abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:13:11 #51
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71431910
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:12 schreef 2cv het volgende:
Ik wil geen zijklepper maken. Ik vind zichtbare (!) stoterstangen tuimelaars namelijk gaaf. Echter, ik denk dat ik het ontwerp wel zo maak dat ik er een andere kop kan frezen waardoor de motor een zijkleppert wordt.

PierreTT heeft mij een zeer interessante PDF toegestuurd en daar ga ik wat in lezen en dergelijke. Het enige nadeel is dat het Engels is en hoewel ik redelijk goed in Engels ben is het met al die technische termen toch wat minder makkelijk te begrijpen.
Dan is een flathead idd wel slim om te maken. Als je korte stoters en lange stoters maakt, kun je door de kop en stoters te wisselen van zijklepper naar kopklepper (met tuimelaars) gaan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 16:20:45 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71432145
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:33:33 #53
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71432551
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:20 schreef 2cv het volgende:
Dus een motor met de kleppen netjes haaks en recht in de kop heet een flathead ?
Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:31:39 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434194
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:33 schreef oshiro het volgende:

[..]

Onee, wacht, ik had het fout. Een flathead IS een zijklepper
Als je de stoterstangen van een flathead zou verlengen, zou je er eventueel een kop met bovenliggende kleppen op kunnen zetten.
Voor de Flatheads in Amerika (oa. oude Ford V8's) waren kits te krijgen waarmee je ze kon ombouwen tot een blok met kopkleppen.
Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:52 #55
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434462
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant ! Heb je ook meer gegevens over die sets en op wat voor motoren die geschroefd werden ?
Ik weet er niet veel van af, ik weet wel dat het oud is, meer dan 50 jaar oud. Het werd gebruikt op oude Ford V8-motoren.
Een beetje een samenvatting van Wikipedia, maar goed: bij die blokken zitten de kleppen dus aan 1 kant:

De inlaat zit aan de kant van de kleppen, maar de uitlaat loopt door het blok heen naar de andere kant ivm ruimtegebrek. De boel werd daardoor gigantisch heet en moest belachelijk zwaar gekoeld worden.
Ardun bijvoorbeeld (http://www.ardun.com/ardun_histrory.htm) verkocht conversiekits om de blokken om te bouwen naar kopkleppers, omdat de uitlaat die door het blok liep dan niet meer gebruikt hoefde te worden. Tegelijkertijd vonden ze uit dat daarmee een heleboel vermogen beschikbaar kwam

Zoals op het plaatje zou ik het niet doen. Ik zou de klepgeleiders en -stoters exact parallel houden aan de hartlijn van de cilinder. Dan kun je 2 kleppen naast de cilinder plaatsen als je hem opbouwt als zijklepper, en je kunt ook langere klepstoters monteren en tuimelaars gebruiken in een andere kop met kopkleppen. Denk dat het idee wel duidelijk is
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:44:50 #56
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434542


Hier dus een mooi plaatje van een blok met langere stoterstangen en tuimelaars. Door kortere stoterstangen te monteren en daar direct kleppen tegenaan te zetten heb je in principe een zijklepper
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:47:46 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434597
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.

Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:52:02 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71434691
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:53:18 #59
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71434717
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:47 schreef 2cv het volgende:
Voor de info ! Ik ga nog wat verder met uitpluizen, maar dit gaat me vast helpen.

Overigens zat ik zelf ook te denken aan (theoretisch) exact parallelle stoterstangen.
Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:52 schreef 2cv het volgende:
Gaaf plaatje (dat postte je toen ik mijn vorige post in dit topic zat te tikken). Welke wikipedia-pagina heb je geraadpleegd ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.

Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 18:20:45 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71435361
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja precies, vooral op een freesbank is dat toch een heel stukje makkelijker.
Ik ben zelf in het bezit van een oude Wolseley WD8 stationaire motor (zo'n waterkoker met verdampingskoeling) waarvan de klepgeleiders versleten zijn. De geleiders zitten ook onder een hoek, en het gaat een drama worden om die op te boren
Heb je een plaatje van je motor ?

Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Flathead_engine en http://en.wikipedia.org/wiki/Pushrod_engine.

Handige zoektermen zijn Cam in block, flathead, sidevalve, L-head, en als het gaat om stoterstangblokken dingen als push rod en I-head.
Bedankt voor de tips !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:37:57 #61
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71435803
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Heb je een plaatje van je motor ?

Overigens, kan je niet een soort bok maken met de juiste hoek ? Bok op de tafel van de freesbank (wel goed uitlijnen en alles), kop op de bok en boren maar. Het is geklooi maar ik overweeg om -indien ik toch moet gaan denken aan kleppen onder hoeken- het ook zo te doen.
[..]

Bedankt voor de tips !
Heb er atm geen foto's van, hij staat achter het tuinhuis weggebouwd Ik moet een hele hoop troep weghalen om er bij te komen... Had nog wat plaatjes gezocht van wat van die dingen met de kop eraf, maar zonder succes.
Dat is inderdaad een goeie optie, heb ik ook aan gedacht. Maar omdat de cilinder en het carter 1 geheel zijn, moet je een blok gietijzer van bijna 100 kilo op de freesbank hijsen, dus er is een flinke freesbank nodig
Maar goed, dat moet ik nog een keertje met m'n vader aanpakken, maar we hebben nu eerst nog wat andere dingen die we af moeten maken

Zoeen is het overigens:

In dezelfde staat ook Is leuk, lekker zo houden, kun je tenminste zien dat ie oud is
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 19:32:25 #62
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71437334
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 19:39:40 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71437547
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:33:45 #64
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71439152
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:32 schreef 2cv het volgende:
Heb je wel de beschikking over een freesbank ?
Op school heb ik er een (waarvan het bed overigens te kantelen valt dus dan is een wigbok niet nodig) en verder valt er in de buurt wel een en ander te regelen.
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:39 schreef 2cv het volgende:
Wat klinkt dat trouwens lekker ! Al is het wel heel onregelmatig. Hoe werkt de ontsteking ? met een magneto ?
Magneet met condensator en contactpunten voor zover ik weet.
En ze lopen heel stil en rustig, er zit een regulateur in die hem telkens een beetje gas geeft als het toerental inzakt. Ongeveer 700 toeren, een langzaamloper Ze zijn heel stil, leuker dan grasmaaiermotortjes bijvoorbeeld. En starten door een hengst aan het vliegwiel te geven is natuurlijk ook wel geinig

Maar we dwalen een beetje af geloof ik
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 21:13:15 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71440215
Beetje, maar het is wel leuk
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:30:15 #66
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71443028
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:13 schreef 2cv het volgende:
Beetje, maar het is wel leuk
Dat wel, sowieso leuk die ouwe zooi. Ben nu de uitlaat van m'n aggregaat uit 1974 aan het vervangen, maar dat is een 3000 omw/min Briggs & Stratton herrieschopper... lang niet zo leuk als zo'n Wolseley langzaamloper waarbij je je stem niet hoeft te verheffen om elkaar te verstaan. Misschien een idee voor een topic ofzo? Stationaire- en grasmaaiermotoren en dergelijke?
Heb wel weer zin gekregen om die Wolseley netjes te maken nu... Ik heb al mooie spulletjes voor een onderstel
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71443528
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 03:14 schreef robber57 het volgende:
Als je daadwerkelijk een enigszins goed lopende motor wilt ontwerpen/maken dan ontkom je niet aan het onder een hoek zetten van de kleppen,
Let wel dat de trend de laatste ~15 jaar is om de klephoek juist weer kleiner te maken. Een kleinere klephoek geeft efficientere verbranding (goed voor het milieu enzo). Heel lang dacht men dat een grotere klephoek meer vermogen zou opleveren (veel "performance" motoren hadden tot een jaar of 10-15 geleden dan ook klephoeken van >40 graden) maar dankzij ontwikkelingen in de fluid dynamics afdeling, met name beter begrip van "squish", blijkt dat ook met een kleine klephoek (minder dan 20 graden) prima vermogen te maken is, met behoud van het voordeel van efficientie.

Voorbeeldje: de Toyota 4A-GE, ontworpen in 1981-1982, met een klephoek van 50 graden. Destijds een performance motor, met 130 pk uit 1.6L.



De Toyota 1ZZ-FE, ontworpen in 1995-1996, met een veel kleinere klephoek, niet eens als performance motor ontworpen maar toch hetzelfde specifieke vermogen, en daarbij veel zuiniger, efficienter en milieuvriendelijker.



Beetje technische uitleg erbij: http://www.carbodydesign.com/detail.php?id=757.

[ Bericht 29% gewijzigd door johnwoo op 29-07-2009 23:06:02 ]
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 23:49:10 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71445737
Er is hoop, er is hoop

Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 01:09:09 #69
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447424
http://www.4wdandsportuti(...)head_tech/index.html

Interessante link met leuke plaatjes.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 01:42:43 #70
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71447794
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 23:49 schreef 2cv het volgende:
Er is hoop, er is hoop

Ik ben nu bezig met het verzinnen van een manier om een veer aan en klep te bevestigen. Op zich ken ik de manier al, maar het lukt me even niet om het uit te tekenen. Ik moet gewoon even denken, dan lukt het wel.
Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect

Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 02:07:26 #71
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447949
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?

Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dus Komt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.

Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...

Affijn, het is en blijft een leuke uitdaging Misschien dat het ooit eens lukt ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 02:09:27 #72
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71447963
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 02:18:46 #73
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71448017
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 02:07 schreef 2cv het volgende:
Ik heb nu alle kleppen gegokt en even groot gemaakt. Wellicht toch maar even spelen met die 80% regel ?

Verder lijkt de kop zo'n 65mm dik te worden. Niet te huffen dus Komt omdat ik alles haaks wil hebben dus de inlaatpoorten gaan vanuit de verbrandingsruimte recht omhoog. Echter, je moet ook wat 'vlees' hebben om de klepsteel te geleiden. Of ik moet de tuimelaars in de vorm van een vork maken en aan de bovenkant nog een stukje geleiding maken. Maargoed, dan wordt het wel weer ERG ingewikkeld.

Koeling wordt ook moeilijk trouwens. Bij de heetste delen (uitlaatpoort) moet het water het meeste stromen, maar ik weet nog niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen ...

Affijn, het is en blijft een leuke uitdaging Misschien dat het ooit eens lukt ...
65mm is niet zo veel Wat zijn je boring en slag? Ik denk dat een schijfvormige verbrandingskamer best zal werken. Je probeert geen euro5-blok te bouwen ofzo
En je hebt inderdaad wat vlees nodig voor je klepgeleiders. Van welk materiaal maak je ze? En maak je de kleppen ook zelf? Zou wel leuk zijn
En bedoel met "vork" dat je de klepsteel een dwarsstuk geeft, de tuimelaar er "omheen" laat lopen, en de klep bovenaan ook wat geleiding geeft? Op zich geen gek idee, dan kun je de tolerantie een stuk lager houden, omdat de afstand tussen de draagvlakken een stuk groter wordt...
Misschien is mantelkoeling het simpelst. Een idee misschien, wat in de racesport wordt toegepast: maak een verbrandingskamer die uitneembaar is. Met een kopklepper is dat wel een stuk moeilijker dan met een zijklepper tho. Maar als je het voor elkaar krijgt is dat koelwatercircuit natuurlijk een eitje.
Mijn motorfiets heeft een VHM-kop, die bestaat uit 2 delen:

Geen kleppen want tweetakt. Maar deze koppen koelen een stuk beter en je kunt ook nog nieuwe verbrandingskamers maken zonder een nieuwe kop te frezen (kan gewoon op een goeie draaibank). Is vooral voor een zijklepper interessant. Afdichten kan gewoon met een goeie grote O-ring die tegen warmte kan.

Als je draaiwerk hebt... ik help je graag. Ik vind draaien ontzettend leuk om te doen Freeswerk vind ik ook leuk maar daar ben ik toch minder fan van
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 30 juli 2009 @ 02:20:55 #74
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71448033
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 02:09 schreef 2cv het volgende:
Overigens, bij die 80% regel, wordt daarbij het verschil van 20% tussen klep en poort volledig gebruikt om de klepzitting te raken ?
Al sla je me dood Ik zou eigenlijk zeggen van wel, voor zover ik weet heb ik geen blokken gezien waarbij het inlaat- of uitlaatkanaal extreem taps toeloopt achter de klep.
Linkje over het tunen van een (jawel ) Suzuki Alto:

http://www.suzukituning.c(...)SuzukiAltoTuning.htm

Ongeveer halverwege.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:57:26 #75
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71454188
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 01:42 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een ontzettend leuk project, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden
Ik heb zelf een keer voor school een stirlingmotor moeten bouwen. M'n groepje was ambitieus (ik al helemaal) en we wilden een speciaal ontwerp maken maar het wilde niet werken. Op thermodynamisch gebied iig, mechanisch gezien was het perfect

Oja, handige vuistregel voor het bepalen van de maat van je kleppen: de 80%-regel.
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatpoort.
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.
Even verbeteren want ik zie dat ie niet helemaal klopt:
De inlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep.
De uitlaatklep moet 80% van het oppervlak hebben van de inlaatklep
De uitlaatpoort moet 80% van het oppervlak hebben van de uitlaatklep.

De uitlaatklep moet dus ongeveer net zo groot zijn als je inlaatpoort, niet 80% kleiner.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 17:23:34 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71463873
Goeje tips weer. Ik denk dat ik er wel wat mee kan. Zometeen weer wat verder krassen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 20:39:41 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71469935
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regel Diameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).

Nouja, de rest is iets logischer ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 20:47:41 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71470195
Note to self: de uitlaatklep/-poort is de kleine, de inlaatklep/-poort is de grote.

Als ik de oppervlakte van een cirkel 80% wil verkleinen deel ik de diameter door 10 en dat vermenigvuldig ik met de wortel van 80.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:45:59 #79
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71472067
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:39 schreef 2cv het volgende:
Wat een achterlijke kutmaten krijg je met die 80% regel Diameter inlaatpoort is 20mm, dan moet de klep een diameter hebben van 22,36mm (afgerond).

Nouja, de rest is iets logischer ...
Maak er dan 22,5 mm van ofzo, zo extreem nauwkeurig hoeft het nou ook weer niet
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 21:54:40 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71472367
Misschien ook wel een idee
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:00:22 #81
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71472565
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:54 schreef 2cv het volgende:
Misschien ook wel een idee
Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, het moet nog wel te doen zijn
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 22:15:44 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71473221
Nieuw idee:

- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:17:47 #83
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71473315
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef 2cv het volgende:
Nieuw idee:

- Diameter inlaatklep = 22,5mm
- Diameter inlaatpoort = 20,0mm
- Diameter uitlaatklep = 20,0mm
- Diameter uitlaatpoort = 17,5mm
Prima! Lekker simpel te maken op een draaibank ook

Wat worden je boring en slag? En hoeveel cilinders krijgt ie?

Edit: laat maar, staat gewoon in de OP
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 22:22:21 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71473515
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:24:28 #85
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71473609
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Als je een vierkant carter zou maken met een nokkenas in een hoek? Je zou dan een tweede cilinder haaks op de eerste kunnen zetten op het carter voor een 90 graden V, en als je een tweede cilinder aan de onderkant zet, met extra lange stoterstangen, heb je een boxer Extreem modulair Moet je wss wel meerdere nokkenassen hebben die je uit kunt wisselen want anders klopt het niet meer natuurlijk
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71473615
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:
Boring: 60mm
Slag: 70mm
Aantal cilinders: 4???

Ik ontwerp hem zo dat de cilinders en kopen apart van elkaar staan zeg maar. Op die manier kan ik wellicht ook nog kiezen voor een andere cilinder-configuratie zoals een boxer, een V-motor (kans is klein omdat hoeken vervelend zijn) of het aantal cilinders aanpassen (even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Ah...... dus je gaat een V14 bouwen......apart
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_71476790
Een 2 cilinder met maar 1 zuiger lijkt me ook stoer.
Of 2 zuigers met 1 cilinder.

  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 03:05:45 #89
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71479536
Eventjes wat plaatjes van de motor met kop tot nu toe. De kop is van boven gezien vierkant en staat op 2 ronde 'buizen' die in elkaar staan. Tussen de binnenste buis en de buitenste buis zit water/koelvloeistof. In de binnenste buis schuift de zuiger op en neer.


In deze tekening zie je bovenin de kop 2 keer getekend. Je ziet ze van onder af (niet volgens de officiele tekenregels dus ). De koppen zijn exact gelijk aan elkaar, maar bij de onderste (of middelste, net zo je wilt) kop heb ik de vlakken die afgedekt worden door de buizen geheel ingekleurd en het gedeelte wat met de koelvloeistof in aanraking komt gearceerd. De kleppen en de bougie heb ik even weg gelaten, de tuimelaars en stoterstangen zijn in het geheel nog niet getekend.


Dit is een negatief van de tekening er boven.


De kop even wat groter. Nog steeds van onderaf bekeken.


Weer een negatiefje.


Nog even een uitleg wat wat is.
1) Een gat met een diameter van 16mm. Daar komt een M16 draadeind doorheen die de kop op zijn plaats houdt.
2) Hier komt de koelvloeistof. Dat er 4 gaten in zitten is niet erg: de moeren worden zo strak aangedraaid dat dat echt niet lekt. Eventueel leg ik een koperen of kunststof ring onder de moeren.
3) Uitlaatpoort.
4) Inlaatpoort.
5) Daar komt het vonkende uiteinde van de bougie de kop in.
Op de tekening staan ook 2 'haakjes'. Door de in- en uitlaatpoort kan ik de sleuf die rondom loopt niet overal even diep maken. Die haakjes geven de grens aan tussen het diepe gedeelte (dat is ook het grootste gedeelte) en het ondiepe gedeelte.


De kop van de zijkant bekeken.
2) Hier komt de koelvloeistof. Je kan hier mooi zien dat die bij de in- en uitlaatpoorten minder diep is dan aan de andere kant.
4) Inlaatpoort. De uitlaatpoort zit er achter.
5) Hier komt de bougie.
Ook hier bestaan de tuimelaars en stoterstangen nog niet. De kleppen en bougie heb ik even achterwege gelaten. Wel kan je op deze tekening mooi zien dat de verbrandingsruimte aan de binnenkant afgerond is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 03:08:48 #90
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71479553
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:22 schreef 2cv het volgende:

(even 2 kopjes + cilindertjes + zuigertjes er bij maken en viola, een V16 ).
Kan ook
quote:
A V16 engine is a v engine with 16 cylinders. Engines of this number of cylinders are uncommon in automotive use.

A V16 engine is perfectly balanced regardless of the V angle without requiring counter-rotating balancing shafts which are necessary on large Straight-4 or counterweighted crankshaft like the 90° V8. In addition angles of 45° and 135° vees are optimal solutions, for even-firing and non-split crankshaft journals.
Half bezopen is weggegooid geld.
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 03:15:29 #91
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71479600
V16 schijnt heel soepel te draaien ja. 8-in-lijn ook wel aardig goed. Maar toch houd ik het eerst (denk ik) bij een 4-in-lijn.

Maargoed, mijn ontwerp wordt redelijk modulair, dus wellicht wordt het ooit nog een dikke V4/6/8/10/12/16/18/20/22/24/26/28/30/32/enzovoorts
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 03:18:27 #92
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71479618
2cv bouwt motor



quote:
The engine weighs in at 2,300 tons and is capable of delivering 109,000 horsepower.
Hamvraag: Waar is de turbo?
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_71487552
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 03:18 schreef PierreTT het volgende:
2cv bouwt motor

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]

Hamvraag: Waar is de turbo?



hier een topic over dat ding: Grootste diesel ter wereld
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 18:14:05 #94
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71495935
Ik wil toch echt dat mijn motor zo groot wordt dat ik hem op mijn slaapkamer kan zetten voor de sier. Bij die grote diesel kan ik beter mijn bed in 1 van de cilinders zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71499120
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_71499256
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Als we tegen mensen als Columbus, Armstrong, Diesel of Einstein hadden gezegd dat hun missie zinloos was, dan liepen we nu nog met stokken en stenen.

Je moet mensen niet te laag inschatten. Daarnaast hoort "falen" bij het ontdekken en uitbreiden van je kennis...

En ik wacht op de video van de werkende motor...
Maar ook een video van een niet werkende motor kan vermakelijk zijn
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 20:43:15 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71499852
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...

Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.

Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 20:44:23 #98
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71499891
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:20 schreef mighty_myte het volgende:
2cv, ik waardeer je als user hier, maar een motor bouwen is een redelijk kansloos plan als je er geen kaas van hebt gegeten.
dan heb ik het niet over dat je al eens een koppakking hebt vervangen ofzo, maar echt de details.
een vriend van mij doet nu zijn 2e studie voertuigentechniek en als hij uitlegt over een motor blijkt dat er zo ongeloofelijk veel details en wiskundige en natuurkundige truukjes in zitten dan er geen beginnen aan is als amateur.

het makkelijkst om te maken, als je dan toch begint, is misschien een 2-takt diesel.
geen bougie, ontsteking, kleppen, nokkenassen, precieze mengverhouding, etc.
Hee, er zijn mensen die motoren bouwen met enkel een opleiding tot bankwerker hoor. Het gaat er niet om dat er 500PK uit komt terwijl hij 1:30 loopt, het gaat er om dat het werkt, en de evaring en lol die je er mee krijgt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 31 juli 2009 @ 20:45:23 #99
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71499919
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:43 schreef 2cv het volgende:
Ik sluit mij aan bij MaGNeT. Er is best een kans dat het hele project jammerlijk faalt, maar als ik weet waarom het faalt kan ik die punten verbeteren. Dat is ook reden waarom ik de hele motor redelijk modulair bouw. Overigens blijft het voor eerst een ontwerp. Ik zit nog steeds in de ZW en word al moe als ik een douche neem ...

Los daarvan: ik ben niet de enige hobby-bob die op het idee is gekomen om een verbrandingsmotor te bouwen. Kijk maar eens op deze site.

Vannacht heb ik besloten dat de motor geen koelwaterpomp krijgt. Warm water stijgt, koud water daalt, dus die koelvloeistof stroomt wel. En anders kan ik er later vast nog wel een externe pomp op beunen.
Thermosyphon-koeling Wordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 20:56:49 #100
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71500319
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:45 schreef oshiro het volgende:

[..]

Thermosyphon-koeling Wordt op watergekoelde Zundapps toegepast.
Oh, heet dat zo ? Het nadeel is dat ik vaak het technische principe wel onthoud maar dat ik de naam er voor niet of nauwelijks onthoud. Zowieso ben ik slecht in namen Maar als ik even ga goegelen op Zundapp en waterkoeling kom ik vast verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')