abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 18:39:35 #126
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71570777
quote:
Interessant stukje !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71570912
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk topic.
Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel.
Is niet zo moeilijk.
Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:56:34 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71571211
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is niet zo moeilijk.
Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen
Lees dat stuk op wiki maar even, dan snap je wellicht waar het om gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:59:16 #129
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71571288
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:

[..]

Op perslucht ? Lijkt mij niet. Het is een 4-takt, jewaits.

En eerst gaat ie' op LPG (heb ik alleen een verdamper en een vlinderklep nodig) en als dat werkt ga ik misschien een carburateur in elkaar fabriekken.
Al gedacht aan propaan of campinggas? Dan heb je enkel een drukregelaar nodig die op een gasfles kan, en moet je even de juiste mengverhouding vinden
quote:
[..]

Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken
[..]

Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?
[..]

Ik houd het simpel: 2 middelste zuigers gaan omhoog, de 2 biutensten naar beneden. Dat lijkt mij minder te trillen.
Massa is primair in balans inderdaad
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, je rekent buiten de zijwaartse beweging van de zuigerstang. Als je het traject van een zuiger in twee stukken verdeeld, dan gaat hij in de eerste helft sneller omlaag, en in de tweede helft langzamer omlaag. De zuigerstang blijft immers even lang, terwijl die schuiner komt te staan. De zuiger die tegelijk omhoog gaat de eerste helft langzamer omhoog en in het tweede deel sneller. Dus komen ze elkaar niet in het midden tegen, maar daaronder. Je hebt dus netto massaverplaatsing binnen het blok, dus trilling.

Ik zie niet hoe je dat met de krukas zou kunnen tegengaan.
Je hebt gelijk, maar een viercilinder is de eerste cilinderconfiguratie die wat betreft verbrandingsvolgorde exact in balans is, en da's het punt . Of dat ding de kamer rondstuitert maakt niet uit, hij heeft echter wel bij elke halve omwenteling van de krukas een verbranding. Dus wat loop betreft is dat het simpelste ontwerp met het meest soepele gedrag.
Jij hebt het over de secundaire massabalans, die bijna te verwaarlozen is, vooral bij langere drijfstangen.
BMW heeft zelfs al helemaal een radicaal ontwerp voor zijn tweecilinders: de twee zuigers zitten op dezelfde hoogte en gaan tegelijk omhoog en omlaag. De verbranding is wel om en om, en de trillingen worden gereduceerd met een balansas. Zij zien dus ook dat een nette loop belangrijker is dan mechanische balans, anders hadden ze de boel wel om en om gezet
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:59:38 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71571297
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:39 schreef 2cv het volgende:

[..]

Interessant stukje !
Mooi he? De truuk is dat je dus geen vlamboog krijgt, maar dat alle brandstof gelijktijdig ontbrand. Dus niet vanaf de bougie naar buiten zoals bij een benzine motor, of rond de inspuiting zoals bij een injectiediesel. De verbranding is dan optimaal, je verbruikt erg weinig brandstof en de temperatuur is relatief laag waardoor er geen stikstofoxiden ontstaan. Door de schraalheid van het mengsel ook nauwelijks tot geen roet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:02:50 #131
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71571390
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:39 schreef 2cv het volgende:

[..]

Interessant stukje !
Inderdaad, zou een beetje een mengelmoes moeten zijn tussen dieselontbranding en indirecte brandstofinjectie.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 19:03:26 #132
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71571407
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is niet zo moeilijk.
Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen
Overleeft de motor dat ook ?

Overigens is er een ontwerpfoutje boven water gekomen: doordat de kleppen niet geheel ineen plat vlak zitten opent de inlaatklep pas helemaal vanaf 4,25mm. Bij de uitlaatklep is dat vanaf 2,95mm. Nog maar even puzzelen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71571653
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:03 schreef 2cv het volgende:

[..]

Overleeft de motor dat ook ?

Overigens is er een ontwerpfoutje boven water gekomen: doordat de kleppen niet geheel ineen plat vlak zitten opent de inlaatklep pas helemaal vanaf 4,25mm. Bij de uitlaatklep is dat vanaf 2,95mm. Nog maar even puzzelen.
Yep, wordt veel toegepast zelfs

http://www.gasotronic.nl/

http://www.ilovesponge.com/spongecars/diesel/diesel.htm

http://www.lpginbouwstation.nl/diesel2.html

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-08-2009 19:17:09 ]
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 19:19:07 #134
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71571891
http://www.amt.nl/web/Nie(...)-bougie-vaarwel2.htm

^^ Nog iets over ontstekingen. Ik denk dat het wel iets is voor PietVerdriet ^^
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:23:51 #135
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71572033
Dit topic wordt leuker en leuker
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71573006
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:59 schreef oshiro het volgende:


Je hebt gelijk, maar een viercilinder is de eerste cilinderconfiguratie die wat betreft verbrandingsvolgorde exact in balans is, en da's het punt . Of dat ding de kamer rondstuitert maakt niet uit, hij heeft echter wel bij elke halve omwenteling van de krukas een verbranding. Dus wat loop betreft is dat het simpelste ontwerp met het meest soepele gedrag.
Jij hebt het over de secundaire massabalans, die bijna te verwaarlozen is, vooral bij langere drijfstangen.
Volgens mij dacht Fiat lang geleden ook dat het te verwaarlozen zou zijn toen ze besloten 4 cilinders van een liter of 6 naast mekaar te zetten voor een snelheidsrecord, waarna het geval uit mekaar trilde. Het is ook de reden dat de viercilinders in de auto-industrie maar niet groter willen worden dan 2.4 liter.

Dat het bij langere drijfstangen minder uitmaakt klinkt wel heel logisch, misschien is dat de reden dat het in scheepsmotoren wel kan.
quote:
BMW heeft zelfs al helemaal een radicaal ontwerp voor zijn tweecilinders: de twee zuigers zitten op dezelfde hoogte en gaan tegelijk omhoog en omlaag. De verbranding is wel om en om, en de trillingen worden gereduceerd met een balansas. Zij zien dus ook dat een nette loop belangrijker is dan mechanische balans, anders hadden ze de boel wel om en om gezet
Maar bij een twee in lijn heb je toch een balansas nodig, dus dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit. Ik denk niet dat ze dat ook bij een 4 in lijn zouden doen. Ik neem aan dat ze dat doen om de verbrandingsslagen helemaal gelijkmatig te verdelen, wat anders niet lukt. Ik rij geen motor maar het lijkt me niet ideaal om onregelmatig koppel te hebben als je met het gas stuurt.
quote:
Volgens mij was dergelijke ontbranding ook iets wat met een nieuw soort wankelmotor zou kunnen. Die heeft dan geen excentrische rotor, maar een rotor die van vorm kan veranderen door te schanieren. Die zou sowieso lichter en efficienter zijn dan een wankel of zuigermotor, maar dan door die detonatie ineens nog een heel stuk sterker en efficienter worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:11:48 #137
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71573370
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij dacht Fiat lang geleden ook dat het te verwaarlozen zou zijn toen ze besloten 4 cilinders van een liter of 6 naast mekaar te zetten voor een snelheidsrecord, waarna het geval uit mekaar trilde. Het is ook de reden dat de viercilinders in de auto-industrie maar niet groter willen worden dan 2.4 liter.
Dat klinkt logisch inderdaad.
quote:
Dat het bij langere drijfstangen minder uitmaakt klinkt wel heel logisch, misschien is dat de reden dat het in scheepsmotoren wel kan.
Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).
quote:
[..]

Maar bij een twee in lijn heb je toch een balansas nodig, dus dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit. Ik denk niet dat ze dat ook bij een 4 in lijn zouden doen. Ik neem aan dat ze dat doen om de verbrandingsslagen helemaal gelijkmatig te verdelen, wat anders niet lukt. Ik rij geen motor maar het lijkt me niet ideaal om onregelmatig koppel te hebben als je met het gas stuurt.
Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:
quote:
[..]

Volgens mij was dergelijke ontbranding ook iets wat met een nieuw soort wankelmotor zou kunnen. Die heeft dan geen excentrische rotor, maar een rotor die van vorm kan veranderen door te schanieren. Die zou sowieso lichter en efficienter zijn dan een wankel of zuigermotor, maar dan door die detonatie ineens nog een heel stuk sterker en efficienter worden.
Dat is een quasiturbine:
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 20:17:58 #138
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71573549
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:11 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dat klinkt logisch inderdaad.
[..]

Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).
Kruishoofd maakt het alleen mar erger omdat er meer netto massaverplaatsing is (extra drijfstang + wat glijlagers). Ik denk zelf dat het ook heel erg toerental afhankelijk is.
quote:
[..]

Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:

[..]

Dat is een quasiturbine:
[ afbeelding ]
Wat een maf ding. Werkt het ook ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:21:45 #139
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71573634
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:
-knip-

Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken
[..]
-knip-
Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op
Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo...
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:59 schreef oshiro het volgende:

[..]

Al gedacht aan propaan of campinggas? Dan heb je enkel een drukregelaar nodig die op een gasfles kan, en moet je even de juiste mengverhouding vinden
[..]-knip-
LPG is propaan
Liquefied Propane Gas wordt het ookwel genoemd
http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:48:20 #140
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71574419
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:17 schreef 2cv het volgende:

[..]

Kruishoofd maakt het alleen mar erger omdat er meer netto massaverplaatsing is (extra drijfstang + wat glijlagers). Ik denk zelf dat het ook heel erg toerental afhankelijk is.
[..]

Wat een maf ding. Werkt het ook ?
Schijnt waanzinnig goed te rijden, en als bijkomend puntje ben je ook nog van dat stofzuigergeluid van een normale viercilinder af
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:49:33 #141
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71574462
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op
Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo...
[..]

LPG is propaan
Liquefied Propane Gas wordt het ookwel genoemd
http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)
Mja ik ken het inderdaad enkel als Liquefied Petroleum Gas
Maar ik bedoel dus gewoon gasflessen van een kampeerwinkel
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71574963
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:11 schreef oshiro het volgende:
Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).
Ik ben niet zo thuis in de scheepsmotorenmarkt, maar ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat overal waar het niet compact of plat hoefde het een zes in lijn zou zijn, of anders een V12. Vrachtwagens ook. Ik kan me niet voorstellen dat een kruishoofd wat uitmaakt, de verbinding tussen zuiger en krukas wordt immers niet korter of langer lijkt me.
quote:
Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:
Perfect krijg je het natuurlijk niet met 4 cilinders. Maar ik had me dit probleem van motorrijders nooit zo gerealiseerd, nu snap ik ook waarom men nog wel eens hele kleine V8tjes en zescilinders in een motorfiets hangt.
quote:
Dat is een quasiturbine:
[ afbeelding ]
Die bedoelde ik ja.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 21:45:44 #143
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71576446
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op
Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo...
Nah. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Zowieso doe ik er ook te lang over allemaal om professioneel tekenaar te worden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:14:58 #144
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71619806
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:45 schreef 2cv het volgende:

[..]

Nah. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Zowieso doe ik er ook te lang over allemaal om professioneel tekenaar te worden.
Autodesk Inventor doe je inderdaad vrij lang over om alle functies te kennen (ik ken ze zelf ook niet allemaal). Maar de basis is eigenlijk best wel simpel
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 5 augustus 2009 @ 15:20:39 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71624724
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben niet zo thuis in de scheepsmotorenmarkt, maar ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat overal waar het niet compact of plat hoefde het een zes in lijn zou zijn, of anders een V12. Vrachtwagens ook. Ik kan me niet voorstellen dat een kruishoofd wat uitmaakt, de verbinding tussen zuiger en krukas wordt immers niet korter of langer lijkt me.

Bij scheepsmotoren is van belang dat ze
1. Heel lang in het zelfde toerental blijven lopen
2. Niet heel erg kieskeurig zijn wat brandstof kwaliteit aan gaat
3. Niet staan te schudden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 17:34:38 #146
263468 fokkerspy
Oordelen, is niet begrijpen
pi_71628013
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:23 schreef oshiro het volgende:
Dit topic wordt leuker en leuker
Je bedoelt interessanter gezien de vele tips en info die nu voorbij komen.
Begrip: iets wat je krijgt als je het gegeven hebt.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 17:41:20 #147
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71628214
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 17:34 schreef fokkerspy het volgende:

[..]

Je bedoelt interessanter gezien de vele tips en info die nu voorbij komen.
Da's voor mij hetzelfde
Heb in de laatste Pionier (tijdschrift van de oude trekker en motorenvereniging) een mooi artikel staan over Werkspoor, staan ook veel andere artikelen in over motortechniek
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 5 augustus 2009 @ 17:45:15 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71628294
Hier iemand die geen Autocad gebruikte maar gewoon papier voor een V8 motor. En dan bedoel ik niet het ontwerp, nee, een model van een V8, helemaal werkend
http://www.yeesjob.com/v8engine.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_71629475
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
3. Niet staan te schudden
Zes in lijn dus. Je zou ook een boxer 6 kunnen nemen, maar dat is weer lastig met onderhoud en plaatsing.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 5 augustus 2009 @ 18:41:30 #150
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71629620
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier iemand die geen Autocad gebruikte maar gewoon papier voor een V8 motor. En dan bedoel ik niet het ontwerp, nee, een model van een V8, helemaal werkend
http://www.yeesjob.com/v8engine.htm
Das weer eens wat anders dan AutoCAD
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zes in lijn dus. Je zou ook een boxer 6 kunnen nemen, maar dat is weer lastig met onderhoud en plaatsing.
Waarom trilt een 6 in lijn minder ? Wat is er lastig aan onderhoud en plaatsing bij een boxer-6 ? Ik zie het echt niet in.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')