Dat zal het zijn inderdaad.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:36 schreef Wouter1989 het volgende:
Waarom denken paupers als jullie ook Darwin te moeten gaan lezen? Het is natuurlijk wel een handig merkteken van pseudo-intellectuelen.
Je kan het boek A. niet wetenschappelijk op waarde schatten, omdat je geen bioloog bent en je kunt het B. niet op sociaal-culturele waarde schatten omdat je niets weet van, ik zal een pedante opsomming van namen achterwege laten, de 18,5 eeuw christendom daarvoor. Daarbij is het argument vanuit doelmatigheid in de bouw van levende wezens, zoals dat door Darwin vernietigd zou zijn, in die vorm alleen voor paupers een belangrijk argument geweest. Ergo, je leest het uit leeghoofdig atheisme-koketterie.quote:
Vind ik juist de laatste tijd wel weer interessant, Fatherland, 1984, De Republyk.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:33 schreef Wouter1989 het volgende:
Verder heb ik ook een hekel aan alle dystopische boeken die ik heb gelezen
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:36 schreef Wouter1989 het volgende:
Waarom denken paupers als jullie ook Darwin te moeten gaan lezen? Het is natuurlijk wel een handig merkteken van pseudo-intellectuelen.
Je moest eens weten hoeveel mensen boeken kopen om ze voor de vorm in de kast te hebben staan.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:36 schreef Wouter1989 het volgende:
Verzamelen van boeken is iets anders dan dwepen met de inhoud.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel mensen boeken kopen om ze voor de vorm in de kast te hebben staan.
Zo hé. Jij bent slim!quote:Op vrijdag 26 juni 2009 15:09 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Je kan het boek A. niet wetenschappelijk op waarde schatten, omdat je geen bioloog bent en je kunt het B. niet op sociaal-culturele waarde schatten omdat je niets weet van, ik zal een pedante opsomming van namen achterwege laten, de 18,5 eeuw christendom daarvoor. Daarbij is het argument vanuit doelmatigheid in de bouw van levende wezens, zoals dat door Darwin vernietigd zou zijn, in die vorm alleen voor paupers een belangrijk argument geweest. Ergo, je leest het uit leeghoofdig atheisme-koketterie.
Volgens mij beweert Wouter dat het gepeupel alhier geen kennis heeft van cultuurgeschiedenis. Hij lijkt me geen missionaris van radicaal relativisme (en synchrone geschiedbeoefening).quote:Op zaterdag 27 juni 2009 00:29 schreef Xessive het volgende:
[..]
Zo hé. Jij bent slim!
Maar geldt dan dat we alle geschriften die we niet op waarde kunnen schatten, omdat we niet uit die tijd komen/niet de cultuur kennen/niet de intellectuele bagage hebben/niet de juiste motivatie hebben/enz. niet meer mogen lezen, of alleen The origin of species?
Volgens mij beweert hij twee dingenquote:Op zaterdag 27 juni 2009 00:49 schreef herzberg het volgende:
[..]
Volgens mij beweert Wouter dat het gepeupel alhier geen kennis heeft van cultuurgeschiedenis. Hij lijkt me geen missionaris van radicaal relativisme (en synchrone geschiedbeoefening).
Fantastisch, strooi met mooie woorden en slaag als intellectueel. Pretentieus.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 15:09 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Je kan het boek A. niet wetenschappelijk op waarde schatten, omdat je geen bioloog bent en je kunt het B. niet op sociaal-culturele waarde schatten omdat je niets weet van, ik zal een pedante opsomming van namen achterwege laten, de 18,5 eeuw christendom daarvoor. Daarbij is het argument vanuit doelmatigheid in de bouw van levende wezens, zoals dat door Darwin vernietigd zou zijn, in die vorm alleen voor paupers een belangrijk argument geweest. Ergo, je leest het uit leeghoofdig atheisme-koketterie.
Buitengewoon opmerkelijk dat je opeen het atheïsme er met de haren bijsleept terwijl je, zoals je al toegeeft, geen idee hebt of één van de personen die hier zeggen Darwin gelezen hebben ook daadwerkelijk niet in een hogere macht geloven.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:55 schreef Wouter1989 het volgende:
Voor de rest, de bijtende woorden zijn gericht aan atheïsten die denken hun overtuiging te rechtvaardigen door iets van Darwin te lezen.
(...)
Of dat allemaal van toepassing is op jou, weet ik niet. Zo niet, excuus.
Joa, vandaar de excuses voor als het niet op hem van toepassing is. Ik geloof wel dat het voor 90% van de Darwin-lezers van nu geldt.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:03 schreef Ensaf het volgende:
[..]
Buitengewoon opmerkelijk dat je opeen het atheïsme er met de haren bijsleept terwijl je, zoals je al toegeeft, geen idee hebt of één van de personen die hier zeggen Darwin gelezen hebben ook daadwerkelijk niet in een hogere macht geloven.
Sinds zelfs Andries Knevel uit de kast is gekomen leek het mij dat eenieder begrepen had dat de evolutietheorie allesbehalve enkel aan ongelovigen is voorbehouden.
Darwin zelf bleef nog jarenlang na de publicatie van zijn werk vast in God geloven. Dat hij later van zijn geloof viel heeft niets te maken met zijn theorie.
Ik heb weinig problemen met het begrijpen van de woorden in je tekst, dus moeilijk zou ik het niet willen noemen, maar ondanks dat ik ze begrijp, zou ik ze niet zonder er moeite voor te moeten doen in een tekst kunnen verwerken. Wellicht ben je een van die mensen die dit woordgebruik zonder enige bijgedachte uit hun mouw schudt, maar het zou mij niets verbazen als je het ook gewoon leuk vindt om te pronken met je woordenschat. Het kan in ieder geval op anderen wat arrogant overkomen.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:55 schreef Wouter1989 het volgende:
Kan iemand mij de moeilijke woorden aanwijzen?
En ik vind het dan wel weer uitermate interessant wat je te melden hebt!quote:Voor de rest, de bijtende woorden zijn gericht aan atheïsten die denken hun overtuiging te rechtvaardigen door iets van Darwin te lezen. Die hele Darwin-hausse van het moment is een modeverschijnsel, dat volgens mij als belangrijkste basis een kinderlijke bewondering voor Grote Wetenschappers heeft, die zich niet verdraagt met andere atheistische slogans als 'denk voor jezelf'. Ten eerste eindigt theisme niet met Darwin en ten tweede begint atheisme niet met hem. Als je de vraag naar het bestaan van God écht belangrijk vond, en niet gewoon wilde koketteren, zou je veel en veel meer lezen en tot dan je oordeel opschorten.
Of dat allemaal van toepassing is op jou, weet ik niet. Zo niet, excuus.
Darwin had trouwens geen briljante geest. Hij had een iq waar paupers als jij en ik (;)) nog overheenkomen. Als je geinteresseerd bent in briljante geesten, verdiep je dan in Avicenna, Leibniz, Wittgenstein, Pascal, Hugo de Groot, Turing (hé, dat is grappig, op 2 na allemaal theisten).
Ik denk inderdaad niet lang na over die zinnen, maar ik geloof niet dat ik daar trots op hoef te zijn. Zeer vervelend dat dat als arrogantie wordt gezien. Maar volgens mij is arrogantie sowieso iets wat alleen bestaat in de ogen van misdeelden, want ik ben nog nooit een arrogant persoon tegengekomen. Als het aan mij lag, bestond het woord niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 23:11 schreef Xessive het volgende:
[..]
Ik heb weinig problemen met het begrijpen van de woorden in je tekst, dus moeilijk zou ik het niet willen noemen, maar ondanks dat ik ze begrijp, zou ik ze niet zonder er moeite voor te moeten doen in een tekst kunnen verwerken. Wellicht ben je een van die mensen die dit woordgebruik zonder enige bijgedachte uit hun mouw schudt, maar het zou mij niets verbazen als je het ook gewoon leuk vindt om te pronken met je woordenschat. Het kan in ieder geval op anderen wat arrogant overkomen.![]()
[..]
En ik vind het dan wel weer uitermate interessant wat je te melden hebt!
Waar zie je me beweren dat ik slim ben? Waar zie je me beweren dat On the origin of species een slecht boek is?quote:Op zondag 28 juni 2009 00:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Wouter, als je echt zo slim was, dan was je nooit een discussie aangegaan dat Darwins on the origin of species een slecht boek is.
pedant ---> betweterigquote:Op zondag 28 juni 2009 00:04 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad niet lang na over die zinnen, maar ik geloof niet dat ik daar trots op hoef te zijn. Zeer vervelend dat dat als arrogantie wordt gezien. Maar volgens mij is arrogantie sowieso iets wat alleen bestaat in de ogen van misdeelden, want ik ben nog nooit een arrogant persoon tegengekomen. Als het aan mij lag, bestond het woord niet.
Zou je courantere woorden kunnen geven voor de dingen waaraan ik refereer met woorden die jij niet zomaar in een tekst kan verwerken?
Bij de goden! Waar moet ik me voor schamen? Wat doe ik mis? Ik vind het zo typisch, ik begin een inhoudelijke discussie, ik aarzel niet door te gaan bij wat weerstand, en ineens krijg ik allerwegen beledigingen naar me geslingerd.quote:Op zondag 28 juni 2009 01:46 schreef NoCigar het volgende:
Op jou leeftijd zijn je hersenen overigens nog niet helemaal uitontwikkeld, dus het kan zijn dat je je hier later een beetje voor schaamt.
Oké dat hij niet vlot leest maar vind je 't dan ook een oninteressant boek?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:40 schreef Ensaf het volgende:
De titel zegt het al. Wat zijn de vijf meest oninteressante boeken die je ooit gelezen hebt? Voor mij zijn het, van beneden naar boven werkend:
2. Charles Dawin's The Origins of Species. Niet voor niets heeft hij het na het schrijven enkele jaren op de plank laten liggen omdat een goede vriend hem vertelde dat het boek te saai was om uit te geven. Overigens wel een aanrader voor hen die graag 20 pagina's lezen over verschillende soorten vlinders. Al zullen zij zich dan wel door de 550 andere pagina's moeten worstenlen.
Donald Duck is toch niet slecht?quote:Op zondag 28 juni 2009 00:18 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat m'n 5 beste boeken ook m'n 5 slechtste boeken waren.
Zoveel boeken lees ik
Donald Duck telt niet mee als boek he?
Nee, die van jou functioneren 100% zullen we zeggenquote:Op zondag 28 juni 2009 01:46 schreef NoCigar het volgende:
Op jou leeftijd zijn je hersenen overigens nog niet helemaal uitontwikkeld
Ah, dat heb jij waarschijnlijk goed opgemerkt, alhoewel mijn lijstjes ook enigszins periodieke verschijnselen kennen, bewaar ik aan Demian op een bepaalde manier goede herinneringen. Ik vind Hesses werk altijd wel sympathiek over komen, er zit zwaarmoedigheid op een sympathieke manier in (idem met Nietzsche of Schopenhauer). Het New-Age-achtige doet me weer min, van Coelho, die natuurlijk op een bepaalde manier soortgelijke boeken schrijft, houd ik een stuk minder.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:55 schreef Wouter1989 het volgende:
Vooruit, ik ben in een querulante bui, spreek me tegen! Iblis, stond Demian niet in jouw lijstje? XLIV, was jij geen 1984-fan? Ringo, doe ik Nietzsche niet te kort?
Dit, Tolkien is wat mij betreft nogal overgewaardeerd.quote:Op zondag 28 juni 2009 15:02 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vond De Silmarillion trouwens niet leesbaar. Ook totaal niet boeiend.
De gewone LOTR-boeken waren ook maar matig imo.
je moet gewoon je kkharses houden met je plofkop !quote:Op zondag 28 juni 2009 11:18 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Bij de goden! Waar moet ik me voor schamen? Wat doe ik mis? Ik vind het zo typisch, ik begin een inhoudelijke discussie, ik aarzel niet door te gaan bij wat weerstand, en ineens krijg ik allerwegen beledigingen naar me geslingerd.
Naar Shakespeare, hij gebruikt het vaker.quote:Op zondag 28 juni 2009 01:07 schreef Wouter1989 het volgende:
Gesproken van betweterig...
Resultaten 1 - 10 van circa 11.000 pagina’s in het Nederlands voor pedant. (0,15 seconden)
Resultaten 1 - 10 van circa 12.800 pagina’s in het Nederlands voor betweterig. (0,04 seconden)
Minimaal verschil dus.
Ergo is een woord dat ooms en voorzitters van carnavalsverenigingen gebruiken om interessant te doen en dat iedereen wel kent. Interessant-doen zou zijn 'argal' te zeggen ipv 'ergo' (rara, waar verwijs ik naar).
Ik weet dat 'behaagzucht' de woordenboekdefinitie van 'koketterie' is, maar ik sluit me daar niet bij aan. Het klinkt bijna altruistisch. Bovendien, en dat kun je niet ontkennen, is het veel minder parlando en oubolliger. 'Coquetterie' zou evt. pedant zijn, maar wel tof.
Briljant boekquote:Op zondag 28 juni 2009 13:11 schreef Daph_ het volgende:
Ik vond De Metsiers van Hugo Claus werkelijk vreselijk. Ik kwam er maar niet doorheen. Uiteindelijk ook niet uitgelezen, maar met behulp van de eerste hoofdstukken, een middelste hoofdstuk en de laatste twee hoofdstukken mijn boekverslag op de middelbare school geschreven. Vreselijk.
ik heb niet eens het hele topic gelezen maar deze reactie stond in het begin, dat heb ik dus ook,quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:56 schreef _Led_ het volgende:
Dus jullie lezen een slecht boek daadwerkelijk uit ?
Volgens mij is dat juist de bedoelingquote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:54 schreef Dalai_Lama het volgende:
2. Gerard Reve, De Avonden - Misschien was ik er 'te jong' voor, maar ik vond het een verschrikkelijk saai boek.
Misschien heeft het ermee te maken dat je in je eerste post van dit topic al meteen besluit iedereen het stempel 'domme pauper' op te drukken. Darwin's 'On the origins of species' is een publiek goed, dus het is arrogant om te zeggen dat alleen biologen of mensen met genoeg (?) kennis van de culturele achtergrond het boek op literaire waarde kunnen schatten. Ik ben bioloog (sort of), dus volgens jou mag ik wel oordelen, en ik ben het met een hoop anderen eens dat het een verschrikkelijk langdradig geschreven boek is. Dit ligt wel degelijk aan Darwin's schrijfstijl, want een boek als bijvoorbeeld Gould's The Structure of Evolutionary Theory - dat ruim twee keer zoveel bladzijden bevat - leest een stuk makkelijker weg, en zet de principes van "Darwin's" evolutietheorie completer en meer lucide uiteen dan Darwin's eigen boeken.quote:Op zondag 28 juni 2009 11:18 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Bij de goden! Waar moet ik me voor schamen? Wat doe ik mis? Ik vind het zo typisch, ik begin een inhoudelijke discussie, ik aarzel niet door te gaan bij wat weerstand, en ineens krijg ik allerwegen beledigingen naar me geslingerd.
Hè? Het is een 'publiek goed'?quote:Darwin's 'On the origins of species' is een publiek goed, dus het is arrogant om te zeggen dat alleen biologen of mensen met genoeg (?) kennis van de culturele achtergrond het boek op literaire waarde kunnen schatten.
Volgens mij is dat niet het criterium waarop je een wetenschappelijk boek beoordeelt.quote:Ik ben bioloog (sort of), dus volgens jou mag ik wel oordelen, en ik ben het met een hoop anderen eens dat het een verschrikkelijk langdradig geschreven boek is.
Ja. Iedereen heeft wel eens van het boek gehoord, bijna iedereen weet waar het over gaat, en het is dus logisch dat ook niet-wetenschappers het boek willen lezen en er een oordeel over kunnen vellen.quote:
En dat is dan het verschil tussen jou en mij, en de reden dat men jou in dit topic zo irritant vindt. Natuurlijk kun je een discussie gaan voeren over de wetenschappelijke relevantie van het boek, maar aangezien dat boek ruim 130 jaar oud is, is dat een beetje een zinloze discussie. Natuurlijk is het al lang niet relevant meer. Maar het is een boek dat iedereen kent, en dat aan de basis stond van een wetenschappelijke en culturele verandering. Dát is de reden dat de meeste mensen het boek lezen, niet om te leren over evolutie, want daar zijn andere boeken veel geschikter voor (Gould's boeken, of 'Evolutie voor Dummies'). Je gaat immer ook niet de eerste editie van Gray's Anatomy lezen om de menselijke anatomie te leren.quote:Volgens mij is dat niet het criterium waarop je een wetenschappelijk boek beoordeelt.
Jij hebt literatuur gevolgd op het VWO?quote:Op donderdag 2 juli 2009 00:30 schreef Ada. het volgende:
In willekeurige volgorde:
Omtrent Deedee - Hugo Claus
De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch
Joe Speedboot - Tommy Wieringa
Hoogseizoen - Simon Vinkenoog
Sara Burgerhart - Betje Wolff & Aagje Deken
![]()
Waarom precies? Ik vind het een van de meest prachtige boeken uit de Nederlandse literatuur.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:29 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik moest op de middelbare school het boek Ik, Jan Cremer lezen. Met afstand het slechtste boek dat ik ooit heb gelezen. Normaal gesproken had ik het na 3 bladzijden weggelegd, maar ik kwam er niet onderuit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |