abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70311231
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 22:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Makkelijk lullen als het niet jouw baan is die op het spel staat. Bovendien komt verkleining van redacties de krant absoluut niet ten goede.
We verwachtten allemaal dat er nieuwe media kwam door nieuwe technieken. Daarom kunnen mensen nu snel even in de trein of bus op hun mobiel of pda het nieuws checken.
Dat houdt echter ook in dat er media afgestoten zal worden, dat is nou eenmaal een natuurlijk proces. Dat kranten zich daartegen verzetten is begrijpelijk maar beter zouden ze proberen om de aansluiting te houden en te innoveren. En als dat niet lukt jammer dan. Dan is het een natuurlijk einde van een medium.
pi_70311319
Natuurlijk is zo'n heffing niets, maar laten we wel wezen: ook nieuws op internet wordt voor 95% bepaald door kranten- of tijdschriftensites. Enkele uitzonderingen zoals Nu.nl daargelaten. Maar daarop kan niet worden verdiend door de kranten.
  woensdag 24 juni 2009 @ 07:21:17 #153
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70312119
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 01:11 schreef jens007 het volgende:
Natuurlijk is zo'n heffing niets, maar laten we wel wezen: ook nieuws op internet wordt voor 95% bepaald door kranten- of tijdschriftensites. Enkele uitzonderingen zoals Nu.nl daargelaten. Maar daarop kan niet worden verdiend door de kranten.
Nieuws is niet de enige info op internet, dus daar kun je niet zomaar een heffing op toepassen.
  woensdag 24 juni 2009 @ 07:34:17 #154
3542 Gia
User under construction
pi_70312172
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:13 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Op het moment dat de kleding zaak waar ik het voorraadbeheer voor doe failliet zou gaan door jarenlang soepjurken te verkopen, kan mijn baas ook niet aan kloppen bij de overheid met het argument dat traditionele kleding zou moeten bestaan en er voor het wanbeleid van mijn baas een extra heffing betaald moet worden voor modieuze kleding.
Goed argument, inderdaad.

De meeste mensen willen geen krant meer, omdat ze hun nieuws net zo makkelijk op internet kunnen lezen.
Hetzelfde geldt voor de verkoop van encyclopedieën. Zit helemaal op zijn gat. Niemand wil meer zo'n rijtje boeken. Internet en een printertje is voldoende. Die lui worden toch ook niet gecompenseerd!!
Ander voorbeeldje: Parker games! Mensen doen tegenwoordig liever spellen via de pc of online, dan dat ze met hun vieren rond een tafel een bordspel doen. Parker games ook maar compenseren?
pi_70312640
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  woensdag 24 juni 2009 @ 08:33:38 #156
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70312751
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:27 schreef iehlaak het volgende:
[ afbeelding ]
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_70312839
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:27 schreef iehlaak het volgende:
[ afbeelding ]
*snik*
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 24 juni 2009 @ 08:45:24 #158
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_70312958
whehe
pi_70312960
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:13 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Op het moment dat de kleding zaak waar ik het voorraadbeheer voor doe failliet zou gaan door jarenlang soepjurken te verkopen, kan mijn baas ook niet aan kloppen bij de overheid met het argument dat traditionele kleding zou moeten bestaan en er voor het wanbeleid van mijn baas een extra heffing betaald moet worden voor modieuze kleding.
Een kledingzaak heeft geen controlerende rol in de samenleving. Dus wat jij zegt is gewoon flauwekul. Vooral voor lokale gemeenschappen is het desastreus dat kranten verdwijnen. De politiek moet immers kritisch worden gevolgd. En dan heb ik het nog niet over de verdere rol die een krant speelt in een stad of dorp.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 24 juni 2009 @ 08:56:11 #160
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_70313171
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een kledingzaak heeft geen controlerende rol in de samenleving. Dus wat jij zegt is gewoon flauwekul. Vooral voor lokale gemeenschappen is het desastreus dat kranten verdwijnen. De politiek moet immers kritisch worden gevolgd. En dan heb ik het nog niet over de verdere rol die een krant speelt in een stad of dorp.
Maar zo'n internet heffing komt niet ten goede aan het amersfoortse zeikerdje of de friese fierljepper, zo'n heffing steunt juist de landelijke dagbladen die die regional pers al heeft opgekocht, in de laatste jaren zoveel mogenlijk heeft uitgekleed en daar een groot aantal abbonnees mee zijn kwijt geraakt.
pi_70313263
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Maar zo'n internet heffing komt niet ten goede aan het amersfoortse zeikerdje of de friese fierljepper, zo'n heffing steunt juist de landelijke dagbladen die die regional pers al heeft opgekocht, in de laatste jaren zoveel mogenlijk heeft uitgekleed en daar een groot aantal abbonnees mee zijn kwijt geraakt.
Ik ben ook geen voorstander van de heffing. Ik moest idd diverse Fokkers gelijk geven die stelden dat je mensen niet moet laten betalen voor iets dat zij niet gebruiken.

Overigens profiteren regionale media wel degelijk van deze heffing. Met controleurs van de lokale democratie doel ik op kranten als de Gelderlander en de Leeuwarder Courant. En die zijn geen eigendom van landelijke media, maar van grote buitenlandse bedrijven.
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:11:49 #162
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70313471
Als kranten verdwijnen in hun huidige bestaansvorm betekent dat niet dat journalistiek verdwijnt.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:28:54 #163
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_70313868
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_70314005
quote:

[..]

Wie heeft het over verdwijnen trouwens? De kant moet gewoon in een mindere oplage gedrukt worden.
Er zijn nog zat mensen die wel een krant willen.
pi_70314012
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:11 schreef MikeyMo het volgende:
Als kranten verdwijnen in hun huidige bestaansvorm betekent dat niet dat journalistiek verdwijnt.
Ik vrees van wel. Internetjournalistiek levert namelijk geen ene reet op. Als een regionaal dagblad over de kop gaat, hoe wordt dan verslag gedaan van het nieuws uit de regio?
pi_70314045
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:35 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wie heeft het over verdwijnen trouwens? De kant moet gewoon in een mindere oplage gedrukt worden.
Er zijn nog zat mensen die wel een krant willen.
Het probleem zit em absoluut niet in de gedrukte oplage. Daar red je geen kranten mee.
pi_70314179
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vrees van wel. Internetjournalistiek levert namelijk geen ene reet op. Als een regionaal dagblad over de kop gaat, hoe wordt dan verslag gedaan van het nieuws uit de regio?
Natuurlijk levert het wel wat op, hoe willen ze anders een website als nu.nl überhaupt in de lucht houden? Daar moet toch geld verdient worden? Die gasten zitten niet de hele dag op de redactie voor niets hoor.
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het probleem zit em absoluut niet in de gedrukte oplage. Daar red je geen kranten mee.
Je doet net alsof de wereld stopt als de krant stopt.
Ze hadden gewoon tijdig moeten bedenken dat de digitale revolutie ook dit soort gevolgen met zich meetrekt.
Je moet je dan aanpassen aan de markt, in plaats van roepen dat het kut is en geld eisen omdat je te lui bent te kijken naar andere distributiemogelijkheden.
Alle bedrijven die hieraan ten onder gaan, hebben dus sowieso geen bestaansrecht.
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:50:46 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70314406
Maar zijn punt is natuurlijk wel enigszins valide. Er bestaat een hiërarchie van nieuwsverzamelaars. Van regionaal niveau sijpelt het door naar nationaal niveau, het komt bij de persbureaus. Kranten nemen (tegen betaling) nieuws en stukjes van elkaar over. Internationaal heb je ook grote persbureaus.

Echter, op de nieuwsfeiten zelf ligt geen auteursrecht. Vroeger was dat niet zo'n probleem, want je kon moeilijk wachten totdat de krant bij je in de bus lag, alles driftig in andere woorden opschrijven en dan weer uitgeven, dan had je oud nieuws. Op internet kan het echter wel, en dat is ook de manier hoe Fok! bestaat. Ze herschrijven nieuws. Dat betekent dat je natuurlijk altijd achter de feiten aanloopt, maar een paar minuten of een uur is natuurlijk minder erg.

Als iedereen bedenkt: "Dat is veel slimmer, want dan hebben we geen verslaggevers nodig," dan stopt een belangrijk deel van de nieuwsvergaring. Anderzijds zie je ook steeds meer burgerjournalistiek natuurlijk (foto's, twitter), die ook worden opgenomen in de nieuwsberichten van media, maar zo'n burger gaat naar bed als-ie geen zin meer heeft en heeft natuurlijk niet de plicht een stukje af te schrijven.

Wat dat betreft is er dus een duidelijke groep die met veel minder moeite kan profiteren wat een grote groep betaalde verslaggevers doet. Daar heb ik ook niet direct een oplossing voor, maar dat probleem is denk ik wel reëel en ik denk dat het gevaar dat er steeds meer verslaggevers afgestoten worden, waardoor de nieuwsvergaring verschraalt ook reëel is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:05:19 #169
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70314803
http://www.hyped.nl/detai(...)ng_belachelijk/#When:07:06:00Z
quote:
Kees Zegers noemt krantenheffing waanzin
Kees Zegers, een van de meest succesvolle internetondernemers van Nederland, vindt de voorstellen van Brinkman over de internetheffing voor kranten ronduit waanzin. Dat blijkt uit een open brief die Zegers heeft opgesteld voor Ronald Plasterk. Volgens Zegers veranderen mensen de wijze waarop zij nieuws consumeren. Het zou belachelijk zijn om die verandering tegen proberen te werken - zelfs te straffen - door ze nu te laten betalen voor een industrie die ineffcient is en niet meer brengt wat mensen willen.

Op de redactie van hyped.nl verbazen we ons ook over het voorstel van Brinkman. Want hoe moet het verder met pure online spelers die ook content produceren. Bijvoorbeeld een weblog als hyped.nl. Krijgt deze site straks ook subsidie voor het creeren van content? Nee. Niet in het voorstel van Brinkman. Het geld gaat allemaal naar offline kranten.

Hieronder de volledige brief van Kees Zegers.

Geachte heer Plasterk,
Enige tijd geleden ben ik - als ter-zake-kundige – door de commissie Brinkman gehoord inzake de “toekomst van de dagbladsector”. Met ontsteltenis heb ik echter kennisgenomen van het kernadvies dat naar voren komt in het rapport dat deze commissie u heeft aangeboden.

In dit rapport wordt gesteld dat de landelijke en met name regionale kranten het steeds zwaarder krijgen, met name door de opkomst van ‘gratis’ nieuws op internet. De oplossing zou o.a. zijn om elke Nederlandse burger een paar euro ‘internetbelasting’ te laten betalen. Dit geld zou vervolgens ten goede moeten komen aan de Nederlandse Journalistiek, zodat zij zal kunnen overleven.
Ik vind dit advies van de commissie Brinkman volslagen krankzinnig.

De afgelopen vijftien jaar is er sprake van een veranderende mediaconsumptie bij de consument. De oplages van de gedrukte (betaalde) krant blijven steeds verder dalen. Dit is genoegzaam bekend. Al jaren. Blijkbaar heeft de consument betere alternatieven. Blijkbaar heeft de consument steeds minder behoefte aan het nieuws van gisteren. Blijkbaar is de consument die dagelijkse stapel milieuvervuiling spuugzat.

De kranten reageren echter defensief op deze veranderingen. In plaats van het internet te omarmen en nieuwe mogelijkheden te verkennen houden zij zich bezig met interne machtspelletjes, gesprekken met overnamekandidaten en zeurpieterij over het gebrek aan geld om te innoveren. Ondertussen werden zij zowel over links als over rechts ingehaald door zolderkamerbedrijfjes als o.a. Nu.nl, Geenstijl, Nieuws.nl etc. Deze nieuwkomers zijn niet alleen in staat gebleken jaarlijks tientallen miljoenen te verdienen aan nieuws op internet, maar zijn inmiddels ook volledig geaccepteerd als volwaardige nieuwspartijen.

Zonder het belang van de pluriformiteit van de Nederlandse Pers tekort te willen doen, wil ik u erop wijzen dat het ridicuul is om burgers te belasten met het mismanagement bij bedrijven.

Want waar houdt het op? Door emailverkeer zullen de postbodes binnenkort op straat komen te staan. Gaan die straks ook subsidie krijgen? Door online winkelen heeft de middenstand het zo slecht. Gaan die straks ook subsidie krijgen? , n? Integendeel, hierdoor zal de lamlendigheid bij dit soort bedrijven verder toenemen.
De wereld draait door. Wie haar probeert tegen te houden gaat ten onder. Dus laten we meebewegen en die initiatieven steunen die gericht zijn op de toekomst.

Hoogachtend,
Kees Zegers
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:13:16 #170
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70314985
quote:
De politiek moet immers kritisch worden gevolgd.
Dat doen we al hier op FOK!

Kranten: sterf!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:16:46 #171
pi_70315073
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik kijk wel eens tv.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_70315224
De krant is dood. De vergelijking van Fokke en Sukke kan niet treffender.
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:25:06 #173
pi_70315276
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:50 schreef Iblis het volgende:

Wat dat betreft is er dus een duidelijke groep die met veel minder moeite kan profiteren wat een grote groep betaalde verslaggevers doet. Daar heb ik ook niet direct een oplossing voor, maar dat probleem is denk ik wel reëel en ik denk dat het gevaar dat er steeds meer verslaggevers afgestoten worden, waardoor de nieuwsvergaring verschraalt ook reëel is.
Het probleem lost zich vanzelf op. Het is net als met muziek: geluid is geen product dat je kan verhandelen, net als nieuws. Het product was de gegevensdrager (LP, CD, krant). Die valt weg. Mensen zullen met een ander product geld moeten verdienen.

De journalistiek/democratie is een ander probleem dat je onafhankelijk van de handel in gegevensdragers moet oplossen. Alsof journalistieke onafhankelijkheid niet bedreigt word door 1 Russische miljardair die alle Europese kranten opkoopt.
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:27:59 #174
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_70315365
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat denk ik ja. Een internetsite verdient relatief weinig centen. Het geld dat kranten bijvoorbeeld verdienen met hun website is te verwaarlozen. Als kranten het ANP en de GPD vaarwel zeggen, hebben de persbureau's twee opties. Of ze ontslaan een deel van hun personeel (maar dat komt het nieuws ook niet ten goede, aangezien die club al heel klein is), of ze verhogen de abonnee-prijs. Hierdoor zullen meer abonnee's moeten afhaken, waardoor de prijs wederom omhoog moet. En als jij denkt dat een site als FOK! een vetpot is, dan heb je het mis. Ze werken niet voor niets louter met vrijwilligers.
Als het ANP en consorten het hoofd niet boven water kunnen houden dan lijkt het me dat ze zoeken naar een manier om dat wel te doen. Dat moeten ze dus zelf doen en niet van de overheid gaan verlangen dat mensen een heffing moeten gaan betalen omdat ze een internet connectie hebben.

Beetje rare gang van zaken. Ik moet nu somehow denken aan een internetpostzegel...

Ps. Ik weet hoe Fok werkt, vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was zat ik in de crew (2x zelfs).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:43:21 #175
3542 Gia
User under construction
pi_70315845
Er zijn toch ook mensen die wel een krant hebben en daar abonnement voor betalen en die geen internet hebben. Ze zijn zeldzaam, maar ik ken er toch wel enkelen.

En die zouden dan ook extra moeten gaan betalen! Want elke burger moet dan enkele euro's per jaar betalen. Slaat toch nergens op.

Ik heb nog nooit een abonnement op de krant gehad, en dan zou ik daar nu wel voor moeten gaan betalen?

Met de vooruitgang veranderen nu eenmaal een aantal zaken. Sommige dingen verdwijnen, omdat nieuwe uitvindingen verschijnen. Die daardoor getroffen worden kunnen zich om laten scholen.
Is ook niet slim om een vak te kiezen waar geen toekomst in zit. Dat is iets dat je 10 jaar geleden al aan kon zien komen. Daarbij is de journalistiek een tamelijk breed vakgebied. Het gaat niet alleen om nieuws. Je kunt ook schrijven voor allerlei bladen, zoals Revu, Margriet enz... Dat is niet iets wat mensen online gaan zitten lezen. Daar wil men toch liever een papieren exemplaar van ontvangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')