quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:36 schreef TimMer1981 het volgende:
reactie op flame
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:36 schreef Yi-Long het volgende:
reactie op flame
Jullie missen het punt volledig.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:38 schreef babba het volgende:
Ik ken wel een paar Bentley Continental GT / Flying Spur rijders die christen zijn jah
Ali was juist heel gul zijn hele leven.quote:
Klopt, en daarom zijn zoveel 'gelovigen' ook hypocriet: wel doen alsof ze heel nederig in God en de Bijbel of andere heilige boeken en Goden geloven, maar in de praktijk leven ze die lessen en regels niet na.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:44 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij is het echt zo simpel:
Je gelooft wel of niet in God.
Je gelooft wel of niet in een laatste oordeel.
Als je in beide bovenstaande dingen gelooft dan moet de keuze heel simpel zijn.
Dat lijkt me handig ja. En dat er zat rijke Christenen zijn lijkt me duidelijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stukje tekst wat er vóór die uitspraak staat. Nu is het uit de context gehaald. Zou je dat kunnen posten?
Waar het volgens mij om gaat is dat een 'rijk' iemand (en voor de goede orde: iedereen in NL is rijk) de middelen heeft om een minder bedeelde medemens te helpen. Als je dat nalaat dan ga je in tegen het gedachtegoed van het Christendom, imo.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:01 schreef Billary het volgende:
Weet waar je hart is.
Als je hart voornamelijk bij het geld is en je daar enkel uit handelt dan is het blijkbaar bijna onmogelijk om in het koninkrijk gods te komen (volgens de bijbel).
Maar het is niet zo zwart- en wit als het lijkt. Je kan best rijk zijn maar de kans blijft klein dat je hart nog altijd voornamelijk is bij je medemens en dat jezelf dus bv door het vele geldbezit/bezittingen jezelf belangrijker gaat vinden dan een ander. Dit is dus in principe best wel lastig / om dan wel genoeg geloof te hebben om dit te doorbreken. Maar niet onmogelijk dus..
Er staan diverse Bijbel versies online. je kunt zelf kijken wat voor en na de betreffende quote staat.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stukje tekst wat er vóór die uitspraak staat. Nu is het uit de context gehaald. Zou je dat kunnen posten?
Er zijn bepaalde groepen monniken die dit doen, de bedelorden.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor mijzelf zou dat een héél zwaar beroep doen op mijn vertrouwen in God. En dus een heel belangrijk dilemma wat je hier schetst.
Een christen gelooft wel in een laatste oordeel, maar de prijs voor de zonden is al betaald, door de dood van Jezus. (Romeinen: God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. ) Dat is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te zondigen/een ipod kopen ipv het helpen van 10 armen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er staan diverse Bijbel versies online. je kunt zelf kijken wat voor en na de betreffende quote staat.
Maar het gaat natuurlijk niet om dit specifieke citaat, dat was slechts een voorbeeld. De rode draad door de hele bijbel is eigenlijk dat je verplicht bent om je medemens te helpen waar dat kan. Zelfs het hebben van bijv een iPod is hier naar mijn mening al strijdig mee, aangezien je het zelf niet strikt nodig hebt, maar met dat geld had je 10 hongernegertjes kunnen redden, bij wijze van spreken. Is het eigenlijk niet onvergevelijk als je dan toch voor die iPod kiest?
Als je echt in God gelooft en in een laatste oordeel, dan is zo'n keuze toch een no-brainer?
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:44 schreef jakkop het volgende:
[..]
Een christen gelooft wel in een laatste oordeel, maar de prijs voor de zonden is al betaald, door de dood van Jezus. (God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. ) Dat is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te zondigen/een ipod kopen ipv het helpen van 10 armen.
Dat even terzijde, want het idee is dat je als christen niet wílt zondigen, ook al "maakt het niets meer uit." Hoe dan ook, de bijbel zegt dat je mag genieten van dat wat je gegeven wordt.
De uitleg hier is meer (die ook protestanten volgen) dat het grootste bezwaar is dat je te erg aan je goederen gehecht bent. De jongere kan niet, zelfs niet als Jezus dat opdraagt, afstand doen van zijn goederen. Het is natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen ‘als het zou moeten zou ik best afstand kunnen doen van m'n goederen.’quote:21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.
22 Maar hij, treurig geworden zijnde over dat woord, ging bedroefd weg; want hij had vele goederen.
23 En Jezus rondom ziende, zeide tot Zijn discipelen: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods inkomen!
24 En de discipelen werden verbaasd over deze Zijn woorden. Maar Jezus, wederom antwoordende, zeide tot hen: Kinderen! Hoe zwaar is het, dat degenen, die op het goed hun betrouwen zetten, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Verkwisting is echter geen Bijbelse deugd.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:44 schreef jakkop het volgende:
Dat even terzijde, want het idee is dat je als christen niet wílt zondigen, ook al "maakt het niets meer uit." Hoe dan ook, de bijbel zegt dat je mag genieten van dat wat je gegeven wordt.
De lijn tussen verkwisten en genieten is dun.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Verkwisting is echter geen Bijbelse deugd.
Daar zit het dubbele natuurlijk ook. Een zekere mate van luxe hoeft iemand zich niet te ontzeggen, maar het wordt problematisch (denk ik) als je te veel status aan je goederen gaat ontlenen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:51 schreef jakkop het volgende:
[..]
De lijn tussen verkwisten en genieten is dun.
Dat kun je doen, maar God heeft je natuurlijk ook talenten gegeven om voor jezelf te zorgen. Ik zou het eerder zien als iets hypothetisch. Zou je het kunnen? Niet per se dat je het zou moeten.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:44 schreef Boca_Raton het volgende:
Zoals ik lees uit jouw link, zijn dit mensen die hun leven wijden aan de zorg voor anderen. Maar ik bedoel: als ik dit zélf zou doen in mijn leven, dus het merendeel van mijn spullen verkopen bijvoorbeeld, maar dan zonder mijn leven in dienst te stellen van zorg voor anderen. Dus het minimale behouden en verder gaan.
Helemaal gelijk. Dat gevoel had ik ook al.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik raak nu het spoor bijster. Klopt het dat we van de vraag van de TS af zijn gedwaald of ligt dit aan mij?
Ook voor jou geldt: [WFL-feedback #29] Dit jaar wel iets meer dan één topic , maar de nuance ‘veel’ stond niet in je oorspronkelijke post.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:02 schreef Yi-Long het volgende:
Sinds wanneer mag je niet meer zeggen dat veel gelovigen eigenlijk heel hypocriet zijn!? Wordt opeens als 'flame' aangeduidt(!)
Daar gaat het hele topic toch over!? Het ene zeggen, en iets anders doen. Beetje lange teentjes!?
Aha, volgens mij, was nou net niet de bedoeling. Het is een vraagstelling.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:04 schreef Iblis het volgende:
Nou, volgens mij diepen we het gewoon wat uit.
Nee, maar hun kansen zijn wel groter.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zijn arme mensen automatisch goede christenen?
Onder goed versta je praktiserende christenen?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zijn arme mensen automatisch goede christenen?
En daarvoor heb je een geweten gekregen. Oftewel, doe wat je zelf goed acht. Als je er niet mee kan leven dat je rijk bent en anderen niet? Geef het weg. Denk je op basis van de bijbel dat je mag genieten van wat je gegeven wordt? Geniet er van.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor mij blijft de vraag wel staan: heb ik alles nodig wat ik bezit? Nou, daar ben ik snel klaar mee: néé. Met een kwart ervan kan ik uitstekend leven (ik heb het over goederen). Waarom doe ik er dan geen afstand van? Want eigenlijk is het een beetje onzin om zoveel te hebben.
Kan je een goede christen zin als je het niet praktiseert?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onder goed versta je praktiserende christenen?
Er zijn geen goede of slechte christenen, er zijn alleen maar mensen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan je een goede christen zin als je het niet praktiseert?
Is één van de fundamentele christelijke normen niet dat je niet aardse rijkdommen vergaart ten koste van je religieuze plichten. Je mag dan als christen wel rijk zijn / worden, maar niet door nalatig te zijn in je geloof, doe je het wel dan treedt je niet in Jezus z'n voetstappen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan je een goede christen zin als je het niet praktiseert?
Dat lijkt me een vraag die je voor jezelf moet beantwoorden.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit lijkt me de hamvraag:
Heb ik alles nodig wat ik bezit?
Mijn antwoord: Nee.
Dus:
Waarom geef ik het niet weg/verkoop ik een deel en geef ik het geld weg aan iemand die groen ziet van ellende omdat ie niet genoeg heeft om van te leven?
Hier komt het voor mij op neer.
(Ik hou dingen graag simpel.)
Niet blindstaren op wat je wel of niet bezit. Liefde gaat verder dan zoiets. Maak het gewoon niet belangrijker dan jezelf. Beetje als een vader die pas van je houdt als je succesvol bent, dat is ook maar een leeg gevoel, niet waar? Of wanneer je enkel van je vader houdt wanneer hij je veel geld/kado's geeft? Opzich is het gewoon niet zo belangrijk en maak het dus niet te belangrijk. Maar ga gewoon van je gevoel uit, wat goed voelt van binnen (cliché).quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vind het altijd ontzettend moeilijk om de Bijbel te lezen: zó beknopt met zóveel betekenissen. Ook nu raak ik het spoor helaas bijster. Heel jammer want ik vind de vraag van TS zo boeiend.
Voor mij blijft de vraag wel staan: heb ik alles nodig wat ik bezit? Nou, daar ben ik snel klaar mee: néé. Met een kwart ervan kan ik uitstekend leven (ik heb het over goederen). Waarom doe ik er dan geen afstand van? Want eigenlijk is het een beetje onzin om zoveel te hebben.
Dit is inderdaad de kern van de zaak en ik wou dit topic eigenlijk uitsluitend op deze vraag concentreren, anders wordt het oneindig breed.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Mischien omdat dat onze westerse materialistische cultuur is? niet alleen NL. Alles beter mooier groter en meer luxe..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de kern van de zaak en ik wou dit topic eigenlijk uitsluitend op deze vraag concentreren, anders wordt het oneindig breed.
Je maakt een (onbewuste?) keuze voor een iPod terwijl je ook had kunnen kiezen om 10 hongernegertjes te redden. Gaat dit niet in tegen het Christelijk gedachtengoed?
En als je dan (onbewust) voor die iPod kiest, is dat dan niet een bewijs dat je eigenlijk niet echt in God gelooft? Want als je zeker zou weten dat God bestaat en er een laatste oordeel is, dan zou je nooit de keuze voor de iPod maken imo.
Btw: ik ben zelf ooit Christelijk opgevoed en precies dit is de vraag waar ik toen ik ~10jr was tegenaan liep en nooit een bevredigend antwoord op kreeg van ouders en/of dominee. "Als je echt in God gelooft, hoe kan het dan dat je in zo'n groot huis woont? En waarom staan er dan twee auto's voor je deur?".
Job is stinkend rijk. Maar dat maakt hem niet direct een slechte dienaar, sterker nog, ‘zoals hij is er niemand op aarde‘.quote:1 In het land Us woonde een man die Job heette. Hij was rechtschapen en onberispelijk, hij had ontzag voor God en meed het kwaad. 2 Job had zeven zonen en drie dochters. 3 Hij bezat zevenduizend schapen en geiten, drieduizend kamelen, vijfhonderd span runderen, vijfhonderd ezelinnen en een groot aantal slaven en slavinnen. Hij was de aanzienlijkste man van het Oosten. 4 Zijn zonen hadden de gewoonte om de beurt een feest te geven, ieder in zijn eigen huis, en nodigden dan hun drie zusters uit om bij hen te komen eten en drinken. 5 Nadat elk van zijn zonen zo’n feest had gegeven, liet Job hen bij zich komen voor een reinigingsritueel. Hij stond dan ’s ochtends vroeg op om voor elk van hen een offer te brengen, want hij dacht bij zichzelf: Misschien hebben mijn kinderen wel gezondigd en God in hun hart vervloekt. Job deed dit telkens weer.
6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen. 7 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 8 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’
Ja precies, hierna ontnam god al zijn rijkdomen (zelfs zijn nageslacht?, (zover ik mij herinner) en gaf hem veel lichamelijke pijnen omdat de duivel zei; ontneem hem dit en zijn liefde zal snel verdwijnen, wat dus ondanks dit alles nog altijd overeind bleef. Dus rijkdom staat niet gelijk aan iets slechts per se inderdaad.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:05 schreef Iblis het volgende:
Je hebt natuurlijk ook het verhaal van Job (Job 1):
[..]
Job is stinkend rijk. Maar dat maakt hem niet direct een slechte dienaar, sterker nog, ‘zoals hij is er niemand op aarde‘.
Uiteindelijk krijgt Job het ook nog dubbel terug. Je moet uiteindelijk natuurlijk wel uitkijken dat je ‘de mammon niet dient’, maar dat is niet helemaal gelijk met zo pover mogelijk leven, alhoewel soberheid tot op zekere hoogte wel een deugd is.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:23 schreef Billary het volgende:
[..]
Ja precies, hierna ontnam god al zijn rijkdomen (zelfs zijn nageslacht?, (zover ik mij herinner) en gaf hem veel lichamelijke pijnen omdat de duivel zei; ontneem hem dit en zijn liefde zal snel verdwijnen, wat dus ondanks dit alles nog altijd overeind bleef. Dus rijkdom staat niet gelijk aan iets slechts per se inderdaad.
Slotjequote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Uiteindelijk krijgt Job het ook nog dubbel terug. Je moet uiteindelijk natuurlijk wel uitkijken dat je ‘de mammon niet dient’, maar dat is niet helemaal gelijk met zo pover mogelijk leven, alhoewel soberheid tot op zekere hoogte wel een deugd is.
Ik denk dat je alles in perspectief moet zetten.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de kern van de zaak en ik wou dit topic eigenlijk uitsluitend op deze vraag concentreren, anders wordt het oneindig breed.
Je maakt een (onbewuste?) keuze voor een iPod terwijl je ook had kunnen kiezen om 10 hongernegertjes te redden. Gaat dit niet in tegen het Christelijk gedachtengoed?
En als je dan (onbewust) voor die iPod kiest, is dat dan niet een bewijs dat je eigenlijk niet echt in God gelooft? Want als je zeker zou weten dat God bestaat en er een laatste oordeel is, dan zou je nooit de keuze voor de iPod maken imo.
Btw: ik ben zelf ooit Christelijk opgevoed en precies dit is de vraag waar ik toen ik ~10jr was tegenaan liep en nooit een bevredigend antwoord op kreeg van ouders en/of dominee. "Als je echt in God gelooft, hoe kan het dan dat je in zo'n groot huis woont? En waarom staan er dan twee auto's voor je deur?".
Bah!!!!! Dat noem ik totaal geen respect hebben maar misbruik maken van iemands situatie en manipulatief bezig zijn ten behoeve van een eigen agenda.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je compassie en medelijden voelt voor je medemens, en wanneer je een arme in nood ziet en uit liefde voor je medemens hem te hulp schiet en tegelijkertijd evangeliseert uit liefde voor die persoon en de wens dat hij God in zijn leven heeft, kwalificeert dat denk ik voor een christelijke staat van zijn.
meest vrije en gelukkige man van de wereld.
Als jij met je hele verstand en hart gelooft dat God de ware oplossing is voor de problemen in het leven, ga jij die dan voor je houden? Als je ervaren hebt dat Hij jou uit de goot gehaald heeft, en gelooft dat Hij dat ook bij anderen zal doen als zij dat willen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 00:45 schreef barthol het volgende:
[..]
Bah!!!!! Dat noem ik totaal geen respect hebben maar misbruik maken van iemands situatie en manipulatief bezig zijn ten behoeve van een eigen agenda.
Ik vind het moreel verwerpelijk, zulke praktijken.
De motieven om te helpen zijn niet zuiver als je dat doet voor een opportunity om iemand te bekeren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 00:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als jij met je hele verstand en hart gelooft dat God de ware oplossing is voor de problemen in het leven, ga jij die dan voor je houden? Als je ervaren hebt dat Hij jou uit de goot gehaald heeft, en gelooft dat Hij dat ook bij anderen zal doen als zij dat willen?
Als mensen er niets over willen horen, vertel je er niet over. Dan geef je ze eten en houdt een gesprek zonder op dat onderwerp te komen.
Er zijn echter genoeg mensen die het wel waarderen.
Ik doe nu een beroep op je eerlijkheid en je wil om je eigen fantasie aan de kant te zetten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 01:06 schreef barthol het volgende:
[..]
De motieven om te helpen zijn niet zuiver als je dat doet voor een opportunity om iemand te bekeren.
Eerst een afhankelijkheidsrelatie creëren door de hulpgever te spelen en dan een druk op iemand uitoefenen. Met een heleboel projectie......
Nee. Het druist in tegen mijn humanistische waarden en normen. En als je iemand helpt zou dat niet uit medelijden moeten zijn, maar omdat je iemand kan helpen die die hulp nodig heeft. Belangenloos.
Er gebruik van maken om iemand te bekeren.... wacht maar tot dat iemand daar zelf om vraagt,
Padvinders met een eigen agenda, pfff
Dit is het begin van alles.quote:Als je compassie en medelijden voelt voor je medemens, en wanneer je een arme in nood ziet en uit liefde voor je medemens hem te hulp schiet
Dat is niet wat ik er in leesquote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:32 schreef SeLang het volgende:
"Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."
Mattheus 19:24
Dit is één passage uit de Bijbel, maar eigenlijk is de hele toonzetting zo dat je altijd mensen zou moeten helpen die minder hebben dan jijzelf. Als je die lijn consequent doorzet, dan zou je als Christen dus eigenlijk niet meer bezit mogen hebben dan je strikte primaire levensbehoeften, er zijn immers honderden miljoenen mensen die nog minder hebben dan dat.
Als je echt in God zou geloven en dus ook gelooft in leven na de dood, dan zou je dus heel minimalistisch gaan leven en al je bezittingen en verdiensten aan minderbedeelden geven. Immers, je gaat een eeuwig leven in de hemel niet riskeren om een paar jaartjes wat comfortabeler op aarde te leven.
Ik trek hieruit de conclusie dat ongeacht hoe vaak iemand naar de kerk gaat, of ie lid is van de SGP, etc etc, als iemand meer heeft dan zijn puur primaire levensbehoeften dan kan het nooit zo zijn dat zo iemand echt in God gelooft. Via deze redenering ken ik eigenlijk NIEMAND die kennelijk echt in God gelooft, ook niet in streng gereformeerde kring e.d.
Een persoon wil weten hoe hij het "eeuwige leven" (wat houdt dat exact in?) moet verkrijgen. Hij stelt vroom allemaal vragen, maar wat Jezus hier aanstipt denk ik is het feit dat de beste man ook in de positie is om vroom te zijn. Wat Jezus em eigenlijk vraagt, is: heb je nog steeds zoveel vertrouwen als je al je zekerheden opgeeft?quote:Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:51 schreef sneakypete het volgende:
Sparen, zorgen voor je naasten, jezelf een beetje inhouden en hard werken zijn IMO deugden van hoge orde.
Dus?quote:3. Het is IMO zo dat het socialisme in wezen, voortvloeit uit christelijk moralisme. Nu is het welliswaar zo dat Marx en vele navolgelingen streng anti-religieus waren, anderzijds kun je stellen dat in het socialisme de rol van de kerk als moreel en economisch vangnet is vervangen door de staat. Maar het is dus geen toeval dat het socialisme ontstaan is in protestants gebied; het is in feite een andere vormgeving van dezelfde filosofische achtergronden. Enige verschil is dat het christendom meer ruimte laat voor hiërarchisch denken (al was dat bij het protestantisme al veel minder aanwezig), maargoed na een eeuwtje expirimenteren met socialisme is gebleken dat daaruit natuurlijk ook onvermijdelijk zeer veel autoritair gedrag voortvloeit.
Dus? Wat is daar jouw mening over?quote:PS: dit recente topic op fok POL bewijst denk ik wel dat mijn stelling over de paralel tussen christendom en socialisme juist is
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:32 schreef SeLang het volgende:
"Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."
Dit is één passage uit de Bijbel, maar eigenlijk is de hele toonzetting zo dat je altijd mensen zou moeten helpen die minder hebben dan jijzelf. Als je die lijn consequent doorzet, dan zou je als Christen dus eigenlijk niet meer bezit mogen hebben dan je strikte primaire levensbehoeften, er zijn immers honderden miljoenen mensen die nog minder hebben dan dat.
Als je echt in God zou geloven en dus ook gelooft in leven na de dood, dan zou je dus heel minimalistisch gaan leven en al je bezittingen en verdiensten aan minderbedeelden geven. Immers, je gaat een eeuwig leven in de hemel niet riskeren om een paar jaartjes wat comfortabeler op aarde te leven.
Ik trek hieruit de conclusie dat ongeacht hoe vaak iemand naar de kerk gaat, of ie lid is van de SGP, etc etc, als iemand meer heeft dan zijn puur primaire levensbehoeften dan kan het nooit zo zijn dat zo iemand echt in God gelooft. Via deze redenering ken ik eigenlijk NIEMAND die kennelijk echt in God gelooft, ook niet in streng gereformeerde kring e.d.
Kun je dat onderbouwen?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:09 schreef Matteüs het volgende:
Als echte Christen moet je ook afstand doen van al je bezittingen.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:45 schreef SeLang het volgende:
Matteüs 6:19-20-21quote:
Wederom, rijkdom maakt het wel moeilijker om getrouw te blijven:quote:Spreuken 30
8 Onwaarheid en het leugenachtige woord, doe ze ver van mij. Geef mij noch armoede noch rijkdom. Laat mij het mij toebedeelde voedsel verorberen, 9 opdat ik niet verzadigd word en ik [u] werkelijk verloochen en zeg: „Wie is Jehovah?”, en opdat ik niet tot armoede geraak en ik werkelijk steel en mij vergrijp aan de naam van mijn God.
Maar is het verboden? Nee. :quote:
Matth 19
24 Wederom zeg ik U: Voor een kameel is het gemakkelijker door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke het koninkrijk Gods binnen te gaan.”
Als men rijk is maar niet zijn vertrouwen op het geld stelt en goed doet is er niets aan de hand.quote:1 Tim 6
17 Beveel hun die rijk zijn in het tegenwoordige samenstel van dingen, niet hooghartig te zijn en hun hoop niet op onzekere rijkdom te vestigen, maar op God, die ons alle dingen rijkelijk verschaft om ervan te genieten; 18 goed te doen, rijk te zijn in voortreffelijke werken, vrijgevig te zijn, mededeelzaam, 19 voor zichzelf een voortreffelijk fundament voor de toekomst veilig als een schat wegleggend, opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen.
Er is een verschil tussen gewoon veel geld hebben en hebzuchtig zijn, ''vastbesloten zijn rijk te worden'':quote:Ruth 2
2 Naomi nu had een verwant van haar mans kant, een zeer vermogend man, uit de familie van Elimelech, en zijn naam was Boaz.
quote:1 Tim 6
9 Zij echter die besloten zijn rijk te worden, vallen in verzoeking en een strik en vele zinneloze en schadelijke begeerten, die de mensen in vernietiging en verderf storten.
Ze was een aanbidster maar gezien het feit dat ze purper verkocht was ze waarschijnlijk ook vrij rijk.quote:Hand 16
14 En een zekere vrouw genaamd Lydia, een purperverkoopster, uit de stad Thyatira en een aanbidster van God, luisterde, en Jehovah opende haar hart wijd, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gesproken werd.
quote:Matth 6
33 Blijft dan eerst het koninkrijk en Zijn rechtvaardigheid zoeken, en al deze [andere] dingen zullen U worden toegevoegd. 34
Die eerste is een rechtstreeks "gebod" van Jezus tegenover de mensen die bij die bergrede aanwezig waren. Het is natuurlijk de vraag wat die "schatten op aarde" precies zijn, maar ik krijg het idee dat Jezus hier bijna tot een escetische levenstijl oproept, zoals Franciscus van Assisi naleefde.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:38 schreef Matteüs het volgende:..]
Matteüs 6:19-20-21
"Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn."
Matteüs 6:24
"Jullie kunnen niet God dienen én de mammon"
Waar mammon geld en rijkdom betekent.
Dus het is gewoon zwaar okee om hongernegertjes te laten sterven als je liever een iPod hebtquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:47 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als men rijk is maar niet zijn vertrouwen op het geld stelt en goed doet is er niets aan de hand.
Als een Christen een grote erfenis krijgt is hij ineens rijk, maar is hij dan ook ineens een Christen ''in overtreding'' omdat hij geld heeft? Nee. Zoals ik al liet zien gaat het om je houding ten opzichte van geld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:54 schreef Haushofer het volgende:
Maar wat vind je dan van Matteus's zijn quotes (dubbel)
Die eerste is een rechtstreeks "gebod" van Jezus tegenover de mensen die bij die bergrede aanwezig waren. Het is natuurlijk de vraag wat die "schatten op aarde" precies zijn, maar ik krijg het idee dat Jezus hier bijna tot een escetische levenstijl oproept, zoals Franciscus van Assisi naleefde.
Jezus genoot ook van wijn en lekker eten als het hem werd aangeboden, dus hij was geen asceet, hij stelde er echter niet zijn vertrouwen op en als het er niet was, was hem dat ook prima. Dat is dus de juiste instelling.quote:Kol 2
23 Deze dingen hebben wel een schijn van wijsheid in een zichzelf opgelegde vorm van aanbidding en [schijn]nederigheid, een strenge behandeling van het lichaam, maar ze hebben geen waarde ter bestrijding van de bevrediging van het vlees.
Precies, zoals zo vaak in de bijbel is het weer niet duidelijk en heeft iedereen er zo z'n eigen idee over.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:37 schreef SeLang het volgende:
Het feit dat er "goede" rijken in de Bijbel voorkomen zoals Salomo en Job maakt het alleen maar meer verwarrend. Het is inconsistent, vanwege dit eerder genoemde probleem:
Christenen kunnen moeilijk zelf alle honger en oorlog en ziekte en problemen oplossen, zelfs als ze hun hele leven niets anders zouden doen. Christenen hebben de plicht goed te doen, maar de mogelijkheden zijn nou eenmaal beperkt. Christenen stellen hun vertrouwen in het feit dat God uiteindelijk alle problemen zal oplossen. De voornaamste taak die Christenen hebben gekregen is niet oorlogen proberen te stoppen, niet ziekte proberen te bestrijden en ook niet om honger in de wereld uit te bannen, maar het goede nieuws van het aanstaande koninkrijk te prediken tot alle mensen aangezien dat WEL de oplossing zal brengen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:57 schreef SeLang het volgende:
Dus het is gewoon zwaar okee om hongernegertjes te laten sterven als je liever een iPod hebt
Dat kan bijvoorbeeld zijn door hulp van medegelovigen.quote:Matth 6
31 Weest dus nooit bezorgd en zegt niet: ’Wat zullen wij eten?’, of: ’Wat zullen wij drinken?’, of: ’Wat zullen wij aantrekken?’ 32 Want al deze dingen streven de natiën vurig na. Want UW hemelse Vader weet dat GIJ al deze dingen nodig hebt.
33 Blijft dan eerst het koninkrijk en Zijn rechtvaardigheid zoeken, en al deze [andere] dingen zullen U worden toegevoegd.
Integendeel, alle teksten stemmen overeen, rijkdom op zich is niet verkeerd, maar de vastbeslotenheid om rijk te worden, oftewel hebzucht, is wel verkeerd. Daarbij maakt rijkdom op zich het wel moeilijker om getrouw te blijven, dat is gewoon een feit. Maar geld op zich is slechts een middel en dus niet per definitie verkeerd.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:12 schreef Arcee het volgende:
Precies, zoals zo vaak in de bijbel is het weer niet duidelijk en heeft iedereen er zo z'n eigen idee over.
Maar nee dus, er kan weer van gemaakt worden wat men er zelf graag in leest.
Dat is wel heel makkelijk jezelf er vanaf maken. Door die iPod niet te kopen had je zonder moeite 10 hongernegertjes kunnen redden. Dat je ze niet allemaal kunt redden is geen argument.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:30 schreef STORMSEEKER het volgende:
Christenen kunnen moeilijk zelf alle honger en oorlog en ziekte en problemen oplossen, zelfs als ze hun hele leven niets anders zouden doen.
Maar je komt nieteens in de buurt van de grens van je mogelijkhedenquote:Christenen hebben de plicht goed te doen, maar de mogelijkheden zijn nou eenmaal beperkt.
Dus geconfronteerd met de keuze tussen een iPod die je niet nodig hebt voor je eigen overleven of 10 hongernegertjes van een zekere dood redden kies je toch voor die iPod en zegt: God lost het wel op!quote:Christenen stellen hun vertrouwen in het feit dat God uiteindelijk alle problemen zal oplossen. De voornaamste taak die Christenen hebben gekregen is niet oorlogen proberen te stoppen, niet ziekte proberen te bestrijden en ook niet om honger in de wereld uit te bannen, maar het goede nieuws van het aanstaande koninkrijk te prediken tot alle mensen aangezien dat WEL de oplossing zal brengen.
Maar rijkdom betekent PER DEFINITIE dat je (veel) meer hebt dan je zelf nodig hebt. Het is dus ALTIJD een bewuste egoistische keuze om zelf in luxe te leven in plaats van mensen te helpen die doodgaan van de honger.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:34 schreef STORMSEEKER het volgende:
Integendeel, alle teksten stemmen overeen, rijkdom op zich is niet verkeerd, maar de vastbeslotenheid om rijk te worden, oftewel hebzucht, is wel verkeerd.
Jezus zelf lenigde de honger van mensen als het uitkwam, maar was dat alles wat hij deed? Stilde hij de honger van de hele wereld? Nee. Hij had het vast gekund, maar het was niet zijn doel of zijn taak.quote:Matth 28
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”
14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
Dit vind ik wel mooi samengevat.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Verder gaat het er ook niet om om elk citaatje letterlijk te nemen (het is sowieso tig keer vertaald en vervormd door de jaren heen) maar het gaat om de onderliggende boodschap. Het laten sterven van mensen terwijl het in je macht ligt om dat te voorkomen gaat in tegen de geest van het Christendom imo.
Maar Jezus zei ook het volgende (aangezien je Jezus citeert als je het over het koninkrijk hebt):quote:Op zondag 9 augustus 2009 01:46 schreef earthling39 het volgende:
Het koningkrijk is in u, dat is waar ik sinds gisteren mee in mijn hoofd zit.
Waar het mij om gaat is dat we continu de ogen op de stoffelijke wereld richten, juist daar waar het koningkrijk niet gevonden zal worden.
Deze is namelijk diep in ons verborgen, en dat is waar we nimmer zoeken omdat de uiterlijke wereld al onze energie opslokt.
Is het geen mooie gedachte om noch een bijbel, noch een guru, priester en kerk nodig te hebben om het koningkrijk te betreden?
Als je hecht aan uiterlijke rijkdommen is het logisch dat je het koningkrijk niet zult vinden.
Het heeft 0,0 waarde maar we zijn blind door onze gehechtheid aan deze uiterlijke rijkdommen.
Een blinde laten zien is op deze manier dus zeer goed mogenlijk, hij keek slechts met ogen naar de waarneembare wereld.
En als het zich in je heeft geopenbaard, wat is dan nog de waarde van het overvloedige dat je vergaard hebt?
Hebzucht is niet meer, je begeert niet meer, bent onthecht en je ego is verdwenen en daarmee alle vruchten van de duivel, je bent geincarneerd en het koniingkrijk zelve.
Die ipod laten liggen om het geld te besteden aan rijst of brood voor hongernegertjes is meer een idee dat uit angst voortkomt om niet goed te zijn dan dat het vanuit een liefdevol hart zou komen dat geen keuze als deze kent.
Is dit een gekke gedachte?
De transformatie, dat is wat ik er uithaal, zuiver worden en uit liefde handelen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 01:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar Jezus zei ook het volgende (aangezien je Jezus citeert als je het over het koninkrijk hebt):
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
Wat doe je met die verzen?
Kleine aanpassing, geen handelen, dat doen we al eeuwig in de stoffelijke wereld.quote:Op zondag 9 augustus 2009 02:22 schreef earthling39 het volgende:
[..]
De transformatie, dat is wat ik er uithaal, zuiver worden en uit liefde handelen.
Water reinigt, zuivert, de geest is handelen, handelen vanuit de liefde.
Mijn bijbelkennis is beroerd omdat ik me er buiten mijn kindertijd (christelijke school) niet in verdiept heb.
Bedoelde de schrijver daar niet een smalle poort mee, iets van een nachtingang oid? Zo is het mij als kind in elk geval uitgelegdquote:Op zondag 9 augustus 2009 02:06 schreef IndridKoud het volgende:
Een kameel door het oog van de naald duwen is voor jullie God een makkie. Het is voor een mens technisch gezien niet onmogelijk, als de naald groot genoeg is. Of voor herboren christenen in America ook niet. Een kamelenzygote is ook een kameel, dus die is kleiner dan het oog van een naald.
Zelfs een atheist als ik weet dat Jezus hier bedoeld zou hebben dat het in feite voor niemand vanzelfsprekend is om in de hemel te komen. Rijke mensen in die tijd werden vaak blindelings als goede mensen gezien. Er zijn genoeg rijke figuren in de bijbel waarvan je mag aannemen dat ze zijn gaan hemelen.
Als je nou modaal verdient dan belandt een helft van je lichaam in de hel, de andere in de hemel.
Ja, zo'n uitleg heb ik ook gehoord, of dat het een kamelenhaar betrof, die heel dik waren. Maar misschien is het ook wel echt zo bedoeld, omdat een kameel een groot dier is.quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoelde de schrijver daar niet een smalle poort mee, iets van een nachtingang oid? Zo is het mij als kind in elk geval uitgelegd
quote:Voor hen die Onze tekenen loochenen en hoogmoedig afwijzen zullen de poorten van de hemel niet worden geopend, noch zullen zij de tuin binnengaan, zolang niet een kameel door het oog van een naald gaat. Zo vergelden Wij aan de boosdoeners.
Niet alle minderbedeelden kiezen daar zelf voor. Ik ben minderbedeeld doordat ik een ziekte heb waar ik niet voor gekozen heb. Geloof me, als ik kon, ik zou niets liever als elke dag 8 uur werken, maar nu ben ik gedoemd mijzelf 8 uur per dag te verdedigen tegen naïevelingen als jou die simpelweg niet snappen dat het zorgstelsel in dit land bestaat uit in feite christelijke principes waardoor de beter beteelden automatisch bijdragen aan de minderbedeelden. Ga anders in Amerika wonen ofzo, waar je er zeker van kunt zijn dat het grootste deel van je belastingcentjes naar het oorlogsapparaat, zonder dat jij er ooit zelf voor kiest dat er oorlog word gevoer.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:42 schreef _Michiel_ het volgende:
Define minderbedeelden? Minderbedeelden bestaan bijna niet in Nederland. In onze cultuur zijn minderbedeelden mensen die geen fuck uitvoeren, en hun best doen om een puinhoop van hun leven te maken.
Ik kan ook (de bijbel) lezen. Daarin staat onomwonden dat Jezus zegt dat je afstand moet doen van je geld en bezittingen. Diverse malen. Of Jezus nu soms letterlijk die woorden rijkdom en bezittingen gebruikt, dan weer een pseudo ervoor, doet niets af aan de boodschap.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als een Christen een grote erfenis krijgt is hij ineens rijk, maar is hij dan ook ineens een Christen ''in overtreding'' omdat hij geld heeft? Nee.
Euh nee, dat zegt hij niet. En je mag overige speculaties ook achterwege laten trouwens.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:38 schreef Matteüs het volgende:
Ik kan ook (de bijbel) lezen. Daarin staat onomwonden dat Jezus zegt dat je afstand moet doen van je geld en bezittingen. Diverse malen. Of Jezus nu soms letterlijk die woorden rijkdom en bezittingen gebruikt, dan weer een pseudo ervoor, doet niets af aan de boodschap.
Dat jij persoonlijk (en wel meer hypocriete christenen) dat anders leest omdat je behoeften sterker zijn dan gods woord, is geen excuus.
quote:2 Kor 9
7 Laat een ieder doen zoals hij in zijn hart heeft besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief.
Deze man was een belastinginner en een zondaar, hji veranderde zijn instelling en als blijk daarvan gaf hij veel geld weg. Dat feit, dat hij zich veranderde was basis voor zijn redding, maar er is geen plicht uit af te leiden dat iedereen zoveel moet weggeven.quote:Lukas 19
2 Nu was daar een man die de naam Zacheüs droeg; en deze was opperbelastinginner, en hij was rijk. [...] 8 Zacheüs echter stond op en zei tot de Heer: „Zie! De helft van mijn bezittingen, Heer, geef ik aan de armen, en wat ik iemand ook door valse beschuldiging heb afgeperst, vergoed ik viervoudig.” 9 Hierop zei Jezus tot hem: „Vandaag is aan dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham.
Zei Jezus tegen iedereen die hij tegenkwam dat zij alles moesten weggeven? Nee, dat deed hij niet.quote:Markus 10
21 Jezus keek hem aan en koesterde liefde voor hem en zei tot hem: „Eén ding ontbreekt u: Ga, verkoop wat gij hebt en geef aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom, wees mijn volgeling.” 22 Maar dit woord maakte hem verdrietig en hij ging bedroefd heen, want hij had vele bezittingen.
quote:1 Tim 6
17 Beveel hun die rijk zijn in het tegenwoordige samenstel van dingen, niet hooghartig te zijn en hun hoop niet op onzekere rijkdom te vestigen, maar op God, die ons alle dingen rijkelijk verschaft om ervan te genieten; 18 goed te doen, rijk te zijn in voortreffelijke werken, vrijgevig te zijn, mededeelzaam, 19 voor zichzelf een voortreffelijk fundament voor de toekomst veilig als een schat wegleggend, opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen.
Geld is gewoon geld, een middel, maar de liefde voor geld, hebzucht, materialisme, DAT is gevaarlijk.quote:9 Zij echter die besloten zijn rijk te worden, vallen in verzoeking en een strik en vele zinneloze en schadelijke begeerten, die de mensen in vernietiging en verderf storten. 10 Want de liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen, en door hun streven op die liefde te richten, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich overal met vele pijnen doorboord.
Je kunt die teksten verschillend opvatten, ook als "je moet de nadruk niet leggen op bezit". Veel bezit en rijkdom hebben betekent niet automatisch "Mammon dienen". En ik moet zeggen dat ik persoonlijk die interpretatie ook veel beter in het hele verhaal vind passen dan jouw starre en stugge manier van letterlijke lezing hier.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:38 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik kan ook (de bijbel) lezen. Daarin staat onomwonden dat Jezus zegt dat je afstand moet doen van je geld en bezittingen. Diverse malen. Of Jezus nu soms letterlijk die woorden rijkdom en bezittingen gebruikt, dan weer een pseudo ervoor, doet niets af aan de boodschap.
Dat jij persoonlijk (en wel meer hypocriete christenen) dat anders leest omdat je behoeften sterker zijn dan gods woord, is geen excuus.
Zo staat het er niet. Er staat letterlijk wat Jezus zegt. Iedereen kan het lezen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is je eigen verantwoordelijkheid, God dwingt je niet om geld af te staan. Maar hij waardeert elke gave.
Ja... lol.quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt die teksten verschillend opvatten, ook als "je moet de nadruk niet leggen op bezit". Veel bezit en rijkdom hebben betekent niet automatisch "Mammon dienen". En ik moet zeggen dat ik persoonlijk die interpretatie ook veel beter in het hele verhaal vind passen dan jouw starre en stugge manier van letterlijke lezing hier.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:51 schreef sneakypete het volgende:
2. Max Weber is aangehaald, maar deze socioloog was dus wel een groot tegenstander van zowel het kapitalisme als het calvinisme; hij zag de combinatie er van als een personificatie van het kwaad, van onderdrukking en moderne slavernij, net zoals Marx het indertijd zag dus. Ik vind Webers analyse zelf erg interessant en denk dat er veel waarheid in zit, maar dat de conclusie nu juist net verkeerd is; doordat mensen 'onderdrukt' werden door de strenge eisen van het calvinisme, kon er een hoge mate van economische vrijheid zijn zonder dat de armen daar te erg de dupe van werden en was men bovendien erg spaarzaam; een perfect recept voor economische groei. Van mij mag een moderne versie van het calvinisme (dus minder dogmatisch, niet per se religieus) zijn herintrede doen. Sparen, zorgen voor je naasten, jezelf een beetje inhouden en hard werken zijn IMO deugden van hoge orde.
Terwijl Weber nou juist aangeeft dat het protestantisme een voedingsbodem biedt voor het kapitalisme. Sluit niet uit dat het net zo goed een voedingsbodem voor het socialisme kan zijn trouwens maar ik zie daar in deze quote van jou niet direct de argumenten voor.quote:3. Het is IMO zo dat het socialisme in wezen, voortvloeit uit christelijk moralisme. Nu is het welliswaar zo dat Marx en vele navolgelingen streng anti-religieus waren, anderzijds kun je stellen dat in het socialisme de rol van de kerk als moreel en economisch vangnet is vervangen door de staat. Maar het is dus geen toeval dat het socialisme ontstaan is in protestants gebied; het is in feite een andere vormgeving van dezelfde filosofische achtergronden. Enige verschil is dat het christendom meer ruimte laat voor hiërarchisch denken (al was dat bij het protestantisme al veel minder aanwezig), maargoed na een eeuwtje expirimenteren met socialisme is gebleken dat daaruit natuurlijk ook onvermijdelijk zeer veel autoritair gedrag voortvloeit.
Ah, die ga ik dan maar even lezen.quote:PS: dit recente topic op fok POL bewijst denk ik wel dat mijn stelling over de paralel tussen christendom en socialisme juist is
Socialisme, of eigenlijk fascisme, is de politiek economische inrichting volgesn de Rooms Katholieke kerk.quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:34 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
En waar is Max Webers conclusie dan verkeerd? Hij zegt niet veel anders dan jij. Door de protestantse ethiek van hard werken en sober leven ontstond cumulatie van kapitaal (sparen en/of herinvesteren) => economische groei.
Het kapitalisme vindt volgens Weber op deze manier zijn oorsprong in het protestantisme.
Hij kwam hierop omdat het hem opviel dat het kapitalisme floreerde in noordelijke landen en minder in zuidelijke landen. In tegenstelling tot biologisch deterministen die de oorzaak daarvan zoeken in klimaat, temperament etc. zag Weber een samenhang met religie.
Zeer interessant ongeacht wat zijn persoonlijke mening was over het economische danwel religieuze systeem.
[..]
Terwijl Weber nou juist aangeeft dat het protestantisme een voedingsbodem biedt voor het kapitalisme. Sluit niet uit dat het net zo goed een voedingsbodem voor het socialisme kan zijn trouwens maar ik zie daar in deze quote van jou niet direct de argumenten voor.
[..]
Ah, die ga ik dan maar even lezen.
Pius X!, Quadragesimo Anno,, 1931.quote:Under fascism, property owners may keep their property titles and deeds, but the use of their property is, as Leo XIII wrote, 'common'. Fascism is a form of socialism that retains the forms and trappings of capitalism, but not its substance. Under fascism property titles and deeds are intact, but the instiution of private property has disappeared. Government regulations and mandates have replaced it. For this distinction between legal ownership and actual use, the fascists owe a debt to the Roman Church-State.
De schrijvers hebben alleen geschreven, het is aan ons om te begrijpen wat ze bedoelden. Dat kunnen we doen door de context te beschouwen. En gezien alle teksten die ik heb aangehaald lijkt het erop dat ik dat probeer te doen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:26 schreef Matteüs het volgende:
Zo staat het er niet. Er staat letterlijk wat Jezus zegt. Iedereen kan het lezen.
Of ga je nu doen alsof je de interpretatie beter weet als de schrijvers zelf?
quote:Zo staat het er niet.
Volgens mij staat dat er wel.quote:2 Kor 9
7 Laat een ieder doen zoals hij in zijn hart heeft besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief.
Weggeven aan armen? Opsturen naar Afrika? Nee, ''afstand doen van''. Jezus spreekt over wat discipelschap inhoudt en wat daarbij komt kijken.quote:Let op:
Lucas 14:33
"Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn."
Betekent dit dat iedereen zelfmoord moet plegen ''voor zijn broeders'', of betekent het 'slechts' dat men bereid moet zijn zijn leven te geven voor zijn broeder wanneer het erop aankomt? Zo moeten wij afstand kunnen doen van onze bezittingen wanneer die een gevaar vormen voor onze band met God, maar wederom, geld op zich is slechts een middel, er is niets op tegen.quote:1 Joh 3
16 Hieraan hebben wij de liefde leren kennen, dat hij voor ons afstand heeft gedaan van zijn ziel; en wij zijn verplicht afstand te doen van [onze] ziel voor [onze] broeders.
Waarop legde Jezus hier bij hen de nadruk? Dat als iemand een discipel van Christus wil zijn, hij bereid en in staat moet zijn dat discipelschap op de eerste plaats, vóór alle andere dingen van waarde in het leven, te stellen, en bereid moet zijn alle lijden dat of alle beproevingen die met dat voorrecht gepaard gaan, te verduren. Men dient vanaf het begin in staat te zijn alles te aanvaarden wat erbij betrokken is en zich ervan vergewist te hebben dat men de loopbaan van een discipel kan voltooien, evenals in het geval van een man die een toren wil bouwen en de bouw ervan ook voltooit.quote:28 Wie van U bijvoorbeeld die een toren wil bouwen, gaat er niet eerst voor zitten om de kosten te berekenen, om te zien of hij genoeg heeft om hem te voltooien? [..] 31 Of welke koning die tegen een andere koning ten oorlog trekt, zet zich niet eerst neer om te beraadslagen of hij met een troepenmacht van tienduizend man het hoofd kan bieden aan degene die met twintigduizend man tegen hem optrekt?
''Laat uw levenswijze vrij zijn van bezit''?? Nee, de liefde voor geld.quote:Hebr 13
5 Laat [UW] levenswijze vrij zijn van de liefde voor geld, en weest tevreden met de tegenwoordige dingen. Want hij heeft gezegd: „Ik wil u geenszins in de steek laten noch u ooit verlaten.”
De bijbel veroordeelt rijkdom niet, maar wèl dat je er een slaaf van wordt. Zoals hier inderdaad staat. Waarom? Omdat wanneer je begerige verlangen naar materieel gewin zo groot wordt dat je er de slaaf van wordt, je niet langer God op de eerste plaats stelt.quote:Matteüs 6:24
Waar mammon geld en rijkdom betekent.[/i]
Ik lees wat de context van de bijbel over een onderwerp duidelijk maakt. Ik zeg niet dat Christenen hun rijkdom moeten gebruiken om meer spullen aan te schaffen, ik zeg alleen dat geld op zich niet schadelijk is, het is het verlangen naar rijkdom gevaarlijk is.quote:Hoe en waarom ga jij dit anders lezen? Omdat je je merk-kleding aan wilt houden en je LCD scherm aan de muur?
Ik denk, als je echt discipel wil zijn, je wel degelijk alles op dient te offeren. Familie, vrienden, spullen. God geeft echter ook weer terug, wanneer het daar de tijd voor is.quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:30 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De schrijvers hebben alleen geschreven, het is aan ons om te begrijpen wat ze bedoelden. Dat kunnen we doen door de context te beschouwen. En gezien alle teksten die ik heb aangehaald lijkt het erop dat ik dat probeer te doen.
[..]
[..]
Volgens mij staat dat er wel.
[..]
Weggeven aan armen? Opsturen naar Afrika? Nee, ''afstand doen van''. Jezus spreekt over wat discipelschap inhoudt en wat daarbij komt kijken.
[..]
Betekent dit dat iedereen zelfmoord moet plegen ''voor zijn broeders'', of betekent het 'slechts' dat men bereid moet zijn zijn leven te geven voor zijn broeder wanneer het erop aankomt? Zo moeten wij afstand kunnen doen van onze bezittingen wanneer die een gevaar vormen voor onze band met God, maar wederom, geld op zich is slechts een middel, er is niets op tegen.
Dit is nog een stukje van de tekst:
[..]
Waarop legde Jezus hier bij hen de nadruk? Dat als iemand een discipel van Christus wil zijn, hij bereid en in staat moet zijn dat discipelschap op de eerste plaats, vóór alle andere dingen van waarde in het leven, te stellen, en bereid moet zijn alle lijden dat of alle beproevingen die met dat voorrecht gepaard gaan, te verduren. Men dient vanaf het begin in staat te zijn alles te aanvaarden wat erbij betrokken is en zich ervan vergewist te hebben dat men de loopbaan van een discipel kan voltooien, evenals in het geval van een man die een toren wil bouwen en de bouw ervan ook voltooit.
Als men alle teksten beschouwd die ik reeds heb aangehaald blijkt daaruit dat je niet bezit maar je instelling ertoe doet. Deze illustraties van Jezus doordringen de hoorders er alleen maar van dat men niets in de weg mag laten staan van het discipelschap. Materialisme staat iemand wel in de weg, maar eenvoudigweg bezit niet.
[..]
''Laat uw levenswijze vrij zijn van bezit''?? Nee, de liefde voor geld.
Wat kan God het meest schelen, wat je op je bankrekening hebt staan of de staat van je hart en geest? Je bereidheid om je band met God te stellen vóór je familie, vrienden en bezittingen?
[..]
De bijbel veroordeelt rijkdom niet, maar wèl dat je er een slaaf van wordt. Zoals hier inderdaad staat. Waarom? Omdat wanneer je begerige verlangen naar materieel gewin zo groot wordt dat je er de slaaf van wordt, je niet langer God op de eerste plaats stelt.
Geld hebben is één ding, maar je hele leven in het werk stellen van het vergaren en behouden ervan is echt iets anders.
Een rijke kan wijs met geld omgaan en het voor goede doelen aanwenden een een arme bedelaar kan een materialist zijn, een slaaf van geld. Het gaat niet om bezit op zich, maar om je houding jegens geld.
[..]
Ik lees wat de context van de bijbel over een onderwerp duidelijk maakt. Ik zeg niet dat Christenen hun rijkdom moeten gebruiken om meer spullen aan te schaffen, ik zeg alleen dat geld op zich niet schadelijk is, het is het verlangen naar rijkdom gevaarlijk is.
de religie bepaald de "geest" (de protestantse ethiek) die vervolgens de economische structuur vormt volgens Weber.quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Max Weber heeft denk ik juist opgemerkt dat de religie van een land voor een groot deel niet alleen de welvaart, maar ook de geest van het volk bepaald.
en gezond geboren wordt, en ouders heeft die zich verdiepen in je scholing, het netwerk waarin je opgroeit etc etc. Ik ben absoluut geen soicalist maar om nou te zeggen dat het kapitalisme iedereen eerlijke kansen biedt gaat wat ver.quote:Het is interessant dat tegenwoordig eigendomsrechten en kapitalisme de bron van alle ongelijkheid worden genoemd, maar het tegenovergestelde waar is. Socialisme is dan ook niet het systeem van het proletariaat, zoals Marx beweert, maar van de elite. Kapitalisme geeft juist gelijke kansen aan iedereen, mits men hard werkt en de wet niet overtreden wordt.
Oh.... Hoe kan je in hemelsnaam over sociale theorieen praten om vervolgens aan te komen met dat "god" die systemen (alsof er maar 2 zijn ook op de wereldquote:Ik denk dat een combinatie van beide systemen datgene is wat God voor ogen heeft. Aangezien de mens onzuiver is, ....<knip>
Uitgaande van 'heb je naasten lief als jezelf', met de 10 geboden (de laatste 6) als vertaling daarvan, wat stel jij je voor systeem voor?quote:Op maandag 10 augustus 2009 00:20 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
de religie bepaald de "geest" (de protestantse ethiek) die vervolgens de economische structuur vormt volgens Weber.
Marx geloofde dat religie door de bezitters van het kapitaal gebruikt werd om de arbeiders vrede te laten hebben met de oneerlijke arbeidsomstandigheden waarin zij leefden. Jij bent arm en een arbeider omdat god het zo wil, veel bidden en het komt wel goed. Religie als opium voor het volk dus.
Dus: volgens Weber bepaalt religie de structuur, volgens Marx is het andersom.
Het zijn gewoon twee theorieen waar allebei iets voor te zeggen valt. Over de verhouding economie en religie is geen absolute waarheid te vinden, zoals bij de meeste sociale fenomenen.
[..]
en gezond geboren wordt, en ouders heeft die zich verdiepen in je scholing, het netwerk waarin je opgroeit etc etc. Ik ben absoluut geen soicalist maar om nou te zeggen dat het kapitalisme iedereen eerlijke kansen biedt gaat wat ver.
Maar dat is een hele andere discussie. Het gaat niet om welk systeem beter is of niet maar om de hypocrisie in de verhouding religie en welvaart.
[..]
Oh.... Hoe kan je in hemelsnaam over sociale theorieen praten om vervolgens aan te komen met dat "god" die systemen (alsof er maar 2 zijn ook op de wereld) heeft verzonnen. Dan ontgaat je dat in deze theorieen religie niets meer is dan een onderdeel van die systemen, ten dienste van het in stand houden die systemen. Omdat je er dan het meeste geld mee verdient.
quote:Op zondag 9 augustus 2009 11:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoelde de schrijver daar niet een smalle poort mee, iets van een nachtingang oid? Zo is het mij als kind in elk geval uitgelegd
Ali, zonder je te beroepen op de bijbel? wat doe jij ermee? wat is jou antwoord?quote:Op zondag 9 augustus 2009 01:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar Jezus zei ook het volgende (aangezien je Jezus citeert als je het over het koninkrijk hebt):
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
Wat doe je met die verzen?
Dat is iets van de laatste jaren (pakweg 80-100 jaar). En het verwonderd me niets waarom alle christenen dit verdedigen en praktiseren. Ze komen daar veel beter mee weg dan de letterlijke interpretatie: zoals het geschreven is.quote:Op zondag 9 augustus 2009 22:30 schreef STORMSEEKER het volgende:
De schrijvers hebben alleen geschreven, het is aan ons om te begrijpen wat ze bedoelden. Dat kunnen we doen door de context te beschouwen. En gezien alle teksten die ik heb aangehaald lijkt het erop dat ik dat probeer te doen.
Je denkt toch hopelijk niet dat allegorische lezingen pas de laatste eeuwen zijn ontstaan?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
Dat voor die tijd de christenen de letterlijke tekst verdedigden met hand en tand maakt ze tegenwoordig niks uit. Het is beter in deze tijd van overvloedige informatica, de discussie open te laten met ontelbare varianten van interpretaties waar niemand wijzer van word, dan 1 standpunt te nemen die wankel staat door het boek van God zelf.
?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
Alle christenen weten donders goed dat Gods Woord letterlijk nemen tegenwoordig niet goed meer valt. De mens in het algemeen is wijzer door de tijd waarin we leven, de informatie tot ons komt. Iedereen kent nu de argumenten van de oude standpunten en ook de tegenargument. Een christen die nog steeds de oude argumenten aanhaalt en Gods Woord in letterlijke zin verdedigd (zoals het hoort trouwens, anders pleeg je blasfemie aan je schepper... hoe durf je) wordt uitgelachen, krijgt discussies om de oren tot zelfs een draai om de oren van de bijbel zelf.
Het zou nogal raar zijn om al die zaken dan volstrekt letterlijk te gaan nemen terwijl de bijbel zelf al aangeeft dat deze als illustraties moeten worden opgevat.Toch?quote:Matth 13
34 Al deze dingen sprak Jezus tot de scharen door middel van illustraties. Ja, zonder illustratie sprak hij niet tot hen,
De dood en Hades (het gemeenschappelijke graf van de mensheid), welke natuurlijk begrippen zijn, worden in een meer gegooid. Zou dat een letterlijk meer zijn of niet?quote:Openb 20
14 En de dood en Hades werden in het meer van vuur geslingerd. Dit betekent de tweede dood: het meer van vuur.
En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden lucas 1quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:32 schreef SeLang het volgende:
Yup.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Heb je de bijbel uberhaupt ooit gelezen?
Nope.quote:Als je dat had gedaan had je ingezien wat voor een rare reactie je zojuist hebt geschreven.
Sterker: ik stel dat ze inmiddels drommels goed weten dat dat niet werkt en met een open discussie met 1 miljoen+ interpretaties alles open blijft waardoor ze minder onder vuur komen te liggen.quote:Jij stelt dat alles volstrekt letterlijk nemen de enige juiste lezing is en dat Christenen daarvan afstappen om mensen maar niet tegen de haren in te strijken?
Serieus? Dan heb ik dat gemist.quote:maar de bijbel wijst zelf regelmatig zeer duidelijk aan dat bepaalde gedeelten symbolisch moeten worden opgevat.
Dat bedoel ik nu juist. Jij zegt nu dit, anderen (ook hedendaags) nemen de Openbaringen extreem serieus.quote:Niemand die ook maar enige kennis van zaken heeft kan met droge ogen volhouden dat bijv. Openbaringen in alles letterlijk moet worden opgevat. Evenzo ook Daniël en Jesaja.
Maak me wijzer en toon me dit.quote:Daarbij gebruikte ook Jezus zelf talloze illustraties en symbolen en heel vaak staat dat er zelfs letterlijk bij.
Gebruikte synoniemen zijn uiteraard van een ander kaliber dan "God zei..." etc. Dat weet iedereen.quote:Het zou nogal raar zijn om al die zaken dan volstrekt letterlijk te gaan nemen terwijl de bijbel zelf al aangeeft dat deze als illustraties moeten worden opgevat.Toch?
Leg dat maar uit aan je God.quote:Ik weet niet hoe je erbij komt dat de bijbel in zijn geheel alleen maar letterlijk zou mogen worden opgevat, maar dat is absoluut geen bijbelse gedachte.
Op aarde niet nee. Maar dat is uiteraard dankzij de egoistische en hebberige mensch. Weet jij veel hoe ze na hun sterven worden veroordeeld. Ik mag aannemen dat je daar nog niet bent geweest om dat zeker te weten, wel?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:47 schreef Iblis het volgende:
Verder is natuurlijk 2000 jaar geschiedenis met veel rijke Christenen genoeg om te laten zien dat rijkdom en Christendom elkaar niet per se uitsluiten.
Ik heb nog eens wat nagelezen in de bijbel, en Jezus is inderdaad heel radicaal in die dingen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:26 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Zo staat het er niet. Er staat letterlijk wat Jezus zegt. Iedereen kan het lezen.
Of ga je nu doen alsof je de interpretatie beter weet als de schrijvers zelf?
Let op:
Lucas 14:33
"Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn."
Matteüs 6:24
Waar mammon geld en rijkdom betekent.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:23 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik heb nog eens wat nagelezen in de bijbel, en Jezus is inderdaad heel radicaal in die dingen.
Ik zie het zo:....
Het is natuurlijk jouw recht om de mening toegedaan te zijn dat de enige juiste benadering van de bijbel een letterlijke is, en dat die maar op één enkele manier uitgelegd zou moeten kunnen worden, maar dat is beslist niet mijn mening.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:25 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Daar ga je al. Niet dat ik het je kwalijk neem. Het is tegenwoordig geheel niet vreemd er in eigen bewoording een antwoord op te zoeken. Het antwoord zelf staat open voor discussie, jouw poging het heel open te benaderen en het te interpreteren zoals het je belieft niet. En dat is nu het gekke.
Dat meningen wel of niet goed vallen heeft veel te maken met bijval van het gros van het volk. Als je roept dat Jezus eigenlijk de duivel was, ben je 1 van de weinigen of misschien wel de enige die dit roept. Je kunt dan op je klompen aanvoelen dat je tegengas krijgt. Niet omdat je conclusie onwaar is, maar juist omdat de grootste groep mensen je aanvallen. Hetzelfde gelde voor de grote natuurkundigen die theorieën opperden. Eerst werden ze verketterd, tegenwoordig staan ze in schoolboeken als groot denkers.
Ditzelfde zie je ook met de bijbel. Open interpretatie was vroeger wel aanwezig, maar niet populair. Vandaar dat je toen ook al zijsprongen zag van het heersende geloof die als clandestien werden beschouwd en gepraktiseerd. Tegenwoordig denken we veel vrijer en zitten de teugels wat losser. En dat zie je ook bij het interpreteren van de bijbel. Je MAG tegenwoordig je eigen versie maken zolang het maar enigszins "mogelijk" is. En daarmee bedoel ik dat je wel met een uitleg komt die niet te gemakkelijk onderuit te halen is middels de kennis (wetenschap) die we tegenwoordig bezitten. Een voorwaarde is ook dat jouw uitleg de bijbel en bijbelse figuren niet te letterlijk mag beledigen.
Zodra je aan die voorwaarden voldoet mag je interpreteren tot je een ons weegt. Dat was vroeger wel anders.
Dit heeft heel veel te maken met "herhalen tot het gewoon wordt." Maar nog steeds zegt het niets over het waarheidsgehalte van de uitleg/interpretatie zelf. En ik krijg de indruk dat veel mensen daar overheen kijken.
Dit zie je in de wetenschap ook wel eens. Simpel voorbeeld: Een theorie wordt door de wetenschappers in de dan regerende tijd zo vaak herhaald dat het een eigen leven gaat leiden. De aanstormende wetenschappers die op dat moment nog voor de deuren van de universiteiten staan, nemen dit klakkeloos over zonder het kritisch te bekijken. Als dan een paar jaar later nieuwe feiten worden ontdekt die de bestaande theorie laten wankelen of onderuit halen, zullen de wetenschappers die het toen klakkeloos aannamen nooit hardop durven te zeggen dat ze toentertijd te goedgelovig waren en/of die voorgaande wetenschappers veroordelen. Jezelf of mede-collega's achteraf afbranden, terwijl je met moeite jezelf in dat wetenschappelijke kliekje hebt geworsteld, is niet snugger. De mensheid draagt je dan wel op handen omdat je publiekelijk tegengas durft te geven, dat kliekje (waar je je boterham en status aan verdient) kijkt je met de nek aan.
Volgens de klassieke gangbare denkbeelden vroeger kon Jezus over water lopen, mensen genezen met handoplegging, kon Mozes de zee splitsen etc...
De algemene kennis was toen ontoereikend om het tegen te spreken. Dat is tegenwoordig wel anders. Maar wat zien we nu? Het wordt onder het tapijt geschoven en zoveel mogelijk over gezwegen. Gelovigen die dit soort verhalen overal aanvoeren als hun bewijs van de bijbel worden uitgelachen. De algehele mensheid heeft nu meer kennis en gelooft die magie van vroeger niet zomaar meer.
Maar het staat nog steeds in de bijbel. En uitgummen valt te veel op. Dan valt ineens de hele wereld over elkaar heen. Dus wat doen ze om het goed over te laten komen? De toon bij andere zaken laten overheersen OF de boel afzwakken met allerlei interpretaties. Dat is heel populair nu.
Dat ik het aanhaal is niet populair, en vandaar dat men over mij heen valt, i.p.v. andersom. Voel je wat ik bedoel? Maar het gekke is, het staat nog steeds in de bijbel.
De kerk heeft vanaf dag 1 nooit die passages waar je rijkdom moet laten vallen, als predik verkondigd tijdens die samenkomsten. Dat heeft te maken dat voor elk mens het afstaan van rijkdom niet goed valt. Of je nu gelovig bent of niet, rijkdom is iets wat elk mens van nature wil. Dat heeft te maken met ons "haantjesgedrag" die we instinctief bezitten. Rijkdom is namelijk macht. Je meer voelen dan een ander. Meer geld, grotere auto, groter huis, meer landbezit etc.
Echte met bloed doordrenkte gelovigen nemen dit wel serieus. Maar dat is maar een handjevol op miljarden mensen. Dus je zult het hedendaags nog wel tegenkomen in allerlei vormen. Hand afhakken uit geloof, je nek vergroten uit geloof, vrouwen ondergeschikt maken uit geloof, rijkdom afstaan uit geloof (de Amish)... etc
Het probleem is simpel: Wij kunnen nu eenmaal niet duidelijk zeggen hoe Jezus zaken bedoelde, en of we dat aan vrije interpretatie mochten overlaten. Frappant is wel dat het nog niet zolang geleden altijd als "Letterlijk Woord" werd beschouwd. De bijbel is immers ingegeven door God himself. Daar mag je niet aan sleutelen.
Tegenwoordig overheerst juist de vrije interpretatie. Terwijl ze tegelijkertijd wel voet bij stuk houden dat het letterlijk Gods Woord is (huh?).
Zal dat komen omdat de mens tegenwoordig wijzer is (werkelijke aardse kennis, wetenschap) en zich niet van alles aan laat praten waardoor het Woord niet goed overkomt en o.a. de angst bestaat dat de kerk zijn positie verliest? E natuurlijk dat de nieuwe generatie ook met de hedendaagse kennis opgroeit en voelt dat veel zaken zichzelf in de buik buiten als ze het letterlijk blijven lezen zoals al die eeuwen dat ook gedaan werd. Het antwoord ligt voor de hand: Ja.
Als je gelovigen vraagt of je aan het Woord van God mag twijfelen is het standvastig "Nee". Niemand kan god tegenspreken natuurlijk.
Maar als je ze confronteert met dat interpretaties gelijk staat aan "twijfelen aan Gods Woord" voelen ze nattigheid. Dan opeens is hun verklaring (die God nooit heeft uitgesproken) dat het Gods bedoeling was dat wij zijn woorden afwegen, danwel overdenken en interpreteren.
Dat een almachtige God donders goed weet dat met onduidelijke teksten discussies ontstaan die leiden tot onnodige oorlogen en misdaden en ook tot enorm veel varianten van zijn Woord, omdat de mensheid er maar niet uit komt, en dit dus nooit bedoeld kan hebben (tenzij Hij een lugubere vorm van humor heeft), willen ze niet weten of begrijpen ze gewoon niet.
Wat belangrijker is, zoals ik al eerder zei, is wat populair is. Niet enkel onder de mede gelovers maar onder de hele mensheid. En met magie en letterlijke vertaling werkt dat tegenwoordig niet. Ook al schop je daarmee dat hele geloof onderuit die je probeert goed te praten.
Dus het diepe geloof is een ondergeschoven kindje uit naam van "belangen" die spelen. Maar goed, geloven heeft ook weinig met "weten" te maken.
Ik zou de bijbel niet Gods Woord noemen, het is door mensen geschreven, en van mij mag je er ook aan twijfelen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:30 schreef Matteüs het volgende:
Dus jij deelt de mening met 2 maten ook dat je niet aan Gods Woord mag twijfelen, maar wel sleutelen.
Ik lees dat inderdaad ook in zijn argumenten, en dat bedoelt hij geloof ik ook met "sleutelen", maar volgens mij heeft hij hierop nog niet gereageerd.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:11 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je denkt toch hopelijk niet dat allegorische lezingen pas de laatste eeuwen zijn ontstaan?
Ken je bijvoorbeeld Augustinus' verhandeling over de symbolische lezing van het scheppingsverhaal?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat is iets van de laatste jaren (pakweg 80-100 jaar).
Met sleutelen bedoel ik meer het herschrijven tot er 80.000 fouten in staan en het interpreteren zoals een ieder belieft.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik zou de bijbel niet Gods Woord noemen, het is door mensen geschreven, en van mij mag je er ook aan twijfelen.
Met sleutelen bedoel je waarschijnlijk: niet alles letterlijk nemen, en daar heb ik mijn mening al over gegeven.
heldquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ken je bijvoorbeeld Augustinus' verhandeling over de symbolische lezing van het scheppingsverhaal?
"Herschrijven"? Je weet dat één van de belangrijkste conclusies van het vinden van de Qumranrollen, die zo'n 1000 jaar ouder waren dan de toen oudst bekende manusscripten, was dat de teksten uit het oude testament in die 1000 jaar tekstueel amper tot niet veranderd zijn (op wat sektarische en andere kleine wijzigingen na)?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 22:54 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Met sleutelen bedoel ik meer het herschrijven tot er 80.000 fouten in staan en het interpreteren zoals een ieder belieft.
Je weet dat er over de Qumran scrollen een rookgordijn van leugens en manipulatie hangt?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Herschrijven"? Je weet dat één van de belangrijkste conclusies van het vinden van de Qumranrollen, die zo'n 1000 jaar ouder waren dan de toen oudst bekende manusscripten, was dat de teksten uit het oude testament in die 1000 jaar tekstueel amper tot niet veranderd zijn (op wat sektarische en andere kleine wijzigingen na)?
Bij het NT heb je deze discussie natuurlijk ook, maar in een andere mate omdat die teksten in een veel korter tijdsbestek op zijn geschreven.
Die verhalen ken ik, maar ik vind ze eerlijk gezegd niet altijd even overtuigend. Dus jij zegt dat die conclusies die ik noem niet betrouwbaar zijn?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:49 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je weet dat er over de Qumran scrollen een rookgordijn van leugens en manipulatie hangt?
Klopt. Ik haal die scrollen er liever helemaal niet bij. Anders moet je ook de conclusies erbij betrekken die angstvallig achter worden gehouden. En voor je weet komt daar een aparte discussie van.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die verhalen ken ik, maar ik vind ze eerlijk gezegd niet altijd even overtuigend. Dus jij zegt dat die conclusies die ik noem niet betrouwbaar zijn?
Zijn er nog meer zaken die je op basis van je wantrouwen wilt uitsluiten? Ik vind je uitspraken niet overtuigend. Misschien kun je in BNW hier es een aardig topic over openen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:19 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Klopt. Ik haal die scrollen er liever helemaal niet bij. Anders moet je ook de conclusies erbij betrekken die angstvallig achter worden gehouden. En voor je weet komt daar een aparte discussie van.
Zinloos.
Dat verbaasd me nietsquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:21 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind je uitspraken niet overtuigend.
Zoals duidelijk mocht zijn, geen behoefte aan. Dat staat jou niet in de weg het wel te doen.quote:Misschien kun je in BNW hier es een aardig topic over openen.
Jij: "Religieuze teksten zijn herschreven totdat er 80.000 fouten in staan".quote:
Sjezus haus... is je drang om mij te pakken zo groot?quote:Op zondag 16 augustus 2009 15:46 schreef Haushofer het volgende:
Welke "leugens" dat zijn, en hoe dat hier belangrijk is, wil je vervolgens niet toelichten, op een vage complotredenatie na dan.
Ik snap het ook niet.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Ik hoop niet dat dit een topic wordt waar te graag met 'kennis' gewapperd wordtWat mij betreft houden we het wat simpel.
Neuh, hooguit wat drang naar onderbouwing, maar da's kennelijk teveel gevraagd. Je maakt jezelf er weer es makkelijk vanaf.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:10 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Sjezus haus... is je drang om mij te pakken zo groot?
Je gaf zelf al aan dat je wist waarom het ging toen ik het aan kaartte. En nu heb je opeens toelichting nodig? Kom op zeg.
Hoe simpel wil je het hebben?quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Ik hoop niet dat dit een topic wordt waar te graag met 'kennis' gewapperd wordtWat mij betreft houden we het wat simpel.
Hè bah, KENNIS!quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.quote:
Kennis is één ding, kennis om je kennis te etaleren, een tweede. Dat vind ik wat ontwrichtend voor een vraag aan de hand van een bijbeltekst.quote:
En het antwoord was dus: ''Ja, dat kan'', aangezien Christen zijn en bezit hebben elkaar niet inherent of expliciet uitsluiten. Het bewijs daarvoor werd gegeven uit diezelfde bijbel.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Kunnen we het niet gewoon bij de kern houden? Bestaan er rijke Christenen in combinatie met de bijbeltekst.
Ik ben het wel niet met je eens dat het hier in het geval van Haus ging om kennis om kennis te etaleren, ik vond zijn vragen en commentaren relevant en van kennis van zaken getuigend.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kennis is één ding, kennis om je kennis te etaleren, een tweede. Dat vind ik wat ontwrichtend voor een vraag aan de hand van een bijbeltekst.
Een tekst die al die tientallen eeuwen door ontelbaar veel mensen gelezen is, bestaat niet in onze wereld zonder die bijbeluitleg. De oogkleppen die jij voorstelt zijn onzinnig, want zo een tekst bestaat niet voor ons. Wat jij wil, is het wiel opnieuw uitvinden, wat ook nog eens onmogelijk is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.
Kunnen we het niet gewoon bij de kern houden? Bestaan er rijke Christenen in combinatie met de bijbeltekst.
Dat valt best mee. Matteüs heeft ergens het idee dat de bijbel "ontwricht" is en hij stelt daarmee onder andere dat dat komt omdat de bijbel na -tig keer overschrijven "fouten" is gaan bevatten. Eén van de grootste tegenargumenten daarvoor komen dus van de Qumran-rollen, maar dat is nou net weer iets wat hij in z'n geheel naast zich neerlegt om onduidelijke redenen; de datering en de tekst zelf van de rollen blijven staan, dus ik begrijp niet hoe hij dit kan ontkennen. Ons begrip van tekstontwikkeling en kopiëren is naar ik meen nogal beïnvloed door de vondst van deze rollen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.
Als jij een boek leest, lees je dan elke zin apart, of probeer je ook samenhang tussen zinnen en alinea's te krijgen?quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Toch... waarom zou het niet gewoon zijn wat er staat? Gewoon simpel: alles wat je in overvloed hebt weggeven? Waarom eigenlijk niet? Geluk is toch in wezen niet afhankelijk van bezit?
Ik denk dat jij het te simpel wilt hebben. Waarom wil je in een tekst uit de context lezen? Lees je zo wel vaker?quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, gewoon even héél simpel gesteld. En inderdaad uit de context gehaald. Maar ik vind het een interessante vraag hoor.
Je hoeft niet altijd moeilijk te doen als het ook makkelijk kan.
Volgens mij heb jij grote moeite om een simpele vraag op een persoonlijke manier te beantwoorden. Ik zou heel graag jouw eigen mening weten eigenlijkquote:Op maandag 17 augustus 2009 11:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het te simpel wilt hebben. Waarom wil je in een tekst uit de context lezen? Lees je zo wel vaker?
Maar dan moeten christenen in armoede leven. Willen ze niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Je hoeft niet altijd moeilijk te doen als het ook makkelijk kan.
Jij zoekt er (zoals je wel vaker je wantrouwen tegenover mensen uitspreekt op soms het belachelijke af) egoïsme en huichelarij achter. Die zullen er deels wel zijn. Maar de redenen die hier worden gegeven zijn voor een manier van interpretatie die je in het algemeen goed kunt verdedigen, zoals in mijn ogen gedaan wordt. Helaas ga je daar niet op in.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:59 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Maar dan moeten christenen in armoede leven. Willen ze niet.
Die context komt ze dus beter uit.
Iets met "huichelen" en "egoïstisch"...
om kennelijk de uitspraak in Matteus op zichzelf te kunnen lezen. Terwijl dit simpelweg niet waar is. Je baseert je wantrouwen op een basis die verdraaid is, als je het mij vraagt. "Het verwondert je niks dat alle Christenen dit verdedigen en praktiseren", maar even de moeite nemen om te kijken hoe die symbolische lezing zich in de afgelopen 2000 jaar heeft ontwikkeld doe je niet. Je neemt het klakkeloos aan, en zoals ik zei: dat doe je vooral op basis van een ongefundeerd wantrouwen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat is iets van de laatste jaren (pakweg 80-100 jaar). En het verwonderd me niets waarom alle christenen dit verdedigen en praktiseren. Ze komen daar veel beter mee weg dan de letterlijke interpretatie: zoals het geschreven is.
Als jij het zo ziet en voelt moet je dat gewoon doen en er verder niet over discussiëren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Toch... waarom zou het niet gewoon zijn wat er staat? Gewoon simpel: alles wat je in overvloed hebt weggeven? Waarom eigenlijk niet? Geluk is toch in wezen niet afhankelijk van bezit?
Wat ik er zelf van vind?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Verder hoop ik nog steeds antwoord te krijgen op mijn simpele vraag aan Haushofer. Wat je er zélf van vind Haus, kun je toch verwoorden? Ik snap dat niet.
Ik heb soms de neiging om vooral de boel te analyseren zonder echt een eigen mening te gevenquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Oké Haus, thanx voor je persoonlijke reactie
Daar heb je gelijk in, maar dat Haushofer Augustinus als voorbeeld noemde van iemand die niet alles letterlijk nam was niet zozeer van belang in die zin dat we nu Augustinus zouden moeten gaan bestuderen, want die kan het natuurlijk ook wel mis hebben gehad, maar het belang hiervan was om aan te tonen dat men in die tijd niet zo letterlijk dacht als velen nu wel veronderstellen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Je kunt er wel van alles bijhalen wat er ná de Bijbel over de Bijbel geschreven is, maar ook dat zijn interpretaties (!). En interpreteren kan in wezen, iedereen. En mág ook iedereen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn om serieus genomen te worden. Dus ik verzet me een beetje tegen al die dingen die ná de Bijbel zijn geschreven die waarschijnlijk wel 800 bibliotheken kunnen vullen. Met andere woorden: je hoeft niet heel belezen te zijn om jouw eigen interpretatie van een bijbeltekst te geven.
Ik heb gisteren nog geprobeerd om te zoeken naar een verhandeling over symbolische/allegorische schriftlezing door de eeuwen heen, weet jij toevallig een link/boek/wat dan ook waar dit in behandeld wordt?quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:06 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar dat Haushofer Augustinus als voorbeeld noemde van iemand die niet alles letterlijk nam was niet zozeer van belang in die zin dat we nu Augustinus zouden moeten gaan bestuderen, want die kan het natuurlijk ook wel mis hebben gehad, maar het belang hiervan was om aan te tonen dat men in die tijd niet zo letterlijk dacht als velen nu wel veronderstellen.
Augustinus was namelijk lang niet de enige die niet zo letterlijk dacht.
Nee, ik weet geen concrete link, maar het is wel bekend dat er in de eerste eeuwen de meest uiteenlopende visies en interpretaties waren, talrijke gnostische groepen, en ook de manicheeën, die zich ook christenen noemden, en waarvan Augustinus 9 jaar toehoorder is geweest voordat hij orthodox christen werd, en waartegen hij zich later fel afzet maar die zijn denken wel erg hebben beïnvloed.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb gisteren nog geprobeerd om te zoeken naar een verhandeling over symbolische/allegorische schriftlezing door de eeuwen heen, weet jij toevallig een link/boek/wat dan ook waar dit in behandeld wordt?
Vandaar dat het Christendom ook geen op historische feiten gebaseerd instituut is, maar een idee/beleving/verhaal. Helaas wordt het zo niet gepraktiseerd en uitgedragen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou kijk, ik ben niet zo happig op discussies als het dingen in mijn ogen, heel ingewikkeld gaat maken.
Je kunt er wel van alles bijhalen wat er ná de Bijbel over de Bijbel geschreven is, maar ook dat zijn interpretaties (!). En interpreteren kan in wezen, iedereen. En mág ook iedereen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn om serieus genomen te worden. Dus ik verzet me een beetje tegen al die dingen die ná de Bijbel zijn geschreven die waarschijnlijk wel 800 bibliotheken kunnen vullen. Met andere woorden: je hoeft niet heel belezen te zijn om jouw eigen interpretatie van een bijbeltekst te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |