FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat tragere 1.3 motor: bij welk toerental schakelen?
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:09
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).

Ik trek dan gewoon te langzaam op. Nu heb ik het idee dat ik pas later moet schakelen, in het boekje van de auto staat namelijk ook dat ik in de 1 tot ongeveer 40 km per uur moet rijden en dan pas moet schakelen, als ik het echter bij 2000 toeren doe rijd ik nog maar net 20.

Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.

Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
Vector_SLDzondag 21 juni 2009 @ 14:10
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:


Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.
Dan waren die eerdere auto's diesels
Vector_SLDzondag 21 juni 2009 @ 14:11
Ik denk trouwens dat je bij 40 in zn 1 best wel wat toeren maakt
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:12
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:10 schreef Vector_SLD het volgende:
Dan waren die eerdere auto's diesels
ja , sorry vergeten te melden. Ik rijd nu voor het eerst in een benzine motor. Zijn daar andere regels voor wanneer je het beste kan schakelen (bij welk toerental)?

Volgens mij is het niet goed heel veel toeren te maken omdat ik een klein motortje heb. Maar je wilt ook niet wegrijden met een tempo wat je op een fiets sneller kan
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:12
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:

Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
Ja, dat klopt
Gkhnzondag 21 juni 2009 @ 14:12
Kan je dat niet gewoon aan t geluid horen?
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:13
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:12 schreef Gkhn het volgende:
Kan je dat niet gewoon aan t geluid horen?
mwa, is niet mijn sterkste punt , heb het rijbewijs ook nog maar net 2 weken, dus moet nog wat ervaring opdoen en dan weet ik liever bij welk toerental ik het beste kan schakelen en dan doe ik het vast over een paar weken op het gehoor.
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:13
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:12 schreef Gkhn het volgende:
Kan je dat niet gewoon aan t geluid horen?
Dat dus En over het algemeen zal dat bij de benzine vanaf 3000 zijn ongeveer
Vector_SLDzondag 21 juni 2009 @ 14:14
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht?
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:16
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:14 schreef Vector_SLD het volgende:
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht?
hoog instapmodel en handige gezinsauto, dat zijn de 2 redenen. En hij was niet zo duur wat wel handig is met een nieuw gezinslid op komst. Soms kan je niet alles hebben, maar ik vind het ook niet een heel lelijk auto'tje, er zijn ergere te bedenken En voor dienstreizen voor het werk heb ik keuze uit lekker sportieve modellen, deze is echt voor een dagje naar familie en dat soort zaken.

Maar 3000 dus, dat vermoeden had ik al en dat rijd ook een stuk fijner, ik zat alleen wat te twijfelen omdat ik bij de rijlessen altijd op mijn kop kreeg als ik pas bij 3000 ging schakelen omdat ik dan volgens mijn instructeur op het gedeelte milieu zou zakken.
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 14:19
Niks mis met een 1.3, schakel zelf altijd bij 4500 toeren, 7000 toeren bij sportief.
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:22
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:19 schreef Rosbief het volgende:
Niks mis met een 1.3, schakel zelf altijd bij 4500 toeren, 7000 toeren bij sportief.
gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:23
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:16 schreef willempjewever het volgende:

Maar 3000 dus, dat vermoeden had ik al en dat rijd ook een stuk fijner, ik zat alleen wat te twijfelen omdat ik bij de rijlessen altijd op mijn kop kreeg als ik pas bij 3000 ging schakelen omdat ik dan volgens mijn instructeur op het gedeelte milieu zou zakken.
Gefeliciteerd, je hebt nu officieel niks meer te maken met je instructeur Dus kan je ook moeilijk meer zakken op het gedeelte milieu
RemcoDelftzondag 21 juni 2009 @ 14:23
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:13 schreef willempjewever het volgende:

[..]

mwa, is niet mijn sterkste punt , heb het rijbewijs ook nog maar net 2 weken, dus moet nog wat ervaring opdoen en dan weet ik liever bij welk toerental ik het beste kan schakelen en dan doe ik het vast over een paar weken op het gehoor.
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 14:25
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:22 schreef willempjewever het volgende:

[..]

gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?
Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:27
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:25 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.
RX-7 of RX-8?
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 14:29
7
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:30
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?
Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houden

Als ik rond de 3000 toeren zou schakelen trek ik normaal op,l anders veroorzaak ik overlast.
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:30
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:29 schreef Rosbief het volgende:
7
Lightning_NLzondag 21 juni 2009 @ 14:30
Ik wist al dat heel veel mensen niet kunnen autorijden, maar hoe simpel TS doet slaat eigenlijk toch wel weer alles.
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:31
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:30 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houden

Als ik rond de 3000 toeren zou schakelen trek ik normaal op,l anders veroorzaak ik overlast.
Maar even voor de duidelijkheid, als je door hebt dat je langzaam optrekt dan is het toch geen raar idee om je gas verder in te duwen En als je dan merkt dat je niet vooruit komt, dan is het toch ook geen raar idee om te denken dat je in de verkeerde versnelling zit Waren deze dingen niet al bij je opgekomen?
Dartanionzondag 21 juni 2009 @ 14:33
Waarom ga je niet wat experimenteren? Wat jij lekker vindt rijden? Het beste kun je schakelen rond de 3000 of 3500 als je kijkt naar verbruik en vermogen etc. En trek dat ding een keer helemaal door naar de 6000 toeren! Vooral als je de snelweg op gaat zul je dat denk ik wel moeten als je op normale snelheid wil invoegen?
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 14:35
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:33 schreef Dartanion het volgende:
Waarom ga je niet wat experimenteren? Wat jij lekker vindt rijden?
Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijk
Lightning_NLzondag 21 juni 2009 @ 14:36
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:35 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijk


Hoewel je waarschijnlijk, hoe triest ook, wat betreft lui als TS gelijk hebt.
Dartanionzondag 21 juni 2009 @ 14:36
Even mijn persoonlijke mening luchten:

Ik vind dat ze TS zijn rijbewijs af mogen pakken en nog wat lesjes mogen geven over auto rijden, hoe je dat op gevoel doet en vooral hoe je zelfstandig beslissingen maakt Ik kan er niet bij dat iemand op een forum moet vragen wanneer hij moet schakelen omdat hij bij 2000 toeren met een benzine motor niet voldoende vermogen heeft. Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.

@rosbief: een FD?
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:37
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Even mijn persoonlijke mening luchten:

Ik vind dat ze TS zijn rijbewijs af mogen pakken en nog wat lesjes mogen geven over auto rijden, hoe je dat op gevoel doet en vooral hoe je zelfstandig beslissingen maakt Ik kan er niet bij dat iemand op een forum moet vragen wanneer hij moet schakelen omdat hij bij 2000 toeren met een benzine motor niet voldoende vermogen heeft. Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.

Dat dus Je hebt toch ook voertuigbeheersing gehad bij je rijbewijs
Heidens_Figuurzondag 21 juni 2009 @ 14:40
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).

Ik trek dan gewoon te langzaam op. Nu heb ik het idee dat ik pas later moet schakelen, in het boekje van de auto staat namelijk ook dat ik in de 1 tot ongeveer 40 km per uur moet rijden en dan pas moet schakelen, als ik het echter bij 2000 toeren doe rijd ik nog maar net 20.

Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.

Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:42
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:

[..]

In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
0 - 40 : 1
40 - 42 : 2
42 - 44 : 3
44 - 46 : 4
46 - 120+ : 5

willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:43
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.

Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:

[..]

In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.

Kwam trouwens net met google wel een site tegen waarop ze je aanraden met 40 al in de 5 te rijden, maar dan duurt het volgens mij een half uur voordat ik 100 rijd met dat koekblikje van mij.
linqxzondag 21 juni 2009 @ 14:44
schakelen doe je op gevoel en op geluid van de motor.

je gaat toch niet telkens naar je toerenteller kijken wanneer je moet schakelen
Lightning_NLzondag 21 juni 2009 @ 14:45
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.

Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
[..]

In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:47
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:

Kwam trouwens net met google wel een site tegen waarop ze je aanraden met 40 al in de 5 te rijden, maar dan duurt het volgens mij een half uur voordat ik 100 rijd met dat koekblikje van mij.
Als je 40 in z'n 5 gaat rijden ga je niet lang genieten van je auto
willempjeweverzondag 21 juni 2009 @ 14:47
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Heidens_Figuurzondag 21 juni 2009 @ 14:48
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:44 schreef linqx het volgende:
schakelen doe je op gevoel en op geluid van de motor.

je gaat toch niet telkens naar je toerenteller kijken wanneer je moet schakelen
Bij de C5 van pappie kijk ik altijd op de tachometer. Behalve als je zeg maar in druk stadsverkeer schakelt. Ben ik nu een josti?
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 14:53
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Lightning_NLzondag 21 juni 2009 @ 14:57
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Ik voel me sowieso beter dan de meeste mensen, en als ze dan een topic zoals deze openen dan kun je er helemaal niet meer omheen. In het echt zou ik je gewoon uitlachen.
Dartanionzondag 21 juni 2009 @ 14:59
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.

Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
Ik voel mezelf een genie op de zondag middag Ook mijn computer kan ik helemaal zelf in elkaar zetten, OS installeren EN onderhouden

Trouwens, als ik een PC voor iemand bouw dan geef ik ook advies over het onderhoud/virusscanner etc. Ik lever een compleet werkende PC die alleen nog aangesloten hoeft te worden
Robin__zondag 21 juni 2009 @ 15:12
Je moet schakelen wanneer dat nodig is.. je hebt geen rijles meer, geen reden om jezelf regeltjes op te leggen. Als je de auto wat beter leert kennen voel je vanzelf dat het niet lekker is om 4000 toeren te maken met constante snelheid.. als je dan toch een richtlijn wilt hebben voor bij het optrekken, ergens tussen de 3-4000, gewoon kijken wat jou het beste uitkomt in het verkeer (ivm invoegen of bochten)

Indien nodig nog meer.. als je daardoor veiliger kunt invoegen ofzo.

* die 2000-2500 toeren meuk komt vanuit de roep om zuinig rijden (het nieuwe rijden..) pas het toe waar het kan, het scheelt je geld. maar verbruik is altijd onder geschikt aan zo veilig mogelijk rijden (staren naar toerenteller, schakelen in bochten of andere rare acties horen daar dus niet bij)
Heidens_Figuurzondag 21 juni 2009 @ 15:28
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:12 schreef Robin__ het volgende:
Je moet schakelen wanneer dat nodig is.. je hebt geen rijles meer, geen reden om jezelf regeltjes op te leggen. Als je de auto wat beter leert kennen voel je vanzelf dat het niet lekker is om 4000 toeren te maken met constante snelheid.. als je dan toch een richtlijn wilt hebben voor bij het optrekken, ergens tussen de 3-4000, gewoon kijken wat jou het beste uitkomt in het verkeer (ivm invoegen of bochten)

Indien nodig nog meer.. als je daardoor veiliger kunt invoegen ofzo.

* die 2000-2500 toeren meuk komt vanuit de roep om zuinig rijden (het nieuwe rijden..) pas het toe waar het kan, het scheelt je geld. maar verbruik is altijd onder geschikt aan zo veilig mogelijk rijden (staren naar toerenteller, schakelen in bochten of andere rare acties horen daar dus niet bij)
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
Rosbiefzondag 21 juni 2009 @ 15:31
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:

[..]

Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.
Robin__zondag 21 juni 2009 @ 15:33
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:

[..]

Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
Om m niet op ideeen te brengen.. je komt tussen een diesel en een kleine benzine auto andere toerentallen tegen bij dezelfde snelheid (met name hogere toerentallen dus, als je diesel gewend was, daar moet je dus niet van schrikken)
gatewayzondag 21 juni 2009 @ 15:33
schakelen gewoon op het moment dat jij denkt dat het nodig en hij lekker doortrekt

mensen die schaklelen volgens het boekje
Robin__zondag 21 juni 2009 @ 15:37
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:31 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.
dan is er ook zo veel gevaar om uit de bocht te vliegen he.. je weet zelf denk ook wel dat dat met 15km/h een heel ander verhaal is dan met 80 op een klaverblad of met 50 over een rotonde
Loohcszondag 21 juni 2009 @ 15:38
Heb je nog geluk dat je geen simpele auto zonder toerenteller hebt, anders had je helemaal niet kunnen gaan rijden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loohcs op 21-06-2009 15:45:23 ]
gatewayzondag 21 juni 2009 @ 15:59
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:38 schreef Loohcs het volgende:
Heb je nog geluk dat je geen simpele auto zonder toerenteller hebt, anders had je helemaal niet kunnen gaan rijden.
inderdaad, dan weten ze helemaal niet meer hoe te rijden omdat ze geleerd hebben op toeren te schakelen ipv gevoel / gehoor
Jimbozondag 21 juni 2009 @ 16:02
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:42 schreef PierreTT het volgende:

[..]

0 - 40 : 1
40 - 42 : 2
42 - 44 : 3
44 - 46 : 4
46 - 120+ : 5



1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5

teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
PierreTTzondag 21 juni 2009 @ 16:03
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:

[..]



1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5

teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Ja ik ook, dat is toch de basis die je meekrijgt
RemcoDelftzondag 21 juni 2009 @ 16:41
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:

[..]



1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5

teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Als je een snelweg op rijdt, schakel je natuurlijk pas later naar de 5e. En ook bij inhalen of heuvel op is terugschakelen met een klein motortje geen overbodige luxe.
Wat dat betreft is een automaat erg leuk, die doen dingen die ik zelf nooit zou doen! M'n Toyota Corolla ooit, mocht tot 117 km/h in z'n tweede versnelling. Oftewel berg af, remmen op de motor, gooide ik hem gewoon in z'n twee bij 100+. En bij inhalen, 100 km/h, schakelde-ie ook terug als je het gas te diep intrapte
Robin__zondag 21 juni 2009 @ 16:46
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
geelkuikentjezondag 21 juni 2009 @ 16:51
Zelf schakel ik pas bij 100 van 4 naar 5. Rij in een 2.0 Hdi
Repeatzondag 21 juni 2009 @ 16:57
Wat een autistisch topic zeg, zo aan regeltjes hangen
Rutger_83zondag 21 juni 2009 @ 17:11
Het nieuwe rijden is alleen van toepassing om je motorblok warm te krijgen.

Ik schakel met m'n alfa-tje normaal gesproken pas als het begint te klinken alsof het blok explodeerd, zo hoor je te rijden.
Asgardzondag 21 juni 2009 @ 17:15
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
Idd.
Tijdens het lessen word je ook (als het goed is) gewoon geleerd om tijdens invoegen (optrekken) gewoon in zn vier te blijven totdat je op de juiste baan zit en dan pas naar zn 5 te gaan.

@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
keesoszondag 21 juni 2009 @ 21:36
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens )
Robin__zondag 21 juni 2009 @ 21:47
quote:
Op zondag 21 juni 2009 21:36 schreef keesos het volgende:

[..]

denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens )
Zou kunnen.. het zou ook een soort van inrijden kunnen zijn, dat word volgens mij ook nog wel eens vermeld.
keesoszondag 21 juni 2009 @ 21:59
maar zo rijd je een 1.3 met weinig vermogen dan niet in
KosterTzondag 21 juni 2009 @ 23:19
1-2-5 naar 60 toch?
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 00:14
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij

Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5..


Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer..
(Ask Kevin20VT )
Faxiemaandag 22 juni 2009 @ 01:43
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm is Lol

@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?

Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
willempjewevermaandag 22 juni 2009 @ 10:17
quote:
Op zondag 21 juni 2009 17:15 schreef Asgard het volgende:
@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
Dat is inderdaad zo. Vanochtend ging het heerlijk, bij de 1 en 2 schakel ik bij 3500, van 3 naar 4 moet ik bij 3000 doen omdat de motor anders meer geluid gaat maken en van 4 naar 5 bij 3500 weer. En dan rijd ik lekker vlot weg met het overige verkeer in de stad.
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 10:32
quote:
Op maandag 22 juni 2009 01:43 schreef Faxie het volgende:
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm is Lol

@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?

Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
Jou 1.3tje heeft nog n iet eens 1 cilinder behalve die van je remmen
gatewaymaandag 22 juni 2009 @ 17:58
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
hoezo? kan prima hoor
Matelmaandag 22 juni 2009 @ 18:09
Ik doe meestal het volgende:

1: tot 20 KM/h
2: 15-30/40 KM/h
3: 40-50/60 KM/h
4: 60-75 KM/h
5: 75+

Dat gaat goed met een 2.0 benzine Verder doortrekken heeft niet zoveel zin, tenzij je het boven de 3500 toeren zoekt. Ik blijf ook 60 KM/h in de 5 rijden als de snelheid terugvalt, dat trekt de motor prima.

Heb ook wel een paar keer in een 1.2 gereden. Dan schakel ik standaard pas bij 3000 toeren eigenlijk.. Dat komt omdat de versnellingen korter zijn.
lyolyrcmaandag 22 juni 2009 @ 21:07
Op de website van Autoweek staat dat de 1.3 motor van Suzuki zijn maximale trekkracht levert bij 3500 tpm (ik heb bij Ignis gekeken, de info van Wagon R+ is niet beschikbaar ). Om een beetje vaart te maken moet je dus toch wel doortrekken tot dat toerental. Dat verklaart ook waarom je wagen zich zo traag gedraagt als je schakelt bij 2000 tpm. Turbodiesels hebben hun maximale trekkracht al veel lager liggen, meestal tussen 1500 en 2100 tpm, vandaar dat je in je leswagen eerder kon schakelen.

Verder gefeliciteerd met je rijbewijs en veel plezierige en veilige kilometers gewenst!
its_me_maandag 22 juni 2009 @ 21:36
Dit vind ik het fijnst.
1-2 45 km/h
2-3 85 km/h
3-4 110 km/h
4-5 120 km/h
2.0 benzine
gatewaymaandag 22 juni 2009 @ 22:19
ik schakel van:
1 naar 2 bij 15 a 20,
2 naar 3 bij 35 a 40,
3 naar 4 bij 55 a 60,
dan naar de 5 bij 70 a 75

Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110 Dan dampt ie wel lekker

1.9 diesel
willempjeweverwoensdag 24 juni 2009 @ 21:51
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:19 schreef gateway het volgende:
Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110 Dan dampt ie wel lekker

1.9 diesel
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
gatewaywoensdag 24 juni 2009 @ 22:40
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:

[..]

In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
ik heb geen idee, maar de mijne houdt het bij 80 in de 2 wel voor gezien, dan schiet het niks meer op.... Toeren? geen idee, heb geen toerenteller
lyolyrcwoensdag 24 juni 2009 @ 23:15
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:

[..]

In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
willempjeweverdonderdag 25 juni 2009 @ 09:23
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:15 schreef lyolyrc het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt )
lyolyrcdonderdag 25 juni 2009 @ 10:23
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:23 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt )
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
Turquaz52donderdag 25 juni 2009 @ 10:26
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
Haalt ie ook niet
mvtdonderdag 25 juni 2009 @ 10:44
Zoals gezegt moet je je niet blindstaren op vaste toerentallen en wanneer je moet opschakelen. Elke auto is anders. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je gewoon niet te laag in de toeren komt te zitten in de volgende versnelling.

Ik rij zelf ook een 2l diesel en weet dat ik gewoon rond de 1500 toeren kan doorkachelen. Als ik echter wil optrekken moet ik boven de 2000 toeren zitten om goed het vermogen bij de hand te hebben. Als ik dus opschakel met de bedoeling op die snelheid te blijven schakel ik bij 2000 toeren nog op, als ik wil optrekken pas rond de 2500-3000 toeren. Tenzij ik wil scheuren, trek ik door tot 4000 toeren.


Als je trouwens de gegevens van je auto er bij pakt zie je dat je maximaal vermogen vrij komt bij 5500 toeren en koppel bij 4250 toeren. En dat zijn bij dat soort moteren vaak pieken. Een diesel zal bij 2000 toeren al vaak dicht tegen zijn maximum koppel zitten en dat is veeeeeeeel meer dan bij jouw motor.
mvtdonderdag 25 juni 2009 @ 10:46
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Turquaz52donderdag 25 juni 2009 @ 11:08
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:

[..]

hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Nou dat is lekker, trekt dat ding op voor geen meter
Repeatdonderdag 25 juni 2009 @ 15:51
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:

[..]

hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.
ibaneXdonderdag 25 juni 2009 @ 15:54
0-30 in 1
30-60 in 2
60- 90 in 3
90 - 120 in 4
120 - 150 in 5

Op lange stukken 80 of 90 rijd ik ook in de 5
ibaneXdonderdag 25 juni 2009 @ 15:56
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij

Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5..


Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer..
(Ask Kevin20VT )
Wat weet jij er nou van, zak.
willempjeweverdonderdag 25 juni 2009 @ 16:30
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:51 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.
Nee, bij verkeershandhavingsteams (KLPD) rijden veel onopvallende getunde aangepaste auto's die ingezet worden bij achtervolgingen. Ook aangepaste getunde politieauto's hebben ze daar, maar dat zijn echt niet alleen Volvo's. Dat van die versnellingsbak kan kloppen, maar er is zoveel aangepast dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.

Normale politieauto's zijn niet aangepast.
invinedonderdag 25 juni 2009 @ 18:29
Haal ts van de weg aub.. een suziki wagon R met een 1.3 blokje en dan nog zo'n bestuurder die niet weet wat het verschil is tussen een benzine en diesel
Ridocardonderdag 25 juni 2009 @ 19:33

Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.

Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
Ridocardonderdag 25 juni 2009 @ 19:41
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:

[..]

hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Aanpassingen aan de bak is volgens mij alleen voor die BMW motorfietsen (een hele korte 1 om stapvoets te kunnen rijden, en de tweede versnelling is een flink stuk langer om beter door te kunnen trekken), Ik denk niet dat die volvo's andere bakverhoudingen hebben.
Ridocardonderdag 25 juni 2009 @ 19:49
Truwens, de 1 is onder normale omstandigheden alleen om weg te komen, zodra je rolt kun je al door naar 2.

@Turquaz: ik rij zat auto's met een rotte 2, leer doubleclutchen, Heb ik in de vrachtauto ook, daar is de 5e versnelling (vergelijkbaar met 2 in een luxewagen) niet helemaal best meer, dus moet ik altijd terugschakelen en op toeren houden als ik een rotonde moet oprijden of af moet slaan (9 van de 10 keer in 5L)
lyolyrcdonderdag 25 juni 2009 @ 21:15
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.

Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
Die koppelkromme! Alleen daarom ga je al geen Suzuki rijden.
willempjewevervrijdag 26 juni 2009 @ 09:08
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.

Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?

Na wat dagen rijden ben ik er nu achter dat ik het beste op 3200 toeren kan schakelen, dat is het rustigste voor iedereen in de auto (ik rijd met kids erin). Dan schakelt hij erg soepel en rijd ik in een vloeiende lijn door. Fijn om te weten dat ik tot 5000 door kan gaan als het nodig is.

[ Bericht 15% gewijzigd door willempjewever op 26-06-2009 09:35:11 ]
lyolyrcvrijdag 26 juni 2009 @ 09:52
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 09:08 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?

Na wat dagen rijden ben ik er nu achter dat ik het beste op 3200 toeren kan schakelen, dat is het rustigste voor iedereen in de auto (ik rijd met kids erin). Dan schakelt hij erg soepel en rijd ik in een vloeiende lijn door. Fijn om te weten dat ik tot 5000 door kan gaan als het nodig is.


De rode lijn geeft het vermogen weer in kiloWatt (kW). Op de horizontale as kun je een toerental kiezen en het daarbij behorende vermogen volgt uit de linker verticale as.

De groene lijn geeft het koppel ofwel moment weer, uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). In gewone mensentaal: de trekkracht. Hoe meer trekkracht, des te gemakkelijker sleept de motor de auto van zijn plaats. Je kunt dit aflezen door weer op de horizontale as een toerental te kiezen en het bijbehorende koppel aflezen op de rechter verticale as.

Waar de krommes maximaal zijn, wordt het maximaal vermogen dan wel koppel geleverd.
Metalfreakvrijdag 26 juni 2009 @ 10:04
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).
Goh, nee echt? Daarom snap ik ook niet waarom ze dat "nieuwe rijden" ( ) er zo in hameren. Met jouw pausmobieletje heb je geen vermogen onderin, iets wat een moderne diesel (je leswagen?) bijvoorbeeld wel heeft. Bij mijn Polo 1.4 kom ik bijvoorbeeld ook vrijwel nooit onder de 3000 toeren en als ' ie warm is gebruik ik gewoon het hele toerenbereik tot de 6500rpm. Zucht, mensen zoals TS op de weg...
willempjewevervrijdag 26 juni 2009 @ 11:02
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 09:52 schreef lyolyrc het volgende:
Waar de krommes maximaal zijn, wordt het maximaal vermogen dan wel koppel geleverd.
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 10:04 schreef Metalfreak het volgende:
Zucht, mensen zoals TS op de weg...
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.

[ Bericht 22% gewijzigd door willempjewever op 26-06-2009 11:09:58 ]
lyolyrcvrijdag 26 juni 2009 @ 11:10
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?
Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.
willempjewevervrijdag 26 juni 2009 @ 11:21
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 11:10 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.
dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.
Turquaz52vrijdag 26 juni 2009 @ 13:11
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:56 schreef ibaneX het volgende:

[..]

Wat weet jij er nou van, zak.
Meer dan jou iig ibne..

En ik heb nu een Corsa er bij en deze heeft nog wel een goede versnellingsbak
Metalfreakvrijdag 26 juni 2009 @ 13:56
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
[..]

Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.
Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend was
keesosvrijdag 26 juni 2009 @ 14:47
altijd zo mooi als die gehaastige personen pal achter me rijden, en ik expres ff 10km langzamer ga dan toegestaan
Dartanionvrijdag 26 juni 2009 @ 14:59
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 11:21 schreef willempjewever het volgende:

[..]

dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.
IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?

Auto rijden niet
Auto techniek niet
Grafiekjes niet
Computer kennis komt ook niet denederend over
Logisch redeneren vormt ook al een redelijk probleem....
aaipodvrijdag 26 juni 2009 @ 17:56
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:

[..]



1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5

teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Haha nou dat leer je nu zo niet meer.

30 in de 3
50 in de 4
60 in de 5

1 en 2 nooit echt 'regels' over gehoord.
Ridocarvrijdag 26 juni 2009 @ 17:59
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend was
Goed, het nieuwe rijden vind ik ook een beetje overdreven, maar om nou alleen het toerengebied 3000 tot redline te gebruiken...
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 14:59 schreef Dartanion het volgende:

[..]

IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?

Auto rijden niet
Auto techniek niet
Grafiekjes niet
Computer kennis komt ook niet denederend over
Logisch redeneren vormt ook al een redelijk probleem....
Nog zo'n 'welkom op FOK!'-diss.
Is het dan de bedoeling dat men zich hier juist niet thuis voelt?
aaipodvrijdag 26 juni 2009 @ 18:09
Overigens was mijn eerste auto een Ford Fiësta zonder toerenteller en tijdens lessen keek ik eigenlijk ook nooit op dat ding.
invinevrijdag 26 juni 2009 @ 23:45
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:09 schreef aaipod het volgende:
Overigens was mijn eerste auto een Ford Fiësta zonder toerenteller en tijdens lessen keek ik eigenlijk ook nooit op dat ding.
De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaan kan gebeuren.
Renezaterdag 27 juni 2009 @ 01:05
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:56 schreef aaipod het volgende:

[..]

Haha nou dat leer je nu zo niet meer.

30 in de 3
50 in de 4
60 in de 5

1 en 2 nooit echt 'regels' over gehoord.
Men... srsly dude !!
lyolyrczaterdag 27 juni 2009 @ 13:37
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 23:45 schreef invine het volgende:

[..]

De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaan kan gebeuren.
TS moet dat gewoon nog leren, dat is vrij normaal als je net je rijbewijs hebt. Gevoel ontstaat ook door dingen heel vaak te repeteren. In ieder geval heeft hij al ondervonden dat de bedrijfswagen niet uit elkaar valt, als hij hem ver doortrekt in de tweede versnelling. Dus dat zal ook wel komen met zijn eigen auto.
Matelzaterdag 27 juni 2009 @ 16:00
Ik had in mijn eerste auto ook geen toerenteller. Deed het puur op gevoel/gehoor. Dat was dubbel wennen want ik kwam van een diesel lesauto Toch is het wel prettig als je een indicatie hebt, vooral als je wat verder door wil trekken, maar niet precies weet waar het rode gebied begint.
aaipodzaterdag 27 juni 2009 @ 17:45
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 01:05 schreef Renesite het volgende:

[..]

Men... srsly dude !!
Natuurlijk is die instructeur ook niet (helemaal) achterlijk en zegt er niets van als je de snelweg op moet en je trekt hem verder door, maar dit is wel wat je in eerste instantie leert.
Renezaterdag 27 juni 2009 @ 18:00
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:45 schreef aaipod het volgende:

[..]

Natuurlijk is die instructeur ook niet (helemaal) achterlijk en zegt er niets van als je de snelweg op moet en je trekt hem verder door, maar dit is wel wat je in eerste instantie leert.
De mijne ginnegapte wat, 'je moet wel een beetje sportief kunnen optrekken, ik moet het je anders leren, maar zoek gewoon de middenweg en rijd op de manier die je zelf fijn vindt. Schakelen met 2000 toeren is het zuinigste maar niet het meest ideale in alle situaties.'

!
willempjewevermaandag 29 juni 2009 @ 10:26
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:59 schreef Ridocar het volgende:
Nog zo'n 'welkom op FOK!'-diss.
Is het dan de bedoeling dat men zich hier juist niet thuis voelt?
Ach, ik kom hier al jaren en als mensen met gemiddeld 46 posts per dag zoals de user die waar je op reageert, dan denk ik: hij/zij moet eens wat minder achter de pc zitten en wat meer buiten komen. Kortom, ik trek me er niks van aan.

Verder gaat het rijden nu prima, na 2 weekjes in mijn "nieuwe" auto gaat het nu heel lekker.
fokkieslimdonderdag 2 juli 2009 @ 16:37
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:14 schreef Vector_SLD het volgende:
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht?
Wat leg de link tussen homo ´s en suzuki.