abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 01:50:38 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71384311
Speciaal voor de ingenieurs onder ons heb ik een vraag.

Ik ben bezig om in autoCAD een motor te ontwerpen. Boring 60mm, slag 70mm, 4 cilinders en de cilinders staan netjes in een lijn. Als ik die motor ooit bouw (wat nog lang niet zeker is), moet die op mijn werk te bouwen zijn en dan is het gemakkelijk als alles redelijk recht en haaks is. Dus dat de kleppen en bougies netjes verticaal in de motor zitten en niet onder een (maffe) hoek. Daarbij wil ik ook redelijk gangbare bougies gebruiken zodat ik geen zoektocht van 8 jaar heb naar de juiste bougies of zelfs de bougies zelf zou moeten maken. Dit laatste om de slagingskans van het project (indien ik de motor ooit echt bouw) te vergroten. Echter, dit stuit bij mij op een probleem: wat is een goede positie van de kleppen en de bougie ten opzichte van elkaar in de cilinder ? Moeten die allemaal op 1 lijn liggen (dat wordt krap) of mogen ze in een driehoek ten opzichte van elkaar gepositioneerd worden (dan heb ik een stuk meer ruimte).

Hier een plaatje om het geheel te verduidelijken:


De grote cirkels stellen de cilinders voor. De kleinere cirkels zijn de bougies en de kleppen.
B = bougie
K = klep
In de linker cilinder staat alles in 1 lijn, in de rechter cilinder staat alles in een driehoek ten opzichte van elkaar. Bij welk ontwerp zou de motor het beste lopen indien ik het hele spul ooit echt ga bouwen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71384392
Het zou gemakkelijk zijn als je 4 kleppen zou nemen
Ikzelf zou gaan voor het eerste ontwerp, maar dat hangt ook af van de cilinderkop en de zuigerkop die je ontwerpt
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 02:01:51 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71384416
4 kleppen vind ik wel erg ingewikkeld worden voor een zelfbouwmotor Maar wellicht bouw ik het zo dat ik dat later nog kan maken. Maar waarom zou jij voor de eerste kiezen ? Loopt de motor dan (veel) beter ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 28 juli 2009 @ 02:11:44 #4
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71384503
De positie van de bougie is in ieder geval wel van belang, ik heb even een stuk gequote uit een boek...
quote:
Siting of sparking plug or fuel injector
The siting of the sparking plug electrodes in the combustion chamber of the petrol engine was early recognized by H.R. Ricardo as being one of the important factors controlling
pinking or detonation, this being an abnormal condition of combustion described later. To achieve what Ricardo termed the highest useful compression ratio (usually abbreviated to HUCR) and be free from detonation, the distance of flame travel within the combustion chamber must not be unduly
long in any one direction. This ensures that there is least time available for a detonating pressure wave suddenly to build up ahead of the flame front. A short flame travel is beneficial for rapid and efficient combustion with least emission of unburned hydrocarbons. A further compromise usually sought in siting the sparking plug is that preferably its electrodes should initiate combustion in the hottest and therefore exhaust valve region of the combustion chamber, so that the flame front travels from the hottest to the coolest parts. On the other hand the plug electrodes also need to be cooled and scoured of any residual exhaust products by the incoming fresh cylinder charge.
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_71384524
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 01:50 schreef 2cv het volgende:
Speciaal voor de ingenieurs onder ons heb ik een vraag.

Ik ben bezig om in autoCAD een motor te ontwerpen. Boring 60mm, slag 70mm, 4 cilinders en de cilinders staan netjes in een lijn. Als ik die motor ooit bouw (wat nog lang niet zeker is), moet die op mijn werk te bouwen zijn en dan is het gemakkelijk als alles redelijk recht en haaks is. Dus dat de kleppen en bougies netjes verticaal in de motor zitten en niet onder een (maffe) hoek. Daarbij wil ik ook redelijk gangbare bougies gebruiken zodat ik geen zoektocht van 8 jaar heb naar de juiste bougies of zelfs de bougies zelf zou moeten maken. Dit laatste om de slagingskans van het project (indien ik de motor ooit echt bouw) te vergroten. Echter, dit stuit bij mij op een probleem: wat is een goede positie van de kleppen en de bougie ten opzichte van elkaar in de cilinder ? Moeten die allemaal op 1 lijn liggen (dat wordt krap) of mogen ze in een driehoek ten opzichte van elkaar gepositioneerd worden (dan heb ik een stuk meer ruimte).

Hier een plaatje om het geheel te verduidelijken:

[ afbeelding ]
De grote cirkels stellen de cilinders voor. De kleinere cirkels zijn de bougies en de kleppen.
B = bougie
K = klep
In de linker cilinder staat alles in 1 lijn, in de rechter cilinder staat alles in een driehoek ten opzichte van elkaar. Bij welk ontwerp zou de motor het beste lopen indien ik het hele spul ooit echt ga bouwen ?

Qua motorische inspanningen, sorry geen flauw idee, ik weet wel dat het machinaal bewerkeng van ontwerp 1 de makkelijkste is, dit omdat je toleranties kan hanteren van 1/100ste
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 02:15:02 #6
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_71384528
als je alles recht wil zetten dan wordt je klep ook niet recht maar scheef te zitten en als je het voor elkaar zou krijgen dan is de kop vlak en is er geen plek voor benzine an lucht mengsel.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  dinsdag 28 juli 2009 @ 03:14:00 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_71384831
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen, de verbrandingskamer moet zo veel mogelijk een bol benaderen en door de kop een "schuin dak" te geven benader je de bol meer dan waneer je er een platte kop van maakt.
Motoren met een platte kop weerspiegelen het engineerings niveau van ongeveer 1890 a 1910, denk dan aan zijklep motoren.( op bv de allereerste motorfietsen)
Met een platte kop verval je in een endles loop probleem; om de compressie voldoende hoog te maken hebben de (2) kleppen ruimte nodig die je niet hebt omdat je de compressie op een redelijke waarde wilt hebben.
daarop kun je als oplossing de kleppen groter maken(om toch voldoende te kunnen spoelen bij geringe lichthoogte) en de boring/slag overvierkant(grotere boring dan slag) maar daardoor komt de detonatie weer dichterbij waardoor je de compressie weer moet verlagen,enz enz enz
Het antwoord daarop is een zij-klepper met een nog ongunstigere verbrandingskamer en dus ook nog slechtere prestaties, denk aan 1 cilnder 500 cc met 5 a 10 pk.
Bovendien krijg je met een platte kop zeer slechte spoel eigenschappen waardoor er dode zones in de verbrandingsruimte ontstaan welke weer voor detonatie zorgen waardoor je ook de compressie niet kan verhogen.
Het zijklep systeem is niet voor niets zeer snel aan zijn eind gekomen, een platte kop levert gewoon geen prestaties, het ding loopt en draait rond en als je hem groot genoeg maakt kun je ook nog wat energie van de krukas aftakken maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad.
Maak niet de denkfout: een diesel heeft(had voorheen) toch ook een platte kop?, een diesel is wat anders dan een benzine motor....
Al in 1915 oid hadden ze door dat de kleppen onder een hoek moeten staan.....

Ik denk dat je er beter aan doet om je eerst eens wat beter te informeren over de geschiedenis van de verbrandings motor, veel van de problemen die je gaat tegenkomen (door gebrek aan kennis) zijn al eerder door mensen opgelost door een andere constructie te kiezen.
Zoals je het nu voorstelt voorzie ik een mislukking....
Je angst voor lastige bougies is daarbij geheel onnodig en geeft ook een beetje aan welke kennis je mist; bougies zijn er in 10.000 uitvoeringen en gewoon bij iedere auto onderdelen vakhandel te bestellen, van superklein ( M10 schroefdraad) met lange schacht tot ultra kort en dik en in alle warmte gradaties die je maar wilt, geloof me; die bougies zijn nog de minste van de problemen die je gaat tegenkomen....

[ Bericht 3% gewijzigd door robber57 op 28-07-2009 03:29:06 ]
pi_71385485
Niet om je te ontmoedigen.. Maar voor een kwart van wat je kwijt bent aan het zelf maken van een motor (en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen zo niet honderden uren die erin gaan zitten, dat zal wel hobby zijn) heb je een goed lopende kitmotor die je "alleen" nog in elkaar hoeft te zetten.

Dan heb je een moderne motor met een acceptabel vermogen en verbruik die ook nog op goedkeuring door de RDW kan rekenen. Bovendien, als je het hebt over toleranties van 1/100 heb ik niet het idee dat zo'n motor erg lekker zal draaien. 1/1000 nauwkeurig klinkt in mijn ogen al een stuk beter

In ieder geval succes met wat je ook besluit!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_71385517
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 07:59 schreef SadKingBilly het volgende:
Niet om je te ontmoedigen.. Maar voor een kwart van wat je kwijt bent aan het zelf maken van een motor (en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen zo niet honderden uren die erin gaan zitten, dat zal wel hobby zijn) heb je een goed lopende kitmotor die je "alleen" nog in elkaar hoeft te zetten.

Dan heb je een moderne motor met een acceptabel vermogen en verbruik die ook nog op goedkeuring door de RDW kan rekenen. Bovendien, als je het hebt over toleranties van 1/100 heb ik niet het idee dat zo'n motor erg lekker zal draaien. 1/1000 nauwkeurig klinkt in mijn ogen al een stuk beter

In ieder geval succes met wat je ook besluit!
Ik denk dat het meer voor de hobby is dan voor praktisch gebruik, 2cv kennende
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_71388182
Ik lees even mee....
pi_71391919
Ga voor de linker, aangezien daar de ontbranding in het midden begint (bougie), en zo beter verbrandt en misschien zelfs meer vermogen levert. De ontbranding is dan zeg maar rond, ipv ovaal. Snappie?

Maar het is net wat makkelijker is. Het rechter ontwerp is namelijk net weer zo dat er meer ruimte tussen de kleppen en de bougie zit.

Waar ga je de motor voor gebruiken?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  dinsdag 28 juli 2009 @ 13:06:04 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71392636
De linker kan je een hemisferische ruimte van maken=optimale verbrandingsruimte.
Linker kan je ook rustig 2 bougies in plaatsten; heb je meer ruimte voor grotere kleppen.
Bij de rechter kan je met 1 nokkenas klaar zijn. Scheelt een boel klepstoterzooi/2e nokkenas

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 28-07-2009 13:24:37 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71394525
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas.

Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 15:52:07 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71398750
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 02:11 schreef PierreTT het volgende:
De positie van de bougie is in ieder geval wel van belang, ik heb even een stuk gequote uit een boek...
[..]


Bedankt voor het citaat, maar hieruit kan ik nog niet helemaal halen waar de bougie en de kleppen geplaatst moeten worden.
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 02:14 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Qua motorische inspanningen, sorry geen flauw idee, ik weet wel dat het machinaal bewerkeng van ontwerp 1 de makkelijkste is, dit omdat je toleranties kan hanteren van 1/100ste
Waarom ? Volgens mij maakt dat niet uit. Overigens denk ik dat ik de kop CNC ga frezen voor nauwkeurigheid enzo
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 02:15 schreef MUZZ het volgende:
als je alles recht wil zetten dan wordt je klep ook niet recht maar scheef te zitten en als je het voor elkaar zou krijgen dan is de kop vlak en is er geen plek voor benzine an lucht mengsel.
jawel hoor. Er komt een soort 'deuk' in de kop, dat wordt de verbrandingsruimte.
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen, de verbrandingskamer moet zo veel mogelijk een bol benaderen en door de kop een "schuin dak" te geven benader je de bol meer dan waneer je er een platte kop van maakt.
Motoren met een platte kop weerspiegelen het engineerings niveau van ongeveer 1890 a 1910, denk dan aan zijklep motoren.( op bv de allereerste motorfietsen)
Met een platte kop verval je in een endles loop probleem; om de compressie voldoende hoog te maken hebben de (2) kleppen ruimte nodig die je niet hebt omdat je de compressie op een redelijke waarde wilt hebben.
daarop kun je als oplossing de kleppen groter maken(om toch voldoende te kunnen spoelen bij geringe lichthoogte) en de boring/slag overvierkant(grotere boring dan slag) maar daardoor komt de detonatie weer dichterbij waardoor je de compressie weer moet verlagen,enz enz enz
Het antwoord daarop is een zij-klepper met een nog ongunstigere verbrandingskamer en dus ook nog slechtere prestaties, denk aan 1 cilnder 500 cc met 5 a 10 pk.
Bovendien krijg je met een platte kop zeer slechte spoel eigenschappen waardoor er dode zones in de verbrandingsruimte ontstaan welke weer voor detonatie zorgen waardoor je ook de compressie niet kan verhogen.
Het zijklep systeem is niet voor niets zeer snel aan zijn eind gekomen, een platte kop levert gewoon geen prestaties, het ding loopt en draait rond en als je hem groot genoeg maakt kun je ook nog wat energie van de krukas aftakken maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad.
Maak niet de denkfout: een diesel heeft(had voorheen) toch ook een platte kop?, een diesel is wat anders dan een benzine motor....
Al in 1915 oid hadden ze door dat de kleppen onder een hoek moeten staan.....

Ik denk dat je er beter aan doet om je eerst eens wat beter te informeren over de geschiedenis van de verbrandings motor, veel van de problemen die je gaat tegenkomen (door gebrek aan kennis) zijn al eerder door mensen opgelost door een andere constructie te kiezen.
Zoals je het nu voorstelt voorzie ik een mislukking....
Je angst voor lastige bougies is daarbij geheel onnodig en geeft ook een beetje aan welke kennis je mist; bougies zijn er in 10.000 uitvoeringen en gewoon bij iedere auto onderdelen vakhandel te bestellen, van superklein ( M10 schroefdraad) met lange schacht tot ultra kort en dik en in alle warmte gradaties die je maar wilt, geloof me; die bougies zijn nog de minste van de problemen die je gaat tegenkomen....
Hmz, zo te horen heb jij er meer kaas van gegeten dan ik. Maar ik weet dat alles onder een hoek zorgen zorgt voor en eenvoudiger manier van produceren en dat telt wel mee aangezien ik die motor wellicht zelf ga bouwen. Maar wellicht is het een oplossing om de hoeken van de verbrandingskamer in de kop een raduis te geven van 5mm. Dat zal dan nog LANG geen perfecte motor worden, mar wellicht lost het het 1 en ander op ?
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:41 schreef Sjibble het volgende:
Ga voor de linker, aangezien daar de ontbranding in het midden begint (bougie), en zo beter verbrandt en misschien zelfs meer vermogen levert. De ontbranding is dan zeg maar rond, ipv ovaal. Snappie?

Maar het is net wat makkelijker is. Het rechter ontwerp is namelijk net weer zo dat er meer ruimte tussen de kleppen en de bougie zit.

Waar ga je de motor voor gebruiken?
Geen flauw idee
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 13:58 schreef boegschroef het volgende:
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas.

Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp.
Het nadeel aan tweetakt is dat je de spoelpoorten niet af kan stellen. Bij een motor met 'echte' kleppen kan je nog wat klooien met klepspeling. Daarbij moet je dan ook het carter veel meer doorrekenen (compressie in het carter om het lucht-olie-brandstof mengsel in de verbrandingsruimte te persen) en zie je geen stoterstangen en tuimelaars bewegen

maar ik geef toe dat als je eenmaal een ontwerp hebt waarvan je weet dat het werkt (dus dat je exact weet wat voor vorm en afmetingen alles moet hebben zoals spoelpoorten, krukas, carter, enzovoorts) het dan veel simpeler bouwen is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71399911
Kun je niet beter beginnen met een simpele 2 cilinder als testproject?
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 16:32:48 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71400166
Het aantal cilinders doet er niet toe. Er moeten bij een viertakt motor altijd minimaal 2 kleppen en 1 bougie in de cilinder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 16:50:33 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71400724
Wie autoCAD heeft wil ik de bestanden overigens wel toemailen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71400932
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 16:32 schreef 2cv het volgende:
Het aantal cilinders doet er niet toe. Er moeten bij een viertakt motor altijd minimaal 2 kleppen en 1 bougie in de cilinder.
Dat weet ik, maar als je alles royaal verneukt ben je niet superveel geld/tijd/materiaal kwijt!
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_71400942
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 13:58 schreef boegschroef het volgende:
zoals hierboven staat. Je komt ook nog in de problemen met de nokkenas.

Als je zoiets graag wilt maken is het misschien verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met een 2 - takt ontwerp.
of juist niet, aangezien je er geen poorten in kan frezen die enigzins prestatie kunnen leveren.
50cc zou 10pk kunnen leveren, 70cc tegen de 20.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 17:15:55 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71401496
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 16:56 schreef Panzerknacker666 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar als je alles royaal verneukt ben je niet superveel geld/tijd/materiaal kwijt!
En ik weet hoe het niet moet

Mijn plan is om 4 losse koppen te maken waar ik de losse onderdelen (tuimelaars en dergelijke) van af kan halen. dan kan ik (hopelijk) redelijk eenvoudig andere koppen maken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 28 juli 2009 @ 17:44:48 #21
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71402276
Ik zou voor nummer 2 gaan Helemaal als je CNC gaat frezen. De kleppen kunnen dan zo groot mogelijk worden en je kunt de bougie toch behoorlijk in het midden houden.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 28 juli 2009 @ 19:53:08 #22
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_71405765
Mij lijkt ook nummer 2 de meest logische keuze, kun je de kleppen ook mooi direct met één nokkenas aandrijven. Wellicht met de kleppen naar het midden toe. Alleen hebben volgens mij de meeste motoren die volgens dat principe gebouwd zijn de bougie toch onder een hoek staan, om zo dicht mogelijk bij het midden van de verbrandingskamer te kunnen ontsteken.

Ik zou ook gewoon eens een aantal redelijk eenvoudige bestaande motorontwerpen naast elkaar leggen. Als voorbeeld; een Fiat 1300/1500 motor uit de 70/80er jaren heeft alle 8 de kleppen netjes op een rij staan die direct door 1 bovenliggende nokkenas bediend worden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71405849
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 17:15 schreef 2cv het volgende:

[..]

En ik weet hoe het niet moet

Mijn plan is om 4 losse koppen te maken waar ik de losse onderdelen (tuimelaars en dergelijke) van af kan halen. dan kan ik (hopelijk) redelijk eenvoudig andere koppen maken.
Neem als voorbeeld eens een boxermotor uit een kever
Geen waterkoeling, geen distributieriem en cilinders kunnen per stuk los.

Oh ja, en die bougies kan je ook op iedere straathoek krijgen.
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 20:13:28 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71406470
Ik zit ook aan nummer 2 te denken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71406838
tvp (leuk topic)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vyKfQkAWiH4&feature=related[/youtube]
pi_71407666
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij.

Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 21:35:09 #27
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71409316
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij.

Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen.
Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld

2cv, ik heb nog een groot ander stuk gevonden over de plaatsing van kleppen en bougies etc... PM anders even
Half bezopen is weggegooid geld.
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 21:44:01 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71409665
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Als ik het goed begrijp zit het probleem van de verticale plaatsing van de bougie hem in de lengte van de flame travel. Die mag niet te lang worden. Is het dan geen idee om er twee bougies in te zetten? Gewoon in een kruisvorm samen met de twee kleppen. Dan kun je de nokkenas gewoon recht over de kop heen leggen, en heb je aan weerszijden van de nokkenas een bougie zitten. Kun je er ook makkelijk bij.

Ik zal wel weer iets grandioos over het hoofd zien, maar ik heb nog niet bedacht waarom het niet zou kunnen.
Het ding krijgt gewoon klepstoters en tuimelaars De reden hiervoor is dat ik dan ietsje makkelijker ene andere kop (ander ontwerp) er op kan leggen.
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 21:35 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld

2cv, ik heb nog een groot ander stuk gevonden over de plaatsing van kleppen en bougies etc... PM anders even
PM verstuurd !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71410617
Gebruik tekening 2 en kantel de kleppen een beetje zo heb je maar 1 nokkenas nodig, kun je makkelijk bij de bougie en vult de cilinder beter (samen met je spruitstuk).

Kijk anders gewoon eens naar een paar bestaande koppen.
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 22:39:01 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71411478
Kleppen worden niet gekanteld want dan is het nog moeilijker om het spul te bouwen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 28 juli 2009 @ 23:02:08 #31
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71412247
Misschien ook interessant om te informeren bij die mensen op Youtube die hun eigen blokken bouwen...

"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 28 juli 2009 @ 23:24:19 #32
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71412967
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed:

Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen.
Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu.

Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in.


Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden.

Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 28 juli 2009 @ 23:32:01 #33
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71413245
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 23:24 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed:

Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen.
Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu.

Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in.
[ link | afbeelding ]

Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden.

Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat!
Dit is toch wel heel erg simpel gesteld hoor Dingen als gassnelheid (daarmee ook grootte van je in- en uitlaatkanaal en kleppen), turbulentie, temperatuur, compressie, squish, etcetera zijn zeker net zo belangrijk als de klephoek.
Ik weet trouwens niet hoe je je paint uit wil leggen, maar normaal gebeurt het aanzuigen, comprimeren, ontbranden en wegpersen van het gasmengsel in 4 verschillende slagen. Misschien ben ik een beetje slaperig, maar ik snap het niet
Ik denk dat (tot op zekere hoogte) het mechanisch simpelste ontwerp het beste is.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 28 juli 2009 @ 23:39:18 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71413504
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 23:24 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb de reacties niet gelezen dus het kan al gezegd zijn maargoed:

Het is van belang dat je de juiste doorstroming krijgt van je luchtweg. Dat wil zeggen dat de lucht een logische hoek aflegt om door de verbrandingskamer te stromen. Ik zal het voor je painten. Dit vereist wel dat je de kleppen onder een hoek zet en de bougie midden tussen 2 kleppen.
Alles ligt er aan wat voor doel je motor gaat hebben. Wil je hem in de auto gebruiken of slechts bouwen omdat het kan. Laten lopen en afzetten dus. Dan is het niet belangrijk wat je doet, auto's uit 1900 hadden vaak zijkleppen en bougies op totaal onlogische plaatsen. Die liepen ook, maar lang niet zo efficiënt als nu.

Paint van de gewenste luchthoeken (is te berekenen door een aerodynamica specialist. Zoek op google eens naar "swirl" of "thumble". Ik ben daar geen specialist in.
[ link | afbeelding ]

Je ziet dat met holle zuigers en bochten in de kleppen een ideale doorstroming van lucht te krijgen is. Of je dat wilt moet je zelf weten, het is flink wat werk om dat te maken, maar als je de motor echt wilt gebruiken is het mooi. Als je het doet om gewoon een motor te maken moet je het lekker recht-toe-recht-aan houden.

Overigens leuk idee, ik wil dat zelf ook nog wel eens doen als de tijd het toelaat!
Ik geloof best dat je gelijk hebt hoor, dat is het punt niet, maar ik wil het ding zo ontwerpen dat ik hem ooit op mijn werk kan bouwen. En dan moet het ontwerp redelijk simpel zijn. (Rare) hoeken zijn dan erg vervelend.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 28 juli 2009 @ 23:42:35 #35
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71413612
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 23:32 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dit is toch wel heel erg simpel gesteld hoor Dingen als gassnelheid (daarmee ook grootte van je in- en uitlaatkanaal en kleppen), turbulentie, temperatuur, compressie, squish, etcetera zijn zeker net zo belangrijk als de klephoek.
Ik weet trouwens niet hoe je je paint uit wil leggen, maar normaal gebeurt het aanzuigen, comprimeren, ontbranden en wegpersen van het gasmengsel in 4 verschillende slagen. Misschien ben ik een beetje slaperig, maar ik snap het niet
Ik denk dat (tot op zekere hoogte) het mechanisch simpelste ontwerp het beste is.
Klopt uiteraard dat er meer bij komt kijken, ik stel het erg simpel. Maargoed, je gaat ook geen hypermoderne V10 bouwen als je een eigen motor bouwt dus alles moet simpel, en daar komt mijn reactie dan ook op neer.

Het mechanisch simpelste ontwerp is zeker niet het beste, maar als je een motor wilt die gewoon draait en verder niets hoeft te doen is het wel het beste. Daarom laat ik 3 dingen zien die mogelijk zijn.
Grootte van het kanaal en van de kleppen kun je het beste afleiden van bestaande motoren in verhouding tot boring/slag en toepassing van de motor, compressie en dergelijke ook. Dat is allemaal niet zo gek ingewikkeld. Klephoeken kan dat niet omdat het dan blijkbaar allemaal te ingewikkeld wordt (en dat is het ook).
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 29 juli 2009 @ 01:24:46 #36
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71416264
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 23:42 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Klopt uiteraard dat er meer bij komt kijken, ik stel het erg simpel. Maargoed, je gaat ook geen hypermoderne V10 bouwen als je een eigen motor bouwt dus alles moet simpel, en daar komt mijn reactie dan ook op neer.

Het mechanisch simpelste ontwerp is zeker niet het beste, maar als je een motor wilt die gewoon draait en verder niets hoeft te doen is het wel het beste. Daarom laat ik 3 dingen zien die mogelijk zijn.
Grootte van het kanaal en van de kleppen kun je het beste afleiden van bestaande motoren in verhouding tot boring/slag en toepassing van de motor, compressie en dergelijke ook. Dat is allemaal niet zo gek ingewikkeld. Klephoeken kan dat niet omdat het dan blijkbaar allemaal te ingewikkeld wordt (en dat is het ook).
En dit is helemaal niet waar zelfs. Vooral met betrekking tot schaalverkleining en -vergroting gebeuren er heel erg vreemde dingen.
Een reclamemast is een simpel voorbeeld. Als je een reclamemast 2 keer zo groot maakt, wordt zijn massa 8 keer zo groot (lengte x breedte x hoogte x dichtheid). Het oppervlak van de doorsnede van de mast wordt echter slechts 4 keer zo groot (lengte x breedte). Met als gevolg dat de spanningen in de mast 2 keer zo groot zijn en de mast zal bezwijken. Dit zelfde geldt ook voor de thermodynamica en stromingstechnische dingen in een motor (nog een heel stuk extremer zelfs).
Dit soort dingen zij echt bijzonder ingewikkeld. Ik zou dus advies inwinnen bij mensen die dit grapje al eens hebben uitgehaald
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71421271
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 21:35 schreef PierreTT het volgende:
Dat kan ook. Twinspark van Alfa bijvoorbeeld
Ja, daar moest ik ook aan denken. Dat leek me nooit zo'n heel ingewikkeld concept, zo eenvoudig dat je je afvraagt of het niet teveel eer is om dat op de kofferklep te vermelden. Maar volgens mij is het ook wel veel eerder toegepast, in het begin van de 20e eeuw. Misschien om dezelfde problemen te vermijden die hier genoemd zijn?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71423335
lekker hier op houden

Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_71423486
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen



Waarmee je uiterlijk gezien op zoiets moet uitkomen:

Dit account is permanent uitgeschakeld.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:09:49 #40
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71423521
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:02 schreef 68Chevelle het volgende:
lekker hier op houden

[ afbeelding ]
Dan moet je twee nokkenassen hebben, 1 nokkenas kan de kleppen namelijk maar in 1 richting duwen. Anders krijg je bizar ingewikkelde systemen zoals in Ducati's Testastretta-kop. Erg ingewikkeld dus Dan kun je net zo goed meteen een 4-klepper bouwen, maar dat is mechanisch weer een stuk ingewikkelder.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:11:54 #41
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71423572
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:08 schreef 68Chevelle het volgende:
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen

[ afbeelding ]
Dit is een zijklepper, da's inderdaad echt extreem simpel. Wordt toegepast in zo goed als alle Briggs & Stratton grasmaaiers, slechts 1 nokkenas nodig ook, die ook nog dicht bij de krukas ligt (dus geen distririem nodig). Nadeel is dat er weinig power in zit en de verbrandingsruimte niet super efficient is. Maar als TS zoiets maakt zal het gegarandeerd werken
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71423659
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:09 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dan moet je twee nokkenassen hebben, 1 nokkenas kan de kleppen namelijk maar in 1 richting duwen. Anders krijg je bizar ingewikkelde systemen zoals in Ducati's Testastretta-kop. Erg ingewikkeld dus Dan kun je net zo goed meteen een 4-klepper bouwen, maar dat is mechanisch weer een stuk ingewikkelder.
Goeie... toen ik die foto postte moest ik inderdaad denken aan het berekenen van de hoeken voor die nokkenas, kan inderdaad een pijnlijke klus worden
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:38:27 #43
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71424319
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:08 schreef 68Chevelle het volgende:
Of misschien is zoiets wel een uitkomst, jammer dat ze de uitlaat zijn vergeten, maar met enige logica zou dat identiek aan de andere kant van de inlaat moeten kunnen

[ afbeelding ]

Waarmee je uiterlijk gezien op zoiets moet uitkomen:

[ afbeelding ]
Nee dit is weer iets anders, dit is een blok met stoterstangen.
Nokkenas ligt onder, via lange stoterstangen wordt de beweging naar boven geleid, en via tuimelaars omgedraaid.
Bij een blok met zijkleppen heb je geen kleppendeksel, de kop kan er in een keer vanaf gehaald worden:
(yep een klotegifje ja)
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71425002
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nee dit is weer iets anders, dit is een blok met stoterstangen.
Nokkenas ligt onder, via lange stoterstangen wordt de beweging naar boven geleid, en via tuimelaars omgedraaid.
Bij een blok met zijkleppen heb je geen kleppendeksel, de kop kan er in een keer vanaf gehaald worden:
[ afbeelding ] (yep een klotegifje ja)
Nee hoor, keurig gifje, alleen heb ik soms ietwat last van sarcasme, ik zal erop letten

BTW, ff tussendoor, hoest met je Afrika Challenge atm?
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:10:04 #45
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71425450
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:57 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Nee hoor, keurig gifje, alleen heb ik soms ietwat last van sarcasme, ik zal erop letten

BTW, ff tussendoor, hoest met je Afrika Challenge atm?
Mja veel mensen van FOK! zijn erg druk, dus het gaat niet zo soepel als ik graag wil
Voeg me anders even toe op msn, staat in m'n profiel (niet m'n fobo dus )
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:15:09 #46
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71425620
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, daar moest ik ook aan denken. Dat leek me nooit zo'n heel ingewikkeld concept, zo eenvoudig dat je je afvraagt of het niet teveel eer is om dat op de kofferklep te vermelden. Maar volgens mij is het ook wel veel eerder toegepast, in het begin van de 20e eeuw. Misschien om dezelfde problemen te vermijden die hier genoemd zijn?
Klopt
quote:
Any reader who takes an interest in vintage cars is likely to know that a 1920s 3 litre Bentley, for example, has two sparking plugs serving each cylinder with one on either side. In fact it was not uncommon practice during that era for designers of high-grade passenger cars to employ twin sparking
plugs, especially those associated with firms that also manufactured aircraft piston engines. For the latter it early became conventional practice to use two sparking plugs per cylinder, each served by its separate magneto ignition system. This duplication was partly for reasons of reliability and partly to promote more rapid combustion by initiating two flame fronts from opposite sides of the combustion chamber.
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_71425647
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:10 schreef oshiro het volgende:

[..]

Mja veel mensen van FOK! zijn erg druk, dus het gaat niet zo soepel als ik graag wil
Voeg me anders even toe op msn, staat in m'n profiel (niet m'n fobo dus )
Thuis, ik zit nu op mijn werk , te Fokkn en een Slim Jim te maken omdat ik mijn sleutels in te auto heb laten liggen.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 15:12:14 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71429928
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt.

PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71430712
Anders zet je het even hier neer, dan kan iedereen zijn gedachten over die technische termen laten gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 15:47:30 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71431137
Het is een PDF van meer dan 600 pagina's

Maar ik ga eerst de stukken waarvan ik ze zelf interessant vind eens proberen te ontcijferen. Daarbij komen de citaten van PierreTT ook uit die PDF
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:13:11 #51
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71431910
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:12 schreef 2cv het volgende:
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt.

PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen.
Dan is een flathead idd wel slim om te maken. Als je korte stoters en lange stoters maakt, kun je door de kop en stoters te wisselen van zijklepper naar kopklepper (met tuimelaars) gaan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 16:20:45 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71432145
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:33:33 #53
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71432551
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:20 schreef 2cv het volgende:
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:31:39 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434194
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:33 schreef oshiro het volgende:

[..]

Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:52 #55
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434462
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Ik weet er niet veel van af, ik weet wel dat het oud is, meer dan 50 jaar oud. Het werd gebruikt op oude Ford V8-motoren.
Een beetje een samenvatting van Wikipedia, maar goed: bij die blokken zitten de kleppen dus aan 1 kant:

De inlaat zit aan de kant van de kleppen, maar de uitlaat loopt door het blok heen naar de andere kant ivm ruimtegebrek. De boel werd daardoor gigantisch heet en moest belachelijk zwaar gekoeld worden.
Ardun bijvoorbeeld (http://www.ardun.com/ardun_histrory.htm) verkocht conversiekits om de blokken om te bouwen naar kopkleppers, omdat de uitlaat die door het blok liep dan niet meer gebruikt hoefde te worden. Tegelijkertijd vonden ze uit dat daarmee een heleboel vermogen beschikbaar kwam

Zoals op het plaatje zou ik het niet doen. Ik zou de klepgeleiders en -stoters exact parallel houden aan de hartlijn van de cilinder. Dan kun je 2 kleppen naast de cilinder plaatsen als je hem opbouwt als zijklepper, en je kunt ook langere klepstoters monteren en tuimelaars gebruiken in een andere kop met kopkleppen. Denk dat het idee wel duidelijk is
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:44:50 #56
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434542


Hier dus een mooi plaatje van een blok met langere stoterstangen en tuimelaars. Door kortere stoterstangen te monteren en daar direct kleppen tegenaan te zetten heb je in principe een zijklepper
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:47:46 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434597
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.

Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:52:02 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434691
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:53:18 #59
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434717
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:47 schreef 2cv het volgende:
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.

Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:52 schreef 2cv het volgende:
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.

Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 18:20:45 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71435361
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
Heb je een plaatje van je motor ?

Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.

Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
Bedankt voor de tips !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:37:57 #61
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71435803
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Heb je een plaatje van je motor ?

Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
[..]

Bedankt voor de tips !
Heb er atm geen foto's van, hij staat achter het tuinhuis weggebouwd Ik moet een hele hoop troep weghalen om er bij te komen... Had nog wat plaatjes gezocht van wat van die dingen met de kop eraf, maar zonder succes.
Dat is inderdaad een goeie optie, heb ik ook aan gedacht. Maar omdat de cilinder en het carter 1 geheel zijn, moet je een blok gietijzer van bijna 100 kilo op de freesbank hijsen, dus er is een flinke freesbank nodig
Maar goed, dat moet ik nog een keertje met m'n vader aanpakken, maar we hebben nu eerst nog wat andere dingen die we af moeten maken

Zoeen is het overigens:

In dezelfde staat ook Is leuk, lekker zo houden, kun je tenminste zien dat ie oud is
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 19:32:25 #62
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71437334
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 19:39:40 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71437547
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:33:45 #64
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71439152
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:32 schreef 2cv het volgende:
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Op school heb ik er een (waarvan het bed overigens te kantelen valt dus dan is een wigbok niet nodig) en verder valt er in de buurt wel een en ander te regelen.
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:39 schreef 2cv het volgende:
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Magneet met condensator en contactpunten voor zover ik weet.
En ze lopen heel stil en rustig, er zit een regulateur in die hem telkens een beetje gas geeft als het toerental inzakt. Ongeveer 700 toeren, een langzaamloper Ze zijn heel stil, leuker dan grasmaaiermotortjes bijvoorbeeld. En starten door een hengst aan het vliegwiel te geven is natuurlijk ook wel geinig

Maar we dwalen een beetje af geloof ik
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 21:13:15 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71440215
Beetje, maar het is wel leuk
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:30:15 #66
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71443028
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:13 schreef 2cv het volgende:
Beetje, maar het is wel leuk
Dat wel, sowieso leuk die ouwe zooi. Ben nu de uitlaat van m'n aggregaat uit 1974 aan het vervangen, maar dat is een 3000 omw/min Briggs & Stratton herrieschopper... lang niet zo leuk als zo'n Wolseley langzaamloper waarbij je je stem niet hoeft te verheffen om elkaar te verstaan. Misschien een idee voor een topic ofzo? Stationaire- en grasmaaiermotoren en dergelijke?
Heb wel weer zin gekregen om die Wolseley netjes te maken nu... Ik heb al mooie spulletjes voor een onderstel
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71443528
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen,
Let wel dat de trend de laatste ~15 jaar is om de klephoek juist weer kleiner te maken. Een kleinere klephoek geeft efficientere verbranding (goed voor het milieu enzo). Heel lang dacht men dat een grotere klephoek meer vermogen zou opleveren (veel "performance" motoren hadden tot een jaar of 10-15 geleden dan ook klephoeken van >40 graden) maar dankzij ontwikkelingen in de fluid dynamics afdeling, met name beter begrip van "squish", blijkt dat ook met een kleine klephoek (minder dan 20 graden) prima vermogen te maken is, met behoud van het voordeel van efficientie.

Voorbeeldje: de Toyota 4A-GE, ontworpen in 1981-1982, met een klephoek van 50 graden. Destijds een performance motor, met 130 pk uit 1.6L.



De Toyota 1ZZ-FE, ontworpen in 1995-1996, met een veel kleinere klephoek, niet eens als performance motor ontworpen maar toch hetzelfde specifieke vermogen, en daarbij veel zuiniger, efficienter en milieuvriendelijker.



Beetje technische uitleg erbij: http://www.carbodydesign.com/detail.php?id=757.

[ Bericht 29% gewijzigd door johnwoo op 29-07-2009 23:06:02 ]
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 23:49:10 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71445737
Er is hoop, er is hoop

Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 01:09:09 #69
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447424
http://www.4wdandsportuti(...)head_tech/index.html

Interessante link met leuke plaatjes.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 01:42:43 #70
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71447794
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 23:49 schreef 2cv het volgende:
Er is hoop, er is hoop

Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect

Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 02:07:26 #71
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447949
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?

Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dus Komt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.

Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...

Affijn, het is en blijft een leuke uitdaging Misschien dat het ooit eens lukt ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 02:09:27 #72
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447963
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 02:18:46 #73
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71448017
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?

Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dus Komt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.

Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...

Affijn, het is en blijft een leuke uitdaging Misschien dat het ooit eens lukt ...
65mm is niet zo veel Wat zijn je boring en slag? Ik denk dat een schijfvormige verbrandingskamer best zal werken. Je probeert geen euro5-blok te bouwen ofzo
En je hebt inderdaad wat vlees nodig voor je klepgeleiders. Van welk materiaal maak je ze? En maak je de kleppen ook zelf? Zou wel leuk zijn
En bedoel met "vork" dat je de klepsteel een dwarsstuk geeft, de tuimelaar er "omheen" laat lopen, en de klep bovenaan ook wat geleiding geeft? Op zich geen gek idee, dan kun je de tolerantie een stuk lager houden, omdat de afstand tussen de draagvlakken een stuk groter wordt...
Misschien is mantelkoeling het simpelst. Een idee misschien, wat in de racesport wordt toegepast: maak een verbrandingskamer die uitneembaar is. Met een kopklepper is dat wel een stuk moeilijker dan met een zijklepper tho. Maar als je het voor elkaar krijgt is dat koelwatercircuit natuurlijk een eitje.
Mijn motorfiets heeft een VHM-kop, die bestaat uit 2 delen:

Geen kleppen want tweetakt. Maar deze koppen koelen een stuk beter en je kunt ook nog nieuwe verbrandingskamers maken zonder een nieuwe kop te frezen (kan gewoon op een goeie draaibank). Is vooral voor een zijklepper interessant. Afdichten kan gewoon met een goeie grote O-ring die tegen warmte kan.

Als je draaiwerk hebt... ik help je graag. Ik vind draaien ontzettend leuk om te doen Freeswerk vind ik ook leuk maar daar ben ik toch minder fan van
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 30 juli 2009 @ 02:20:55 #74
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71448033
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 02:09 schreef 2cv het volgende:
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Al sla je me dood Ik zou eigenlijk zeggen van wel, voor zover ik weet heb ik geen blokken gezien waarbij het inlaat- of uitlaatkanaal extreem taps toeloopt achter de klep.
Linkje over het tunen van een (jawel ) Suzuki Alto:

http://www.suzukituning.c(...)SuzukiAltoTuning.htm

Ongeveer halverwege.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:57:26 #75
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71454188
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 01:42 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect

Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
Even verbeteren want ik zie dat ie niet helemaal klopt:
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.

De uitlaatklep moet dus ongeveer net zo groot zijn als je inlaatpoort, niet 80% kleiner.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 17:23:34 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71463873
Goeje tips weer. Ik denk dat ik er wel wat mee kan. Zometeen weer wat verder krassen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 20:39:41 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71469935
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regel Diameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).

Nouja, de rest is iets logischer ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 20:47:41 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71470195
Note to self: de uitlaatklep/-poort is de kleine, de inlaatklep/-poort is de grote.

Als ik de oppervlakte van een cirkel 80% wil verkleinen deel ik de diameter door 10 en dat vermenigvuldig ik met de wortel van 80.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:45:59 #79
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71472067
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:39 schreef 2cv het volgende:
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regel Diameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).

Nouja, de rest is iets logischer ...
Maak er dan 22,5 mm van ofzo, zo extreem nauwkeurig hoeft het nou ook weer niet
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 21:54:40 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71472367
Misschien ook wel een idee
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:00:22 #81
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71472565
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:54 schreef 2cv het volgende:
Misschien ook wel een idee
Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, het moet nog wel te doen zijn
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 22:15:44 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71473221
Nieuw idee:

- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:17:47 #83
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71473315
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef 2cv het volgende:
Nieuw idee:

- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Prima! Lekker simpel te maken op een draaibank ook

Wat worden je boring en slag? En hoeveel cilinders krijgt ie?

Edit: laat maar, staat gewoon in de OP
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 22:22:21 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71473515
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:24:28 #85
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71473609
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Als je een vierkant carter zou maken met een nokkenas in een hoek? Je zou dan een tweede cilinder haaks op de eerste kunnen zetten op het carter voor een 90 graden V, en als je een tweede cilinder aan de onderkant zet, met extra lange stoterstangen, heb je een boxer Extreem modulair Moet je wss wel meerdere nokkenassen hebben die je uit kunt wisselen want anders klopt het niet meer natuurlijk
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71473615
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Ah...... dus je gaat een V14 bouwen......apart
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_71476790
Een 2 cilinder met maar 1 zuiger lijkt me ook stoer.
Of 2 zuigers met 1 cilinder.

  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 03:05:45 #89
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71479536
Eventjes wat plaatjes van de motor met kop tot nu toe. De kop is van boven gezien vierkant en staat op 2 ronde 'buizen' die in elkaar staan. Tussen de binnenste buis en de buitenste buis zit water/koelvloeistof. In de binnenste buis schuift de zuiger op en neer.


In deze tekening zie je bovenin de kop 2 keer getekend. Je ziet ze van onder af (niet volgens de officiele tekenregels dus ). De koppen zijn exact gelijk aan elkaar, maar bij de onderste (of middelste, net zo je wilt) kop heb ik de vlakken die afgedekt worden door de buizen geheel ingekleurd en het gedeelte wat met de koelvloeistof in aanraking komt gearceerd. De kleppen en de bougie heb ik even weg gelaten, de tuimelaars en stoterstangen zijn in het geheel nog niet getekend.


Dit is een negatief van de tekening er boven.


De kop even wat groter. Nog steeds van onderaf bekeken.


Weer een negatiefje.


Nog even een uitleg wat wat is.
1) Een gat met een diameter van 16mm. Daar komt een M16 draadeind doorheen die de kop op zijn plaats houdt.
2) Hier komt de koelvloeistof. Dat er 4 gaten in zitten is niet erg: de moeren worden zo strak aangedraaid dat dat echt niet lekt. Eventueel leg ik een koperen of kunststof ring onder de moeren.
3) Uitlaatpoort.
4) Inlaatpoort.
5) Daar komt het vonkende uiteinde van de bougie de kop in.
Op de tekening staan ook 2 'haakjes'. Door de in- en uitlaatpoort kan ik de sleuf die rondom loopt niet overal even diep maken. Die haakjes geven de grens aan tussen het diepe gedeelte (dat is ook het grootste gedeelte) en het ondiepe gedeelte.


De kop van de zijkant bekeken.
2) Hier komt de koelvloeistof. Je kan hier mooi zien dat die bij de in- en uitlaatpoorten minder diep is dan aan de andere kant.
4) Inlaatpoort. De uitlaatpoort zit er achter.
5) Hier komt de bougie.
Ook hier bestaan de tuimelaars en stoterstangen nog niet. De kleppen en bougie heb ik even achterwege gelaten. Wel kan je op deze tekening mooi zien dat de verbrandingsruimte aan de binnenkant afgerond is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 03:08:48 #90
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71479553
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:

(even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Kan ook
quote:
A V16 engine is a v engine with 16 cylinders. Engines of this number of cylinders are uncommon in automotive use.

A V16 engine is perfectly balanced regardless of the V angle without requiring counter-rotating balancing shafts which are necessary on large Straight-4 or counterweighted crankshaft like the 90° V8. In addition angles of 45° and 135° vees are optimal solutions, for even-firing and non-split crankshaft journals.
Half bezopen is weggegooid geld.
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 03:15:29 #91
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71479600
V16 schijnt heel soepel te draaien ja. 8-in-lijn ook wel aardig goed. Maar toch houd ik het eerst (denk ik) bij een 4-in-lijn.

Maargoed, mijn ontwerp wordt redelijk modulair, dus wellicht wordt het ooit nog een dikke V4/6/8/10/12/16/18/20/22/24/26/28/30/32/enzovoorts
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 03:18:27 #92
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71479618
2cv bouwt motor



quote:
The engine weighs in at 2,300 tons and is capable of delivering 109,000 horsepower.
Hamvraag: Waar is de turbo?
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_71487552
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 03:18 schreef PierreTT het volgende:
2cv bouwt motor

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]

Hamvraag: Waar is de turbo?



hier een topic over dat ding: Grootste diesel ter wereld
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 18:14:05 #94
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71495935
Ik wil toch echt dat mijn motor zo groot wordt dat ik hem op mijn slaapkamer kan zetten voor de sier. Bij die grote diesel kan ik beter mijn bed in 1 van de cilinders zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71499120
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_71499256
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Als we tegen mensen als Columbus, Armstrong, Diesel of Einstein hadden gezegd dat hun missie zinloos was, dan liepen we nu nog met stokken en stenen.

Je moet mensen niet te laag inschatten. Daarnaast hoort "falen" bij het ontdekken en uitbreiden van je kennis...

En ik wacht op de video van de werkende motor...
Maar ook een video van een niet werkende motor kan vermakelijk zijn
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 20:43:15 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71499852
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...

Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.

Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 20:44:23 #98
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71499891
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Hee, er zijn mensen die motoren bouwen met enkel een opleiding tot bankwerker hoor. Het gaat er niet om dat er 500PK uit komt terwijl hij 1:30 loopt, het gaat er om dat het werkt, en de evaring en lol die je er mee krijgt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 31 juli 2009 @ 20:45:23 #99
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71499919
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:43 schreef 2cv het volgende:
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...

Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.

Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Thermosyphon-koeling Wordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 20:56:49 #100
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71500319
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:45 schreef oshiro het volgende:

[..]

Thermosyphon-koeling Wordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
Oh, heet dat zo ? Het nadeel is dat ik vaak het technische principe wel onthoud maar dat ik de naam er voor niet of nauwelijks onthoud. Zowieso ben ik slecht in namen Maar als ik even ga goegelen op Zundapp en waterkoeling kom ik vast verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')