Het Geloof is zin van "sociale controle" een prima manier om mensen hoop, warmte en eensgezindheid te geven.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:02 schreef R0N1N het volgende:![]()
Daarom zeg ik dan ook maar: God bestaat waarschijnlijk niet. (om die 0,1 procent van een promile aan kans dat 'ie toch bestaat niet uit te sluiten)
Dat kun je dan wel over alles zeggen wat je verzint.quote:Op dinsdag 29 december 2009 05:19 schreef bassos het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een wetenschapsfilosoof zou vinden dat god een onwetenschappelijk onderwerp is en aldus er helemaal niets over zeggen.
In tegenstelling tot jij, die een onverdedigbare uitspraak deed.
God bestaat en god bestaat niet zijn beide onwetenschappelijk.
Aannemen dat god niet bestaat is ook onwetenschappelijk.
Voor bewijs van gods bestaan moet je om je heen kijken.
Voor bewijs van het niet bestaan van god moet je, erm, erm, oh nee, dat kan helemaal niet.
Dus de aanname dat er wel een opperwezen is, gezien de alomtegenwoordigheid van leven, is waarschijnlijker dan de aanname dat er geen bewustzijn door het universum heenzit.
Vast te wetenschapsfilosofisch voor je.
(en ja, dat is een neologisme)
Inderdaad.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:54 schreef Electro-Worm het volgende:
[..]
Dat kun je dan wel over alles zeggen wat je verzint.
Het is dan ook een beetje bull.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:54 schreef Electro-Worm het volgende:
Dat kun je dan wel over alles zeggen wat je verzint.
Beetje wetenschappelijke realiteitszin :quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:15 schreef R0N1N het volgende:[..]
Het is dan ook een beetje bull.
Aannemen dat iets wat nog nooit is aangetoond, niet direct en ook niet indirect, niet bestaat is 100% wetenschappelijk. Die aanname tot een zekerheid verheven is dat niet.
Hier spreek je jezelf een beetje tegenquote:Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef bassos het volgende:
Beetje wetenschappelijke realiteitszin :
Er niets dat bewezen is, omdat bewijs volgens de wetenschap onmogelijk is.
Elke aanname is onwetenschappelijk.
... en wat probeer je dan ook al weer te ontkrachten ??? Een aanname (/ theorie)quote:Wetenschap draait om de mogelijkheid tot ontkrachten van een invalshoek vanwege resultaten uit een herhaalbare gang van zaken.
Iets aannemen is onhoudbaar, tenzij het voor een specifiek doel is.
Wetenschap is roeien met de riemen die ons zijn toebedeeld.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hier spreek je jezelf een beetje tegen
Als bewijs onmogelijk is binnen de wetenschap, is dus alles binnen de wetenschap een aanname.
Hoe kan iedere aanname dan vervolgens 'onwetenschappelijk' zijn ???
in zekere zin wel ja.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:39 schreef bassos het volgende:
Wetenschap is roeien met de riemen die ons zijn toebedeeld.
Nee. Astrologie is knoeien met de 'dierenriem'.quote:Net als astrologie.
(tada !)
quote:Iedereen die wetenschappelijk onderzoek doet weet dat je bepaalde aannames moet maken om je onderzoek enigszins gefocust te houden. De uitkomsten van je onderzoek bepalen vervolgens of de toegepaste of geteste theorie valide is. Inclusief de vooronderstellingen. Mochten die na afloop niet meer deugen dan verwerp je die en vervang je ze door assumpties die waarheidsgetrouwer of realistischer zijn. Dit staat in contrast met geloof waarbij vooronderstellingen niet alleen het beginpunt zijn van reflectie maar tevens de uitkomst: 'Garbage in, garbage out'. Kerksplitsingen ten spijt kan niet gesteld worden dat gelovigen twijfel en kritiek op de eigen gedachten en aannames als kern van hun geloof bestempelen. Het wezen van de wetenschap ligt daar nou juist wel in.
Bron: TU DELTA - Wetenschap is geen geloof
Je haalt hier wel heel wat oogkleppen weg zeg.. Weet niet of men dit zal zien..quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:14 schreef bassos het volgende:
Inderdaad.
En jij gaat pas vanaf nu snappen hoe dat van toepassing is op alles.
Had je er meer dan 2 (of 3quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:23 schreef Boswachtertje het volgende:
Je haalt hier wel heel wat oogkleppen weg zeg.. Weet niet of men dit zal zien..
Ik kom in vredequote:Op dinsdag 29 december 2009 18:19 schreef bassos het volgende:
[..]
Zoek je ruzie ?
(zie hier; je hebt gevonden)
Nu nog inhoud,
Duh.
Heb ik nou ruzie omdat ik niet God geloof?quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:43 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik kom in vrede
Maar voor mij bestaat God ook niet.
Jij gelooft wel in God , ik vind het prima
Een mens hoeft toch niet altijd inhoudelijk (kan zelfs niet inhoudelijk ) te reageren op iets waar ze niet in geloven of juist wel?
volgens Bassos welquote:Op woensdag 30 december 2009 00:06 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Heb ik nou ruzie omdat ik niet God geloof?![]()
Ik zie mezelf eerder als Agnost. Ofwel: Er zal vast wel "iets" zijn wat ons gecreëerd heeft. Maar ik geloof simpelweg niet wat in de Bijbel/Koran/andere religies staat cq. geschreven is door de mens zelf.
Toevallig heb ik vorige week nog een 30 minuut durende discussie met Jehova's (Ja, ik stuur ze niet gelijk weg, ga liever in discussiequote:Op woensdag 30 december 2009 00:14 schreef prupke het volgende:
[..]
volgens Bassos wel
Naar mijn mening niet!
Ik zei net al dat ik ook niet in God geloof.
Ik laat mensen die wel in die "denkbeeldige" persoon geloven in hun waarde (zolang ze mij maar niet gaan vertellen waarom ik wel in God zou moeten geloven omdat het in de bijbel staat )
snap je ?
Ik geloof wel dat er iets is..... maar ik vertrouw meer op mijn eigen instincten dan op iets anders wat niet te verklaren is
God is van horen vertellen en lezen uit een geschrift.....
Andere religies ....krek hetzelfde....
Ik kan daarzelf niets mee omdat het niets tastsbaars heeft......
ik begrijp jequote:Op woensdag 30 december 2009 00:29 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Toevallig heb ik vorige week nog een 30 minuut durende discussie met Jehova's (Ja, ik stuur ze niet gelijk weg, ga liever in discussie) aan me deur gevoerd.
Ze probeerde met passages uit hun boekje te overtuigen van het feit hoe God alles gecreëerd heeft. Uiteraard bestookte ik hun met vragen zoals:
- Wie heeft God dan gecreëerd?
- Evolutie?
- Gebrek aan "hard" bewijs dat Hij ons wat te vertellen heeft.
- Wat is überhaupt het nut van het bestaan?
- Waarom voeren dieren geen religie uit. Zij zijn toch ook gecreëerd door God?
- Mag is zijn telefoonnummer, mijn bankrekening heeft namelijk een wonder nodig.
- Waarom moet ik me druk maken over mijn plek in de hemel?
Ondanks al mijn vragen konden ze me nauwelijks overtuigen met hun antwoorden (vooral wat ze me schuldig moesten blijven)
Ja sorry, zien is geloven in mijn ogen.
quote:Op woensdag 30 december 2009 00:32 schreef prupke het volgende:
[..]
ik begrijp je
en ik deel je mening
Nee, omdat je het waagt om te zeggen : 'God bestaat niet'.quote:Op woensdag 30 december 2009 00:06 schreef FireFox1 het volgende:
Heb ik nou ruzie omdat ik niet God geloof?![]()
Waarom? De vorming van sterren kunnen we toch prima fysisch beschrijven?quote:Op woensdag 30 december 2009 00:23 schreef Salvad0R het volgende:
Het alternatief voor niet in God geloven hoeft niet een persoon of iets bijbelgerelateerd te zijn. Persoonlijk denk ik dat als er iets als een creërende factor achter het universum zit, dat hetgeen meer te maken heeft met die gasbollen die we zonnen noemen dan met de inhoud van de bijbel.
...tot op het punt dat we het niet meer kunnen...quote:Op woensdag 30 december 2009 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? De vorming van sterren kunnen we toch prima fysisch beschrijven?
Vroegah deed ik jehova's aan het lijntje houden.quote:Op woensdag 30 december 2009 00:29 schreef FireFox1 het volgende:[..]Toevallig heb ik vorige week nog een 30 minuut durende discussie met Jehova's (Ja, ik stuur ze niet gelijk weg, ga liever in discussie) aan me deur gevoerd.
De Partij Voor Naastenliefde ???quote:Op woensdag 30 december 2009 19:09 schreef bassos het volgende:
<snip>
Misschien is het tijd voor iemand die wel naastenliefde kan uitdrukken in een partijprogram.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The truth may be out there, but the lies are in your head.
quote:Op woensdag 30 december 2009 19:16 schreef R0N1N het volgende:
De Partij Voor Naastenliefde ???
Das nie aardich vanjou.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doet pijn weet je wel.
Iesh gewoon nieleuk.
(draadstaal)
Maar stel dat hij nu gezegd had : ik geloof niet dat er een god bestaat....quote:Op woensdag 30 december 2009 00:48 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee, omdat je het waagt om te zeggen : 'God bestaat niet'.
Meestal wordt dan ineens de, verder altijd verfoeide en genegeerde, wetenschap erbij gepakt door de gelovigen, om aan te tonen dat je niet kunt bewijzen dat iets niet bestaat, en je 'claim' dus niet klopt.![]()
Want weet wel, van God kun je, net als dat vliegende spaghetti monster, Zeus, Wodan, Poseidon, Ra, Apollo, Hera, Venus etc.etc.etc .... het bestaan niet uitsluiten![]()
Edit:
en als Agnost kun je zo'n uitspraak ook niet doen![]()
Hij zegt zelf Agnost te zijn, een echte Agnost houdt de optie van bestaan openquote:Op woensdag 30 december 2009 23:08 schreef prupke het volgende:
Maar stel dat hij nu gezegd had : ik geloof niet dat er een god bestaat....
Dan is hij geen agnost maar een atheist
(ben ik er een van btw )
quote:Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
Een atheïst ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde.
Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materiële processen te herleiden is, ook onze denkprocessen. Alle materialisten zijn bij definitie atheïsten, maar niet alle atheïsten zijn materialisten.
Alle atheisten die geen filosofisch materialist zijn, zijn eigenlijk agnosten die het niet toegeven.quote:Op donderdag 31 december 2009 03:05 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hij zegt zelf Agnost te zijn, een echte Agnost houdt de optie van bestaan open![]()
Het ontkennen van God, als zijnde onmogelijk, is Filosofisch Materialisme (sub. van Atheisme).
[..]
Een niet-materialistisch wereldbeeld hoeft geen God te impliceren, Baaj. Onzin dus.quote:Op donderdag 31 december 2009 13:22 schreef bassos het volgende:
[..]
Alle atheisten die geen filosofisch materialist zijn, zijn eigenlijk agnosten die het niet toegeven.
Oftewel lafaards.
<aan mijn aandacht ontsnapt; /wave>quote:Op donderdag 31 december 2009 15:32 schreef Haushofer het volgende:[..]Een niet-materialistisch wereldbeeld hoeft geen God te impliceren, Baaj. Onzin dus.
My point exactly.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:29 schreef bassos het volgende:
Je kan wel om god heen, maar waarom zou je ?
Als god toch alles is, issie ook jij.
Ik heb altijd geleerd dat je wel naar een ander kunt wijzen met een vinger, maar dan wijzen er nog altijd 3 naar jezelf !quote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:38 schreef Darkwolf het volgende:
<snip>
Vingertjes wijzen is oh zo makkelijk, maar zo werkt dat natuurlijk niet.
<snip>
Godwinized thread right here and now:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 12:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ik heb altijd geleerd dat je wel naar een ander kunt wijzen met een vinger, maar dan wijzen er nog altijd 3 naar jezelf !
Als ik me Spinoza goed herinner had hij de volgende redenatie, als je Atheist bent, en je sterft en er blijkt dan toch een leven na de dood en een god enzo, dan kom je er te laat achter dat je fout zat. Het is veiliger om wel in god te geloven want als die er niet is, kom je daar na je dood sowieso niet achter.quote:Op donderdag 31 december 2009 13:22 schreef bassos het volgende:
[..]
Alle atheisten die geen filosofisch materialist zijn, zijn eigenlijk agnosten die het niet toegeven.
Oftewel lafaards.
Spinoza is veel verfijnder dan dat.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik me Spinoza goed herinner had hij de volgende redenatie, als je Atheist bent, en je sterft en er blijkt dan toch een leven na de dood en een god enzo, dan kom je er te laat achter dat je fout zat. Het is veiliger om wel in god te geloven want als die er niet is, kom je daar na je dood sowieso niet achter.
Dat is dus op safe spelen, of laf, hoe je het noemen wilt.
Dan moet je ook wel handelen naar je geloof. Gods wil enzo eerbiedigen, anders kom je nog in de Hel samen met al die Atheistenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik me Spinoza goed herinner had hij de volgende redenatie, als je Atheist bent, en je sterft en er blijkt dan toch een leven na de dood en een god enzo, dan kom je er te laat achter dat je fout zat. Het is veiliger om wel in god te geloven want als die er niet is, kom je daar na je dood sowieso niet achter.
Dat is dus op safe spelen, of laf, hoe je het noemen wilt.
Veel mensen denken dat de hemel en de hel boven en onder zitten. Dit is een vergissing. Ze liggen naast elkaar. Toen ze er net waren konden de zielen dus vrij van de hemel naar de hel lopen en omgekeerd.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:55 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dan moet je ook wel handelen naar je geloof. Gods wil enzo eerbiedigen, anders kom je nog in de Hel samen met al die Atheisten![]()
Ik snap ook niet hoe een hoop gelovigen met die wetenschap & zichzelf kunnen leven (Ja, stug vol houden dat zij wel/toch naar de hemel gaan)
Sowieso boeit het mij persoonlijk niet zo heel veel. In de Hemel kom ik geen bekenden tegen![]()
(& krijg ik ws slaande ruzie met die ouwe)
Ook zo'n fabel. Dat je iedereen terug ziet in de Hemel. Dat kan alleen zonder Hel & anders ga je er toch echt een hoop niet terug zien in de Hemel
Ik denk op het moment dat als je vrede met jezelf hebt(goed in je vel zit) je datgeen de Koran of Bijbel voorschrijft hebt gevonden. Want dat is uiteindelijk waar het allemaal omgaat. Niks meer,niks minder.quote:
Alleen de allerbeste?quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:31 schreef griskay het volgende:
Heel erg goed leven, zodat je in hiernamaals God mag zien (maar alleen de allerbeste mogen dat). Het zien van God gezicht is het mooiste wat een mens kan overkomen en daarna het paradijs zelf.
...dus, even je hersens aantasten met een fMRI, en -tada- God komt naar je toe deze zomerquote:God is een waanbeeld, een illusie ontsproten aan ons brein.
Hoe en waarom de mens god heeft bedacht is een populair onderwerp onder hersenonderzoekers en evolutionair biologen. De grote vraag is of religie een evolutionair voordeel heeft opgeleverd voor de mens of dat de geboorte van religie een ongelukje was zonder direct voordeel. Evolutionair voordeel van voorbije tijden of kortsluiting in de hersenpan;
Recent onderzoek lijkt de tweede theorie te ondersteunen. Door de hersenen met fMRI af te tasten is gezocht naar gebieden die zijn betrokken bij hoe gelovigen zich een voorstelling van god maken. Het blijkt dat god niet een speciaal plekje voor zichzelf heeft in de hersenen maar dat hij (of zij) zich bevindt op plekken die onder andere essentieel zijn voor sociale cognitie zoals empathie en het begrijpen en voorspellen van iemands bedoelingen. De resultaten suggereren volgens Jordan Grafman, één van de betrokken wetenschappers, dat de geïdentificeerde gebieden niet alleen belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van een grotere mate van empathie of het verzinnen en inbeelden van gereedschappen maar ook de mogelijkheid hebben gecreëerd om een wezen te verzinnen en daarmee ook nog eens een relatie op te bouwen. Religie zou dus niet specifiek geëvolueerd zijn als adaptatie maar is een indirect gevolg van een toename in sociale cognitieve capaciteiten, een ongelukje dus.
Het interessante is dat afhankelijk van de mate en de plek van hersenschade in één van de geïdentificeerde gebieden zoals de rechter pariëtale kwab (die een rol speelt bij het integreren van zintuiglijke informatie en ruimtelijk denken) sommige mensen gevoeliger raken voor religieuze ervaringen en transcendentie. Schade aan een ander betrokken gebied, de temporale kwab, kan leiden tot een speciale vorm van epilepsie en het ervaren van religieuze openbaringen. Van Mozes en Mohammed wordt bijvoorbeeld gedacht dat ze leden aan temporale kwab epilepsie.
In het gunstigste geval heeft het ontstaan van religie de mens dus tijdelijk evolutionair voordeel opgeleverd. Zo kan het katalysator geweest zijn van onze vooruitgang van holbewoners naar soort die zich overal ter wereld met succes heeft weten te vestigen. In dat geval zeg ik: “Chapeau! Maar het is nu wel mooi geweest.”. Religie is van sociale lijm tot kruitvat verworden. Het scheidt de mensheid meer dan het haar bindt. Religie is gebaseerd op een illusie die zijn oorsprong vindt in voorouders die het verschil nog niet kenden tussen een natuurverschijnsel en een teken van de goden. Met de kennis die we nu hebben is het duidelijk dat god en religie een verzinsel zijn van onze eigen hersenen. In de naam van tolerantie wordt religie in stand gehouden en dat gaat ten koste van humanistische waarden en gelijkheidsbeginselen. En dat, zo moge duidelijk zijn, is zeker niet evolutionair voordelig.
Wil je me iets vragen ?quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:57 schreef R0N1N het volgende:
...dus, even je hersens aantasten met een fMRI, en -tada- God komt naar je toe deze zomer
Volgens mij gold voor dat bewijs, dat het omgekeerde net zo goed waar kon zijn..quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:57 schreef R0N1N het volgende:
God is een waanbeeld, een illusie ontsproten aan ons brein.[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |