abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70225278
Wat een autistisch topic zeg, zo aan regeltjes hangen
pi_70225644
Het nieuwe rijden is alleen van toepassing om je motorblok warm te krijgen.

Ik schakel met m'n alfa-tje normaal gesproken pas als het begint te klinken alsof het blok explodeerd, zo hoor je te rijden.
pi_70225747
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
Idd.
Tijdens het lessen word je ook (als het goed is) gewoon geleerd om tijdens invoegen (optrekken) gewoon in zn vier te blijven totdat je op de juiste baan zit en dan pas naar zn 5 te gaan.

@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
pi_70234040
quote:
Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens )
toch?
  zondag 21 juni 2009 @ 21:47:27 #55
87694 Robin__
letitredno
pi_70234517
quote:
Op zondag 21 juni 2009 21:36 schreef keesos het volgende:

[..]

denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens )
Zou kunnen.. het zou ook een soort van inrijden kunnen zijn, dat word volgens mij ook nog wel eens vermeld.
pi_70235041
maar zo rijd je een 1.3 met weinig vermogen dan niet in
toch?
pi_70238577
1-2-5 naar 60 toch?
pi_70240430
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij

Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5..


Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer..
(Ask Kevin20VT )
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_70241966
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm is Lol

@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?

Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
pi_70245123
quote:
Op zondag 21 juni 2009 17:15 schreef Asgard het volgende:
@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
Dat is inderdaad zo. Vanochtend ging het heerlijk, bij de 1 en 2 schakel ik bij 3500, van 3 naar 4 moet ik bij 3000 doen omdat de motor anders meer geluid gaat maken en van 4 naar 5 bij 3500 weer. En dan rijd ik lekker vlot weg met het overige verkeer in de stad.
pi_70245482
quote:
Op maandag 22 juni 2009 01:43 schreef Faxie het volgende:
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm is Lol

@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?

Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
Jou 1.3tje heeft nog n iet eens 1 cilinder behalve die van je remmen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 22 juni 2009 @ 17:58:58 #62
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70260164
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
hoezo? kan prima hoor
pi_70260520
Ik doe meestal het volgende:

1: tot 20 KM/h
2: 15-30/40 KM/h
3: 40-50/60 KM/h
4: 60-75 KM/h
5: 75+

Dat gaat goed met een 2.0 benzine Verder doortrekken heeft niet zoveel zin, tenzij je het boven de 3500 toeren zoekt. Ik blijf ook 60 KM/h in de 5 rijden als de snelheid terugvalt, dat trekt de motor prima.

Heb ook wel een paar keer in een 1.2 gereden. Dan schakel ik standaard pas bij 3000 toeren eigenlijk.. Dat komt omdat de versnellingen korter zijn.
pi_70268243
Op de website van Autoweek staat dat de 1.3 motor van Suzuki zijn maximale trekkracht levert bij 3500 tpm (ik heb bij Ignis gekeken, de info van Wagon R+ is niet beschikbaar ). Om een beetje vaart te maken moet je dus toch wel doortrekken tot dat toerental. Dat verklaart ook waarom je wagen zich zo traag gedraagt als je schakelt bij 2000 tpm. Turbodiesels hebben hun maximale trekkracht al veel lager liggen, meestal tussen 1500 en 2100 tpm, vandaar dat je in je leswagen eerder kon schakelen.

Verder gefeliciteerd met je rijbewijs en veel plezierige en veilige kilometers gewenst!
pi_70269437
Dit vind ik het fijnst.
1-2 45 km/h
2-3 85 km/h
3-4 110 km/h
4-5 120 km/h
2.0 benzine
  maandag 22 juni 2009 @ 22:19:45 #66
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70271537
ik schakel van:
1 naar 2 bij 15 a 20,
2 naar 3 bij 35 a 40,
3 naar 4 bij 55 a 60,
dan naar de 5 bij 70 a 75

Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110 Dan dampt ie wel lekker

1.9 diesel
pi_70339748
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:19 schreef gateway het volgende:
Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110 Dan dampt ie wel lekker

1.9 diesel
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:40:54 #68
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70341879
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:

[..]

In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
ik heb geen idee, maar de mijne houdt het bij 80 in de 2 wel voor gezien, dan schiet het niks meer op.... Toeren? geen idee, heb geen toerenteller
pi_70343147
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:

[..]

In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
pi_70349174
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:15 schreef lyolyrc het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt )
pi_70350877
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:23 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt )
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
pi_70350972
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
Haalt ie ook niet
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:44:24 #73
17061 mvt
blame Canada
pi_70351579
Zoals gezegt moet je je niet blindstaren op vaste toerentallen en wanneer je moet opschakelen. Elke auto is anders. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je gewoon niet te laag in de toeren komt te zitten in de volgende versnelling.

Ik rij zelf ook een 2l diesel en weet dat ik gewoon rond de 1500 toeren kan doorkachelen. Als ik echter wil optrekken moet ik boven de 2000 toeren zitten om goed het vermogen bij de hand te hebben. Als ik dus opschakel met de bedoeling op die snelheid te blijven schakel ik bij 2000 toeren nog op, als ik wil optrekken pas rond de 2500-3000 toeren. Tenzij ik wil scheuren, trek ik door tot 4000 toeren.


Als je trouwens de gegevens van je auto er bij pakt zie je dat je maximaal vermogen vrij komt bij 5500 toeren en koppel bij 4250 toeren. En dat zijn bij dat soort moteren vaak pieken. Een diesel zal bij 2000 toeren al vaak dicht tegen zijn maximum koppel zitten en dat is veeeeeeeel meer dan bij jouw motor.
We were to understand there would be pie and punch?
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:46:23 #74
17061 mvt
blame Canada
pi_70351636
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
We were to understand there would be pie and punch?
pi_70352303
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:

[..]

hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.

Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Nou dat is lekker, trekt dat ding op voor geen meter
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')