willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:09 |
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje). Ik trek dan gewoon te langzaam op. Nu heb ik het idee dat ik pas later moet schakelen, in het boekje van de auto staat namelijk ook dat ik in de 1 tot ongeveer 40 km per uur moet rijden en dan pas moet schakelen, als ik het echter bij 2000 toeren doe rijd ik nog maar net 20. Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren. Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek? | |
Vector_SLD | zondag 21 juni 2009 @ 14:10 |
quote:Dan waren die eerdere auto's diesels | |
Vector_SLD | zondag 21 juni 2009 @ 14:11 |
Ik denk trouwens dat je bij 40 in zn 1 best wel wat toeren maakt ![]() | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:12 |
quote:ja , sorry vergeten te melden. Ik rijd nu voor het eerst in een benzine motor. Zijn daar andere regels voor wanneer je het beste kan schakelen (bij welk toerental)? Volgens mij is het niet goed heel veel toeren te maken omdat ik een klein motortje heb. Maar je wilt ook niet wegrijden met een tempo wat je op een fiets sneller kan ![]() | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:12 |
quote:Ja, dat klopt ![]() | |
Gkhn | zondag 21 juni 2009 @ 14:12 |
Kan je dat niet gewoon aan t geluid horen? ![]() | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:13 |
quote:mwa, is niet mijn sterkste punt ![]() | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:13 |
quote:Dat dus ![]() ![]() | |
Vector_SLD | zondag 21 juni 2009 @ 14:14 |
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht? | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:16 |
quote:hoog instapmodel en handige gezinsauto, dat zijn de 2 redenen. En hij was niet zo duur wat wel handig is met een nieuw gezinslid op komst. Soms kan je niet alles hebben, maar ik vind het ook niet een heel lelijk auto'tje, er zijn ergere te bedenken ![]() Maar 3000 dus, dat vermoeden had ik al en dat rijd ook een stuk fijner, ik zat alleen wat te twijfelen omdat ik bij de rijlessen altijd op mijn kop kreeg als ik pas bij 3000 ging schakelen omdat ik dan volgens mijn instructeur op het gedeelte milieu zou zakken. | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 14:19 |
Niks mis met een 1.3, schakel zelf altijd bij 4500 toeren, 7000 toeren bij sportief. | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:22 |
quote:gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit? | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:23 |
quote:Gefeliciteerd, je hebt nu officieel niks meer te maken met je instructeur ![]() ![]() | |
RemcoDelft | zondag 21 juni 2009 @ 14:23 |
quote:Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden? | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 14:25 |
quote:Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet. | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:27 |
quote:RX-7 of RX-8? ![]() | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 14:29 |
7 ![]() | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:30 |
quote:Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houden ![]() Als ik rond de 3000 toeren zou schakelen trek ik normaal op,l anders veroorzaak ik overlast. | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:30 |
quote: ![]() | |
Lightning_NL | zondag 21 juni 2009 @ 14:30 |
Ik wist al dat heel veel mensen niet kunnen autorijden, maar hoe simpel TS doet slaat eigenlijk toch wel weer alles. | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:31 |
quote:Maar even voor de duidelijkheid, als je door hebt dat je langzaam optrekt dan is het toch geen raar idee om je gas verder in te duwen ![]() ![]() ![]() | |
Dartanion | zondag 21 juni 2009 @ 14:33 |
Waarom ga je niet wat experimenteren? Wat jij lekker vindt rijden? Het beste kun je schakelen rond de 3000 of 3500 als je kijkt naar verbruik en vermogen etc. En trek dat ding een keer helemaal door naar de 6000 toeren! Vooral als je de snelweg op gaat zul je dat denk ik wel moeten als je op normale snelheid wil invoegen? | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 14:35 |
quote:Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijk ![]() | |
Lightning_NL | zondag 21 juni 2009 @ 14:36 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hoewel je waarschijnlijk, hoe triest ook, wat betreft lui als TS gelijk hebt. | |
Dartanion | zondag 21 juni 2009 @ 14:36 |
Even mijn persoonlijke mening luchten: Ik vind dat ze TS zijn rijbewijs af mogen pakken en nog wat lesjes mogen geven over auto rijden, hoe je dat op gevoel doet en vooral hoe je zelfstandig beslissingen maakt ![]() ![]() @rosbief: een FD? | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:37 |
quote:Dat dus ![]() ![]() | |
Heidens_Figuur | zondag 21 juni 2009 @ 14:40 |
quote:In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling... | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:42 |
quote:0 - 40 : 1 40 - 42 : 2 42 - 44 : 3 44 - 46 : 4 46 - 120+ : 5 ![]() | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:43 |
quote:Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen. Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde? quote:In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo. Kwam trouwens net met google wel een site tegen waarop ze je aanraden met 40 al in de 5 te rijden, maar dan duurt het volgens mij een half uur voordat ik 100 rijd met dat koekblikje van mij. | |
linqx | zondag 21 juni 2009 @ 14:44 |
schakelen doe je op gevoel en op geluid van de motor. je gaat toch niet telkens naar je toerenteller kijken wanneer je moet schakelen ![]() | |
Lightning_NL | zondag 21 juni 2009 @ 14:45 |
quote:Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn. | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:47 |
quote:Als je 40 in z'n 5 gaat rijden ga je niet lang genieten van je auto ![]() | |
willempjewever | zondag 21 juni 2009 @ 14:47 |
quote:Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn. | |
Heidens_Figuur | zondag 21 juni 2009 @ 14:48 |
quote: ![]() | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 14:53 |
quote: ![]() | |
Lightning_NL | zondag 21 juni 2009 @ 14:57 |
quote:Ik voel me sowieso beter dan de meeste mensen, en als ze dan een topic zoals deze openen dan kun je er helemaal niet meer omheen. In het echt zou ik je gewoon uitlachen. | |
Dartanion | zondag 21 juni 2009 @ 14:59 |
quote:Ik voel mezelf een genie op de zondag middag ![]() ![]() Trouwens, als ik een PC voor iemand bouw dan geef ik ook advies over het onderhoud/virusscanner etc. Ik lever een compleet werkende PC die alleen nog aangesloten hoeft te worden ![]() | |
Robin__ | zondag 21 juni 2009 @ 15:12 |
Je moet schakelen wanneer dat nodig is.. je hebt geen rijles meer, geen reden om jezelf regeltjes op te leggen. Als je de auto wat beter leert kennen voel je vanzelf dat het niet lekker is om 4000 toeren te maken met constante snelheid.. als je dan toch een richtlijn wilt hebben voor bij het optrekken, ergens tussen de 3-4000, gewoon kijken wat jou het beste uitkomt in het verkeer (ivm invoegen of bochten) Indien nodig nog meer.. als je daardoor veiliger kunt invoegen ofzo. * die 2000-2500 toeren meuk komt vanuit de roep om zuinig rijden (het nieuwe rijden..) pas het toe waar het kan, het scheelt je geld. maar verbruik is altijd onder geschikt aan zo veilig mogelijk rijden (staren naar toerenteller, schakelen in bochten of andere rare acties horen daar dus niet bij) | |
Heidens_Figuur | zondag 21 juni 2009 @ 15:28 |
quote:Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor. | |
Rosbief | zondag 21 juni 2009 @ 15:31 |
quote:Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles. | |
Robin__ | zondag 21 juni 2009 @ 15:33 |
quote:Om m niet op ideeen te brengen.. je komt tussen een diesel en een kleine benzine auto andere toerentallen tegen bij dezelfde snelheid (met name hogere toerentallen dus, als je diesel gewend was, daar moet je dus niet van schrikken) | |
gateway | zondag 21 juni 2009 @ 15:33 |
schakelen gewoon op het moment dat jij denkt dat het nodig en hij lekker doortrekt ![]() mensen die schaklelen volgens het boekje ![]() | |
Robin__ | zondag 21 juni 2009 @ 15:37 |
quote: ![]() | |
Loohcs | zondag 21 juni 2009 @ 15:38 |
Heb je nog geluk dat je geen simpele auto zonder toerenteller hebt, anders had je helemaal niet kunnen gaan rijden. [ Bericht 1% gewijzigd door Loohcs op 21-06-2009 15:45:23 ] | |
gateway | zondag 21 juni 2009 @ 15:59 |
quote:inderdaad, dan weten ze helemaal niet meer hoe te rijden omdat ze geleerd hebben op toeren te schakelen ipv gevoel / gehoor | |
Jimbo | zondag 21 juni 2009 @ 16:02 |
quote: ![]() 1-20 1 20-40 2 40-60 3 60-80 4 80 in de 5 ![]() teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren ![]() | |
PierreTT | zondag 21 juni 2009 @ 16:03 |
quote:Ja ik ook, dat is toch de basis die je meekrijgt ![]() | |
RemcoDelft | zondag 21 juni 2009 @ 16:41 |
quote:Als je een snelweg op rijdt, schakel je natuurlijk pas later naar de 5e. En ook bij inhalen of heuvel op is terugschakelen met een klein motortje geen overbodige luxe. Wat dat betreft is een automaat erg leuk, die doen dingen die ik zelf nooit zou doen! M'n Toyota Corolla ooit, mocht tot 117 km/h in z'n tweede versnelling. Oftewel berg af, remmen op de motor, gooide ik hem gewoon in z'n twee bij 100+. En bij inhalen, 100 km/h, schakelde-ie ook terug als je het gas te diep intrapte ![]() | |
Robin__ | zondag 21 juni 2009 @ 16:46 |
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool | |
geelkuikentje | zondag 21 juni 2009 @ 16:51 |
Zelf schakel ik pas bij 100 van 4 naar 5. Rij in een 2.0 Hdi | |
Repeat | zondag 21 juni 2009 @ 16:57 |
Wat een autistisch topic zeg, zo aan regeltjes hangen ![]() | |
Rutger_83 | zondag 21 juni 2009 @ 17:11 |
Het nieuwe rijden is alleen van toepassing om je motorblok warm te krijgen. Ik schakel met m'n alfa-tje normaal gesproken pas als het begint te klinken alsof het blok explodeerd, zo hoor je te rijden. | |
Asgard | zondag 21 juni 2009 @ 17:15 |
quote:Idd. Tijdens het lessen word je ook (als het goed is) gewoon geleerd om tijdens invoegen (optrekken) gewoon in zn vier te blijven totdat je op de juiste baan zit en dan pas naar zn 5 te gaan. @TS Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar. | |
keesos | zondag 21 juni 2009 @ 21:36 |
quote:denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is. je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens ![]() | |
Robin__ | zondag 21 juni 2009 @ 21:47 |
quote:Zou kunnen.. het zou ook een soort van inrijden kunnen zijn, dat word volgens mij ook nog wel eens vermeld. | |
keesos | zondag 21 juni 2009 @ 21:59 |
maar zo rijd je een 1.3 met weinig vermogen dan niet in ![]() | |
KosterT | zondag 21 juni 2009 @ 23:19 |
1-2-5 naar 60 toch? | |
Turquaz52 | maandag 22 juni 2009 @ 00:14 |
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij ![]() Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5.. ![]() Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer.. ![]() ![]() ![]() (Ask Kevin20VT ![]() | |
Faxie | maandag 22 juni 2009 @ 01:43 |
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm is ![]() @rosbief: Wat voor ene? Lid van de club? ![]() Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf? | |
willempjewever | maandag 22 juni 2009 @ 10:17 |
quote:Dat is inderdaad zo. Vanochtend ging het heerlijk, bij de 1 en 2 schakel ik bij 3500, van 3 naar 4 moet ik bij 3000 doen omdat de motor anders meer geluid gaat maken en van 4 naar 5 bij 3500 weer. En dan rijd ik lekker vlot weg met het overige verkeer in de stad. | |
Turquaz52 | maandag 22 juni 2009 @ 10:32 |
quote:Jou 1.3tje heeft nog n iet eens 1 cilinder behalve die van je remmen ![]() | |
gateway | maandag 22 juni 2009 @ 17:58 |
quote:hoezo? kan prima hoor | |
Matel | maandag 22 juni 2009 @ 18:09 |
Ik doe meestal het volgende: 1: tot 20 KM/h 2: 15-30/40 KM/h 3: 40-50/60 KM/h 4: 60-75 KM/h 5: 75+ Dat gaat goed met een 2.0 benzine ![]() Heb ook wel een paar keer in een 1.2 gereden. Dan schakel ik standaard pas bij 3000 toeren eigenlijk.. Dat komt omdat de versnellingen korter zijn. | |
lyolyrc | maandag 22 juni 2009 @ 21:07 |
Op de website van Autoweek staat dat de 1.3 motor van Suzuki zijn maximale trekkracht levert bij 3500 tpm (ik heb bij Ignis gekeken, de info van Wagon R+ is niet beschikbaar ![]() Verder gefeliciteerd met je rijbewijs en veel plezierige en veilige kilometers gewenst! ![]() | |
its_me_ | maandag 22 juni 2009 @ 21:36 |
Dit vind ik het fijnst. 1-2 45 km/h 2-3 85 km/h 3-4 110 km/h 4-5 120 km/h 2.0 benzine | |
gateway | maandag 22 juni 2009 @ 22:19 |
ik schakel van: 1 naar 2 bij 15 a 20, 2 naar 3 bij 35 a 40, 3 naar 4 bij 55 a 60, dan naar de 5 bij 70 a 75 Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110 ![]() ![]() 1.9 diesel | |
willempjewever | woensdag 24 juni 2009 @ 21:51 |
quote:In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas ![]() | |
gateway | woensdag 24 juni 2009 @ 22:40 |
quote:ik heb geen idee, maar de mijne houdt het bij 80 in de 2 wel voor gezien, dan schiet het niks meer op.... Toeren? geen idee, heb geen toerenteller ![]() | |
lyolyrc | woensdag 24 juni 2009 @ 23:15 |
quote:Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid. | |
willempjewever | donderdag 25 juni 2009 @ 09:23 |
quote:Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt ![]() | |
lyolyrc | donderdag 25 juni 2009 @ 10:23 |
quote:TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken. ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 25 juni 2009 @ 10:26 |
quote:Haalt ie ook niet ![]() | |
mvt | donderdag 25 juni 2009 @ 10:44 |
Zoals gezegt moet je je niet blindstaren op vaste toerentallen en wanneer je moet opschakelen. Elke auto is anders. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je gewoon niet te laag in de toeren komt te zitten in de volgende versnelling. Ik rij zelf ook een 2l diesel en weet dat ik gewoon rond de 1500 toeren kan doorkachelen. Als ik echter wil optrekken moet ik boven de 2000 toeren zitten om goed het vermogen bij de hand te hebben. Als ik dus opschakel met de bedoeling op die snelheid te blijven schakel ik bij 2000 toeren nog op, als ik wil optrekken pas rond de 2500-3000 toeren. Tenzij ik wil scheuren, trek ik door tot 4000 toeren. Als je trouwens de gegevens van je auto er bij pakt zie je dat je maximaal vermogen vrij komt bij 5500 toeren en koppel bij 4250 toeren. En dat zijn bij dat soort moteren vaak pieken. Een diesel zal bij 2000 toeren al vaak dicht tegen zijn maximum koppel zitten en dat is veeeeeeeel meer dan bij jouw motor. | |
mvt | donderdag 25 juni 2009 @ 10:46 |
quote:hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen. Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen | |
Turquaz52 | donderdag 25 juni 2009 @ 11:08 |
quote:Nou dat is lekker, trekt dat ding op voor geen meter ![]() | |
Repeat | donderdag 25 juni 2009 @ 15:51 |
quote:Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard. | |
ibaneX | donderdag 25 juni 2009 @ 15:54 |
0-30 in 1 30-60 in 2 60- 90 in 3 90 - 120 in 4 120 - 150 in 5 Op lange stukken 80 of 90 rijd ik ook in de 5 | |
ibaneX | donderdag 25 juni 2009 @ 15:56 |
quote:Wat weet jij er nou van, zak. | |
willempjewever | donderdag 25 juni 2009 @ 16:30 |
quote:Nee, bij verkeershandhavingsteams (KLPD) rijden veel onopvallende getunde aangepaste auto's die ingezet worden bij achtervolgingen. Ook aangepaste getunde politieauto's hebben ze daar, maar dat zijn echt niet alleen Volvo's. Dat van die versnellingsbak kan kloppen, maar er is zoveel aangepast dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen. Normale politieauto's zijn niet aangepast. | |
invine | donderdag 25 juni 2009 @ 18:29 |
Haal ts van de weg aub.. een suziki wagon R met een 1.3 blokje en dan nog zo'n bestuurder die niet weet wat het verschil is tussen een benzine en diesel ![]() | |
Ridocar | donderdag 25 juni 2009 @ 19:33 |
![]() Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R. Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet. | |
Ridocar | donderdag 25 juni 2009 @ 19:41 |
quote:Aanpassingen aan de bak is volgens mij alleen voor die BMW motorfietsen (een hele korte 1 om stapvoets te kunnen rijden, en de tweede versnelling is een flink stuk langer om beter door te kunnen trekken), Ik denk niet dat die volvo's andere bakverhoudingen hebben. | |
Ridocar | donderdag 25 juni 2009 @ 19:49 |
Truwens, de 1 is onder normale omstandigheden alleen om weg te komen, zodra je rolt kun je al door naar 2. @Turquaz: ik rij zat auto's met een rotte 2, leer doubleclutchen, Heb ik in de vrachtauto ook, daar is de 5e versnelling (vergelijkbaar met 2 in een luxewagen) niet helemaal best meer, dus moet ik altijd terugschakelen en op toeren houden als ik een rotonde moet oprijden of af moet slaan (9 van de 10 keer in 5L) | |
lyolyrc | donderdag 25 juni 2009 @ 21:15 |
quote:Die koppelkromme! ![]() ![]() | |
willempjewever | vrijdag 26 juni 2009 @ 09:08 |
quote:Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit? Na wat dagen rijden ben ik er nu achter dat ik het beste op 3200 toeren kan schakelen, dat is het rustigste voor iedereen in de auto (ik rijd met kids erin). Dan schakelt hij erg soepel en rijd ik in een vloeiende lijn door. Fijn om te weten dat ik tot 5000 door kan gaan als het nodig is. [ Bericht 15% gewijzigd door willempjewever op 26-06-2009 09:35:11 ] | |
lyolyrc | vrijdag 26 juni 2009 @ 09:52 |
quote:De rode lijn geeft het vermogen weer in kiloWatt (kW). Op de horizontale as kun je een toerental kiezen en het daarbij behorende vermogen volgt uit de linker verticale as. De groene lijn geeft het koppel ofwel moment weer, uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). In gewone mensentaal: de trekkracht. Hoe meer trekkracht, des te gemakkelijker sleept de motor de auto van zijn plaats. Je kunt dit aflezen door weer op de horizontale as een toerental te kiezen en het bijbehorende koppel aflezen op de rechter verticale as. Waar de krommes maximaal zijn, wordt het maximaal vermogen dan wel koppel geleverd. | |
Metalfreak | vrijdag 26 juni 2009 @ 10:04 |
quote:Goh, nee echt? ![]() ![]() ![]() | |
willempjewever | vrijdag 26 juni 2009 @ 11:02 |
quote:Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval? quote:Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken. [ Bericht 22% gewijzigd door willempjewever op 26-06-2009 11:09:58 ] | |
lyolyrc | vrijdag 26 juni 2009 @ 11:10 |
quote:Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets. | |
willempjewever | vrijdag 26 juni 2009 @ 11:21 |
quote:dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk. | |
Turquaz52 | vrijdag 26 juni 2009 @ 13:11 |
quote:Meer dan jou iig ibne.. En ik heb nu een Corsa er bij en deze heeft nog wel een goede versnellingsbak ![]() | |
Metalfreak | vrijdag 26 juni 2009 @ 13:56 |
quote:Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend was ![]() | |
keesos | vrijdag 26 juni 2009 @ 14:47 |
altijd zo mooi als die gehaastige personen pal achter me rijden, en ik expres ff 10km langzamer ga dan toegestaan ![]() | |
Dartanion | vrijdag 26 juni 2009 @ 14:59 |
quote:IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent? Auto rijden niet Auto techniek niet Grafiekjes niet Computer kennis komt ook niet denederend over Logisch redeneren vormt ook al een redelijk probleem.... | |
aaipod | vrijdag 26 juni 2009 @ 17:56 |
quote:Haha nou dat leer je nu zo niet meer. 30 in de 3 50 in de 4 60 in de 5 1 en 2 nooit echt 'regels' over gehoord. | |
Ridocar | vrijdag 26 juni 2009 @ 17:59 |
quote:Goed, het nieuwe rijden vind ik ook een beetje overdreven, maar om nou alleen het toerengebied 3000 tot redline te gebruiken... quote:Nog zo'n 'welkom op FOK!'-diss. Is het dan de bedoeling dat men zich hier juist niet thuis voelt? | |
aaipod | vrijdag 26 juni 2009 @ 18:09 |
Overigens was mijn eerste auto een Ford Fiësta zonder toerenteller en tijdens lessen keek ik eigenlijk ook nooit op dat ding. | |
invine | vrijdag 26 juni 2009 @ 23:45 |
quote:De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaan ![]() | |
Rene | zaterdag 27 juni 2009 @ 01:05 |
quote:Men... srsly dude ![]() | |
lyolyrc | zaterdag 27 juni 2009 @ 13:37 |
quote:TS moet dat gewoon nog leren, dat is vrij normaal als je net je rijbewijs hebt. Gevoel ontstaat ook door dingen heel vaak te repeteren. In ieder geval heeft hij al ondervonden dat de bedrijfswagen niet uit elkaar valt, als hij hem ver doortrekt in de tweede versnelling. Dus dat zal ook wel komen met zijn eigen auto. | |
Matel | zaterdag 27 juni 2009 @ 16:00 |
Ik had in mijn eerste auto ook geen toerenteller. Deed het puur op gevoel/gehoor. Dat was dubbel wennen want ik kwam van een diesel lesauto ![]() | |
aaipod | zaterdag 27 juni 2009 @ 17:45 |
quote:Natuurlijk is die instructeur ook niet (helemaal) achterlijk en zegt er niets van als je de snelweg op moet en je trekt hem verder door, maar dit is wel wat je in eerste instantie leert. | |
Rene | zaterdag 27 juni 2009 @ 18:00 |
quote:De mijne ginnegapte wat, 'je moet wel een beetje sportief kunnen optrekken, ik moet het je anders leren, maar zoek gewoon de middenweg en rijd op de manier die je zelf fijn vindt. Schakelen met 2000 toeren is het zuinigste maar niet het meest ideale in alle situaties.' ![]() | |
willempjewever | maandag 29 juni 2009 @ 10:26 |
quote:Ach, ik kom hier al jaren en als mensen met gemiddeld 46 posts per dag zoals de user die waar je op reageert, dan denk ik: hij/zij moet eens wat minder achter de pc zitten en wat meer buiten komen. Kortom, ik trek me er niks van aan. Verder gaat het rijden nu prima, na 2 weekjes in mijn "nieuwe" auto gaat het nu heel lekker. | |
fokkieslim | donderdag 2 juli 2009 @ 16:37 |
quote:Wat leg de link tussen homo ![]() ![]() |