Hij wordt over een paar uurtjes wakker gemaaktquote:Op zondag 26 juli 2009 03:18 schreef kepler het volgende:
Deze nacht maar afwachten en dan hopen op goed nieuws
Denk niet dat hij dat mag zienquote:Op zondag 26 juli 2009 03:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hij wordt over een paar uurtjes wakker gemaaktHij kan misschien nog net de race zien op tv (denk niet dat dat mag, maargoed).
Ik wil niemand ongerust maken maar ik heb boksers gezien met dezelfde snee boven het hoofd en dezelfde verwarde blik die niet lang erna dood waren. De nek is daarbij wel het allerbelanrijkst, lijkt me.quote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef kepler het volgende:
[..]
Denk niet dat hij dat mag zien
Ik lees overal andere verhalen, hopelijk gaat het gewoon goed. Het blijft een flinke klap tegen je hoofd en complicaties zijn dan nooit echt ver weg...
Goede vraag. Ik heb altijd begrepen dat een vizier kogelvrij is. Maar een veer van 800 gram heeft iets meer kinetische energie dan een kogel volgens mij (kan berekend worden, maar geen tijd nuquote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Had het visor overigens zo'n klap aangekund?
Het is een 3mm polycarbonate vizier. Wat ik weet van dat spul is dat het weinig doorlaat maar wel heel flexibel is. Het houdt dus kleine objecten makkelijk buiten maar grotere objecten met meer massa zullen het spul verbuigen. Als die veer Massa vol op z'n vizier had geraakt was het waarschijlink zoals vossss zegt: gore and death.quote:Op zondag 26 juli 2009 03:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Had het visor overigens zo'n klap aangekund?
Huh, ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt eigenlijk.quote:Op zondag 26 juli 2009 02:15 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
STR rijdt met Ferrari motoren. Ik denk dat de steun van Ferrari / Todt aan Bourdais al uitgebreid gespendeerd is.
Zodra Ferrari om de hoek komt kijken is de afhandeling van dat contract een formaliteitje lijkt me.quote:Op zondag 26 juli 2009 02:30 schreef Atreidez het volgende:
En volgens de rechtzaak die Bourdais aanspant heeft hij wel een contract, toch
Wat ik daarmee bedoel is dat de manager van Bourdais waarschijnlijk z'n Ferrari connecties al heeft gebruikt om Bourdais in het STR stoeltje te houden ... wat niet gelukt is ... om goede redenen.quote:Op zondag 26 juli 2009 05:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Huh, ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt eigenlijk.
Lijkt me ook sterk dat Ferrari Bourdais gaat inhuren.quote:Op zondag 26 juli 2009 10:16 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat ik daarmee bedoel is dat de manager van Bourdais waarschijnlijk z'n Ferrari connecties al heeft gebruikt om Bourdais in het STR stoeltje te houden ... wat niet gelukt is ... om goede redenen.
Zolang hij nog steeds op intensive care ligt is en blijft is niets zekerquote:Felipe Massa heeft de nacht in het ziekenhuis goed doorstaan. Zijn toestand is stabiel en er hebben zich geen complicaties voorgedaan, aldus het statement van Ferrari. De Braziliaan ondergaat later op de dag een CT-scan, waarmee een precieze diagnose kan worden gesteld.
Operatie
Massa werd zaterdagmiddag met succes geopereerd aan de verwondingen die hij opliep tijdens de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix.
Veer
De Braziliaan werd op de helm geraakt door een metalen veer, afkomstig van de Brawn GP van Rubens Barrichello, waarna hij in de bandenstapels tot stilstand kwam. Massa liep onder meer een schedelbreuk en een hersenschudding op.
CT-scan
Na de operatie werd de Ferrari-coureur, zoals dat gebruikelijk is na zo'n ingreep, in een kunstmatige coma gehouden op de intensive care. De CT-scan zal meer duidelijkheid verschaffen over de precieze aard van de verwondingen.
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:quote:Op zondag 26 juli 2009 03:25 schreef kepler het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik heb altijd begrepen dat een vizier kogelvrij is. Maar een veer van 800 gram heeft iets meer kinetische energie dan een kogel volgens mij (kan berekend worden, maar geen tijd nu)
Verder maakt het ook uit in welke hoek de visor geraakt wordt door de veer. Is er veel contactoppervlak dan zal de energie beter verdeeld worden, wordt de visor alleen door een punt van de veer geraakt dan is dat veel nadeliger.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:21 schreef Tarado het volgende: Ross Brawn confirms that the part that hit Felipe Massa was the spring from a damper on Barrichello's car - weighing around 800 grammes Hij reed 280 toen de veer z'n helm raakte... Verder meldt globo.com dat hij met succes is geopereerd en dat er schedel splinters zijn verwijderd, de hersens waren niet beschadigd.
Mijn reactie daarop was geloof ik dat je raak-oppervlak en materiaal niet meeneemt.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:20 schreef voyeur het volgende:
[..]
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes. Nog even gekeken, maar een kogel met 2400 joules schiet dwars door kogelvrije vesten heen. Het is dus echt een wonder dat hij het overleefd heeft en een bewijs dat die F1 helmen van een heel ander kaliber (sic!) zijn.
Dat lijkt me ook kut. Je weet dat het niet zonder gevaar is, maar met een kleine op komst lijkt het me nogal kut voor die vrouw. Zeker als er niemand bij haar in de buurt was op dat moment.quote:Echtgenote
De zwangere echtgenote van Massa zag haar man zaterdag live op televisie crashen. Rafaella Massa was op dat moment in hun woning in Sao Paulo in Brazilië.
Ze is van plan om zo snel mogelijk naar Boedapest af te reizen, ondanks dat ze vijf maanden zwanger is
quote:Op zondag 26 juli 2009 11:18 schreef vosss het volgende:
Dat ze pas een dag later een CT scan maken?!
Ik zou verwacht hebben dat ze dat gisteren al direct gedaan hadden
quote:“He will be given another CT scan today which will provide more precise information.”
Tuurlijk, het is geen Prostquote:Op zondag 26 juli 2009 11:23 schreef -Jean- het volgende:
Hopelijk maakt ie het goed. Het is uberhaupt de vraag of hij na dit ongeval wil/kan terugkeren in een formule 1 auto.
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is geen Prost
Die had een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef vosss het volgende:
Nouja, als hij er bovenop komt dan ga ik er wel van uit dat ie terug keert.
Dat deed Kubica toch ook gewoon na zijn horrorcrash?
Aan de andere kant, hoe fcking groot was die kans dat hij juist daar reed op dat moment.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.
Wedje erop dat hij gewoon gaat racen als hij fit wordt?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:27 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Met een kind op komst ga je toch wel anders denken hoor.
Om dan maar te doen of het een peulenschilletje was is onzin, maargoed, dan neem ik toch gewoon de crash van Ralf op Indianapolis als voorbeeld.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die had een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel.
Een Russische 7,62mm kogel heeft een mondingsenergie van meer dan 3000 Joule en wordt gestopt door de Level III/IV platen die in moderne militaire kogelwerende vesten zitten. 'Een kogel' zegt niks over het kaliber, de snelheid en de hoek van impact, net zoals dat het vrijwel onmogelijk exact te bepalen is wat de snelheid en hoek van de veer waren op het moment van impact met Massa's helm.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:20 schreef voyeur het volgende:
[..]
In het vorige deel heb ik heel ruw wat lopen schatten:
[..]
Dus dat is een impuls van 62 kgm/s (gesteld dat de veer een snelheid 0 had) als ik het goed begrepen heb bij natuurkunde, maar daar me dat praktisch niets zegt kan iemand dat misschien verduidelijken? Is het correct als ik het vergelijk met een bowling bal van 5 kg die met 45 km/uur op je afkomt?
Als ik het goed uitreken is het ongeveer 2400 Joule (280 km/u / 800 gram). Een kogel uit een pistool levert op korte afstand iets van 500 joule dus een helm was cruciaal, Ddat leek me ook al bij mijn bowlingbal met 45 km/u voorbeeld: zonder helm is het gewoon moes. Nog even gekeken, maar een kogel met 2400 joules schiet dwars door kogelvrije vesten heen. Het is dus echt een wonder dat hij het overleefd heeft en een bewijs dat die F1 helmen van een heel ander kaliber (sic!) zijn.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 19:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
Sowieso is kogelvrij/kogelwerend een non-term. Ballistische protectie is er in vele klassen en ik kan me voorstellen dat een formule-1 vizier qua protectie op zijn minst overeen komt met NIJ Level 1.
Maar goed, voor de leek gaat dat allemaal te ver en daarom kan er simpelweg gezegd worden dat de vizieren die F1-coureurs op hun helm hebben zitten bullet-proof zijn.
Massa van harte beterschap.
Zoveel coureurs ... geen één volgens mij met een hersenbloeding.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Om dan maar te doen of het een peulenschilletje was is onzin, maargoed, dan neem ik toch gewoon de crash van Ralf op Indianapolis als voorbeeld.
Die kwam ook gewoon terug
Hij raakte de helm gelukkig niet op het vizierquote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Dat doet toch verder niets af aan de vraag of iemand nog terug komt in de F1 als hij na een crash een full recovery maakt?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zoveel coureurs ... geen één volgens mij met een hersenbloeding.
Jaaa ... want dit kan ook niet!quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
timo?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |