Idd.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:43 schreef willempjewever het volgende:
In het boekje staat dat je bij 45 km van de 1 naar de 2 moet schakelen, bij 65 van de 2 naar de 3 etc. , maar dat vond ik wat vreemd, dat heb ik dus ook niet gedaan. Het boekje is sowieso vrij vaag, zal wel slechte vertaling van japans naar nederlands zijn ofzo.
Zou kunnen.. het zou ook een soort van inrijden kunnen zijn, dat word volgens mij ook nog wel eens vermeld.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:36 schreef keesos het volgende:
[..]
denk dat dat het 'bereik' van de versnellingen is.
je zult waarschijnlijk max 45 halen in de 1 en 65 in de 2 (echt niet slim om hele tijd zo te schakelen trouwens)
Dat is inderdaad zo. Vanochtend ging het heerlijk, bij de 1 en 2 schakel ik bij 3500, van 3 naar 4 moet ik bij 3000 doen omdat de motor anders meer geluid gaat maken en van 4 naar 5 bij 3500 weer. En dan rijd ik lekker vlot weg met het overige verkeer in de stad.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:15 schreef Asgard het volgende:
@TS
Al die trucjes en regeltjes die je tijdens het lessen hebt geleerd moet je zsm (tot je een beetje gewend bent om alleen te rijden en je wat zekerder voelt in het verkeer) weer vergeten. Die zijn gewoon niet altijd toepasbaar.
Jou 1.3tje heeft nog n iet eens 1 cilinder behalve die van je remmenquote:Op maandag 22 juni 2009 01:43 schreef Faxie het volgende:
Met mijn 1.3tje schakel ik pas op 9500 als ie warm isLol
@rosbief: Wat voor ene? Lid van de club?![]()
Wat de rest betreft: De pleuris met dat nieuwe rijden, je bent toch geen oud wijf?
hoezo? kan prima hoorquote:Op zondag 21 juni 2009 16:46 schreef Robin__ het volgende:
80 in de 5 is toch bedoeld voor als je met constante snelheid rijd.. als je dat toepast met optrekken ben je echt een halve zool
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baasquote:Op maandag 22 juni 2009 22:19 schreef gateway het volgende:
Tenzij ik door wil rijden, dan naar de 3 bij 80 en naar de 4 bij 110Dan dampt ie wel lekker
1.9 diesel
ik heb geen idee, maar de mijne houdt het bij 80 in de 2 wel voor gezien, dan schiet het niks meer op.... Toeren? geen idee, heb geen toerentellerquote:Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:
[..]
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.quote:Op woensdag 24 juni 2009 21:51 schreef willempjewever het volgende:
[..]
In de wagen van het werk (vw golf 1.9 tdi) kan ik 120 (en volgens collega's 140) in de 3 rijden zonder problemen. Komt dit dan omdat het een tdi is? Hij trekt in de 2 al naar de 100 toe en zit dan op 3500 toeren, zal vast niet goed zijn, maarja, hij is van de baas
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgtquote:Op woensdag 24 juni 2009 23:15 schreef lyolyrc het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar als het toch waar is, dan is het 1.9TDI met hoog vermogen. De oudere 1.9TDI's halen dit zeker niet. 3500 rpm met een diesel kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de zuiningheid.
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:23 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Het stond ook ergens in een test die ik op internet las, maar goed zal het wel niet zijn voor de auto. Maar het blijven mooie bakken, op 5,7 liter rijd ik 100 km met die volkswagens en dan rijd ik niet zuinig zeg maar (wat wil je ook als je zelf een 1.3 motortje hebt en dan zo'n bak onder je kont krijgt)
Haalt ie ook nietquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
TDI's zijn inderdaad gave motoren! Maar nou ben ik toch wel benieuwd geworden naar het vermogen van de diesel waar jij het over hebt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een 225 pk Audi TT 1.8T quattro net geen 100 km/u in de tweede versnelling haalde. Vandaar dat ik echt verbaasd was dat een diesel dat wel zou lukken.
Nou dat is lekker, trekt dat ding op voor geen meterquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.
Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
hangt van je bakverhoudingen af. Als je een close ratio versnelling hebt zal ie het bij lange na niet halen, maar trek je WEL sneller door je versnellingen.
Volgens mij hadden die volvo's van de KLPD juist een hele lange 2e zodat ze in de stad in achtervolgingen minder/niet hoeven te schakelen
Wat weet jij er nou van, zak.quote:Op maandag 22 juni 2009 00:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik rij in de 1 ongeveer tot 6650RPM, schakel dan na de 4 en zit dan op +/- 1600RPM endan rij ik net 45 ofzo.. en dan schakel ik na de 5 als ik net 55/60 rij![]()
Soms trek ik op tot 3000RPM in de 1, en schakel meteen na de 4 en rij net 30 ofzo.. beetje gas er bij en rij dan 50 in de 5..![]()
Dat krijg je er van met versleten Syncromeshringen.. dan heb je geen 2 en 3 meer..![]()
![]()
![]()
(Ask Kevin20VT)
Nee, bij verkeershandhavingsteams (KLPD) rijden veel onopvallende getunde aangepaste auto's die ingezet worden bij achtervolgingen. Ook aangepaste getunde politieauto's hebben ze daar, maar dat zijn echt niet alleen Volvo's. Dat van die versnellingsbak kan kloppen, maar er is zoveel aangepast dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik geloof er geen zak van dat ze die bak speciaal gaan aanpassen. Is gewoon standaard.
Aanpassingen aan de bak is volgens mij alleen voor die BMW motorfietsen (een hele korte 1 om stapvoets te kunnen rijden, en de tweede versnelling is een flink stuk langer om beter door te kunnen trekken), Ik denk niet dat die volvo's andere bakverhoudingen hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:46 schreef mvt het volgende:
[..]
Die koppelkromme!quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.
Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:33 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Tadaa, een dyno van een 1.3 wagon R.
Ik denk dat, afhankelijk van hoe sportief je wilt rijden, je het beste rond de 3000 kunt blijven rijden, maar dat is ook afhankelijk van de bakverhouding. (hoever de versnellingen uit elkaar liggen). Je kunt ook gewoon doortrekken naar 5000 als het moet.
De rode lijn geeft het vermogen weer in kiloWatt (kW). Op de horizontale as kun je een toerental kiezen en het daarbij behorende vermogen volgt uit de linker verticale as.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:08 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Thanks, ik snapte het eerst niet helemaal, maar google is my friend. Ik snap het nu grotendeels. Ik begrijp alleen niet waarom er een rode en groene lijn in dat schema zit?
Na wat dagen rijden ben ik er nu achter dat ik het beste op 3200 toeren kan schakelen, dat is het rustigste voor iedereen in de auto (ik rijd met kids erin). Dan schakelt hij erg soepel en rijd ik in een vloeiende lijn door. Fijn om te weten dat ik tot 5000 door kan gaan als het nodig is.
Goh, nee echt?quote:Op zondag 21 juni 2009 14:09 schreef willempjewever het volgende:
Tijdens mijn rijlessen heb ik altijd geleerd tussen de 2000 en 2500 toeren te schakelen, echter werkt dat niet optimaal in mijn nieuwe auto (met een 1.3 liter benzinemotortje).
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 09:52 schreef lyolyrc het volgende:
Waar de krommes maximaal zijn, wordt het maximaal vermogen dan wel koppel geleverd.
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.quote:
Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
Ik merk dat het schakelen bij 3200 prima gaat, ik zie dat daar toevallig ook de lijnen elkaar kruizen. Is dat toeval?
dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Kruisen van de curves heeft te maken met de schaal van de verticale assen. Door die schaal te veranderen, verschuift of verdwijnt het kruispunt. Kruisen van de curves zegt dus niets.
Meer dan jou iig ibne..quote:
Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend wasquote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb net een auto gekocht en stel hier gewoon een vraag en als je even verder had gelezen dan de openingspost had je deze opmerking wel weg kunnen laten. Snap uberhaupt niet waarom je zo mijn probeert af te zeiken.
IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:21 schreef willempjewever het volgende:
[..]
dat dacht ik al, maar even navragen voor de zekerheid, ben niet zo handig in grafiekjes namelijk.
Haha nou dat leer je nu zo niet meer.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:02 schreef Jimbo het volgende:
[..]
1-20 1
20-40 2
40-60 3
60-80 4
80 in de 5
teminste zo heb ik t met rijlessen moeten leren
Goed, het nieuwe rijden vind ik ook een beetje overdreven, maar om nou alleen het toerengebied 3000 tot redline te gebruiken...quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Omdat ik gewoon ontzettend moe word van mensen die niet vlot doorrijden en daarmee de rest van het verkeer ophouden. Als je zo nodig het zuinigheidsrecord wilt breken, ga je maar met de trein. En welkom op Fok! als je zoiets nog niet gewend was
Nog zo'n 'welkom op FOK!'-diss.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:59 schreef Dartanion het volgende:
[..]
IK begin me af te vragen waarin je wel goed bent?
Auto rijden niet
Auto techniek niet
Grafiekjes niet
Computer kennis komt ook niet denederend over
Logisch redeneren vormt ook al een redelijk probleem....
De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaanquote:Op vrijdag 26 juni 2009 18:09 schreef aaipod het volgende:
Overigens was mijn eerste auto een Ford Fiësta zonder toerenteller en tijdens lessen keek ik eigenlijk ook nooit op dat ding.
Men... srsly dudequote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:56 schreef aaipod het volgende:
[..]
Haha nou dat leer je nu zo niet meer.
30 in de 3
50 in de 4
60 in de 5
1 en 2 nooit echt 'regels' over gehoord.
TS moet dat gewoon nog leren, dat is vrij normaal als je net je rijbewijs hebt. Gevoel ontstaat ook door dingen heel vaak te repeteren. In ieder geval heeft hij al ondervonden dat de bedrijfswagen niet uit elkaar valt, als hij hem ver doortrekt in de tweede versnelling. Dus dat zal ook wel komen met zijn eigen auto.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:45 schreef invine het volgende:
[..]
De één heeft nou eenmaal meer gevoel voor auto rijden dan de ander. Ik doe het ook automatisch maar TS kan hier schijnbaar niet mee omgaankan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |