Dan waren die eerdere auto's dieselsquote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.
ja , sorry vergeten te melden. Ik rijd nu voor het eerst in een benzine motor. Zijn daar andere regels voor wanneer je het beste kan schakelen (bij welk toerental)?quote:
Ja, dat kloptquote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
mwa, is niet mijn sterkste puntquote:
Dat dusquote:
hoog instapmodel en handige gezinsauto, dat zijn de 2 redenen. En hij was niet zo duur wat wel handig is met een nieuw gezinslid op komst. Soms kan je niet alles hebben, maar ik vind het ook niet een heel lelijk auto'tje, er zijn ergere te bedenkenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:14 schreef Vector_SLD het volgende:
Waarom heb je dan ook zo'n homoauto gekocht?
gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:19 schreef Rosbief het volgende:
Niks mis met een 1.3, schakel zelf altijd bij 4500 toeren, 7000 toeren bij sportief.
Gefeliciteerd, je hebt nu officieel niks meer te maken met je instructeurquote:Op zondag 21 juni 2009 14:16 schreef willempjewever het volgende:
Maar 3000 dus, dat vermoeden had ik al en dat rijd ook een stuk fijner, ik zat alleen wat te twijfelen omdat ik bij de rijlessen altijd op mijn kop kreeg als ik pas bij 3000 ging schakelen omdat ik dan volgens mijn instructeur op het gedeelte milieu zou zakken.
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:13 schreef willempjewever het volgende:
[..]
mwa, is niet mijn sterkste punt, heb het rijbewijs ook nog maar net 2 weken, dus moet nog wat ervaring opdoen en dan weet ik liever bij welk toerental ik het beste kan schakelen en dan doe ik het vast over een paar weken op het gehoor.
Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:22 schreef willempjewever het volgende:
[..]
gaat je motor niet minder lang mee als je pas bij 7000 toeren gaat schakelen of maakt dat niets uit?
RX-7 of RX-8?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:25 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Weet niet wat voor motor je hebt, bij een wankel iig niet.
Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houdenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Realiseer je dat "zo snel mogelijk optrekken" een erg fout doel is, als je net 2 weken kan autorijden?
Maar even voor de duidelijkheid, als je door hebt dat je langzaam optrekt dan is het toch geen raar idee om je gas verder in te duwenquote:Op zondag 21 juni 2009 14:30 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Nee, zo bedoel ik het niet. Het doel is normaal op te trekken, net als de rest van de auto's zeg maar. Nu gaat de baan auto's achter mij mij bij het optrekken al links inhalen als het mogelijk is omdat ik niet vooruit kom omdat ik mij aan die 2000 toerenregeling ging houden![]()
Als ik rond de 3000 toeren zou schakelen trek ik normaal op,l anders veroorzaak ik overlast.
Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijkquote:Op zondag 21 juni 2009 14:33 schreef Dartanion het volgende:
Waarom ga je niet wat experimenteren? Wat jij lekker vindt rijden?
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:35 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Experimenteren doe je maar op een afgesloten terrein, niet op de openbare weg. Levensgevaarlijk
Dat dusquote:Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Even mijn persoonlijke mening luchten:
Ik vind dat ze TS zijn rijbewijs af mogen pakken en nog wat lesjes mogen geven over auto rijden, hoe je dat op gevoel doet en vooral hoe je zelfstandig beslissingen maaktIk kan er niet bij dat iemand op een forum
moet vragen wanneer hij moet schakelen omdat hij bij 2000 toeren met een benzine motor niet voldoende vermogen heeft. Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...quote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).
Ik trek dan gewoon te langzaam op. Nu heb ik het idee dat ik pas later moet schakelen, in het boekje van de auto staat namelijk ook dat ik in de 1 tot ongeveer 40 km per uur moet rijden en dan pas moet schakelen, als ik het echter bij 2000 toeren doe rijd ik nog maar net 20.
Mijn toerenteller begint ook pas met een rood vakje bij de 6000 toeren en bij eerdere auto's waarin ik heb gereden zat dat rode vakje al bij de 4500 toeren.
Klopt het nu dat ik in mijn auto (een suzuki wagon r+) moet schakelen bij 3000 tot 3500 toeren omdat ik dan sneller optrek?
0 - 40 : 1quote:Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:36 schreef Dartanion het volgende:
Ik snap niet dat iemand dan niet denkt: hey, ik schakel wat later want die regeltjes die ik in een diesel heb geleerd gaan blijkbaar niet op voor mijn benzine auto.
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:40 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
In de eerste versnelling veertig kilometer per uur rijden? Heeft dat koekblik een vierbak ofzo? Christ, ik heb een vrij zuinige rijstijl, maar veertig zit ik minimaal in de derde versnelling...
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.
Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
[..]
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
Als je 40 in z'n 5 gaat rijden ga je niet lang genieten van je autoquote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
Kwam trouwens net met google wel een site tegen waarop ze je aanraden met 40 al in de 5 te rijden, maar dan duurt het volgens mij een half uur voordat ik 100 rijd met dat koekblikje van mij.
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Er zijn ook mensen die zelfstandig en capabel zijn.
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:44 schreef linqx het volgende:
schakelen doe je op gevoel en op geluid van de motor.
je gaat toch niet telkens naar je toerenteller kijken wanneer je moet schakelen
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Ik voel me sowieso beter dan de meeste mensen, en als ze dan een topic zoals deze openen dan kun je er helemaal niet meer omheen. In het echt zou ik je gewoon uitlachen.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:47 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Kennelijk zijn er ook mensen die het normaal vinden om iedereen hier af te zeiken, ach, misschien voel jij je er wel beter door. Waarom kom je het niet rechtstreeks in mijn gezicht zeggen? Kan je zien wat je voor reactie krijgt, maar daarvoor zal je wel te laf zijn.
Ik voel mezelf een genie op de zondag middagquote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik dat gedaan, wilde het hier nog even navragen omdat er zo op dat regeltje gehamerd werd en ik wat begon te twijfelen.
Lijkt me niks mis mee om dit soort vragen op een forum te stellen, hier zitten veel mensen die veel van auto's weten en die kennis heb ik niet, heb auto's nooit zo interessant gevonden namelijk. Net als veel vrienden van mij, die weten niks van pc's en die bouw ik weer voor ze en op forums vragen ze dan welke virusscanner ofzo het beste is of hoevaak ze moeten defragmenteren, dat is toch precies hetzelfde?
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:12 schreef Robin__ het volgende:
Je moet schakelen wanneer dat nodig is.. je hebt geen rijles meer, geen reden om jezelf regeltjes op te leggen. Als je de auto wat beter leert kennen voel je vanzelf dat het niet lekker is om 4000 toeren te maken met constante snelheid.. als je dan toch een richtlijn wilt hebben voor bij het optrekken, ergens tussen de 3-4000, gewoon kijken wat jou het beste uitkomt in het verkeer (ivm invoegen of bochten)
Indien nodig nog meer.. als je daardoor veiliger kunt invoegen ofzo.
* die 2000-2500 toeren meuk komt vanuit de roep om zuinig rijden (het nieuwe rijden..) pas het toe waar het kan, het scheelt je geld. maar verbruik is altijd onder geschikt aan zo veilig mogelijk rijden (staren naar toerenteller, schakelen in bochten of andere rare acties horen daar dus niet bij)
Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
Om m niet op ideeen te brengen.. je komt tussen een diesel en een kleine benzine auto andere toerentallen tegen bij dezelfde snelheid (met name hogere toerentallen dus, als je diesel gewend was, daar moet je dus niet van schrikken)quote:Op zondag 21 juni 2009 15:28 schreef Heidens_Figuur het volgende:
[..]
Schakelen in bochten wordt tijdens rijlessen *niet* aangeleerd hoor.
quote:Op zondag 21 juni 2009 15:31 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Als je vanuit stilstand een bocht omdraait zet je hem toch halverwege de bocht in de 2de versnelling, ook bij rijles.
inderdaad, dan weten ze helemaal niet meer hoe te rijden omdat ze geleerd hebben op toeren te schakelen ipv gevoel / gehoorquote:Op zondag 21 juni 2009 15:38 schreef Loohcs het volgende:
Heb je nog geluk dat je geen simpele auto zonder toerenteller hebt, anders had je helemaal niet kunnen gaan rijden.
quote:Op zondag 21 juni 2009 14:42 schreef PierreTT het volgende:
[..]
0 - 40 : 1
40 - 42 : 2
42 - 44 : 3
44 - 46 : 4
46 - 120+ : 5
Ja ik ook, dat is toch de basis die je meekrijgtquote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Als je een snelweg op rijdt, schakel je natuurlijk pas later naar de 5e. En ook bij inhalen of heuvel op is terugschakelen met een klein motortje geen overbodige luxe.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |