Ken je bijvoorbeeld Augustinus' verhandeling over de symbolische lezing van het scheppingsverhaal?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat is iets van de laatste jaren (pakweg 80-100 jaar).
Met sleutelen bedoel ik meer het herschrijven tot er 80.000 fouten in staan en het interpreteren zoals een ieder belieft.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik zou de bijbel niet Gods Woord noemen, het is door mensen geschreven, en van mij mag je er ook aan twijfelen.
Met sleutelen bedoel je waarschijnlijk: niet alles letterlijk nemen, en daar heb ik mijn mening al over gegeven.
heldquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ken je bijvoorbeeld Augustinus' verhandeling over de symbolische lezing van het scheppingsverhaal?
"Herschrijven"? Je weet dat één van de belangrijkste conclusies van het vinden van de Qumranrollen, die zo'n 1000 jaar ouder waren dan de toen oudst bekende manusscripten, was dat de teksten uit het oude testament in die 1000 jaar tekstueel amper tot niet veranderd zijn (op wat sektarische en andere kleine wijzigingen na)?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 22:54 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Met sleutelen bedoel ik meer het herschrijven tot er 80.000 fouten in staan en het interpreteren zoals een ieder belieft.
Je weet dat er over de Qumran scrollen een rookgordijn van leugens en manipulatie hangt?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Herschrijven"? Je weet dat één van de belangrijkste conclusies van het vinden van de Qumranrollen, die zo'n 1000 jaar ouder waren dan de toen oudst bekende manusscripten, was dat de teksten uit het oude testament in die 1000 jaar tekstueel amper tot niet veranderd zijn (op wat sektarische en andere kleine wijzigingen na)?
Bij het NT heb je deze discussie natuurlijk ook, maar in een andere mate omdat die teksten in een veel korter tijdsbestek op zijn geschreven.
Die verhalen ken ik, maar ik vind ze eerlijk gezegd niet altijd even overtuigend. Dus jij zegt dat die conclusies die ik noem niet betrouwbaar zijn?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:49 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je weet dat er over de Qumran scrollen een rookgordijn van leugens en manipulatie hangt?
Klopt. Ik haal die scrollen er liever helemaal niet bij. Anders moet je ook de conclusies erbij betrekken die angstvallig achter worden gehouden. En voor je weet komt daar een aparte discussie van.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die verhalen ken ik, maar ik vind ze eerlijk gezegd niet altijd even overtuigend. Dus jij zegt dat die conclusies die ik noem niet betrouwbaar zijn?
Zijn er nog meer zaken die je op basis van je wantrouwen wilt uitsluiten? Ik vind je uitspraken niet overtuigend. Misschien kun je in BNW hier es een aardig topic over openen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:19 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Klopt. Ik haal die scrollen er liever helemaal niet bij. Anders moet je ook de conclusies erbij betrekken die angstvallig achter worden gehouden. En voor je weet komt daar een aparte discussie van.
Zinloos.
Dat verbaasd me nietsquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:21 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind je uitspraken niet overtuigend.
Zoals duidelijk mocht zijn, geen behoefte aan. Dat staat jou niet in de weg het wel te doen.quote:Misschien kun je in BNW hier es een aardig topic over openen.
Jij: "Religieuze teksten zijn herschreven totdat er 80.000 fouten in staan".quote:
Sjezus haus... is je drang om mij te pakken zo groot?quote:Op zondag 16 augustus 2009 15:46 schreef Haushofer het volgende:
Welke "leugens" dat zijn, en hoe dat hier belangrijk is, wil je vervolgens niet toelichten, op een vage complotredenatie na dan.
Ik snap het ook niet.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Ik hoop niet dat dit een topic wordt waar te graag met 'kennis' gewapperd wordtWat mij betreft houden we het wat simpel.
Neuh, hooguit wat drang naar onderbouwing, maar da's kennelijk teveel gevraagd. Je maakt jezelf er weer es makkelijk vanaf.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:10 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Sjezus haus... is je drang om mij te pakken zo groot?
Je gaf zelf al aan dat je wist waarom het ging toen ik het aan kaartte. En nu heb je opeens toelichting nodig? Kom op zeg.
Hoe simpel wil je het hebben?quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Ik hoop niet dat dit een topic wordt waar te graag met 'kennis' gewapperd wordtWat mij betreft houden we het wat simpel.
Hè bah, KENNIS!quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:13 schreef Boca_Raton het volgende:
*kucht*
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.quote:
Kennis is één ding, kennis om je kennis te etaleren, een tweede. Dat vind ik wat ontwrichtend voor een vraag aan de hand van een bijbeltekst.quote:
En het antwoord was dus: ''Ja, dat kan'', aangezien Christen zijn en bezit hebben elkaar niet inherent of expliciet uitsluiten. Het bewijs daarvoor werd gegeven uit diezelfde bijbel.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Kunnen we het niet gewoon bij de kern houden? Bestaan er rijke Christenen in combinatie met de bijbeltekst.
Ik ben het wel niet met je eens dat het hier in het geval van Haus ging om kennis om kennis te etaleren, ik vond zijn vragen en commentaren relevant en van kennis van zaken getuigend.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kennis is één ding, kennis om je kennis te etaleren, een tweede. Dat vind ik wat ontwrichtend voor een vraag aan de hand van een bijbeltekst.
Een tekst die al die tientallen eeuwen door ontelbaar veel mensen gelezen is, bestaat niet in onze wereld zonder die bijbeluitleg. De oogkleppen die jij voorstelt zijn onzinnig, want zo een tekst bestaat niet voor ons. Wat jij wil, is het wiel opnieuw uitvinden, wat ook nog eens onmogelijk is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.
Kunnen we het niet gewoon bij de kern houden? Bestaan er rijke Christenen in combinatie met de bijbeltekst.
Dat valt best mee. Matteüs heeft ergens het idee dat de bijbel "ontwricht" is en hij stelt daarmee onder andere dat dat komt omdat de bijbel na -tig keer overschrijven "fouten" is gaan bevatten. Eén van de grootste tegenargumenten daarvoor komen dus van de Qumran-rollen, maar dat is nou net weer iets wat hij in z'n geheel naast zich neerlegt om onduidelijke redenen; de datering en de tekst zelf van de rollen blijven staan, dus ik begrijp niet hoe hij dit kan ontkennen. Ons begrip van tekstontwikkeling en kopiëren is naar ik meen nogal beïnvloed door de vondst van deze rollen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS startte met de vraag: "Bestaan er rijke Christenen?" en verduidelijkte zijn vraag aan de hand van een bijbeltekst. De bijbel is al tientallen eeuwen oud. Dus alles wat daarna gedeclameerd/beweerd is door bekende of onbekende filosofen, deskundigen, wetenschappers en al wat dies meer zij, vind ik zelf moeilijk te snappen. Zeker als er bepaalde werken worden bijgehaald die je kennelijk gelezen moet hebben om een theorie te snappen.
Als jij een boek leest, lees je dan elke zin apart, of probeer je ook samenhang tussen zinnen en alinea's te krijgen?quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Toch... waarom zou het niet gewoon zijn wat er staat? Gewoon simpel: alles wat je in overvloed hebt weggeven? Waarom eigenlijk niet? Geluk is toch in wezen niet afhankelijk van bezit?
Ik denk dat jij het te simpel wilt hebben. Waarom wil je in een tekst uit de context lezen? Lees je zo wel vaker?quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, gewoon even héél simpel gesteld. En inderdaad uit de context gehaald. Maar ik vind het een interessante vraag hoor.
Je hoeft niet altijd moeilijk te doen als het ook makkelijk kan.
Volgens mij heb jij grote moeite om een simpele vraag op een persoonlijke manier te beantwoorden. Ik zou heel graag jouw eigen mening weten eigenlijkquote:Op maandag 17 augustus 2009 11:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat jij het te simpel wilt hebben. Waarom wil je in een tekst uit de context lezen? Lees je zo wel vaker?
Maar dan moeten christenen in armoede leven. Willen ze niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Je hoeft niet altijd moeilijk te doen als het ook makkelijk kan.
Jij zoekt er (zoals je wel vaker je wantrouwen tegenover mensen uitspreekt op soms het belachelijke af) egoïsme en huichelarij achter. Die zullen er deels wel zijn. Maar de redenen die hier worden gegeven zijn voor een manier van interpretatie die je in het algemeen goed kunt verdedigen, zoals in mijn ogen gedaan wordt. Helaas ga je daar niet op in.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:59 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Maar dan moeten christenen in armoede leven. Willen ze niet.
Die context komt ze dus beter uit.
Iets met "huichelen" en "egoïstisch"...
om kennelijk de uitspraak in Matteus op zichzelf te kunnen lezen. Terwijl dit simpelweg niet waar is. Je baseert je wantrouwen op een basis die verdraaid is, als je het mij vraagt. "Het verwondert je niks dat alle Christenen dit verdedigen en praktiseren", maar even de moeite nemen om te kijken hoe die symbolische lezing zich in de afgelopen 2000 jaar heeft ontwikkeld doe je niet. Je neemt het klakkeloos aan, en zoals ik zei: dat doe je vooral op basis van een ongefundeerd wantrouwen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 11:38 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat is iets van de laatste jaren (pakweg 80-100 jaar). En het verwonderd me niets waarom alle christenen dit verdedigen en praktiseren. Ze komen daar veel beter mee weg dan de letterlijke interpretatie: zoals het geschreven is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |