quote:Een ambulance bellen? ¤250,- boete. Binnen roken? ¤250,- boete. Praten onder werktijd? ¤100,- boete. Het zijn maar wat voorbeelden van de boetes die werkgever Joost van de Ven uit Oostelbeers uitdeelt aan zijn Poolse werknemers als ze het bedrijfsregime van de kwekerij overtreden.
Wat het bedrijf doet is niet illegaal. Gemeente Oostelbeers staat machteloos: "Dit hoort bij de bedrijfsvoering”, zegt een woordvoerder. "Het zijn regels die, dat neem ik tenminste aan, de werknemers vooraf te horen hebben gekregen. Ze kunnen daar wel of niet mee akkoord gaan."
Maandag legde een groep van 74 Poolse aardbeienpluksters werknemers het werk neer. Ze protesteerden tegen slechte werkomstandigheden en hebben nog loon tegoed van hun werkgever. Onzin, volgens de bedrijfsleider. Hij reageerde verbaasd en vertelde dat het loon maandelijks wordt uitbetaald. Hij wees verwijtend naar de Poolse werknemers en noemde het heimwee.
Onmenselijk
Dat is niet waar, stelt FNV. Onmenselijk, noemt de vakbeweging de arbeidsomstandigheden. "Sommigen doen hun behoeften tijdens het plukken, maar dat mag ook niet", vertelt een consulente van FNV Bondgenoten in het Brabants Dagblad. "Ophouden is verplicht binnen het bedrijf." Er staat immers een boete tegenover: ¤250,-.
De druppel voor de plukkers is volgens de FNV de aankondiging dat zij per kilo uitbetaald zouden gaan worden in plaats van per uur. "Doordat het einde van het aardbeienseizoen nadert, valt er minder te plukken."
Mediamoe
De kwekerij wilde niet reageren. "Wij zijn mediamoe."
En dan ook nog zo'n lulverhaal ophangen om zichzelf maar niet te hoeven verantwoordenquote:De kwekerij wilde niet reageren. "Wij zijn mediamoe."
idd. Die opluchting als je weer achter je bureau gaat zitten, is onbeschrijfelijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:56 schreef __Saviour__ het volgende:
naar de wc gaan onder werktijd is juist zo geweldig
Poolse werknemers zijn ook niet zo duur voor de heer Joost.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:57 schreef rechtsom het volgende:
Maar wel een voordeel.. de aardbeien zijn niet zo duur als ze wel zouden kunnen zijn!
Denk dat je dat als klant weinig merkt, die winst gaat rechtstreeks in de teler zijn zakken...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:57 schreef rechtsom het volgende:
Maar wel een voordeel.. de aardbeien zijn niet zo duur als ze wel zouden kunnen zijn!
Terwijl de baas binnen is en dan niet de ambulance bellen omdat je de ¤100 uit wil sparenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:00 schreef willempjewever het volgende:
ik had het wel geweten: gas niet uit 100 euro boete. Vervolgens sigaretje roken voor 250 euro en kaboem![]()
Kost je 350 euro (zal wel een maandloon voor ze zijn), maar dan heb je ook wat.
Normen en waarden zijn toch helemaal niet van toepassing hier?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:06 schreef ElectricEye het volgende:
Ik ben best voor een wat meer ouderwetse arbeidsmoraal en normen en waarden en zo, maar die Van de Ven die komt zo'n beetje recht uit de Middeleeuwen of wat?
Ligt eraan wat voor natuurlijke behoeftequote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:07 schreef McKillem het volgende:
Hoeze is 250 euro boete voor het doen van een natuurlijke behoefte niet illegaal?
Absoluut, maar als ze het niet redelijk vinden dan gaan ze toch gewoon ergens anders werken?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:07 schreef McKillem het volgende:
Het gaat tegen alle redelijkheid in.
Dat is nogal het paard achter de wagen spannen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Absoluut, maar als ze het niet redelijk vinden dan gaan ze toch gewoon ergens anders werken?
Hier ging het al mis. Ik zou de boel uit mijn handen laten vallen heel hard gaan lachen en naar huis gaan.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:00 schreef willempjewever het volgende:
Om 11:30 wil ik naar het toilet, loop naar de wc en maak er gebruik van en wordt vervoglens opgewacht door weer een chef en ik moet meekomen. Het is niet toegestaan naar het toilet te gaan onder werktijd, ik moet op de bel wachten![]()
Nee, dat is gewoon selectie maken op werkgever. Een werkgever die een voor jou en je kundigheid gepaste beloning met bijbehorende voorwaarden kan geven voor de tijd en arbeid die jij er in wil steken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:15 schreef Copycat het volgende:
Dat is nogal het paard achter de wagen spannen.
de volgende stagiaire die hier komt werken laat ik een contract met kleine lettertjes tekenen waarin staat dat ze elke dag wat zuigwerk onder het bureau moet verrichten bij mij, die meiden lezen dat contract toch niet en zijn al blij met de stageplek en tekeken. Bij weigering 1000 euro boete contant aan mij te betalen per keer dat het gebeurd. Eens zien of dat legaal isquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:22 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon selectie maken op werkgever. Een werkgever die een voor jou en je kundigheid gepaste beloning met bijbehorende voorwaarden kan geven voor de tijd en arbeid die jij er in wil steken.
Als die Polen vantevoren wisten wat de voorwaarden waren vonden ze dat blijkbaar prima, als de werkgever die voorwaarden later eenzijdig heeft aangepast is het contractbreuk. Zo simpel is het.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar! Als je die mensen in Polen verteld over werk in Nederland en dan hier met bizarre regels komt dan weet je natuurlijk ook donders goed dat die mensen er niet zomaar vandoor gaan in een vreemd land, zonder salaris en zonder terugvlucht!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:22 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon selectie maken op werkgever. Een werkgever die een voor jou en je kundigheid gepaste beloning met bijbehorende voorwaarden kan geven voor de tijd en arbeid die jij er in wil steken.
Als die Polen vantevoren wisten wat de voorwaarden waren vonden ze dat blijkbaar prima, als de werkgever die voorwaarden later eenzijdig heeft aangepast is het contractbreuk. Zo simpel is het.
Dat kost ze dus 250,- euro! Niet schijten onder werktijd = niet schijten onder werktijd!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:26 schreef Hathor het volgende:
Mwaaaah...prima toch, ik wil die kop van die chef daar wel eens zien als ie naar binnen loopt en al die Polen hebben eens lekker in hun broek zitten kleien.
Volgens mij ging het erom dat ze de werkvloer niet mochten verlaten om te schijten, dus als je dan gewoon je broek vol baggert gaat er geen werktijd verloren. Effe de kleine regeltjes van het contract lezen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:28 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat kost ze dus 250,- euro! Niet schijten onder werktijd = niet schijten onder werktijd!
ze plukken ze, ze stoppen ze niet eerst in hun kut alvorens ze in een doosje te doenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:29 schreef Rosbief het volgende:
Die wijven op de foto![]()
Ik heb ineens minder trek in aardbeien nu ik weet door wie ze geplukt zijn
Op het briefje staat 'Plassen tijdens werk'quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:30 schreef Hathor het volgende:
Volgens mij ging het erom dat ze de werkvloer niet mochten verlaten om te schijten, dus als je dan gewoon je broek vol baggert gaat er geen werktijd verloren. Effe de kleine regeltjes van het contract lezen.![]()
Daar staan waarschijnlijk wel boetes op ja!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef Mirjam het volgende:
ze plukken ze, ze stoppen ze niet eerst in hun kut alvorens ze in een doosje te doen
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef Mirjam het volgende:
ze plukken ze, ze stoppen ze niet eerst in hun kut alvorens ze in een doosje te doen
Bron?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Zie je wel dat ze ze in een doos stoppen!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Als er een aardbei in hun kutje blijft steken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daar staan waarschijnlijk wel boetes op ja!![]()
Waar zou de 'Het bellen van een ambulance' regel eigenlijk vandaan komen?
Dat is ook een hygiene maatregel net als die lange nagels. Mensen, die Polen zijn altijd nog met ons voedsel bezig hoor!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:52 schreef zjroentje het volgende:
Zelfs een boete voor het dragen van make-up.
Dit is echt te achterlijk voor woorden.
Prima, die hygiene maatregelen. Maar die boetes, dat slaat nergens op. JIj krijgt ook geen boete als je je handen niet wast na het pissen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:55 schreef Griebus het volgende:
[..]
Dat is ook een hygiene maatregel net als die lange nagels. Mensen, die Polen zijn altijd nog met ons voedsel bezig hoor!
Moet je je voorstellen dat je een eigen bedrijf hebt en er wordt geconstateerd dat jouw aardbeien onder de ecoli of andere ziekmakende meuk zit. Leuk voor je bedrijf.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima, die hygiene maatregelen. Maar die boetes, dat slaat nergens op. JIj krijgt ook geen boete als je je handen niet wast na het pissen.
Ik heb ooit eens een blauwe maandag in die sector gewerkt, en die handschoenen zijn er dan wel, maar dat zegt he-le-maal niks. Als ik nu doorga, zal jij waarschijnlijk nooit meer een augurk uit een potje trekken, of wat zilveruitjes, om maar een paar voorbeelden te geven.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:33 schreef Griebus het volgende:
[..]
Moet je je voorstellen dat je een eigen bedrijf hebt en er wordt geconstateerd dat jouw aardbeien onder de ecoli of andere ziekmakende meuk zit. Leuk voor je bedrijf.
Komen er een stel losgeslagen polen die maar denken dat alles kan en dan krijg je dat soort boetes.
In de foodsector hier in Nederland loop je de hele dag met handschoenen aan dus als je dan even gaat pissen zou er niks aan de hand moeten zijn.
Vertel!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een blauwe maandag in die sector gewerkt, en die handschoenen zijn er dan wel, maar dat zegt he-le-maal niks. Als ik nu doorga, zal jij waarschijnlijk nooit meer een augurk uit een potje trekken, of wat zilveruitjes, om maar een paar voorbeelden te geven.
eensch.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:56 schreef __Saviour__ het volgende:
naar de wc gaan onder werktijd is juist zo geweldig
Met die boetes moeten ze bij betalen om voor hem te mogen werkenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Poolse werknemers zijn ook niet zo duur voor de heer Joost.
Je kan ook blijven liggen waar je neervalt tot na werktijd. Wel zal je opzij worden geschoven omdat de karretjes er langs moeten of ze rijden gewoon over je heen. En als je komt te overlijden is dat geen zaak voor de baas.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:32 schreef DSGamer het volgende:
Dus als je een hartaanval krijgt of je been breekt, en je belt een ambulance krijg je een BOETE??
...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Absoluut, maar als ze het niet redelijk vinden dan gaan ze toch gewoon ergens anders werken?
Zelfs zonder boete's gaan die regels nergens over.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:47 schreef deedeetee het volgende:
Schandalig dat dit nog kan![]()
Regels ok, maar dan zulke hoge boetes ?
Ik heb ooit gehoord dat beurshandelaren (op zo'n beursvloer enzo) ook niet naar de wc mogen. In die tussentijd kan er namelijk nét iets cruciaals gebeuren waarop geanticipeerd moet worden. Maar goed, dat is wat anders dan aardbeien plukkenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 19:48 schreef McKillem het volgende:
[..]
Zelfs zonder boete's gaan die regels nergens over.
Hoe kan je nou iemand verbieden naar het toilet te gaan. Dat kan toch niet.
Als jij het contract tekent, accepteer je in feite die rare regels. Anders wordt het bijvoorbeeld als deze regels alleen gelden voor de Polen. Dan is het discriminatie en kan de wetgever ingrijpen. Krom maar waar.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:50 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Vreemd en moeilijk te geloven dat dit niet illegaal is. Het maakt niet uit wat die kweker allemaal voor achterlijke regels in zijn contract zet, uiteindelijk zal hij toch aan de Nederlandse wetgeving gebonden zijn.
Admiraal, hoest man? Ik zie je weinig in NWS? Zin om zaterdag naar Utrecht te komen, FOKmeetje?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Hoezo uitbuiting?Echt te triest voor woorden
Ja dikke tamp hoor.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:38 schreef hotmail.com het volgende:
[..]
Als jij het contract tekent, accepteer je in feite die rare regels. Anders wordt het bijvoorbeeld als deze regels alleen gelden voor de Polen. Dan is het discriminatie en kan de wetgever ingrijpen. Krom maar waar.
Bron?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Admiraal, hoest man? Ik zie je weinig in NWS? Zin om zaterdag naar Utrecht te komen, FOKmeetje?
Soort van ontopic:
Vrouwelijke caissieres bij de Aldi moeten aangeven wanneer ze ongesteld zijn. Dan mogen ze vaker naar de WC. Denk daar nog es aan als je weer schappies doet bij die "lekker goedkope" supermarkt.
Bob de kankerprop.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:26 schreef zhe-devilll het volgende:
Wat een geweldig karma bouwt die baas op zo...wat zal hij worden in zijn volgende leven?
Pool.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:26 schreef zhe-devilll het volgende:
Wat een geweldig karma bouwt die baas op zo...wat zal hij worden in zijn volgende leven?
quote:
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Las het volgens mij op FOK een tijdje geleden of ergens anders. Sorry, ff geen zin om een bron op te zoeken. Ik lieg niet, maar je moet m'n woord maar nemen op dit moment.quote:
Wil ik best doen, maar ik heb er een beetje moeite mee dat er inmiddels dan nog geen mediarel om is.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Las het volgens mij op FOK een tijdje geleden of ergens anders. Sorry, ff geen zin om een bron op te zoeken. Ik lieg niet, maar je moet m'n woord maar nemen op dit moment.
In Spanje worden die geplukt door Marokkanen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:40 schreef Meki het volgende:
Koop geen aardbeien meer
Ja want daar zit heus wel verschil in.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:13 schreef Meki het volgende:
Ik heb het over Nederlandse aardbeien
die Spaanse Aardbeien zijn lekkerder
Want in Spaanse kassen werken geen illegale Afrikanen die keihard moeten werken voor een schamele rotcent die ze vervolgens opzuipen?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:13 schreef Meki het volgende:
Ik heb het over Nederlandse aardbeien
die Spaanse Aardbeien zijn lekkerder
Ik kreeg al kromme tenen bij die reportages die je wel eens ziet over Poolse werkomstandigheden in Nederland, en hoe men op ze neer kijkt en als slaven behandeld. Vooral die uitzending van Netwerk een tijdje terug is me bijgebleven, dat afschuiven van verantwoordelijkheid, en die telefoongesprekken..quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Hoezo uitbuiting?Echt te triest voor woorden
walgelijkquote:bron: Netwerk: Het Beloofde Land (09-01-2007)
A: Tien Poolse Slopers.
B: Ja ik heb die mensen nodig voor die hoogte.
A: Ja precies. 20 meter, zei je, he?
B: Ja, er zit geen rand omheen dus het ook is niet echt veilig.
A: Okee, vandaar dat we Polen in gaan zetten?
B: Sorry?
A: Vandaar dat u Polen in wilt zetten.. hahaha!
'Gasten buiten uren' staat er. De werkneemsters mogen nl ook enkel tussen bepaalde tijden gasten ontvangen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:38 schreef BdR het volgende:
maareh.. dat lijstje in die krantefoto "gasten bijten uren - ¤250"
Normaal ben ik niet zo van de aardbeien, maar nu ik dit weet krijg ik opeens zin in een Romanovje!quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Precies!![]()
Iedereen maar zeiken op deze kweker maar ondertussen wel allemaal hun aardbeien voor 1 euro bij de supermarkt kopen want je zou eens een cent 'teveel' betalen. Ik hoop dat ze net zo lekker smaken in de wetenschap dat jij mede oorzaak aan deze situatie bent.
Want stel je voor dat de deur niet op slot gaat, de waterkoker aan blijft staan of het gas niet is uitgedraaid. Dan durf ik mijn aardbeien niet meer te eten hoor.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:33 schreef Griebus het volgende:
[..]
Moet je je voorstellen dat je een eigen bedrijf hebt en er wordt geconstateerd dat jouw aardbeien onder de ecoli of andere ziekmakende meuk zit. Leuk voor je bedrijf.
Komen er een stel losgeslagen polen die maar denken dat alles kan en dan krijg je dat soort boetes.
In de foodsector hier in Nederland loop je de hele dag met handschoenen aan dus als je dan even gaat pissen zou er niks aan de hand moeten zijn.
Zolang ze niet gedwongen worden is er geen sprake van slavengedrag maar van vrijwillige keuze.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 19:46 schreef McKillem het volgende:
...
Dit argument kan je gebruiken tegenover iemand die vind dat hij te weinig verdient of zijn secundaire arbeidsvoorwaarden zuigen.
Dit slavengedrag moet je daar niet mee goedlullen.
Als ze de keuze kunnen maken om een paar landen op te schuiven om daar te gaan werken kunnen ze ook prima een keuze maken voor welke werkgever ze willen werken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:32 schreef Verlicht het volgende:
Daarom walg ik van jouw ideologie. In jouw ideologie boeit het niet dat de wereld bestaat uit sterke en zwakke wezens. Nee, iedereen is even intelligent, vermogend, en heeft alle keuzevrijheid om baantjes te weigeren.
Idioot
Dus nu is die arme aardbeienboer het slachtoffer van de prijsbewuste consument? En werd hij uit economische overwegingen tot deze draconische maatregelen gedwongen?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:13 schreef MinderMutsig het volgende:
Precies!![]()
Iedereen maar zeiken op deze kweker maar ondertussen wel allemaal hun aardbeien voor 1 euro bij de supermarkt kopen want je zou eens een cent 'teveel' betalen. Ik hoop dat ze net zo lekker smaken in de wetenschap dat jij mede oorzaak aan deze situatie bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |