Interessant stukje !quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee
http://en.wikipedia.org/w(...)compression_ignition
Is niet zo moeilijk.quote:Op zondag 2 augustus 2009 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk topic.
Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel.
Lees dat stuk op wiki maar even, dan snap je wellicht waar het om gaat.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is niet zo moeilijk.
Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen
Al gedacht aan propaan of campinggas? Dan heb je enkel een drukregelaar nodig die op een gasfles kan, en moet je even de juiste mengverhouding vindenquote:Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:
[..]
Op perslucht ? Lijkt mij niet. Het is een 4-takt, jewaits.
En eerst gaat ie' op LPG (heb ik alleen een verdamper en een vlinderklep nodig) en als dat werkt ga ik misschien een carburateur in elkaar fabriekken.
Massa is primair in balans inderdaadquote:[..]
Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken![]()
[..]
Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?
[..]
Ik houd het simpel: 2 middelste zuigers gaan omhoog, de 2 biutensten naar beneden. Dat lijkt mij minder te trillen.
Je hebt gelijk, maar een viercilinder is de eerste cilinderconfiguratie die wat betreft verbrandingsvolgorde exact in balans is, en da's het puntquote:Op maandag 3 augustus 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, je rekent buiten de zijwaartse beweging van de zuigerstang. Als je het traject van een zuiger in twee stukken verdeeld, dan gaat hij in de eerste helft sneller omlaag, en in de tweede helft langzamer omlaag. De zuigerstang blijft immers even lang, terwijl die schuiner komt te staan. De zuiger die tegelijk omhoog gaat de eerste helft langzamer omhoog en in het tweede deel sneller. Dus komen ze elkaar niet in het midden tegen, maar daaronder. Je hebt dus netto massaverplaatsing binnen het blok, dus trilling.
Ik zie niet hoe je dat met de krukas zou kunnen tegengaan.
Mooi he? De truuk is dat je dus geen vlamboog krijgt, maar dat alle brandstof gelijktijdig ontbrand. Dus niet vanaf de bougie naar buiten zoals bij een benzine motor, of rond de inspuiting zoals bij een injectiediesel. De verbranding is dan optimaal, je verbruikt erg weinig brandstof en de temperatuur is relatief laag waardoor er geen stikstofoxiden ontstaan. Door de schraalheid van het mengsel ook nauwelijks tot geen roet.quote:
Inderdaad, zou een beetje een mengelmoes moeten zijn tussen dieselontbranding en indirecte brandstofinjectie.quote:
Overleeft de motor dat ook ?quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is niet zo moeilijk.
Klein beetje LPG meeverbranden in een diesel doet wonderen
Yep, wordt veel toegepast zelfsquote:Op maandag 3 augustus 2009 19:03 schreef 2cv het volgende:
[..]
Overleeft de motor dat ook ?
Overigens is er een ontwerpfoutje boven water gekomen: doordat de kleppen niet geheel ineen plat vlak zitten opent de inlaatklep pas helemaal vanaf 4,25mm. Bij de uitlaatklep is dat vanaf 2,95mm. Nog maar even puzzelen.
Volgens mij dacht Fiat lang geleden ook dat het te verwaarlozen zou zijn toen ze besloten 4 cilinders van een liter of 6 naast mekaar te zetten voor een snelheidsrecord, waarna het geval uit mekaar trilde. Het is ook de reden dat de viercilinders in de auto-industrie maar niet groter willen worden dan 2.4 liter.quote:Op maandag 3 augustus 2009 18:59 schreef oshiro het volgende:
Je hebt gelijk, maar een viercilinder is de eerste cilinderconfiguratie die wat betreft verbrandingsvolgorde exact in balans is, en da's het punt. Of dat ding de kamer rondstuitert maakt niet uit, hij heeft echter wel bij elke halve omwenteling van de krukas een verbranding. Dus wat loop betreft is dat het simpelste ontwerp met het meest soepele gedrag.
Jij hebt het over de secundaire massabalans, die bijna te verwaarlozen is, vooral bij langere drijfstangen.
Maar bij een twee in lijn heb je toch een balansas nodig, dus dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit. Ik denk niet dat ze dat ook bij een 4 in lijn zouden doen. Ik neem aan dat ze dat doen om de verbrandingsslagen helemaal gelijkmatig te verdelen, wat anders niet lukt. Ik rij geen motor maar het lijkt me niet ideaal om onregelmatig koppel te hebben als je met het gas stuurt.quote:BMW heeft zelfs al helemaal een radicaal ontwerp voor zijn tweecilinders: de twee zuigers zitten op dezelfde hoogte en gaan tegelijk omhoog en omlaag. De verbranding is wel om en om, en de trillingen worden gereduceerd met een balansas. Zij zien dus ook dat een nette loop belangrijker is dan mechanische balans, anders hadden ze de boel wel om en om gezet
Volgens mij was dergelijke ontbranding ook iets wat met een nieuw soort wankelmotor zou kunnen. Die heeft dan geen excentrische rotor, maar een rotor die van vorm kan veranderen door te schanieren. Die zou sowieso lichter en efficienter zijn dan een wankel of zuigermotor, maar dan door die detonatie ineens nog een heel stuk sterker en efficienter worden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee
http://en.wikipedia.org/w(...)compression_ignition
Dat klinkt logisch inderdaad.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij dacht Fiat lang geleden ook dat het te verwaarlozen zou zijn toen ze besloten 4 cilinders van een liter of 6 naast mekaar te zetten voor een snelheidsrecord, waarna het geval uit mekaar trilde. Het is ook de reden dat de viercilinders in de auto-industrie maar niet groter willen worden dan 2.4 liter.
Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).quote:Dat het bij langere drijfstangen minder uitmaakt klinkt wel heel logisch, misschien is dat de reden dat het in scheepsmotoren wel kan.
Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:quote:[..]
Maar bij een twee in lijn heb je toch een balansas nodig, dus dan maakt het ook niet zo heel veel meer uit. Ik denk niet dat ze dat ook bij een 4 in lijn zouden doen. Ik neem aan dat ze dat doen om de verbrandingsslagen helemaal gelijkmatig te verdelen, wat anders niet lukt. Ik rij geen motor maar het lijkt me niet ideaal om onregelmatig koppel te hebben als je met het gas stuurt.
Dat is een quasiturbine:quote:[..]
Volgens mij was dergelijke ontbranding ook iets wat met een nieuw soort wankelmotor zou kunnen. Die heeft dan geen excentrische rotor, maar een rotor die van vorm kan veranderen door te schanieren. Die zou sowieso lichter en efficienter zijn dan een wankel of zuigermotor, maar dan door die detonatie ineens nog een heel stuk sterker en efficienter worden.
Kruishoofd maakt het alleen mar erger omdat er meer netto massaverplaatsing is (extra drijfstang + wat glijlagers). Ik denk zelf dat het ook heel erg toerental afhankelijk is.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:11 schreef oshiro het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch inderdaad.
[..]
Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).
Wat een maf ding. Werkt het ook ?quote:[..]
Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:
[..]
Dat is een quasiturbine:
[ afbeelding ]
Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet opquote:Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:
-knip-
Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken![]()
[..]
-knip-
LPG is propaanquote:Op maandag 3 augustus 2009 18:59 schreef oshiro het volgende:
[..]
Al gedacht aan propaan of campinggas? Dan heb je enkel een drukregelaar nodig die op een gasfles kan, en moet je even de juiste mengverhouding vinden
[..]-knip-
Schijnt waanzinnig goed te rijden, en als bijkomend puntje ben je ook nog van dat stofzuigergeluid van een normale viercilinder afquote:Op maandag 3 augustus 2009 20:17 schreef 2cv het volgende:
[..]
Kruishoofd maakt het alleen mar erger omdat er meer netto massaverplaatsing is (extra drijfstang + wat glijlagers). Ik denk zelf dat het ook heel erg toerental afhankelijk is.
[..]
Wat een maf ding. Werkt het ook ?
Mja ik ken het inderdaad enkel als Liquefied Petroleum Gasquote:Op maandag 3 augustus 2009 20:21 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op
Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo...
[..]
LPG is propaan![]()
Liquefied Propane Gas wordt het ookwel genoemd
http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_(brandstof)
Ik ben niet zo thuis in de scheepsmotorenmarkt, maar ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat overal waar het niet compact of plat hoefde het een zes in lijn zou zijn, of anders een V12. Vrachtwagens ook. Ik kan me niet voorstellen dat een kruishoofd wat uitmaakt, de verbinding tussen zuiger en krukas wordt immers niet korter of langer lijkt me.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:11 schreef oshiro het volgende:
Misschien maakt de toepassing van een kruishoofd het wat anders, maar in schepen begint het ook vaak bij zes cilinders (vroeger werden er minder cilinders gebruikt).
Perfect krijg je het natuurlijk niet met 4 cilinders. Maar ik had me dit probleem van motorrijders nooit zo gerealiseerd, nu snap ik ook waarom men nog wel eens hele kleine V8tjes en zescilinders in een motorfiets hangt.quote:Ja klopt, maar ook slechts tot op zekere hoogte. Filmpje:
Die bedoelde ik ja.quote:
Nah. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Zowieso doe ik er ook te lang over allemaal om professioneel tekenaar te worden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:21 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als je ook op professioneel vlak in aanraking komt met CAD kan ik je heel erg aanraden om 3D CAD te leren. Ik zit nu tussen mensen die alleen 2D kunnen en mensen die ook 3D kunnen. AutoCad is echt zo onhandig in verhouding met een 3D pakket...iemand die alleen 2D kan schiet bij de meest simpele dingen al echt niet op
Regel anders gewoon ergens een versie van inventor/SolidWorks met "bugfix" voor thuis ofzo...
Autodesk Inventor doe je inderdaad vrij lang over om alle functies te kennen (ik ken ze zelf ook niet allemaal). Maar de basis is eigenlijk best wel simpelquote:Op maandag 3 augustus 2009 21:45 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nah. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Zowieso doe ik er ook te lang over allemaal om professioneel tekenaar te worden.
Bij scheepsmotoren is van belang dat zequote:Op maandag 3 augustus 2009 21:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet zo thuis in de scheepsmotorenmarkt, maar ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat overal waar het niet compact of plat hoefde het een zes in lijn zou zijn, of anders een V12. Vrachtwagens ook. Ik kan me niet voorstellen dat een kruishoofd wat uitmaakt, de verbinding tussen zuiger en krukas wordt immers niet korter of langer lijkt me.
Je bedoelt interessanter gezien de vele tips en info die nu voorbij komen.quote:
Da's voor mij hetzelfdequote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:34 schreef fokkerspy het volgende:
[..]
Je bedoelt interessanter gezien de vele tips en info die nu voorbij komen.
Zes in lijn dus. Je zou ook een boxer 6 kunnen nemen, maar dat is weer lastig met onderhoud en plaatsing.quote:
Das weer eens wat anders dan AutoCADquote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier iemand die geen Autocad gebruikte maar gewoon papier voor een V8 motor. En dan bedoel ik niet het ontwerp, nee, een model van een V8, helemaal werkend
http://www.yeesjob.com/v8engine.htm
Waarom trilt een 6 in lijn minder ? Wat is er lastig aan onderhoud en plaatsing bij een boxer-6 ? Ik zie het echt niet in.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zes in lijn dus. Je zou ook een boxer 6 kunnen nemen, maar dat is weer lastig met onderhoud en plaatsing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |