Die tien procent die je ge-eist hebt, lijkt me al snel meer te zijn dan 9000 euro, of je moet een huis van minder dan 90.000 hebben gekochtquote:Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Wij balen heel erg van deze hele situatie en wij hebben het gevoel dat deze mensen niet de 9000 euro nog op tafel gaan leggen.
Ze zullen wel een restschuld bij de bank hebben i.v.m onderwaarde.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?
Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?!
Dubbelzuur voor de verkopende partij dus. Zeker als ze die 9k nu niet rond krijgen. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
Verdiep je eens in standaard verkoop-contracten. Er zijn meer situaties waarbij de boete-clausule geldt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen
het is idd niet jou schuld.. volledig verantwoording van verkopende partij, maar probleem is wel dat er een hypotheek op het huis zat. en als ze die dus niet kunnen aflossen het huis nog van de bank is, en ze het uberhaubt niet mogen verkopen...quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.
Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:50 schreef HunterSThompson het volgende:
En kon de notaris niets toelichten? Lijkt me dat hij of zij hier het meest vanaf weet. En anders idd zo snel mogelijk met een advocaat praten.
Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:52 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?
Oh bij de verkoop van m'n vorige huis kreeg ik een brief van de notaris dat ze de bank-garantie hadden ontvangen. Of is dat alleen een brief van de bank van de koper dat ze garant staan voor die tien procent ofzo?quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
Is pas een paar keer gezegd. Als je je huis verkoopt voor minder dan dat je aan hypotheek hebt, ontstaat er een rest-schuld. Als je dit niet kan mee-financieren moet je dit uit eigen zak aan de bank terugbetalen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Het is niet zo dat je van de bank maar klakkeloos je huis mag verkopen waarna zij de overige schuld wel kwijtscheldenquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Dat precies, als ze al iets hebben ingelegd tenminste.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Hallo,
Ik en mijn vriendin hebben begin februarie een huis gekochtt, maar gisteren op de dag van levering horen wij bij de notaris (dus al na de ronde door het huis) dat de verkopende partij het huis niet hypotheek vrij krijgt.
De beste mensen hebben een tekort van 9.000,-. Je zou denken dat is niet veel maar ze hebben al heel veel bij moeten leggen en dit is het laatste maar dat is net de druppel die ze niet redden.
De mensen zijn door de notaris en ons in gebreken gesteld en hebben 8 dagen om het alsnog goed te maken. anders wordt er een boete van 10% op de koopsom gelegt.
Wat als blijkt dat na er na die 8 dagen nog geen geld is. Hoe wordt die boete betaald?? Want van een kale kip kan je niet plukken?of wordt dat van hun geld wat ze al hebben neergelegd bij de notaris afgetrokken??
Nee, meer dan die tien procent gaat het niet worden.quote:Tevens hebben wij al een bank op dat huis gekocht verf meubels, vrijedagen opgenomen en alles al geregeld etc etc dit heeft ook veel geld gekost. Kan dit deels ook op de verkopers worden achterhaald??
Nou ja, het kan beide. Of je regelt een bankgarantie, of je maakt zelf het bedrag over aan de notaris. Aangezien de meeste notarissen rente uitkeren over zo'n gestort bedrag is die laatste optie soms aantrekkelijker (mits je zoveel spaargeld hebt natuurlijk).quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
Ja, als ze 10% van de koopsom moeten betalen zullen ze veel meer kwijt zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
9000 euro is toch niet zo'n probleem? Zoveel geld is dat niet, dat kunnen ze toch wel elders lenen?
"Goedemiddag meneer de geldverstrekker, ik wil mijn huis verkopen, maarja, de hypotheek is 9000 euro te hoog, kan ik dat geld bij u lenen om die lening mee af te betalen?"quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
9000 euro is toch niet zo'n probleem? Zoveel geld is dat niet, dat kunnen ze toch wel elders lenen?
In 95% van de gevallen wordt er een bankgarantie gesteld door de koper/zijn verstrekker. De verstrekker garandeert de notaris die 10%.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou ja, het kan beide. Of je regelt een bankgarantie, of je maakt zelf het bedrag over aan de notaris. Aangezien de meeste notarissen rente uitkeren over zo'n gestort bedrag is die laatste optie soms aantrekkelijker (mits je zoveel spaargeld hebt natuurlijk).
Echter, ik dacht dat over het algemeen de koper moet zorgen dat die 10% voor de overdracht bij de notaris is (in welke vorm dan ook), niet de verkoper.
quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:54 schreef ktnxbye het volgende:
Of is dat alleen een brief van de bank van de koper dat ze garant staan voor die tien procent ofzo?
Goed, maar of het nou een bankgarantie is of een daadwerkelijke storting door de koper... het gebeurt dus door de koper. De TS van dit topic heeft daar dus niks aan. Hij zou er alleen iets aan hebben als de verkopers een bankgarantie voor dat bedrag hadden geregeld.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In 95% van de gevallen wordt er een bankgarantie gesteld door de koper/zijn verstrekker. De verstrekker garandeert de notaris die 10%.
Ja, waarom niet? De bank zal het extra risico (want geen recht van hypotheek meer) afdekken door meer rente te vragen, en ik denk dat mensen die een huis hebben kunnen kopen over het algemeen wel een redelijk inkomen hebben. Dan moet je die 9000 euro best kunnen terugbetalen? Maar wellicht dat F_H hier uitsluitsel kan geven, die is tenslotte hypotheekadviseur.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"Goedemiddag meneer de geldverstrekker, ik wil mijn huis verkopen, maarja, de hypotheek is 9000 euro te hoog, kan ik dat geld bij u lenen om die lening mee af te betalen?"
Zie je het voor je?
Ja, of die mensen hebben juist dat inkomen niet meer, moeten een huurwoning in, en hun huidige woning brengt 9000 te weinig op.quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? De bank zal het extra risico (want geen recht van hypotheek meer) afdekken door meer rente te vragen, en ik denk dat mensen die een huis hebben kunnen kopen over het algemeen wel een redelijk inkomen hebben. Dan moet je die 9000 euro best kunnen terugbetalen? Maar wellicht dat F_H hier uitsluitsel kan geven, die is tenslotte hypotheekadviseur.
Als dat zo is, denk ik dat de bank maar wat graag meewerkt aan een verkoop op zulke mooie condities. Beter een risicovolle lening van 9000 ¤ dan een woning die geexecuteerd moet worden (met een vermoedelijk veel groter verlies), omdat de hypotheeklasten niet meer worden betaald (wat aannemelijk is als er zo'n sterke teruggang in inkomen is_.quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, of die mensen hebben juist dat inkomen niet meer, moeten een huurwoning in, en hun huidige woning brengt 9000 te weinig op.
Tsja, anders blijven ze nog 6 maanden wonen, schopt de bank ze er uit, levert het huis 40 mille minder op, en houden ze 49 mille restschuld in hun huurhuis...quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, of die mensen hebben juist dat inkomen niet meer, moeten een huurwoning in, en hun huidige woning brengt 9000 te weinig op.
Omdat de meeste mensen die 10% echt niet hebben liggenquote:Op donderdag 2 juli 2009 17:06 schreef k_man het volgende:
.
Off-topic, maar waarom regelt 95% van de mensen een bankgarantie ipv zelf het bedrag over te maken? Een bankgarantie kost je namelijk geld. Zelf storten kost je natuurlijk ook wel iets aan renteverlies, aangezien de rente die de notaris uitkeert meestal ietsje lager is dan de rente die je zelf over het bedrag zou kunnen vangen. Ik heb het voor de aankoop van mijn woning uitgerekend en zelf storten zou per saldo een paar honderd ¤ goedkoper zijn dan een bankgarantie regelen.
De verkoper heeft echt geen toestemming van de verstrekker nodig om voor x-bedrag te verkopen. Wel zorgt de notaris ervoor dat de oude hypotheek wordt ingelost en dat lukte hier dus blijkbaar niet. De verkopers zijn zo te horen erg laks geweest.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:05 schreef aroha-nui het volgende:
ik snap het niet.
Heeft de verkoper dan een bericht van de bank gehad dat ze het niet voor die prijs mogen verkopen? Is het standaardpraktijk dat je eerst toestemming bij de bank moet halen voor je je huis mag verkopen? Wist ik niet.
En waarom is het pas na 4 maanden, en wel een uur van tevoren dat de koper op de hoogte gesteld wordt?
Ik vind het allemaal maar errug raar...
Het gaat niet om "kosten", maar om het niet-kunnen-verhuizen. En dan is 10% van de kosten van een huis (lees: 10% van een veel te duur kippenhok) helemaal niet veel. Zorgt er voor dat andere kopers eerlijk blijven.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:34 schreef Adfundum het volgende:
Die 10% staat misschien wel in het contract maar als de verkopende partij naar de rechter stapt hebben ze grote kans dat de rechter het boetebeding matigt. De rechter kijkt over het algemeen naar de omstandigheden en zal vaak geneigd zijn meer naar de door jullie echt gemaakte kosten te kijken. Een halvering komt regelmatig voor.
Dat komt echt een stuk minder vaak voor als de overdracht net twee dagen weg is.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:34 schreef Adfundum het volgende:
Die 10% staat misschien wel in het contract maar als de verkopende partij naar de rechter stapt hebben ze grote kans dat de rechter het boetebeding matigt. De rechter kijkt over het algemeen naar de omstandigheden en zal vaak geneigd zijn meer naar de door jullie echt gemaakte kosten te kijken. Een halvering komt regelmatig voor.
Het is inderdaad verdrietig dat dit soort dingen gebeuren in deze tijden, maar het is voor ons onmogelijk om te beoordelen wat hier de oorzaken van zijn. Daarom lijkt het me niet verstandig om deze mensen hierom belachelijk te maken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Sowieso, 9 mille te kort komen om je huis te verkopen, hoe triest
quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:34 schreef Adfundum het volgende:
even voor de goede orde:quote:Op donderdag 2 juli 2009 22:48 schreef Zudsol het volgende:
Dus lekker sooitje!! ben benieuwd of hij nog met die 9000 over de brug komt of dat die meid met haar vader het nog ff gaat betalen dan is zei overal vanaf.. want anders hebben ze straks die 10% boete er ook nog eens bij en verdere schadevergoedingen.
ok, dat klinkt logischer. De notaris die alles verrekent zegt dat het bedrag niet uitkomt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De verkoper heeft echt geen toestemming van de verstrekker nodig om voor x-bedrag te verkopen. Wel zorgt de notaris ervoor dat de oude hypotheek wordt ingelost en dat lukte hier dus blijkbaar niet. De verkopers zijn zo te horen erg laks geweest.
De notaris, uiteraard. Die laat niet passeren als de verkoper het benodigde geld niet heeft.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 00:52 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
ok, dat klinkt logischer. De notaris die alles verrekent zegt dat het bedrag niet uitkomt.
Maar dat is toch nog steeds geen reden om de verkoop niet door te laten gaan? De eigenaar blijft met 9000 schuld aan de bank zitten, klaar. Wie houdt de verkoop nu eigenlijk tegen? De eigenaar (dat kan, de sukkel), de bank (denk het niet) of de notaris (mag hij dat wel?:)? Ik vind het nog steeds RAAR en volgens mij kan het niet kloppen.
TS, wie houdt de verkoop tegen?
TS hoort als koper een huis vrij van rechten te krijgen (behalve als je anders afspreekt, maar dan is de prijs er ook naar), dus moet er oa de hypotheek afgehaald worden. Tot voor kort was de aankoopsom meestal voldoende om de aflossing van die hypotheek te voldoen, waardoor er dus een huis vrij van rechten geleverd kon worden.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 00:52 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
ok, dat klinkt logischer. De notaris die alles verrekent zegt dat het bedrag niet uitkomt.
Maar dat is toch nog steeds geen reden om de verkoop niet door te laten gaan? De eigenaar blijft met 9000 schuld aan de bank zitten, klaar. Wie houdt de verkoop nu eigenlijk tegen? De eigenaar (dat kan, de sukkel), de bank (denk het niet) of de notaris (mag hij dat wel?:)? Ik vind het nog steeds RAAR en volgens mij kan het niet kloppen.
TS, wie houdt de verkoop tegen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |