Laat je adviseren door een expert! laat je niet leiden door hippe kleurtjes etc, maar pas schoenen die bij jouw voeten passen, en dan bedoel ik niet alleen de maat, maar ook de stand van je voet etc...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:08 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Wil iemand nog even heel enthousiast zijn of haar ervaringen delen over bepaalde recent aangeschafte hardloopschoenen?
Ik ga tussen nu en oktober nieuwe kopen, denk ik. Ik wil dat ze licht zijn.
Meen je dat serieus?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:26 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Ik heb persoonlijk moeite met het dragen van sportkleding van allerlei verschillende merken door elkaar, dus ik koop alleen Adidas en Nike.
Zaterdagochtend train ik al met een groep die ook richting de Dijkenloop wilt, maar de meeste doen de 10KMquote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:18 schreef ShadyLane het volgende:
DJNivek, ik weet niet of je liever individueel traint, maar Nijmegen Atletiek heeft nu een groep die speciaal voor de halve van Keulen (oktober) traint. Die hebben een heel schema dat langzaam opbouwt in tijd en soms ook weer even terugzakt. Is ongetwijfeld goed over nagedacht. Ze trainen iig op zaterdagochtend en vast ook nog ergens doordeweeks maar ik weet niet wanneer.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:07 schreef computergirl het volgende:
net van mijn huis naar Ouderkerk a/d Amstel en weer terug gelopen (15 km)
afhankelijk van de kont is dat niet erg hoorquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:33 schreef kleinzusje het volgende:
[..]
ps. Was net bij H&M, gewone rokjes gezien die best als hardlooprokje kunnen![]()
Ook mooie korte sweatbroekjes, maar dan zie je wel je kont bij het rennen![]()
Hoi,quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:08 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Wil iemand nog even heel enthousiast zijn of haar ervaringen delen over bepaalde recent aangeschafte hardloopschoenen?
Ik ga tussen nu en oktober nieuwe kopen, denk ik. Ik wil dat ze licht zijn.
Wat kost zo'n analyse nou? En waar heb je die gedaan?quote:Op maandag 27 juli 2009 16:37 schreef knnth het volgende:
Zo, ademgasanalyse gehad!
Eerst de welbekende dingen bekeken: ECG, hartslag, bloeddruk, vetpercentage (dmv huidplooimeting).
Alles goed, behalve vetpercentage: 19%Degenen die mij kennen zullen hard lachen
omdat mijn postuur niet zo fors is als die 19% doet vermoeden. Toch kan ik zonder al te veel moeite een kwab vet vastpakken dus ik geloof dat wel. Kortom, iets van 4kg verliezen en ik pak al minuten
Toen de ademgasanalyse zelf. Kapje op de mond, lopen, harder lopen, nog harder lopen, helling erin enzovoort. Toen ik een minuut lang 16km/h had gelopen ging het niet meer en kon ik aan de cooling down. Mijn VO2max was 52ml/kg/min wat behoorlijk hoog schijnt te zijn voor een amateur (ongetrainde mannen zitten tegen de 45, topatleten halen 75 of zelfs hoger).
Ook viel op dat ik vrij snel al begon te verzuren, dus dat moet nog weggetraind worden.
Mijn maximum hartslag was 199 (wat gelijk bevestigt dat 220-leeftijd helemaal NIKS zegt voor een individu maar alleen opgaat voor gemiddelden van grote groepen)
Binnenkort krijg ik een rapport thuis met meer gegevens en trainingsadvies. Volgens de arts zou ik goeie tijden moeten kunnen neerzetten op de HM, dus dat gaan we zien in de toekomst
120 euro, maar volgens mij vergoedt mijn aanvullende verzekering 100 euro.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Wat kost zo'n analyse nou? En waar heb je die gedaan?
Das bij mij om de hoek, wellicht ook wel nuttig om te doenquote:Op maandag 27 juli 2009 16:50 schreef knnth het volgende:
[..]
120 euro, maar volgens mij vergoedt mijn aanvullende verzekering 100 euro.
Heb hem gedaan in Antoniushove (Leidschendam), zie hier.
Uiteindelijk "maar" 35 minuten gelopen. Voelde duidelijk de vermoeidheid nog van het wielrennen de dag ervoor. Lekker rustig gelopen (max hartslag 180) en uiteindelijk 5.6 km gelopen in 35 minuten (9.6 km/h)quote:Op maandag 27 juli 2009 16:44 schreef Blik het volgende:
Vanavond trouwens laatste keer hardlopen in de komende 5 weken. Ga 4 weken op vakantie naar Panama en schoenen gaan niet mee (ook niet aan te bevelen in de tropen)
Tja, ben niet zo'n topsporter als de meesten hier. 12 km/u is voor mij niet weggelegd (voorlopig dan, moeten eerst aardig wat kilootjes af)quote:
Rustig gelopen = max hartslag 180? Wat voor hartslag haal je dan als je een keer aanzet?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Uiteindelijk "maar" 35 minuten gelopen. Voelde duidelijk de vermoeidheid nog van het wielrennen de dag ervoor. Lekker rustig gelopen (max hartslag 180) en uiteindelijk 5.6 km gelopen in 35 minuten (9.6 km/h)
Als ik even goed aanzet zit ik in no-time op 195 - 200. Omslagpunt is rond de 185. Voor mij is maximaal180 rustig hardlopen. Gemiddelde hartslag zat rond de 170quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:34 schreef koeii het volgende:
[..]
Rustig gelopen = max hartslag 180? Wat voor hartslag haal je dan als je een keer aanzet?
Ieder zijn stijl.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:23 schreef Blik het volgende:
[..]
Tja, ben niet zo'n topsporter als de meesten hier. 12 km/u is voor mij niet weggelegd (voorlopig dan, moeten eerst aardig wat kilootjes af)
Dat zijn aardige hoeveelhedenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Als ik even goed aanzet zit ik in no-time op 195 - 200. Omslagpunt is rond de 185. Voor mij is maximaal180 rustig hardlopen. Gemiddelde hartslag zat rond de 170
Bij hersteltrainingen probeer ik trouwens rond de 150 maximaal te blijven.
edit: behalve dat broertje danquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:02 schreef PteV het volgende:
Maandag een langzame duurloop gedaan samen met mn broertje, ca. 11 km in net iets minder dan een uur met een maximale hartslag van 142 (ja, het was echt een langzame duurloop) Vanavond de 10km in wat meer up-tempo
140!? Daar zit ik al op als ik snel aan het wandelen ben (6 a 7 km/u)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:06 schreef koeii het volgende:
[..]
Dat zijn aardige hoeveelhedenAls ik duurloop probeer ik eigenlijk rond de 140 te blijven.
[..]
Iedereen loopt op zijn eigen hartslagen he. Hangt af van een hoop factoren, maar vergelijken heeft dus weinig zin als je voor jezelf maar een beetje je zones in de gaten houdt...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:44 schreef Blik het volgende:
[..]
140!? Daar zit ik al op als ik snel aan het wandelen ben (6 a 7 km/u)
Ik zou dus echt nooit 11 km/u kunnen rennen op een hartslag van 140. Dan heb ik nog een lange weg te gaan. Maar goed, er mogen ook wel een flink aantal kilo's (95 kilo bij 1,84, niet bepaald het ideale hardloperslichaam)
Dat begrijp ik, maar 140 is natuurlijk wel erg laag.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:17 schreef superbient het volgende:
[..]
Iedereen loopt op zijn eigen hartslagen he. Hangt af van een hoop factoren, maar vergelijken heeft dus weinig zin als je voor jezelf maar een beetje je zones in de gaten houdt...
Mwah. Als je uitgaat van een omslagpunt van 170 is dat geen lage hartslag voor extensieve duurtraining hoor.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:27 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar 140 is natuurlijk wel erg laag.
11 km is toch niet echt een extensieve duurtraining? (Ligt natuurlijk een beetje aan je doel)quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:33 schreef koeii het volgende:
[..]
Mwah. Als je uitgaat van een omslagpunt van 170 is dat geen lage hartslag voor extensieve duurtraining hoor.
Heb je gelijk in, maar ik kwam zoals gezegd weer in een belachelijke stortbui terecht (met wind, dus het werd koud); was toen maar omgedraaid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:02 schreef Blik het volgende:
[..]
11 km is toch niet echt een extensieve duurtraining? (Ligt natuurlijk een beetje aan je doel)
Ach, ieder zijn eigen niveau natuurlijk. Hopelijk kan ik komende herfst/winter mijn conditie verbeteren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:33 schreef koeii het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar ik kwam zoals gezegd weer in een belachelijke stortbui terecht (met wind, dus het werd koud); was toen maar omgedraaid.
Om blessures te voorkomen zou ik heel snel goede hardloopschoenen gaan kopen voor jezelf!quote:Op woensdag 29 juli 2009 09:08 schreef Stansfield het volgende:
Gisteren 6,5 km gelopen. Op de adidas sportschoenen van mijn vader, maar die zitten toch net iets te groot. Heb nu dus ook een blaar aan de binnekant van mijn voet door de wrijving die daar ontstaat. Ik zit er wel over te denken om zelf sportschoenen te kopen. Maar ben je bij Run2Day ofzo niet gelijk honderden euro's kwijt?
klopt, maar hartslagen zeggen niks over niveau natuurlijk. Het gaat om de relatieve hartslag tov je eigen waarden, wat iemand anders voor een hartslag heeft is totaal niet relevant.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Ach, ieder zijn eigen niveau natuurlijk. Hopelijk kan ik komende herfst/winter mijn conditie verbeteren.
UIteraard, maar ik ga er natuurlijk wel vanuit dat de meesten die hier op Fok! zitten een leeftijd hebben van rond de 20 (+/- 10 jaar). Die hebben een ietwat hogere maximum hartslag dan iemand van 50. De maximale hartslag van mijn vader is ook rond de 155 als die rond de 12 a 14 km/u loopt.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:35 schreef superbient het volgende:
[..]
klopt, maar hartslagen zeggen niks over niveau natuurlijk. Het gaat om de relatieve hartslag tov je eigen waarden, wat iemand anders voor een hartslag heeft is totaal niet relevant.
Ik zelf loop bijv ook duurlopen aan 165-180 afhankelijk van de afstand 45min tot 1.45 uur en in een race van een uur heb ik weleens 197avg gehaald (leeftijd 24)
Heb ook een oom die aan 150-155 loopt tijdens duurtrainingen (leeftijd 50+) maar dus wel 17-18km/h loopt over zijn rondjes van 12-15km.
Ook loop ik vaak samen met een vriend die iets jonger is maar nog nooit een hartslag boven 185 heeft gezien dus tijdens de gezamenlijke duurtrainingen loopt hij vaak een 20 tal slagen lager, maar ik kan het langer volhouden.
Dus belangrijkste is gewoon om er snel achter te komen wat jouw waarden zijn en daaromheen een trainingsschema te bouwen. Veel info kun je vinden op runinfo.nl. Succes komende tijd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |