik niet bij komen (normaal gaat dat via de plaat waardoor de krukas het blok in gestoken wordt). De enige mogelijkheid om erbij te komen was om de nokkenas eruit te halen. En daarvoor moest de regulateur weer uit elkaar (regulateur zit op de nokkenas):

Vervolgens kon ik het big-end demonteren. De onderdelen die ik tot dan verzameld had (nokvolgers, regulateurarm, tandwiel voor de ontsteking, regulateurafstelschroef, lagerschaal van big-end, en nog wat reut):

De zuiger kon er toen dus uit. Het is maar goed ook dat we besloten hebben om het zo uitgebreid te doen, oordeel zelf...

De zuigerveren zitten compleet in een soort oliekoek vastgebakken aan de zuiger, en de olieschraapveren zitten zo onder de bagger dat ze niet eens meer te zien zijn. Deze hele handel mag een paar daagjes weken in de olie, en dan maar eens proberen om de boel weer los te krijgen. Zal een hele hoop compressie schelen! Maar goed, dit is ook de eerste keer in 50 jaar dat het ding open gaat.

Met de zuiger eruit ziet het hele plaatje er van bovenaf zo uit:

Als je goed kijkt zie je dat de krukas daar dus al iets is verschoven, en het deksel bij het vliegwiel al los is. Dat is dus de bedoeling, we trekken de boel met deksel en al uit het blok:

Zo staat de boel er nu bij, ik ga later verder proberen de krukas uit het blok te drukken. Hij zit nogal vast...
M'n pa en ik hebben maar besloten om de vliegwielspie weg te boren en vervolgens met de restanten er nog in het vliegwiel er af te persen onder een pers. Vervolgens maken we gewoon een nieuwe spie. Maar dat komt later wel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:20:16 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190236
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:26:06 #3
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190308
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit).
Het is een vrij simpel ding: de regulateur bedient de gasklep. Als hij harder gaat lopen draait hij de gasklep dicht. Door middel van de regulateurschroef kun je de veerspanning die dit allemaal regelt afstellen. En omdat je de hele schroef ook uit het blok kunt trekken (en daarmee de veer dus heel snel heel erg indrukken) kun je ook even snel een dot gas geven, zodat je niet eerst een kwartier aan die knop hoeft te zwengelen
De ontsteking is een vrij standaard magneto, met een opwindmechanisme voor een sterkere vonk bij extreem lage toerentallen. Daarom start hij zo makkelijk met een zwengel aan het vliegwiel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:34:42 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190427
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?

Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.

Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:45:24 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190547
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:34 schreef 2cv het volgende:
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?
Nee
De veer drukt de gewichtjes terug. Dus hoe meer veerspanning, hoe harder hij moet draaien om de gewichtjes tot een bepaald punt te slingeren, hoe meer gas hij geeft. Meer veerspanning = hoger toerental en vice versa. En niet elke motor heeft zo'n regulateur nee. Puur en alleen omdat deze dingen een redelijk constant toerental moesten draaien zit dit erop, en vroeger was er nog geen moderne carburatie waarbij het allemaal af te stellen is.

Daar lijkt het een beetje op. Bij die Wolseley is hij dus regelbaar door de kracht waarmee hij terug wordt getrokken/gedrukt af te stellen.
quote:
Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.
Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uit Vaak een atmosferisch bediende inlaatklep, een uitlaatklep die enkel na een omwenteling of 10 opent, en een ontsteking die alleen vonkt als ie er zin in heeft
Hij zuigt enkel lucht aan als de inlaatklep opent, en de inlaatklep opent normaal enkel als de uitlaatklep net geopend is. Filmpje van zo'n ding:

Geweldig
quote:
Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Is goed, is prima te doen ook
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 15:20:07 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72202384
Dat plaatje is de regulator die ik ken. En ik wacht je demonstratiefilmpje af
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45:13 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72204954
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.

kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:49:04 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72205075
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:11:37 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72205745
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72207398
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
pi_72217864
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:52:56 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72219391
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:45 schreef T42 het volgende:
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
quote:
kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
Nee da's niet zo duur
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:49 schreef T42 het volgende:
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:11 schreef error_404 het volgende:
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Thanks
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:10 schreef Dutch.Devil het volgende:
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
Yep En ik heb overigens ook een vacuumpomp van een melkmachine opgeduikeld, weliswaar niet zo oud, maar wel een leuk ding. Denk dat ik die er maar eens op ga zetten. M'n ma gaat binnenkort ook eens een bietenmachine ophalen, ook geinig. Waterpompen en dergelijke zijn natuurlijk ook altijd leuk.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:

[ afbeelding ]
Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgt Verder zijn er weinig goede zuigers meer te vinden, en er staat toch maar 1,5 pk op En als het echt kritisch is... dan laat ik de zuiger gewoon repareren.

Overigens een kleine update:

De krukas is er uit, zoals de bedoeling was dus met het vliegwiel er aan vast Nu dus een kwestie van de spie uitboren en de krukas uit het vliegwiel persen.
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:26:00 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72219785
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:49:19 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72221476
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:52 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
[..]

Nee da's niet zo duur
[..]

Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:42:48 #15
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72223732
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:49 schreef T42 het volgende:

[..]

niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:46:19 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72223820
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:42 schreef oshiro het volgende:

[..]

Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22:57 #17
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224718
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef T42 het volgende:

[..]

bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
Omdat de vonk te weinig weerstand geeft?
Meh hij heeft het 50 jaar gedaan en vonkt nog steeds perfect dus ik maak me er niet druk om
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:25:38 #18
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224797
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:26 schreef 2cv het volgende:
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten.
Ik ga het wel doen met een handboor, met een kolomboor is het niet te doen... Een laatste optie zou vonkverspanen kunnen zijn maar da's weer duur.
Volgens mij is de combinatie krukas-vliegwiel overigens zwaarder dan de hele rest van het blok En er zit geen kogellagertje in het hele ding
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08:45 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72232008
Kogellagers zijn ondingen

Hoewel ...
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:21:49 #20
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72256347
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:

[ afbeelding ]
M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar heb Zuiger is helemaal gaaf.
De zuigerveren zijn een ander verhaal. Ze zitten muurvast, dus we moeten ze er maar uit breken. Dan maar een nieuwe set zuigerveren, die kunnen we wel laten maken.
Vervolgens de cilinderwand nog heel licht honen zodat er van die kleine krasjes in zitten, waar de nieuwe zuigerveren fatsoenlijk op in kunnen lopen. Dan hebben we, als er ook nieuwe kleppen in zitten, een compressie om U tegen te zeggen
Zometeen ga ik de zuigerveren uit de zuiger breken en eens kijken of ik een oude vacuumpomp open kan krijgen, die ik heb gekregen.
En as we speak wacht ik een Ebay-veiling af voor een echte schaapscheermachine die op zo'n vacuumpomp werkt
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:38:56 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72257985
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:47:25 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72258130
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:38 schreef T42 het volgende:
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:38:54 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72260410
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:32:35 #24
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72261675
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:38 schreef 2cv het volgende:
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
Zuigerveren maak ik niet zelf die laat ik maken bij een bedrijf, bijvoorbeeld http://www.euroring.nl.
Ik weet overigens wel hoe ze over het algemeen gemaakt worden: ze worden met een draaibank afgestoken van een buis. Bij schraapveren worden er bijvoorbeeld ook nog groefjes in gedraaid en gaten in geboord.
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:34:20 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72261716
Van wat voor materiaal is die buis ?
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:35:59 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72264676
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:34 schreef 2cv het volgende:
Van wat voor materiaal is die buis ?
Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden.
Ik lees nu echter ook dat er veel van gietijzer gemaakt worden
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:24:12 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72265843
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:53:06 #28
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72267834
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 20:24 schreef 2cv het volgende:
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden...

Wat je uiteraard kan doen is Euroring even bellen ofzo, uit pure interesse Zullen ze misschien wel leuk vinden. Rottink is ook een bedrijf waar ze zuigerveren maken, hier een stukje van hun website:
quote:
Materialen
Bij de complexe keuze van materialen geven wij u advies op basis van zowel onze eigen jarenlange ervaring als testresultaten van gebruik van verschillende materiaalsoorten onder diverse omstandigheden. Rottink beschikt over een zeer uitgebreid grondstoffenmagazijn, waardoor het grootste gedeelte van producten snel geproduceerd kan worden. Iedere batch is voorzien van een materiaalcertificaat.

De volgende materialen zijn grotendeels op voorraad in ons grondstoffenmagazijn:

Gietijzer

* GG 25: gelegeerd voor zuigerveren
* GGGL: nodulair gietijzer gelegeerd voor zuigerveren

Brons

* Aluminium brons
* Fosfor brons

Staal

* Roest- en zuur- en hittebestendig
* Niet magnetiseerbaar
* Ventielstaal
* Cobalt legeringen
* Nikkel legeringen

Bij de bovengenoemde staalsoorten zijn verschillende treksterktes en hardheden mogelijk. Tevens kunnen wij uw zuigerveren voorzien van verschillende oppervlaktebehandelingen, o.a.:

* hardverchromen
* badnitreren
* gasnitreren
* vacuümharden
* boreren
Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok?

[ Bericht 20% gewijzigd door oshiro op 29-08-2009 21:58:37 ]
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:10:22 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268225
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:16:34 #30
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72268347
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef 2cv het volgende:
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoor
Maar als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een buis met een buitendiameter die ieieieieieietsje groter is dan de boring van je cilinder. Die zou je vlak en rond moeten (laten) slijpen, daar een stuk vanaf steken met een steekbeitel in de draaibank ofzo, en dan de zijoppervlakken vlak (laten) slijpen. Vervolgens met een frees een slot in de veer zagen, precies zo groot dat als de veer ingedrukt wordt bij het monteren, het slotje zo goed als 0 wordt.
Je zou er voor kunnen kiezen om de boel nog heet te maken en te laten schrikken, en eventueel nog een chroomcoating kunnen laten geven.
Dit is wel ingewikkeld spul hoor

Je zou dus contact op kunnen nemen met zo'n bedrijf, en zuigerveren naar jouw exacte specificaties kunnen laten maken. Ook zou je met PowerSeal contact op kunnen nemen, of ze een nikasil- of chroomwand kunnen maken in je ontwerp.
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:35:36 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268793
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:52:00 #32
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72269129
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef 2cv het volgende:
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama is dus dat je daaraan denkt
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:54:02 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72269178
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:05:52 #34
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72270912
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:54 schreef 2cv het volgende:
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderen
Wat je dan beter kunt doen is de boel dus vlakken op een vlakplaat, hetzelfde wat je gebruikt om cilinderkoppen te vlakken. Dit alles voordat je het doorzaagt.
Maak je zuigerveren dus ook van een iets grotere diameter dan je zuiger, zodat ze met enige spanning tegen de cilinderwand drukken
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 00:17:23 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72271172
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:19:34 #36
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271234
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:17 schreef 2cv het volgende:
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:43:07 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271666
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 01:21:11 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72272202
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:34:43 #39
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289288
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Oeh, da's ook leuk

Ik heb de zuigerveren uit de zuiger gekregen, zoals gezegd door ze eruit te breken. Vervolgens alle troep er met een klein schroevendraaiertje uit gekrast, toen werd ook wel duidelijk waarom het zo vast zat
Verder nog een beetje geknoeid met de vliegwielspie, maar m'n boortjes zijn te kort om er fatsoenlijk bij te komen. M'n pa gaat binnenkort even wat boortjes verlengen en dan kijken we of het op de kolomboor wil lukken. Als de spie dan redelijk ver weg is maken we de naaf van het vliegwiel warm en persen we de krukas eruit.
Plaatjes:

De laatste klep is ook uit het blok. Nu moeten we nog de olieaftapplug en een nokvolger-dop losmaken, en de gasschuif moet er nog uit. We gaan bronzen busjes in de boringen van de gasklep-as en de regulateur-afstelknop-as maken zodat ze wat minder speling hebben.
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:39:18 #40
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289446
Overigens gaan we binnenkort dus twee gloednieuwe kleppen laten maken, en de zittingen laten we slijpen. Ik wil kijken of ik daar ook foto's van kan krijgen, maar ik weet niet zeker of dat lukt.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:46:07 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291703
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:49:37 #42
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72291807
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 20:46 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
Ik probeer hem er niet doorheen te slaan Ik boor telkens een stukje in en gebruik dan een dremel en een trucklading aan verschillende beitels om extra stukjes los te hakken. Hij zit echt ongelofelijk vast...
M'n boortjes zijn nu te kort om nog veel uit te kunnen halen. Hij moet helemaal doorgeboord worden zodat het boorgat wat van de compressie tijdens het trekken op zich kan nemen. Het liefst zo groot mogelijk, en als het even kan probeer ik hem ook zoveel mogelijk weg te hakken voor het persen.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:53:29 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291902
Helder !
  zondag 30 augustus 2009 @ 22:51:16 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72296025
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:47 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
  zondag 30 augustus 2009 @ 23:45:24 #45
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72297776
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:51 schreef T42 het volgende:

[..]

ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
  donderdag 3 september 2009 @ 21:54:40 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72414483
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:45 schreef oshiro het volgende:

[..]

Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes

-
hier wel een Wolseley als tracktor motor

-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen

donderdag 3 september 2009 @ 23:41:52 #47
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72419076
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:54 schreef T42 het volgende:

[..]

gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
-
hier wel een Wolseley als tracktor motor
[ link | afbeelding ]
-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:48:41 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72424998
quote:
Op donderdag 3 september 2009 23:41 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
  vrijdag 4 september 2009 @ 13:53:47 #49
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72431219
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 09:48 schreef T42 het volgende:

[..]

gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
Klopt helemaal
Aan een houtgasgenerator heb ik nog niet eens gedacht, da's wel een mooie idd
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:07:45 #50
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72549968
Zo, het motortje staat bij De Sutter. Zij regelen ook zuigerveren en een nieuwe klep. Verder slijpen ze de zittingen op en maken ze een klepgeleider in orde. Hij gaat het dus weer helemaal doen
Ik zal van dat proces waarschijnlijk geen foto's krijgen. Ze doen het even tussendoor, als ze tijd hebben. Ze hoeven zich van mij niet te haasten
Ze slepen net even heel snel twee kleppen, dat wordt echt waanzinnig netjes. Van 1 klep is de steel echter ingeslagen, die vervangen ze.
Wanneer dat af is maak ik zelf nog even een bus voor de regulateurstelschroef, zodat daar ook geen speling meer op zit. Dan kan ie weer helemaal in elkaar
  donderdag 10 september 2009 @ 00:57:46 #51
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72603859

Spulletjes! Nieuwe uitlaat, carb-pakkingen, stekker en moer voor bougie, en schaapscheermachine ( ).
Morgen vliegwiel eraf persen en vacuumpomp uit elkaar proberen te halen. Zal ook eens kijken of ik daar foto's van kan maken
  donderdag 10 september 2009 @ 23:59:49 #52
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72631252
Zo, ik heb weer een avondje vrije tijd verspild
Heb vanavond de vacuumpomp uit elkaar gehaald en het vliegwiel van de krukas gehaald. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden maar toch geef ik er nog even af en toe een beschrijving bij.

De vacuumpomp:

Poelie demonteren met poelietrekker:

Vervolgens de hele handel uit elkaar gehaald:

Dat laatste was overigens nog best pittig. De vier schroeven van de afdekplaat zaten zo vast dat we ze met een slagschroevendraaier ook niet los kregen. Dus toen hebben we het grove geschut maar uit de kast getrokken... Ik heb geen plaatjes van het proces zelf, maar om een idee te geven (ondersteboven ja, sorry, geen zin in editten):

En waar doe je dat mee?

Inductieverwarmer. Geniaal apparaat, je kunt plaatselijk iets verwarmen zonder dat je aanslag krijgt van een vlam, en je gaat er ook niet makkelijk doorheen. En 10 cm van het roodgloeiende deel vandaan kun je hem gewoon vastpakken als je de boel niet lang genoeg verwarmt. Je hoeft maar twee tot drie seconden op de knop te drukken en de boel gloeit al. Geen gas en zuurstof meer voor mij Snijden gaat uiteraard met de plasmasnijder

Verder dus de krukas uit het vliegwiel geperst:

Dat was het weer voor vandaag. Heb nog wat spulletjes meegenomen om een nieuwe poelie te maken voor de vacuumpomp, die wil ik niet met een V-snaar aandrijven maar met een platte riem
Nu is het wachten tot de nieuwe klep en klepzittingen af zijn, dan kan de boel in principe weer in elkaar. Ook moet ik nog even een bus draaien om de gasknop weer wat lekkerder te laten werken.

Edit: sorry voor de kleine plaatjes, ik zie het nu pas. Als iemand grote plaatjes wil doe ik ze wel even opnieuw uploaden, ik heb m'n photobucket-instellingen alweer terug gezet

[ Bericht 2% gewijzigd door oshiro op 11-09-2009 00:07:10 ]
  maandag 14 september 2009 @ 21:41:12 #53
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72743885
Ik heb me ook maar eens ingeschreven op een Engels stationaire motoren-forum, en die gasten daar weten wel enorm veel

De vacuumpomp is een Alfa Laval no. 9. Hier een filmpje waar er eentje wordt aangedreven door een Lister D:

Verder heb ik een complete handleiding gekregen voor een Wolseley WD8, en ben ik op Ebay aan het wachten op een paar oude vacuummeters die bij het setje passen.
En ik ga zelf een poelie maken, het blijkt dat ik al een stuk pijp heb wat op 4 mm na de juiste diameter heeft. En de 4 mm ziet niemand
pi_73053707
hoe gaat het met de wd8?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2009 @ 22:58:39 #55
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73055277
Ziet er goed uit ! En de 'kleine' plaatjes vind ik niet erg.
  woensdag 23 september 2009 @ 23:11:05 #56
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73055726
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:18 schreef densmee het volgende:
hoe gaat het met de wd8?
Het gaat goed, ik ben afgelopen week bezig geweest met het borstelen van de hopper (die waterbak) en het blijkt dat er dus onder de roest allemaal originele verf zit. Ik probeer heb dus zo ver mogelijk te borstelen, en daarna poets ik alles in met autowas (ook de roest ja ). Ziet er toch weer leuk uit met vlagen originele verf.
Het blok staat nog steeds bij De Sutter. Ze hoeven van mij geen haast te hebben
De vacuumpomp moet gespoten worden en moet nieuwe lagers. Dan is die zo goed als af.
Verder moet ik wat pakkingen knippen, een stukje bougiekabel hebben (de oude was gaar) en ga ik het onderstel binnenkort aanpakken. En ik krijg dinsdag een stuk plasmagesneden staal van 25mm dik binnen voor de poelie
Dus het gaat even traag omdat we het blokje nog niet hebben, maar als dat af is gaat het allemaal weer sneller. Dan zou hij in principe zelfs in elkaar kunnen, brandstof erin en lopen maar.
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2009 @ 23:45:09 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73056998
Hoe kan er verf onder de roest zitten ?
  donderdag 24 september 2009 @ 00:10:31 #58
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73057822
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:45 schreef 2cv het volgende:
Hoe kan er verf onder de roest zitten ?
Ja dat vroeg ik me eerst ook af
Maar ik bedacht me dat er roest naar beneden gespoeld kan zijn doordat dat ding in de regen heeft gestaan. En verder zit er ook gewoon een hoop vuil tussen.
Je moet niet denken dat hij ineens weer helemaal groen wordt, ik denk dat er ongeveer 20 a 25% van de originele verf over is. Maar da's veel beter dan helemaal niks, en het ziet er toch weer wat leuker uit zo En het is helemaal origineel, en je ziet dat het gebruikt is en oud is. Dat moet
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2009 @ 00:13:26 #59
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73057888
Klinkt tof !
  donderdag 24 september 2009 @ 00:21:30 #60
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73058105
Cool project zeg, dit is ook wel een van de dingen die mij erg interesseren.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:53:20 #61
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73108684
Vandaag even bij De Sutter langsgereden uit nieuwsgierigheid. Nieuwe klepjes zijn af, er moeten enkel nog zittingen in het blok gemaakt worden. Ik weet nog niet hoe het zit met zuigerveren, niet naar gevraagd
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:26:04 #62
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73125967
Zo, ik heb de rest van de pakkingen zelf gemaakt (dus op de koppakking, carburateurpakking en lagerdekselpakking na, die had ik al).

Moet er enkel nog gaatjes in slaan met holpijpjes, maar die heb ik hier niet.
  † In Memoriam † zaterdag 26 september 2009 @ 15:33:04 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73126099
Holpijpje kan je ook maken van een buisje en een schuurband ofzo.
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:44:11 #64
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73126316
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 15:33 schreef 2cv het volgende:
Holpijpje kan je ook maken van een buisje en een schuurband ofzo.
Ja klopt, maar m'n pa heeft ze op z'n werk en iemand waarbij we altijd met zundappjes knoeien heeft er ook een hele set van En ik kan ze toch nog niet monteren dus dat doe ik later wel.

Ik heb ook een leuk voertuigje gekocht, waar ik een en ander aan wil aanpassen. Dus ik heb weer zat te doen Een Renault Master T35 op benzine, oud model.
  † In Memoriam † zaterdag 26 september 2009 @ 18:02:16 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73129539
Nice !
  woensdag 30 september 2009 @ 23:43:10 #66
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73261565
Zo, heb even een poelie gemaakt voor de vacuumpomp, moet enkel nog gelast worden en de asboring moet nog worden uitgedraaid na het lassen

† In Memoriam † woensdag 30 september 2009 @ 23:48:45 #67
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73261783
Wat moet er aan gelast worden dan ?
  woensdag 30 september 2009 @ 23:51:13 #68
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73261871
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:48 schreef 2cv het volgende:
Wat moet er aan gelast worden dan ?

Het zijn twee delen. Het hart met het dikwandige pijp erop is een deel, dat was van een stuk strip van 10x100 mm. Daar hadden we een stuk vanaf gezaagd, pijpje erop gelast, en vervolgens de hele boel redelijk rond geslepen. Vervolgens in de draaibank en helemaal rond draaien.
De buis is het andere deel, deze ook in de draaibank afgedraaid en er een rand in gedraaid waar het hart tegenaan komt. Zo is het lekker makkelijk lassen.
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2009 @ 00:23:08 #69
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73262887
Oh, het is een tweedelige poelie

Is het vlak waar de riem op loopt wel wat bol zodat de riem mooi in het midden blijft lopen ? Of is de andere poelie bol genoeg ?
  donderdag 1 oktober 2009 @ 00:25:53 #70
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73262952
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:23 schreef 2cv het volgende:
Oh, het is een tweedelige poelie

Is het vlak waar de riem op loopt wel wat bol zodat de riem mooi in het midden blijft lopen ? Of is de andere poelie bol genoeg ?
Nee Ik maak allebei de poelies zelf, dus ik zal de boel heel netjes op een lijn moeten zetten
Maar goed, dat kan ook, ik zet de boel allebei vast met bouten op het onderstel.
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2009 @ 01:10:37 #71
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73263580
Ik zou voor de zekerheid proberen de poelies een beetje bol te maken. Eerst een hele flauwe afschuining er aan met een beitel en dan een stuk schuurpapier er op drukken (in de draaibank natuurlijk).
  donderdag 1 oktober 2009 @ 16:22:22 #72
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73278111
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 01:10 schreef 2cv het volgende:
Ik zou voor de zekerheid proberen de poelies een beetje bol te maken. Eerst een hele flauwe afschuining er aan met een beitel en dan een stuk schuurpapier er op drukken (in de draaibank natuurlijk).
Doe ik wel als de snaren eraf lopen Niet alle poelies zijn overigens "crowned" (zo heet het in het engels, geen idee wat de nederlandse naam is).
Heb net van mcDavid een stalen ring gekregen van 25 mm dik, waarmee ik die andere poelie ga maken. Dat doe ik vanavond.

[ Bericht 5% gewijzigd door oshiro op 01-10-2009 16:30:55 ]
  donderdag 1 oktober 2009 @ 16:24:30 #73
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73278179
Hoe komen jullie toch allemaal aan die draaibanken.. Dat is zo'n beetje het enige stuk gereedschap dat ik echt ontzettend mis bij het maken van dingen. En niemand in de buurt heeft er natuurlijk een thuis en bij het bedrijf waar ik werk mag ik geen prive dingen doen helaas...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 16:34:43 #74
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73278495
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 16:24 schreef Barcaconia het volgende:
Hoe komen jullie toch allemaal aan die draaibanken.. Dat is zo'n beetje het enige stuk gereedschap dat ik echt ontzettend mis bij het maken van dingen. En niemand in de buurt heeft er natuurlijk een thuis en bij het bedrijf waar ik werk mag ik geen prive dingen doen helaas...
Mja, bij mij ligt het ook gewoon aan een beetje de juiste mensen kennen hoor...
Ik help vaak bij het bouwen van klassieke special Zundapps. De man waarbij ik dat doe heeft dus een draaibank staan, en omdat ik beter kan draaien dan hij doe ik veel werkstukjes van hem maken. En zo nu en dan doe ik er dus ook iets voor mezelf tussendoor.
Op school mag ik af en toe ook draaien (vandaag niet, het verschilt een beetje, dus ik doe zoveel mogelijk niet op school).
Ik wil later echt een grote schuur met een flinke draaibank en een flinke freesbank .
Zal vandaag wel wat foto's maken van het draaien zelf.
Hoop overigens nog een baantje te vinden waarbij ik ook kan draaien
pi_73283543
voor een kleine 1000 euro heb je op marktplaats mooie draaibankjes voor zulk werk hoor.

maar het is een schitterende machine aan het worden
  donderdag 1 oktober 2009 @ 19:44:34 #76
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73283924
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 19:33 schreef densmee het volgende:
voor een kleine 1000 euro heb je op marktplaats mooie draaibankjes voor zulk werk hoor.

maar het is een schitterende machine aan het worden
Bij HBM kun je waanzinnig mooie draaibankjes voor het minder professionele/dagelijkse werk vinden voor 600 a 700 euro, met zelfs meer dan 50 cm tussen de centers.
Als ik zelf de ruimte had (en het geld op het moment) zou ik het wel weten Die gasten zitten toch vlakbij hier. Goedkoper vind je geen nieuwe spullen.

Enneh... thanks Voorlopig is ie nog niet zo mooi, en hij blijft roestig, maar ik doe m'n best om hem zo netjes mogelijk te krijgen. Moet nu alleen dat blokje eens terug krijgen
pi_73327895
voor het verwijderen van de roest kun je ook azijn gebruiken.... ik doe het ook met mijn project...

neem een grote bak met de goedkoopste azijn ik heb die van de lidl. leg het onderdeel er in... laat het een goeie dag weken en haal het er weer uit ff met een doek uitvegen en daarna afspoelen...

voor een idee kijk maar eens op http://www.cookhaus.co.uk/vinegar/index.htm
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:56:47 #78
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73328599
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 09:46 schreef pro2call het volgende:
voor het verwijderen van de roest kun je ook azijn gebruiken.... ik doe het ook met mijn project...

neem een grote bak met de goedkoopste azijn ik heb die van de lidl. leg het onderdeel er in... laat het een goeie dag weken en haal het er weer uit ff met een doek uitvegen en daarna afspoelen...

voor een idee kijk maar eens op http://www.cookhaus.co.uk/vinegar/index.htm
De roest moet er niet allemaal af Ik wil enkel dat de oude verf er iets meer tussenuit springt. Ik moet dus de roest die door de regen over de oude verf is gespoeld wegborstelen.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 23:53:58 #79
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73700786
Schopje!

Vandaag weer even bezig geweest aan de grote poelie. Heb een ring gedraaid die een flens moet worden, waar de pijp op geperst en gelast wordt:

De ring past zonder speling op het centreervlak van het vliegwiel, dus de boel zit gegarandeerd in het midden. Zo komt het wat minder kritisch met de bouten, want dat gaat gegarandeerd niet zo netjes als dit.
De hele boel is op de draaibank gemaakt:

De meetklok staat er om te checken of de boel wel in het midden ingespannen was. Er zat in eerste instantie vrij veel vuil in de drieklauw, na complete demontage van de drieklauw, schoonmaken en opnieuw monteren met behulp van de meetklok was de excentriciteit stukken minder. Het is nog steeds niet perfect (ongeveer 8 duizendste millimeter excentrisch) maar beter lukte me niet met m'n handen

Ook zitten er gaten in de pakkingen:

Morgen weer verder aan de ring+buis.
  † In Memoriam † woensdag 14 oktober 2009 @ 23:58:45 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73700928
Ziet er goed uit ! Ik neem trouwens aan dat je bij die klauwplaat de klauwen 1 voor 1 verplaatst waardoor je met de meetklok aan de slag moet ?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 00:25:42 #81
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73701604
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 23:58 schreef 2cv het volgende:
Ziet er goed uit ! Ik neem trouwens aan dat je bij die klauwplaat de klauwen 1 voor 1 verplaatst waardoor je met de meetklok aan de slag moet ?
Nope. Normaal gebruik ik die klok niet, bij een vierklauw wel uiteraard maar bij een drieklauw niet.
Bij deze wilde ik het echt zo nauwkeurig mogelijk concentrisch maken, omdat ik niet wil dat de boel heen en weer gaat (5 honderdsten kun je al met het blote oog zien).
Normaal lukte me het nooit om met dit bankje iets concentrisch in te spannen. Als ik een werkstuk nam en daar een gat in boorde zat het gat dus wel in het midden van de draai-as, maar niet in het midden van het werkstuk omdat dit uit het midden stond.
Daar irriteerde ik me nogal verschrikkelijk kapot aan en in heb er nu maar wat aan gedaan. Klauw van de draaibank afgehaald en op tafel gelegd, met schroevendraaiers, doeken en kwastjes elk spaantje uit de bekken en de spanplaat gevist. Vervolgens de klauwplaat met z'n tapeinden op de bank gezet en de moeren handvast gedraaid (helaas geen camlock dus niet goed te stellen).
Daarna de meetklok er bij gepakt en door zachte tikken te geven met m'n vuisten en te controleren met de meetklok de klauwplaat zo goed en zo kwaad als het ging in het midden gezet. Toen de klauwplaat helemaal vast gezet en de bekken weer in de klauw gedraaid.
Nu dus checken of een ingespannen werkstuk ook daadwerkelijk in het midden stond. We hadden een pistonpen van een vrachtwagen gepakt en die ingespannen, blijkt die ongeveer 7 honderdsten uit het lood te staan, verdomd veel dus Dus denken denken denken hoe dat nu kan.
Komt de man van wie de draaibank en die pen zijn ineens op een idee: die zuiger waar die pen in zat was vastgelopen. Die pen zou wel eens krom kunnen zijn dus...
Iets anders ingespannen en de boel stond slechts 8 duizendsten uit het lood Mission accomplished.

Kun je het je voorstellen? Een pen zoals de onderstaande, lijkt op de grootste in het plaatje. Diameter ongeveer 55mm en lengte ongeveer 100mm, en die is krom We stonden wel even te kijken van de kracht die op dat gekke ding gestaan moet hebben...
  † In Memoriam † donderdag 15 oktober 2009 @ 00:35:21 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73701768
Ik los dat op door zowel de binnenkant als de buitenkant in 1 klemming te draaien
  donderdag 15 oktober 2009 @ 00:42:07 #83
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73701905
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 00:35 schreef 2cv het volgende:
Ik los dat op door zowel de binnenkant als de buitenkant in 1 klemming te draaien
Ja dat deed ik dus normaal ook
Maar goed, als ik de boel dus omspan en het werkstuk omdraai, dan klopt er niks meer van. Dan moet ik telkens als ik de boel uitspan denken hoe het in de klauw stond. Dus vooral met die ring moet ik nog wel eens bekjes wisselen, en dan word je daar toch niet zo vrolijk van. En nu klopt het gewoon altijd
  † In Memoriam † donderdag 15 oktober 2009 @ 00:43:07 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73701936
Op mijn werk kan ik het wel eens doen als ik tijd en zin heb Gewoon voor de fun.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 00:48:19 #85
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73702038
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 00:43 schreef 2cv het volgende:
Op mijn werk kan ik het wel eens doen als ik tijd en zin heb Gewoon voor de fun.
Ja precies, ik heb het nu ook maar gedaan. Ik had ook die ring af kunnen maken maar ik vond dat het wel eens mocht gebeuren.
Ik moet zeggen dat het toch wel fijn is zo, hoef me minder druk te maken over of de opspanning wel klopt.

Het verschil in draaikwaliteit bij gebruik van een binnendraaibeitel is ook wel bizar trouwens. Als je de beitel op een lange afstand van het spanblok instelt wordt de oppervlaktekwaliteit echt veel slechter door het buigen van de beitel. Ookal is dat ding 1,5 centimeter dik. Terugspannen van de beitel zorgde voor veel betere kwaliteit werk.
  † In Memoriam † donderdag 15 oktober 2009 @ 01:55:57 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73702857
Klopt 2 x zo lang is 4 keer zoveel doorbuiging bij dezelfde kracht. In alle richtingen.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 12:05:24 #87
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73708983
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:55 schreef 2cv het volgende:
Klopt 2 x zo lang is 4 keer zoveel doorbuiging bij dezelfde kracht. In alle richtingen.
Yep, hangt beetje van de vorm van de beitel af maar als de vorm hetzelfde blijft van het begin tot het einde klopt dat 100% ja
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:59:05 #88
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77599159
Zo
* oshiro neemt een aanloop en geeft het topic een rotschop

Het blok is terug van De Sutter. Resultaat: twee nieuwe klepzittingen, twee nieuwe overmaat kleppen, opgeboorde klepgeleiders, en opgehoonde cilinderwand (lichtjes, zodat de nieuwe set zuigerveren in kan lopen).
Alle oude verf is er helaas wel van af doordat het ding in een ultrasoonbad heeft gelegen...
Verder zijn de olieaftapplug en klepstoterdop uit het blok losgekomen (inductieverwarmer ftw).
Foto's volgen, de opbouw kan weer beginnen!
  woensdag 3 februari 2010 @ 18:01:14 #89
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77599231
Stiekem vind ik het mooi dat de oude verf weg is Ik vind zo'n blok met verse lak mooi!
  woensdag 3 februari 2010 @ 18:33:56 #90
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77600314
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:01 schreef Barcaconia het volgende:
Stiekem vind ik het mooi dat de oude verf weg is Ik vind zo'n blok met verse lak mooi!
Iedereen heeft dat. Is geen moer aan, en 9 van de 10 keer is het nog de verkeerde kleur ook. Die dingen horen niet te glimmen. En dat gaat ie hier ook niet, beetje in de hammerrite en klaar. Ik vind dat zo suf, blok helemaal in de glanzende lak, en overal waar de boel ingeslagen is van de roest zie je allemaal bobbels zitten
Ik vind het leuk om zo'n ding te laten zien zoals ie is, en dat is 54 jaar blootgesteld aan weer en wind. Zie je tenminste dat hij een geschiedenis heeft, en gebruikt is.
  † In Memoriam † woensdag 3 februari 2010 @ 22:13:25 #91
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77609850
Had je niet aangegeven dat de orginele verf er op moest blijven zitten ?
  donderdag 4 februari 2010 @ 12:11:59 #92
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77624784
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 22:13 schreef 2cv het volgende:
Had je niet aangegeven dat de orginele verf er op moest blijven zitten ?
Nope, en ik denk dat zij ook niet verwacht hadden dat de boel eraf kwam in iets simpels als een ultrasoonbad Dat houdt in dat de olie- en vetaanslag nog vaster zat dan de verf
  donderdag 4 februari 2010 @ 17:38:42 #93
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77636206
Zoals gezegd: fototijd!

Zuiger met nieuwe veren:

Klepzittingen, kleppen, opgehoonde cilinderwand en de handel bij elkaar:
  † In Memoriam † donderdag 4 februari 2010 @ 18:30:39 #94
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77637773
Nais !

Waar heb je dat laten doen ?
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:01:18 #95
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77638826
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:33 schreef oshiro het volgende:

[..]

Iedereen heeft dat. Is geen moer aan, en 9 van de 10 keer is het nog de verkeerde kleur ook. Die dingen horen niet te glimmen. En dat gaat ie hier ook niet, beetje in de hammerrite en klaar. Ik vind dat zo suf, blok helemaal in de glanzende lak, en overal waar de boel ingeslagen is van de roest zie je allemaal bobbels zitten
Ik vind het leuk om zo'n ding te laten zien zoals ie is, en dat is 54 jaar blootgesteld aan weer en wind. Zie je tenminste dat hij een geschiedenis heeft, en gebruikt is.
Verschil moet er zijn. Dan worden tenminste niet al die dingen hetzelfde. Het is inderdaad wel tenenkrommend als ze hem in de verkeerde kleur spuiten.
Ik vind het toch mooi om te volgen
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:07:55 #96
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77639033
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 18:30 schreef 2cv het volgende:
Nais !

Waar heb je dat laten doen ?
http://www.desutter.nl
Die gasten doen op het moment ook alle cilinderkoprevisies van Kia Benelux.
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Verschil moet er zijn. Dan worden tenminste niet al die dingen hetzelfde. Het is inderdaad wel tenenkrommend als ze hem in de verkeerde kleur spuiten.
Ik vind het toch mooi om te volgen
Precies! En thanks
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:09:42 #97
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77639098
Ik zat er laatst aan te denken om een John Deere stationairmotor te kopen om te restaureren maar ik zou dat in mijn huiskamer moeten doen (appartementje) en dat vond mijn vriendin geen goed plan

Oshiro: wat is belangrijker? Een mooie stationairmotor of een vriendin?
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:40:55 #98
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77640393
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:09 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zat er laatst aan te denken om een John Deere stationairmotor te kopen om te restaureren maar ik zou dat in mijn huiskamer moeten doen (appartementje) en dat vond mijn vriendin geen goed plan

Oshiro: wat is belangrijker? Een mooie stationairmotor of een vriendin?
Een vriendin.
De mijne zie ik nog 10 maanden ofzo niet, zit in een psychiatrische instelling (nee is geen psycho bitch, heeft nogal gebrek aan zelfdiscipline. lang verhaal). Ik had niet verwacht dat ik me ooit ergens zo gruwelijk slecht over zou kunnen voelen, dacht dat ik sterker was dan dat . Ze had gezegd dat ze afgelopen weekend thuis zou komen, maar ze gaat een vervolgtraject doen waar ze nog 10 maanden voor flink geisoleerd zit. Ze is al 2 maanden weg. En het is kut.
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:54:53 #99
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_77641039
Ok, dat is flink klote! Sorry dat ik het vroeg dan. Ik bedoelde het als geintje uiteraard.
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:58:40 #100
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77641192
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:54 schreef Barcaconia het volgende:
Ok, dat is flink klote! Sorry dat ik het vroeg dan. Ik bedoelde het als geintje uiteraard.
Haha, snap ik
ik schrijf 'r met Valentijn wel een brief. Kijken of het mogelijk is om 'r te schrijven. Het zit me echt dwars
Als ik het even niet zie zitten maak ik er wel een topic over aan in R&P
Nouja, goed excuus om ook een beetje aan mezelf en m'n troep te werken, mag ook wel eens gebeuren. En wie weet is het dan nog leuker als ze weer terug is.
Ik was van plan deze zomer samen met haar d'r motorboot op te knappen...
  † In Memoriam † donderdag 4 februari 2010 @ 20:32:16 #101
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77642812
Mocht je een topic openenen in R&P er over wil je dan hier ook een linkje posten ? Ik lees niet heel veel meer dan PTA op Fok! tegenwoordig
  donderdag 4 februari 2010 @ 23:32:49 #102
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77651907
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:32 schreef 2cv het volgende:
Mocht je een topic openenen in R&P er over wil je dan hier ook een linkje posten ? Ik lees niet heel veel meer dan PTA op Fok! tegenwoordig
Zal ik doen. Ik heb zo veel vragen overal over aan haar, ik ben er al een halve week fysiek echt benauwd van
  † In Memoriam † vrijdag 5 februari 2010 @ 00:32:12 #103
25682 2cv
Niet subtiel
pi_77654117
Is contact echt compleet onmogelijk ?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:07:50 #104
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77662163
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 00:32 schreef 2cv het volgende:
Is contact echt compleet onmogelijk ?
In de eerste behandelfase zeker weten (afgezien van brieven en pakjes van d'r ouders). Maar omdat ze altijd dacht dat de kans heel erg klein was dat ze dit vervolgtraject ging doen heeft ze me er nooit veel over verteld...
D'r moeder zegt dat het nog steeds zo is maar die zegt wel meer . Ik heb gelukkig wel uitgevogeld waar ze precies zit dus ik ga het gewoon proberen! Ik hou het anders niet uit
  maandag 8 februari 2010 @ 22:53:09 #105
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77790551
Vanavond bezig geweest met het draaien van een nieuw boutje. Het is een afdekdopje voor het boorgat van de gasklepas. Die was kapot gegaan toen we hem probeerden te verwijderen. Het is een of andere maffe conische Britse draad, maar we hadden er wel een snijplaatje (en tapjes) voor.
Voor de oplettende kijker: hij is inderdaad iets anders. Dit vonden we beter en iets leuker En zoveel verschil maakt het niet.

Woensdagavond het asgat van het regelwiel opboren, dan donderdag een bronzen busje draaien en ruimen. Er zit nu onwijs veel speling op dat asje, dus maken we er een mooi pas bronzen busje in. Als dat af is gaat de boel weer in elkaar! We moeten enkel nog een vliegwielspie hebben.
pi_77790641
ziet er goed uit!
ROAR!!!!
  maandag 8 februari 2010 @ 23:01:20 #107
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77790914
quote:
Op maandag 8 februari 2010 22:54 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:
ziet er goed uit!
Whehe Mafkees
pi_77791032
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:01 schreef oshiro het volgende:

[..]

Whehe Mafkees
waarom ben ik nou weer een mafkees ?
ROAR!!!!
  maandag 8 februari 2010 @ 23:05:37 #109
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77791119
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:03 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:

[..]

waarom ben ik nou weer een mafkees ?
Nou omdat appel.
pi_77791213
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:05 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nou omdat appel.
bananenvlaai
ROAR!!!!
  maandag 8 februari 2010 @ 23:09:26 #111
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77791305
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:07 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:

[..]

bananenvlaai
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:21:37 #112
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77867628
Zo, even een leuke update.
Heb gisteravond dat gat al uitgeboord, en vanavond het busje gedraaid:

Vond het niet nodig om te ruimen, hij draait zo erg netjes en er zit maar een gasknop aan, geen uitgaande as ofzo.

Maar goed, zo was al het fabricagewerk aan het blok wel zo'n beetje af!

Wat dus inhoudt dat de handel weer in elkaar gezet kan worden. Krukas:

Zuiger (en dus uiteraard drijfstang):

Dat aanhangsel aan de onderkant van de drijfstang is de olielikker. Het hele ding heeft spatsmering, er zit geen pomp of wat in.

Nokkenas:

Morgen weer verder. Dus 2cv, dat houdt in dat je morgen je regulateurfilmpje te zien krijgt
Plannen voor morgen:
  • Kleppen inbouwen
  • Kleppen stellen
  • Regulateur inbouwen en afstellen
  • Ontsteking monteren, op tijd zetten en afstellen
  • Alle deksels erop maken

Vervolgens is het wel voor 90% af. Wat er dan nog moet gebeuren:
  • Cilinderkop monteren
  • Vliegwiel monteren
  • Bougiekabel maken en monteren
  • Slinger op maat (af)maken
  • Slingerbeschermpijp maken
  • Tank coaten met kunststof (je kunt er nu een beetje doorheen kijken)
  • Tank monteren
  • Fatsoenlijke brandstofleiding maken
  • Karretje afmaken waar hij op komt
  • Vacuumpomp afmaken

We hebben verder enkel nog een vliegwielspie nodig, en een bougiekabel en bougie om de motor zelf af te maken. Dus binnenkort kunnen we gaan proberen of ie, na toch wel een jaar of 30, weer wil gaan lopen!
  • "Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
      † In Memoriam † woensdag 10 februari 2010 @ 23:44:06 #113
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77868664
    Gaaf ! ben nieuwschierig naar het filmpje !
      donderdag 11 februari 2010 @ 12:55:34 #114
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77879716
    quote:
    Op woensdag 10 februari 2010 23:44 schreef 2cv het volgende:
    Gaaf ! ben nieuwschierig naar het filmpje !
    Haha Nouja vanavond is ie er.

Ik bedenk me trouwens dat ik ook nog twee poelies moet aflassen en nadraaien. Ben benieuwd hoe het zaakje eruit gaat zien als het af is.
    De zuiger gaat in ieder geval een flink stuk minder soepel door de cilinder op en neer met die ruwere cilinderwand en nieuwe zuigerveren. Hij zal wel een flinke compressie hebben Nouja, flink, meer dan 1:6 zal het niet zijn
      † In Memoriam † donderdag 11 februari 2010 @ 14:27:40 #115
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77883352
    Uit mijn hoofd zeg ik dat je met zo'n compressie veilig een turbo in kan bouwen zonder dat je dan last krijgt van pingelen.
      vrijdag 12 februari 2010 @ 00:02:19 #116
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77905879
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 14:27 schreef 2cv het volgende:
    Uit mijn hoofd zeg ik dat je met zo'n compressie veilig een turbo in kan bouwen zonder dat je dan last krijgt van pingelen.
    Dat zou best eens kunnen Ach ja, toch maar 1,5 pk en zo

Vanavond weer wat zitten knoeien. Regulateur ingebouwd, en kleppen ingebouwd. Dat duurde even want het was nogal priegelwerk. Verder was de vloeibare pakking op dus we hebben nog geen kappen teruggezet.

Foto's:

De deksels zitten nog niet vast dus. Heb echter wel alle tapeinden nagedraaid, en kwam er dus achter dat ik een moer kwijt ben... Dus dat wordt nog even zoeken in de schuur. En desnoods een nieuwe moer maken (Withworth-draad) maar dat is natuurlijk niet zo leuk.

En, last but not least:
      † In Memoriam † vrijdag 12 februari 2010 @ 02:04:56 #117
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77908115
    Misschien is het leuk voor een volgend project ? Een turbo, of nog beter, een compressor er op zetten ?

Maar super bedankt voor het filmpje ! Dan snap ik het ook een keer
      vrijdag 12 februari 2010 @ 10:18:30 #118
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77911290
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 02:04 schreef 2cv het volgende:
    Misschien is het leuk voor een volgend project ? Een turbo, of nog beter, een compressor er op zetten ?

Nee joh Moet wel beetje origineel blijven Ik gebruik zelfs de originele moeren
      † In Memoriam † vrijdag 12 februari 2010 @ 16:52:45 #119
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77925051

Misschien een turbo die je er op kan zetten (en er af kan halen) zonder de motor zelf an te passen ? Dus zonder boren, slijpen, frezen etc. de Wolseley ? Eventueel zelfs te monteren met de orginele moeren en bouten
      vrijdag 12 februari 2010 @ 18:04:41 #120
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77927022
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 16:52 schreef 2cv het volgende:

Misschien een turbo die je er op kan zetten (en er af kan halen) zonder de motor zelf an te passen ? Dus zonder boren, slijpen, frezen etc. de Wolseley ? Eventueel zelfs te monteren met de orginele moeren en bouten
    Nee joh Lekker laten ploffen dat ding.
    Turbo's op 1-cilinders is normaal al een drama van de pulserende uitlaatgasdruk, en dit gaat al helemaal langzaam
      † In Memoriam † vrijdag 12 februari 2010 @ 18:09:05 #121
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77927152
    En een kompressor die d.m.v. de krukas aangedreven wordt ?
      vrijdag 12 februari 2010 @ 18:16:31 #122
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77927374
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 18:09 schreef 2cv het volgende:
    En een kompressor die d.m.v. de krukas aangedreven wordt ?
    Ik ga er geen vage experimenten mee doen
    Zo maken dat ie werkt, en lekker neerzetten en eens meenemen als ik weer naar een braderie ga ofzo.
      vrijdag 12 februari 2010 @ 20:57:30 #123
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_77933499
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 02:04 schreef 2cv het volgende:

turbo met olielikker
      vrijdag 12 februari 2010 @ 21:56:23 #124
    257146 stefannetjuh
    www.sk-fotografie.nl
    pi_77936526
    Ik ga hem volgen
      zaterdag 13 februari 2010 @ 00:06:35 #125
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77941629
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 20:57 schreef T42 het volgende:

[..]

turbo met olielikker
    Ja hee, als je dan toch wat moet aandrijven kun je meteen een oliepomp aandrijven

Vandaag weer een beetje zitten knoeien, weinig zichtbaars gedaan. Kleppen gesteld, ontsteking gesteld, en alle tapeinden gemonteerd met kopervet en nagetrokken. Vervolgens alle pakkingen ingesmeerd met vloeibare pakking en de deksels gemonteerd. Toen waren de 2 uurtjes van de avond weer vol.
    Maar de kop hebben we er wel op gezet en het blokje staat weer thuis in de schuur!

Ik bedenk me echter net dat we alle tapeinden verkeerd om erin hebben gezet

Edit: wacht even... die tapeinden hebben een mooie en een lelijke kant (van het afsteken zit er nog een braam aan, precies in het midden zo'n steeltje), en ik heb de tapeinden met het "steeltje" het blok in gedraaid. En toen ik hem uit elkaar haalde zaten er geen steeltjes aan de buitenkant.
    Zal toch wel goed zitten dus.

Verder dus de tank coaten met kunsthars, nieuwe brandstofleiding maken (zit nu een knik in), en onderstelletje afmaken voor het vliegwiel erop gaat. Als dat af is... proberen die handel!
      zaterdag 13 februari 2010 @ 16:58:58 #126
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77957902

Mooi plaatje wat ik tegenkwam, en ook nog eens met Alfa Laval no.9 vacuumpomp (die kleine) En schaapscheermachines!
      zaterdag 13 februari 2010 @ 17:05:13 #127
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_77958106
    Prachtig! Zoiets moet ik ook eens hebben thuis
      zaterdag 13 februari 2010 @ 19:30:41 #128
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77962350
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 17:05 schreef Barcaconia het volgende:
    Prachtig! Zoiets moet ik ook eens hebben thuis
    Ik ga voor zoiets

zaterdag 13 februari 2010 @ 19:45:06 #129
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77962756
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 19:30 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik ga voor zoiets

Het leuke van die Wolseley is natuurlijk dat het een "shed find" is. We hebben dat ding gevonden in z'n originele staat, niet aan geknoeid, niks
    Als ik zo'n Lister CS tegen zou komen... ik zou het wel weten
      † In Memoriam † zondag 14 februari 2010 @ 00:43:40 #130
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77974001
    Onderstel met wielen en een versnellingsbak bouwen ?
      zondag 14 februari 2010 @ 00:45:21 #131
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_77974026
    Wat wil jij allemaal wel niet met zo'n stationairmotor 2cv
      † In Memoriam † zondag 14 februari 2010 @ 01:20:46 #132
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_77974506
    Wat niet ?
      zondag 14 februari 2010 @ 02:35:50 #133
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77975371
    Gewoon melkmachientje aandrijven
    Of een graanmolen. Of een cirkelzaag. Of een waterpomp. Dat soort dingen. Dingen die ie aan hoort/hoorde aan te drijven .
      zondag 14 februari 2010 @ 17:16:32 #134
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_77988194
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 00:43 schreef 2cv het volgende:
    Onderstel met wielen en een versnellingsbak bouwen ?
    tada
      zondag 14 februari 2010 @ 17:17:44 #135
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_77988231
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 19:30 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik ga voor zoiets

wou ooit mijn boot uit de jare 50 met een wolseley aandrijven maar dan als generator.
      zondag 14 februari 2010 @ 17:30:48 #136
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_77988704
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 17:17 schreef T42 het volgende:

[..]

wou ooit mijn boot uit de jare 50 met een wolseley aandrijven maar dan als generator.
    Die CS is een echt mooie motor vind ik. Zit ook totaal geen elektronica op. Diesel
      maandag 15 februari 2010 @ 02:59:43 #137
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_78009037
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 17:30 schreef oshiro het volgende:

[..]

Die CS is een echt mooie motor vind ik. Zit ook totaal geen elektronica op. Diesel
    ik wou hem een dynamo late draaien en daarmee accu's opladen en dan met een electro bbm varen
    modern en oud
      maandag 15 februari 2010 @ 12:35:09 #138
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_78014702
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 02:59 schreef T42 het volgende:

[..]

ik wou hem een dynamo late draaien en daarmee accu's opladen en dan met een electro bbm varen
    modern en oud
    Had je gezegd ja. Zou niet bepaald opschieten, dan heb je 200 kg aan motor, accu's en generator aan boord en nog maar een kleine 1000W aan vermogen.
    Ik vind m'n vriendin d'r boot met 11 pk al een traag ding .
      maandag 15 februari 2010 @ 15:51:49 #139
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_78021043
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 12:35 schreef oshiro het volgende:

[..]

Had je gezegd ja. Zou niet bepaald opschieten, dan heb je 200 kg aan motor, accu's en generator aan boord en nog maar een kleine 1000W aan vermogen.
    Ik vind m'n vriendin d'r boot met 11 pk al een traag ding .
    motor weegt geen 200kg want ik kan hem net tillen.
    1 accu van 55ah
    3pk bbm electro (die mij te duur zijn)
    tis een oude boot geen speedboot die heb ik al verkocht vorig jaar

wat denk je wat zo'n diesel doet?
      maandag 15 februari 2010 @ 16:20:04 #140
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_78022045
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 15:51 schreef T42 het volgende:

[..]

motor weegt geen 200kg want ik kan hem net tillen.
    1 accu van 55ah
    3pk bbm electro (die mij te duur zijn)
    tis een oude boot geen speedboot die heb ik al verkocht vorig jaar

wat denk je wat zo'n diesel doet?
    Motor weegt exact 100 kg (220 lbs). Motor + accu's + generator + regelaar weegt wel 200 kg.
      maandag 15 februari 2010 @ 16:25:23 #141
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_78022194
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 16:20 schreef oshiro het volgende:

[..]

Motor weegt exact 100 kg (220 lbs). Motor + accu's + generator + regelaar weegt wel 200 kg.
    al zou dat 200kg wegen de boot is een oude werk sloep die kan dat wel hebben
    maar een cs diesel geeft ook geen 10pk gok ik

heb zelfs ooit zitte denken aan een stoom machine van 2pk om er op te bouwen
      maandag 15 februari 2010 @ 16:30:38 #142
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_78022359
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 16:25 schreef T42 het volgende:

[..]

al zou dat 200kg wegen de boot is een oude werk sloep die kan dat wel hebben
    maar een cs diesel geeft ook geen 10pk gok ik

heb zelfs ooit zitte denken aan een stoom machine van 2pk om er op te bouwen
    Nee een CS is 5 of 6 pk, afhankelijk van de uitvoering
    Bootje van m'n vriendin heeft een 11pk Suzuki 2cil bbm, en bootje zelf weegt 400 (polyester). Gaat misschien 11 of 12 km/h
      maandag 15 februari 2010 @ 16:56:33 #143
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_78023012
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 16:30 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nee een CS is 5 of 6 pk, afhankelijk van de uitvoering
    Bootje van m'n vriendin heeft een 11pk Suzuki 2cil bbm, en bootje zelf weegt 400 (polyester). Gaat misschien 11 of 12 km/h
    dan heb je een verkeerde schroef denk ik?
    ik heb een 10pk envirude uit 1963 en die kan die 1000kg van mijn boot tot bijna 20kmh duwen
    (okeej het is een platbodem met weinig weerstand )
      maandag 15 februari 2010 @ 17:32:37 #144
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_78023913
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 16:56 schreef T42 het volgende:

[..]

dan heb je een verkeerde schroef denk ik?
    ik heb een 10pk envirude uit 1963 en die kan die 1000kg van mijn boot tot bijna 20kmh duwen
    (okeej het is een platbodem met weinig weerstand )
    Geen idee, bootje is van haar, ik knoei er verder niet mee
      donderdag 8 april 2010 @ 22:00:09 #145
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80102446
    Zo, even een schopje. Ik heb vandaag de hele Wolseley in de metaallak gezet, transparant over de roest heen. Ziet er verdomd goed uit en je krijgt geen gore handen meer als je hem nu vast pakt!
    De kop is verder aangedraaid, ik heb een bougie en bougiekabel gefikst en gemaakt, de tank heeft een kunststofcoating gekregen en ik heb een vliegwielspie gemaakt.
    Die spie is alleen net te smal, dus daar moet ik nog even een andere voor maken. Verder moeten er nog fiber ringetjes op de banjobout van de carburateur en ik moet de brandstoftankdop nog ergens opduikelen.
    Dan is het een kwestie van carburateur erop en vliegwiel erop, benzine en olie erin en gaan!

Dat moet helaas alleen nog even wachten tot het onderstel af is, want we zijn de staaf waarvan we de as van de wieltjes van willen maken kwijt . Pics volgen echter binnenkort, en dat onderstel dat komt ook allemaal wel goed.
      donderdag 8 april 2010 @ 22:10:51 #146
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_80103039
    Wil je nog mooie bougies hebben? Ik kwam hier in een antiekwinkeltje van de week nog 50 jaar oude bougies tegen, nieuw in de verpakking. Ik geloof rond de 100 dollar voor 2 stuks oid. Wel Amerikaans en niet Australisch (daar komt Wolseley toch vandaan?)
      donderdag 8 april 2010 @ 22:24:25 #147
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80103764
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 22:10 schreef Barcaconia het volgende:
    Wil je nog mooie bougies hebben? Ik kwam hier in een antiekwinkeltje van de week nog 50 jaar oude bougies tegen, nieuw in de verpakking. Ik geloof rond de 100 dollar voor 2 stuks oid. Wel Amerikaans en niet Australisch (daar komt Wolseley toch vandaan?)
    Wolseley is Engels
    Ik heb er maar een Champion N3G in gedaan, die ouwe troep maakt het niet zoveel uit wat erin gaat.
      donderdag 8 april 2010 @ 22:27:24 #148
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_80103918
    Stationairmotoren ook? Ik dacht dat alleen de auto's Engels waren, 2 verschillende merken zeg maar
      donderdag 8 april 2010 @ 22:35:22 #149
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80104295
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 22:27 schreef Barcaconia het volgende:
    Stationairmotoren ook? Ik dacht dat alleen de auto's Engels waren, 2 verschillende merken zeg maar
    Nee het is hetzelfde merk
      † In Memoriam † vrijdag 9 april 2010 @ 01:34:44 #150
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80110326
    Heb je de wieltjes van het onderstel al ?
      vrijdag 9 april 2010 @ 16:04:53 #151
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80127079
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 01:34 schreef 2cv het volgende:
    Heb je de wieltjes van het onderstel al ?
    Yep, twee mooie gietijzeren wielen. Staan ook op de foto's in het begin geloof ik.
    Maar nu dus nog een as! Die moet dan op maat gedraaid worden. Er komen twee zware lagerblokken onder waar de as doorheen gaat, en daar komen dan de wielen op. Vonden we wel een leuk idee, weer eens wat anders.

We zijn trouwens de dop van de brandstoftank kwijt . Beetje lullig, hoop dat we hem nog kunnen vinden.
    Ik heb net het onderstel in de beits gezet. Eerste laag, mogen nog wel wat extra lagen op denk ik.
      vrijdag 9 april 2010 @ 20:05:13 #152
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80135963
    Zo, m'n pa heeft net een stuk dikwandig buis meegenomen. Zometeen even een as maken dus!
      zaterdag 10 april 2010 @ 18:22:26 #153
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80164941
    Ja kut. Gister dus een as maken. Bijna klaar, enkel nog draad snijden. Breekt de punt van de draadsnijbeitel af . En hij kan niet meer opgeslepen worden. Een dezer dagen maar een nieuwe beitelset fiksen .
      † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 21:57:49 #154
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80171098
    Oeps Gewoon wielen aan de as vast lassen joh !
      zaterdag 10 april 2010 @ 22:37:07 #155
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80172068
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 21:57 schreef 2cv het volgende:
    Oeps Gewoon wielen aan de as vast lassen joh !
    Ik doe zo'n moeite voor die details, en dan ga ik in een keer die wielen vastlassen? Dacht het ook

Ik maak maar even een draadsnijbeiteltje van een stuk toolbit ofzo...
      zondag 11 april 2010 @ 12:46:37 #156
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80182338
    Zo, even wat plaatjes:

Zo staat de Wolseley er nu bij, met metaallak er overheen:

Onderstel in de beits gezet:

As draaien (straks afmaken):

† In Memoriam † maandag 12 april 2010 @ 13:20:52 #157
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80222948
    Ziet er netjes uit allemaal. Ook de draaiabnk, zo schoon zie ik ze niet vaak
      maandag 12 april 2010 @ 13:52:53 #158
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80224224
    quote:
    Op maandag 12 april 2010 13:20 schreef 2cv het volgende:
    Ziet er netjes uit allemaal. Ook de draaiabnk, zo schoon zie ik ze niet vaak
    Uhu . Dit was na het schoonmaken hoor. Dat omdat de beitel toch kapot was en ik verder niks meer te doen had. En als je hem schoonmaakt blijft hij mooier en zuiverder.
    De bank zelf begint een beetje te roesten, dus volgend jaar gaat ie helemaal uit elkaar en wordt alles gereviseerd en gepoedercoat.
      † In Memoriam † maandag 12 april 2010 @ 23:26:03 #159
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80248079
    Ik zou de leibanen niet poedercoaten hoor.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
      dinsdag 13 april 2010 @ 01:12:22 #160
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80250868
    quote:
    Op maandag 12 april 2010 23:26 schreef 2cv het volgende:
    Ik zou de leibanen niet poedercoaten hoor.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Je weet wat we bedoelen .
      woensdag 14 april 2010 @ 00:15:19 #161
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80290156
    Zo! Plaatjestijd!

[ Bericht 15% gewijzigd door oshiro op 14-04-2010 00:33:48 ]
      † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 00:19:41 #162
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80290268
    Nieuwe lagers op een oude as ? Had je niet gewoon wat blokken staal nmet daaring glijlagers van brons kunnen maken ?

Overigens, die foto's vreten nogal veel laadtijd. Ze zijn groot + veel. kan je daar iets aan doen ?
      woensdag 14 april 2010 @ 00:30:59 #163
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80290509
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 00:19 schreef 2cv het volgende:
    Nieuwe lagers op een oude as ? Had je niet gewoon wat blokken staal nmet daaring glijlagers van brons kunnen maken ?

Overigens, die foto's vreten nogal veel laadtijd. Ze zijn groot + veel. kan je daar iets aan doen ?
    Neuh ik vond het wel leuk hufterproof staan zo. De as is ook nieuw uiteraard.
    En staal met glijlagers van brons... daarmee kon ik de handel niet axiaal opsluiten. Plus dat het weer meer werk is. Dit vonden we leuker. En... dat zouden flinke brokken staal en flinke brokken brons worden .
    De wieltjes worden overigens nog rood.

Plaatjes doe ik wel even wat aan, ik ben wat lui vandaag.
      † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 00:35:34 #164
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80290606
    Aanpassing gezien, bedankt ! Mocht je weer plaatjes posten, zou je het dan op dezelfde manier willen doen ?

En axiaal opsluiten lukt toch wel met een fraai klembusje ? dan heb je iets speling, maar dat lijkt mij wel acceptabel. maar het mooist is een stilstaande as en wielen die om de as heen draaien. Dat is sterker, bij een kromme as zwabbert het minder en het kan eens een bocht om.
      woensdag 14 april 2010 @ 00:38:39 #165
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80290664
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 00:35 schreef 2cv het volgende:
    Aanpassing gezien, bedankt ! Mocht je weer plaatjes posten, zou je het dan op dezelfde manier willen doen ?

En axiaal opsluiten lukt toch wel met een fraai klembusje ? dan heb je iets speling, maar dat lijkt mij wel acceptabel. maar het mooist is een stilstaande as en wielen die om de as heen draaien. Dat is sterker, bij een kromme as zwabbert het minder en het kan eens een bocht om.
    Maar! Dat heeft iedereen!
    Hadden we inderdaad kunnen doen, maar dan hadden we lagerbussen in de wielen moeten draaien. Dat is net zo'n rotwerk. Of, zoals iedereen doet, gewoon helemaal niet lageren, ijzer op ijzer.
    En tot slot... wanneer gaat het nou de bocht om?
      † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 00:49:08 #166
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80290840
    Als je het ding creatief positioneert op een beurs ofzo
      woensdag 14 april 2010 @ 01:13:54 #167
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80291257
    quote:
    Op woensdag 14 april 2010 00:49 schreef 2cv het volgende:
    Als je het ding creatief positioneert op een beurs ofzo
    Haha, dat komt wel goed .
    Het belangrijkste was dat de wielen erg laag zitten (of het bakje erg hoog). Het vliegwiel van de Wolseley moet er nog langs passen. Die komt lager dan de voet.
    Verder wilden we de wielen op een leuke manier vastzetten. Op marktplaats vond ik toen 2 lagerblokken, en m'n pa had twee moeren meegenomen voor fuseekogels van Scania. Zo gezegd zo gedaan en dit is het resultaat.
    De wieltjes zijn overigens van een motorbok van Scania, maar die zijn alweer heel wat jaartjes oud.
      zaterdag 17 april 2010 @ 22:49:27 #168
    53151 T42
    Pinball Wizard
      zondag 18 april 2010 @ 00:42:52 #169
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80435045
    Leuk ding ja Ik heb hier verder ook nog een oude 12V of 24V gelijkstroomdynamo.
      zaterdag 24 april 2010 @ 01:02:08 #170
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80658160
    Zo. Één poelie af!

Zo ziet een originele eruit. Mijne is nog niet geverfd. Oordeel zelf
      † In Memoriam † zaterdag 24 april 2010 @ 01:13:19 #171
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_80658421
    Ziet er goed uit !
      zaterdag 24 april 2010 @ 01:35:32 #172
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80658807
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 01:13 schreef 2cv het volgende:
    Ziet er goed uit !
    Ja toch? .
    Op de achtergrond zie je dat de vacuumpomp ook vorderingen maakt.

Hier trouwens nog een mooie draaifoto. Vond ik er wel goed uit zien!
      zaterdag 24 april 2010 @ 12:24:00 #173
    88754 Sounddragon
    Dragon of sound.
    pi_80664459
    Goed bezig, het vordert al aardig

Ik moet binnenkort een header van de Chevy laten vlakken; heb jij een idee waar ik dat FF kan fiksen voor een kistje bier ??
    De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
      zaterdag 24 april 2010 @ 12:30:44 #174
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80664594
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 12:24 schreef Sounddragon het volgende:
    Goed bezig, het vordert al aardig

Ik moet binnenkort een header van de Chevy laten vlakken; heb jij een idee waar ik dat FF kan fiksen voor een kistje bier ??
    Voor een kistje bier weet ik niet of ze het doen... maar bij De Sutter op de IJsseldijk doen ze het iig. En die gasten weten waar ze mee bezig zijn, die leveren echt fantastisch werk af . En da's nog vlakbij ook.

Er staan daar een paar vlakbanken van heb ik jou daar.
      zaterdag 24 april 2010 @ 13:01:49 #175
    88754 Sounddragon
    Dragon of sound.
    pi_80665364
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 12:30 schreef oshiro het volgende:

[..]

Voor een kistje bier weet ik niet of ze het doen... maar bij De Sutter op de IJsseldijk doen ze het iig. En die gasten weten waar ze mee bezig zijn, die leveren echt fantastisch werk af . En da's nog vlakbij ook.

Er staan daar een paar vlakbanken van heb ik jou daar.
    Blijft jammer dat Bodewes daar weg is; daar kon echt ongeveer alles

Ik zal daar van de week wel eens naar binnen hobbelen; ik word een beetje gek van het pakkingen vervangen; heb nu 2 auto's in de ziektewet hier
    De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
      zaterdag 24 april 2010 @ 13:05:48 #176
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80665439
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 13:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Blijft jammer dat Bodewes daar weg is; daar kon echt ongeveer alles

Ik zal daar van de week wel eens naar binnen hobbelen; ik word een beetje gek van het pakkingen vervangen; heb nu 2 auto's in de ziektewet hier
    Ja da's idd jammer, maar bij De Sutter kunnen ze het nog beter dan bij Bodewes überhaupt kon.
    Maar Bodewes was idd een vet bedrijf.
      zaterdag 24 april 2010 @ 14:27:23 #177
    88754 Sounddragon
    Dragon of sound.
    pi_80667451
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 13:05 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja da's idd jammer, maar bij De Sutter kunnen ze het nog beter dan bij Bodewes überhaupt kon.
    Maar Bodewes was idd een vet bedrijf.
    Uiteraard ken ik de Sutter wel, da's 500 meter verderop hemelsbreed Bodewes was een klant van mijn oude werkgever, en zodoende kon ik daar best veel voor elkaar krijgen; de ene vlakbank of de andere maakt voor mij niiks uit; als het maar goed is

Ik kan de oneffenheid goed voelen, en misschien kan het ook wel met de flex; het is maar een klein dingetje, maar dat zorgt ervoor dat het spruitstuk niet goed aangetrokken wordt, en dan vreet hij via een heeeel ieniemienie prutsgaatje langzaam de pakking op tot hij van die tsjoektsjoek stoomboot geluiden begint te maken, dan is het weer tijd voor de volgende..
    Het is allemaal maar een uurtje werk, maar elke paar weken een uurtje hetzelfde doen begint te vervelen
      zaterdag 24 april 2010 @ 15:38:28 #178
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_80668703
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 14:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Uiteraard ken ik de Sutter wel, da's 500 meter verderop hemelsbreed Bodewes was een klant van mijn oude werkgever, en zodoende kon ik daar best veel voor elkaar krijgen; de ene vlakbank of de andere maakt voor mij niiks uit; als het maar goed is

Ik kan de oneffenheid goed voelen, en misschien kan het ook wel met de flex; het is maar een klein dingetje, maar dat zorgt ervoor dat het spruitstuk niet goed aangetrokken wordt, en dan vreet hij via een heeeel ieniemienie prutsgaatje langzaam de pakking op tot hij van die tsjoektsjoek stoomboot geluiden begint te maken, dan is het weer tijd voor de volgende..
    Het is allemaal maar een uurtje werk, maar elke paar weken een uurtje hetzelfde doen begint te vervelen
    Ahzo .
    In Soviet Russia, slijptol fixes header.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 15:43:54 #179
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81010408
    Kickje. Morgen weer verder aan het onderstelletje hoop ik, vanavond de vacuumpomp afmaken zodat ie in de verf kan.

Zoals het er nu uit ziet zal de handel in september in Zevenhuizen op de braderie staan . Dit ding, plus een Allis Chalmers type B. Dat wordt misschien het volgende opknapproject, ding doet het verder prima maar er zijn wat kleine dingetjes zoals een spruitstuk die niet zo lekker meer zijn.

Zoeen, maar dan een heel stuk lelijker (ja, gebruikt ja ).
      † In Memoriam † dinsdag 4 mei 2010 @ 16:44:10 #180
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_81012679
    Als het niet gebruikt is, is het zo slecht dat men het schijnbaar direct al aan de kant gezet heeft

Maar als je datums weet, wil je die dan door geven ? Misschien kom ik dan even kijken.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 17:05:01 #181
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81013581
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 16:44 schreef 2cv het volgende:
    Als het niet gebruikt is, is het zo slecht dat men het schijnbaar direct al aan de kant gezet heeft

Maar als je datums weet, wil je die dan door geven ? Misschien kom ik dan even kijken.
    4 september is het als het goed is . In Zuid-Holland, da's misschien wat ver .
      † In Memoriam † dinsdag 4 mei 2010 @ 17:45:00 #182
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_81015266
    Afgelopen woensdag heb ik 2 uur lang een museum bezocht. In Parijs.
      dinsdag 4 mei 2010 @ 17:52:38 #183
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81015534
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 17:45 schreef 2cv het volgende:
    Afgelopen woensdag heb ik 2 uur lang een museum bezocht. In Parijs.
    2 uur wel! Zozo
    Was het de reistijd waard?
      † In Memoriam † dinsdag 4 mei 2010 @ 17:57:12 #184
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_81015724
    Het was het Conservatoire. Een museum van Citroën zelf met allemaal super-zeldsame Citroëns en prototypes (zowel prototypes van nu als van voor de oorlog). Dus wat denk je ?
      dinsdag 4 mei 2010 @ 18:04:42 #185
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81016026
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 17:57 schreef 2cv het volgende:
    Het was het Conservatoire. Een museum van Citroën zelf met allemaal super-zeldsame Citroëns en prototypes (zowel prototypes van nu als van voor de oorlog). Dus wat denk je ?
    Ah, daar staan ook een paar BX 4TC Evo's!
    Maar waarom maar 2 uur dan?
      woensdag 19 mei 2010 @ 20:40:11 #186
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81643378

Plaatje van het karretje, is inmiddels al wat verder af (1 beugel compleet af, met V-pootje en handvat en al)
      † In Memoriam † woensdag 19 mei 2010 @ 23:21:44 #187
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_81654400
    Netjes karretje ! En we waren er maar 2 uur omdat het museum niet langer open was. Exclusief enzo he ?
      woensdag 19 mei 2010 @ 23:36:07 #188
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_81655398
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
    Netjes karretje ! En we waren er maar 2 uur omdat het museum niet langer open was. Exclusief enzo he ?
    Ah vandaar . En karretje wordt inderdaad leuk! Er komt ook nog een vacuumtank op trouwens.
      donderdag 1 september 2011 @ 17:59:07 #189
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101454468
    Zo, zal ik dit topic ook eens omhoog schoppen?

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:

Vanmiddag de boel in elkaar gezet. Olie en benzine erin, even tegen compressie aan, twee keer door compressie heen slingeren, BAM en lopen :D!
    Hij lekt nog wel water en benzine als een malle, maar dat fiks ik wel. Ook ratelen de kleppen nogal maar ik denk dat ie gewoon nog wat moet inlopen :).
    Video volgt!

Karretje is verder nog niet helemaal af, vacuumpomp moet er nog op. De vacuumtank komt onder het plankje te hangen, manometer en schaapscheerding komen bovenop het plankje.
    En m'n pa heeft van de week een oude melkmachine gekocht, je weet wel, voor onder een koe :). Dus het setje is zo goed als compleet!
    pi_101454774
    erg mooi geworden, mooi onderstel
      donderdag 1 september 2011 @ 18:19:21 #191
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101455038
    Thanks :). Het karretje moet trouwens ook nog mooie houten handvatten krijgen.
    pi_101455183
    quote:
    0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:19 schreef oshiro het volgende:
    Thanks :). Het karretje moet trouwens ook nog mooie houten handvatten krijgen.
    rond gedraaid?
      donderdag 1 september 2011 @ 18:27:18 #193
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101455298
    quote:
    0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:23 schreef densmee het volgende:

[..]

rond gedraaid?
    Precies, beetje zoals het handvat van de slinger maar dan groot genoeg om om de pijp heen te passen.
      † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 23:04:51 #194
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_101470770
    Gaaf ! _O_
      vrijdag 2 september 2011 @ 02:34:51 #195
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101477110
    Wolseley is trouwens niet te starten op het vliegwiel. Totaal niet te doen. Hij heeft veel te veel compressie :D.
      vrijdag 2 september 2011 @ 12:08:48 #196
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101483701
    Et voila:

Kleppen ratelen nog wel flink, maar het is al iets minder dan eerst. Zal wel wegtrekken, ook nog even opnieuw kleppen stellen.
      vrijdag 2 september 2011 @ 18:38:12 #197
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101497254
    Net even de regulateur afgesteld, hij loopt nu nog een stuk langzamer dan eerst :)
    De hele zooi staat nu op een aanhanger, morgenochtend oogstfeest in Zevenhuizen. Met tractor en wolseley daar staan!
    pi_101502072
    Mooi! Wat is de vloeistof bovenin? Water zodat je door hebt als die te heet wordt ofzo :P?
      vrijdag 2 september 2011 @ 21:42:44 #199
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_101505658
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 20:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
    Mooi! Wat is de vloeistof bovenin? Water zodat je door hebt als die te heet wordt ofzo :P?
    dat is waterkoeling. of wat ze op meetings doen eitjes koken en rookworsten in warm maken ;)

water kan maar 100 graden worden dus je motor word zo nooit heter. of alles moet verdampt zijn.

maat ts ik zoek nog zo'n motor maar dan diesel en voor op een boot :P
      zaterdag 3 september 2011 @ 01:15:53 #200
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101516478
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 20:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
    Koelwater :D Het is thermosyphonkoeling, door convectie en verdamping :)

Net nog even geprobeerd de Allis Chalmers aan de gang te krijgen, maar die deed niks. Eerst bleef de vlotter hangen (benzine kwam er in stralen uit), en toen kwamen we erachter dat de ontsteking kapot was. Echt kapot. Afsnapkoppeling naar de klote.
    Net even een heel provisorische reparatie gedaan, en er komen weer flinke vonken uit. Hoe lang hij het volhoudt weet ik niet maar dat zien we vanzelf. Morgenochtendvroeg er maar weer op zetten en kijken hoever we komen,
      zondag 4 september 2011 @ 19:03:40 #201
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101562160
    Nou, de Allis Chalmers deed het weer! Heeft ook een jaar of 7 niet gelopen. Heb ook nog een Fordson Dexta meegenomen, op de aanhanger de Wolseley.

zondag 4 september 2011 @ 19:29:47 #202
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_101563236
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')