abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70581305
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben begin februarie een huis gekochtt, maar gisteren op de dag van levering horen wij bij de notaris (dus al na de ronde door het huis) dat de verkopende partij het huis niet hypotheek vrij krijgt.

De beste mensen hebben een tekort van 9.000,-. Je zou denken dat is niet veel maar ze hebben al heel veel bij moeten leggen en dit is het laatste maar dat is net de druppel die ze niet redden.

De mensen zijn door de notaris en ons in gebreken gesteld en hebben 8 dagen om het alsnog goed te maken. anders wordt er een boete van 10% op de koopsom gelegt.

Wat als blijkt dat na er na die 8 dagen nog geen geld is. Hoe wordt die boete betaald?? Want van een kale kip kan je niet plukken?of wordt dat van hun geld wat ze al hebben neergelegd bij de notaris afgetrokken??

Tevens hebben wij al een bank op dat huis gekocht verf meubels, vrijedagen opgenomen en alles al geregeld etc etc dit heeft ook veel geld gekost. Kan dit deels ook op de verkopers worden achterhaald??

Wij balen heel erg van deze hele situatie en wij hebben het gevoel dat deze mensen niet de 9000 euro nog op tafel gaan leggen.

alvast bedankt voor advies en tips of ervaringen
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:20:43 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70581355
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?

-edit- o wacht ff, te snel gelezen; hypotheek vrij....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70581386
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Wij balen heel erg van deze hele situatie en wij hebben het gevoel dat deze mensen niet de 9000 euro nog op tafel gaan leggen.
Die tien procent die je ge-eist hebt, lijkt me al snel meer te zijn dan 9000 euro, of je moet een huis van minder dan 90.000 hebben gekocht

Hoe en wanneer je die tien procent krijgt, geen idee. Gelukkig nooit mee te maken gehad, maar het lijkt me niet dat je dat volgende week al hebt. Het lijkt me slimmer voor hun om die 9K te lenen ergens en daarmee de restschuld aflossen want andere scenario's zijn al snel duurder.
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?
Ze zullen wel een restschuld bij de bank hebben i.v.m onderwaarde.
pi_70581395
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:20 schreef error_404 het volgende:
Ik snap het niet; jij koopt een huis, maar de verkopende partij heeft geen geld?!
Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:33:45 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70581709
Wat staat er in het koopcontract omschreven wbt het niet leveren?
Behalve dan die 10% boeteclausule.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70581834
Is er niet iets (bij elkaar) wat zij hebben, wat jij eigenlijk ook nodig hebt en wat rond de 9000 euri zit? Dan zou je een hogere prijs kunnen afspreken en deze goederen onderhands overnemen. Denk bv aan een auto / sauna, oid. Als de verkopers echt willen zou er uit te komen moeten zijn, desnoods dat de verkopers een onderhandse lening afsluiten / op creditcard rood staan. 9000 euri is best een bedrag, maar zou je bovenop moeten kunnen komen als verkoper.
pi_70581923
euh. kun je niet gewoon het beste afwachten?
als ik dit zo hoor lijkt het mij dat die mensen een nieuwe huis hebben gekocht en blijkbaar door onderwaarde/weet ik veel. dit huis niet hypotheek vrij krijgen..

opties: ze regelen ergens 9000 euro en betalen het. resultaat voor jou: je krijgt je huis.
optie 2 ze regelen geen 9000 euro. jij stelt ze in gebreke komt 10% kosten bij. kunnen ze niet betalen. bank boos blabla: resultaat voor jou: je koopt t huis in een executieveiling van de bank voor veel minder..

altijd prijs...
  FOK!fotograaf donderdag 2 juli 2009 @ 15:44:55 #8
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_70582075
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.

die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen

Ik zou sowieso contact opnemen met een advocaat om te kijken wat jullie rechten zijn.
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:45:17 #9
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_70582089
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is de hypotheek zo hoog dat het huis niet voldoende is om de hypotheek af te betalen.
Dubbelzuur voor de verkopende partij dus. Zeker als ze die 9k nu niet rond krijgen. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.
Life is what you make it.
pi_70582225
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
die 10% is toch als jullie de financiering niet rond zouden kunenn krijgen
Verdiep je eens in standaard verkoop-contracten. Er zijn meer situaties waarbij de boete-clausule geldt.
pi_70582242
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:44 schreef Ronhui het volgende:
Jullie hebben het huis toch gekocht? dat heeft niets met hun financiering te maken. Dan moeten ze hun nieuwe huis maar verkopen of niet zo veel onder de vraagprijs moeten gaan zitten. De koop is rechtsgeldig en jullie zouden hier niet mee benadeeld hoeven worden.

het is idd niet jou schuld.. volledig verantwoording van verkopende partij, maar probleem is wel dat er een hypotheek op het huis zat. en als ze die dus niet kunnen aflossen het huis nog van de bank is, en ze het uberhaubt niet mogen verkopen...

dus is nog best interresante materie, kan er verder eigenlijk ook niets zinnigs over zeggen.
idd gewoon advocaat halen en die kan je vast vertellen hoe het precies zit.

krijgen jullie nu niet ook problemen met je oude huis waar je uitmoet enz?
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:50:22 #12
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_70582269
En kon de notaris niets toelichten? Lijkt me dat hij of zij hier het meest vanaf weet. En anders idd zo snel mogelijk met een advocaat praten.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_70582332
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:50 schreef HunterSThompson het volgende:
En kon de notaris niets toelichten? Lijkt me dat hij of zij hier het meest vanaf weet. En anders idd zo snel mogelijk met een advocaat praten.
Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?
pi_70582384
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:52 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Lijkt me ook. Er is toch op een gegeven moment een bankgarantie bij die notaris gestort mag ik aannemen?
Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70582421
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die is niet daadwerkelijk gestort, maar die is er over het algemeen wel, inderdaad.
Oh bij de verkoop van m'n vorige huis kreeg ik een brief van de notaris dat ze de bank-garantie hadden ontvangen. Of is dat alleen een brief van de bank van de koper dat ze garant staan voor die tien procent ofzo?
pi_70582600
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Haters gonna hate.
pi_70582641
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Hoe komen ze dan aan die 9000 tekort dan? Wat houdt dat in niet hypotheek-vrij krijgen?
Is pas een paar keer gezegd. Als je je huis verkoopt voor minder dan dat je aan hypotheek hebt, ontstaat er een rest-schuld. Als je dit niet kan mee-financieren moet je dit uit eigen zak aan de bank terugbetalen.
pi_70582707
Ha oke. Dat is wel slecht voor die mensen dan maar goed in deze tijden lijkt het mij lastig om je huis te verkopen bovenop wat jij ervoor hebt betaald.
Haters gonna hate.
pi_70582920
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:00 schreef CyclingGirl het volgende:
Het is niet zo dat je van de bank maar klakkeloos je huis mag verkopen waarna zij de overige schuld wel kwijtschelden
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:11:17 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70582955
Interessant, even volgen
Sowieso, 9 mille te kort komen om je huis te verkopen, hoe triest
censuur :O
pi_70583051
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:18 schreef Zudsol het volgende:
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben begin februarie een huis gekochtt, maar gisteren op de dag van levering horen wij bij de notaris (dus al na de ronde door het huis) dat de verkopende partij het huis niet hypotheek vrij krijgt.

De beste mensen hebben een tekort van 9.000,-. Je zou denken dat is niet veel maar ze hebben al heel veel bij moeten leggen en dit is het laatste maar dat is net de druppel die ze niet redden.

De mensen zijn door de notaris en ons in gebreken gesteld en hebben 8 dagen om het alsnog goed te maken. anders wordt er een boete van 10% op de koopsom gelegt.

Wat als blijkt dat na er na die 8 dagen nog geen geld is. Hoe wordt die boete betaald?? Want van een kale kip kan je niet plukken?of wordt dat van hun geld wat ze al hebben neergelegd bij de notaris afgetrokken??
Dat precies, als ze al iets hebben ingelegd tenminste.
quote:
Tevens hebben wij al een bank op dat huis gekocht verf meubels, vrijedagen opgenomen en alles al geregeld etc etc dit heeft ook veel geld gekost. Kan dit deels ook op de verkopers worden achterhaald??
Nee, meer dan die tien procent gaat het niet worden.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Moderator donderdag 2 juli 2009 @ 16:16:39 #22
236264 crew  capricia
pi_70583154
tvp, bijzondere interessante casus!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:26:22 #23
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_70583507
gewoon op stampen en dan zeggen zij "ons huis , wat doe je" en dan zeg jij: "maar ik heb 'm toch gekocht"

sorry
I follow you......but not on Twitter
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:32:18 #24
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_70583712
tvp

Het is inderdaad zo dat je los van die 10% ook je overige schade op de verkoper kan verhalen. Leuke theorie, maar zoals je al zei 'van een kale kip kun je niet plukken' dus zie het maar te krijgen.

Waarschijnlijk zijn zij nu bezig een regeling met hun bank te treffen en komt het voor jullie met een paar dagen in orde.
pi_70583954
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou ja, het kan beide. Of je regelt een bankgarantie, of je maakt zelf het bedrag over aan de notaris. Aangezien de meeste notarissen rente uitkeren over zo'n gestort bedrag is die laatste optie soms aantrekkelijker (mits je zoveel spaargeld hebt natuurlijk).

Echter, ik dacht dat over het algemeen de koper moet zorgen dat die 10% voor de overdracht bij de notaris is (in welke vorm dan ook), niet de verkoper.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')