abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:51:30 #1
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72189729
Een user die veel PTA-ers wel bekend zal zijn, namelijk 2cv, vroeg me om een topic te maken over een projectje waarmee ik bezig ben. Dus bij deze
De post waarmee het allemaal begon:
quote:
Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.

Totaalplaatje:


Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):


Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:


En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:


Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in heb
Even een filmpje tussendoor van hoe het eindresultaat ongeveer moet worden (WD2 ipv WD8, maar er zijn weinig verschillen):

Een langzaamloper dus, uiteindelijk wil ik er voor de gein dingetjes mee aandrijven zoals vacuümpompen of andere landbouwwerktuigen. Op braderieën is dat best leuk, daar komen we nog wel eens namelijk.

Ik heb twee dingetjes gekocht. Een nieuw gemaakte uitlaat, een originele. De uitlaat die er nu op zit is niet origineel.

En een origineel moertje voor op de bougie, voor nog geen 2 euro laat ik dat ook niet liggen

Verder is er ook nog wat geklust. Het doel was om het hele blok kaal te maken zodat de boel wat hanteerbaarder is als hij weggebracht wordt om de klepgeleiders te laten repareren. Alles eruit, om te beginnen met de krukas. Dus: de poelies en het vliegwiel moesten eraf. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan...
De poelies probeerden we eerst met een poelietrekker. Helaas was vroeger het gietijzer niet al te sterk en zat de boel al een jaartje of 50 vast. Gevolg: poelies breken af. Dat schiet dus niet op
De spie van het vliegwiel zat ook muurvast. Met een hefboom van twee meter was er nog geen beweging in te krijgen, na enkele dagen weken in kruipolie en na diverse keren met inductieverwarming verhitten tot een graadje of 1000. Met geen mogelijkheid los te krijgen...
Er moest dus een andere oplossing gezocht worden. Na veel zoeken en denken bedachten we maar 1 oplossing: de krukas met vliegwiel en al uit het blok trekken. Maar daarvoor moesten die andere twee poelies er nog steeds af. Maar ook daar hadden we iets op bedacht:


Deel van de poelie afgeslepen en waar de spiebaan op de krukas loopt ingeslepen. Vervolgens een hele dikke beitel er tussen en toen kwamen ze los Zonde van de poelies, we hadden ze graag willen gebruiken. Maar jammer dan hoor, je kunt niet alles hebben en ze waren dus al kapot van het trekken. Ik duikel wel weer een andere poelie op.
Even een onduidelijk plaatje van hoe de boel er toen bij lag (let op de kale as nu):


Vervolgens probeerde ik het big-end-lager los te maken, maar daar kon ik niet bij komen (normaal gaat dat via de plaat waardoor de krukas het blok in gestoken wordt). De enige mogelijkheid om erbij te komen was om de nokkenas eruit te halen. En daarvoor moest de regulateur weer uit elkaar (regulateur zit op de nokkenas):


Vervolgens kon ik het big-end demonteren. De onderdelen die ik tot dan verzameld had (nokvolgers, regulateurarm, tandwiel voor de ontsteking, regulateurafstelschroef, lagerschaal van big-end, en nog wat reut):


De zuiger kon er toen dus uit. Het is maar goed ook dat we besloten hebben om het zo uitgebreid te doen, oordeel zelf...

De zuigerveren zitten compleet in een soort oliekoek vastgebakken aan de zuiger, en de olieschraapveren zitten zo onder de bagger dat ze niet eens meer te zien zijn. Deze hele handel mag een paar daagjes weken in de olie, en dan maar eens proberen om de boel weer los te krijgen. Zal een hele hoop compressie schelen! Maar goed, dit is ook de eerste keer in 50 jaar dat het ding open gaat.

Met de zuiger eruit ziet het hele plaatje er van bovenaf zo uit:

Als je goed kijkt zie je dat de krukas daar dus al iets is verschoven, en het deksel bij het vliegwiel al los is. Dat is dus de bedoeling, we trekken de boel met deksel en al uit het blok:


Zo staat de boel er nu bij, ik ga later verder proberen de krukas uit het blok te drukken. Hij zit nogal vast...
M'n pa en ik hebben maar besloten om de vliegwielspie weg te boren en vervolgens met de restanten er nog in het vliegwiel er af te persen onder een pers. Vervolgens maken we gewoon een nieuwe spie. Maar dat komt later wel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:20:16 #2
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190236
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:26:06 #3
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190308
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
TVP want ik wil dit volgen.

Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit).
Het is een vrij simpel ding: de regulateur bedient de gasklep. Als hij harder gaat lopen draait hij de gasklep dicht. Door middel van de regulateurschroef kun je de veerspanning die dit allemaal regelt afstellen. En omdat je de hele schroef ook uit het blok kunt trekken (en daarmee de veer dus heel snel heel erg indrukken) kun je ook even snel een dot gas geven, zodat je niet eerst een kwartier aan die knop hoeft te zwengelen
De ontsteking is een vrij standaard magneto, met een opwindmechanisme voor een sterkere vonk bij extreem lage toerentallen. Daarom start hij zo makkelijk met een zwengel aan het vliegwiel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:34:42 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190427
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?

Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.

Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:45:24 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190547
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:34 schreef 2cv het volgende:
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?
Nee
De veer drukt de gewichtjes terug. Dus hoe meer veerspanning, hoe harder hij moet draaien om de gewichtjes tot een bepaald punt te slingeren, hoe meer gas hij geeft. Meer veerspanning = hoger toerental en vice versa. En niet elke motor heeft zo'n regulateur nee. Puur en alleen omdat deze dingen een redelijk constant toerental moesten draaien zit dit erop, en vroeger was er nog geen moderne carburatie waarbij het allemaal af te stellen is.

Daar lijkt het een beetje op. Bij die Wolseley is hij dus regelbaar door de kracht waarmee hij terug wordt getrokken/gedrukt af te stellen.
quote:
Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.
Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uit Vaak een atmosferisch bediende inlaatklep, een uitlaatklep die enkel na een omwenteling of 10 opent, en een ontsteking die alleen vonkt als ie er zin in heeft
Hij zuigt enkel lucht aan als de inlaatklep opent, en de inlaatklep opent normaal enkel als de uitlaatklep net geopend is. Filmpje van zo'n ding:

Geweldig
quote:
Als alles schoon is ( ) kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Is goed, is prima te doen ook
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 15:20:07 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72202384
Dat plaatje is de regulator die ik ken. En ik wacht je demonstratiefilmpje af
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45:13 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72204954
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.

kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:49:04 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72205075
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:11:37 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72205745
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72207398
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
pi_72217864
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:52:56 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72219391
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:45 schreef T42 het volgende:
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
quote:
kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
Nee da's niet zo duur
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:49 schreef T42 het volgende:
uitzetten met de ontsteking mag niet dat weet ik dan weer kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:11 schreef error_404 het volgende:
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Thanks
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:10 schreef Dutch.Devil het volgende:
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
Yep En ik heb overigens ook een vacuumpomp van een melkmachine opgeduikeld, weliswaar niet zo oud, maar wel een leuk ding. Denk dat ik die er maar eens op ga zetten. M'n ma gaat binnenkort ook eens een bietenmachine ophalen, ook geinig. Waterpompen en dergelijke zijn natuurlijk ook altijd leuk.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

[ afbeelding ]
Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgt Verder zijn er weinig goede zuigers meer te vinden, en er staat toch maar 1,5 pk op En als het echt kritisch is... dan laat ik de zuiger gewoon repareren.

Overigens een kleine update:


De krukas is er uit, zoals de bedoeling was dus met het vliegwiel er aan vast Nu dus een kwestie van de spie uitboren en de krukas uit het vliegwiel persen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:26:00 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72219785
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:49:19 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72221476
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:52 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dus Heb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
[..]

Nee da's niet zo duur
[..]

Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:42:48 #15
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72223732
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:49 schreef T42 het volgende:

[..]

niet zelfde als bij een auto hoor bij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren

800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:46:19 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72223820
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:42 schreef oshiro het volgende:

[..]

Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22:57 #17
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224718
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef T42 het volgende:

[..]

bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
Omdat de vonk te weinig weerstand geeft?
Meh hij heeft het 50 jaar gedaan en vonkt nog steeds perfect dus ik maak me er niet druk om
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:25:38 #18
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72224797
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:26 schreef 2cv het volgende:
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten.
Ik ga het wel doen met een handboor, met een kolomboor is het niet te doen... Een laatste optie zou vonkverspanen kunnen zijn maar da's weer duur.
Volgens mij is de combinatie krukas-vliegwiel overigens zwaarder dan de hele rest van het blok En er zit geen kogellagertje in het hele ding
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08:45 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72232008
Kogellagers zijn ondingen

Hoewel ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:21:49 #20
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72256347
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??

Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?

[ afbeelding ]
M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar heb Zuiger is helemaal gaaf.
De zuigerveren zijn een ander verhaal. Ze zitten muurvast, dus we moeten ze er maar uit breken. Dan maar een nieuwe set zuigerveren, die kunnen we wel laten maken.
Vervolgens de cilinderwand nog heel licht honen zodat er van die kleine krasjes in zitten, waar de nieuwe zuigerveren fatsoenlijk op in kunnen lopen. Dan hebben we, als er ook nieuwe kleppen in zitten, een compressie om U tegen te zeggen
Zometeen ga ik de zuigerveren uit de zuiger breken en eens kijken of ik een oude vacuumpomp open kan krijgen, die ik heb gekregen.
En as we speak wacht ik een Ebay-veiling af voor een echte schaapscheermachine die op zo'n vacuumpomp werkt
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:38:56 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72257985
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:47:25 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72258130
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:38 schreef T42 het volgende:
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.

zonder de aandrijving te gebruiken
Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:38:54 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72260410
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:32:35 #24
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72261675
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:38 schreef 2cv het volgende:
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was ). Hoe maak je die zuigerveren ?
Zuigerveren maak ik niet zelf die laat ik maken bij een bedrijf, bijvoorbeeld http://www.euroring.nl.
Ik weet overigens wel hoe ze over het algemeen gemaakt worden: ze worden met een draaibank afgestoken van een buis. Bij schraapveren worden er bijvoorbeeld ook nog groefjes in gedraaid en gaten in geboord.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:34:20 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72261716
Van wat voor materiaal is die buis ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:35:59 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72264676
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:34 schreef 2cv het volgende:
Van wat voor materiaal is die buis ?
Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden.
Ik lees nu echter ook dat er veel van gietijzer gemaakt worden
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:24:12 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72265843
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:53:06 #28
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72267834
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 20:24 schreef 2cv het volgende:
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden...

Wat je uiteraard kan doen is Euroring even bellen ofzo, uit pure interesse Zullen ze misschien wel leuk vinden. Rottink is ook een bedrijf waar ze zuigerveren maken, hier een stukje van hun website:
quote:
Materialen
Bij de complexe keuze van materialen geven wij u advies op basis van zowel onze eigen jarenlange ervaring als testresultaten van gebruik van verschillende materiaalsoorten onder diverse omstandigheden. Rottink beschikt over een zeer uitgebreid grondstoffenmagazijn, waardoor het grootste gedeelte van producten snel geproduceerd kan worden. Iedere batch is voorzien van een materiaalcertificaat.

De volgende materialen zijn grotendeels op voorraad in ons grondstoffenmagazijn:

Gietijzer

* GG 25: gelegeerd voor zuigerveren
* GGGL: nodulair gietijzer gelegeerd voor zuigerveren

Brons

* Aluminium brons
* Fosfor brons

Staal

* Roest- en zuur- en hittebestendig
* Niet magnetiseerbaar
* Ventielstaal
* Cobalt legeringen
* Nikkel legeringen

Bij de bovengenoemde staalsoorten zijn verschillende treksterktes en hardheden mogelijk. Tevens kunnen wij uw zuigerveren voorzien van verschillende oppervlaktebehandelingen, o.a.:

* hardverchromen
* badnitreren
* gasnitreren
* vacuümharden
* boreren
Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok?

[ Bericht 20% gewijzigd door oshiro op 29-08-2009 21:58:37 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:10:22 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268225
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:16:34 #30
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72268347
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef 2cv het volgende:
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoor
Maar als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een buis met een buitendiameter die ieieieieieietsje groter is dan de boring van je cilinder. Die zou je vlak en rond moeten (laten) slijpen, daar een stuk vanaf steken met een steekbeitel in de draaibank ofzo, en dan de zijoppervlakken vlak (laten) slijpen. Vervolgens met een frees een slot in de veer zagen, precies zo groot dat als de veer ingedrukt wordt bij het monteren, het slotje zo goed als 0 wordt.
Je zou er voor kunnen kiezen om de boel nog heet te maken en te laten schrikken, en eventueel nog een chroomcoating kunnen laten geven.
Dit is wel ingewikkeld spul hoor

Je zou dus contact op kunnen nemen met zo'n bedrijf, en zuigerveren naar jouw exacte specificaties kunnen laten maken. Ook zou je met PowerSeal contact op kunnen nemen, of ze een nikasil- of chroomwand kunnen maken in je ontwerp.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:35:36 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268793
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:52:00 #32
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72269129
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef 2cv het volgende:
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama is dus dat je daaraan denkt
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:54:02 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72269178
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:05:52 #34
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72270912
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:54 schreef 2cv het volgende:
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderen
Wat je dan beter kunt doen is de boel dus vlakken op een vlakplaat, hetzelfde wat je gebruikt om cilinderkoppen te vlakken. Dit alles voordat je het doorzaagt.
Maak je zuigerveren dus ook van een iets grotere diameter dan je zuiger, zodat ze met enige spanning tegen de cilinderwand drukken
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 00:17:23 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72271172
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:19:34 #36
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271234
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:17 schreef 2cv het volgende:
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:43:07 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271666
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 01:21:11 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72272202
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:34:43 #39
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289288
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Oeh, da's ook leuk

Ik heb de zuigerveren uit de zuiger gekregen, zoals gezegd door ze eruit te breken. Vervolgens alle troep er met een klein schroevendraaiertje uit gekrast, toen werd ook wel duidelijk waarom het zo vast zat
Verder nog een beetje geknoeid met de vliegwielspie, maar m'n boortjes zijn te kort om er fatsoenlijk bij te komen. M'n pa gaat binnenkort even wat boortjes verlengen en dan kijken we of het op de kolomboor wil lukken. Als de spie dan redelijk ver weg is maken we de naaf van het vliegwiel warm en persen we de krukas eruit.
Plaatjes:


De laatste klep is ook uit het blok. Nu moeten we nog de olieaftapplug en een nokvolger-dop losmaken, en de gasschuif moet er nog uit. We gaan bronzen busjes in de boringen van de gasklep-as en de regulateur-afstelknop-as maken zodat ze wat minder speling hebben.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:39:18 #40
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289446
Overigens gaan we binnenkort dus twee gloednieuwe kleppen laten maken, en de zittingen laten we slijpen. Ik wil kijken of ik daar ook foto's van kan krijgen, maar ik weet niet zeker of dat lukt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:46:07 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291703
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:49:37 #42
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72291807
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 20:46 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
Ik probeer hem er niet doorheen te slaan Ik boor telkens een stukje in en gebruik dan een dremel en een trucklading aan verschillende beitels om extra stukjes los te hakken. Hij zit echt ongelofelijk vast...
M'n boortjes zijn nu te kort om nog veel uit te kunnen halen. Hij moet helemaal doorgeboord worden zodat het boorgat wat van de compressie tijdens het trekken op zich kan nemen. Het liefst zo groot mogelijk, en als het even kan probeer ik hem ook zoveel mogelijk weg te hakken voor het persen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:53:29 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291902
Helder !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 30 augustus 2009 @ 22:51:16 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72296025
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:47 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
  zondag 30 augustus 2009 @ 23:45:24 #45
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72297776
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:51 schreef T42 het volgende:

[..]

ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 3 september 2009 @ 21:54:40 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72414483
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:45 schreef oshiro het volgende:

[..]

Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes


-
hier wel een Wolseley als tracktor motor

-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen

  donderdag 3 september 2009 @ 23:41:52 #47
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72419076
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:54 schreef T42 het volgende:

[..]

gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
-
hier wel een Wolseley als tracktor motor
[ link | afbeelding ]
-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:48:41 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72424998
quote:
Op donderdag 3 september 2009 23:41 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
  vrijdag 4 september 2009 @ 13:53:47 #49
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72431219
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 09:48 schreef T42 het volgende:

[..]

gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
Klopt helemaal
Aan een houtgasgenerator heb ik nog niet eens gedacht, da's wel een mooie idd
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:07:45 #50
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72549968
Zo, het motortje staat bij De Sutter. Zij regelen ook zuigerveren en een nieuwe klep. Verder slijpen ze de zittingen op en maken ze een klepgeleider in orde. Hij gaat het dus weer helemaal doen
Ik zal van dat proces waarschijnlijk geen foto's krijgen. Ze doen het even tussendoor, als ze tijd hebben. Ze hoeven zich van mij niet te haasten
Ze slepen net even heel snel twee kleppen, dat wordt echt waanzinnig netjes. Van 1 klep is de steel echter ingeslagen, die vervangen ze.
Wanneer dat af is maak ik zelf nog even een bus voor de regulateurstelschroef, zodat daar ook geen speling meer op zit. Dan kan ie weer helemaal in elkaar
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')