Die tabellen aanmaken kun je wel, maar dan ziet het er niet uit. Ik kan het ook niet overalquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:18 schreef Tarabass het volgende:
Ik wilde een nieuw topic maken, maar wist niet hoe ik die tabellen aanmaakte![]()
Een quote bracht me niet veel verder, kreeg gewoon html te zien
dat dusquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:22 schreef MrBadGuy het volgende:
Beterschap aan Massa en dat hij helemaal mag herstellen.
Morgen is er iig geen vervanger, omdat diegene zich niet voor de wedstrijd heeft gekwalificeerd. Morgen zullen er dus maar 19 coureurs starten.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:24 schreef SoldMayor het volgende:
Warom zouden ze Vitantonio Liuzzi er niet in zetten. Hij is een goede coreur maar heeft dat nooit echt kunnen laten zien in zijn tijd bij Toro Rosso. En hij is een Italiaan. En Ferrari zou toch ook wel Italiaan willen of niet?
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Massa niet geraakt is door Barrichello's kwakkie.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:58 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat momentum zegt niets over het oppervlak waarmee het een object raakt of het materiaal van de objecten
Een zandkorrel met 2400 J zal ook door een kogelvrij vest heengaan maar een paar ons gelei neem ik aan niet.
Nee okeequote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Morgen is er iig geen vervanger, omdat diegene zich niet voor de wedstrijd heeft gekwalificeerd. Morgen zullen er dus maar 19 coureurs starten.
Levensbedreigend maar stabiel? Wat?quote:De situatie van de coureur is volgens Baszo 'ernstig, levensbedreigend, maar stabiel'. Massa wordt in slaap gehouden en beademd. Zijn artsen verwachten dat ze hem zondag weer bij kunnen brengen.
Ja levensbedraigend maar stabiel. Dus zijn slechte toestand wordt op DIT moment NIET slechter.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:37 schreef Desunoto het volgende:
Echt serieus kut dat van Massa.![]()
Dat bericht van nu.nl is wel heel vaag trouwens, hier:
[..]
Levensbedreigend maar stabiel? Wat?
Op die manier, oke. Maar het is dus wel heel erg slecht.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:38 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja levensbedraigend maar stabiel. Dus zijn slecht toestand wordt op DIT moment NIET slechter.
Als Massa niet fit is voor de volgende races, dan denk ik dat ze een van de testcoureurs zullen inzetten (Badoer of Gené), maar ze kunnen ook iemand anders inhuren.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:37 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Nee okee
maar voor de resteerende races dan?
quote:F1 Mole van BBC Sport heeft aan de hand van de startgewichten van de Formule 1-wagens in Hongarije een voorspelling gedaan in welke ronde de top tien van de grid voor de eerste keer zal pitten.
Ja helaas wel.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:40 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Op die manier, oke. Maar het is dus wel heel erg slecht.
Ja Vitantonio Liuzziquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als Massa niet fit is voor de volgende races, dan denk ik dat ze een van de testcoureurs zullen inzetten (Badoer of Gené), maar ze kunnen ook iemand anders inhuren.
Nouja, levensbedreigend betekend dat het nog een stuk slechter kan worden, maar laten we idd hopen dat hij gewoon helemaal herstelt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:44 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja helaas wel.![]()
Maar het is nu stabiel dus slechter wordt het niet.
bron?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:24 schreef SoldMayor het volgende:
Waarschijnlijk rijdt Massa dit seizoen dus niet meer. Maar nog veel erger is de vraag of hij het wel zal overleven. Ik hoop het echt. Als het niet zo is dan kijk voor de rest van me leven denk ik met een raar gevoel naar de formule 1.![]()
waar haalden ze in 1999, na het ongeluk waarbij Schumacher zijn been brak, Salo eigenlijk vandaan?quote:Over een vervanger gesproken.
Warom zouden ze Vitantonio Liuzzi er niet in zetten. Hij is een goede coreur maar heeft dat nooit echt kunnen laten zien in zijn tijd bij Toro Rosso. En hij is een Italiaan. En Ferrari zou toch ook wel Italiaan willen of niet?
Wat bron?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:53 schreef bodylotion het volgende:
[..]
bron?
[..]
waar haalden ze in 1999, na het ongeluk waarbij Schumacher zijn been brak, Salo eigenlijk vandaan?
ohquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:57 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Wat bron?
Mezelf dat is de bron![]()
Want ik denk niet dat iemand die op DIT moment in levensgevaar is niet meer zal gaan rijden of denk je van wel?
Waar ze Salo vandaan haalde weet ik niet. Maar Liuzzi zou toch wel een goede optie zijn?
Test gedaan en contract voorgelegd. Salo was bereid Irvine voor te laten gaan. Heeft hij toen braaf gedaan in Duitsland.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:53 schreef bodylotion het volgende:
[..]
bron?
[..]
waar haalden ze in 1999, na het ongeluk waarbij Schumacher zijn been brak, Salo eigenlijk vandaan?
Neuh ... toch wel hersenbloeding en ik ben bang dat je dan -al is het maar ter observatie- een tijdje langer uit de running bent.quote:Op zondag 26 juli 2009 00:00 schreef bodylotion het volgende:
[..]
oh![]()
naja als hij er alleen een hersenschudding aan over houdt en hij mist alleen de volgende gp, dan zijn we al weer 6 weken verder. Het seizoen duurt is nog maar net over de helft.
Ik weet niet hoe oud je bent en hoelang je al F1 kijkt, maar ik dacht ook zo tijdens het weekend op Imola '94.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:24 schreef SoldMayor het volgende:
Waarschijnlijk rijdt Massa dit seizoen dus niet meer. Maar nog veel erger is de vraag of hij het wel zal overleven. Ik hoop het echt. Als het niet zo is dan kijk voor de rest van me leven denk ik met een raar gevoel naar de formule] 1.![]()
Jaa ik kijk pas sinds 2000 formula 1quote:Op zondag 26 juli 2009 00:08 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent en hoelang je al F1 kijkt, maar ik dacht ook zo tijdens het weekend op Imola '94.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar het was bij mij niet niet zo dat ik anders naar de F1 ging kijken na die tragische gebeurtenissen. Ik denk ook wel dat dat veel anderen geldt.
quote:Eerder op de avond stelde de medisch directeur van het ziekenhuis, Peter Baszo, dat de coureur in levensgevaar zou zijn. Ferrari spreekt dit met klem tegen. Volgens de renstal is de toestand van Massa stabiel en ligt hij op de afdeling intensieve zorg.
Nee, dit weekend zeker niet. Maar de volgende race of de race daarop, da's nu nog niet te voorspellen. Grote vraag is of z'n ogen beschadigd zijn. Met maar een werkend oog is het einde carriere. Maar de uitspraak dat hij dit seizoen niet terugkomt, vind ik nu erg voorbarig.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:57 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Wat bron?
Mezelf dat is de bron![]()
Want ik denk niet dat iemand die op DIT moment in levensgevaar is niet meer zal gaan rijden of denk je van wel?
Dat ligt er ook maar net aan wat er uit die observaties komt natuurlijkquote:Op zondag 26 juli 2009 00:04 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Neuh ... toch wel hersenbloeding en ik ben bang dat je dan -al is het maar ter observatie- een tijdje langer uit de running bent.
quote:During a news conference, hospital medical director Peter Bazso said Massa's condition "is serious, life-threatening but stable", according to the AP wire service.
Chief surgeon Lajos Zsiros added that Massa is sedated and on a respirator, a condition that will continue overnight, and that he is expected to be woken up on Sunday.
Ferrari spokesman Luca Colajanni however denied that Massa is fighting for his life. He said the Italian team will issue an update on Massa's condition late Sunday morning.
The rear spring that struck Massa's helmet has been impounded by the FIA.
"A spring coming off and being in a collision four seconds later is an incredible circumstance and coincidence," McLaren team boss Martin Whitmarsh is quoted as saying by the BBC.
Hoofd bloed altijd heel heftig. Dat is niet iets ongewoons bij een snee in je wenkbrouw oidquote:Op zondag 26 juli 2009 00:46 schreef SoldMayor het volgende:
[ afbeelding ]
Het heeft toch wel flink gebloed.
Volgens mij zie je links naast het bloed van zijn hoofdwond zijn handschoen(en)quote:Op zondag 26 juli 2009 01:04 schreef Sally het volgende:
[..]
Hoofd bloed altijd heel heftig. Dat is niet iets ongewoons bij een snee in je wenkbrouw oid
Dit is in ieder geval niet de wenkbrauw waar dat verband zitquote:Op zondag 26 juli 2009 01:04 schreef Sally het volgende:
[..]
Hoofd bloed altijd heel heftig. Dat is niet iets ongewoons bij een snee in je wenkbrouw oid
Waarom is dat ongepast? Zo werkt de Formule 1 en topsport in z'n algemeen nou eenmaal, bij Ferrari hebben ze waarschijnlijk al de eerste meeting achter de rug over de vervanging van Massa. Die jongens zitten niet stil.quote:Op zondag 26 juli 2009 00:47 schreef LeXX het volgende:
Ik vind het overigens wat ongepast het over een vervanger te hebben voor iemand in een levensbedreigende situatie.
STR rijdt met Ferrari motoren. Ik denk dat de steun van Ferrari / Todt aan Bourdais al uitgebreid gespendeerd is.quote:Op zondag 26 juli 2009 01:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Bourdais valt goed te onderbouwen: de testing ban werkt in zijn voordeel, hij heeft zeer recent veel race-ervaring in een 2009 spec Formule 1 wagen (Ferrari motor notabene), hij heeft geen contract en zijn manager is de zoon van Jean Todt.
Hij wordt over een paar uurtjes wakker gemaaktquote:Op zondag 26 juli 2009 03:18 schreef kepler het volgende:
Deze nacht maar afwachten en dan hopen op goed nieuws
Denk niet dat hij dat mag zienquote:Op zondag 26 juli 2009 03:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hij wordt over een paar uurtjes wakker gemaaktHij kan misschien nog net de race zien op tv (denk niet dat dat mag, maargoed).
Ik wil niemand ongerust maken maar ik heb boksers gezien met dezelfde snee boven het hoofd en dezelfde verwarde blik die niet lang erna dood waren. De nek is daarbij wel het allerbelanrijkst, lijkt me.quote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef kepler het volgende:
[..]
Denk niet dat hij dat mag zien
Ik lees overal andere verhalen, hopelijk gaat het gewoon goed. Het blijft een flinke klap tegen je hoofd en complicaties zijn dan nooit echt ver weg...
Goede vraag. Ik heb altijd begrepen dat een vizier kogelvrij is. Maar een veer van 800 gram heeft iets meer kinetische energie dan een kogel volgens mij (kan berekend worden, maar geen tijd nuquote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Had het visor overigens zo'n klap aangekund?
Het is een 3mm polycarbonate vizier. Wat ik weet van dat spul is dat het weinig doorlaat maar wel heel flexibel is. Het houdt dus kleine objecten makkelijk buiten maar grotere objecten met meer massa zullen het spul verbuigen. Als die veer Massa vol op z'n vizier had geraakt was het waarschijlink zoals vossss zegt: gore and death.quote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Had het visor overigens zo'n klap aangekund?
Huh, ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt eigenlijk.quote:Op zondag 26 juli 2009 02:15 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
STR rijdt met Ferrari motoren. Ik denk dat de steun van Ferrari / Todt aan Bourdais al uitgebreid gespendeerd is.
Zodra Ferrari om de hoek komt kijken is de afhandeling van dat contract een formaliteitje lijkt me.quote:Op zondag 26 juli 2009 02:30 schreef Atreidez het volgende:
En volgens de rechtzaak die Bourdais aanspant heeft hij wel een contract, toch
Wat ik daarmee bedoel is dat de manager van Bourdais waarschijnlijk z'n Ferrari connecties al heeft gebruikt om Bourdais in het STR stoeltje te houden ... wat niet gelukt is ... om goede redenen.quote:Op zondag 26 juli 2009 05:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Huh, ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt eigenlijk.
Lijkt me ook sterk dat Ferrari Bourdais gaat inhuren.quote:Op zondag 26 juli 2009 10:16 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat ik daarmee bedoel is dat de manager van Bourdais waarschijnlijk z'n Ferrari connecties al heeft gebruikt om Bourdais in het STR stoeltje te houden ... wat niet gelukt is ... om goede redenen.
Zolang hij nog steeds op intensive care ligt is en blijft is niets zekerquote:Felipe Massa heeft de nacht in het ziekenhuis goed doorstaan. Zijn toestand is stabiel en er hebben zich geen complicaties voorgedaan, aldus het statement van Ferrari. De Braziliaan ondergaat later op de dag een CT-scan, waarmee een precieze diagnose kan worden gesteld.
Operatie
Massa werd zaterdagmiddag met succes geopereerd aan de verwondingen die hij opliep tijdens de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix.
Veer
De Braziliaan werd op de helm geraakt door een metalen veer, afkomstig van de Brawn GP van Rubens Barrichello, waarna hij in de bandenstapels tot stilstand kwam. Massa liep onder meer een schedelbreuk en een hersenschudding op.
CT-scan
Na de operatie werd de Ferrari-coureur, zoals dat gebruikelijk is na zo'n ingreep, in een kunstmatige coma gehouden op de intensive care. De CT-scan zal meer duidelijkheid verschaffen over de precieze aard van de verwondingen.
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:quote:Op zondag 26 juli 2009 03:25 schreef kepler het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik heb altijd begrepen dat een vizier kogelvrij is. Maar een veer van 800 gram heeft iets meer kinetische energie dan een kogel volgens mij (kan berekend worden, maar geen tijd nu)
Verder maakt het ook uit in welke hoek de visor geraakt wordt door de veer. Is er veel contactoppervlak dan zal de energie beter verdeeld worden, wordt de visor alleen door een punt van de veer geraakt dan is dat veel nadeliger.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:21 schreef Tarado het volgende: Ross Brawn confirms that the part that hit Felipe Massa was the spring from a damper on Barrichello's car - weighing around 800 grammes Hij reed 280 toen de veer z'n helm raakte... Verder meldt globo.com dat hij met succes is geopereerd en dat er schedel splinters zijn verwijderd, de hersens waren niet beschadigd.
Mijn reactie daarop was geloof ik dat je raak-oppervlak en materiaal niet meeneemt.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:20 schreef voyeur het volgende:
[..]
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes. Nog even gekeken, maar een kogel met 2400 joules schiet dwars door kogelvrije vesten heen. Het is dus echt een wonder dat hij het overleefd heeft en een bewijs dat die F1 helmen van een heel ander kaliber (sic!) zijn.
Dat lijkt me ook kut. Je weet dat het niet zonder gevaar is, maar met een kleine op komst lijkt het me nogal kut voor die vrouw. Zeker als er niemand bij haar in de buurt was op dat moment.quote:Echtgenote
De zwangere echtgenote van Massa zag haar man zaterdag live op televisie crashen. Rafaella Massa was op dat moment in hun woning in Sao Paulo in Brazilië.
Ze is van plan om zo snel mogelijk naar Boedapest af te reizen, ondanks dat ze vijf maanden zwanger is
quote:Op zondag 26 juli 2009 11:18 schreef vosss het volgende:
Dat ze pas een dag later een CT scan maken?!
Ik zou verwacht hebben dat ze dat gisteren al direct gedaan hadden
quote:“He will be given another CT scan today which will provide more precise information.”
Tuurlijk, het is geen Prostquote:Op zondag 26 juli 2009 11:23 schreef -Jean- het volgende:
Hopelijk maakt ie het goed. Het is uberhaupt de vraag of hij na dit ongeval wil/kan terugkeren in een formule 1 auto.
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is geen Prost
Die had een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef vosss het volgende:
Nouja, als hij er bovenop komt dan ga ik er wel van uit dat ie terug keert.
Dat deed Kubica toch ook gewoon na zijn horrorcrash?
Aan de andere kant, hoe fcking groot was die kans dat hij juist daar reed op dat moment.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.
Wedje erop dat hij gewoon gaat racen als hij fit wordt?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.
Om dan maar te doen of het een peulenschilletje was is onzin, maargoed, dan neem ik toch gewoon de crash van Ralf op Indianapolis als voorbeeld.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die had een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel.
Een Russische 7,62mm kogel heeft een mondingsenergie van meer dan 3000 Joule en wordt gestopt door de Level III/IV platen die in moderne militaire kogelwerende vesten zitten. 'Een kogel' zegt niks over het kaliber, de snelheid en de hoek van impact, net zoals dat het vrijwel onmogelijk exact te bepalen is wat de snelheid en hoek van de veer waren op het moment van impact met Massa's helm.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:20 schreef voyeur het volgende:
[..]
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes. Nog even gekeken, maar een kogel met 2400 joules schiet dwars door kogelvrije vesten heen. Het is dus echt een wonder dat hij het overleefd heeft en een bewijs dat die F1 helmen van een heel ander kaliber (sic!) zijn.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
Sowieso is kogelvrij/kogelwerend een non-term. Ballistische protectie is er in vele klassen en ik kan me voorstellen dat een formule-1 vizier qua protectie op zijn minst overeen komt met NIJ Level 1.
Maar goed, voor de leek gaat dat allemaal te ver en daarom kan er simpelweg gezegd worden dat de vizieren die F1-coureurs op hun helm hebben zitten bullet-proof zijn.
Massa van harte beterschap.
Zoveel coureurs ... geen één volgens mij met een hersenbloeding.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Om dan maar te doen of het een peulenschilletje was is onzin, maargoed, dan neem ik toch gewoon de crash van Ralf op Indianapolis als voorbeeld.
Die kwam ook gewoon terug
Hij raakte de helm gelukkig niet op het vizierquote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Dat doet toch verder niets af aan de vraag of iemand nog terug komt in de F1 als hij na een crash een full recovery maakt?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zoveel coureurs ... geen één volgens mij met een hersenbloeding.
Jaaa ... want dit kan ook niet!quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
timo?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Denk dat hij gewoon gaat rijden, maar dat zal ook wel afhangen van de conditie van Massa op dat moment.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:29 schreef vosss het volgende:
Iemand overigens al iets gehoord of Kimi wel gewoon rijdt? Ik ga er wel van uit, maar las gisteravond berichten over dat Ferrari hem wellicht neit zou laten starten?
Waarschijnlijk, als je recht op het vizier schiet omdat dan de energie per cm2 veel groter is.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Naar het schijnt duurt herstel 6 weken minimaal en dan is het maar de vraag of hij uberhaupt compliacties zal overhouden eraan. Het is natuurlijk mogelijk dat hij b.v. concentratieverlies zal krijgen.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:23 schreef -Jean- het volgende:
Hopelijk maakt ie het goed. Het is uberhaupt de vraag of hij na dit ongeval wil/kan terugkeren in een formule 1 auto.
Zulke vizieren zijn wel iets dikker en vooral zwaarder dan die in de F1.quote:
quote:Artsen tevreden over toestand Massa
Hersteltijd van minstens zes weken
[26-07-2009] Felipe Massa is de nacht goed door gekomen. De artsen hebben hem vanochtend ter controle uit zijn kunstmatige coma gehaald en zijn tevreden over zijn status.
Massa wordt in kunstmatige coma gehouden
De Braziliaan was een halfuur wakker en volledig bij kennis. Hij sprak zonder problemen en functioneerde prima.
Uit voorzorg – om zijn lichaam rust te geven – hebben de artsen hem vervolgens weer in een kunstmatige coma gebracht.
Gisteravond brak er paniek uit na de persconferentie in het ziekenhuis, waar bekend werd gemaakt dat Massa’s toestand kritiek, maar stabiel was.
Een Amerikaanse verslaggever voor het persbureau American Press (AP) interpreteerde dat verkeerd en stuurde en persbericht uit dat Massa’s toestand levensbedreigend was. Toen de persvoorlichter van Ferrari daar lucht van kreeg, stormde hij het perscentrum binnen om een rectificatie te eisen.
De artsen spreken van een hersteltijd van minstens zes weken, wat betekent dat Massa in ieder geval de Europese Grand Prix op het circuit van Valencia mist.
quote:Ross Brawn explains Massa's accident and talks about F1 safety
During a chat with the press yesterday evening at the Hungaroring, Brawn GP Team Principals, Ross Brawn, filled in some of the details about Felipe Massa's accident as the Brazilian was hit by a piece of Rubens Barrichello's car.
What came off Rubens Barrichello’s car?
"It was a spring. It came off the back of Rubens’ car and it hit Felipe. It was the third damper spring. We had a problem at the back and we’re still investigating. We haven’t had the piece back from the FIA yet. Once we get it back we can begin to understand what occurred and draw some conclusions."
How heavy a component is it?
"It would be between 700g and 1kg. I believe it is made of steel. The damper was still there, only the spring was gone; the cup had come off and the spring had escaped."
Did Ruben’s realise something had broken?
"Yes. He reported on the radio immediately; obviously without the spring the car sits down so he felt that straight away."
Felipe was quite a long way behind Rubens on the track. How could he have been hit be debris?
"Rubens was four seconds ahead of Felipe. The spring must have been bouncing around on the track. I don’t know the details but it is surprising with him being so far back. It’s a freakish thing that happened."
The Grand Prix Drivers Association discussed improving cockpit safety at their meeting this weekend, in the light of the death of Henry Surtees last week. Is there anything that can be done?
"There is – but we need to keep perspective on this. From what’s been seen last weekend and this weekend we need to have a proper study and see if something needs to be done. It gets into the area of structures, windscreens and canopies. Anything is possible, but I think first we need to digest what’s happened and understand it properly. I must say, without knowing the details, it seems like the work that’s been done on the helmets in the last few years has been essential today. As you know the helmets have been improved quite a lot over the last few years. So the work that’s been done there is a great credit to the people who initiated that and pushed it through."
In the past the reason for not having a canopy was the fear of a driver being caught in an inverted car that was on fire. With the fire risk greatly reduced, is it time to revaluate that?
"I think it’s time to look at the whole thing and take a balance approach. You can have covers and you can have canopies, but you also have to be able to get at a driver to extract him. You don’t want a structure that collapses down on a driver. There are a lot of secondary considerations. But it’s something we will look at for sure. In the history of F1 this is a rare occurrence. The sides are very high now and we have all the headrests, so it’s pretty rare, but we have to look at it seriously and see if there is something we can do. If we need to react, I’m sure we will react promptly. What we don’t want to do is make the situation worse."
Een sterkere helm had Surtees niet geholpen. Massa waarschijnlijk ook niet.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:50 schreef JohnLocke het volgende:
Ik zei het gisteren meer voor de grap, maar dit zal toch wel voor nieuwe veiligheidseisen zorgen denk ik. De FIA reageert nou eenmaal zeer sterk op dit soort dingen, en met de toestand van Massa nu en Surhees nog vers in het geheugen...
Sterkere helmen zijn een optie, maar die zijn ook zwaarder; en of dat prettig of überhaupt veilig is met de G-krachten van F1...
tegen dit soort "freak-accidents" kun je weinig beginnen denk ik...quote:Op zondag 26 juli 2009 11:50 schreef JohnLocke het volgende:
Ik zei het gisteren meer voor de grap, maar dit zal toch wel voor nieuwe veiligheidseisen zorgen denk ik. De FIA reageert nou eenmaal zeer sterk op dit soort dingen, en met de toestand van Massa nu en Surhees nog vers in het geheugen...
Sterkere helmen zijn een optie, maar die zijn ook zwaarder; en of dat prettig of überhaupt veilig is met de G-krachten van F1...
Ik ging uit van een typisch handvuurwapen en een 9 mm kogel. Ik weet ook wel dat de hoek cruciaal is, maar daar ik die niet kende probeerde ik toch de impact te illustreren.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:32 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Een Russische 7,62mm kogel heeft een mondingsenergie van meer dan 3000 Joule en wordt gestopt door de Level III/IV platen die in moderne militaire kogelwerende vesten zitten. 'Een kogel' zegt niks over het kaliber, de snelheid en de hoek van impact, net zoals dat het vrijwel onmogelijk exact te bepalen is wat de snelheid en hoek van de veer waren op het moment van impact met Massa's helm.
Aan de afdruk te zien heeft de veer de helm net boven het vizier longitudinaal geraakt, na afgeremd te zijn door de cockpitomranding, wat waarschijnlijk de reden is dat Massa er zo -relatief- goed vanaf is gekomen.
Laat ik mezelf maar weer quoten uit het vorige topic.
[..]
Hij ligt nog de IC dus van opgelucht adem halen kun je nog niet spreken.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:54 schreef MrBadGuy het volgende:
Nou, gelukkig kunnen we opgelucht adem halen, nu maar hopen dat Massa weer helemaal de oude gaat worden.
quote:Op zondag 26 juli 2009 11:46 schreef Slein83 het volgende:
Oeps, verkeerde niewsbericht gekopieerd![]()
Edit: d juiste
[..]
Snell SA/K2005 Standardquote:Op zondag 26 juli 2009 11:42 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Zulke vizieren zijn wel iets dikker en vooral zwaarder dan die in de F1.
Denk niet dat je nek dat fijn gaat vinden met 5G...
[ afbeelding ]
quote:E7. Face Shield Penetration Test
If a face shield is provided with a full face helmet, this face shield shall be tested for penetration resistance in the following manner:
The faceshield shall be tested on the appropriate helmet, correctly deployed across the facial opening and under laboratory ambient conditions. A soft lead pellet weighing 1 ± 0.1 g with a diameter of 5.5 ± 0.1 mm and travelling at a velocity of 500 ± 20 km per hour shall strike the face shield normal to the surface. The face shield shall be tested in at least three different locations: the center line and 80 ± 5 mm to either side of the center line. The pellet must not penetrate to the interior of the helmet nor produce an indentation exceeding 2.5 mm as measured from the interior surface of the face shield.
Nouja, ik bedoelde dat er gisteravond het nieuws was dat hij in levensgevaar was, daar wordt nu niet meer over gesproken. Hoe hij er uit gaat komen is natuurlijk nog de vraag, dus je hebt wel gelijk dat het nog te vroeg is om opgelucht adem te halen. Ik was bang dat we deze ochtend misschien een stuk triester nieuws zouden krijgen.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:58 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Hij ligt nog de IC dus van opgelucht adem halen kun je nog niet spreken.
Ah, maar daar heb je het over een totaal ander soort kogel die kleiner en puntiger is en een hogere mondingssnelheid heeft dan normale pistoolpatronen, ik weet overigens niet wat de NIJ classificatie van '10 of 48 lagen kevlar' is. Maar dat is inderdaad een onderbouwing dat de hoeveelheid energie per vierkante centimeter bepalend is voor penetratie van een beschermingslaag. Vergelijk het oppervlak van de SS190 kogelpunt maar met een standaard 9x19mm pistoolpatroon.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:54 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik ging uit van een typisch handvuurwapen en een 9 mm kogel. Ik weet ook wel dat de hoek cruciaal is, maar daar ik die niet kende probeerde ik toch de impact te illustreren.
Qua kogelwerendheid ging ik af op andere berichten die bijv melden dat: Verontrustend voor politie- en veiligheidsmensen - als het wapen in criminele handen valt - is de buitengewone penetratiekracht van de SS190-kogels die FN voor de P90 ontworpen heeft. De 5,7 x 28 mm kogels dringen door elke bestaande kogelwerende kledij die de drager nog enige beweging toelaat, inbegrepen de militaire CRISAT-bescherming die is samengesteld uit kevlar en titanium. Om een idee te geven: geldkoeriers dragen kogelvrije vesten van 10 lagen kevlar. Maar op 150 meter afstand doorboort de P90 nog 48 lagen De FN P90 heeft ook een E0 van zo'n 2500 joule vandaar mijn uitspraak.
Zie het net op BBC1 hoe groot dat ding is. Heeft massa nog geluk dat hij het er levend vanaf gebracht heeft..quote:
Ahjoh, die man moet al zoveel onthoudenquote:Op zondag 26 juli 2009 13:42 schreef Light het volgende:
Olav is ook lekker bezig. Weet niet eens wanneer Rosberg wel en niet aan de finish gekomen is.
Op http://www.justin.tv/ zal het vast ook ergens te zien zijn.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:40 schreef kepler het volgende:
De TV-zender die ik hier kan ontvangen zend de race pas over 3 uur uit
Datalimietquote:Op zondag 26 juli 2009 13:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Op http://www.justin.tv/ zal het vast ook ergens te zien zijn.
Ik heb nu een aantal races gezien met verschillende commentatoren, maar ze maken allemaal dezelfde fouten als Olav doetquote:Op zondag 26 juli 2009 13:42 schreef Light het volgende:
Olav is ook lekker bezig. Weet niet eens wanneer Rosberg wel en niet aan de finish gekomen is.
ach MotoGP word eerst uitgezonden, dat kijk ik dan wel. F1 begint om 01:30 hierquote:
quote:AP: Ferrari driver Felipe Massa remains in "life-threatening" but stable condition; will be kept in an induced coma for next 48 hours.
14 minutes ago from BNO Headquarters
qftquote:Op zondag 26 juli 2009 13:50 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik heb Olav niet meer gehoord sinds de BBC de F1 weer uitzendt
Je zit nu in Melbourne toch? Wel opvallend dat ze met Mark Webber het niet live uitzenden.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:50 schreef kepler het volgende:
[..]
ach MotoGP word eerst uitgezonden, dat kijk ik dan wel. F1 begint om 01:30 hierGelukkig vrij morgen
ze zenden het wel live uit, maar niet op een zender die ik in dit huis kan ontvangenquote:Op zondag 26 juli 2009 13:52 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Je zit nu in Melbourne toch? Wel opvallend dat ze met Mark Webber het niet live uitzenden.
Ah, ok. Nou ja veel plezier met herhaling in ieder geval.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:53 schreef kepler het volgende:
[..]
ze zenden het wel live uit, maar niet op een zender die ik in dit huis kan ontvangen
Sportsbar zoeken heb ik geen tijd meer voor... (net klaar met werken)
Ben allang blij dat ik het kan zienquote:Op zondag 26 juli 2009 13:54 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ah, ok. Nou ja veel plezier met herhaling in ieder geval.
Dat zal bestquote:Op zondag 26 juli 2009 13:49 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb nu een aantal races gezien met verschillende commentatoren, maar ze maken allemaal dezelfde fouten als Olav doetVerkeerde rijders, verkeerde teams, etc.
Precies. Ik ben blij dat McLaren eindelijk ook weer eens meedoet.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:09 schreef Xebber het volgende:
Hammi!
Zou leuk en goed voor het moraal zijn als ie op 't podium beland. En ook leuk voor het kampioenschap.
quote:Op zondag 26 juli 2009 14:12 schreef Rainesz het volgende:
Renault Radio: "Hamilton looks quik"ik moest een beetje lachen om die opmerking!!
Ik ook, dat zag er echt debiel uitquote:Op zondag 26 juli 2009 14:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Jezus ik dacht even dat dat wiel die nietsvermoedende cameraman ging raken
Misschien wat voor Piquet.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:24 schreef dronkeykong het volgende:
Er is weer een vacature vrij bij Renault
Leuke typfout.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dit komt niet meer goed dit weekend, dit eindigt in 1 grote kettingkotsing
quote:Op zondag 26 juli 2009 14:31 schreef dronkeykong het volgende:
Nu Hamilton nog ff crashen dan komt het weekend helemaal goed
Wieldop. Maar dat was al gezegd.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:32 schreef gateway het volgende:
NIemand die weet hoe een Wheelfairing in het nederlands heet?
Wielkuip..quote:Op zondag 26 juli 2009 14:32 schreef gateway het volgende:
NIemand die weet hoe een Wheelfairing in het nederlands heet?
Hoezo kun je niet inhalen op de hungaroring. Ik heb me er 5 jaar geleden ook prima vermaakt daar.quote:
Zegt genoeg dat Piquet de enige is met een Renault-motor waar wel alles goed ging bij pitstop. Is gewoon pure klasse.quote:
absoluut, zoiets dwing je gewoon afquote:Op zondag 26 juli 2009 14:37 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Zegt genoeg dat Piquet de enige is met een Renault-motor waar wel alles goed ging bij pitstop. Is gewoon pure klasse.
is gewoon de klasse van Piquetquote:Op zondag 26 juli 2009 14:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
absoluut, zoiets dwing je gewoon af
Ander punt waaruit zijn klasse blijkt is dat hij Alonso laat denken dat ie beter is. Voorlopig gaat dat hem dat dit seizoen goed af.quote:
Digitennequote:
Ze hebben een gaspedaal gemonteerd.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:48 schreef dronkeykong het volgende:
Wat heeft McLaren gedaan voor dit weekend?
Die auto is 10x beter dan vorige keren!
Vorige race was hij ook niet slecht. Hamilton lag al bijna eerste in de eerste bocht voordat zijn band kapot ging.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:48 schreef dronkeykong het volgende:
Wat heeft McLaren gedaan voor dit weekend?
Die auto is 10x beter dan vorige keren!
LOLquote:Op zondag 26 juli 2009 14:49 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ze hebben een gaspedaal gemonteerd.
Klopt. Toen had Lewis als enige de verbeterde aerodynamica. Dit weekend kan ook Heiki daarover beschikken.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:52 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Vorige race was hij ook niet slecht. Hamilton lag al bijna eerste in de eerste bocht voordat zijn band kapot ging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |