abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71500415
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 03:15 schreef 2cv het volgende:
V16 schijnt heel soepel te draaien ja. 8-in-lijn ook wel aardig goed. Maar toch houd ik het eerst (denk ik) bij een 4-in-lijn.
Ik zou voor een W18 gaan, en dan zo'n kop erop.



Het moet wel een beetje een uitdaging blijven natuurlijk.

Maar als je de soepelste loop zoekt bij de meest simpele motor is de zes in lijn het best. In alle richtingen in balans, zonder kunstgrepen en contragewichten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71500777
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou voor een W18 gaan, en dan zo'n kop erop.

[ afbeelding ]

Het moet wel een beetje een uitdaging blijven natuurlijk.

Maar als je de soepelste loop zoekt bij de meest simpele motor is de zes in lijn het best. In alle richtingen in balans, zonder kunstgrepen en contragewichten.
Soepelste loop en simpel? Volgens mij kom je dan toch bij een ouderwetse luchtboxer van VW uit
  vrijdag 31 juli 2009 @ 21:21:33 #103
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71500998


Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder
Is van de Honda NR.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 21:24:54 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71501081
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaan Dus mijn idee is om er een 4-in-lijn van te maken. Misschien is een 6-in-lijn nog beter, maar dan heb ik ook 50% meer onderdelen nodig en een langere krukas (torsie!).
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Soepelste loop en simpel? Volgens mij kom je dan toch bij een ouderwetse luchtboxer van VW uit


Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71501614
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:24 schreef 2cv het volgende:
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaan Dus mijn idee is om er een 4-in-lijn van te maken. Misschien is een 6-in-lijn nog beter, maar dan heb ik ook 50% meer onderdelen nodig en een langere krukas (torsie!).
[..]



Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ?
Een boxer is gewoon één van de beste ontwerpen
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 22:05:46 #106
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71502301
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:21 schreef oshiro het volgende:
[ afbeelding ]

Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder
Is van de Honda NR.
De klepjes staan onder een hoek en de zuigers zijn nou niet bepaald rond. Overigens heb ik wel eens iets over die motor gelezen en ze hadden wat probleempjes met de zuigerveren
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:49:29 #107
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71506588
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 22:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

De klepjes staan onder een hoek en de zuigers zijn nou niet bepaald rond. Overigens heb ik wel eens iets over die motor gelezen en ze hadden wat probleempjes met de zuigerveren
Klopt En was maar een voorbeeldje van belachelijke constructies Cilinder honen wordt een bijzonder verhaal zo
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:57:44 #108
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71506737
Daar heb ik nog niet eens aan gedacht
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71509528
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:24 schreef 2cv het volgende:
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaan
Eigenlijk wel, het duurt alleen heel lang. Het wordt goed gedempt en is alleen bij de grotere varianten echt een probleem. Maar zo tegen de 2.5 liter houdt het wel op met de 4 in lijn, om die reden.
quote:
Dus mijn idee is om er een 4-in-lijn van te maken. Misschien is een 6-in-lijn nog beter, maar dan heb ik ook 50% meer onderdelen nodig en een langere krukas (torsie!).
Klopt ja. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat de verhouding is tussen hoe sterk de krukas is in verhouding tot de grootte van de motor en hoeveel lagers je wilt. De grootte van het verschil hangt sowieso sterk af van de grootte van de motor. Maar ik denk dat je de balans van een viercilinder tov de zes in lijn overschat. Bovendien is het helemaal de vraag of je wel geinteresseerd bent in een trillingsarm nachtkastje.
quote:
Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ?
Boxers zijn sowieso mooi. maar omdat de zuigers niet helemaal recht tegenover elkaar liggen schudden die ook over hun lengte-as.

Maar als je de meeste soepelheid met de minste onderdelen wilt dan is de wankelmotor natuurlijk ideaal. Alleen zelfs citroen had er moeite mee dat werkend te houden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:40:53 #110
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71511124
Ik zou in eerste instantie gewoon een 1-cilinder proberen en er een oversized vliegwiel aan hangen. Boeit niet zo of ie onregelmatig loopt dan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 1 augustus 2009 @ 23:12:48 #111
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71526723
Ik zie wel even Ik heb heel erg mijn zinnen gezet op een modulaire vierpitter. Gewoon proberen. Lukt het echt niet, dan verzin ik een oplossing.

(en ja, ik ben stronteigenwijs)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 23:15:20 #112
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71526782
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 23:12 schreef 2cv het volgende:

(en ja, ik ben stronteigenwijs)
Fryslân boppe
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zondag 2 augustus 2009 @ 00:56:29 #113
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71528829
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 23:12 schreef 2cv het volgende:
Ik zie wel even Ik heb heel erg mijn zinnen gezet op een modulaire vierpitter. Gewoon proberen. Lukt het echt niet, dan verzin ik een oplossing.

(en ja, ik ben stronteigenwijs)
Ik zou dan echt zo ongeduldig zijn om hem van tevoren al te proberen
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 2 augustus 2009 @ 01:20:26 #114
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71529164
Hoe kan je ene motor die nog niet af is vantevoren proberen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 2 augustus 2009 @ 02:13:18 #115
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71529757
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
Hoe kan je ene motor die nog niet af is vantevoren proberen ?
Als je 1 cilinder af hebt En laten lopen op perslucht
Hoe ja je je brandstofvoorziening aanpakken trouwens? Pak je een standaard carb? Of maak je er zelf een?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 2 augustus 2009 @ 09:37:33 #116
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71531347
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:21 schreef oshiro het volgende:
[ afbeelding ]

Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder
Is van de Honda NR.
Die is gewoon ruk Neem dan 4 grote ronde cilinders.
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, het duurt alleen heel lang. Het wordt goed gedempt en is alleen bij de grotere varianten echt een probleem. Maar zo tegen de 2.5 liter houdt het wel op met de 4 in lijn, om die reden.
Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.
  zondag 2 augustus 2009 @ 10:01:35 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71531514
Leuk topic.
Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 augustus 2009 @ 11:06:22 #118
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_71532254
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:

Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.
Iets hierboven Vorige pagina staat nog zo'n diesel van Wartsila
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 2 augustus 2009 @ 11:31:02 #119
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71532700
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker
[..]

Die is gewoon ruk Neem dan 4 grote ronde cilinders.
Dat was nou juist het punt, dan krijg je dus de cilinderspoeling niet die je krijgt met dit ontwerp, omdat je niet zoveel kleppen kwijt kon. Dit blokje kon wel even 20.000 toeren per minuut lopen
quote:
[..]

Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.
Nee, zijn altijd wel meer cilinders geweest.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zondag 2 augustus 2009 @ 12:53:48 #120
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71534389
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 11:06 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Iets hierboven Vorige pagina staat nog zo'n diesel van Wartsila
Whehe ja toen ik die pagina wilde zien liep een ander browservenster vast en moest ik naar de sportschool

Heb hem net even terug gekeken, dat is wel eentje met meer cilinders. Maar je kunt dit soort grote motoren ook min of meer "per cilinder" kopen. Vier of drie is dan vaak het kleinste wat geleverd wordt. Wartsila gaat niet echt kleiner dan 5 zie ik net trouwens.

Ik ben nog even aan het zoeken geweest....bij Maritieme techniek op de TU Delft hing altijd een foto van een 100.000pk drie/viercilinder maar ik vind die op internet niet terug

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 02-08-2009 13:17:03 ]
pi_71544842
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:53 schreef TR08 het volgende:
Heb hem net even terug gekeken, dat is wel eentje met meer cilinders. Maar je kunt dit soort grote motoren ook min of meer "per cilinder" kopen. Vier of drie is dan vaak het kleinste wat geleverd wordt. Wartsila gaat niet echt kleiner dan 5 zie ik net trouwens.

Ik ben nog even aan het zoeken geweest....bij Maritieme techniek op de TU Delft hing altijd een foto van een 100.000pk drie/viercilinder maar ik vind die op internet niet terug
Wel veel zescilinders van dat bedrijf. Op zich heb je natuurlijk bepaalde ideale verhoudingen van de cilindergrootte. Waarschijnlijk dat ze daarom ook bij 14-cilinders en dergelijke uitkomen.

Maar het lijkt mij dat je dan bij zo'n 3 cilinder met balansassen moet gaan werken en bij een 4 cilinder eigenlijk ook, of je belast het schip en de bemanning met behoorlijk wat trillingen. Of het doet er bij lage toerentallen nauwelijks toe, dat zou ook nog kunnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 2 augustus 2009 @ 22:51:30 #122
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71551169
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wel veel zescilinders van dat bedrijf. Op zich heb je natuurlijk bepaalde ideale verhoudingen van de cilindergrootte. Waarschijnlijk dat ze daarom ook bij 14-cilinders en dergelijke uitkomen.

Maar het lijkt mij dat je dan bij zo'n 3 cilinder met balansassen moet gaan werken en bij een 4 cilinder eigenlijk ook, of je belast het schip en de bemanning met behoorlijk wat trillingen. Of het doet er bij lage toerentallen nauwelijks toe, dat zou ook nog kunnen.
Een viercilinder is qua massa exact in balans. Het nadeel van een viercilinder is dat het koppelverloop per omwenteling niet lineair verloopt. Zoektermen: Yamaha R1 Big Bang. Een viercilinder met een crossplane-krukas om dit varierende koppelverloop tegen te gaan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 17:44:11 #123
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71569304
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 02:13 schreef oshiro het volgende:

[..]

Als je 1 cilinder af hebt En laten lopen op perslucht
Hoe ja je je brandstofvoorziening aanpakken trouwens? Pak je een standaard carb? Of maak je er zelf een?
Op perslucht ? Lijkt mij niet. Het is een 4-takt, jewaits.

En eerst gaat ie' op LPG (heb ik alleen een verdamper en een vlinderklep nodig) en als dat werkt ga ik misschien een carburateur in elkaar fabriekken.
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker
Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denken
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk topic.
Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel.
Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 22:51 schreef oshiro het volgende:

[..]

Een viercilinder is qua massa exact in balans. Het nadeel van een viercilinder is dat het koppelverloop per omwenteling niet lineair verloopt. Zoektermen: Yamaha R1 Big Bang. Een viercilinder met een crossplane-krukas om dit varierende koppelverloop tegen te gaan.
Ik houd het simpel: 2 middelste zuigers gaan omhoog, de 2 biutensten naar beneden. Dat lijkt mij minder te trillen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:56:35 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71569661
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:


Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?
[..]

Nee
http://en.wikipedia.org/w(...)compression_ignition
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_71569685
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 22:51 schreef oshiro het volgende:
Een viercilinder is qua massa exact in balans.
Nee hoor, je rekent buiten de zijwaartse beweging van de zuigerstang. Als je het traject van een zuiger in twee stukken verdeeld, dan gaat hij in de eerste helft sneller omlaag, en in de tweede helft langzamer omlaag. De zuigerstang blijft immers even lang, terwijl die schuiner komt te staan. De zuiger die tegelijk omhoog gaat de eerste helft langzamer omhoog en in het tweede deel sneller. Dus komen ze elkaar niet in het midden tegen, maar daaronder. Je hebt dus netto massaverplaatsing binnen het blok, dus trilling.

Ik zie niet hoe je dat met de krukas zou kunnen tegengaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')