Jaaa ... want dit kan ook niet!quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
timo?quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Denk dat hij gewoon gaat rijden, maar dat zal ook wel afhangen van de conditie van Massa op dat moment.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:29 schreef vosss het volgende:
Iemand overigens al iets gehoord of Kimi wel gewoon rijdt? Ik ga er wel van uit, maar las gisteravond berichten over dat Ferrari hem wellicht neit zou laten starten?
Waarschijnlijk, als je recht op het vizier schiet omdat dan de energie per cm2 veel groter is.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:33 schreef vosss het volgende:
En toch denk ik dat je met een simpele Glock dwars door een vizier heen zou schieten
Naar het schijnt duurt herstel 6 weken minimaal en dan is het maar de vraag of hij uberhaupt compliacties zal overhouden eraan. Het is natuurlijk mogelijk dat hij b.v. concentratieverlies zal krijgen.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:23 schreef -Jean- het volgende:
Hopelijk maakt ie het goed. Het is uberhaupt de vraag of hij na dit ongeval wil/kan terugkeren in een formule 1 auto.
Zulke vizieren zijn wel iets dikker en vooral zwaarder dan die in de F1.quote:
quote:Artsen tevreden over toestand Massa
Hersteltijd van minstens zes weken
[26-07-2009] Felipe Massa is de nacht goed door gekomen. De artsen hebben hem vanochtend ter controle uit zijn kunstmatige coma gehaald en zijn tevreden over zijn status.
Massa wordt in kunstmatige coma gehouden
De Braziliaan was een halfuur wakker en volledig bij kennis. Hij sprak zonder problemen en functioneerde prima.
Uit voorzorg – om zijn lichaam rust te geven – hebben de artsen hem vervolgens weer in een kunstmatige coma gebracht.
Gisteravond brak er paniek uit na de persconferentie in het ziekenhuis, waar bekend werd gemaakt dat Massa’s toestand kritiek, maar stabiel was.
Een Amerikaanse verslaggever voor het persbureau American Press (AP) interpreteerde dat verkeerd en stuurde en persbericht uit dat Massa’s toestand levensbedreigend was. Toen de persvoorlichter van Ferrari daar lucht van kreeg, stormde hij het perscentrum binnen om een rectificatie te eisen.
De artsen spreken van een hersteltijd van minstens zes weken, wat betekent dat Massa in ieder geval de Europese Grand Prix op het circuit van Valencia mist.
quote:Ross Brawn explains Massa's accident and talks about F1 safety
During a chat with the press yesterday evening at the Hungaroring, Brawn GP Team Principals, Ross Brawn, filled in some of the details about Felipe Massa's accident as the Brazilian was hit by a piece of Rubens Barrichello's car.
What came off Rubens Barrichello’s car?
"It was a spring. It came off the back of Rubens’ car and it hit Felipe. It was the third damper spring. We had a problem at the back and we’re still investigating. We haven’t had the piece back from the FIA yet. Once we get it back we can begin to understand what occurred and draw some conclusions."
How heavy a component is it?
"It would be between 700g and 1kg. I believe it is made of steel. The damper was still there, only the spring was gone; the cup had come off and the spring had escaped."
Did Ruben’s realise something had broken?
"Yes. He reported on the radio immediately; obviously without the spring the car sits down so he felt that straight away."
Felipe was quite a long way behind Rubens on the track. How could he have been hit be debris?
"Rubens was four seconds ahead of Felipe. The spring must have been bouncing around on the track. I don’t know the details but it is surprising with him being so far back. It’s a freakish thing that happened."
The Grand Prix Drivers Association discussed improving cockpit safety at their meeting this weekend, in the light of the death of Henry Surtees last week. Is there anything that can be done?
"There is – but we need to keep perspective on this. From what’s been seen last weekend and this weekend we need to have a proper study and see if something needs to be done. It gets into the area of structures, windscreens and canopies. Anything is possible, but I think first we need to digest what’s happened and understand it properly. I must say, without knowing the details, it seems like the work that’s been done on the helmets in the last few years has been essential today. As you know the helmets have been improved quite a lot over the last few years. So the work that’s been done there is a great credit to the people who initiated that and pushed it through."
In the past the reason for not having a canopy was the fear of a driver being caught in an inverted car that was on fire. With the fire risk greatly reduced, is it time to revaluate that?
"I think it’s time to look at the whole thing and take a balance approach. You can have covers and you can have canopies, but you also have to be able to get at a driver to extract him. You don’t want a structure that collapses down on a driver. There are a lot of secondary considerations. But it’s something we will look at for sure. In the history of F1 this is a rare occurrence. The sides are very high now and we have all the headrests, so it’s pretty rare, but we have to look at it seriously and see if there is something we can do. If we need to react, I’m sure we will react promptly. What we don’t want to do is make the situation worse."
Een sterkere helm had Surtees niet geholpen. Massa waarschijnlijk ook niet.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:50 schreef JohnLocke het volgende:
Ik zei het gisteren meer voor de grap, maar dit zal toch wel voor nieuwe veiligheidseisen zorgen denk ik. De FIA reageert nou eenmaal zeer sterk op dit soort dingen, en met de toestand van Massa nu en Surhees nog vers in het geheugen...
Sterkere helmen zijn een optie, maar die zijn ook zwaarder; en of dat prettig of überhaupt veilig is met de G-krachten van F1...
tegen dit soort "freak-accidents" kun je weinig beginnen denk ik...quote:Op zondag 26 juli 2009 11:50 schreef JohnLocke het volgende:
Ik zei het gisteren meer voor de grap, maar dit zal toch wel voor nieuwe veiligheidseisen zorgen denk ik. De FIA reageert nou eenmaal zeer sterk op dit soort dingen, en met de toestand van Massa nu en Surhees nog vers in het geheugen...
Sterkere helmen zijn een optie, maar die zijn ook zwaarder; en of dat prettig of überhaupt veilig is met de G-krachten van F1...
Ik ging uit van een typisch handvuurwapen en een 9 mm kogel. Ik weet ook wel dat de hoek cruciaal is, maar daar ik die niet kende probeerde ik toch de impact te illustreren.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:32 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Een Russische 7,62mm kogel heeft een mondingsenergie van meer dan 3000 Joule en wordt gestopt door de Level III/IV platen die in moderne militaire kogelwerende vesten zitten. 'Een kogel' zegt niks over het kaliber, de snelheid en de hoek van impact, net zoals dat het vrijwel onmogelijk exact te bepalen is wat de snelheid en hoek van de veer waren op het moment van impact met Massa's helm.
Aan de afdruk te zien heeft de veer de helm net boven het vizier longitudinaal geraakt, na afgeremd te zijn door de cockpitomranding, wat waarschijnlijk de reden is dat Massa er zo -relatief- goed vanaf is gekomen.
Laat ik mezelf maar weer quoten uit het vorige topic.
[..]
Hij ligt nog de IC dus van opgelucht adem halen kun je nog niet spreken.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:54 schreef MrBadGuy het volgende:
Nou, gelukkig kunnen we opgelucht adem halen, nu maar hopen dat Massa weer helemaal de oude gaat worden.
quote:Op zondag 26 juli 2009 11:46 schreef Slein83 het volgende:
Oeps, verkeerde niewsbericht gekopieerd![]()
Edit: d juiste
[..]
Snell SA/K2005 Standardquote:Op zondag 26 juli 2009 11:42 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Zulke vizieren zijn wel iets dikker en vooral zwaarder dan die in de F1.
Denk niet dat je nek dat fijn gaat vinden met 5G...
[ afbeelding ]
quote:E7. Face Shield Penetration Test
If a face shield is provided with a full face helmet, this face shield shall be tested for penetration resistance in the following manner:
The faceshield shall be tested on the appropriate helmet, correctly deployed across the facial opening and under laboratory ambient conditions. A soft lead pellet weighing 1 ± 0.1 g with a diameter of 5.5 ± 0.1 mm and travelling at a velocity of 500 ± 20 km per hour shall strike the face shield normal to the surface. The face shield shall be tested in at least three different locations: the center line and 80 ± 5 mm to either side of the center line. The pellet must not penetrate to the interior of the helmet nor produce an indentation exceeding 2.5 mm as measured from the interior surface of the face shield.
Nouja, ik bedoelde dat er gisteravond het nieuws was dat hij in levensgevaar was, daar wordt nu niet meer over gesproken. Hoe hij er uit gaat komen is natuurlijk nog de vraag, dus je hebt wel gelijk dat het nog te vroeg is om opgelucht adem te halen. Ik was bang dat we deze ochtend misschien een stuk triester nieuws zouden krijgen.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:58 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Hij ligt nog de IC dus van opgelucht adem halen kun je nog niet spreken.
Ah, maar daar heb je het over een totaal ander soort kogel die kleiner en puntiger is en een hogere mondingssnelheid heeft dan normale pistoolpatronen, ik weet overigens niet wat de NIJ classificatie van '10 of 48 lagen kevlar' is. Maar dat is inderdaad een onderbouwing dat de hoeveelheid energie per vierkante centimeter bepalend is voor penetratie van een beschermingslaag. Vergelijk het oppervlak van de SS190 kogelpunt maar met een standaard 9x19mm pistoolpatroon.quote:Op zondag 26 juli 2009 11:54 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik ging uit van een typisch handvuurwapen en een 9 mm kogel. Ik weet ook wel dat de hoek cruciaal is, maar daar ik die niet kende probeerde ik toch de impact te illustreren.
Qua kogelwerendheid ging ik af op andere berichten die bijv melden dat: Verontrustend voor politie- en veiligheidsmensen - als het wapen in criminele handen valt - is de buitengewone penetratiekracht van de SS190-kogels die FN voor de P90 ontworpen heeft. De 5,7 x 28 mm kogels dringen door elke bestaande kogelwerende kledij die de drager nog enige beweging toelaat, inbegrepen de militaire CRISAT-bescherming die is samengesteld uit kevlar en titanium. Om een idee te geven: geldkoeriers dragen kogelvrije vesten van 10 lagen kevlar. Maar op 150 meter afstand doorboort de P90 nog 48 lagen De FN P90 heeft ook een E0 van zo'n 2500 joule vandaar mijn uitspraak.
Zie het net op BBC1 hoe groot dat ding is. Heeft massa nog geluk dat hij het er levend vanaf gebracht heeft..quote:
Ahjoh, die man moet al zoveel onthoudenquote:Op zondag 26 juli 2009 13:42 schreef Light het volgende:
Olav is ook lekker bezig. Weet niet eens wanneer Rosberg wel en niet aan de finish gekomen is.
Op http://www.justin.tv/ zal het vast ook ergens te zien zijn.quote:Op zondag 26 juli 2009 13:40 schreef kepler het volgende:
De TV-zender die ik hier kan ontvangen zend de race pas over 3 uur uit
Datalimietquote:Op zondag 26 juli 2009 13:44 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Op http://www.justin.tv/ zal het vast ook ergens te zien zijn.
Ik heb nu een aantal races gezien met verschillende commentatoren, maar ze maken allemaal dezelfde fouten als Olav doetquote:Op zondag 26 juli 2009 13:42 schreef Light het volgende:
Olav is ook lekker bezig. Weet niet eens wanneer Rosberg wel en niet aan de finish gekomen is.
ach MotoGP word eerst uitgezonden, dat kijk ik dan wel. F1 begint om 01:30 hierquote:
quote:AP: Ferrari driver Felipe Massa remains in "life-threatening" but stable condition; will be kept in an induced coma for next 48 hours.
14 minutes ago from BNO Headquarters
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |