2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 01:50 |
Speciaal voor de ingenieurs onder ons heb ik een vraag. Ik ben bezig om in autoCAD een motor te ontwerpen. Boring 60mm, slag 70mm, 4 cilinders en de cilinders staan netjes in een lijn. Als ik die motor ooit bouw (wat nog lang niet zeker is), moet die op mijn werk te bouwen zijn en dan is het gemakkelijk als alles redelijk recht en haaks is. Dus dat de kleppen en bougies netjes verticaal in de motor zitten en niet onder een (maffe) hoek. Daarbij wil ik ook redelijk gangbare bougies gebruiken zodat ik geen zoektocht van 8 jaar heb naar de juiste bougies of zelfs de bougies zelf zou moeten maken. Dit laatste om de slagingskans van het project (indien ik de motor ooit echt bouw) te vergroten. Echter, dit stuit bij mij op een probleem: wat is een goede positie van de kleppen en de bougie ten opzichte van elkaar in de cilinder ? Moeten die allemaal op 1 lijn liggen (dat wordt krap) of mogen ze in een driehoek ten opzichte van elkaar gepositioneerd worden (dan heb ik een stuk meer ruimte). Hier een plaatje om het geheel te verduidelijken: ![]() De grote cirkels stellen de cilinders voor. De kleinere cirkels zijn de bougies en de kleppen. B = bougie K = klep In de linker cilinder staat alles in 1 lijn, in de rechter cilinder staat alles in een driehoek ten opzichte van elkaar. Bij welk ontwerp zou de motor het beste lopen indien ik het hele spul ooit echt ga bouwen ? | |
alsem | dinsdag 28 juli 2009 @ 01:59 |
Het zou gemakkelijk zijn als je 4 kleppen zou nemen ![]() Ikzelf zou gaan voor het eerste ontwerp, maar dat hangt ook af van de cilinderkop en de zuigerkop die je ontwerpt | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 02:01 |
4 kleppen vind ik wel erg ingewikkeld worden voor een zelfbouwmotor ![]() | |
PierreTT | dinsdag 28 juli 2009 @ 02:11 |
De positie van de bougie is in ieder geval wel van belang, ik heb even een stuk gequote uit een boek...quote: | |
68Chevelle | dinsdag 28 juli 2009 @ 02:14 |
quote: Qua motorische inspanningen, sorry geen flauw idee, ik weet wel dat het machinaal bewerkeng van ontwerp 1 de makkelijkste is, dit omdat je toleranties kan hanteren van 1/100ste | |
MUZZ | dinsdag 28 juli 2009 @ 02:15 |
als je alles recht wil zetten dan wordt je klep ook niet recht maar scheef te zitten en als je het voor elkaar zou krijgen dan is de kop vlak en is er geen plek voor benzine an lucht mengsel. | |
robber57 | dinsdag 28 juli 2009 @ 03:14 |
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen, de verbrandingskamer moet zo veel mogelijk een bol benaderen en door de kop een "schuin dak" te geven benader je de bol meer dan waneer je er een platte kop van maakt. Motoren met een platte kop weerspiegelen het engineerings niveau van ongeveer 1890 a 1910, denk dan aan zijklep motoren.( op bv de allereerste motorfietsen) Met een platte kop verval je in een endles loop probleem; om de compressie voldoende hoog te maken hebben de (2) kleppen ruimte nodig die je niet hebt omdat je de compressie op een redelijke waarde wilt hebben. daarop kun je als oplossing de kleppen groter maken(om toch voldoende te kunnen spoelen bij geringe lichthoogte) en de boring/slag overvierkant(grotere boring dan slag) maar daardoor komt de detonatie weer dichterbij waardoor je de compressie weer moet verlagen,enz enz enz Het antwoord daarop is een zij-klepper met een nog ongunstigere verbrandingskamer en dus ook nog slechtere prestaties, denk aan 1 cilnder 500 cc met 5 a 10 pk. Bovendien krijg je met een platte kop zeer slechte spoel eigenschappen waardoor er dode zones in de verbrandingsruimte ontstaan welke weer voor detonatie zorgen waardoor je ook de compressie niet kan verhogen. Het zijklep systeem is niet voor niets zeer snel aan zijn eind gekomen, een platte kop levert gewoon geen prestaties, het ding loopt en draait rond en als je hem groot genoeg maakt kun je ook nog wat energie van de krukas aftakken maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad. Maak niet de denkfout: een diesel heeft(had voorheen) toch ook een platte kop?, een diesel is wat anders dan een benzine motor.... Al in 1915 oid hadden ze door dat de kleppen onder een hoek moeten staan..... Ik denk dat je er beter aan doet om je eerst eens wat beter te informeren over de geschiedenis van de verbrandings motor, veel van de problemen die je gaat tegenkomen (door gebrek aan kennis) zijn al eerder door mensen opgelost door een andere constructie te kiezen. Zoals je het nu voorstelt voorzie ik een mislukking.... Je angst voor lastige bougies is daarbij geheel onnodig en geeft ook een beetje aan welke kennis je mist; bougies zijn er in 10.000 uitvoeringen en gewoon bij iedere auto onderdelen vakhandel te bestellen, van superklein ( M10 schroefdraad) met lange schacht tot ultra kort en dik en in alle warmte gradaties die je maar wilt, geloof me; die bougies zijn nog de minste van de problemen die je gaat tegenkomen.... [ Bericht 3% gewijzigd door robber57 op 28-07-2009 03:29:06 ] | |
SadKingBilly | dinsdag 28 juli 2009 @ 07:59 |
Niet om je te ontmoedigen.. Maar voor een kwart van wat je kwijt bent aan het zelf maken van een motor (en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen zo niet honderden uren die erin gaan zitten, dat zal wel hobby zijn) heb je een goed lopende kitmotor die je "alleen" nog in elkaar hoeft te zetten. Dan heb je een moderne motor met een acceptabel vermogen en verbruik die ook nog op goedkeuring door de RDW kan rekenen. Bovendien, als je het hebt over toleranties van 1/100 heb ik niet het idee dat zo'n motor erg lekker zal draaien. 1/1000 nauwkeurig klinkt in mijn ogen al een stuk beter ![]() In ieder geval succes met wat je ook besluit! | |
68Chevelle | dinsdag 28 juli 2009 @ 08:04 |
quote:Ik denk dat het meer voor de hobby is dan voor praktisch gebruik, 2cv kennende ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 juli 2009 @ 10:43 |
Ik lees even mee.... ![]() | |
Sjibble | dinsdag 28 juli 2009 @ 12:41 |
Ga voor de linker, aangezien daar de ontbranding in het midden begint (bougie), en zo beter verbrandt en misschien zelfs meer vermogen levert. De ontbranding is dan zeg maar rond, ipv ovaal. Snappie? Maar het is net wat makkelijker is. Het rechter ontwerp is namelijk net weer zo dat er meer ruimte tussen de kleppen en de bougie zit. Waar ga je de motor voor gebruiken? ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:06 |
De linker kan je een hemisferische ruimte van maken=optimale verbrandingsruimte. Linker kan je ook rustig 2 bougies in plaatsten; heb je meer ruimte voor grotere kleppen. Bij de rechter kan je met 1 nokkenas klaar zijn. Scheelt een boel klepstoterzooi/2e nokkenas ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 28-07-2009 13:24:37 ] | |
boegschroef | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:58 |
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas. Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 15:52 |
quote:Bedankt voor het citaat, maar hieruit kan ik nog niet helemaal halen waar de bougie en de kleppen geplaatst moeten worden. quote:Waarom ? Volgens mij maakt dat niet uit. Overigens denk ik dat ik de kop CNC ga frezen voor nauwkeurigheid enzo ![]() quote:jawel hoor. Er komt een soort 'deuk' in de kop, dat wordt de verbrandingsruimte. quote:Hmz, zo te horen heb jij er meer kaas van gegeten dan ik. Maar ik weet dat alles onder een hoek zorgen zorgt voor en eenvoudiger manier van produceren en dat telt wel mee aangezien ik die motor wellicht zelf ga bouwen. Maar wellicht is het een oplossing om de hoeken van de verbrandingskamer in de kop een raduis te geven van 5mm. Dat zal dan nog LANG geen perfecte motor worden, mar wellicht lost het het 1 en ander op ? quote:Geen flauw idee ![]() quote:Het nadeel aan tweetakt is dat je de spoelpoorten niet af kan stellen. Bij een motor met 'echte' kleppen kan je nog wat klooien met klepspeling. Daarbij moet je dan ook het carter veel meer doorrekenen (compressie in het carter om het lucht-olie-brandstof mengsel in de verbrandingsruimte te persen) en zie je geen stoterstangen en tuimelaars bewegen ![]() maar ik geef toe dat als je eenmaal een ontwerp hebt waarvan je weet dat het werkt (dus dat je exact weet wat voor vorm en afmetingen alles moet hebben zoals spoelpoorten, krukas, carter, enzovoorts) het dan veel simpeler bouwen is. | |
Panzerknacker666 | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:25 |
Kun je niet beter beginnen met een simpele 2 cilinder als testproject? | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:32 |
Het aantal cilinders doet er niet toe. Er moeten bij een viertakt motor altijd minimaal 2 kleppen en 1 bougie in de cilinder. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:50 |
Wie autoCAD heeft wil ik de bestanden overigens wel toemailen. | |
Panzerknacker666 | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:56 |
quote:Dat weet ik, maar als je alles royaal verneukt ben je niet superveel geld/tijd/materiaal kwijt! | |
Sjibble | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:57 |
quote:of juist niet, aangezien je er geen poorten in kan frezen die enigzins prestatie kunnen leveren. 50cc zou 10pk kunnen leveren, 70cc tegen de 20. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:15 |
quote:En ik weet hoe het niet moet ![]() Mijn plan is om 4 losse koppen te maken waar ik de losse onderdelen (tuimelaars en dergelijke) van af kan halen. dan kan ik (hopelijk) redelijk eenvoudig andere koppen maken. | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:44 |
Ik zou voor nummer 2 gaan ![]() | |
Frezer | dinsdag 28 juli 2009 @ 19:53 |
Mij lijkt ook nummer 2 de meest logische keuze, kun je de kleppen ook mooi direct met één nokkenas aandrijven. Wellicht met de kleppen naar het midden toe. Alleen hebben volgens mij de meeste motoren die volgens dat principe gebouwd zijn de bougie toch onder een hoek staan, om zo dicht mogelijk bij het midden van de verbrandingskamer te kunnen ontsteken. Ik zou ook gewoon eens een aantal redelijk eenvoudige bestaande motorontwerpen naast elkaar leggen. Als voorbeeld; een Fiat 1300/1500 motor uit de 70/80er jaren heeft alle 8 de kleppen netjes op een rij staan die direct door 1 bovenliggende nokkenas bediend worden. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 juli 2009 @ 19:55 |
quote:Neem als voorbeeld eens een boxermotor uit een kever ![]() Geen waterkoeling, geen distributieriem en cilinders kunnen per stuk los. Oh ja, en die bougies kan je ook op iedere straathoek krijgen. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:13 |
Ik zit ook aan nummer 2 te denken. | |
Technofreakzz | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:23 |
tvp (leuk topic) | |
Weltschmerz | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:47 |
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij. Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen. | |
PierreTT | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:35 |
quote:Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld ![]() 2cv, ik heb nog een groot ander stuk gevonden over de plaatsing van kleppen en bougies etc... PM anders even ![]() | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:44 |
quote:Het ding krijgt gewoon klepstoters en tuimelaars ![]() quote:PM verstuurd ! | |
pobbe1 | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:11 |
Gebruik tekening 2 en kantel de kleppen een beetje zo heb je maar 1 nokkenas nodig, kun je makkelijk bij de bougie en vult de cilinder beter (samen met je spruitstuk). Kijk anders gewoon eens naar een paar bestaande koppen. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:39 |
Kleppen worden niet gekanteld want dan is het nog moeilijker om het spul te bouwen. | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 23:02 |
Misschien ook interessant om te informeren bij die mensen op Youtube die hun eigen blokken bouwen... | |
Barcaconia | dinsdag 28 juli 2009 @ 23:24 |
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed: Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen. Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu. Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in. ![]() Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden. Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat! | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 23:32 |
quote:Dit is toch wel heel erg simpel gesteld hoor ![]() Ik weet trouwens niet hoe je je paint uit wil leggen, maar normaal gebeurt het aanzuigen, comprimeren, ontbranden en wegpersen van het gasmengsel in 4 verschillende slagen. Misschien ben ik een beetje slaperig, maar ik snap het niet ![]() Ik denk dat (tot op zekere hoogte) het mechanisch simpelste ontwerp het beste is. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 23:39 |
quote:Ik geloof best dat je gelijk hebt hoor, dat is het punt niet, maar ik wil het ding zo ontwerpen dat ik hem ooit op mijn werk kan bouwen. En dan moet het ontwerp redelijk simpel zijn. (Rare) hoeken zijn dan erg vervelend. | |
Barcaconia | dinsdag 28 juli 2009 @ 23:42 |
quote:Klopt uiteraard dat er meer bij komt kijken, ik stel het erg simpel. Maargoed, je gaat ook geen hypermoderne V10 bouwen als je een eigen motor bouwt dus alles moet simpel, en daar komt mijn reactie dan ook op neer. Het mechanisch simpelste ontwerp is zeker niet het beste, maar als je een motor wilt die gewoon draait en verder niets hoeft te doen is het wel het beste. Daarom laat ik 3 dingen zien die mogelijk zijn. Grootte van het kanaal en van de kleppen kun je het beste afleiden van bestaande motoren in verhouding tot boring/slag en toepassing van de motor, compressie en dergelijke ook. Dat is allemaal niet zo gek ingewikkeld. Klephoeken kan dat niet omdat het dan blijkbaar allemaal te ingewikkeld wordt (en dat is het ook). | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 01:24 |
quote:En dit is helemaal niet waar zelfs. Vooral met betrekking tot schaalverkleining en -vergroting gebeuren er heel erg vreemde dingen. Een reclamemast is een simpel voorbeeld. Als je een reclamemast 2 keer zo groot maakt, wordt zijn massa 8 keer zo groot (lengte x breedte x hoogte x dichtheid). Het oppervlak van de doorsnede van de mast wordt echter slechts 4 keer zo groot (lengte x breedte). Met als gevolg dat de spanningen in de mast 2 keer zo groot zijn en de mast zal bezwijken. Dit zelfde geldt ook voor de thermodynamica en stromingstechnische dingen in een motor (nog een heel stuk extremer zelfs). Dit soort dingen zij echt bijzonder ingewikkeld. Ik zou dus advies inwinnen bij mensen die dit grapje al eens hebben uitgehaald ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 29 juli 2009 @ 10:53 |
quote:Ja, daar moest ik ook aan denken. Dat leek me nooit zo'n heel ingewikkeld concept, zo eenvoudig dat je je afvraagt of het niet teveel eer is om dat op de kofferklep te vermelden. Maar volgens mij is het ook wel veel eerder toegepast, in het begin van de 20e eeuw. Misschien om dezelfde problemen te vermijden die hier genoemd zijn? | |
68Chevelle | woensdag 29 juli 2009 @ 12:02 |
lekker hier op houden ![]() ![]() | |
68Chevelle | woensdag 29 juli 2009 @ 12:08 |
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen![]() Waarmee je uiterlijk gezien op zoiets moet uitkomen: ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 12:09 |
quote:Dan moet je twee nokkenassen hebben, 1 nokkenas kan de kleppen namelijk maar in 1 richting duwen. Anders krijg je bizar ingewikkelde systemen zoals in Ducati's Testastretta-kop. Erg ingewikkeld dus ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 12:11 |
quote:Dit is een zijklepper, da's inderdaad echt extreem simpel. Wordt toegepast in zo goed als alle Briggs & Stratton grasmaaiers, slechts 1 nokkenas nodig ook, die ook nog dicht bij de krukas ligt (dus geen distririem nodig). Nadeel is dat er weinig power in zit en de verbrandingsruimte niet super efficient is. Maar als TS zoiets maakt zal het gegarandeerd werken ![]() | |
68Chevelle | woensdag 29 juli 2009 @ 12:15 |
quote:Goeie... toen ik die foto postte moest ik inderdaad denken aan het berekenen van de hoeken voor die nokkenas, kan inderdaad een pijnlijke klus worden | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 12:38 |
quote:Nee dit is weer iets anders, dit is een blok met stoterstangen. Nokkenas ligt onder, via lange stoterstangen wordt de beweging naar boven geleid, en via tuimelaars omgedraaid. Bij een blok met zijkleppen heb je geen kleppendeksel, de kop kan er in een keer vanaf gehaald worden: ![]() | |
68Chevelle | woensdag 29 juli 2009 @ 12:57 |
quote:Nee hoor, keurig gifje, alleen heb ik soms ietwat last van sarcasme, ik zal erop letten ![]() BTW, ff tussendoor, hoest met je Afrika Challenge atm? | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 13:10 |
quote:Mja veel mensen van FOK! zijn erg druk, dus het gaat niet zo soepel als ik graag wil ![]() Voeg me anders even toe op msn, staat in m'n profiel ![]() ![]() | |
PierreTT | woensdag 29 juli 2009 @ 13:15 |
quote:Klopt ![]() quote: | |
68Chevelle | woensdag 29 juli 2009 @ 13:15 |
quote:Thuis, ik zit nu op mijn werk ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 15:12 |
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt. PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen. | |
Weltschmerz | woensdag 29 juli 2009 @ 15:34 |
Anders zet je het even hier neer, dan kan iedereen zijn gedachten over die technische termen laten gaan. | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 15:47 |
Het is een PDF van meer dan 600 pagina's ![]() Maar ik ga eerst de stukken waarvan ik ze zelf interessant vind eens proberen te ontcijferen. Daarbij komen de citaten van PierreTT ook uit die PDF ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 16:13 |
quote:Dan is een flathead idd wel slim om te maken. Als je korte stoters en lange stoters maakt, kun je door de kop en stoters te wisselen van zijklepper naar kopklepper (met tuimelaars) gaan. | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 16:20 |
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ? ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 16:33 |
quote:Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper ![]() Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten. Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen. | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 17:31 |
quote:Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ? | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 17:41 |
quote:Ik weet er niet veel van af, ik weet wel dat het oud is, meer dan 50 jaar oud. Het werd gebruikt op oude Ford V8-motoren. Een beetje een samenvatting van Wikipedia, maar goed: bij die blokken zitten de kleppen dus aan 1 kant: ![]() De inlaat zit aan de kant van de kleppen, maar de uitlaat loopt door het blok heen naar de andere kant ivm ruimtegebrek. De boel werd daardoor gigantisch heet en moest belachelijk zwaar gekoeld worden. Ardun bijvoorbeeld (http://www.ardun.com/ardun_histrory.htm) verkocht conversiekits om de blokken om te bouwen naar kopkleppers, omdat de uitlaat die door het blok liep dan niet meer gebruikt hoefde te worden. Tegelijkertijd vonden ze uit dat daarmee een heleboel vermogen beschikbaar kwam ![]() Zoals op het plaatje zou ik het niet doen. Ik zou de klepgeleiders en -stoters exact parallel houden aan de hartlijn van de cilinder. Dan kun je 2 kleppen naast de cilinder plaatsen als je hem opbouwt als zijklepper, en je kunt ook langere klepstoters monteren en tuimelaars gebruiken in een andere kop met kopkleppen. Denk dat het idee wel duidelijk is ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 17:44 |
![]() Hier dus een mooi plaatje van een blok met langere stoterstangen en tuimelaars. Door kortere stoterstangen te monteren en daar direct kleppen tegenaan te zetten heb je in principe een zijklepper ![]() | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 17:47 |
![]() Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen. | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 17:52 |
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ? | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 17:53 |
quote:Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker. Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren ![]() quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine. Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head. | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 18:20 |
quote:Heb je een plaatje van je motor ? Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen. quote:Bedankt voor de tips ! | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 18:37 |
quote:Heb er atm geen foto's van, hij staat achter het tuinhuis weggebouwd ![]() Dat is inderdaad een goeie optie, heb ik ook aan gedacht. Maar omdat de cilinder en het carter 1 geheel zijn, moet je een blok gietijzer van bijna 100 kilo op de freesbank hijsen, dus er is een flinke freesbank nodig ![]() Maar goed, dat moet ik nog een keertje met m'n vader aanpakken, maar we hebben nu eerst nog wat andere dingen die we af moeten maken ![]() Zoeen is het overigens: In dezelfde staat ook ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 19:32 |
Heb je wel de beschikking over een freesbank ? | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 19:39 |
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ? | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 20:33 |
quote:Op school heb ik er een (waarvan het bed overigens te kantelen valt dus dan is een wigbok niet nodig) en verder valt er in de buurt wel een en ander te regelen. quote:Magneet met condensator en contactpunten voor zover ik weet. En ze lopen heel stil en rustig, er zit een regulateur in die hem telkens een beetje gas geeft als het toerental inzakt. Ongeveer 700 toeren, een langzaamloper ![]() ![]() Maar we dwalen een beetje af geloof ik ![]() | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 21:13 |
Beetje, maar het is wel leuk ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 22:30 |
quote:Dat wel, sowieso leuk die ouwe zooi. Ben nu de uitlaat van m'n aggregaat uit 1974 aan het vervangen, maar dat is een 3000 omw/min Briggs & Stratton herrieschopper... lang niet zo leuk als zo'n Wolseley langzaamloper waarbij je je stem niet hoeft te verheffen om elkaar te verstaan. Misschien een idee voor een topic ofzo? Stationaire- en grasmaaiermotoren en dergelijke? Heb wel weer zin gekregen om die Wolseley netjes te maken nu... Ik heb al mooie spulletjes voor een onderstel ![]() | |
johnwoo | woensdag 29 juli 2009 @ 22:42 |
quote:Let wel dat de trend de laatste ~15 jaar is om de klephoek juist weer kleiner te maken. Een kleinere klephoek geeft efficientere verbranding (goed voor het milieu enzo). Heel lang dacht men dat een grotere klephoek meer vermogen zou opleveren (veel "performance" motoren hadden tot een jaar of 10-15 geleden dan ook klephoeken van >40 graden) maar dankzij ontwikkelingen in de fluid dynamics afdeling, met name beter begrip van "squish", blijkt dat ook met een kleine klephoek (minder dan 20 graden) prima vermogen te maken is, met behoud van het voordeel van efficientie. Voorbeeldje: de Toyota 4A-GE, ontworpen in 1981-1982, met een klephoek van 50 graden. Destijds een performance motor, met 130 pk uit 1.6L. ![]() De Toyota 1ZZ-FE, ontworpen in 1995-1996, met een veel kleinere klephoek, niet eens als performance motor ontworpen maar toch hetzelfde specifieke vermogen, en daarbij veel zuiniger, efficienter en milieuvriendelijker. ![]() Beetje technische uitleg erbij: http://www.carbodydesign.com/detail.php?id=757. [ Bericht 29% gewijzigd door johnwoo op 29-07-2009 23:06:02 ] | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 23:49 |
Er is hoop, er is hoop ![]() Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel. | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 01:09 |
http://www.4wdandsportuti(...)head_tech/index.html Interessante link met leuke plaatjes. | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 01:42 |
quote:Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden ![]() Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect ![]() Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel. De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep. De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort. De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep. | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 02:07 |
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ? Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dus ![]() Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ... Affijn, het is en blijft een leuke uitdaging ![]() | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 02:09 |
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ? | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 02:18 |
quote:65mm is niet zo veel ![]() ![]() En je hebt inderdaad wat vlees nodig voor je klepgeleiders. Van welk materiaal maak je ze? En maak je de kleppen ook zelf? Zou wel leuk zijn ![]() En bedoel met "vork" dat je de klepsteel een dwarsstuk geeft, de tuimelaar er "omheen" laat lopen, en de klep bovenaan ook wat geleiding geeft? Op zich geen gek idee, dan kun je de tolerantie een stuk lager houden, omdat de afstand tussen de draagvlakken een stuk groter wordt... Misschien is mantelkoeling het simpelst. Een idee misschien, wat in de racesport wordt toegepast: maak een verbrandingskamer die uitneembaar is. Met een kopklepper is dat wel een stuk moeilijker dan met een zijklepper tho. Maar als je het voor elkaar krijgt is dat koelwatercircuit natuurlijk een eitje. Mijn motorfiets heeft een VHM-kop, die bestaat uit 2 delen: ![]() Geen kleppen want tweetakt. Maar deze koppen koelen een stuk beter en je kunt ook nog nieuwe verbrandingskamers maken zonder een nieuwe kop te frezen (kan gewoon op een goeie draaibank). Is vooral voor een zijklepper interessant. Afdichten kan gewoon met een goeie grote O-ring die tegen warmte kan. Als je draaiwerk hebt... ik help je graag. Ik vind draaien ontzettend leuk om te doen ![]() ![]() | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 02:20 |
quote:Al sla je me dood ![]() Linkje over het tunen van een (jawel ![]() http://www.suzukituning.c(...)SuzukiAltoTuning.htm Ongeveer halverwege. | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 11:57 |
quote:Even verbeteren want ik zie dat ie niet helemaal klopt: De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep. De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep. De uitlaatklep moet dus ongeveer net zo groot zijn als je inlaatpoort, niet 80% kleiner. | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 17:23 |
Goeje tips weer. Ik denk dat ik er wel wat mee kan. Zometeen weer wat verder krassen. | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 20:39 |
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regel ![]() Nouja, de rest is iets logischer ... | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 20:47 |
Note to self: de uitlaatklep/-poort is de kleine, de inlaatklep/-poort is de grote. Als ik de oppervlakte van een cirkel 80% wil verkleinen deel ik de diameter door 10 en dat vermenigvuldig ik met de wortel van 80. | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 21:45 |
quote:Maak er dan 22,5 mm van ofzo, zo extreem nauwkeurig hoeft het nou ook weer niet ![]() | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 21:54 |
Misschien ook wel een idee ![]() | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 22:00 |
quote:Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, het moet nog wel te doen zijn ![]() | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 22:15 |
Nieuw idee: - Diameter inlaatklep = 22,5mm - Diameter inlaatpoort = 20,0mm - Diameter uitlaatklep = 20,0mm - Diameter uitlaatpoort = 17,5mm | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 22:17 |
quote:Prima! Lekker simpel te maken op een draaibank ook ![]() Wat worden je boring en slag? En hoeveel cilinders krijgt ie? ![]() Edit: laat maar, staat gewoon in de OP ![]() | |
2cv | donderdag 30 juli 2009 @ 22:22 |
Boring: 60mm Slag: 70mm Aantal cilinders: 4??? Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ![]() | |
oshiro | donderdag 30 juli 2009 @ 22:24 |
quote:Als je een vierkant carter zou maken met een nokkenas in een hoek? Je zou dan een tweede cilinder haaks op de eerste kunnen zetten op het carter voor een 90 graden V, en als je een tweede cilinder aan de onderkant zet, met extra lange stoterstangen, heb je een boxer ![]() ![]() ![]() | |
68Chevelle | donderdag 30 juli 2009 @ 22:24 |
quote:Ah...... dus je gaat een V14 bouwen......apart ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juli 2009 @ 23:54 |
Een 2 cilinder met maar 1 zuiger lijkt me ook stoer. Of 2 zuigers met 1 cilinder. ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 31 juli 2009 @ 00:17 |
Bert Visser kan het ook niet vinden in de motor ![]() | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 03:05 |
Eventjes wat plaatjes van de motor met kop tot nu toe. De kop is van boven gezien vierkant en staat op 2 ronde 'buizen' die in elkaar staan. Tussen de binnenste buis en de buitenste buis zit water/koelvloeistof. In de binnenste buis schuift de zuiger op en neer.![]() In deze tekening zie je bovenin de kop 2 keer getekend. Je ziet ze van onder af (niet volgens de officiele tekenregels dus ![]() ![]() Dit is een negatief van de tekening er boven. ![]() De kop even wat groter. Nog steeds van onderaf bekeken. ![]() Weer een negatiefje. ![]() Nog even een uitleg wat wat is. 1) Een gat met een diameter van 16mm. Daar komt een M16 draadeind doorheen die de kop op zijn plaats houdt. 2) Hier komt de koelvloeistof. Dat er 4 gaten in zitten is niet erg: de moeren worden zo strak aangedraaid dat dat echt niet lekt. Eventueel leg ik een koperen of kunststof ring onder de moeren. 3) Uitlaatpoort. 4) Inlaatpoort. 5) Daar komt het vonkende uiteinde van de bougie de kop in. Op de tekening staan ook 2 'haakjes'. Door de in- en uitlaatpoort kan ik de sleuf die rondom loopt niet overal even diep maken. Die haakjes geven de grens aan tussen het diepe gedeelte (dat is ook het grootste gedeelte) en het ondiepe gedeelte. ![]() De kop van de zijkant bekeken. 2) Hier komt de koelvloeistof. Je kan hier mooi zien dat die bij de in- en uitlaatpoorten minder diep is dan aan de andere kant. 4) Inlaatpoort. De uitlaatpoort zit er achter. 5) Hier komt de bougie. Ook hier bestaan de tuimelaars en stoterstangen nog niet. De kleppen en bougie heb ik even achterwege gelaten. Wel kan je op deze tekening mooi zien dat de verbrandingsruimte aan de binnenkant afgerond is. | |
PierreTT | vrijdag 31 juli 2009 @ 03:08 |
quote:Kan ook ![]() quote: | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 03:15 |
V16 schijnt heel soepel te draaien ja. 8-in-lijn ook wel aardig goed. Maar toch houd ik het eerst (denk ik) bij een 4-in-lijn. Maargoed, mijn ontwerp wordt redelijk modulair, dus wellicht wordt het ooit nog een dikke V4/6/8/10/12/16/18/20/22/24/26/28/30/32/enzovoorts ![]() | |
PierreTT | vrijdag 31 juli 2009 @ 03:18 |
2cv bouwt motor![]() ![]() ![]() quote:Hamvraag: Waar is de turbo? | |
mighty_myte | vrijdag 31 juli 2009 @ 13:05 |
quote: ![]() hier een topic over dat ding: Grootste diesel ter wereld | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 18:14 |
Ik wil toch echt dat mijn motor zo groot wordt dat ik hem op mijn slaapkamer kan zetten voor de sier. Bij die grote diesel kan ik beter mijn bed in 1 van de cilinders zetten. | |
mighty_myte | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:20 |
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten. dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details. een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur. het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel. geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc. | |
TheFreshPrince | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:24 |
quote:Als we tegen mensen als Columbus, Armstrong, Diesel of Einstein hadden gezegd dat hun missie zinloos was, dan liepen we nu nog met stokken en stenen. Je moet mensen niet te laag inschatten. Daarnaast hoort "falen" bij het ontdekken en uitbreiden van je kennis... En ik wacht op de video van de werkende motor... ![]() Maar ook een video van een niet werkende motor kan vermakelijk zijn ![]() | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:43 |
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ... Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site. Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen. | |
oshiro | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:44 |
quote:Hee, er zijn mensen die motoren bouwen met enkel een opleiding tot bankwerker hoor. Het gaat er niet om dat er 500PK uit komt terwijl hij 1:30 loopt, het gaat er om dat het werkt, en de evaring en lol die je er mee krijgt. | |
oshiro | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:45 |
quote:Thermosyphon-koeling ![]() | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 20:56 |
quote:Oh, heet dat zo ? ![]() ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 31 juli 2009 @ 21:00 |
quote:Ik zou voor een W18 gaan, en dan zo'n kop erop. ![]() Het moet wel een beetje een uitdaging blijven natuurlijk. Maar als je de soepelste loop zoekt bij de meest simpele motor is de zes in lijn het best. In alle richtingen in balans, zonder kunstgrepen en contragewichten. | |
TheFreshPrince | vrijdag 31 juli 2009 @ 21:13 |
quote:Soepelste loop en simpel? Volgens mij kom je dan toch bij een ouderwetse luchtboxer van VW uit ![]() | |
oshiro | vrijdag 31 juli 2009 @ 21:21 |
![]() Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder ![]() Is van de Honda NR. | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 21:24 |
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaan ![]() quote: ![]() Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ? ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 31 juli 2009 @ 21:45 |
quote:Een boxer is gewoon één van de beste ontwerpen ![]() | |
2cv | vrijdag 31 juli 2009 @ 22:05 |
quote:De klepjes staan onder een hoek en de zuigers zijn nou niet bepaald rond. Overigens heb ik wel eens iets over die motor gelezen en ze hadden wat probleempjes met de zuigerveren ![]() | |
oshiro | zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:49 |
quote:Klopt ![]() ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:57 |
Daar heb ik nog niet eens aan gedacht ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 1 augustus 2009 @ 09:38 |
quote:Eigenlijk wel, het duurt alleen heel lang. Het wordt goed gedempt en is alleen bij de grotere varianten echt een probleem. Maar zo tegen de 2.5 liter houdt het wel op met de 4 in lijn, om die reden. quote:Klopt ja. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat de verhouding is tussen hoe sterk de krukas is in verhouding tot de grootte van de motor en hoeveel lagers je wilt. De grootte van het verschil hangt sowieso sterk af van de grootte van de motor. Maar ik denk dat je de balans van een viercilinder tov de zes in lijn overschat. Bovendien is het helemaal de vraag of je wel geinteresseerd bent in een trillingsarm nachtkastje. quote:Boxers zijn sowieso mooi. maar omdat de zuigers niet helemaal recht tegenover elkaar liggen schudden die ook over hun lengte-as. Maar als je de meeste soepelheid met de minste onderdelen wilt dan is de wankelmotor natuurlijk ideaal. Alleen zelfs citroen had er moeite mee dat werkend te houden. | |
oshiro | zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:40 |
Ik zou in eerste instantie gewoon een 1-cilinder proberen en er een oversized vliegwiel aan hangen. Boeit niet zo of ie onregelmatig loopt dan. | |
2cv | zaterdag 1 augustus 2009 @ 23:12 |
Ik zie wel even ![]() (en ja, ik ben stronteigenwijs) | |
Barcaconia | zaterdag 1 augustus 2009 @ 23:15 |
quote:Fryslân boppe ![]() | |
oshiro | zondag 2 augustus 2009 @ 00:56 |
quote:Ik zou dan echt zo ongeduldig zijn om hem van tevoren al te proberen ![]() ![]() | |
2cv | zondag 2 augustus 2009 @ 01:20 |
Hoe kan je ene motor die nog niet af is vantevoren proberen ? ![]() | |
oshiro | zondag 2 augustus 2009 @ 02:13 |
quote:Als je 1 cilinder af hebt ![]() ![]() Hoe ja je je brandstofvoorziening aanpakken trouwens? Pak je een standaard carb? Of maak je er zelf een? | |
TR08 | zondag 2 augustus 2009 @ 09:37 |
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker ![]() quote:Die is gewoon ruk ![]() quote:Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel. | |
Pietverdriet | zondag 2 augustus 2009 @ 10:01 |
Leuk topic. Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel. | |
PierreTT | zondag 2 augustus 2009 @ 11:06 |
quote: ![]() | |
oshiro | zondag 2 augustus 2009 @ 11:31 |
quote:Dat was nou juist het punt, dan krijg je dus de cilinderspoeling niet die je krijgt met dit ontwerp, omdat je niet zoveel kleppen kwijt kon. Dit blokje kon wel even 20.000 toeren per minuut lopen ![]() quote:Nee, zijn altijd wel meer cilinders geweest. | |
TR08 | zondag 2 augustus 2009 @ 12:53 |
quote:Whehe ja toen ik die pagina wilde zien liep een ander browservenster vast en moest ik naar de sportschool ![]() Heb hem net even terug gekeken, dat is wel eentje met meer cilinders. Maar je kunt dit soort grote motoren ook min of meer "per cilinder" kopen. Vier of drie is dan vaak het kleinste wat geleverd wordt. Wartsila gaat niet echt kleiner dan 5 zie ik net trouwens. Ik ben nog even aan het zoeken geweest....bij Maritieme techniek op de TU Delft hing altijd een foto van een 100.000pk drie/viercilinder maar ik vind die op internet niet terug ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 02-08-2009 13:17:03 ] | |
Weltschmerz | zondag 2 augustus 2009 @ 18:48 |
quote:Wel veel zescilinders van dat bedrijf. Op zich heb je natuurlijk bepaalde ideale verhoudingen van de cilindergrootte. Waarschijnlijk dat ze daarom ook bij 14-cilinders en dergelijke uitkomen. Maar het lijkt mij dat je dan bij zo'n 3 cilinder met balansassen moet gaan werken en bij een 4 cilinder eigenlijk ook, of je belast het schip en de bemanning met behoorlijk wat trillingen. Of het doet er bij lage toerentallen nauwelijks toe, dat zou ook nog kunnen. | |
oshiro | zondag 2 augustus 2009 @ 22:51 |
quote:Een viercilinder is qua massa exact in balans. Het nadeel van een viercilinder is dat het koppelverloop per omwenteling niet lineair verloopt. Zoektermen: Yamaha R1 Big Bang. Een viercilinder met een crossplane-krukas om dit varierende koppelverloop tegen te gaan. | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 17:44 |
quote:Op perslucht ? Lijkt mij niet. Het is een 4-takt, jewaits. En eerst gaat ie' op LPG (heb ik alleen een verdamper en een vlinderklep nodig) en als dat werkt ga ik misschien een carburateur in elkaar fabriekken. quote:Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken ![]() quote:Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ? quote:Ik houd het simpel: 2 middelste zuigers gaan omhoog, de 2 biutensten naar beneden. Dat lijkt mij minder te trillen. | |
Pietverdriet | maandag 3 augustus 2009 @ 17:56 |
quote:Nee http://en.wikipedia.org/w(...)compression_ignition | |
Weltschmerz | maandag 3 augustus 2009 @ 17:57 |
quote:Nee hoor, je rekent buiten de zijwaartse beweging van de zuigerstang. Als je het traject van een zuiger in twee stukken verdeeld, dan gaat hij in de eerste helft sneller omlaag, en in de tweede helft langzamer omlaag. De zuigerstang blijft immers even lang, terwijl die schuiner komt te staan. De zuiger die tegelijk omhoog gaat de eerste helft langzamer omhoog en in het tweede deel sneller. Dus komen ze elkaar niet in het midden tegen, maar daaronder. Je hebt dus netto massaverplaatsing binnen het blok, dus trilling. Ik zie niet hoe je dat met de krukas zou kunnen tegengaan. | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 18:39 |
quote:Interessant stukje ! | |
TheFreshPrince | maandag 3 augustus 2009 @ 18:44 |
quote:Is niet zo moeilijk. Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen ![]() | |
Pietverdriet | maandag 3 augustus 2009 @ 18:56 |
quote:Lees dat stuk op wiki maar even, dan snap je wellicht waar het om gaat. | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 18:59 |
quote:Al gedacht aan propaan of campinggas? Dan heb je enkel een drukregelaar nodig die op een gasfles kan, en moet je even de juiste mengverhouding vinden ![]() quote:Massa is primair in balans inderdaad ![]() quote:Je hebt gelijk, maar een viercilinder is de eerste cilinderconfiguratie die wat betreft verbrandingsvolgorde exact in balans is, en da's het punt ![]() Jij hebt het over de secundaire massabalans, die bijna te verwaarlozen is, vooral bij langere drijfstangen. BMW heeft zelfs al helemaal een radicaal ontwerp voor zijn tweecilinders: de twee zuigers zitten op dezelfde hoogte en gaan tegelijk omhoog en omlaag. De verbranding is wel om en om, en de trillingen worden gereduceerd met een balansas. Zij zien dus ook dat een nette loop belangrijker is dan mechanische balans, anders hadden ze de boel wel om en om gezet ![]() | |
Pietverdriet | maandag 3 augustus 2009 @ 18:59 |
quote:Mooi he? De truuk is dat je dus geen vlamboog krijgt, maar dat alle brandstof gelijktijdig ontbrand. Dus niet vanaf de bougie naar buiten zoals bij een benzine motor, of rond de inspuiting zoals bij een injectiediesel. De verbranding is dan optimaal, je verbruikt erg weinig brandstof en de temperatuur is relatief laag waardoor er geen stikstofoxiden ontstaan. Door de schraalheid van het mengsel ook nauwelijks tot geen roet. | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 19:02 |
quote:Inderdaad, zou een beetje een mengelmoes moeten zijn tussen dieselontbranding en indirecte brandstofinjectie. | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 19:03 |
quote:Overleeft de motor dat ook ? Overigens is er een ontwerpfoutje boven water gekomen: doordat de kleppen niet geheel ineen plat vlak zitten opent de inlaatklep pas helemaal vanaf 4,25mm. Bij de uitlaatklep is dat vanaf 2,95mm. Nog maar even puzzelen. | |
TheFreshPrince | maandag 3 augustus 2009 @ 19:11 |
quote:Yep, wordt veel toegepast zelfs ![]() http://www.gasotronic.nl/ http://www.ilovesponge.com/spongecars/diesel/diesel.htm http://www.lpginbouwstation.nl/diesel2.html [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-08-2009 19:17:09 ] | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 19:19 |
http://www.amt.nl/web/Nie(...)-bougie-vaarwel2.htm ^^ Nog iets over ontstekingen. Ik denk dat het wel iets is voor PietVerdriet ^^ | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 19:23 |
Dit topic wordt leuker en leuker ![]() | |
Weltschmerz | maandag 3 augustus 2009 @ 19:59 |
quote:Volgens mij dacht Fiat lang geleden ook dat het te verwaarlozen zou zijn toen ze besloten 4 cilinders van een liter of 6 naast mekaar te zetten voor een snelheidsrecord, waarna het geval uit mekaar trilde. Het is ook de reden dat de viercilinders in de auto-industrie maar niet groter willen worden dan 2.4 liter. Dat het bij langere drijfstangen minder uitmaakt klinkt wel heel logisch, misschien is dat de reden dat het in scheepsmotoren wel kan. quote:Maar bij een twee in lijn heb je toch een balansas nodig, dus dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit. Ik denk niet dat ze dat ook bij een 4 in lijn zouden doen. Ik neem aan dat ze dat doen om de verbrandingsslagen helemaal gelijkmatig te verdelen, wat anders niet lukt. Ik rij geen motor maar het lijkt me niet ideaal om onregelmatig koppel te hebben als je met het gas stuurt. quote:Volgens mij was dergelijke ontbranding ook iets wat met een nieuw soort wankelmotor zou kunnen. Die heeft dan geen excentrische rotor, maar een rotor die van vorm kan veranderen door te schanieren. Die zou sowieso lichter en efficienter zijn dan een wankel of zuigermotor, maar dan door die detonatie ineens nog een heel stuk sterker en efficienter worden. | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 20:11 |
quote:Dat klinkt logisch inderdaad. quote:Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt). quote:Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje: quote:Dat is een quasiturbine: ![]() | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 20:17 |
quote:Kruishoofd maakt het alleen mar erger omdat er meer netto massaverplaatsing is (extra drijfstang + wat glijlagers). Ik denk zelf dat het ook heel erg toerental afhankelijk is. quote:Wat een maf ding. Werkt het ook ? | |
TR08 | maandag 3 augustus 2009 @ 20:21 |
quote:Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op ![]() Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo... quote:LPG is propaan ![]() Liquefied Propane Gas wordt het ookwel genoemd ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof) | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 20:48 |
quote:Schijnt waanzinnig goed te rijden, en als bijkomend puntje ben je ook nog van dat stofzuigergeluid van een normale viercilinder af ![]() | |
oshiro | maandag 3 augustus 2009 @ 20:49 |
quote:Mja ik ken het inderdaad enkel als Liquefied Petroleum Gas ![]() Maar ik bedoel dus gewoon gasflessen van een kampeerwinkel ![]() | |
Weltschmerz | maandag 3 augustus 2009 @ 21:03 |
quote:Ik ben niet zo thuis in de scheepsmotorenmarkt, maar ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat overal waar het niet compact of plat hoefde het een zes in lijn zou zijn, of anders een V12. Vrachtwagens ook. Ik kan me niet voorstellen dat een kruishoofd wat uitmaakt, de verbinding tussen zuiger en krukas wordt immers niet korter of langer lijkt me. quote:Perfect krijg je het natuurlijk niet met 4 cilinders. Maar ik had me dit probleem van motorrijders nooit zo gerealiseerd, nu snap ik ook waarom men nog wel eens hele kleine V8tjes en zescilinders in een motorfiets hangt. quote:Die bedoelde ik ja. | |
2cv | maandag 3 augustus 2009 @ 21:45 |
quote:Nah. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Zowieso doe ik er ook te lang over allemaal om professioneel tekenaar te worden. | |
oshiro | woensdag 5 augustus 2009 @ 12:14 |
quote:Autodesk Inventor doe je inderdaad vrij lang over om alle functies te kennen (ik ken ze zelf ook niet allemaal). Maar de basis is eigenlijk best wel simpel ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 5 augustus 2009 @ 15:20 |
quote:Bij scheepsmotoren is van belang dat ze 1. Heel lang in het zelfde toerental blijven lopen 2. Niet heel erg kieskeurig zijn wat brandstof kwaliteit aan gaat 3. Niet staan te schudden | |
fokkerspy | woensdag 5 augustus 2009 @ 17:34 |
quote:Je bedoelt interessanter gezien de vele tips en info die nu voorbij komen. ![]() | |
oshiro | woensdag 5 augustus 2009 @ 17:41 |
quote:Da's voor mij hetzelfde ![]() ![]() Heb in de laatste Pionier (tijdschrift van de oude trekker en motorenvereniging) een mooi artikel staan over Werkspoor, staan ook veel andere artikelen in over motortechniek ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 5 augustus 2009 @ 17:45 |
Hier iemand die geen Autocad gebruikte maar gewoon papier voor een V8 motor. En dan bedoel ik niet het ontwerp, nee, een model van een V8, helemaal werkend http://www.yeesjob.com/v8engine.htm | |
Weltschmerz | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:35 |
quote:Zes in lijn dus. Je zou ook een boxer 6 kunnen nemen, maar dat is weer lastig met onderhoud en plaatsing. | |
2cv | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:41 |
quote:Das weer eens wat anders dan AutoCAD ![]() quote:Waarom trilt een 6 in lijn minder ? Wat is er lastig aan onderhoud en plaatsing bij een boxer-6 ? Ik zie het echt niet in. | |
Pietverdriet | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:49 |
Nog een leuk artikel over motoren met 2 tegengestelde zuigers per cilinder http://de.wikipedia.org/wiki/Gegenkolbenmotor ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Pietverdriet op 05-08-2009 18:54:18 ] | |
2cv | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:54 |
quote:Dat idee/principe ben ik ook al eens tegen gekomen. Ze bestaan er ook met een enkele krukas en aan elk uiteinde van de drijfstangen enorme tuimelaars. De krukas zit dan in het midden. | |
Pietverdriet | woensdag 5 augustus 2009 @ 18:56 |
quote:Grootste voordeel van deze motoren is dat de motor niet schokt of trilt, de kracht van de zuiger de ene kant op wordt opgeheven voor de zuiger die de andere kant op gaat zeg maar. Mijn vader had er eentje staan bij shell en liet me deze als jochie van 7 eens zien en verteld hoe die werkte. Hij kon er een gulden op zijn kant op zetten en die bleef staan | |
2cv | woensdag 5 augustus 2009 @ 19:00 |
Tof ! Toch zijn ze (volgens mij) geen succes geworden. Ik vraag me af hoe dat komt. Overigens trilt de versie met die enorme tuimelaars ook niet of nauwelijks, voor zover ik kan beredeneren. | |
Weltschmerz | woensdag 5 augustus 2009 @ 19:01 |
quote:Omdat die in alle richtingen in balans is. quote:Ik neem aan dat een je een motor zover mogelijk onderin een schip wilt hebben, en de aandrijfas niet onder een hoek wilt hebben. Als je daar dan een of twee platte brede motoren neerlegt heb je met de vorm van de romp te maken. Het meeste onderhoud zal bij de kop moeten gebeuren, en daarvoor hoef je dan dus niet tussen de kop van de boxer en de romp te gaan liggen. Boxers, V8's, V6-en, volgens mij is het allemaal puur voor de autoindustrie om compacter, lichter en met een lager zwaartepunt te kunnen bouwen. Maar het gaat in principe ten koste van de motor zelf. Een zes in lijn is lang en smal, dus heb je een boel loze ruimte onder de lange en hoge motorkap. In een schip is dat juist een voordeel. | |
Pietverdriet | woensdag 5 augustus 2009 @ 19:01 |
quote:Zijn tweetakt, wellicht dat dit de reden is? | |
2cv | woensdag 5 augustus 2009 @ 19:03 |
quote:Goede reden. Al vraag ik me af waarom ze niet als 4 takt uitgevoerd kunnen worden. | |
Weltschmerz | woensdag 5 augustus 2009 @ 19:24 |
Twee krukassen is sowieso een erg groot nadeel. Hoe het met één krukas zou kunnen heb ik geen beeld bij. Verder is hij erg breed. Het lijkt me lastig om er een viertakt van te maken, en kan ik mij voorstellen dat het perfecte evenwicht wordt verstoord door elke afwijking in de verbranding, en zelfs dat beweging van de motor of de constructie waar hij in hangt zelf dat kan verstoren. | |
oshiro | woensdag 5 augustus 2009 @ 20:02 |
quote:Kan wel en is ook wel gedaan, maar je hebt nauwelijks ruimte om je kleppen kwijt te kunnen. quote:Minder succesvol omdat meer onderdelen, door steeds betere technieken kon men dezelfde prestaties uit simpelere motoren halen ![]() | |
fokkerspy | vrijdag 7 augustus 2009 @ 19:34 |
Oh dat wist ik niet. Noem eens wat motoren dan als voorbeeld? | |
oshiro | zaterdag 8 augustus 2009 @ 00:42 |
quote:Ik kan er niet direct op komen, maar m'n vader heeft nog een boel oude tijdschriften over bizarre motorconstructies en dergelijke. Er is wel een zestaktmotor (zestakt ja) ontwikkeld in een dubbelzuiger-motor, daarbij draait de ene krukas met de helft van het toerental van de andere. quote: | |
2cv | zaterdag 8 augustus 2009 @ 01:02 |
Ik ken ook de vijftakt en de zestakt ![]() Nu ben ik overigens aan het kloten met de oliepomp. De distributie geschiedt door middel van 2 tandwielen. Geen gedoe met riemen of kettingen. | |
2cv | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:51 |
Zijn de tandwielen in een oliepomp anders dan de tandwielen in een aandrijving van iets ? Denk aan toleraties, speling, enzovoorts. | |
oshiro | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:04 |
quote:Nee, in principe niet. De vorm van een tandwiel wordt ook gewoon bepaald door de manier waarop de tanden langs elkaar glijden, elk tandwiel is wat dat betreft wel hetzelfde. Zolang de olie maar niet goed langs de twee zijvlakken van de tandwielen geperst wordt, en wel langs de buitenkant van het huis, zal het in principe wel goed gaan. Eventueel kun je ook kijken naar een eenvoudige plunjerpomp, daarmee heb je minder last van toleranties en je hebt geen tandwielen nodig. Heb je de spullen in huis om tandwielen te steken? Of ga eventueel gewoon voor total-loss-smering, gooi het er bovenin in en laat het er aan de onderkant gewoon weer uit lopen ![]() | |
2cv | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:56 |
Het zou kunnen zijn dat de speling, toleranties etc. iets anders zou zijn. Maar ik heb zowieso een tandwielfrees (profielfrees) nodig omdat een motor zonder tandwielen niet werkt (of ik moet kettingwielen en een ketting uit het schap plukken op mijn werk maar dat wil ik niet ![]() Plunjerpomp heeft geen constante opbrengst. Dan is de oliedruk net 0 op het moment dat er iets enorm op wrijving belast wordt. En dan krijg je zoveel slijtage joh ![]() Maargoed, ik ontwerp wel 2 kleine tandwielen met een enorme modulus. Dat prop ik dan weer in ene huisje en klaar is mijn pompje. | |
oshiro | zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:02 |
quote:True ![]() quote:Ook waar ![]() quote:Moet je wel even kijken hoe je dat gaat doen, ik denk dat je dan wel een heel speciale frees moet hebben. | |
2cv | zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:06 |
Misschien. Maar er is meer wat ik moet bestellen om deze motor te bouwen. Is geen ramp. | |
oshiro | zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:32 |
quote:Ah ok. Ik blijf het een gaaf project vinden ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 8 augustus 2009 @ 23:18 |
quote:Wat is jouw baan/opleiding dan ? | |
oshiro | zondag 9 augustus 2009 @ 00:05 |
quote:In between jobs at the moment ( ![]() ![]() | |
2cv | zondag 9 augustus 2009 @ 01:04 |
Klinkt goed ! Mag ik vragen wat je voorheen gedaan hebt ? | |
oshiro | maandag 10 augustus 2009 @ 02:27 |
quote:Bij de Albert Heijn werken ![]() ![]() Ik klus af en toe bij bij Scania, daar werkt m'n pa ook. Vaak remvoeringen reviseren (mongolenwerk), maar zaterdag heb ik meegeholpen om een storing uit een SCR-systeem te halen (troep is dat overigens). Dat omdat ze mensen te weinig hadden, en niemand er verstand van had ![]() Wel mooi overigens bij het devalueren van de storingscodes, dan moet de katalysator in de uitlaat worden opgestookt tot boven de 320 graden, en het koelwater moet boven de 70 graden uitkomen (dit omdat de katalysator dan met AdBlue kan worden gebruikt en zich ook helemaal schoonbrandt). En wat is een makkelijkere manier om dat te doen dan de boel aan de laptop te hangen en dat ding alles te laten afhandelen? Laptop laat dat ding een half uur achter elkaar op 1300 toeren lopen (aardig wat) met de uitlaatrem op 40%, dan wil ie wel warm worden. Het mooie is dus dat het om een 16-liter V8 gaat met 500 pk, dan heb je toch een leuk muziekje opstaan ![]() | |
2cv | maandag 10 augustus 2009 @ 03:13 |
Klinkt geyl ! Overigens wil ik de distributie toch met een ketting doen en ook een aantal standaard onderdelen (kettingen met bijbehorende tandwielen) gewoon kopen. Want anders wordt het echt te ingewikkeld, vrees ik. | |
oshiro | maandag 10 augustus 2009 @ 11:22 |
quote:Dat zou best kunnen inderdaad... Heb je ook een verdeler tot je beschikking trouwens? | |
Weltschmerz | maandag 10 augustus 2009 @ 11:35 |
quote:Ik weet niet aan hoeveel pk's en toeren je denkt, maar zou je daarvoor niet gewoon wat fiets of brommeronderdelen van de plank kunnen trekken? Die kunnen aardig wat krachten hebben, en je hebt ze natuurlijk overal in allerlei maten. | |
2cv | maandag 10 augustus 2009 @ 15:33 |
Nou, het bedrijf waar ik heb heeft geen fiets en brommeronderdelen, dus zal ik het met heftiger (en professioneler!) spul moeten doen. Taperlock klembussen enzo. Een verdeler heb ik (nog) niet, mar als ik die motor serieus ga bouwen moet ik maar zo'n ding op de kop tikken. 2e hands natuurlijk ![]() | |
oshiro | maandag 10 augustus 2009 @ 15:53 |
quote:Ja inderdaad, ze zijn aardig aan de prijs altijd ![]() | |
fokkerspy | maandag 10 augustus 2009 @ 21:02 |
quote:Hier raak je mij kwijt.Welk programma gebruik je dan hiervoor want dit klinkt wel iets wat ik mischien later zelf kan gaan gebruiken. | |
oshiro | maandag 10 augustus 2009 @ 23:44 |
quote:Hele dure specifieke Scania-spullen ![]() Telkens als er een kabelbreuk in komt repareer ik die weer, tot in den treure, want een nieuwe VCI is gewoon ontzettend duur ![]() Ik heb overigens vandaag met m'n pa dat Wolseley-motortje achter het tuinhuis vandaan getrokken, ik wil er toch aan gaan werken. In ieder geval op een onderstel zetten en er een hoes voor maken zodat ie hanteerbaar is en zonder zorgen buiten kan staan. Hij vonkt helaas niet meer, maar ik denk dat de contactpuntjes wat roestig zijn geworden. Zal er wel wat foto's van maken, hij ligt half open, regulateurmechanisme en nokkenastandwielen zijn allemaal te zien. Erg leuk ding ![]() | |
2cv | dinsdag 11 augustus 2009 @ 00:14 |
Foto ? | |
Sjibble | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:44 |
Ik wil een 3d-printer ![]() OT: Als je blokje af is, bouw dan ook een skelter waar je het blokje op kan monteren. Heb je een soort van prototype auto ![]() Wat gaat dit blokje in totaal eigenlijk kosten? Ik zou ook wel iets willen bouwen ![]() | |
oshiro | dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:07 |
quote:Daar heb je in dit geval helemaal niks aan ![]() Een CNC-bank, 5-assig minimaal, dat zou wel eens van pas kunnen komen ![]() quote:Zal er wel een paar maken ![]() | |
2cv | dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:08 |
quote:Misschien, als de motor erg goed blijkt te werken, bouw ik wel iets wat rijdt en aangedreven wordt door de motor. Lijkt mij ook wel gaaf. Maar eerst de motor maar eens. Wat het kost weet ik niet. Eerst het ontwerp maar eens. | |
2cv | dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:10 |
quote:Als ik niet verkeerd geteld heb met mijn assen kan mijn blok op en 3-assige freesbank gebouwd worden. Echter, dan moet de kop wel een paar keer in een andere positie gezet worden. 3D printer is leuk om een prototype te maken ![]() | |
oshiro | dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:12 |
quote:Precies, maar dan moet je wel wat compromissen sluiten inderdaad, zoals omspannen, en dat je geen ronde vormen kunt frezen. Een 5-assige CNC-bank kan dat wel ![]() ![]() quote:Een niet-werkend prototype, want de materialen die die dingen gebruiken stellen niks voor. Vaak een soort was, zand of kunststof. 2CV, check trouwens deze post even: [PTA SC] Daihatsu HiJet @ 1295 cc Foto's van de Wolseley maak ik denk ik morgen, ik maak morgen even een onderstel van een paar nette balken voor hem dus ik ben er sowieso mee bezig. | |
2cv | dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:22 |
* 2cv is het op alle punten eens met Oshiro. Wat heb jij trouwens allemaal voor leuke machientjes staan ? Een ouwe motor, een ouwe carterpillar, en op de achtergrond zie ik nog veel meer moois staan. | |
oshiro | dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:41 |
quote:Die Cat is niet bij mij. M'n vader heeft al eens geholpen om de Cat van de oude man in het filmpje te reviseren, en nu kwam iemand met deze langs omdat hij een beetje herrie maakte. Dit is dus in de schuur van die man ![]() En er staat niet zo heel veel meer in die schuur, twee caravans en 200 ton graan, een klein beetje gereedschap en dan heb je het wel gehad ![]() Maar ik heb nog wel meer geinige dingetjes ![]() Vandaag een nieuw dempertje op een oude Briggs & Stratton-aggregaat gebouwd (bj. 1974) | |
2cv | dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:48 |
Dat nieuwe dempertje is orgineel, imitatie of zelf gebouwd ? | |
oshiro | dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:50 |
quote:Origineel B&S, was nog leverbaar ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 12 augustus 2009 @ 00:13 |
Dat hoort zo ![]() | |
oshiro | woensdag 12 augustus 2009 @ 01:36 |
quote:Ik weet het ![]() Die Wolseley is wat motor betreft natuurlijk veel leuker. Die kun je gewoon in de tuin zetten, vrolijk laten tuffen. Heeft enkel maar 1,5 pk, beetje weinig voor een aggregaat ![]() | |
2cv | woensdag 12 augustus 2009 @ 02:31 |
Bus ? Wat voor bus ? Er zijn trouwens meer mensen op het idee gekomen een motor te bouwen ![]() http://www.mcnb.nl/html/ahrens_fox_brandweer_wagen.html (beetje scrollen, het ding heeft een motor) http://www.mcnb.nl/html/ws__viercilinder_benzine_motor.html http://www.mcnb.nl/html/4_5cc_zijklep_motor.html http://www.mcnb.nl/html/dieselmotor.html | |
Sjibble | woensdag 12 augustus 2009 @ 02:49 |
Maak een blokje dat op methanol loopt. Maar dan rond de 10cc geloof me, daar komen pk´s uit ![]() 2,5cc heeft een anderhalve pk!! ![]() | |
Sjibble | woensdag 12 augustus 2009 @ 03:06 |
BTW, overweeg je niet om een kleploze motor te maken? Je zou ipv kleppen bijv roterende in en uitlaatpoorten kunnen maken, zoals de oude zundappjes hadden (als ik het goed heb, en dan alleen de inlaat). deze wordt dan aangedreven door de krukas. Snappie? Ik wil ook wel een blokje in elkaar knutselen (a la poging wagen). Eerst in 3D. En mocht het toch werken in een logische wijzen heel misschien laten maken ![]() En dan wel zo simpel mogelijk. Ik zou bijv willen beginnen met een 2takt. Misschien een cilinder maken die onder mijn MT5 past ![]() Maargoed, het kan toch hard falen ![]() ![]() ![]() Maar wat het nou kost om iets uit een CNC te laten komen... even zoeken.. | |
oshiro | woensdag 12 augustus 2009 @ 09:42 |
quote:Da's nitro wat jij bedoelt ![]() quote:En blokjes met roterende inlaat zijn tweetaktjes. En CNC is duur... En cilinders zijn niet zooo ingewikkeld. Als je hem maar wel naar Powerseal brengt ofzo om er een nikasil wand in te laten maken ![]() ![]() Je zou eerst eens kunnen beginnen met een Stirlingmotor, da's eenvoudiger, en zeker wel haalbaar. | |
2cv | woensdag 12 augustus 2009 @ 11:32 |
Nikasil zit volgens mij ook in de cilinders van de motoren van 2cv's. Maar houdt dat in dat je de zuiger en cilinder beide van hetzelfde staal kan maken, de cilinder aan de binnenkant kan laten 'vernikasileren' (of hoe dat ook maar heet) en dat je dan een goede cilinder hebt ? | |
oshiro | woensdag 12 augustus 2009 @ 14:17 |
quote:Als de boel van staal is zit er sowieso geen nikasil in. Gietijzer met een aluminium zuiger klinkt een stuk aannemelijker ![]() Aluminium cilinders hebben vaak een chroomwand of een nikasil-wand. En vernikasileren noemen ze vaak gewoon "nikasillen" ![]() M'n busje is trouwens een Renault Master T35D, type 1. De Quasimodobus ![]() ![]() Da's niet de mijne overigens, maar daar ga ik een dezer dagen naar kijken. | |
2cv | woensdag 12 augustus 2009 @ 15:46 |
Hip busje ! Ik ben meer ene Citroën-fan, maar die hoekige Renault-busjes hebben ok wel wat. Het is duidelijk dat ik ontzettend weinig af weet van metaal legeringen. Zelf had ik het idee alles van staal te maken maar dan de cilinder en de zuiger van net even andere soorten zodat het niet op elkaar in vreet. Zo hoop ik dat de uitzettingscoefficienten zo veel mogelijk gelijk zijn zodat er niets vast loopt. maar helaas is mijn materialenkennis niet bijster groot ![]() | |
Sjibble | woensdag 12 augustus 2009 @ 16:27 |
quote:Idd, nitro ![]() Stirlingmotor. Ik zal eens kijken ![]() Wat kan een geintje als CNC dan kosten? | |
2cv | woensdag 12 augustus 2009 @ 16:51 |
Wil je een CNC freesbank kopen of gewoon een bedrijf iets CNC laten frezen ? Een CNC freesbank is erg duur, enige duizenden euro's. Laten frezen is minder duur, maar dat hangt compleet af van het ontwerp. | |
oshiro | woensdag 12 augustus 2009 @ 20:14 |
quote:Een goeie zware freesbank, handmatig, kost je toch al een rug of 10 (euro). Voor CNC... de ondergrens ligt op een euro of 5000 voor een klein bankje denk ik. De bovengrens... ik denk niet dat die er is ![]() ![]() ![]() En ja, ik had liever ook een Citroen HY gehad ofzo ![]() ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 13 augustus 2009 @ 02:46 |
Als ik opgewonden zou worden van techniek zou ik klaar komen op dat filmpje. | |
oshiro | vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:35 |
Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje. Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten). Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650. Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren. Totaalplaatje: ![]() ![]() Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep): ![]() ![]() Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door: ![]() ![]() ![]() En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ![]() ![]() ![]() Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden. Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen. Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen. De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen ![]() Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over. [ Bericht 2% gewijzigd door oshiro op 21-08-2009 14:55:30 ] | |
2cv | vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:56 |
![]() ![]() ![]() ![]() Ik zou absoluut een topic starten over het opknappen/restaureren van dit motortje. Ik wil het kunnen volgen ! Wat mijn motor betreft: ik heb op mijn werk het 1 en ander uitgeplozen (o.a. namen + websites van leveranciers opgezocht) en daar ga ik later eens mee stoeien. Ik wil de distributie bijvoorbeeld met een ketting doen en niet met tandwielen. Dit komt wat beter uit in het ontwerp, vind ik. Maar eerst ga ik mij deze week wat toeleggen op mijn BX. Ik wil die zo ver mogelijk af hebben. | |
oshiro | vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:08 |
quote:Dan doe ik dat ![]() Zou je het geloven als ik zei dat ik die foto's met m'n telefoon heb gemaakt? ![]() ![]() quote:Ah ja ![]() En je BX is ook een neverending story ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:14 |
Ontsteking besteed ik uit ![]() Ik maak eerst het ontwerp zonder ontsteking (maar met bougies) en ga dan bij een collega zeuren. De electrabeun is dat ![]() | |
oshiro | vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:50 |
quote:Ah ok ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:26 |
Ik zat al te denken aan magneto-ontsteking ja ![]() | |
oshiro | vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:45 |
quote:Moet wel goedkomen ![]() ![]() Ik heb net de ontsteking van de Wolseley gefikst, hij wilde niet meer vonken. Contactpuntjes schoongemaakt en hij deed het weer. Ik weet meteen hoe iemand met een hartaanval zich voelt nadat ie een defibrillatieschok heeft gehad ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:51 |
Kijk je wel uit met dat soort grappen ! Het klinkt misschien onlogisch, maar als dat soort klappen niet meteen voor ellende zorgt (op pijn na) kunnen je nieren moeilijk gaan doen. Misschien is het een idee om alle risico's uit te sluiten en even te bellen met de huisarts ofzo. Ik heb namelijk nog nooit klachten gehad na een defibrilatieschok, en ik heb er toch echt al een paar gehad ... | |
oshiro | vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:12 |
quote:Mja dit valt wel mee vergeleken met dat wat jij allemaal moet doorstaan hoor (ik had de boel gelezen ![]() ![]() Als ik last blijf houden ga ik uiteraard wel langs ![]() | |
2cv | vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:40 |
Dat kan ook, maar bij twijfel bel een dokter. |