Dan is een flathead idd wel slim om te maken. Als je korte stoters en lange stoters maakt, kun je door de kop en stoters te wisselen van zijklepper naar kopklepper (met tuimelaars) gaan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:12 schreef 2cv het volgende:
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt.
PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen.
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepperquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:20 schreef 2cv het volgende:
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:33 schreef oshiro het volgende:
[..]
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
Ik weet er niet veel van af, ik weet wel dat het oud is, meer dan 50 jaar oud. Het werd gebruikt op oude Ford V8-motoren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:47 schreef 2cv het volgende:
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.
Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:52 schreef 2cv het volgende:
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
Heb je een plaatje van je motor ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:53 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
Bedankt voor de tips !quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.
Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
Heb er atm geen foto's van, hij staat achter het tuinhuis weggebouwdquote:Op woensdag 29 juli 2009 18:20 schreef 2cv het volgende:
[..]
Heb je een plaatje van je motor ?
Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
[..]
Bedankt voor de tips !
Op school heb ik er een (waarvan het bed overigens te kantelen valt dus dan is een wigbok niet nodig) en verder valt er in de buurt wel een en ander te regelen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:32 schreef 2cv het volgende:
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Magneet met condensator en contactpunten voor zover ik weet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:39 schreef 2cv het volgende:
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Dat wel, sowieso leuk die ouwe zooi. Ben nu de uitlaat van m'n aggregaat uit 1974 aan het vervangen, maar dat is een 3000 omw/min Briggs & Stratton herrieschopper... lang niet zo leuk als zo'n Wolseley langzaamloper waarbij je je stem niet hoeft te verheffen om elkaar te verstaan. Misschien een idee voor een topic ofzo? Stationaire- en grasmaaiermotoren en dergelijke?quote:
Let wel dat de trend de laatste ~15 jaar is om de klephoek juist weer kleiner te maken. Een kleinere klephoek geeft efficientere verbranding (goed voor het milieu enzo). Heel lang dacht men dat een grotere klephoek meer vermogen zou opleveren (veel "performance" motoren hadden tot een jaar of 10-15 geleden dan ook klephoeken van >40 graden) maar dankzij ontwikkelingen in de fluid dynamics afdeling, met name beter begrip van "squish", blijkt dat ook met een kleine klephoek (minder dan 20 graden) prima vermogen te maken is, met behoud van het voordeel van efficientie.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen,
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vindenquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:49 schreef 2cv het volgende:
Er is hoop, er is hoop![]()
Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
65mm is niet zo veelquote:Op donderdag 30 juli 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?
Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dusKomt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.
Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...
Affijn, het is en blijft een leuke uitdagingMisschien dat het ooit eens lukt ...
Al sla je me doodquote:Op donderdag 30 juli 2009 02:09 schreef 2cv het volgende:
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Even verbeteren want ik zie dat ie niet helemaal klopt:quote:Op donderdag 30 juli 2009 01:42 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect
Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
Maak er dan 22,5 mm van ofzo, zo extreem nauwkeurig hoeft het nou ook weer nietquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:39 schreef 2cv het volgende:
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regelDiameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).
Nouja, de rest is iets logischer ...
Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, het moet nog wel te doen zijnquote:
Prima! Lekker simpel te maken op een draaibank ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef 2cv het volgende:
Nieuw idee:
- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Als je een vierkant carter zou maken met een nokkenas in een hoek? Je zou dan een tweede cilinder haaks op de eerste kunnen zetten op het carter voor een 90 graden V, en als je een tweede cilinder aan de onderkant zet, met extra lange stoterstangen, heb je een boxerquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???
Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
Ah...... dus je gaat een V14 bouwen......apartquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???
Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
Kan ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
(even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16).
quote:A V16 engine is a v engine with 16 cylinders. Engines of this number of cylinders are uncommon in automotive use.
A V16 engine is perfectly balanced regardless of the V angle without requiring counter-rotating balancing shafts which are necessary on large Straight-4 or counterweighted crankshaft like the 90° V8. In addition angles of 45° and 135° vees are optimal solutions, for even-firing and non-split crankshaft journals.
Hamvraag: Waar is de turbo?quote:The engine weighs in at 2,300 tons and is capable of delivering 109,000 horsepower.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 03:18 schreef PierreTT het volgende:
2cv bouwt motor
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Hamvraag: Waar is de turbo?
Als we tegen mensen als Columbus, Armstrong, Diesel of Einstein hadden gezegd dat hun missie zinloos was, dan liepen we nu nog met stokken en stenen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.
het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Hee, er zijn mensen die motoren bouwen met enkel een opleiding tot bankwerker hoor. Het gaat er niet om dat er 500PK uit komt terwijl hij 1:30 loopt, het gaat er om dat het werkt, en de evaring en lol die je er mee krijgt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.
het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Thermosyphon-koelingquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:43 schreef 2cv het volgende:
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...
Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.
Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Oh, heet dat zo ?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:45 schreef oshiro het volgende:
[..]
Thermosyphon-koelingWordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |