abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:32:55 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71661636
"Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."

Mattheus 19:24

Dit is één passage uit de Bijbel, maar eigenlijk is de hele toonzetting zo dat je altijd mensen zou moeten helpen die minder hebben dan jijzelf. Als je die lijn consequent doorzet, dan zou je als Christen dus eigenlijk niet meer bezit mogen hebben dan je strikte primaire levensbehoeften, er zijn immers honderden miljoenen mensen die nog minder hebben dan dat.

Als je echt in God zou geloven en dus ook gelooft in leven na de dood, dan zou je dus heel minimalistisch gaan leven en al je bezittingen en verdiensten aan minderbedeelden geven. Immers, je gaat een eeuwig leven in de hemel niet riskeren om een paar jaartjes wat comfortabeler op aarde te leven.

Ik trek hieruit de conclusie dat ongeacht hoe vaak iemand naar de kerk gaat, of ie lid is van de SGP, etc etc, als iemand meer heeft dan zijn puur primaire levensbehoeften dan kan het nooit zo zijn dat zo iemand echt in God gelooft. Via deze redenering ken ik eigenlijk NIEMAND die kennelijk echt in God gelooft, ook niet in streng gereformeerde kring e.d.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71661731
–flame–

[ Bericht 93% gewijzigd door Iblis op 06-08-2009 20:47:14 ]
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:36:34 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71661746
–flame–

[ Bericht 96% gewijzigd door Iblis op 06-08-2009 20:47:21 ]
pi_71661801
Ik ken wel een paar Bentley Continental GT / Flying Spur rijders die christen zijn jah
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:40:24 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71661877
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:36 schreef TimMer1981 het volgende:
reactie op flame
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:36 schreef Yi-Long het volgende:
reactie op flame
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:38 schreef babba het volgende:
Ik ken wel een paar Bentley Continental GT / Flying Spur rijders die christen zijn jah
Jullie missen het punt volledig.
'Hypocriete' gelovigen zijn eigenlijk geen gelovigen.
Iemand die echt gelovig is hoeft geen facade op te houden, want God houdt je toch niet voor de gek als je later aan de hemelpoort staat. Bovengenoemden zijn dus eigenlijk geen Christenen, ook al noemen ze zichzelf zo.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 06-08-2009 20:47:47 ]
Mijn reisverslagen
pi_71661967
Ali?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:44:11 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71661971
Volgens mij is het echt zo simpel:
Je gelooft wel of niet in God.
Je gelooft wel of niet in een laatste oordeel.
Als je in beide bovenstaande dingen gelooft dan moet de keuze heel simpel zijn.
Mijn reisverslagen
pi_71661981
Ik geloof dat je het punt van die uitspraak niet snapt. Voor een rijke is het moeilijk om gelovig te worden: hij kan alles zelf al regelen. Armen zijn dan ook vaker religieus dan rijken.

Het is niet zo dat de eisen aan de hemelpoort voor een rijke zwaarder zijn ofzo.
Eins, zwei, hoeplakai.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:46:18 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71662028
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:44 schreef hardromacore het volgende:
Ali?
Ali was juist heel gul zijn hele leven.
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:44 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij is het echt zo simpel:
Je gelooft wel of niet in God.
Je gelooft wel of niet in een laatste oordeel.
Als je in beide bovenstaande dingen gelooft dan moet de keuze heel simpel zijn.
Klopt, en daarom zijn zoveel 'gelovigen' ook hypocriet: wel doen alsof ze heel nederig in God en de Bijbel of andere heilige boeken en Goden geloven, maar in de praktijk leven ze die lessen en regels niet na.

Tja(!)
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:48:41 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71662098
Mensen kappen met flame en trollen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:53:37 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71662254
Ik denk dat het interessant is om eens het Wikipedia-artikel over Max Webers De protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme te lezen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:54:16 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_71662274
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stukje tekst wat er vóór die uitspraak staat. Nu is het uit de context gehaald. Zou je dat kunnen posten?
pi_71662353
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stukje tekst wat er vóór die uitspraak staat. Nu is het uit de context gehaald. Zou je dat kunnen posten?
Dat lijkt me handig ja. En dat er zat rijke Christenen zijn lijkt me duidelijk.
pi_71662464
Weet waar je hart is.
Als je hart voornamelijk bij het geld is en je daar enkel uit handelt dan is het blijkbaar bijna onmogelijk om in het koninkrijk gods te komen (volgens de bijbel).
Maar het is niet zo zwart- en wit als het lijkt. Je kan best rijk zijn maar de kans blijft klein dat je hart nog altijd voornamelijk is bij je medemens en dat je jezelf dus bv door het vele geldbezit/bezittingen belangrijker gaat vinden dan een ander. Dit is dus in principe best wel lastig / om dan wel genoeg geloof te hebben om dit te doorbreken. Maar niet onmogelijk dus..

Beetje als wanneer je goed in sporten bent, en de minderen nooit uitkiezen voor je team en enkel uitlachen, dan ben je niet echt sportief

In elk geval mocht er een nieuwe christus komen (de anti-christus) dan lijkt mij het niet moeilijk om de meesten achter hem te krijgen, want immers onze harten zijn nu voornamelijk in onze bezittingen, althans dat lijkt mij zo ''ik ben belangrijk''

Maar niet dat nu armen nu opeens allemaal goed zijn, en alle rijken slecht.

[ Bericht 11% gewijzigd door Billary op 06-08-2009 21:33:29 ]
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:05:30 #15
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_71662585
Klachten over moderatie in FB: [WFL-feedback #29] Dit jaar wel iets meer dan één topic

[ Bericht 82% gewijzigd door Iblis op 06-08-2009 21:07:52 ]
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:16:15 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71662833
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:01 schreef Billary het volgende:
Weet waar je hart is.
Als je hart voornamelijk bij het geld is en je daar enkel uit handelt dan is het blijkbaar bijna onmogelijk om in het koninkrijk gods te komen (volgens de bijbel).
Maar het is niet zo zwart- en wit als het lijkt. Je kan best rijk zijn maar de kans blijft klein dat je hart nog altijd voornamelijk is bij je medemens en dat jezelf dus bv door het vele geldbezit/bezittingen jezelf belangrijker gaat vinden dan een ander. Dit is dus in principe best wel lastig / om dan wel genoeg geloof te hebben om dit te doorbreken. Maar niet onmogelijk dus..
Waar het volgens mij om gaat is dat een 'rijk' iemand (en voor de goede orde: iedereen in NL is rijk) de middelen heeft om een minder bedeelde medemens te helpen. Als je dat nalaat dan ga je in tegen het gedachtegoed van het Christendom, imo.
Je hebt de mogelijkheid om een medemens te helpen maar je laat dit na. Hoe valt dat ooit goed te praten?
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:22:21 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71662988
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Er staan diverse Bijbel versies online. je kunt zelf kijken wat voor en na de betreffende quote staat.

Maar het gaat natuurlijk niet om dit specifieke citaat, dat was slechts een voorbeeld. De rode draad door de hele bijbel is eigenlijk dat je verplicht bent om je medemens te helpen waar dat kan. Zelfs het hebben van bijv een iPod is hier naar mijn mening al strijdig mee, aangezien je het zelf niet strikt nodig hebt, maar met dat geld had je 10 hongernegertjes kunnen redden, bij wijze van spreken. Is het eigenlijk niet onvergevelijk als je dan toch voor die iPod kiest?

Als je echt in God gelooft en in een laatste oordeel, dan is zo'n keuze toch een no-brainer?
Mijn reisverslagen
pi_71663307
De woorden van Jezus in de bijbel lijken inderdaad te betekenen dat christen hun bezittingen moeten willen opgeven. Maar iets verder op komt Paulus, en die legt het allemaal net iets anders uit. Hij moest natuurlijk ook wel, je wint geen zieltjes bij de rijken door ze te vertellen dat ze arm moeten worden om de hemel binnen te kunnen.

Dankzij Paulus kunnen christenen nu nog steeds rijk zijn en toch denken dat ze in de hemel kunnen komen. 'Rijk' kun je namelijk gemakkelijk interpreteren als 'rijk van geest' zijn, dus geen centje pijn. Dat die interpretatie dan wel weer akelig dicht bij het gnostische gedachtengoed komt vergeten we dan even voor het gemak.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:33:03 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_71663321
Nou, om het eeuwige leven te krijgen, daar kan ik zelf niet zoveel mee. Dan wordt het een kwestie van eigenbelang.

Maar inderdaad staat het er duidelijk in (heb het online opgezocht), zij het wel met de tekst: 'Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, [...]'.

Als je tot zoiets zou besluiten, om daadwerkelijk je spullen te verkopen en het geld weg te geven, dan komt natuurlijk de oeroude angst naar boven: heb ik wel genoeg om te (over-)leven? Want geld staat gelijk aan macht, en ook het misverstand/de illusie met die macht het leven in eigen hand te kunnen nemen. Maar als je echt in God gelooft, kun je erop vertrouwen dat je het ook met hele primitieve dingen kunt redden. Of anders gezegd: wat er ook gebeurt, je kunt op Hem vertrouwen.

Voor mijzelf zou dat een héél zwaar beroep doen op mijn vertrouwen in God. En dus een heel belangrijk dilemma wat je hier schetst.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:39:21 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71663511
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor mijzelf zou dat een héél zwaar beroep doen op mijn vertrouwen in God. En dus een heel belangrijk dilemma wat je hier schetst.
Er zijn bepaalde groepen monniken die dit doen, de bedelorden.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:42:21 #21
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_71663606
Define minderbedeelden? Minderbedeelden bestaan bijna niet in Nederland. In onze cultuur zijn minderbedeelden mensen die geen fuck uitvoeren, en hun best doen om een puinhoop van hun leven te maken.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:44:02 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_71663658
Hoi Iblis,

Zoals ik lees uit jouw link, zijn dit mensen die hun leven wijden aan de zorg voor anderen. Maar ik bedoel: als ik dit zélf zou doen in mijn leven, dus het merendeel van mijn spullen verkopen bijvoorbeeld, maar dan zonder mijn leven in dienst te stellen van zorg voor anderen. Dus het minimale behouden en verder gaan.
pi_71663680
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er staan diverse Bijbel versies online. je kunt zelf kijken wat voor en na de betreffende quote staat.

Maar het gaat natuurlijk niet om dit specifieke citaat, dat was slechts een voorbeeld. De rode draad door de hele bijbel is eigenlijk dat je verplicht bent om je medemens te helpen waar dat kan. Zelfs het hebben van bijv een iPod is hier naar mijn mening al strijdig mee, aangezien je het zelf niet strikt nodig hebt, maar met dat geld had je 10 hongernegertjes kunnen redden, bij wijze van spreken. Is het eigenlijk niet onvergevelijk als je dan toch voor die iPod kiest?

Als je echt in God gelooft en in een laatste oordeel, dan is zo'n keuze toch een no-brainer?
Een christen gelooft wel in een laatste oordeel, maar de prijs voor de zonden is al betaald, door de dood van Jezus. (Romeinen: God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. ) Dat is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te zondigen/een ipod kopen ipv het helpen van 10 armen.

Dat even terzijde, want het idee is dat je als christen niet wílt zondigen, ook al "maakt het niets meer uit." Hoe dan ook, de bijbel zegt dat je mag genieten van dat wat je gegeven wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door jakkop op 06-08-2009 21:52:43 ]
Eins, zwei, hoeplakai.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 21:45:44 #24
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_71663707
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 21:44 schreef jakkop het volgende:

[..]

Een christen gelooft wel in een laatste oordeel, maar de prijs voor de zonden is al betaald, door de dood van Jezus. (God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. ) Dat is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te zondigen/een ipod kopen ipv het helpen van 10 armen.

Dat even terzijde, want het idee is dat je als christen niet wílt zondigen, ook al "maakt het niets meer uit." Hoe dan ook, de bijbel zegt dat je mag genieten van dat wat je gegeven wordt.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_71663750
Is de Paus gelovig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')