abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70581305
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben begin februarie een huis gekochtt, maar gisteren op de dag van levering horen wij bij de notaris (dus al na de ronde door het huis) dat de verkopende partij het huis niet hypotheek vrij krijgt.

De beste mensen hebben een tekort van 9.000,-. Je zou denken dat is niet veel maar ze hebben al heel veel bij moeten leggen en dit is het laatste maar dat is net de druppel die ze niet redden.

De mensen zijn door de notaris en ons in gebreken gesteld en hebben 8 dagen om het alsnog goed te maken. anders wordt er een boete van 10% op de koopsom gelegt.

Wat als blijkt dat na er na die 8 dagen nog geen geld is. Hoe wordt die boete betaald?? Want van een kale kip kan je niet plukken?of wordt dat van hun geld wat ze al hebben neergelegd bij de notaris afgetrokken??

Tevens hebben wij al een bank op dat huis gekocht verf meubels, vrijedagen opgenomen en alles al geregeld etc etc dit heeft ook veel geld gekost. Kan dit deels ook op de verkopers worden achterhaald??

Wij balen heel erg van deze hele situatie en wij hebben het gevoel dat deze mensen niet de 9000 euro nog op tafel gaan leggen.

alvast bedankt voor advies en tips of ervaringen
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:20:43 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70581355
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?

-edit- o wacht ff, te snel gelezen; hypotheek vrij....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70581386
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Wij balen heel erg van deze hele situatie en wij hebben het gevoel dat deze mensen niet de 9000 euro nog op tafel gaan leggen.
Die tien procent die je ge-eist hebt, lijkt me al snel meer te zijn dan 9000 euro, of je moet een huis van minder dan 90.000 hebben gekocht

Hoe en wanneer je die tien procent krijgt, geen idee. Gelukkig nooit mee te maken gehad, maar het lijkt me niet dat je dat volgende week al hebt. Het lijkt me slimmer voor hun om die 9K te lenen ergens en daarmee de restschuld aflossen want andere scenario's zijn al snel duurder.
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?
Ze zullen wel een restschuld bij de bank hebben i.v.m onderwaarde.
pi_70581395
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?!
Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:33:45 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70581709
Wat staat er in het koopcontract omschreven wbt het niet leveren?
Behalve dan die 10% boeteclausule.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70581834
Is er niet iets (bij elkaar) wat zij hebben, wat jij eigenlijk ook nodig hebt en wat rond de 9000 euri zit? Dan zou je een hogere prijs kunnen afspreken en deze goederen onderhands overnemen. Denk bv aan een auto / sauna, oid. Als de verkopers echt willen zou er uit te komen moeten zijn, desnoods dat de verkopers een onderhandse lening afsluiten / op creditcard rood staan. 9000 euri is best een bedrag, maar zou je bovenop moeten kunnen komen als verkoper.
pi_70581923
euh. kun je niet gewoon het beste afwachten?
als ik dit zo hoor lijkt het mij dat die mensen een nieuwe huis hebben gekocht en blijkbaar door onderwaarde/weet ik veel. dit huis niet hypotheek vrij krijgen..

opties: ze regelen ergens 9000 euro en betalen het. resultaat voor jou: je krijgt je huis.
optie 2 ze regelen geen 9000 euro. jij stelt ze in gebreke komt 10% kosten bij. kunnen ze niet betalen. bank boos blabla: resultaat voor jou: je koopt t huis in een executieveiling van de bank voor veel minder..

altijd prijs...
  FOK!fotograaf donderdag 2 juli 2009 @ 15:44:55 #8
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_70582075
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.

die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen

Ik zou sowieso contact opnemen met een advocaat om te kijken wat jullie rechten zijn.
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:45:17 #9
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_70582089
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
Dubbelzuur voor de verkopende partij dus. Zeker als ze die 9k nu niet rond krijgen. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.
Life is what you make it.
pi_70582225
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen
Verdiep je eens in standaard verkoop-contracten. Er zijn meer situaties waarbij de boete-clausule geldt.
pi_70582242
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.

het is idd niet jou schuld.. volledig verantwoording van verkopende partij, maar probleem is wel dat er een hypotheek op het huis zat. en als ze die dus niet kunnen aflossen het huis nog van de bank is, en ze het uberhaubt niet mogen verkopen...

dus is nog best interresante materie, kan er verder eigenlijk ook niets zinnigs over zeggen.
idd gewoon advocaat halen en die kan je vast vertellen hoe het precies zit.

krijgen jullie nu niet ook problemen met je oude huis waar je uitmoet enz?
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:50:22 #12
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_70582269
En kon de notaris niets toelichten? Lijkt me dat hij of zij hier het meest vanaf weet. En anders idd zo snel mogelijk met een advocaat praten.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_70582332
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:50 schreef HunterSThompson het volgende:
En kon de notaris niets toelichten? Lijkt me dat hij of zij hier het meest vanaf weet. En anders idd zo snel mogelijk met een advocaat praten.
Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?
pi_70582384
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:52 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?
Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70582421
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
Oh bij de verkoop van m'n vorige huis kreeg ik een brief van de notaris dat ze de bank-garantie hadden ontvangen. Of is dat alleen een brief van de bank van de koper dat ze garant staan voor die tien procent ofzo?
pi_70582600
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Haters gonna hate.
pi_70582641
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Is pas een paar keer gezegd. Als je je huis verkoopt voor minder dan dat je aan hypotheek hebt, ontstaat er een rest-schuld. Als je dit niet kan mee-financieren moet je dit uit eigen zak aan de bank terugbetalen.
pi_70582707
Ha oke. Dat is wel slecht voor die mensen dan maar goed in deze tijden lijkt het mij lastig om je huis te verkopen bovenop wat jij ervoor hebt betaald.
Haters gonna hate.
pi_70582920
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Het is niet zo dat je van de bank maar klakkeloos je huis mag verkopen waarna zij de overige schuld wel kwijtschelden
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:11:17 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70582955
Interessant, even volgen
Sowieso, 9 mille te kort komen om je huis te verkopen, hoe triest
censuur :O
pi_70583051
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben begin februarie een huis gekochtt, maar gisteren op de dag van levering horen wij bij de notaris (dus al na de ronde door het huis) dat de verkopende partij het huis niet hypotheek vrij krijgt.

De beste mensen hebben een tekort van 9.000,-. Je zou denken dat is niet veel maar ze hebben al heel veel bij moeten leggen en dit is het laatste maar dat is net de druppel die ze niet redden.

De mensen zijn door de notaris en ons in gebreken gesteld en hebben 8 dagen om het alsnog goed te maken. anders wordt er een boete van 10% op de koopsom gelegt.

Wat als blijkt dat na er na die 8 dagen nog geen geld is. Hoe wordt die boete betaald?? Want van een kale kip kan je niet plukken?of wordt dat van hun geld wat ze al hebben neergelegd bij de notaris afgetrokken??
Dat precies, als ze al iets hebben ingelegd tenminste.
quote:
Tevens hebben wij al een bank op dat huis gekocht verf meubels, vrijedagen opgenomen en alles al geregeld etc etc dit heeft ook veel geld gekost. Kan dit deels ook op de verkopers worden achterhaald??
Nee, meer dan die tien procent gaat het niet worden.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Moderator donderdag 2 juli 2009 @ 16:16:39 #22
236264 crew  capricia
pi_70583154
tvp, bijzondere interessante casus!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:26:22 #23
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_70583507
gewoon op stampen en dan zeggen zij "ons huis , wat doe je" en dan zeg jij: "maar ik heb 'm toch gekocht"

sorry
I follow you......but not on Twitter
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:32:18 #24
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_70583712
tvp

Het is inderdaad zo dat je los van die 10% ook je overige schade op de verkoper kan verhalen. Leuke theorie, maar zoals je al zei 'van een kale kip kun je niet plukken' dus zie het maar te krijgen.

Waarschijnlijk zijn zij nu bezig een regeling met hun bank te treffen en komt het voor jullie met een paar dagen in orde.
pi_70583954
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou ja, het kan beide. Of je regelt een bankgarantie, of je maakt zelf het bedrag over aan de notaris. Aangezien de meeste notarissen rente uitkeren over zo'n gestort bedrag is die laatste optie soms aantrekkelijker (mits je zoveel spaargeld hebt natuurlijk).

Echter, ik dacht dat over het algemeen de koper moet zorgen dat die 10% voor de overdracht bij de notaris is (in welke vorm dan ook), niet de verkoper.
pi_70584039
9000 euro is toch niet zo'n probleem? Zoveel geld is dat niet, dat kunnen ze toch wel elders lenen?
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:47:18 #27
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70584189
Als de verkopers hun hypotheek niet meer kunnen betalen dan heeft de bank een onderpand. Maar dat onderpand zal bij verkoop door de bank niet snel meer opleveren dan wat jullie er voor willen betalen.

Maar zover zal het nog wel niet zijn dat de bank overgaat tot verkoop van de woning dus praten met de bank van de verkopers heeft nu nog geen zin. Maar pas op dat dit geen truc is om jullie meer te laten betalen voor een woning waar jullie al een prijs voor hebben afgesproken..
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:48:23 #28
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_70584217
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
9000 euro is toch niet zo'n probleem? Zoveel geld is dat niet, dat kunnen ze toch wel elders lenen?
Ja, als ze 10% van de koopsom moeten betalen zullen ze veel meer kwijt zijn.
Dan lijkt me ergens 9000,- lenen een betere oplossing voor de verkopers.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_70584334
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
"Goedemiddag meneer de geldverstrekker, ik wil mijn huis verkopen, maarja, de hypotheek is 9000 euro te hoog, kan ik dat geld bij u lenen om die lening mee af te betalen?"

Zie je het voor je?

Wat ik mij afvraag, is of ze die 9000 niet bijvoorbeeld om kunnen zetten in een lening voor hun bestaande auto, zodat de verstrekker alsnog een garantie heeft...
pi_70584620
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Nou ja, het kan beide. Of je regelt een bankgarantie, of je maakt zelf het bedrag over aan de notaris. Aangezien de meeste notarissen rente uitkeren over zo'n gestort bedrag is die laatste optie soms aantrekkelijker (mits je zoveel spaargeld hebt natuurlijk).

Echter, ik dacht dat over het algemeen de koper moet zorgen dat die 10% voor de overdracht bij de notaris is (in welke vorm dan ook), niet de verkoper.
In 95% van de gevallen wordt er een bankgarantie gesteld door de koper/zijn verstrekker. De verstrekker garandeert de notaris die 10%.
pi_70584660
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:54 schreef ktnxbye het volgende:

Of is dat alleen een brief van de bank van de koper dat ze garant staan voor die tien procent ofzo?
pi_70584840
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In 95% van de gevallen wordt er een bankgarantie gesteld door de koper/zijn verstrekker. De verstrekker garandeert de notaris die 10%.
Goed, maar of het nou een bankgarantie is of een daadwerkelijke storting door de koper... het gebeurt dus door de koper. De TS van dit topic heeft daar dus niks aan. Hij zou er alleen iets aan hebben als de verkopers een bankgarantie voor dat bedrag hadden geregeld.

Off-topic, maar waarom regelt 95% van de mensen een bankgarantie ipv zelf het bedrag over te maken? Een bankgarantie kost je namelijk geld. Zelf storten kost je natuurlijk ook wel iets aan renteverlies, aangezien de rente die de notaris uitkeert meestal ietsje lager is dan de rente die je zelf over het bedrag zou kunnen vangen. Ik heb het voor de aankoop van mijn woning uitgerekend en zelf storten zou per saldo een paar honderd ¤ goedkoper zijn dan een bankgarantie regelen.
pi_70585100
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

"Goedemiddag meneer de geldverstrekker, ik wil mijn huis verkopen, maarja, de hypotheek is 9000 euro te hoog, kan ik dat geld bij u lenen om die lening mee af te betalen?"

Zie je het voor je?

Ja, waarom niet? De bank zal het extra risico (want geen recht van hypotheek meer) afdekken door meer rente te vragen, en ik denk dat mensen die een huis hebben kunnen kopen over het algemeen wel een redelijk inkomen hebben. Dan moet je die 9000 euro best kunnen terugbetalen? Maar wellicht dat F_H hier uitsluitsel kan geven, die is tenslotte hypotheekadviseur.
pi_70585135
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 17:14 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ja, waarom niet? De bank zal het extra risico (want geen recht van hypotheek meer) afdekken door meer rente te vragen, en ik denk dat mensen die een huis hebben kunnen kopen over het algemeen wel een redelijk inkomen hebben. Dan moet je die 9000 euro best kunnen terugbetalen? Maar wellicht dat F_H hier uitsluitsel kan geven, die is tenslotte hypotheekadviseur.
Ja, of die mensen hebben juist dat inkomen niet meer, moeten een huurwoning in, en hun huidige woning brengt 9000 te weinig op.
pi_70585236
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 17:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja, of die mensen hebben juist dat inkomen niet meer, moeten een huurwoning in, en hun huidige woning brengt 9000 te weinig op.
Als dat zo is, denk ik dat de bank maar wat graag meewerkt aan een verkoop op zulke mooie condities. Beter een risicovolle lening van 9000 ¤ dan een woning die geexecuteerd moet worden (met een vermoedelijk veel groter verlies), omdat de hypotheeklasten niet meer worden betaald (wat aannemelijk is als er zo'n sterke teruggang in inkomen is_.
  donderdag 2 juli 2009 @ 17:24:11 #36
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70585330
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 17:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Tsja, anders blijven ze nog 6 maanden wonen, schopt de bank ze er uit, levert het huis 40 mille minder op, en houden ze 49 mille restschuld in hun huurhuis...

Eigen schuld van de hoge hypotheek die ze genomen hebben.
pi_70586240
ik snap het niet.

Heeft de verkoper dan een bericht van de bank gehad dat ze het niet voor die prijs mogen verkopen? Is het standaardpraktijk dat je eerst toestemming bij de bank moet halen voor je je huis mag verkopen? Wist ik niet.

En waarom is het pas na 4 maanden, en wel een uur van tevoren dat de koper op de hoogte gesteld wordt?

Ik vind het allemaal maar errug raar...
pi_70586623
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 17:06 schreef k_man het volgende:
.

Off-topic, maar waarom regelt 95% van de mensen een bankgarantie ipv zelf het bedrag over te maken? Een bankgarantie kost je namelijk geld. Zelf storten kost je natuurlijk ook wel iets aan renteverlies, aangezien de rente die de notaris uitkeert meestal ietsje lager is dan de rente die je zelf over het bedrag zou kunnen vangen. Ik heb het voor de aankoop van mijn woning uitgerekend en zelf storten zou per saldo een paar honderd ¤ goedkoper zijn dan een bankgarantie regelen.
Omdat de meeste mensen die 10% echt niet hebben liggen (gemiddelde spaarbedrag per persoon is zo'n 8 mille) Overigens: een paar honderd euro? Da's een dure....
pi_70586666
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 18:05 schreef aroha-nui het volgende:
ik snap het niet.

Heeft de verkoper dan een bericht van de bank gehad dat ze het niet voor die prijs mogen verkopen? Is het standaardpraktijk dat je eerst toestemming bij de bank moet halen voor je je huis mag verkopen? Wist ik niet.

En waarom is het pas na 4 maanden, en wel een uur van tevoren dat de koper op de hoogte gesteld wordt?

Ik vind het allemaal maar errug raar...
De verkoper heeft echt geen toestemming van de verstrekker nodig om voor x-bedrag te verkopen. Wel zorgt de notaris ervoor dat de oude hypotheek wordt ingelost en dat lukte hier dus blijkbaar niet. De verkopers zijn zo te horen erg laks geweest.
pi_70586899
Die 10% staat misschien wel in het contract maar als de verkopende partij naar de rechter stapt hebben ze grote kans dat de rechter het boetebeding matigt. De rechter kijkt over het algemeen naar de omstandigheden en zal vaak geneigd zijn meer naar de door jullie echt gemaakte kosten te kijken. Een halvering komt regelmatig voor.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 2 juli 2009 @ 18:49:17 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70587213
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 18:34 schreef Adfundum het volgende:
Die 10% staat misschien wel in het contract maar als de verkopende partij naar de rechter stapt hebben ze grote kans dat de rechter het boetebeding matigt. De rechter kijkt over het algemeen naar de omstandigheden en zal vaak geneigd zijn meer naar de door jullie echt gemaakte kosten te kijken. Een halvering komt regelmatig voor.
Het gaat niet om "kosten", maar om het niet-kunnen-verhuizen. En dan is 10% van de kosten van een huis (lees: 10% van een veel te duur kippenhok) helemaal niet veel. Zorgt er voor dat andere kopers eerlijk blijven.
pi_70587235
quote:
Dat komt echt een stuk minder vaak voor als de overdracht net twee dagen weg is.
  donderdag 2 juli 2009 @ 19:59:18 #43
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_70589182
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Sowieso, 9 mille te kort komen om je huis te verkopen, hoe triest
Het is inderdaad verdrietig dat dit soort dingen gebeuren in deze tijden, maar het is voor ons onmogelijk om te beoordelen wat hier de oorzaken van zijn. Daarom lijkt het me niet verstandig om deze mensen hierom belachelijk te maken.

Heb je zelf wel eens in het proces gezeten als het gaat om het verkopen van een huis?
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 2 juli 2009 @ 20:31:58 #44
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_70590306
quote:

Dit scenario heeft zich in mijn gedachten ook weleens afgespeeld. De 10% zou in mijn geval (een tijdje geleden) een schijntje zijn geweest. Werkelijke kosten? Aan een jaarcontract vastzitten van een dure huurwoning, woning voor onbepaalde tijd niet kunnen verkopen met alle risico van dien in een dalende markt, dubbele lasten en zo zijn er nog wel wat dingen te noemen. Naast de 10% hadden mijn kopers een claim van tenminste het dubbele van die 10% bóvenop die 10% kunnen verwachten.

Gelukkig is alles goedgekomen, dat dan weer wel.
pi_70595279
Even verdere uitleg.

De mensen waarvan wij het kopen zijn uitelkaar.
Ze hebben een torenhoge hypotheek met overwaarde weet ik veel wat allemaal. Ze hebben alles lekker opgemaakt aan leuke dingen en niet aan verbouwingen etc.
zei heeft geen nieuw huis.
hij heeft nog wel een woonboot maar daar heeft hij ook schulden op!

Dus met het bedrag wat wij betalen voor dat huis kunnen ze hun hypotheek niet aflossen dus blijft het huis van de bank. Inmiddels heeft de vrouw wel al haar deel betaald doordat haar vader moeder etc leningen hebben afgesloten en geld hebben gestort bij de notaris. Alleen haar vriens die komt nog 9000 tekort. Alleen nu blijkt dat het geen makkelijke jongen is en het hem voor de rest niks boeid en meer zoiets heeft van stik maar in die 9000 euro ik kan het niet lenen ik heb het niet dus pech.

Dus lekker sooitje!! ben benieuwd of hij nog met die 9000 over de brug komt of dat die meid met haar vader het nog ff gaat betalen dan is zei overal vanaf.. want anders hebben ze straks die 10% boete er ook nog eens bij en verdere schadevergoedingen.

We wachten het af
pi_70596317
Lullig voor jouw en de verkopers, maar waarom niet kunnen verkopen mijn broer heeft, oke 20 jaar geleden, ook zijn huis met verlies verkocht en heeft dat netjes terugbetaald dus waarom niet kunnen verkopen???

Heb trouwens nog nooit gehoort over een bankgarantie, voor zowel de verkopende (die levert een huis in) als voor de koper heb 10 jaar geleden mijn derde huis gekocht en, dus, twee huizen verkocht??

Geen van alle nieuwbouw trouwens.
pi_70598294
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:48 schreef Zudsol het volgende:

Dus lekker sooitje!! ben benieuwd of hij nog met die 9000 over de brug komt of dat die meid met haar vader het nog ff gaat betalen dan is zei overal vanaf.. want anders hebben ze straks die 10% boete er ook nog eens bij en verdere schadevergoedingen.
even voor de goede orde:

het is 10% of het meerdere, niet en het meerdere
pi_70599063
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 18:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De verkoper heeft echt geen toestemming van de verstrekker nodig om voor x-bedrag te verkopen. Wel zorgt de notaris ervoor dat de oude hypotheek wordt ingelost en dat lukte hier dus blijkbaar niet. De verkopers zijn zo te horen erg laks geweest.
ok, dat klinkt logischer. De notaris die alles verrekent zegt dat het bedrag niet uitkomt.

Maar dat is toch nog steeds geen reden om de verkoop niet door te laten gaan? De eigenaar blijft met 9000 schuld aan de bank zitten, klaar. Wie houdt de verkoop nu eigenlijk tegen? De eigenaar (dat kan, de sukkel), de bank (denk het niet) of de notaris (mag hij dat wel?:)? Ik vind het nog steeds RAAR en volgens mij kan het niet kloppen.

TS, wie houdt de verkoop tegen?
pi_70599138
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:52 schreef aroha-nui het volgende:

[..]

ok, dat klinkt logischer. De notaris die alles verrekent zegt dat het bedrag niet uitkomt.

Maar dat is toch nog steeds geen reden om de verkoop niet door te laten gaan? De eigenaar blijft met 9000 schuld aan de bank zitten, klaar. Wie houdt de verkoop nu eigenlijk tegen? De eigenaar (dat kan, de sukkel), de bank (denk het niet) of de notaris (mag hij dat wel?:)? Ik vind het nog steeds RAAR en volgens mij kan het niet kloppen.

De notaris, uiteraard. Die laat niet passeren als de verkoper het benodigde geld niet heeft.
pi_70599540
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:52 schreef aroha-nui het volgende:

[..]

TS hoort als koper een huis vrij van rechten te krijgen (behalve als je anders afspreekt, maar dan is de prijs er ook naar), dus moet er oa de hypotheek afgehaald worden. Tot voor kort was de aankoopsom meestal voldoende om de aflossing van die hypotheek te voldoen, waardoor er dus een huis vrij van rechten geleverd kon worden.

In het geval van TS is er echter zo'n laag bedrag als koopprijs afgesproken dat zelfs met de gelden die door de vrouwelijke verkoper zijn ingebracht nog 9000 te kort is om de hypotheek af te lossen.

Dan zijn er 2 gevolgen:
1) Het huis kan niet vrij van hypotheek gemaakt worden (of de bank moet in de komende dagen 9000 gaan lenen om daarmee de hypotheek af te lossen)
2) Er kan niet geleverd worden wat gekocht is (een huis vrij van hypotheek).

Ik ben trouwens wel benieuwd of er een trent gaat komen waarin de verkoper een bankgarantie moet inleveren, zaak is dan eigenlijk ook om bij een bod eerst even te kijken bij het kadaster wat de huidige hypotheek is. Is die hoger dan je bod, dan zou ik zeker die bankgarantie erbij in willen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')