Dan waren die eerdere auto's dieselsquote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.
ja , sorry vergeten te melden. Ik rijd nu voor het eerst in een benzine motor. Zijn daar andere regels voor wanneer je het beste kan schakelen (bij welk toerental)?quote:
Ja, dat kloptquote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
mwa, is niet mijn sterkste puntquote:
Dat dusquote:
hoog instapmodel en handige gezinsauto, dat zijn de 2 redenen. En hij was niet zo duur wat wel handig is met een nieuw gezinslid op komst. Soms kan je niet alles hebben, maar ik vind het ook niet een heel lelijk auto'tje, er zijn ergere te bedenkenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:14 schreef Vector_SLD het volgende:
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht?
gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:19 schreef Rosbief het volgende:
Niks mis met een 1.3, schakel zelf altijd bij 4500 toeren, 7000 toeren bij sportief.
Gefeliciteerd, je hebt nu officieel niks meer te maken met je instructeurquote:Op zondag 21 juni 2009 14:16 schreef willempjewever het volgende:
Maar 3000 dus, dat vermoeden had ik al en dat rijd ook een stuk fijner, ik zat alleen wat te twijfelen omdat ik bij de rijlessen altijd op mijn kop kreeg als ik pas bij 3000 ging schakelen omdat ik dan volgens mijn instructeur op het gedeelte milieu zou zakken.
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:13 schreef willempjewever het volgende:
[..]
mwa, is niet mijn sterkste punt, heb het rijbewijs ook nog maar net 2 weken, dus moet nog wat ervaring opdoen en dan weet ik liever bij welk toerental ik het beste kan schakelen en dan doe ik het vast over een paar weken op het gehoor.
Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:22 schreef willempjewever het volgende:
[..]
gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?
RX-7 of RX-8?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:25 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.
Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houdenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?
Maar even voor de duidelijkheid, als je door hebt dat je langzaam optrekt dan is het toch geen raar idee om je gas verder in te duwenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:30 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houden![]()
Als ik rond de 3000 toeren zou schakelen trek ik normaal op,l anders veroorzaak ik overlast.
Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijkquote:Op zondag 21 juni 2009 14:33 schreef Dartanion het volgende:
Waarom ga je niet wat experimenteren? Wat jij lekker vindt rijden?
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:35 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijk
Dat dusquote:Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Even mijn persoonlijke mening luchten:
Ik vind dat ze TS zijn rijbewijs af mogen pakken en nog wat lesjes mogen geven over auto rijden, hoe je dat op gevoel doet en vooral hoe je zelfstandig beslissingen maaktIk kan er niet bij dat iemand op een forum
moet vragen wanneer hij moet schakelen omdat hij bij 2000 toeren met een benzine motor niet voldoende vermogen heeft. Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...quote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).
Ik trek dan gewoon te langzaam op. Nu heb ik het idee dat ik pas later moet schakelen, in het boekje van de auto staat namelijk ook dat ik in de 1 tot ongeveer 40 km per uur moet rijden en dan pas moet schakelen, als ik het echter bij 2000 toeren doe rijd ik nog maar net 20.
Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.
Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
0 - 40 : 1quote:Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.
Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
[..]
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
Als je 40 in z'n 5 gaat rijden ga je niet lang genieten van je autoquote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
Kwam trouwens net met google wel een site tegen waarop ze je aanraden met 40 al in de 5 te rijden, maar dan duurt het volgens mij een half uur voordat ik 100 rijd met dat koekblikje van mij.
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:44 schreef linqx het volgende:
schakelen doe je op gevoel en op geluid van de motor.
je gaat toch niet telkens naar je toerenteller kijken wanneer je moet schakelen
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Ik voel me sowieso beter dan de meeste mensen, en als ze dan een topic zoals deze openen dan kun je er helemaal niet meer omheen. In het echt zou ik je gewoon uitlachen.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Ik voel mezelf een genie op de zondag middagquote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.
Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:12 schreef Robin__ het volgende:
Je moet schakelen wanneer dat nodig is.. je hebt geen rijles meer, geen reden om jezelf regeltjes op te leggen. Als je de auto wat beter leert kennen voel je vanzelf dat het niet lekker is om 4000 toeren te maken met constante snelheid.. als je dan toch een richtlijn wilt hebben voor bij het optrekken, ergens tussen de 3-4000, gewoon kijken wat jou het beste uitkomt in het verkeer (ivm invoegen of bochten)
Indien nodig nog meer.. als je daardoor veiliger kunt invoegen ofzo.
* die 2000-2500 toeren meuk komt vanuit de roep om zuinig rijden (het nieuwe rijden..) pas het toe waar het kan, het scheelt je geld. maar verbruik is altijd onder geschikt aan zo veilig mogelijk rijden (staren naar toerenteller, schakelen in bochten of andere rare acties horen daar dus niet bij)
Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
Om m niet op ideeen te brengen.. je komt tussen een diesel en een kleine benzine auto andere toerentallen tegen bij dezelfde snelheid (met name hogere toerentallen dus, als je diesel gewend was, daar moet je dus niet van schrikken)quote:Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
quote:Op zondag 21 juni 2009 15:31 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.
inderdaad, dan weten ze helemaal niet meer hoe te rijden omdat ze geleerd hebben op toeren te schakelen ipv gevoel / gehoorquote:Op zondag 21 juni 2009 15:38 schreef Loohcs het volgende:
Heb je nog geluk dat je geen simpele auto zonder toerenteller hebt, anders had je helemaal niet kunnen gaan rijden.
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:42 schreef PierreTT het volgende:
[..]
0 - 40 : 1
40 - 42 : 2
42 - 44 : 3
44 - 46 : 4
46 - 120+ : 5
Ja ik ook, dat is toch de basis die je meekrijgtquote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Als je een snelweg op rijdt, schakel je natuurlijk pas later naar de 5e. En ook bij inhalen of heuvel op is terugschakelen met een klein motortje geen overbodige luxe.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
Idd.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
Zou kunnen.. het zou ook een soort van inrijden kunnen zijn, dat word volgens mij ook nog wel eens vermeld.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:36 schreef keesos het volgende:
[..]
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens)
Dat is inderdaad zo. Vanochtend ging het heerlijk, bij de 1 en 2 schakel ik bij 3500, van 3 naar 4 moet ik bij 3000 doen omdat de motor anders meer geluid gaat maken en van 4 naar 5 bij 3500 weer. En dan rijd ik lekker vlot weg met het overige verkeer in de stad.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:15 schreef Asgard het volgende:
@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
Jou 1.3tje heeft nog n iet eens 1 cilinder behalve die van je remmenquote:Op maandag 22 juni 2009 01:43 schreef Faxie het volgende:
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm isLol
@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?![]()
Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
hoezo? kan prima hoorquote:Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baasquote:Op maandag 22 juni 2009 22:19 schreef gateway het volgende:
Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110Dan dampt ie wel lekker
1.9 diesel
ik heb geen idee, maar de mijne houdt het bij 80 in de 2 wel voor gezien, dan schiet het niks meer op.... Toeren? geen idee, heb geen toerentellerquote:Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:
[..]
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.quote:Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:
[..]
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgtquote:Op woensdag 24 juni 2009 23:15 schreef lyolyrc het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:23 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt)
Haalt ie ook nietquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
Nou dat is lekker, trekt dat ding op voor geen meterquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.
Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.
Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Wat weet jij er nou van, zak.quote:Op maandag 22 juni 2009 00:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij![]()
Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5..![]()
Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer..![]()
![]()
![]()
(Ask Kevin20VT)
Nee, bij verkeershandhavingsteams (KLPD) rijden veel onopvallende getunde aangepaste auto's die ingezet worden bij achtervolgingen. Ook aangepaste getunde politieauto's hebben ze daar, maar dat zijn echt niet alleen Volvo's. Dat van die versnellingsbak kan kloppen, maar er is zoveel aangepast dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.
Aanpassingen aan de bak is volgens mij alleen voor die BMW motorfietsen (een hele korte 1 om stapvoets te kunnen rijden, en de tweede versnelling is een flink stuk langer om beter door te kunnen trekken), Ik denk niet dat die volvo's andere bakverhoudingen hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
Die koppelkromme!quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.
Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.
Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
De rode lijn geeft het vermogen weer in kiloWatt (kW). Op de horizontale as kun je een toerental kiezen en het daarbij behorende vermogen volgt uit de linker verticale as.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:08 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?
Na wat dagen rijden ben ik er nu achter dat ik het beste op 3200 toeren kan schakelen, dat is het rustigste voor iedereen in de auto (ik rijd met kids erin). Dan schakelt hij erg soepel en rijd ik in een vloeiende lijn door. Fijn om te weten dat ik tot 5000 door kan gaan als het nodig is.
Goh, nee echt?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:52 schreef lyolyrc het volgende:
Waar de krommes maximaal zijn, wordt het maximaal vermogen dan wel koppel geleverd.
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.quote:
Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?
dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.
Meer dan jou iig ibne..quote:
Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend wasquote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.
IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:21 schreef willempjewever het volgende:
[..]
dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.
Haha nou dat leer je nu zo niet meer.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
Goed, het nieuwe rijden vind ik ook een beetje overdreven, maar om nou alleen het toerengebied 3000 tot redline te gebruiken...quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend was
Nog zo'n 'welkom op FOK!'-diss.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:59 schreef Dartanion het volgende:
[..]
IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?
Auto rijden niet
Auto techniek niet
Grafiekjes niet
Computer kennis komt ook niet denederend over
Logisch redeneren vormt ook al een redelijk probleem....
De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaanquote:Op vrijdag 26 juni 2009 18:09 schreef aaipod het volgende:
Overigens was mijn eerste auto een Ford Fiësta zonder toerenteller en tijdens lessen keek ik eigenlijk ook nooit op dat ding.
Men... srsly dudequote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:56 schreef aaipod het volgende:
[..]
Haha nou dat leer je nu zo niet meer.
30 in de 3
50 in de 4
60 in de 5
1 en 2 nooit echt 'regels' over gehoord.
TS moet dat gewoon nog leren, dat is vrij normaal als je net je rijbewijs hebt. Gevoel ontstaat ook door dingen heel vaak te repeteren. In ieder geval heeft hij al ondervonden dat de bedrijfswagen niet uit elkaar valt, als hij hem ver doortrekt in de tweede versnelling. Dus dat zal ook wel komen met zijn eigen auto.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:45 schreef invine het volgende:
[..]
De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaankan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |