abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60953117
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.



De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

De naam alleen al klinkt geweldig

25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!

Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.

In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!

Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1

[ Bericht 4% gewijzigd door mighty_myte op 19-08-2008 14:55:22 ]
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60953181
ja, maar waarvoor is het dan?
*Hosselcopter*
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:45:33 #3
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_60953241
Scheepsdieseltje gok ik.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_60953255
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
pi_60953359
Het is een aandrijfmotor van een containerschip.
Weet even niet meer welke, moet ik even googlen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60953411
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:43 schreef Dibble het volgende:
ja, maar waarvoor is het dan?
En waar koop je zoiets?
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_60953427
Laat liever die turbo eens zien dan
pi_60953621
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:50 schreef daftme het volgende:

[..]

En waar koop je zoiets?
Volgens mij in Korea.
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:51 schreef 1299 het volgende:
Laat liever die turbo eens zien dan
Zoiets?

Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60953685
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
pi_60953725
Sweet mother of Jesus!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:00:06 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_60953760
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:46 schreef garfield_rules het volgende:
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
pi_60953765
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:51 schreef 1299 het volgende:
Laat liever die turbo eens zien dan
Die turbo zal lekker fluiten
pi_60953783
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:

[..]

leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
lezen is moeilijk ja, heb begrip
pi_60953928
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.
Hij kan 157 miljoen kilo meenemen, dan is die 6,3 miljoen kilo brandstof wel te doen.

Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60954044
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:05 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.

[ afbeelding ]
Indrukwekkend apparaatje...

Zat wärtsilä niet ooit achter het scheepvaartmuseum in Amsterdam?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:10:55 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60954114
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Volgens mij kunnen die scheepsdiesels een deel van de cilinders uitzetten zodat ze zuiniger varen als ze eenmaal op snelheid zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_60954172
Even een krukas(je) van de RTA96-C

pi_60954228
Paar zuigertjes



Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
pi_60954287
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.

En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
pi_60954406
Waar is het roetfilter
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:27:54 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_60954623
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:13 schreef Juup© het volgende:
Paar zuigertjes

[ afbeelding ]

Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
Zulke zuigertjes mogen ook wel met 1820 liter per cylinder
pi_60954669
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:41 schreef mighty_myte het volgende:
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.

[ afbeelding ]

De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

De naam alleen al klinkt geweldig

25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!

Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.

In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!

Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
De emma mearsk (en de andere 6 zusterschepen) heb ik in het echt gezien, echt zwaar gestoorde dingen.

En op de ebba mearsk heb ik zelfs nog gelopen!
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
pi_60954764
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:19 schreef 1299 het volgende:
Waar is het roetfilter
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.
't Is vreemd genoeg best een schoon ding.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60954820
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:12 schreef Juup© het volgende:
Even een krukas(je) van de RTA96-C

[ afbeelding ]
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_60954867
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 15:15 schreef unlisted_user het volgende:
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.

En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
Een ouwe maat van me werkt aan zulke dingen op schepen. Ik zal hem wel eens om wat leuke info vragen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')