Hebben ze nu overwaarde of onderwaarde?quote:Op donderdag 2 juli 2009 22:48 schreef Zudsol het volgende:
Ze hebben een torenhoge hypotheek met overwaarde weet ik veel wat allemaal.
Ik dacht dat dat niet meer mocht?quote:Ze hebben alles lekker opgemaakt aan leuke dingen en niet aan verbouwingen etc.
Mag wel, alleen mag je het overwaarde deel niet aftrekken voor de hyptheekrente.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 07:47 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Hebben ze nu overwaarde of onderwaarde?
Niet dat het uitmaakt verder, maar even voor mijn belevind
[..]
Ik dacht dat dat niet meer mocht?
Oh jazeker wel! De 10% is een contractueel overeengekomen boeteclausule die voor beide partijen geldt wanneer zij niet kunnen leveren zodra de ontbindende factoren gepasseerd zijn. Los van die 10% kan alle overige geleden schade op de partij verhaald worden die het contract niet nakomt. (Niet levert of niet afneemt).quote:Op vrijdag 3 juli 2009 00:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
even voor de goede orde:
het is 10% of het meerdere, niet en het meerdere
quote:Op vrijdag 3 juli 2009 10:07 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Oh jazeker wel! De 10% is een contractueel overeengekomen boeteclausule die voor beide partijen geldt wanneer zij niet kunnen leveren zodra de ontbindende factoren gepasseerd zijn. Los van die 10% kan alle overige geleden schade op de partij verhaald worden die het contract niet nakomt. (Niet levert of niet afneemt).
Ze willen wel verkopen, maar hebben het ontbrekende geld niet. Vooral de vent niet zo te zien. En die zit al zo ver in de shit met schulden dat hij niks meer bij kan lenen. Verder heeft hij er zo te zien inmiddels schijt aan aangezien het voor hem niet uitmaakt of hij nou voor 40.000 of 60.000 euro in de shit zit. Hij kan het waarschijnlijk toch nooit meer terugbetalen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik snap vooral niet dat ze nu NIET willen verkopen. Het is niet alsof de situatie daar beter van wordt... Huis wordt vanzelf goedkoper, ze moeten er toch uit, en de bank wil alleen maar meer geld zien.
Lang leve de overwaarde die mensen denken te hebben en bijlenen. of hun persoonlijke lening bij de hypotheek gestopt hebben.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
o, dan hebben ze de standaard contract voorwaarden veranderd. Ik heb namelijk nog nooit een dergelijk contract getekend (noch zou ik dat tekenen, noch denk ik dat een rechter dat zo zou uitvoeren. Redelijkheid en billijkheid is leidend immers, en je hoeft m.i. niet meer schade te vergoeden dan redelijkerwijs geleden).quote:Op vrijdag 3 juli 2009 10:07 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Oh jazeker wel! De 10% is een contractueel overeengekomen boeteclausule die voor beide partijen geldt wanneer zij niet kunnen leveren zodra de ontbindende factoren gepasseerd zijn. Los van die 10% kan alle overige geleden schade op de partij verhaald worden die het contract niet nakomt. (Niet levert of niet afneemt).
bron: http://www.consumentenbon(...)oopovkbestaande1.docquote:artikel 10.... Mocht de werke¬lijke schade hoger zijn dan de boete, dan kan een aanvullende schadevergoeding worden geëist
bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ1293&u_ljn=BJ1293quote:Aanvullende schadevergoeding als bedoeld in artikel 6:94 lid 2 Burgerlijk Wetboek is slechts toewijsbaar indien de daadwerkelijk geleden schade de boete overtreft...... Nu de vordering tot aanvullende schade bestaat uit een bedrag van ¤ 1.250,- en ¤ 6.045,84 en de contractuele boete van ¤ 19.500,- dus niet overstijgt, zal de vordering tot aanvullende schadevergoeding in ieder geval worden afgewezen in het geval de contractuele boete voor toewijzing in aanmerking zou komen.
welke case?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 10:20 schreef Den_Haag het volgende:
[..]zie een andere case van een verkoper hier op het forum
tvp uit interesse
Verminderen? Vermeerderen lijkt me hier eerder aan de orde.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:16 schreef error_404 het volgende:
He TS, waarom laat je de verkoopprijs niet verminderen met die 9000,-? Dan ben je toch van het gezeik af of denk ik nu te simpel?
Dan maak je het probleem van de verkoper ineens jouw probleem?quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:16 schreef error_404 het volgende:
He TS, waarom laat je de verkoopprijs niet verminderen met die 9000,-? Dan ben je toch van het gezeik af of denk ik nu te simpel?
TS kan de schuld van de verkoper overnemen en het schuldbedrag in mindering brengen op de koopsom.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan maak je het probleem van de verkoper ineens jouw probleem?
Die redenatie is verkeerd om hoor. Rekenvoorbeeld: Verkoper verkoopt huis nu voor 100.000 (t zal meer zijn, maar ff voor 't voorbeeld). Verkoper heeft echter 109.000 hypotheekschuld en komt dus, met de verkoop 9000 euro tekort.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:49 schreef error_404 het volgende:
[..]
TS kan de schuld van de verkoper overnemen en het schuldbedrag in mindering brengen op de koopsom.
Effectief betaald de verkoper dan dus nog steeds, maar TS doet de administratie zogezegd.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:49 schreef error_404 het volgende:
[..]
TS kan de schuld van de verkoper overnemen en het schuldbedrag in mindering brengen op de koopsom.
Effectief betaald de verkoper dan dus nog steeds, maar TS doet de administratie zogezegd.
En krijgt die 9000 nooit meer terug.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:49 schreef error_404 het volgende:
[..]
das misschien wel de kern van de case...quote:
TS heeft hier weinig aan aan te pakken, de verkopende partij zal moeten beslissen wat ze doen. TS kan hooguit druk uitoefenen op de verkopers...quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:50 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
das misschien wel de kern van de case...
Wie gaat die 9k nooit meer terug zien. Als TS het goed aanpakt; de bank.
Als je de koopsom met 9.000 euro verlaagt ontstaat toch een nieuwe schuld van 9.000 euro voor de verkoper bij de bank? Het probleem is dat hypotheeksom - koopsom huis -9.000 euro is. De koopsom verlagen vergroot dat probleem alleen maar.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:49 schreef error_404 het volgende:
[..]
Zoals al een aantal keren is gezegd: dat gaat wel meevallen indien er een paar dagen vóór passeren wordt gemeld dat het verhaal niet door kan gaan.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:16 schreef Artbij het volgende:
Als die mensen geen 9000 extra kunnen ophoesten, ga je natuurlijk nooit iets van die 10% zien. Trouwens die 10% word meestal door de rechter gematigd. Meestal word gekeken naar de werkelijke kosten, deze worden vergoed.
Dat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:47 schreef zoeperzazke het volgende:
tvp, interessant geval, ben benieuwd hoe het er nu voor staat!
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom niet gewoon die 9000 voorschieten aan verkoper en dan zelf het geld incasseren tegen zeg 15% rente.
zie het als een investering, 15% rendement maak je niet snel. Het enige lastige kan zijn het incasseren van het geld gezien de blijkbaar niet erg kredietwaardige verkopers.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hij kan het met de druk van een hypotheekverstrekker al niet ophoesten...... (a: waar haalt TS even 9.000 euro vandaan en b: dan maak je nog steeds zíjn probleem jouw probleem)
Zeg maar het boober verhaal. En dat was nou niet echt een success story...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zie het als een investering, 15% rendement maak je niet snel. Het enige lastige kan zijn het incasseren van het geld gezien de blijkbaar niet erg kredietwaardige verkopers.
Dat dus.quote:Op maandag 24 augustus 2009 11:37 schreef HunterSThompson het volgende:
Heb dit topic vanaf het begin gevolgd. Is er nu al wat meer duidelijkheid?
Ja, maar die mensen denken natuurlijk ook... zitten blijven waar we zitten, anders hebben we geen huis. Als ik de vorige eigenaren was zou ik toch verkassen, en een huurhuis nemen. Maar goed, gezien je je daar voor moet inschrijven óf 1500 euro in de maand moet betalen, kiezen ze voor blijven zitten.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.
die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen
Ik zou sowieso contact opnemen met een advocaat om te kijken wat jullie rechten zijn.
Als je het topic ook gelezen had, zou je weten dat TS de koper is en dat de verkoper zijn afspraken niet na komt. Bovenstaande is dus helemaal niet van toepassing.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:29 schreef Pfft het volgende:
Dan krijg je 10% van het verkoopbedrag als compenstatie. Die is als het goed is al overgemaakt aan de notaris.
Je moet dan het huis weer te koop aanbieden op de markt.
Dit is dan erg balen voor de kopers, die zijn dan 10% van het koopbedrag voor NIETS kwijt.
Het is helemaal geen keus van de verkopers. De notaris wil logischerwijs niets laten passeren omdat er geen centen zijn om de hypotheek af te betalen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:10 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ja, maar die mensen denken natuurlijk ook... zitten blijven waar we zitten, anders hebben we geen huis. Als ik de vorige eigenaren was zou ik toch verkassen, en een huurhuis nemen. Maar goed, gezien je je daar voor moet inschrijven óf 1500 euro in de maand moet betalen, kiezen ze voor blijven zitten.
Wat een ellende... ik volg dit even.
Precies.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:09 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Die redenatie is verkeerd om hoor. Rekenvoorbeeld: Verkoper verkoopt huis nu voor 100.000 (t zal meer zijn, maar ff voor 't voorbeeld). Verkoper heeft echter 109.000 hypotheekschuld en komt dus, met de verkoop 9000 euro tekort.
Als de koper dan zegt "trek maar 9000 van de prijs af, dan betaal ik die 9000 die je tekort komt", dan betaalt de koper dus 91.000 voor 't huis en 9000 voor de hypotheek (dus weer 100.000 in totaal), maar per saldo kom je dan NOG steeds 9000 euro tekort, want die hypotheek van 109.000 staat
Of gewoon graag dat huis wilt hebben.quote:Op maandag 24 augustus 2009 16:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Precies.
De enige oplossing is om te zeggen: tel 9000 bij de prijs op, dan betaal ik het wel. Dan sta je op die 109000. Maarreh.... waarom zou je dat doen? Kan geen enkele reden bedenken, tenzij je graag heilig verklaard wil worden of zo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |