Dit is precies wat ik zei. Het kan wel een broodje aap zijn, maar ik heb gemerkt dat sporten met een verkoudheid (op een lagere intensiteit en gegeven dat je nog kan ademen) goed mogelijk is, en ik heb het idee dat het me meerdere malen geholpen heeft om me daarna beter te voelen dan voor het rennen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:20 schreef computergirl het volgende:
deze is veel belangrijker:
[ afbeelding ]
komt waarschijnlijk door de endorfine...quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:38 schreef annoh het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik zei. Het kan wel een broodje aap zijn, maar ik heb gemerkt dat sporten met een verkoudheid (op een lagere intensiteit en gegeven dat je nog kan ademen) goed mogelijk is, en ik heb het idee dat het me meerdere malen geholpen heeft om me daarna beter te voelen dan voor het rennen.
Ik had wat duidelijker moeten zijn. Sporten met verkoudheid kan best, je zal alleen niet optimaal presteren omdat je niet je volledige energie-toevoer tot je beschikking hebt omdat de verkoudheid je lichaam energie kost. Het broodje aap is dat je sneller van een verkoudheid af kan zijn doordat je gesport hebt - dit zogenaamde 'uitzweten' kan niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:38 schreef annoh het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik zei. Het kan wel een broodje aap zijn, maar ik heb gemerkt dat sporten met een verkoudheid (op een lagere intensiteit en gegeven dat je nog kan ademen) goed mogelijk is, en ik heb het idee dat het me meerdere malen geholpen heeft om me daarna beter te voelen dan voor het rennen.
http://www.afstandmeten.nl/quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:09 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een site waar je goed de afstand kan bekijken die je hebt afgelegd? Ik kijk wel op googmaps maar die vind geen loop/fietspaden.
Ik gebruik de 'track-your-run'-optie op www.myasics.nl, vind het persoonlijk een erg goedequote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:09 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een site waar je goed de afstand kan bekijken die je hebt afgelegd? Ik kijk wel op googmaps maar die vind geen loop/fietspaden.
Ik gebruik gewoon Google Earth, is over het algemeen gedetailleerd genoeg om een route uit te rekenenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:09 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor de tip.. ik zal die aanhouden dan! En dan gaan we eens kijken of we over een tijdje ook wat wedstrijdjes kunnen gaan lopenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:54 schreef knnth het volgende:
Ik zou niet in een keer zo'n lange afstand lopen. Begin eerst met afwisselend joggen/wandelen met een programma zoals deze bijvoorbeeld. Zelfs al zou je een redelijke conditie hebben dan is nonstop hardlopen nog iets wat je moet opbouwen.
Rustig opbouwen is heel belangrijk om je gewrichten, pezen en spieren te sparen, die hebben tijd nodig om aan de belasting te wennen. Overbelasting (wat volgens mij bij de helft van de beginners voorkomt) merk je vaak pas te laat.
En natuurlijk is het stiekem ook wel een beetje leukquote:http://www.mchaaglanden.nl/patienten.asp?steID=6&item=4438#8%20loopbandtestMaximale zuurstofopname (absoluut – zegt iets over aanleg voor duursport en getraindheid) De verzuringdrempel of omslagpunt. Het vermogen waarop dit gebeurt is een voospeller van duurprestaties en de hartslag kan gebruikt worden voor het optimaliseren van de trainingszones.
Misschien zou dat best kunnen, maar zo kunnen ze zich er altijd wel uitlullen. Vooral omdat je als leek weinig in kunt brengen tegen dat argument dat "je voeten door het lopen beter zijn gaan staan". Die belangenverstrengeling van advies en verkoop vind ik toch altijd een beetje bedenkelijk.quote:Op woensdag 22 juli 2009 20:51 schreef ForrestX het volgende:
Na een preventief bezoek aan de fysio vorige week (Ik heb stress fractuurtjes in de rechter enkel gehad) vandaag op zijn aanraden ook even naar Runners World geweest om te laten checken of het schoeisel wel juist was...ik liep een jaar (-blessuretijd/winter) op Saucony anti-pronatie schoenen (ook bij RW aangeschaft)....vrij zware correctie hoorde ik vandaag...en de conclusie was dat ik toch echt wel neutraal stond en dus op de verkeerde schoenen liep.
Toen ik de Saucony's kocht liep ik nog helemaal niet hard...het kon volgens RW zo zijn dat je naar een jaar je enkels traint waardoor je voeten beter kunnen gaan staan...
Anyway...ik lipe de winkel uit met een paar Brooks...met 50% korting wegens ongemak etc...netjes opgelost en hopen dat de beste man het vandaag bij het juiste eind had... Ik had niet het gevoel dat ie mij een paar schoenen probeerde te slijten gelukkig...en volgens mij hebben ze dat bij RW ook niet nodig...altijd een gekkenhuis daar, vooral op zaterdag...
ps...ik ben ook nog steeds op zoek naar een startbewijs voor de 10EM Dam-to-Dam...iemand??????
quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:03 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Misschien zou dat best kunnen, maar zo kunnen ze zich er altijd wel uitlullen. Vooral omdat je als leek weinig in kunt brengen tegen dat argument dat "je voeten door het lopen beter zijn gaan staan". Die belangenverstrengeling van advies en verkoop vind ik toch altijd een beetje bedenkelijk.
Ik heb misschien nog een startbewijs over voor zondag in 1 vd eerste vakken voor de trimlopers. Heb al paar maanden last van een hamstringblessure en dat sprintje gisteren naar de tram voelde al slecht dus laat staan een race...quote:Op woensdag 22 juli 2009 20:51 schreef ForrestX het volgende:
ps...ik ben ook nog steeds op zoek naar een startbewijs voor de 10EM Dam-to-Dam...iemand??????
Dat kl*te voor je...quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:26 schreef superbient het volgende:
[..]
Ik heb misschien nog een startbewijs over voor zondag in 1 vd eerste vakken voor de trimlopers. Heb al paar maanden last van een hamstringblessure en dat sprintje gisteren naar de tram voelde al slecht dus laat staan een race...
Ik laat het je binnenkort weten..
Lijkt me ook heel interessant om te weten. Ben benieuwd waar jij op uit komt.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 15:52 schreef knnth het volgende:
Maandag een ademgasanalyse!
Want ik wil graag weten ...
[..]
En natuurlijk is het stiekem ook wel een beetje leuk
[ afbeelding ]
Mja, het is simpel om het verder uit te breiden omdat een rondje hier ongeveer 12 km is, met 2 punten om een korter rondje te maken. De 12KM loop ik 2 keer per week iig (1 keer per week iets verder omdat ik niet het stuk naar het begin langzaam wil lopen), en m'n tempo ligt (afhankelijk of ik alleen of met iemand mee loop) rond de 13 km/h. Na het rondje heb ik ook nog nergens last van, en als ik in zo'n flow zit kan ik het nog een hele tijd volhouden. Misschien dan maar een keertje uitbreiden, steeds iets verderquote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:12 schreef knnth het volgende:
Je wilt even een sprong maken van 9,1km zonder dat te trainen? Je zal vast de HM kunnen uitlopen maar ik voorzie maanden aan obscure pijntjes of misschien zelfs vervelende blessures ...
Ik weet niet wat je niveau is maar ik zou een rustige duurloop uitbouwen naar 2 uur, als je dat kan dan kan je de HM ook wel uitlopen in wedstrijdtempo ...
Jawel, maar ik woon vlakbij het kanaal, dus dat is gewoon ideaal. De bruggen gebruik ik dan om een rondje te maken. Het valt eventueel verder uit te breiden door richting Weurt te gaan, maar ik weet niet of je aan de overkant een goede route hebt. Eventueel daar eens kijken. Ik zal ook wel ff kijken of er dichtbij nog een andere route ligt.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:07 schreef computergirl het volgende:
wat knnth zegt, 21 km is wel even andere koek dan 12!
Vooral omdat je waarschijnlijk een hoger tempo zal lopen dan je gewend bent (gaat bijna automatisch in een wedstrijd) zal 9 km extra je waarschijnlijk wel tegen gaan vallen.
Het advies is om afstand per week met 10% uit te breiden (blessure preventie). Je woont in nijmegen zie ik, daar zijn toch wel andere rondjes te verzinnen dan max 12 km? Kijk anders eens op mapmyrun....
Laat je adviseren door een expert! laat je niet leiden door hippe kleurtjes etc, maar pas schoenen die bij jouw voeten passen, en dan bedoel ik niet alleen de maat, maar ook de stand van je voet etc...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:08 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Wil iemand nog even heel enthousiast zijn of haar ervaringen delen over bepaalde recent aangeschafte hardloopschoenen?
Ik ga tussen nu en oktober nieuwe kopen, denk ik. Ik wil dat ze licht zijn.
Meen je dat serieus?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:26 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Ik heb persoonlijk moeite met het dragen van sportkleding van allerlei verschillende merken door elkaar, dus ik koop alleen Adidas en Nike.
Zaterdagochtend train ik al met een groep die ook richting de Dijkenloop wilt, maar de meeste doen de 10KMquote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:18 schreef ShadyLane het volgende:
DJNivek, ik weet niet of je liever individueel traint, maar Nijmegen Atletiek heeft nu een groep die speciaal voor de halve van Keulen (oktober) traint. Die hebben een heel schema dat langzaam opbouwt in tijd en soms ook weer even terugzakt. Is ongetwijfeld goed over nagedacht. Ze trainen iig op zaterdagochtend en vast ook nog ergens doordeweeks maar ik weet niet wanneer.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:07 schreef computergirl het volgende:
net van mijn huis naar Ouderkerk a/d Amstel en weer terug gelopen (15 km)
afhankelijk van de kont is dat niet erg hoorquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:33 schreef kleinzusje het volgende:
[..]
ps. Was net bij H&M, gewone rokjes gezien die best als hardlooprokje kunnen![]()
Ook mooie korte sweatbroekjes, maar dan zie je wel je kont bij het rennen![]()
Hoi,quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:08 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Wil iemand nog even heel enthousiast zijn of haar ervaringen delen over bepaalde recent aangeschafte hardloopschoenen?
Ik ga tussen nu en oktober nieuwe kopen, denk ik. Ik wil dat ze licht zijn.
Wat kost zo'n analyse nou? En waar heb je die gedaan?quote:Op maandag 27 juli 2009 16:37 schreef knnth het volgende:
Zo, ademgasanalyse gehad!
Eerst de welbekende dingen bekeken: ECG, hartslag, bloeddruk, vetpercentage (dmv huidplooimeting).
Alles goed, behalve vetpercentage: 19%Degenen die mij kennen zullen hard lachen
omdat mijn postuur niet zo fors is als die 19% doet vermoeden. Toch kan ik zonder al te veel moeite een kwab vet vastpakken dus ik geloof dat wel. Kortom, iets van 4kg verliezen en ik pak al minuten
Toen de ademgasanalyse zelf. Kapje op de mond, lopen, harder lopen, nog harder lopen, helling erin enzovoort. Toen ik een minuut lang 16km/h had gelopen ging het niet meer en kon ik aan de cooling down. Mijn VO2max was 52ml/kg/min wat behoorlijk hoog schijnt te zijn voor een amateur (ongetrainde mannen zitten tegen de 45, topatleten halen 75 of zelfs hoger).
Ook viel op dat ik vrij snel al begon te verzuren, dus dat moet nog weggetraind worden.
Mijn maximum hartslag was 199 (wat gelijk bevestigt dat 220-leeftijd helemaal NIKS zegt voor een individu maar alleen opgaat voor gemiddelden van grote groepen)
Binnenkort krijg ik een rapport thuis met meer gegevens en trainingsadvies. Volgens de arts zou ik goeie tijden moeten kunnen neerzetten op de HM, dus dat gaan we zien in de toekomst
120 euro, maar volgens mij vergoedt mijn aanvullende verzekering 100 euro.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Wat kost zo'n analyse nou? En waar heb je die gedaan?
Das bij mij om de hoek, wellicht ook wel nuttig om te doenquote:Op maandag 27 juli 2009 16:50 schreef knnth het volgende:
[..]
120 euro, maar volgens mij vergoedt mijn aanvullende verzekering 100 euro.
Heb hem gedaan in Antoniushove (Leidschendam), zie hier.
Uiteindelijk "maar" 35 minuten gelopen. Voelde duidelijk de vermoeidheid nog van het wielrennen de dag ervoor. Lekker rustig gelopen (max hartslag 180) en uiteindelijk 5.6 km gelopen in 35 minuten (9.6 km/h)quote:Op maandag 27 juli 2009 16:44 schreef Blik het volgende:
Vanavond trouwens laatste keer hardlopen in de komende 5 weken. Ga 4 weken op vakantie naar Panama en schoenen gaan niet mee (ook niet aan te bevelen in de tropen)
Tja, ben niet zo'n topsporter als de meesten hier. 12 km/u is voor mij niet weggelegd (voorlopig dan, moeten eerst aardig wat kilootjes af)quote:
Rustig gelopen = max hartslag 180? Wat voor hartslag haal je dan als je een keer aanzet?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Uiteindelijk "maar" 35 minuten gelopen. Voelde duidelijk de vermoeidheid nog van het wielrennen de dag ervoor. Lekker rustig gelopen (max hartslag 180) en uiteindelijk 5.6 km gelopen in 35 minuten (9.6 km/h)
Als ik even goed aanzet zit ik in no-time op 195 - 200. Omslagpunt is rond de 185. Voor mij is maximaal180 rustig hardlopen. Gemiddelde hartslag zat rond de 170quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:34 schreef koeii het volgende:
[..]
Rustig gelopen = max hartslag 180? Wat voor hartslag haal je dan als je een keer aanzet?
Ieder zijn stijl.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:23 schreef Blik het volgende:
[..]
Tja, ben niet zo'n topsporter als de meesten hier. 12 km/u is voor mij niet weggelegd (voorlopig dan, moeten eerst aardig wat kilootjes af)
Dat zijn aardige hoeveelhedenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Als ik even goed aanzet zit ik in no-time op 195 - 200. Omslagpunt is rond de 185. Voor mij is maximaal180 rustig hardlopen. Gemiddelde hartslag zat rond de 170
Bij hersteltrainingen probeer ik trouwens rond de 150 maximaal te blijven.
edit: behalve dat broertje danquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:02 schreef PteV het volgende:
Maandag een langzame duurloop gedaan samen met mn broertje, ca. 11 km in net iets minder dan een uur met een maximale hartslag van 142 (ja, het was echt een langzame duurloop) Vanavond de 10km in wat meer up-tempo
140!? Daar zit ik al op als ik snel aan het wandelen ben (6 a 7 km/u)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:06 schreef koeii het volgende:
[..]
Dat zijn aardige hoeveelhedenAls ik duurloop probeer ik eigenlijk rond de 140 te blijven.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |