Ik zou voor een W18 gaan, en dan zo'n kop erop.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 03:15 schreef 2cv het volgende:
V16 schijnt heel soepel te draaien ja. 8-in-lijn ook wel aardig goed. Maar toch houd ik het eerst (denk ik) bij een 4-in-lijn.
Soepelste loop en simpel? Volgens mij kom je dan toch bij een ouderwetse luchtboxer van VW uitquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zou voor een W18 gaan, en dan zo'n kop erop.
[ afbeelding ]
Het moet wel een beetje een uitdaging blijven natuurlijk.
Maar als je de soepelste loop zoekt bij de meest simpele motor is de zes in lijn het best. In alle richtingen in balans, zonder kunstgrepen en contragewichten.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Soepelste loop en simpel? Volgens mij kom je dan toch bij een ouderwetse luchtboxer van VW uit
Een boxer is gewoon één van de beste ontwerpenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:24 schreef 2cv het volgende:
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaanDus mijn idee is om er een 4-in-lijn van te maken. Misschien is een 6-in-lijn nog beter, maar dan heb ik ook 50% meer onderdelen nodig en een langere krukas (torsie!).
[..]
![]()
Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ?
De klepjes staan onder een hoek en de zuigers zijn nou niet bepaald rond. Overigens heb ik wel eens iets over die motor gelezen en ze hadden wat probleempjes met de zuigerverenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:21 schreef oshiro het volgende:
[ afbeelding ]
Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder
Is van de Honda NR.
Kloptquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:05 schreef 2cv het volgende:
[..]
De klepjes staan onder een hoek en de zuigers zijn nou niet bepaald rond. Overigens heb ik wel eens iets over die motor gelezen en ze hadden wat probleempjes met de zuigerveren
Eigenlijk wel, het duurt alleen heel lang. Het wordt goed gedempt en is alleen bij de grotere varianten echt een probleem. Maar zo tegen de 2.5 liter houdt het wel op met de 4 in lijn, om die reden.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:24 schreef 2cv het volgende:
De meeste 4-in-lijn-motoren rammelen ook niet onder de motorkap vandaan![]()
Klopt ja. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat de verhouding is tussen hoe sterk de krukas is in verhouding tot de grootte van de motor en hoeveel lagers je wilt. De grootte van het verschil hangt sowieso sterk af van de grootte van de motor. Maar ik denk dat je de balans van een viercilinder tov de zes in lijn overschat. Bovendien is het helemaal de vraag of je wel geinteresseerd bent in een trillingsarm nachtkastje.quote:Dus mijn idee is om er een 4-in-lijn van te maken. Misschien is een 6-in-lijn nog beter, maar dan heb ik ook 50% meer onderdelen nodig en een langere krukas (torsie!).
Boxers zijn sowieso mooi. maar omdat de zuigers niet helemaal recht tegenover elkaar liggen schudden die ook over hun lengte-as.quote:Wat dacht je van een 2- of 4 pits Citroën boxertje met luchtkoeling ?
Fryslân boppequote:
Ik zou dan echt zo ongeduldig zijn om hem van tevoren al te proberenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 23:12 schreef 2cv het volgende:
Ik zie wel evenIk heb heel erg mijn zinnen gezet op een modulaire vierpitter. Gewoon proberen. Lukt het echt niet, dan verzin ik een oplossing.
(en ja, ik ben stronteigenwijs)
Als je 1 cilinder af hebtquote:Op zondag 2 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
Hoe kan je ene motor die nog niet af is vantevoren proberen ?
Die is gewoon rukquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:21 schreef oshiro het volgende:
[ afbeelding ]
Wat vind je daarvan? Twee drijfstangen en 8 kleppen per zuiger/cilinder
Is van de Honda NR.
Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, het duurt alleen heel lang. Het wordt goed gedempt en is alleen bij de grotere varianten echt een probleem. Maar zo tegen de 2.5 liter houdt het wel op met de 4 in lijn, om die reden.
Iets hierboven Vorige pagina staat nog zo'n diesel van Wartsilaquote:Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.
Dat was nou juist het punt, dan krijg je dus de cilinderspoeling niet die je krijgt met dit ontwerp, omdat je niet zoveel kleppen kwijt kon. Dit blokje kon wel even 20.000 toeren per minuut lopenquote:Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker
[..]
Die is gewoon rukNeem dan 4 grote ronde cilinders.
Nee, zijn altijd wel meer cilinders geweest.quote:[..]
Volgens mij verkoopt Wartsila wel viercilinder motoren met een slag van >2meter...kan de pdf even niet vinden maar ooit (zo rond 1998) was 's werelds sterkste diesel een 100.000pk viercilinder turbodiesel.
Whehe ja toen ik die pagina wilde zien liep een ander browservenster vast en moest ik naar de sportschoolquote:Op zondag 2 augustus 2009 11:06 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Iets hierboven Vorige pagina staat nog zo'n diesel van Wartsila
Wel veel zescilinders van dat bedrijf. Op zich heb je natuurlijk bepaalde ideale verhoudingen van de cilindergrootte. Waarschijnlijk dat ze daarom ook bij 14-cilinders en dergelijke uitkomen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:53 schreef TR08 het volgende:
Heb hem net even terug gekeken, dat is wel eentje met meer cilinders. Maar je kunt dit soort grote motoren ook min of meer "per cilinder" kopen. Vier of drie is dan vaak het kleinste wat geleverd wordt. Wartsila gaat niet echt kleiner dan 5 zie ik net trouwens.
Ik ben nog even aan het zoeken geweest....bij Maritieme techniek op de TU Delft hing altijd een foto van een 100.000pk drie/viercilinder maar ik vind die op internet niet terug![]()
Een viercilinder is qua massa exact in balans. Het nadeel van een viercilinder is dat het koppelverloop per omwenteling niet lineair verloopt. Zoektermen: Yamaha R1 Big Bang. Een viercilinder met een crossplane-krukas om dit varierende koppelverloop tegen te gaan.quote:Op zondag 2 augustus 2009 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel veel zescilinders van dat bedrijf. Op zich heb je natuurlijk bepaalde ideale verhoudingen van de cilindergrootte. Waarschijnlijk dat ze daarom ook bij 14-cilinders en dergelijke uitkomen.
Maar het lijkt mij dat je dan bij zo'n 3 cilinder met balansassen moet gaan werken en bij een 4 cilinder eigenlijk ook, of je belast het schip en de bemanning met behoorlijk wat trillingen. Of het doet er bij lage toerentallen nauwelijks toe, dat zou ook nog kunnen.
Op perslucht ? Lijkt mij niet. Het is een 4-takt, jewaits.quote:Op zondag 2 augustus 2009 02:13 schreef oshiro het volgende:
[..]
Als je 1 cilinder af hebtEn laten lopen op perslucht
Hoe ja je je brandstofvoorziening aanpakken trouwens? Pak je een standaard carb? Of maak je er zelf een?
Ik heb geen 3D programma's en ook geen ervaring om er mee te werken. Maar gelukkig kan ik redelijk goed 3D denkenquote:Op zondag 2 augustus 2009 09:37 schreef TR08 het volgende:
Uhm niet om het een of ander maar zou je een motor niet in 3D tekenen ipv AutoCad? Scheelt je een grote kans op teken fouten en het is (voor mij althans) een stuk makkelijker
Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?quote:Op zondag 2 augustus 2009 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk topic.
Droom altijd nog van een homogeen ontbrandende diesel.
Ik houd het simpel: 2 middelste zuigers gaan omhoog, de 2 biutensten naar beneden. Dat lijkt mij minder te trillen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:51 schreef oshiro het volgende:
[..]
Een viercilinder is qua massa exact in balans. Het nadeel van een viercilinder is dat het koppelverloop per omwenteling niet lineair verloopt. Zoektermen: Yamaha R1 Big Bang. Een viercilinder met een crossplane-krukas om dit varierende koppelverloop tegen te gaan.
Neequote:Op maandag 3 augustus 2009 17:44 schreef 2cv het volgende:
Hoe bedoel je dat ? Soort straaljager motor ?
[..]
Nee hoor, je rekent buiten de zijwaartse beweging van de zuigerstang. Als je het traject van een zuiger in twee stukken verdeeld, dan gaat hij in de eerste helft sneller omlaag, en in de tweede helft langzamer omlaag. De zuigerstang blijft immers even lang, terwijl die schuiner komt te staan. De zuiger die tegelijk omhoog gaat de eerste helft langzamer omhoog en in het tweede deel sneller. Dus komen ze elkaar niet in het midden tegen, maar daaronder. Je hebt dus netto massaverplaatsing binnen het blok, dus trilling.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:51 schreef oshiro het volgende:
Een viercilinder is qua massa exact in balans.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |