Misschien was ie wel briljant hoogbegaafd en begreep zijn omgeving hem niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:24 schreef AchJa het volgende:
10 jaar en steevast met een hoed rondlopen... Dan zit er volgens mij al ergens een steekje los.
En deze reactie te zien zou ik de jouwe niet willen weten.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:21 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ik wil niet weten wat jouw beeld is van een 10-jarige.
Waarom? Er zijn zat 10-jarigen die met een pet rondlopen. Ik zie geen verschil.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:24 schreef AchJa het volgende:
10 jaar en steevast met een hoed rondlopen... Dan zit er volgens mij al ergens een steekje los.
Kinderen denken vaker aan zelfdoding dan je denkt. Doen is gelukkig vaak een tweede.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:30 schreef cheqy het volgende:
[..]
En deze reactie te zien zou ik de jouwe niet willen weten.
10 jaar, kom op zeg. Een 'normaal' kind denkt daar roch niet aan.
Omdat een pet misschien mode is? en de rest van de buurt ook een pet draagt? Maar een hoed... kom op.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:32 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom? Er zijn zat 10-jarigen die met een pet rondlopen. Ik zie geen verschil.
Ben je echt zo bekrompen dat je vindt dat iedereen zich hoort te confomeren aan de huidige mode?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat een pet misschien mode is? en de rest van de buurt ook een pet draagt? Maar een hoed... kom op.
Nee, dat ben ik niet. Maar als je 10 jaar bent ligt dat natuurlijk wel ff anders. Dan doe je dingen die de rest ook doet en ga je niet met een hoed rondlopen. Alsof je dan al bezig bent met "anders" zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:37 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ben je echt zo bekrompen dat je vindt dat iedereen zich hoort te confomeren aan de huidige mode?
Alsof je dan al bezig bent met de laatste mode. Ik deed gewoon wat ik leuk vond.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet. Maar als je 10 jaar bent ligt dat natuurlijk wel ff anders. Dan doe je dingen die de rest ook doet en ga je niet met een hoed rondlopen. Alsof je dan al bezig bent met "anders" zijn.
En jij liep ook met een hoed rond?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:43 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Alsof je dan al bezig bent met de laatste mode. Ik deed gewoon wat ik leuk vond.
Het is wel een beetje vreemd inderdaadquote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het een vreemd verhaal. Die ouders die 'zijn keuze' respecteren en wel naar buiten brengen dat hij zelf een einde aan zijn leven heeft gemaakt maar niet willen vertellen hoe. Ik weet niet
something smells fishy
Van 10 jaar? Dat pubers er mee lopen is mij bekend, maar jonge kinderen....quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kinderen denken vaker aan zelfdoding dan je denkt. Doen is gelukkig vaak een tweede.
Als tien jarige zelfmoordenaar ben je zielig. Als 18 jarige gaan mensen klagen dat ze hun trein door jou gemist hebben. Weinig compassie is er met zelfmoordenaars helaas.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:11 schreef kaputwiehund het volgende:
Bas (10) uit Groesbeek maakte zelf een eind aan zijn leven
dinsdag 30 juni 2009 | 06:38 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 30 juni 2009 | 19:49
GROESBEEK - Basisschool 't Vossenhol in Groesbeek heeft maandag met kinderen en ouders stilgestaan bij de dood van de 10-jarige leerling Bas. Hij maakte zaterdag zelf een einde aan zijn leven. In het dorp ging het verhaal dat hij door de bliksem was getroffen. Zijn ouders kozen er voor via de school de ware toedracht naar buiten te brengen.
link De Gelderlander
Dieptriest uiteraard voor alle betrokkenen. Niet te hopen dat dit een tendens wordt.
Miss zit je niet ver naast de werkelijkheid. Die kids lopen ook vak met dit soort gedachten rond.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Misschien was ie wel briljant hoogbegaafd en begreep zijn omgeving hem niet.
Mja, beetje raar ventje wel iig, dat is duidelijk. Maar RIP.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:24 schreef AchJa het volgende:
Het is niet normaal dat kinderen van 10 met zelfmoordplannen rondlopen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kinderen denken vaker aan zelfdoding dan je denkt. Doen is gelukkig vaak een tweede.
HIJ WAS TIEN!!!!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:11 schreef SanJuanDePasto het volgende:
[..]
Mja, beetje raar ventje wel iig, dat is duidelijk. Maar RIP.
JA EN? ALS JE ALS 10-JARIGE IEDERE DAG MET EEN HOED OP JE HOOFD NAAR SCHOOL GAAT BEN JE NIET GOED SNIK!!!!quote:
Ik ken iemand die dat ook op zijn 10de deed.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:16 schreef Jimbo het volgende:
10 jaargewoon foutje gemaakt oid en dood gegaan ,als in voor de grap jezelf ophangen en uitglijden ?
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als tien jarige zelfmoordenaar ben je zielig. Als 18 jarige gaan mensen klagen dat ze hun trein door jou gemist hebben. Weinig compassie is er met zelfmoordenaars helaas.
Het is dan niet tragisch dat iemand zo diep in de put zit dat hij zich van het leven berooft? Dan is het ineens wel een weloverwogen logische keus?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:22 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]als 18 jarige kan je redelijk normaal nadenken en de gevolgen van je acties overzien. Als 10-jarige jezelf van het leven beroven kan je op geen enkele manier vergelijken met iemand die voor de trein springt
Als je 10 bent heb je dat besef niet. Misschien was het een hoed van een overleden familielid. Of een cadeau waar hij aan gehecht was.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:19 schreef SanJuanDePasto het volgende:
[..]
JA EN? ALS JE ALS 10-JARIGE IEDERE DAG MET EEN HOED OP JE HOOFD NAAR SCHOOL GAAT BEN JE NIET GOED SNIK!!!!
Het is altijd tragisch. Maar inderdaad dan is het wel een weloverwogen keus.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het is dan niet tragisch dat iemand zo diep in de put zit dat hij zich van het leven berooft? Dan is het ineens wel een weloverwogen logische keus?
Wel, jij vindt het nog tragisch. Andere mensen vinden het vooral tragisch dat ze een half uurtje later thuiskomen, en wensen zelfmoordenaars de meest vreselijke zaken toe. Mogen ze doen hoor, daar is het een forum voor. Maar het geeft wel aan dat een zelfmoordenaar op weinig medeleven hoeft te rekenen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Het is altijd tragisch. Maar inderdaad dan is het wel een weloverwogen keus.
Een petje is iets anders dan een hoed. En ik had als 10-jarige al gewoon gezond verstand; dat jij mentaal nog een kleuter was op die leeftijd is jouw zaak. Maar blijkbaar was dit ventje sowieso niet echt normaal, anders hadden z'n klasgenoten die hoed ook niet getolereerd. Mijn gok is dat 'ie ver buiten de groep stond.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:27 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als je 10 bent heb je dat besef niet. Misschien was het een hoed van een overleden familielid. Of een cadeau waar hij aan gehecht was.
Door dat soort kinderlijke emotie kan je iemand niet als "niet goed snik" bestempelen. Of ben je echt zo simpel.
Ik droeg als kind jarenlang hetzelfde petje van PAOK. Ook gehad van een neef. Oh wat was ik gek.
Simpele ziel....
Oh dan heb je dat besef plotseling niet, maar wel genoeg besef om willens en wetens jezelf van kant te maken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:27 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als je 10 bent heb je dat besef niet.
Natuurlijk... opa was doodgegaan en die hoed past ons allemaal...quote:Misschien was het een hoed van een overleden familielid.
In wat voor wereld leef jij? Een hoed cadeau doen aan een jochie van 10...quote:Of een cadeau waar hij aan gehecht was.
Door dat soort kinderlijke emotie kan je iemand niet als "niet goed snik" bestempelen. Of ben je echt zo simpel.
Ik droeg als kind jarenlang hetzelfde petje van PAOK. Ook gehad van een neef. Oh wat was ik gek.
Simpele ziel....
Op die leeftijd liep ik er weloverwogen als punker bij..quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh dan heb je dat besef plotseling niet, maar wel genoeg besef om willens en wetens jezelf van kant te maken.
[..]
Natuurlijk... opa was doodgegaan en die hoed past ons allemaal...
[..]
In wat voor wereld leef jij? Een hoed cadeau doen aan een jochie van 10...
Sure...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:37 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Op die leeftijd liep ik er weloverwogen als punker bij..
Ik ben ook gek dan. Oh jee...
Je kind pleegt zelfmoord en je respecteert zijn keuze? Is dat nou werkelijk wat je zegt in zo'n situatie?quote:Bas was de enige jongen in een gezin van vijf kinderen. Zijn ouders hechten eraan de wereld te laten weten dat hun zoon er zelf voor heeft gekozen dit leven te verlaten. "Ze zijn naturlijk kapot van zijn dood, maar respecteren dat hij hiervoor koos. Hoe gek dat misschien ook klinkt."
Eensch is.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:59 schreef Appletree het volgende:
[..]
Je kind pleegt zelfmoord en je respecteert zijn keuze? Is dat nou werkelijk wat je zegt in zo'n situatie?
Ik vind het ook apart dat ze de school/ouders/kinderen wel laten weten dat het om zelfmoord gaat maar hoe en wat, misschien een waarom, dat willen ze privé houden. Ik weet niet of ze wel begrijpen wat voor een impact dit heeft op al die kinderen op de basisschool die met een behoorlijk ongrijpbaar concept worden gepresenteerd en verder maar moeten gissen.
Dat is waar ja. Ik vraag me af wat een school daarmee doet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:59 schreef Appletree het volgende:
[..]
Je kind pleegt zelfmoord en je respecteert zijn keuze? Is dat nou werkelijk wat je zegt in zo'n situatie?
Ik vind het ook apart dat ze de school/ouders/kinderen wel laten weten dat het om zelfmoord gaat maar hoe en wat, misschien een waarom, dat willen ze privé houden. Ik weet niet of ze wel begrijpen wat voor een impact dit heeft op al die kinderen op de basisschool die met een behoorlijk ongrijpbaar concept worden gepresenteerd en verder maar moeten gissen.
Ja, een jochie van 10 jaar oud.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:46 schreef mazaru het volgende:
Het kan natuurlijk ook gewoon nieuwsgierigheid zijn geweest.
Hoe zou het zijn om dood te gaan?
Ff uitproberen met een stuk touw om je nek, en dan niet meer in staat zijn om los te komen, of het touw van je nek te krijgen.
Het ziet er uit als zelfmoord, en hij was niet meer in staat om te zeggen dat die eigenlijk niet all te way had willen gaan.
Ja dat vind ik erg vreemd, zo'n koele, rationele reactie. Dan zou je haast gaan denken dat dat joch weinig liefde heeft gekregen van z'n ouders.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:48 schreef Repeat het volgende:
Volgens mij zijn die ouders ook niet helemaal honderd. Zn keuze respecteren? Wtf, een jongetje van tien...
Sja, ze hadden ook kunnen zeggen 'als het zover is gekomen met 'm hebben we kennelijk nogal gefaald als opvoeders'quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:35 schreef Wheelgunner het volgende:
(Over de ouders) "Ze zijn naturlijk kapot van zijn dood, maar respecteren dat hij hiervoor koos. Hoe gek dat misschien ook klinkt."
wat moet je dan zeggenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:59 schreef Appletree het volgende:
[..]
dan spreek je van een ongeluk, geen zelfmoord.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:46 schreef mazaru het volgende:
Ff uitproberen met een stuk touw om je nek, en dan niet meer in staat zijn om los te komen, of het touw van je nek te krijgen.
Het ziet er uit als zelfmoord, en hij was niet meer in staat om te zeggen dat die eigenlijk niet all te way had willen gaan.
quote:Afgelopen zaterdag bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat een leerling van onze school overleden is. Een leerling uit groep 6. De tienjarige Bas Verheul.
Bas heeft hier zelf voor gekozen.
Tenzij het systematisch gebeurtquote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:36 schreef Sphynxter het volgende:
Bovendien heeft elk kind weleens te maken gehad met buitengesloten worden, je leert er op die leeftijd juist goed mee omgaan.
Precies. Ik ken een jochie dat eens zo'n spelletje speelde met het touw van de schakelaar om het licht uit te trekken. Strop om zijn nek en hij gleed uit. Gelukkig brak het mechanisme van de schakelaar door het gewicht. Was gewoon een spelletje!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:46 schreef mazaru het volgende:
Ja maar, dat weet je niet. Als je zo'n joch vindt met een touw om zijn nek, dan denk je niet aan een ongeluk.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:41 schreef fespo het volgende:
dan spreek je van een ongeluk, geen zelfmoord.
Nou, eerder dan dat je denkt aan zelfmoord; ik zou zelf aan moord denken. Of komt zelfmoord onder 10-jarigen dagelijks voor in Nederland?quote:Op woensdag 1 juli 2009 07:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja maar, dat weet je niet. Als je zo'n joch vindt met een touw om zijn nek, dan denk je niet aan een ongeluk.
Dit soort reacties dusquote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:24 schreef AchJa het volgende:
Ja, ik vind dergelijke reacties ook opmerkelijk, in negatieve zin. Zoals swets een pagina terug ook, die herkent zoiets niet uit zijn omgeving, dus het ruikt meteen fishy. Vervolgens een mod die het beaamt en huptakee, het verhaal klopt niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Dit soort reacties dusAls je ook maar een beetje afwijkt van de massa dan ben je dus raar.
RIP. Kinderen kunnen ook depressief raken natuurlijk, zo gek vind ik dit niet, wel treurig.
http://www.gelderlander.n(...)en-is-een-tweede.ecequote:'Veel kinderen denken aan zelfdoding, het doen is een tweede'
NIJMEGEN - Veel kinderen en jongeren overwegen zelfdoding, maar doen het uiteindelijk niet 'omdat ze het hun ouders niet willen aandoen', zegt psycholoog Bob van der Meer. "Of", zo vervolgt hij, "omdat ze hun huisdieren niet willen missen.
Denken dat suïcide bij kinderen uitzonderlijk is, is je kop in het zand steken. Het gevoel van eenzaamheid en buitengesloten zijn, kan op jonge leeftijd al zo groot zijn dat zelfdoding de enige uitweg lijkt".
Twintig jaar doet Van der Meer al onderzoek naar pesten en gepest worden, volgens Van der Meer vaak een aanleiding voor zelfdoding. "We weten er het fijne niet van, omdat er tot nu toe weinig onderzoek is gedaan naar suïcide bij kinderen. Hoe dat komt? Je komt niet meer achter de reden, omdat iemand het niet meer na kan vertellen."
Zo jong als Bas in Groesbeek zichzelf van het leven beroofde, is uniek, denkt Van der Meer. "Daar is veel moed voor nodig." Hij gaat vaak door de grond, zegt hij, als hij kinderen hoort vertellen over hun plannen voor zelfdoding. Ze hadden eerder uit hun eenzaamheid verlost moeten en kunnen worden door hulpverleners. Ouders of onderwijzers die zich zorgen maken of denken bepaalde signalen op te pikken, moeten daar niet mee blijven lopen en hulp zoeken bij Jeugdzorg of GGZ. Nu zwijgt de gemeenschap er nog te veel over, vindt de psycholoog. Niet alleen omdat het een gevoelig onderwerp is, maar ook omdat men het probleem onderschat. "Nogmaals, het wordt veel vaker overwogen dan wij denken."
Goh, of je leest je inquote:Op woensdag 1 juli 2009 07:20 schreef Sander het volgende:
Nou, eerder dan dat je denkt aan zelfmoord; ik zou zelf aan moord denken. Of komt zelfmoord onder 10-jarigen dagelijks voor in Nederland?
Belachelijk dit soort reacties. Ik kots van zo'n Fok mentaliteitquote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:48 schreef Repeat het volgende:
Volgens mij zijn die ouders ook niet helemaal honderd. Zn keuze respecteren? Wtf, een jongetje van tien...
Helemaal mee eens. Ik ben ook behoorlijk geschrokken van sommige reacties hier. Zelfmoord is volgens mij nog steeds taboe, daar wordt hier vaak nogal heftig op gereageerd. Maar zelfmoord door een kind: dat wordt dan eigenlijk eerst niet geloofd en vervolgens worden er allerlei conclusies aan verbonden.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:20 schreef vanhal het volgende:
[..]
Ja, ik vind dergelijke reacties ook opmerkelijk, in negatieve zin. Zoals swets een pagina terug ook, die herkent zoiets niet uit zijn omgeving, dus het ruikt meteen fishy. Vervolgens een mod die het beaamt en huptakee, het verhaal klopt niet.
Nee, ik vind de optelsom fishy. Wat verder iemand anders er van vind zal me aan mijn reet roesten. Als mensen hun conclusies baseren op mijn mening is dat hun probleem en niet het mijne.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:20 schreef vanhal het volgende:
[..]
Ja, ik vind dergelijke reacties ook opmerkelijk, in negatieve zin. Zoals swets een pagina terug ook, die herkent zoiets niet uit zijn omgeving, dus het ruikt meteen fishy. Vervolgens een mod die het beaamt en huptakee, het verhaal klopt niet.
Wat is de optelsom dan? Jongen pleegt zelfmoord, ouders gaan er discreet mee om en zeggen het te respecteren (wat wat anders is dan begrijpen, goedkeuren, toejuichen enz.)?quote:
En mensen kotsen op jouw relativering. Het is gewoon absurd van die ouders om te zeggen dat ze het respecteren. Ik denk dat relatief de meeste mensen het hier mee eens zijn. Dat jij dat anders ziet is voor anderen toch ook geen reden om eenquote:Op woensdag 1 juli 2009 08:25 schreef vanhal het volgende:
[..]
Belachelijk dit soort reacties. Ik kots van zo'n Fok mentaliteit![]()
Het is helemaal niet absurd, het is juist enorm liefdevol om dat te zeggen. Ik denk dat de meeste mensen dat ook wel begrijpen en het absurd vinden dat jij als buitenstaander zo'n arrogant oordeel velt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:22 schreef pisnicht het volgende:
[..]
En mensen kotsen op jouw relativering. Het is gewoon absurd van die ouders om te zeggen dat ze het respecteren. Ik denk dat relatief de meeste mensen het hier mee eens zijn. Dat jij dat anders ziet is voor anderen toch ook geen reden om eente posten? De arrogantie van sommigen hier
Dat staat in mijn post.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is de optelsom dan? Jongen pleegt zelfmoord, ouders gaan er discreet mee om en zeggen het te respecteren (wat wat anders is dan begrijpen, goedkeuren, toejuichen enz.)?
Dat was ook mijn eerste gedachte iddquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:35 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ja dat vind ik erg vreemd, zo'n koele, rationele reactie. Dan zou je haast gaan denken dat dat joch weinig liefde heeft gekregen van z'n ouders.
Verdiep je eens in psychiatrie zou ik zeggen. Sommige mensen leven elke dag in de hell. verder heb je nog mensen die elke dag met bijv. chronische pijn moeten leven. Tja, valt veel over te praten.quote:Op woensdag 1 juli 2009 00:11 schreef Magistic het volgende:
Het is blijkbaar iets wat hij zelf wilde. Zelfmoord is voor losers.
Het is liefdevol om te zeggen "We zijn kapot van verdriet". Als je zoiets direct "respecteert" ben je voor mij ziekelijk aan het relativeren.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is helemaal niet absurd, het is juist enorm liefdevol om dat te zeggen. Ik denk dat de meeste mensen dat ook wel begrijpen en het absurd vinden dat jij als buitenstaander zo'n arrogant oordeel velt.
Het een sluit het ander toch niet uit?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:39 schreef TNA het volgende:
[..]
Het is liefdevol om te zeggen "We zijn kapot van verdriet". Als je zoiets direct "respecteert" ben je voor mij ziekelijk aan het relativeren.
Je weet natuurlijk niet wie dat accent legt, de ouders of de journalist. Ik neem aan dat ze ook kapot zijn van verdriet en dergelijke. Maar stel nou dat die jongen al jaren diep ongelukkig is of er is iet anders aan de hand waardoor ze het uiteindelijk wel kunnen begrijpen en respecteren. Ik vind het wel mooi om te zeggen dat je een zelfgekozen dood respecteert eigenlijk.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:52 schreef TNA het volgende:
[..]
Nee, maar het accent van de reactie (respecteren i.p.v. verdriet tonen) is m.i. niet normaal.
En de een stemt GL en de ander VVD. 1000 mensen, 1000 meningen. Ik zeg alleen dat het gros van de mensen de reactie van de ouders nogal zorgwekkend zal vinden. Ik vind daar weinig arrogants aan.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is helemaal niet absurd, het is juist enorm liefdevol om dat te zeggen. Ik denk dat de meeste mensen dat ook wel begrijpen en het absurd vinden dat jij als buitenstaander zo'n arrogant oordeel velt.
klopt maar niet bij een kind van 10quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi om te zeggen dat je een zelfgekozen dood respecteert eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |