quote:Siting of sparking plug or fuel injector
The siting of the sparking plug electrodes in the combustion chamber of the petrol engine was early recognized by H.R. Ricardo as being one of the important factors controlling
pinking or detonation, this being an abnormal condition of combustion described later. To achieve what Ricardo termed the highest useful compression ratio (usually abbreviated to HUCR) and be free from detonation, the distance of flame travel within the combustion chamber must not be unduly
long in any one direction. This ensures that there is least time available for a detonating pressure wave suddenly to build up ahead of the flame front. A short flame travel is beneficial for rapid and efficient combustion with least emission of unburned hydrocarbons. A further compromise usually sought in siting the sparking plug is that preferably its electrodes should initiate combustion in the hottest and therefore exhaust valve region of the combustion chamber, so that the flame front travels from the hottest to the coolest parts. On the other hand the plug electrodes also need to be cooled and scoured of any residual exhaust products by the incoming fresh cylinder charge.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 01:50 schreef 2cv het volgende:
Speciaal voor de ingenieurs onder ons heb ik een vraag.
Ik ben bezig om in autoCAD een motor te ontwerpen. Boring 60mm, slag 70mm, 4 cilinders en de cilinders staan netjes in een lijn. Als ik die motor ooit bouw (wat nog lang niet zeker is), moet die op mijn werk te bouwen zijn en dan is het gemakkelijk als alles redelijk recht en haaks is. Dus dat de kleppen en bougies netjes verticaal in de motor zitten en niet onder een (maffe) hoek. Daarbij wil ik ook redelijk gangbare bougies gebruiken zodat ik geen zoektocht van 8 jaar heb naar de juiste bougies of zelfs de bougies zelf zou moeten maken. Dit laatste om de slagingskans van het project (indien ik de motor ooit echt bouw) te vergroten. Echter, dit stuit bij mij op een probleem: wat is een goede positie van de kleppen en de bougie ten opzichte van elkaar in de cilinder ? Moeten die allemaal op 1 lijn liggen (dat wordt krap) of mogen ze in een driehoek ten opzichte van elkaar gepositioneerd worden (dan heb ik een stuk meer ruimte).
Hier een plaatje om het geheel te verduidelijken:
[ afbeelding ]
De grote cirkels stellen de cilinders voor. De kleinere cirkels zijn de bougies en de kleppen.
B = bougie
K = klep
In de linker cilinder staat alles in 1 lijn, in de rechter cilinder staat alles in een driehoek ten opzichte van elkaar. Bij welk ontwerp zou de motor het beste lopen indien ik het hele spul ooit echt ga bouwen ?
Ik denk dat het meer voor de hobby is dan voor praktisch gebruik, 2cv kennendequote:Op dinsdag 28 juli 2009 07:59 schreef SadKingBilly het volgende:
Niet om je te ontmoedigen.. Maar voor een kwart van wat je kwijt bent aan het zelf maken van een motor (en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen zo niet honderden uren die erin gaan zitten, dat zal wel hobby zijn) heb je een goed lopende kitmotor die je "alleen" nog in elkaar hoeft te zetten.
Dan heb je een moderne motor met een acceptabel vermogen en verbruik die ook nog op goedkeuring door de RDW kan rekenen. Bovendien, als je het hebt over toleranties van 1/100 heb ik niet het idee dat zo'n motor erg lekker zal draaien. 1/1000 nauwkeurig klinkt in mijn ogen al een stuk beter
In ieder geval succes met wat je ook besluit!
Bedankt voor het citaat, maar hieruit kan ik nog niet helemaal halen waar de bougie en de kleppen geplaatst moeten worden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:11 schreef PierreTT het volgende:
De positie van de bougie is in ieder geval wel van belang, ik heb even een stuk gequote uit een boek...
[..]
Waarom ? Volgens mij maakt dat niet uit. Overigens denk ik dat ik de kop CNC ga frezen voor nauwkeurigheid enzoquote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:14 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Qua motorische inspanningen, sorry geen flauw idee, ik weet wel dat het machinaal bewerkeng van ontwerp 1 de makkelijkste is, dit omdat je toleranties kan hanteren van 1/100ste
jawel hoor. Er komt een soort 'deuk' in de kop, dat wordt de verbrandingsruimte.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:15 schreef MUZZ het volgende:
als je alles recht wil zetten dan wordt je klep ook niet recht maar scheef te zitten en als je het voor elkaar zou krijgen dan is de kop vlak en is er geen plek voor benzine an lucht mengsel.
Hmz, zo te horen heb jij er meer kaas van gegeten dan ik. Maar ik weet dat alles onder een hoek zorgen zorgt voor en eenvoudiger manier van produceren en dat telt wel mee aangezien ik die motor wellicht zelf ga bouwen. Maar wellicht is het een oplossing om de hoeken van de verbrandingskamer in de kop een raduis te geven van 5mm. Dat zal dan nog LANG geen perfecte motor worden, mar wellicht lost het het 1 en ander op ?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen, de verbrandingskamer moet zo veel mogelijk een bol benaderen en door de kop een "schuin dak" te geven benader je de bol meer dan waneer je er een platte kop van maakt.
Motoren met een platte kop weerspiegelen het engineerings niveau van ongeveer 1890 a 1910, denk dan aan zijklep motoren.( op bv de allereerste motorfietsen)
Met een platte kop verval je in een endles loop probleem; om de compressie voldoende hoog te maken hebben de (2) kleppen ruimte nodig die je niet hebt omdat je de compressie op een redelijke waarde wilt hebben.
daarop kun je als oplossing de kleppen groter maken(om toch voldoende te kunnen spoelen bij geringe lichthoogte) en de boring/slag overvierkant(grotere boring dan slag) maar daardoor komt de detonatie weer dichterbij waardoor je de compressie weer moet verlagen,enz enz enz
Het antwoord daarop is een zij-klepper met een nog ongunstigere verbrandingskamer en dus ook nog slechtere prestaties, denk aan 1 cilnder 500 cc met 5 a 10 pk.
Bovendien krijg je met een platte kop zeer slechte spoel eigenschappen waardoor er dode zones in de verbrandingsruimte ontstaan welke weer voor detonatie zorgen waardoor je ook de compressie niet kan verhogen.
Het zijklep systeem is niet voor niets zeer snel aan zijn eind gekomen, een platte kop levert gewoon geen prestaties, het ding loopt en draait rond en als je hem groot genoeg maakt kun je ook nog wat energie van de krukas aftakken maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad.
Maak niet de denkfout: een diesel heeft(had voorheen) toch ook een platte kop?, een diesel is wat anders dan een benzine motor....
Al in 1915 oid hadden ze door dat de kleppen onder een hoek moeten staan.....
Ik denk dat je er beter aan doet om je eerst eens wat beter te informeren over de geschiedenis van de verbrandings motor, veel van de problemen die je gaat tegenkomen (door gebrek aan kennis) zijn al eerder door mensen opgelost door een andere constructie te kiezen.
Zoals je het nu voorstelt voorzie ik een mislukking....
Je angst voor lastige bougies is daarbij geheel onnodig en geeft ook een beetje aan welke kennis je mist; bougies zijn er in 10.000 uitvoeringen en gewoon bij iedere auto onderdelen vakhandel te bestellen, van superklein ( M10 schroefdraad) met lange schacht tot ultra kort en dik en in alle warmte gradaties die je maar wilt, geloof me; die bougies zijn nog de minste van de problemen die je gaat tegenkomen....
Geen flauw ideequote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:41 schreef Sjibble het volgende:
Ga voor de linker, aangezien daar de ontbranding in het midden begint (bougie), en zo beter verbrandt en misschien zelfs meer vermogen levert. De ontbranding is dan zeg maar rond, ipv ovaal. Snappie?
Maar het is net wat makkelijker is. Het rechter ontwerp is namelijk net weer zo dat er meer ruimte tussen de kleppen en de bougie zit.
Waar ga je de motor voor gebruiken?
Het nadeel aan tweetakt is dat je de spoelpoorten niet af kan stellen. Bij een motor met 'echte' kleppen kan je nog wat klooien met klepspeling. Daarbij moet je dan ook het carter veel meer doorrekenen (compressie in het carter om het lucht-olie-brandstof mengsel in de verbrandingsruimte te persen) en zie je geen stoterstangen en tuimelaars bewegenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:58 schreef boegschroef het volgende:
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas.
Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp.
Dat weet ik, maar als je alles royaal verneukt ben je niet superveel geld/tijd/materiaal kwijt!quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:32 schreef 2cv het volgende:
Het aantal cilinders doet er niet toe. Er moeten bij een viertakt motor altijd minimaal 2 kleppen en 1 bougie in de cilinder.
of juist niet, aangezien je er geen poorten in kan frezen die enigzins prestatie kunnen leveren.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:58 schreef boegschroef het volgende:
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas.
Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp.
En ik weet hoe het niet moetquote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:56 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar als je alles royaal verneukt ben je niet superveel geld/tijd/materiaal kwijt!
Neem als voorbeeld eens een boxermotor uit een keverquote:Op dinsdag 28 juli 2009 17:15 schreef 2cv het volgende:
[..]
En ik weet hoe het niet moet![]()
Mijn plan is om 4 losse koppen te maken waar ik de losse onderdelen (tuimelaars en dergelijke) van af kan halen. dan kan ik (hopelijk) redelijk eenvoudig andere koppen maken.
Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij.
Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen.
Het ding krijgt gewoon klepstoters en tuimelaarsquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij.
Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen.
PM verstuurd !quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:35 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld![]()
2cv, ik heb nog een groot ander stuk gevonden over de plaatsing van kleppen en bougies etc... PM anders even
Dit is toch wel heel erg simpel gesteld hoorquote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:24 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed:
Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen.
Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu.
Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in.
[ link | afbeelding ]
Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden.
Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat!
Ik geloof best dat je gelijk hebt hoor, dat is het punt niet, maar ik wil het ding zo ontwerpen dat ik hem ooit op mijn werk kan bouwen. En dan moet het ontwerp redelijk simpel zijn. (Rare) hoeken zijn dan erg vervelend.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:24 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed:
Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen.
Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu.
Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in.
[ link | afbeelding ]
Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden.
Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat!
Klopt uiteraard dat er meer bij komt kijken, ik stel het erg simpel. Maargoed, je gaat ook geen hypermoderne V10 bouwen als je een eigen motor bouwt dus alles moet simpel, en daar komt mijn reactie dan ook op neer.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef oshiro het volgende:
[..]
Dit is toch wel heel erg simpel gesteld hoorDingen als gassnelheid (daarmee ook grootte van je in- en uitlaatkanaal en kleppen), turbulentie, temperatuur, compressie, squish, etcetera zijn zeker net zo belangrijk als de klephoek.
Ik weet trouwens niet hoe je je paint uit wil leggen, maar normaal gebeurt het aanzuigen, comprimeren, ontbranden en wegpersen van het gasmengsel in 4 verschillende slagen. Misschien ben ik een beetje slaperig, maar ik snap het niet
Ik denk dat (tot op zekere hoogte) het mechanisch simpelste ontwerp het beste is.
En dit is helemaal niet waar zelfs. Vooral met betrekking tot schaalverkleining en -vergroting gebeuren er heel erg vreemde dingen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:42 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Klopt uiteraard dat er meer bij komt kijken, ik stel het erg simpel. Maargoed, je gaat ook geen hypermoderne V10 bouwen als je een eigen motor bouwt dus alles moet simpel, en daar komt mijn reactie dan ook op neer.
Het mechanisch simpelste ontwerp is zeker niet het beste, maar als je een motor wilt die gewoon draait en verder niets hoeft te doen is het wel het beste. Daarom laat ik 3 dingen zien die mogelijk zijn.
Grootte van het kanaal en van de kleppen kun je het beste afleiden van bestaande motoren in verhouding tot boring/slag en toepassing van de motor, compressie en dergelijke ook. Dat is allemaal niet zo gek ingewikkeld. Klephoeken kan dat niet omdat het dan blijkbaar allemaal te ingewikkeld wordt (en dat is het ook).
Ja, daar moest ik ook aan denken. Dat leek me nooit zo'n heel ingewikkeld concept, zo eenvoudig dat je je afvraagt of het niet teveel eer is om dat op de kofferklep te vermelden. Maar volgens mij is het ook wel veel eerder toegepast, in het begin van de 20e eeuw. Misschien om dezelfde problemen te vermijden die hier genoemd zijn?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:35 schreef PierreTT het volgende:
Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld![]()
Dan moet je twee nokkenassen hebben, 1 nokkenas kan de kleppen namelijk maar in 1 richting duwen. Anders krijg je bizar ingewikkelde systemen zoals in Ducati's Testastretta-kop. Erg ingewikkeld dusquote:
Dit is een zijklepper, da's inderdaad echt extreem simpel. Wordt toegepast in zo goed als alle Briggs & Stratton grasmaaiers, slechts 1 nokkenas nodig ook, die ook nog dicht bij de krukas ligt (dus geen distririem nodig). Nadeel is dat er weinig power in zit en de verbrandingsruimte niet super efficient is. Maar als TS zoiets maakt zal het gegarandeerd werkenquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:08 schreef 68Chevelle het volgende:
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen
[ afbeelding ]
Goeie... toen ik die foto postte moest ik inderdaad denken aan het berekenen van de hoeken voor die nokkenas, kan inderdaad een pijnlijke klus wordenquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:09 schreef oshiro het volgende:
[..]
Dan moet je twee nokkenassen hebben, 1 nokkenas kan de kleppen namelijk maar in 1 richting duwen. Anders krijg je bizar ingewikkelde systemen zoals in Ducati's Testastretta-kop. Erg ingewikkeld dusDan kun je net zo goed meteen een 4-klepper bouwen, maar dat is mechanisch weer een stuk ingewikkelder.
Nee dit is weer iets anders, dit is een blok met stoterstangen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:08 schreef 68Chevelle het volgende:
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen
[ afbeelding ]
Waarmee je uiterlijk gezien op zoiets moet uitkomen:
[ afbeelding ]
Nee hoor, keurig gifje, alleen heb ik soms ietwat last van sarcasme, ik zal erop lettenquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nee dit is weer iets anders, dit is een blok met stoterstangen.
Nokkenas ligt onder, via lange stoterstangen wordt de beweging naar boven geleid, en via tuimelaars omgedraaid.
Bij een blok met zijkleppen heb je geen kleppendeksel, de kop kan er in een keer vanaf gehaald worden:
[ afbeelding ] (yep een klotegifje ja)
Mja veel mensen van FOK! zijn erg druk, dus het gaat niet zo soepel als ik graag wilquote:Op woensdag 29 juli 2009 12:57 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Nee hoor, keurig gifje, alleen heb ik soms ietwat last van sarcasme, ik zal erop letten
BTW, ff tussendoor, hoest met je Afrika Challenge atm?
Kloptquote:Op woensdag 29 juli 2009 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, daar moest ik ook aan denken. Dat leek me nooit zo'n heel ingewikkeld concept, zo eenvoudig dat je je afvraagt of het niet teveel eer is om dat op de kofferklep te vermelden. Maar volgens mij is het ook wel veel eerder toegepast, in het begin van de 20e eeuw. Misschien om dezelfde problemen te vermijden die hier genoemd zijn?
quote:Any reader who takes an interest in vintage cars is likely to know that a 1920s 3 litre Bentley, for example, has two sparking plugs serving each cylinder with one on either side. In fact it was not uncommon practice during that era for designers of high-grade passenger cars to employ twin sparking
plugs, especially those associated with firms that also manufactured aircraft piston engines. For the latter it early became conventional practice to use two sparking plugs per cylinder, each served by its separate magneto ignition system. This duplication was partly for reasons of reliability and partly to promote more rapid combustion by initiating two flame fronts from opposite sides of the combustion chamber.
Thuis, ik zit nu op mijn werkquote:Op woensdag 29 juli 2009 13:10 schreef oshiro het volgende:
[..]
Mja veel mensen van FOK! zijn erg druk, dus het gaat niet zo soepel als ik graag wil
Voeg me anders even toe op msn, staat in m'n profiel(niet m'n fobo dus
)
Dan is een flathead idd wel slim om te maken. Als je korte stoters en lange stoters maakt, kun je door de kop en stoters te wisselen van zijklepper naar kopklepper (met tuimelaars) gaan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:12 schreef 2cv het volgende:
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt.
PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen.
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepperquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:20 schreef 2cv het volgende:
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:33 schreef oshiro het volgende:
[..]
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
Ik weet er niet veel van af, ik weet wel dat het oud is, meer dan 50 jaar oud. Het werd gebruikt op oude Ford V8-motoren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:47 schreef 2cv het volgende:
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.
Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:52 schreef 2cv het volgende:
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
Heb je een plaatje van je motor ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:53 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
Bedankt voor de tips !quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.
Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
Heb er atm geen foto's van, hij staat achter het tuinhuis weggebouwdquote:Op woensdag 29 juli 2009 18:20 schreef 2cv het volgende:
[..]
Heb je een plaatje van je motor ?
Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
[..]
Bedankt voor de tips !
Op school heb ik er een (waarvan het bed overigens te kantelen valt dus dan is een wigbok niet nodig) en verder valt er in de buurt wel een en ander te regelen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:32 schreef 2cv het volgende:
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Magneet met condensator en contactpunten voor zover ik weet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:39 schreef 2cv het volgende:
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Dat wel, sowieso leuk die ouwe zooi. Ben nu de uitlaat van m'n aggregaat uit 1974 aan het vervangen, maar dat is een 3000 omw/min Briggs & Stratton herrieschopper... lang niet zo leuk als zo'n Wolseley langzaamloper waarbij je je stem niet hoeft te verheffen om elkaar te verstaan. Misschien een idee voor een topic ofzo? Stationaire- en grasmaaiermotoren en dergelijke?quote:
Let wel dat de trend de laatste ~15 jaar is om de klephoek juist weer kleiner te maken. Een kleinere klephoek geeft efficientere verbranding (goed voor het milieu enzo). Heel lang dacht men dat een grotere klephoek meer vermogen zou opleveren (veel "performance" motoren hadden tot een jaar of 10-15 geleden dan ook klephoeken van >40 graden) maar dankzij ontwikkelingen in de fluid dynamics afdeling, met name beter begrip van "squish", blijkt dat ook met een kleine klephoek (minder dan 20 graden) prima vermogen te maken is, met behoud van het voordeel van efficientie.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen,
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vindenquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:49 schreef 2cv het volgende:
Er is hoop, er is hoop![]()
Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
65mm is niet zo veelquote:Op donderdag 30 juli 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?
Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dusKomt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.
Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...
Affijn, het is en blijft een leuke uitdagingMisschien dat het ooit eens lukt ...
Al sla je me doodquote:Op donderdag 30 juli 2009 02:09 schreef 2cv het volgende:
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Even verbeteren want ik zie dat ie niet helemaal klopt:quote:Op donderdag 30 juli 2009 01:42 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect
Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
Maak er dan 22,5 mm van ofzo, zo extreem nauwkeurig hoeft het nou ook weer nietquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:39 schreef 2cv het volgende:
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regelDiameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).
Nouja, de rest is iets logischer ...
Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, het moet nog wel te doen zijnquote:
Prima! Lekker simpel te maken op een draaibank ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef 2cv het volgende:
Nieuw idee:
- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Als je een vierkant carter zou maken met een nokkenas in een hoek? Je zou dan een tweede cilinder haaks op de eerste kunnen zetten op het carter voor een 90 graden V, en als je een tweede cilinder aan de onderkant zet, met extra lange stoterstangen, heb je een boxerquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???
Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
Ah...... dus je gaat een V14 bouwen......apartquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???
Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
Kan ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
(even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
quote:A V16 engine is a v engine with 16 cylinders. Engines of this number of cylinders are uncommon in automotive use.
A V16 engine is perfectly balanced regardless of the V angle without requiring counter-rotating balancing shafts which are necessary on large Straight-4 or counterweighted crankshaft like the 90° V8. In addition angles of 45° and 135° vees are optimal solutions, for even-firing and non-split crankshaft journals.
Hamvraag: Waar is de turbo?quote:The engine weighs in at 2,300 tons and is capable of delivering 109,000 horsepower.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 03:18 schreef PierreTT het volgende:
2cv bouwt motor
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Hamvraag: Waar is de turbo?
Als we tegen mensen als Columbus, Armstrong, Diesel of Einstein hadden gezegd dat hun missie zinloos was, dan liepen we nu nog met stokken en stenen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.
het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Hee, er zijn mensen die motoren bouwen met enkel een opleiding tot bankwerker hoor. Het gaat er niet om dat er 500PK uit komt terwijl hij 1:30 loopt, het gaat er om dat het werkt, en de evaring en lol die je er mee krijgt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.
het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Thermosyphon-koelingquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:43 schreef 2cv het volgende:
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...
Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.
Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Oh, heet dat zo ?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:45 schreef oshiro het volgende:
[..]
Thermosyphon-koelingWordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |