Keken ze maar eens wat vakerquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 02:04 schreef Gauner het volgende:
Ja kan ik me voorstellen, lijkt me zwaar relaxt. Nooit meer file!
Zie je al die jaloerse automobilisten kijken.
Een nieuwe motor zal je, helemaal met de wetenschap dat je geen abs hebt, niet zoveel vertrouwen geven dat je zo hard gaat remmen.. dat bouw je op.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 11:54 schreef crossover het volgende:
Mooie motor Menno![]()
Is lessen met ABS niet een nadeel? Als je dan niet al te veel te besteden hebt en je moet een motor kopen zonder ABS merk je pas als je te hard remt als je onderuit gaat, en dan is het al te laat. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe rijdt die?quote:
Onzin... Je rijdt toch ook niet voorzichtiger in een wagen zonder ABS? Als het goed is zul je die ABS nooit hoeven te gebruiken, niet tijdens het lessen en ook niet normaal op de weg. Daarnaast voelt het niets anders aan met remmen, het ABS systeem grijpt namelijk pas in als je te ver gaat. Je wilt niet weten hoe lomp hard je kunt remmen met een motor voordat je voorwiel gaat blokkeren, die remkracht zul je nooit hoeven te gebruiken onder normale omstandigheden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 11:54 schreef crossover het volgende:
Mooie motor Menno![]()
Is lessen met ABS niet een nadeel? Als je dan niet al te veel te besteden hebt en je moet een motor kopen zonder ABS merk je pas als je te hard remt als je onderuit gaat, en dan is het al te laat. Of zie ik dat verkeerd?
Erg lekker, de Honda CBF die ik hiervoor leste is gewoon lomp vergeleken ermee, hij stuurt waanzinnig soepel, kleine draai, alleen is ie happig op het gas, dus dat vraagt wel wat geklooi bij lagere toerentallen. Zeker een aanrader als je rustig wilt beginnen met toch pitquote:
Moet er toch even bij vermelden dat ik dit niet benquote:Op zondag 16 augustus 2009 10:01 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Schoot er gister ff een fazant op een halve meter langs me voorwiel. Gelukkig reden we in een 30 km zone. 1e les avd ging top. Me medelesser (die al een keer was gezakt) reed zichzelf al bijna dood bij de rijschool
Houd de motor trekkend, dus beetje achterrem erbij, dan houd je m beter onder controle, dat is met halve draai, achtje, etc etc.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:13 schreef Panzerknacker666 het volgende:
vanmiddag weer de hele middag gelest, en sommige dingen gingen echt dramatisch, 1x bijna gevallen bij halve draai. Stopoefeningen gingen wel redelijk, 50 is toch wel aardig vlot in vergelijking met de auto! Oja, en hebben jullie dat ook, ik zit na een tijd echt als een zoutzak op dat ding, ik heb geprobeerd vandaag continu zo recht mogelijk te blijven zitten, maar dat is echt wel kut.
Honda cbf500, met abs ja, achtjes ging wel lekker opzich, maarja je kunt het maar op één manier lerenquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:26 schreef CorvetteFreak het volgende:
[..]
Houd de motor trekkend, dus beetje achterrem erbij, dan houd je m beter onder controle, dat is met halve draai, achtje, etc etc.
En 50 is niks na n tijdje, je moet vertrouwen krijgen in de motor, heb je n lesmotor met of zonder ABS? Zou weinig verschil moeten maken maar toch.
En dat recht op zitten, jah ik ken het, netjes recht gaan zitten steeds
Ja klopt, die had je tijdje geleden ook eens gepost. Leuke motor heb je!quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 00:50 schreef Robin__ het volgende:
Mja.. het koste mij 25 minuten ofzo per 2 uur les.. voor een euro 15 is het toch vooral een duur betaald, weinig leerzaam ritje.. tis wel leuk een keertje, maar 7 keer.. nah.![]()
foto heb ik hier niet geplaatst, maar heb wel een zelfde gevonden op internet
[ afbeelding ]
Maar dan nog met de standaard grijze velgenwie weet verveel ik me nog een keer en pak ik de velgen ook aan
ik had het idee dat 1 rem sleepte, klopte dus, remklauw ligt nu hier binnen op tafel. 1 kapotte stofring (was klem gaan zitten) en 1 zuiger liep stroef door.. drek
dus besloten om ze gelijk maar helemaal te reviseren
wel zo'n fijn idee dat de voorremmen 100% in orde zijn
Zeg maar gerust geen verschil, ABS grijpt pas in als je te ver gaat, daarvoor remt het niets harder als een soortgelijke klauw zonder ABS.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:26 schreef CorvetteFreak het volgende:
heb je n lesmotor met of zonder ABS? Zou weinig verschil moeten maken maar toch.
Remmen en banden zijn de enige zaken op een motor die je veiligheid kunnen waarborgen, nooit op bezuinigen. Maat van mij reed op zijn racer zijn band zo ver op dat je het canvas zag, hij wilde maximaal gebruik maken van zijn bandquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:13 schreef Gauner het volgende:
Moet je ook echt doen, voor je eigen veiligheid en voor het goede gevoel. Rondrijden in de wetenschap dat
je remmen niet optimaal zijn is ook geen pretje.
Een band kost je wel meer dan 10 euro per jaar hoorquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:41 schreef Robin__ het volgende:
zo'n vreemde logica is dat, eerst een racer kopen (die dingen eten banden) en vervolgens, ten koste van je eigen veiligheid (en je motor blijft vast ook niet heel bij een klapband) ongeveer 10 euro per jaar gaan besparen, waarschijnlijk minder.
weet wat het kost, maar als je dus op je racer met 6000 km aan een nieuwe toe bent.. dan kun je dat vast wel 500 km rekken, of 1000 misschien.. je rijd laten we zeggen 12.000km per jaar (doe je waarschijnlijk niet op je racer) dan zit je aan de 2,banden set per jaar.. dan spaar je dus zo'n 2000 km per jaar MAX, goed, dus als je zoveel rijd dan spaar je daarmee.. 90 euro per jaar.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:43 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Een band kost je wel meer dan 10 euro per jaar hoor![]()
Nu spreek ik even alleen voor mijn motor maar ik kan ongeveer 7000 kilometer met 1 band doen en dan ben ik nog een relatief rustige rijder die niet overal als een coureur rijdt, er zijn mensen die maar 5000 kilometer met een band rijden.
1 band per seizoen/jaar is dus niet vreemd en dat met een kostenplaatje van 270 euro. Als je het dus een half jaar weet te rekken heb je al 135 euro bespaart. Maar dan nog, het is je eigen veiligheid waarop je gaat besparen, dom dom dom.
Hij heeft er overigens wel van geleerd, zelfs de monteur zei tegen hem dat het een mongool was om met die band nog de weg op te gaan
voor de duidelijkheid, ik raad het ook niet aan.. maar ik ga er wel vanuit dat zo'n band dat in principe uithoud, ik wil mn motor gewoon dagelijks kunnen gebruiken, ookal regent het zwaar, zodoende ga ik er ook gewoon voor zorgen dat er altijd voldoende profiel aanwezig is, en dat raad ik iedereen aan.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:16 schreef retuow82 het volgende:
Profiel oprijden moet je ook al niet doen, er is al zoveel van die band gevraagd en die rubbercompound waar je het dan van moet gaan hebben is ook harder dan de normale laag.
Gewoon niet besparen op je banden en remmen, geldt ook voor de auto!
Thanks! 2 foutquote:
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:18 schreef PeeJie_ het volgende:
[..]
Thanks! 2 fout![]()
Hopen dat de volgende 2 examens ook zo gaanMorgen 21 jaar, dan 2 weken op vakantie en dan zsm me praktijkexamens halen!
J: = risico's ivm aanwezigheid en gedrag ander verkeerquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:32 schreef Gauner het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Weet je welke je fout had?
Wat is het teken achter op een vrachtwagen ook weer?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:48 schreef PeeJie_ het volgende:
[..]
J: = risico's ivm aanwezigheid en gedrag ander verkeer
Q: = uitvoeren van/voor laten gaan bij bijzondere manoeuvres
En dan zou ik eigenlijk niet weten welke ik dan fout had, ik dacht eigenlijk dat ik dat teken wat achterop een vrachtwagen staat fout had, maar dat is dus niet zo.
Verder als je goed leert stelt het eigenlijk niet zoveel voor, ik heb een examentraing cd-rom van Verjo en die vragen met cbr komen redelijk overeen (qua moeilijkheidsgraad en vraagstelling).
met streepjes een "normale vrachtwagen" en alleen een vierkant een aanhangwagen tochquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:29 schreef Gauner het volgende:
[..]
Wat is het teken achter op een vrachtwagen ook weer?![]()
Ik ben ook die Verjo cd-rom aan het maken, sommige dingen wist ik gewoon niet maar die vergeet je dan niet meer na een keer fout te hebben gemaakt.
Correct, hoewel het rechthoeken zijn, mogen zowel staand als liggend gemonteerd zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:32 schreef Meddo het volgende:
[..]
met streepjes een "normale vrachtwagen" en alleen een vierkant een aanhangwagen toch
Thanks, dat was ik net even vergeten met die afmetingen van vrachtwagens en aanhangwagens.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:44 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Correct, hoewel het rechthoeken zijn, mogen zowel staand als liggend gemonteerd zijn.
met strepen diagonaal is een vrachtwagen (bakwagen) (dus 12-13 meter lang max)
die met het rechthoekige vlak is een aanhanger/oplegger (en kan dus 18 of tegenwoordig zelfs 25 meter lang zijn)
En nu rijden he!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 00:29 schreef Robin__ het volgende:
Net mn remmen weer in elkaar gezetonder het mom van haastig gespoed is zelden goed had ik in mn ongeduld mn tankje leeg laten raken en zat er lucht in mn systeem.. maar nu na 3 uur schudden met de motor en gekut zijn ze weer aardig op druk, was er klaar mee voor vandaag, morgen ontlucht k m nog een keer en dan moeten ze er weer wat jaartjes tegenaan kunnen.
Eerst even goed inremmen van 250km/h naar stilstandquote:Op woensdag 19 augustus 2009 00:29 schreef Robin__ het volgende:
Ghehe nou ik heb mn theorie ook pas een maand geleden gehaaldvandaar dat het meeste er nog aardig inzit, deze had ik sowieso wel geweten trouwens. Verder staat de boekenkast naast mn bank, hoef niet eens op te staan om dat boek te pakken
Net mn remmen weer in elkaar gezetonder het mom van haastig gespoed is zelden goed had ik in mn ongeduld mn tankje leeg laten raken en zat er lucht in mn systeem.. maar nu na 3 uur schudden met de motor en gekut zijn ze weer aardig op druk, was er klaar mee voor vandaag, morgen ontlucht k m nog een keer en dan moeten ze er weer wat jaartjes tegenaan kunnen.
Ik probeer mijn banden altijd te vervangen wanneer ze de slijt markeringen bereikt hebben. Zeker voor. In droog weer kan het niet veel kwaad als je bijna geen profiel meer hebt, in nat weer des te meer. De achterkant is een keer zigzaggend over de weg geschoten toen ik met nat weer iets teveel gas gaf in een bocht met een versleten achterband (band was nog niet geleverd).quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 19:58 schreef Robin__ het volgende:
[..]
voor de duidelijkheid, ik raad het ook niet aan.. maar ik ga er wel vanuit dat zo'n band dat in principe uithoud, ik wil mn motor gewoon dagelijks kunnen gebruiken, ookal regent het zwaar, zodoende ga ik er ook gewoon voor zorgen dat er altijd voldoende profiel aanwezig is, en dat raad ik iedereen aan.
Das niet duur! Pas wel op met die veters he.... je zit immers in de buurt van tandwielen en kettingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:47 schreef crossover het volgende:
Ik heb gisteren schoenen gekocht voor op de motorAfgeprijs van 80 naar 40, en toen bij de kassa moest ik opeens 30 euro afrekenen. Nou prima
Best goede kwaliteit nog:
[ afbeelding ]
Ja inderdaad. Gewoon goed knopen en naar binnen stoppenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 19:00 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Das niet duur! Pas wel op met die veters he.... je zit immers in de buurt van tandwielen en kettingen.
Met een wheelie wegrijden op je examen en je hebt m in de pocketquote:Op woensdag 19 augustus 2009 20:16 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Misschien een domme vraag, maar ik las op motorforuim iets over bijzondere verichtingen bij het AVD examen. Dit is toch niet zo of wel?
De les 'techniek' gister gehadquote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:26 schreef -Bigguy- het volgende:
[..]
Met een wheelie wegrijden op je examen en je hebt m in de pocket![]()
Maar nee, dat is niet zo. Alleen wat vragen over de motorfiets maar dat leer je als het goed is van je instructeur.
Banden/ remmen/ ketting/ motor......gewoon een technisch verhaal over onderhoud/ aankoop van een motor. Als je al iets weet van autotechniek dan is het makkelijk te doen, is allemaal vrij logisch.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:37 schreef crossover het volgende:
Wat houdt dat in dan?
Dus je kunt je niet meer als reserve opgeven?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:10 schreef crossover het volgende:
Oh dat komt wel goed dan. Ik ga na Lowlands m'n theorie eens plannen.
Balen dat ik niet ergens in plek van een uitvaller kanDat doen ze niet meer, kreeg ik te horen
Waar gaan dan de lege stoelen naartoe??
Wat boeit het cbr de lege stoelen? Er is toch al voor betaaldquote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:10 schreef crossover het volgende:
Oh dat komt wel goed dan. Ik ga na Lowlands m'n theorie eens plannen.
Balen dat ik niet ergens in plek van een uitvaller kanDat doen ze niet meer, kreeg ik te horen
Waar gaan dan de lege stoelen naartoe??
Dan zouden ze toch dubbel kunnen krijgen voor een stoel?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:16 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Wat boeit het cbr de lege stoelen? Er is toch al voor betaald
hahaha zou kunnen, maar vroeger kon je natuurlijk een examen reserveren en niet komen opdagen (je hoefde niet van te voren te betalen) en nu kan dat dus niet meer. Je moet betalen via internet, dus komt het merendeel toch maar opdagen en reserveert niet 3 examens.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:18 schreef crossover het volgende:
[..]
Dan zouden ze toch dubbel kunnen krijgen voor een stoel?
je kan een stop opdracht krijgen, dan moet je ergens parkeren (ook plek voor de auto achter je), en daarna weer wegrijden.. tenminste dat werd mij verteld, hoefde t niet te doen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 20:16 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Misschien een domme vraag, maar ik las op motorforuim iets over bijzondere verichtingen bij het AVD examen. Dit is toch niet zo of wel?
Dat is alleen als je je examinator kwijt rijdt en hij denkt dat hij niet snel genoeg weer achter je kan invoegen (dus dat je dan te ver weg bent)quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:38 schreef Robin__ het volgende:
[..]
je kan een stop opdracht krijgen, dan moet je ergens parkeren (ook plek voor de auto achter je), en daarna weer wegrijden.. tenminste dat werd mij verteld, hoefde t niet te doen.
Nee hoor, ze doen het ook gewoon als de situatie zich ervoor leent. Ik kwam de snelweg af en direct daarna was zo'n stuk waar je even kon stoppen. Ik kreeg toen te horen "oh stop hier dadelijk maar even aan de rechterkant, hebben we dat ook weer gehad"quote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:00 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Dat is alleen als je je examinator kwijt rijdt en hij denkt dat hij niet snel genoeg weer achter je kan invoegen (dus dat je dan te ver weg bent)
Ik had dat allemaal uitgelegd gekregen, meerdere keren zelfs, vroeg de examinator naar een of ander dingetje op je velg dat het wiel in balans houdtquote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:40 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Banden/ remmen/ ketting/ motor......gewoon een technisch verhaal over onderhoud/ aankoop van een motor. Als je al iets weet van autotechniek dan is het makkelijk te doen, is allemaal vrij logisch.
Zo...moet hij maar leren dat hij met zijn tengels van de motor van de buurman af moet blijven!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:03 schreef -Bigguy- het volgende:
[..]
Ik had dat allemaal uitgelegd gekregen, meerdere keren zelfs, vroeg de examinator naar een of ander dingetje op je velg dat het wiel in balans houdt
'Wat zou je doen als je ziet dat je buurjongentje dat eraf peutert?'
- 'Een nieuwe kopen?' het buurjongetje slaan...
Handig, thanks!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:26 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Voor de technische vragen: http://www.voertuigcontrole.nl/hondacbf500.htm
heb ik iets gemistquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:55 schreef Lonaa het volgende:
Gister motor gereden!
Dik een uur over de Veluwe gereden. Ging lekker, had maar 1 momentje (helemaal aan het einde van de les) en voelde me voor het eerst ook echt ontspannen zeg maar.
Kan niet wachten op m'n volgende les
Wat is bij jou "lekker in de toeren janken", het lijkt me stug dat jij tijdens het lessen aan de 10.000 toeren komt op de doorgaande en provinciale wegen...quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:30 schreef Geqxon het volgende:
Ik ben toch wel blij om elke les van en naar het terrein te mogen (/moeten) rijden. Je leert de motor er goed door kennen, en het is heerlijk om hem na een vermoeide AVB les lekker in zijn toeren te janken.
De motor gaat tot 13.000 toeren, maximaal vermogen komt bij 10.000 toeren. Ik mag hem van de instructeur prima tot de 10.000 toeren opendraaien, zodat ik weet wat de motor doet als je het gas vol erop gooit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:36 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Wat is bij jou "lekker in de toeren janken", het lijkt me stug dat jij tijdens het lessen aan de 10.000 toeren komt op de doorgaande en provinciale wegen...
Dat komt pas als die instructeur niet meer achter je rijdt
avb nog niet gehaald, ben daar wel m'n eerste zooi lessen mee bezig geweest. Zullen er binnenkort wel weer mee verder gaan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:20 schreef Robin__ het volgende:
[..]
heb ik iets gemistavb ook al gehaald? of ondertussen al door met de weglessen?
Die ouderwetse kun je het beste hebben, die van mij was ook zo. Bij mij in de buurt ligt een prachtig bochtenweggetje. Je mocht daar zo hard als je kon zolang je maar binnen de strepen bleef, kon je mooi echt eens leren motorrijden! En door al die bochten kwam je maximaal maar 10 km/u boven het toegestane uit, weinig risico dus.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:39 schreef Geqxon het volgende:
[..]
De motor gaat tot 13.000 toeren, maximaal vermogen komt bij 10.000 toeren. Ik mag hem van de instructeur prima tot de 10.000 toeren opendraaien, zodat ik weet wat de motor doet als je het gas vol erop gooit.
Mijn instructeur is een beetje een ouderwets type.
Mooi is dat he, mijn instructeur wil ook dat ik echt goed kan rijden, ook bochtenwerk, accelereren. Dat is ook de reden dat ik gekozen heb voor een zelfstandige, en geen groot bedrijf als ANWB. Je hebt pech als je instructeur ziek of op vakantie is, maar het grote voordeel is dat ze (naar mijn mening) hun beroep met meer passie doen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 22:00 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Die ouderwetse kun je het beste hebben, die van mij was ook zo. Bij mij in de buurt ligt een prachtig bochtenweggetje. Je mocht daar zo hard als je kon zolang je maar binnen de strepen bleef, kon je mooi echt eens leren motorrijden! En door al die bochten kwam je maximaal maar 10 km/u boven het toegestane uit, weinig risico dus.
ja dat zal ie dan binnenkort wel aanvragen, opzich misschien wel slim om al gewoon te gaan rijden op de weg, gevoel voor de motor word alleen maar meer, had alleen nog niet eerder gelezen dat iemand het zo deed.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:42 schreef Lonaa het volgende:
[..]
avb nog niet gehaald, ben daar wel m'n eerste zooi lessen mee bezig geweest. Zullen er binnenkort wel weer mee verder gaan.
Ben ondertussen *in ieder geval de afgelopen twee lessen* de weg op geweest
Zeker een hele ervaring. Ben nog niet de snelweg opgeweest, eerste les wel alle grote kruispunten, voorrrangswegen en de ring zeg maar. en dan de tweede les over de Veluwequote:Op vrijdag 21 augustus 2009 23:53 schreef Robin__ het volgende:
[..]
ja dat zal ie dan binnenkort wel aanvragen, opzich misschien wel slim om al gewoon te gaan rijden op de weg, gevoel voor de motor word alleen maar meer, had alleen nog niet eerder gelezen dat iemand het zo deed.
wel een hele ervaring denk ik, voor het eerst tussen het 'echte' verkeer. snelweg al op geweest enzo?
Is in mijn ogen zelfs een aanrader.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 21:57 schreef Meddo het volgende:
Is les nemen in de herfst/winter goed te doen? Voor kou/regen ben ik niet bang.
THnxquote:
Ajaj, juist de dingen waar ik moeite mee heb. Als er tempo in zit doe ik het stukken beter. Snelle slalom doe ik bijna met de bok aan de grond.quote:Op zondag 23 augustus 2009 11:35 schreef Gauner het volgende:
Les gister ging echt super! Eerste keer een acht gedaan en ging meteen goed.
Langzame slalom ook goed na 2 lessen oefenen en wegrijden uit parkeervak heb ik ook onder de
knie.
Volgende les gaan we de weg op zei ie.
Tegen de persoon achterop de motor zeggen dat hij niets hoeft te doen, alleen vasthouden en als jij een bocht naar links maakt dan kan hij over je linkerschouder meekijken en bij rechts over je rechterschouder, verder is het zitten en jezelf laten vervoeren.quote:Op maandag 24 augustus 2009 17:30 schreef Robin__ het volgende:
oh gratis tipspreek wel even af dat je passagier gewoon rustig blijft zitten bij langzame bochten enzo, of dat ze jou gewoon vast houden, anders krijg je dat je instuurt voor een rotonde, dat hij 0,5 seconde later mee gaat leunen, jij iets corrigeert, hij ook weer, etc etc etc
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |