Dat hoort natuurlijk bij de PR training welke elke coureur krijgt. Geen coureur zal zijn team afvallen, ja behalve als het kut gaat en je bijvoorbeeld Eddie Irvine heetquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:33 schreef sanger het volgende:
Wat mij het meeste opvalt in deze kwestie is dat alle teams EN coureurs het zo met elkaar eens zijn...
Ik neem aan dat je een jaar of 15 geleden bedoelde.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Kijk en dat bedoel ik dus, je kent dus het verleden van Williams niet. Aangezien Williams een jaar of 8 geleden het top team was in de F1. De periode waarin Ferrari met Jean Alesi en Gerard Berger geen deuk in een pakje boter reden.
Relatief gezien is Williams nog steeds het meest succesvolle team uit de F1.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Kijk en dat bedoel ik dus, je kent dus het verleden van Williams niet. Aangezien Williams een jaar of 8 geleden het top team was in de F1. De periode waarin Ferrari met Jean Alesi en Gerard Berger geen deuk in een pakje boter reden.
De periode 1991 tot en met 1998 met Prost, Patrese, Mansell, Hill en Villeneuve inderdaad.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:37 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een jaar of 15 geleden bedoelde.
Inderdaad en net als Campos en Manor ooit begonnen in de feeder series zoals F2 en F3.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Relatief gezien is Williams nog steeds het meest succesvolle team uit de F1.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:38 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Omdat ik graag een kampioenschap kijk met een grote geschiedenis en een kampioenschap wat er over 10 jaar waarschijnlijk nog steeds zal zijn. Dat zie ik met een eventueel FOTA-kampioenschap niet gebeuren. Overigens mag Williams nu wel kwakkelen, maar ze hebben niettemin in het verleden zeer veel gepresteerd. Het helpt niet mee dat ze als privateer fiancieel niet mee kunnen komen met de fabrieksteams. Ik verwacht niet dat de huidige topteams het heel veel beter zouden doen met heel veel geld. Vergeet ook even niet dat de wagen van Brawn GP gedurende de Honda-periode en met Honda-geld is ontwikkeld.
Wanneer is F1 gelijk voor iedereen geweest dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:09 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Inderdaad. De meeste hier vergeten dat de F1 een hele geschiedenis heeft waardoor het voor mensen ook aantrekkelijk is. Ik zal zeker wel de F1 blijven volgen ook als straks de fabrikanten weg zijn. De sport moet weer terug naar de basis, gelijk voor iedereen dus ook de "prive teams". Het grote geld van de fabrikanten is leuk maar niet stabiel.
Je praat onzin. Honda wou niet weer de gok nemen om voor aap te staan, daarom hebben ze de stekker er al zo snel uitgetrokken. Beweren dat Honda ''klein'' is is al helemaal te debiel voor woorden. Honda maakt vanalles van brommers tot vliegtuigen, elektronica etc. Het feit dat ze nooit de moeite hebben genomen om ook maar een hoofdsponsor te zoeken geeft wel aan dat geld het punt niet was.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:23 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Dit is werkelijk bullshit. Zat andere teams die niets presteerde die eerder weggegaan zijn (Carlos Ghosn van Renault heefthet serieus overogen, terwijl Renault net WK was geworden), of juist zijn gebleven (Arrows, Minardi o.a.) en uiteindelijk gestopt zijn om financiële redenen. Honda was gewoon snel in de tests en wist dat ze konden meevechten voorin. Dat is ook wel de zien aan de huidige Brawn GP-auto, die toch echt gedurende het vorig jaar onder de vlag van Honda ontwikkeld is en ondersteund wordt door dezelfde groep mensen. Dus dat ze er niets van kunnen, bewijst BrawnGP het tegendeel van. Het was voor een relatief kleine autofabrikant als Honda gewoon niet te verkopen om in een geldverslindende klasse mee te doen om ondertussen de hoofdtak met moeite boven water te houden, en allerlei activiteiten (=mensen) weg te saneren.
Daarbij heeft Honda in alle takken van de auto-sport gesneden. Zelfs het MotoGP-programma is overwogen om op te heffen. In de andere motorsportklassen (o.a. SBK) heeft Honda wel gesneden.
[..]
... en is nu één van de grootste tegenstanders van klantenchassisquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:48 schreef Gijsje het volgende:
Williams purchased an old Brabham Formula One chassis which Courage drove in several F1 events, coming in second place twice.
Het zijn niet per se een paar specifieke teams die de F1 tot F1 maken. Het is het hele kampioenschap en de doorlopende geschiedenis. Sterker nog, ik zal blij zijn als de marketing machines vervangen worden door echte race teams waarbij het racen op de eerste plaats komt en het verkopen van auto's daarna. Dat is de ware essentie van de sport en voor mij is die essentie in de F1 beter gewaarborgd dan bij een fabrikantenklasse. Zoals ik al aangaf verwacht ik niet dat een fabrikantenklasse een lange toekomst gegund is omdat er andere belangen spelen boven het racen (lees: politiek en marketing). Wat alle grote raceklasses en evenementen aantrekkelijk maakt (i.i.g. voor mij) is de lange historie (Indy 500, F1, Le Mans, zelfs NASCAR, etc) en het identificeren met de geschiedenis. Geen enkele nieuwe raceklasse kan op zo een achtergrond buigen. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat deen nieuwe fabrikantenklasse ook heel sterk afgestemd zal zijn op marketingtechnische zaken voor de deelnemers, iets wat m.i. het echte racen vertroebeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:23 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]Dus jij kijkt liever naar GP2+ omdat er lang vervlogen geschiedenis achter zit dan dat je naar de teams kijkt die F1 maken wat F1 is
Newsflash: We leven in het heden en er is alleen de toekomst. En wat er vroegah allemaal is gebeurd in de F1 gaat de races van morgen en volgend jaar echt niet leuker of minder leuk maken.
De mensen willen gewoon de grote teams, de beste rijders en de snelste auto's zien. Onder welke naam dat is boeit echt niet.
Wat jij wil beweren is dat stel de Champions league vanaf volgend jaar alleen maar A divisie teams zijn en er komt een nieuwe competitie waarin alle grote clubs meedoen dat mensen dan massaal A divisie voetbal gaan kijken omdat de Champions league naam erboven staat? Wat denk je nou zelf? Het vermogen om logisch na te denken van sommige mensen is echt ver te zoeken...
Dat doet wel terdege ter zaken: het toont glashard aan dat de Formule 1 ook zonder auto fabrikanten kan bestaan. Zelfs als motoren leverancier zijn ze niet noodzakelijk aangezien er veel kleinere motoren leveranciers zijn die prima motoren kunnen leveren.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:12 schreef Fir3fly het volgende:
Tja die geschiedenis is mooi en zo, maar daar heb je echt helemaal niets aan. Of vroeger de fabrikanten nou wel of niet de dienst uit maakten doet gewoon helemaal niet ter zake.
Behalve dat dat niet hetzelfde was. Nu loopt heel F1 straks uit de F1 weg. Minus FI en Williams maar FI stelt toch niks voor en Williams teert vooral op vergane glorie dus daar zal ook niemand echt wakker van liggen als die niet mee doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:33 schreef Walter-Ego het volgende:
Het is absoluut zo dat het vertrek van 8 teams tegelijk voor alle partijen geen goed nieuws is, maar een opsplitsing biedt geen van de partijen een duurzaam alternatief en een garantie op verbetering. Uiteindelijk ga ik er vanuit dat de FOTA en FIA er uit gaan komen en dat de sport er sterker van wordt. Vergeet niet dat er tijdens de FOCA-FISA oorlog zelfs een complete staking en een enkele apart georganiseerde race geweest zijn. Daar is uiteindelijk de Concorde Overeenkomst uit voort gekomen. Door de geschiedenis (zowel lang geleden als recenter) is gebleken dat de F1 een zeer veerkrachtige serie is.
De teams hebben wat mij betreft wel gelijk dat ze een groter aandeel van de televisie gelden eisen, maar het zelf op kunnen stellen van het sportief en technisch regelement is onacceptabel. Het is onmogelijk om een transparantie serie te hebben als de deelnemers zelf ook de regels opstellen: het risico op belangenverstrengeling is extreem groot. Ik kan weinig situaties bedenken waarin zelfregulering (waar het voorstel van de FOTA deels op neer komt) op de lange termijn een duurzame oplossing is. Sterker nog, de economische crisis waardoor nu de budgetlimiet ingevoerd wordt is ook voor een groot gedeelte het gevolg van falende 'zelfregulering' van de financiële sector. Een eventueel FOTA-kampioenschap waarbij de deelnemers de regels bepalen is niet immuum voor dezelfde gevaren. Los van de discussie over fabrieksteams vs. privateers is dit geen situatie waar je naar moet streven, tenzij je niet geinteresseerd bent in een duurzame oplossing (iets wat de autofabrikanten volgens mij niet zijn).quote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:06 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Behalve dat dat niet hetzelfde was. Nu loopt heel F1 straks uit de F1 weg. Minus FI en Williams maar FI stelt toch niks voor en Williams teert vooral op vergane glorie dus daar zal ook niemand echt wakker van liggen als die niet mee doen.
De teams hebben nu gewoon door dat het veel beter is (voor hun) als ze alles zelf onder controle hebben. Ze kunnen een vast reglement opstellen en boven alles beheren ze zelf de financiën dus ipv dat er meer dan 50% van de inkomsten via Bernie uit de sport gaat en niet meer terug komt kan dat nu opeens naar de teams zelf gaan.
quote:BMW abandons KERS for good
BMW Sauber has abandoned its Kinetic Energy Recovery System (KERS) for good, because it thinks it can improve its car performance more without the hybrid technology.
Although the Hinwil-based outfit was alone in vetoing a bid last year to abandon KERS in Formula 1 because it felt the technology was vital for the sport, it confirmed at Silverstone on Saturday that it was shelving its system.
The team only raced with KERS in the first four races of the season, and has not run it since the Bahrain Grand Prix after choosing to instead focus on aerodynamic developments on its car that were introduced in Spain.
BMW motorsport director Mario Theissen said the team had spent the last few weeks evaluating whether or not to press on with KERS, but in the end opted to ditch it.
"We evaluated different alleys, proceeding with KERS or proceeding on the aero side and what could we do with no KERS on board," he explained.
"We had made some significant progress on the aero side which does not allow to fit KERS, and we have taken a decision just a few days ago to no more run KERS this year because we see a more promising alley in developing the aero."
With only the two Ferrari cars running with KERS at the British Grand Prix, there have been suggestions that the introduction of the technology was a flop.
But Theissen insists that some benefit has come inside his car company thanks to the efforts put into the F1 project.
"I would not say the technology is a flop, just the opposite," he said. "Given the very short development time it has been a huge success to get it up and running reliably and our system really works fine. We didn't have any flaws, not even in Malaysia in the torrential rain. It is depending on the set of regulations you have.
"If you want to push an innovation then you have to fully focus on it. If it is not mandatory to have the system on board, then now KERS is basically out-performed on the aero side. And I have to say what we have achieved at least within BMW has been transferred already to the road car side.
"Our engineers are currently supporting the road car R&D department and that will continue for quite some time because we have learned an awful lot which is applicable to not just hybrid cars but also electric vehicles and conventional cars, because a battery is on any car."
With the Formula One Teams' Association (FOTA) having proposed recently for KERS to be dropped next year, there is very little chance of the technology continuing in F1.
Only McLaren and Ferrari are now likely to run it over the remainder of the season.
And Theissen reckons that even if KERS remained an option in the rules, it was almost certainly not one that would be taken up by teams.
"I would say if it isn't made mandatory it will disappear," he said. "That is just natural. It is a pity in my view because this has been a unique chance to really position F1 as a technology carrier, as a pioneer of innovative technology, and it would have been very good in the current economic climate for F1 as a whole."
KERS is niet wat er van verwacht werd, snel laten we de FIA compleet afzeiken dat ze zoiets stoms bedacht hebben. In de 60 jaar hebben ze wel meer fouten gemaakt, dat gebeurt in zo'n wereld nu eenmaal. Net zoals McLaren dit jaar niet uit de verf komt, dat gebeurt je gaat verder en probeert het opnieuw. Zo zit de F1 gewoon in elkaar, dingen proberen. Lukken ze niet dan probeer je weer wat anders.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:18 schreef Kill_em_all het volgende:
Ja want gelukkig is de regelgeving van de FIA wel lekker wou je zeggenJe hebt het over gebrek aan geld en vervolgens komt de FIA langs met het idee om KERS te bouwen. Extreem duur en extreem nutteloos. Ik denk niet dat je wil weten hoeveel budgetcap jaarbudgetten Mercedes, Ferrari, Renault en BMW daarin hebben zitten
En dan hebben we het nog maar niet over de andere regels die keer op keer maar veranderen. Erg duurzaam allemaal
![]()
Sowieso is duurzaam toch maar een dom en vooral veelvuldig misbruikt hype woordje. Sport, en met name F1/autoracen draait nou eenmaal om geld en publiciteit. Het is geen wonder dat de allereerste race die gereden werd dat Renault (dacht ik) hun auto's daaraan liet meedoen omdat ze het wel een goede manier leek om het grote publiek meer geïnteresseerd in de auto te krijgen. 69 jaar lang is de F1 daar een goed platform voor geweest, nu denken bepaalde mensen dat ze zelf een beter platform kunnen lanceren. Of dat ook 60 jaar mee kan, wie zal het zeggen. Als de intentie er is om ervoor te zorgen dat kleinere teams ook mee kunnen doen en de veel grotere inkomsten uit tv ed ook daadwerkelijk terugstromen in de sport en als de FOTO ook echt hun eigen maatregelen om de kosten binnen de perken te houden doorvoert dan zie ik niet in waarom het FOTO platform niet ook lang mee kan gaan.
Maar kom als FIA dan niet ieder jaar met rigureuze regelwijzigingen om de sport goedkoper te maken. Want dat zijn die regels niet natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:25 schreef Gijsje het volgende:
[..]
KERS is niet wat er van verwacht werd, snel laten we de FIA compleet afzeiken dat ze zoiets stoms bedacht hebben. In de 60 jaar hebben ze wel meer fouten gemaakt, dat gebeurt in zo'n wereld nu eenmaal. Net zoals McLaren dit jaar niet uit de verf komt, dat gebeurt je gaat verder en probeert het opnieuw. Zo zit de F1 gewoon in elkaar, dingen proberen. Lukken ze niet dan probeer je weer wat anders.
Owja lees nog even verder op Wikipedia over de geschiedenis van F1 voordat je nog meer onzin uitkraamt, thanks ! En misschien moet je even proberen de discussie wat normaler te voeren.
![]()
![]()
Die onzin ? liever niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:40 schreef Kill_em_all het volgende:
Ow ja want we moeten de FIA, in een tijd dat iedereen zo genaamd aan een budget cap moet wegens gebrek aan geld, vooral niet hard afrekenen op het introduceren van nieuwe geldverslindende technologie waarvan van het begin af aan al vraagtekens zijn gesteld bij het nut ervan en waarvan uiteindelijk blijkt dat het dus gewoon een gigantische verspilling van geld is geweest
En ik moet de geschiedenis nalezen? Misschien kan jij beter mijn post eens wat beter lezen voordat je wat roept schaapje
Dit is het "F1 nieuwtjes topic", niet het topic "Wie weet er het meest van F1 af". Dat topic zal je zelf even moeten startenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:40 schreef Kill_em_all het volgende:
Ow ja want we moeten de FIA, in een tijd dat iedereen zo genaamd aan een budget cap moet wegens gebrek aan geld, vooral niet hard afrekenen op het introduceren van nieuwe geldverslindende technologie waarvan van het begin af aan al vraagtekens zijn gesteld bij het nut ervan en waarvan uiteindelijk blijkt dat het dus gewoon een gigantische verspilling van geld is geweest
En ik moet de geschiedenis nalezen? Misschien kan jij beter mijn post eens wat beter lezen voordat je wat roept schaapje
quote:Dave Ryan & Ferrari
Interesting rumour
Jun.18 (GMM) Dave Ryan, McLaren's former sporting director, was seen entering Ferrari's motor home at the Silverstone circuit on Thursday.
The 55-year-old New Zealander, a long-serving McLaren member since the 1970s, was sacked by the British team earlier this year after telling Lewis Hamilton to lie to race stewards in Australia and Malaysia.
Written: Sat, 20 Jun 2009 08:13:47
Opvallende uitspraak van meneer Brawn.quote:Brawn: "Compromis met FIA niet meer mogelijk"
21 juni 2009
Volgens Ross Brawn zal het niet meer tot een compromis komen tussen de FOTA en de FIA en zal het alternatieve kampioenschap van de FOTA zeker plaatsvinden. Ook is hij van mening dat de grote fabrikanten de kleine teams deels financieel moeten onderhouden, omdat de kleine teams het anders niet redden.
"Het besluit is al genomen door de FOTA en er komt geen compromis", liet Brawn weten in een interview met Autosport. "De FOTA moet haar plannen en ideeën nu uitvoeren. We kunnen niet tot januari wachten en dan beslissen wat we gaan. Met elke dag en elke week die voorbij gaat, worden de kansen op een compromis kleiner. De reden dat wij met de FOTA meegaan, is omdat we tegen de grote teams willen racen."
"Volgende week zullen we beginnen met het vormen van het technische reglement", vertelde Brawn over de reglementen. Ironisch is dat het juist de FIA kan zijn die erop toeziet dat de regels worden nageleefd. "De Europese Commissie bepaalt dat de FIA dat bij elk kampioenschap kan doen. Ze hoeven de regels niet zelf te op te stellen, maar zien wel toe op de naleving ervan. Zij kunnen dus voor de wedstrijdleiding zorgen, maar of we ook daadwerkelijk van die optie gebruikmaken, weten we nog niet."
Brawn is ook duidelijk waar het geld voor teams als Brawn GP en Toro Rosso vandaan moet komen in een FOTA-kampioenschap: van de fabrikanten. "De fabrikanten weten dat het kampioenschap niet kan bestaan zonder de rest van de teams, en ze zullen de kleine teams dan ook moeten onderhouden", zei hij. "Ik hoop dat er een oplossing wordt gevonden voor de financiële zaken van teams als de mijne."
quote:Op zondag 21 juni 2009 13:57 schreef ElmarO het volgende:
En het kon niet uitblijven, Hitler is nu ook op de hoogte van de plannen van FOTA.
Toch niet, de fabrikanten hebben het geld en zullen het moeten financieren. Qua prijzengeld b.v. Nu doet de FIA dat. En onderhouden wil niet zeggen dat de fabrikanten de kosten van het bouwen van de auto moeten vergoeden.quote:
quote:Ferrari faces $100m fine over threat to split from Formula One
The Ferrari car company faces a $100m (£60.4m) fine from the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), the governing body of Formula One, over its threats to set up a rival racing series.
In the build-up to today’s British Grand Prix at Silverstone, Ferrari and seven of the sport’s biggest names announced that they would quit F1 in 2010 due to a dispute over new regulations including a budget cap.
If a rival series gets off the ground then the value of Formula One Administration (FOA), F1’s rights-holder which is majority owned by private equity firm CVC, could hit the wall.
The split has been fuelled by the expiry in 2007 of the Concorde Agreement, the contract that commits teams to race in F1. However, Ferrari is exposed to legal action for damages because of a separate contract it signed with the FIA which, according to the governing body, ties it to F1 until 2012.
In a letter sent to Ferrari on 8th June the FIA said: “Ferrari... has already breached its agreement with the FIA by threatening to withdraw from the Championship. The instability that this has caused continues to give rise to damage.” On Friday it announced legal proceedings were under way.
Ferrari’s response is that it has “no contractual obligation” to remain in F1. The car company says that it has an agreement with FOA to extend the Concorde, and to stay in F1 until the end of 2012 but this is conditional on the FIA accepting the extension which it claims it has not done.
CVC has a lot to lose from a split. It got $2.1bn in debt from Royal Bank of Scotland to buy FOA in 2006 and its annual interest payments now come to $260m. The sport’s running costs are around $300m annually so if it fails to make $560m in revenues it will not be able to meet its liabilities.
Het is juist een boete opgelegd wegens het eenzijdig verbreken van het contract. Als je contractbreuk pleegt kan de andere partij een schadevergoeding eisen, iets wat in dit geval zou gebeuren. maar ik ben geen juristquote:Op zondag 21 juni 2009 17:03 schreef Sinister-D- het volgende:
kunnen ze iemand wel een boete opleggen als deze niet meer bij die organisatie zit aangesloten
De FIA keert geen prijzengeld uit, dat doet de FOM.quote:Op zondag 21 juni 2009 15:38 schreef Slein83 het volgende:
Toch niet, de fabrikanten hebben het geld en zullen het moeten financieren. Qua prijzengeld b.v. Nu doet de FIA dat. En onderhouden wil niet zeggen dat de fabrikanten de kosten van het bouwen van de auto moeten vergoeden.
Yamaha maakt ook vanalles. Zelfs Sega zat in vanalles. Toch waren het relatief kleine organisaties. In vergelijking met Toyota of Renault (die beiden alleen maar auto's maken) is Honda maar een kleintje hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 18:33 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Je praat onzin. Honda wou niet weer de gok nemen om voor aap te staan, daarom hebben ze de stekker er al zo snel uitgetrokken. Beweren dat Honda ''klein'' is is al helemaal te debiel voor woorden. Honda maakt vanalles van brommers tot vliegtuigen, elektronica etc.
Dit had puur te maken met het Earth Concept. Een hoofdsponsor draagt het team niet ofzo. Het is gewoon een grote sponsor. Best op te vangen door de grootste geldschieter, de fabrikant zelf, wanneer ze een bepaalde boodschap willen uitbrengen.quote:Het feit dat ze nooit de moeite hebben genomen om ook maar een hoofdsponsor te zoeken geeft wel aan dat geld het punt niet was.
om maar aan te geven hoe weinig kijk je hebt op het geheel. F1 is niet winstgevend. Je draait sowieso verlies. Zelfs als je tot de winnende teams hoort, moet het geheel worden opgevangen door sponsors en promotionele zaken. Maar die promotie telt niet zo zwaar dat het je een hoop gaat brengen. Het gaat dus vooral om de eer. Rationeel bekeken is de F1 helemaalniet zo interessant. Dit is ook de reden waarom VW niet overweegt om de F1 in te stappen.quote:Zoals met alles draait het er uiteindelijk om of het de investering waard is.
Goedkoop reclame? Ter vergelijking: Voor de playstation 1 kwam Sony niet eens aan de 100 miljoen. Dus goedkoop reclame? Niet bepaald.quote:Als jij constant achteraan rijdt ja dan word je niet blij als je ieder jaar 400miljoen neertelt. Als je vooraan mee kan rijden dan is het geld wat goed besteed is want dan heb je relatief gezien enorm goedkope reclame voor je merk.
Zoals ik het lees legt de Fia Ferrari die boete op en geen rechtbank, en de Fia heeft niets te eisen als je niet meer bij hun organisatie zit:quote:Op zondag 21 juni 2009 17:10 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Het is juist een boete opgelegd wegens het eenzijdig verbreken van het contract. Als je contractbreuk pleegt kan de andere partij een schadevergoeding eisen, iets wat in dit geval zou gebeuren. maar ik ben geen jurist
Ze kunnen het idd naderhand via een rechtbank doen, maar dan bepaalt die rechter of er een boete komt of dat er een andere straf opgelegd wordt. denk ik danquote:The Ferrari car company faces a $100m (£60.4m) fine from the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)
Zeg je nu dat F1 voor fabrikanten meer geld kost dan dat het oplevertquote:Op zondag 21 juni 2009 18:27 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
om maar aan te geven hoe weinig kijk je hebt op het geheel. F1 is niet winstgevend. Je draait sowieso verlies. Zelfs als je tot de winnende teams hoort, moet het geheel worden opgevangen door sponsors en promotionele zaken. Maar die promotie telt niet zo zwaar dat het je een hoop gaat brengen. Het gaat dus vooral om de eer. Rationeel bekeken is de F1 helemaalniet zo interessant. Dit is ook de reden waarom VW niet overweegt om de F1 in te stappen.
[..]
Wat zeg jij nou weer O_o ???quote:
quote:automobiles, motorcycles, trucks, scooters, robots, jets and jet engines, ATV, water craft, electrical generators, marine engines, lawn and garden equipment, and aeronautical and other mobile technologies.
quote:Honda is the 6th largest automobile manufacturer in the world as well as the largest engine-maker in the world, producing more than 14 million internal combustion engines each year. As of August 2008, Honda surpassed Chrysler as the 4th largest automobile manufacturer in the United States. Currently, Honda is the second largest manufacturer in Japan behind Toyota and ahead of Nissan.
Bedoel je dit ironisch? Of ben je er echt verbaast over?quote:Op zondag 21 juni 2009 19:04 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Zeg je nu dat F1 voor fabrikanten meer geld kost dan dat het oplevert
Microsoft is weliswaar een bekende naam, maar behoort inderdaad niet tot de ècht grote jongens ter aarde. En dat is logisch, het is immers maar een IT-bedrijf.quote:Op zondag 21 juni 2009 19:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ter vergelijk : MicroSoft staat op plek 119 met een jaaromzet van $57.9 miljard en Renault op #113 met $59.9 miljard.
Dat Honda meerdere producten maakt, maakt hen niet groot. Daarbij is het budget van de automotive-sector apart.quote:Honda heeft een jaar-omzet van $119.8 MILJARD en staat daarmee op #27 in de lijst van de grootsten op aarden als het gaat om omzet.
Honda maakt
Hoe dan ook, het is gezien de activiteiten van het team uit Brackley niet logisch om te stellen dat ze gestopt zijn omdat 'ze het niet konden'. Het hele jaar door geld gestoken in een nieuwe auto, het bleek al dat hij snel was, en dan opeens stoppen?quote:New Passenger Car Registrations in Europe in 2008 by Marque/Brand
The top 20 best-selling car brands in Europe* in 2008 by marque according to the ACEA were as follows:
Position … Brand / Marque …No of Cars Sold … % Market Share … % Change vs 2007
Volkswagen … 1,570,583 … 10.7 … -3.8
Ford … 1,224,750 … 8.3 … -4.1
Opel / Vauxhall … 1,155,422 … 7.9 … -14.0
Renault … 1,102,011 … 7.5 … -8.8
Peugeot … 1,007,713 … 6.8 … -9.0
Fiat … 957,267 … 6.5 … -2.0
Citroen … 857,694 … 5.8 … -9.2
Toyota … 785,242 … 5.3 … -11.8
Mercedes … 687,199 … 4.7 … -7.5
BMW … 675,454 … 4.6 … -4.1
Audi … 663,310 … 4.5 … +0.2
Skoda … 452,901 … 3.1 … -6.1
Nissan … 337,913 … 2.3 … +8.8
Seat … 336,210 … 2.3 … -13.0
Hyundai … 271,064 … 1.8 … -11.3
Honda … 264,238 … 1.8 … -15.7
Suzuki … 250,888 … 1.7 … -12.4
Mazda … 245,062 … 1.7 … +2.1
Volvo … 236,485 … 1.6 … -10.8
Kia … 234,965 … 1.6 … -7.3
quote:Op zondag 21 juni 2009 23:25 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Bedoel je dit ironisch? Of ben je er echt verbaast over?
Voor het imago. Misschien dat dit imago wat meer aan intangable goods oplevert, maar in geld in principe niet.quote:Op zondag 21 juni 2009 23:42 schreef bodylotion het volgende:
[..]
![]()
Waarom zou een fabrikant in godsnaam in de Formule 1 gaan als ze er allemaal financieel op achteruit gaan?!
Daar geloof ik dus niet zo veel van. Het zal best een positieve uitkomst hebben in dat opzicht, maar niet dusdanig dat het de kosten overtreft. Als dit wel zo was, zat iedere autofabrikant wel in de F1. En ook bij VW hebben ze aangegeven dat ze niets aan de F1 hebben.quote:Tuurlijk kost het ontzettend veel geld, maar reken maar dat de Formule 1 meehelpt aan het imago van een fabrikant en dat ze dat ook zeker terug zien in hun omzet van straatauto's.
Wanneer je er rationeel over nadenkt, is dat wel een van de grootste motieven. Zo rationeel zit het bedrijfsleven ook niet in elkaar hoor. Kijk alleen maar naar hoe angstvallig men zich soms aan bedrijfsmissies vasthoudt, en hoe Sony besloot het playstationproject door te zetten om Nintendo maar te laten zien dat ze het ook zonder hen konden, en goed ook (in eerste instantie waren ze afgezien van een enkele enthousiasteling niet echt voor een dergelijk project 'we zijn geen speelgoedbedrijf' werd er gezegd, uiteindelijk toch het voorstel maar goedgekeurd, en toen liet Nintendo ze zitten, wat een soort van Samuraibusiness-geest in de top (dus dus aanvankelijk niet erg enthousiast was bij het idee een spelcomputer te maken) opriep).quote:alleen voor de eer![]()
ik ben geen econoom, maar een goed imago levert geld op.quote:Op maandag 22 juni 2009 00:24 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Voor het imago. Misschien dat dit imago wat meer aan intangable goods oplevert, maar in geld in principe niet.
een Formule 1 team zelf als bedrijf zal geen geld opleveren, althans niet veel, maar ik denk wel dat een fabrikant er wat aan heeft. Waarom zou een fabrikant anders het risico nemen om een F1-team op te starten?quote:Daar geloof ik dus niet zo veel van. Het zal best een positieve uitkomst hebben in dat opzicht, maar niet dusdanig dat het de kosten overtreft. Als dit wel zo was, zat iedere autofabrikant wel in de F1. En ook bij VW hebben ze aangegeven dat ze niets aan de F1 hebben.
da's dus juist wél rationeelquote:Wanneer je er rationeel over nadenkt, is dat wel een van de grootste motieven. Zo rationeel zit het bedrijfsleven ook niet in elkaar hoor. Kijk alleen maar naar hoe angstvallig men zich soms aan bedrijfsmissies vasthoudt,
ik zie dat meer als een machtspel.quote:en hoe Sony besloot het playstationproject door te zetten om Nintendo maar te laten zien dat ze het ook zonder hen konden, en goed ook (in eerste instantie waren ze afgezien van een enkele enthousiasteling niet echt voor een dergelijk project 'we zijn geen speelgoedbedrijf' werd er gezegd, uiteindelijk toch het voorstel maar goedgekeurd, en toen liet Nintendo ze zitten, wat een soort van Samuraibusiness-geest in de top (dus dus aanvankelijk niet erg enthousiast was bij het idee een spelcomputer te maken) opriep).
Honda heeft in diverse takken van sport in de kosten gesneden. Niet alleen in de F1. Dat jij deze conclusie trekt is imo erg kortzichtig. Vergeet niet dat Honda 1 van de kleinere autofabrikanten is die de crisis wellicht wat moeilijker kunnen overleven.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 23:20 schreef Kill_em_all het volgende:
Dat is gewoon logisch nadenken. Kwestie van 1 + 1 optellen. Dat er, helaas, schijnbaar een hele hoop simpele zielen rondlopen die niet in staat zijn om die redenatie te maken kan ik veder niets aan doen.
Ik heb jaren bij Mitsu gewerkt op het Europese hoofdkantoor. Ik heb dan ook nog goede connecties met de huidige CFO. Ik weet dat de reden die jij hier noemt niet juist is. Mitsubishi heeft al jaren niet het budget wat VW er in steekt. Mitsubishi heeft de afgelopen jaren het budget van oorspronkelijk 50 Mio zelfs met 20% moeten terugbrengen. En dat terwijl VW er F1 achtige budgetten inpompt (volgens schatting 200 Mio).quote:Mitubishi heeft trouwens precies hetzelfde gedaan in Dakar. Compleet nieuwe auto gebouwd en alles, veel geld in gestoken etc. Worden geraped door VW en stappen uit ''door de financiële crisis''. De echte reden is niet geld, dat doe je niet als je net een compleet nieuwe wagen hebt gebouwd. Ze zijn gestopt omdat ze konden stoppen zonder te hoeven zeggen dat ze niet konden winnen. Maar als je even je eigen gezonde verstand gebruikt dan kan je zelf ook bedenken dat ze niet stoppen omdat ze geen geld hebben maar dat ze net zijn afgemaakt door de concurrent en dat slechte business is.
quote:Op zondag 21 juni 2009 19:04 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Zeg je nu dat F1 voor fabrikanten meer geld kost dan dat het oplevert
Dan heb je het over Honda als groepsonderneming. Laten we nu puur naar Honda Automobiles kijken.quote:Op zondag 21 juni 2009 19:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat zeg jij nou weer O_o ???
Honda heeft een jaar-omzet van $119.8 MILJARD en staat daarmee op #27 in de lijst van de grootsten op aarden als het gaat om omzet.
Ter vergelijk : MicroSoft staat op plek 119 met een jaaromzet van $57.9 miljard en Renault op #113 met $59.9 miljard.
Honda maakt :
[..]
[..]
Het gaat over motoren. Je weet wel, die dingen waarop ze Superbike en MotoGP rijdenquote:Op zondag 21 juni 2009 23:25 schreef Xaobotnik het volgende:
Dat ze de grootste motorenmaker ter wereld zijn, had ik inderdaad ook gelezen, en dat kan ik inderdaad niet rijmen met hoe ik de grootte van Honda zie. Maar wanneer je erover nadenkt, hoezo de grootste motorenmaker? Maken zij er meer dan GM? VW? FIAT? Die hebben meerdere merken waar ze aan leveren. Misschien dat het over het aantal verschillende motoren gaat? Dat zegt niets over de grootte.
Weet je dat zeker?quote:Op maandag 22 juni 2009 09:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Het gaat over motoren. Je weet wel, die dingen waarop ze Superbike en MotoGP rijden
In deze context; nee.quote:
Wellicht ook wel, maar ik denk dat GM daarin groter is. Van motoren (de tweewielers) weet ik van (alweer wat oudere publicaties) dat Honda daarin de grootste ter wereld is.quote:Als het over motoren alsin verbrandingsmotor gaat dan wil ik het ook nog wel geloven. Ze maken ze tenslotte niet alleen voor auto's, maar ook voor boten, motorfietsen, aggregraten, grasmaaiers, etc. En dat allemaal bij elkaar is denk ik idd veel meer dan bijvoorbeeld VW of GM zou maken
Dat staat gewoon in die post van Googleplexian:quote:Op maandag 22 juni 2009 10:19 schreef sanger het volgende:
Wellicht ook wel, maar ik denk dat GM daarin groter is. Van motoren (de tweewielers) weet ik van (alweer wat oudere publicaties) dat Honda daarin de grootste ter wereld is.
Honda maakt dus per jaar 14 miljoen interne verbrandingsmotoren.quote:Honda is the 6th largest automobile manufacturer in the world as well as the largest engine-maker in the world, producing more than 14 million internal combustion engines each year.
het is inderdaad een beetje off topic allemaal.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:33 schreef Atreidez het volgende:
Voorlopig zit Honda niet eens in de F1, dus wat die info hier allemaal doet
True ... we zullen het nooit meer hebben over Honda, Tyrell, Jordan, Arrows, Lotus, Benetton, March, Minardi, Jaguar, Super Aguri, Steward, Midland, Spyker, Brabham, BAR, Fittipaldi, Prost, Ligier, Lola, Sauber, Zakspeed en al die anderen die niet meer in de F1 zitten.quote:Op maandag 22 juni 2009 10:58 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
het is inderdaad een beetje off topic allemaal.
je had het nu over Honda-grasmaaier motoren... dat is toch wel een beetje offtopc..quote:Op maandag 22 juni 2009 12:53 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
True ... we zullen het nooit meer hebben over Honda, Tyrell, Jordan, Arrows, Lotus, Benetton, March, Minardi, Jaguar, Super Aguri, Steward, Midland, Spyker, Brabham, BAR, Fittipaldi, Prost, Ligier, Lola, Sauber, Zakspeed en al die anderen die niet meer in de F1 zitten.
Waarom denk je dat Honda zo traag was vorig jaar?? precies!quote:Op maandag 22 juni 2009 13:09 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
je had het nu over Honda-grasmaaier motoren... dat is toch wel een beetje offtopc..
Ik was niet eensch sarcastisch. Er zou een F1 [Offtopic] moeten komen, ofzoquote:Op maandag 22 juni 2009 13:09 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
je had het nu over Honda-grasmaaier motoren... dat is toch wel een beetje offtopc..
quote:Did Mosley duplicity lead to FOTA breakaway move?
The reasons that prompted the Formula One Teams' Association's sudden announcement that it was to press ahead with its 'breakaway' threat are starting to become clearer, with rumours in the F1 paddock that an eleventh-hour switch from FIA President Max Mosley was the catalyst for the move.
Shortly after midnight on Thursday night, FOTA sent out a statement that following a breakdown in communication with the governing body, it intended to follow through with its menace of organising its own separate championship, well away from Mosley's controversial jurisdiction.
According to the BBC, a compromise deal had been struck in principle 24 hours earlier that would have seen all eight of the rebel teams agree to sign up to compete in the top flight in 2010, but when the paperwork was received the following morning, it is understood that Mosley had changed the date until which they had to pledge their commitment from 2012 to 2014 – what is believed to have been the final straw that broke the camel's back and lit the blue touch paper for the decision to withdraw en masse.
Following further discussions at Renault's F1 headquarters at Enstone in Oxfordshire during the course of Thursday, the resolution to split was made – with increasing unease at the autocratic and almost arbitrary manner in which Mosley is ruling the sport, and the feeling that the only way the dissenters can be tempted back into the fray would be if the Englishman were to resign from the most powerful and influential post in international motor racing. However, that is something with which the latter seems far from willing to comply, hinting that in the midst of a crisis, the last thing he would do is step down [see separate story – click here].
Moreover, there is anger at the tone of the string of press releases issued by the FIA late last week, which tended to depict the governing body as the goodies, and FOTA as the baddies – something the teams argue is at best a flagrant misrepresentation, at worst a blatant lie.
It is believed that FOTA and Ferrari President Luca di Montezemolo – a man who has become a sworn enemy of Mosley's in recent weeks – will endeavour to undermine the 69-year-old's authority at Wednesday's reunion of the FIA World Motor Sport Council (WMSC), but in the meantime discussions continue, despite the outward finality of FOTA's announcement.
Chief FIA steward Alan Donnelly – Mosley's right-hand man, and one unpopular amongst many of the teams – met with team principals Stefano Domenicali (Ferrari), John Howett (Toyota), Ross Brawn (Brawn GP) and Christian Horner (Red Bull Racing) in the Silverstone paddock on Sunday morning in an effort to try to find some common ground. Mosley has suggested that those four teams are the most receptive to his proposals, contentiously dismissing the other four members – Renault, McLaren-Mercedes, BMW-Sauber and Scuderia Toro Rosso – as 'loonies'. The problem for the teams is that they have no guarantee that the FIA President will do as he promises.
Even in the areas where he is willing to make concessions, indeed, it seems there are issues, with suggestions that the uncapped teams would be unfairly penalised in relation to their capped rivals running customer Cosworth engines. Whilst the free-spending competitors would be restricted to 18,000rpm as per the existing 2009 regulations, the Cosworth powerplant would not be subject to a rev limit, with Mosley having argued in a letter that 'any engineer will confirm that this will not give the relevant teams any competitive advantage whatsoever' – a contention that has been rubbished by those in the know.
According to the BBC, the Cosworth-powered cars would be quicker in qualifying – with ten per cent extra power equating to in excess of 70bhp more than their adversaries – but slower in the initial stages of a grand prix due to their higher-revving engines requiring more fuel as a result of the 2010 ban on refuelling. That could lead to situations where the Cosworth cars might hold up the rev-limited machines early on in the race, before picking up pace as the fuel burns off – leading to a clear advantage for the cost-capped teams.
Dat is wel een goede opmerking! Die hebben een miljard of meer betaald voor dat circus. Hoe zit dat contract in elkaar?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:17 schreef Atreidez het volgende:
Iemand al iets gehoord van CVC Capital Partners trouwens? Er moeten daar toch wat mensen in hun broek schijten over de inkomsten van volgend jaar
quote:CVC has a lot to lose from a split. It got $2.1bn in debt from Royal Bank of Scotland to buy FOA in 2006 and its annual interest payments now come to $260m. The sport’s running costs are around $300m annually so if it fails to make $560m in revenues it will not be able to meet its liabilities.
Bernie zegt dit :quote:FOTA continue with plans for next year
Jun.22 (GMM) On Thursday of this week, FOTA plans to speed up preparations for next year's breakaway world championship. According to strong speculation, the timing of the meeting has been planned to occur immediately after Wednesday's World Motor Sport Council summit.
Rumours indicate that a vote could be proposed to oust FIA president Max Mosley - or minimally reduce his power - thus potentially ending the standoff with the rebel teams.
It has emerged that the FOTA bosses met on Sunday morning in the Renault motor home, where it was decided that it would be unanimously declared that no peace deal with Mosley is being sought.
It was directly contradictory to Mosley's parallel suggestion that a deal is close, which according to another rumour was spurred on by pressure from F1 owner CVC's lawyers about the damaging nature of the political chaos.
"We have taken our decision and that's it. There is nothing more to discuss," Renault's Briatore was quoted as saying by the Spanish press.
"The FIA closed the door on us. We decided to do our own championship. There are no negotiations," he said, adding on Sunday that details of the new series will begin to be set in stone "next week".
"I am not interested in what Mosley says. It is not our business any more," said Briatore.
In Italy's Tuttosport, Ferrari president and FOTA chairman Luca di Montezemolo indicated he is looking forward to the breakaway.
"In November 2007, Ferrari and Kimi Raikkonen won the formula one world championship because there were clear rules and it was possible. No longer," said the Italian.
Montezemolo will attend Wednesday's FIA summit.
Ik denk dat zolang Ferrari deel uitmaakt van het spel, dit wel eens waar zou kunnen zijn (zie schuin gedrukt).quote:"If that (series) started, everybody would be suing everybody else and there would be no other series. There would be nothing. Everyone would spend a fortune on lawyers and nothing will happen,"
Ze willen het niet persoonlijk maken, en proberen dat uit alle macht, maar op zeker dat de teams gewoon van Mosley af willen. En terecht! Ik snap niet dat hij na de affaire nog aan mocht blijven, zijn hele geloofwaardigheid is weg en bij alles wat hij zegt kan je hem gewoon niet meer serieus nemen. Prive en werk moeten gescheiden blijven, maar en man aan de top die als nazi sex bedrijft gaat ver. En bij alles wat je leest, en ook zag in de interviews bij de bcc, blijft die naam maar terugkomen op een manier die mij doet vermoeden dat het allemaal wel persoonlijk is. Vooral ook omdat de regels elke keer structureel veranderd worden, zonder democratie en mte veel macht. En vaak zijn die regels ook nog eens zo onduidelijk als de pest, kijk maar naar het diffuser-verhaal. Totaal onnodig geweest!quote:Op maandag 22 juni 2009 18:04 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Bernie zegt dit :
[..]
Ik denk dat zolang Ferrari deel uitmaakt van het spel, dit wel eens waar zou kunnen zijn (zie schuin gedrukt).
dat de F1 geen geld op levert okee, maar ergens zal het toch wel wat opbrengen binnen de organisatie?quote:
Net zoals toen vind ik de ophef over de prive escapades van Mosley niet relevant en al helemaal niet in deze situatie. Als de teams daar wel op een persoonlijke manier mee om gaan vind ik dat een groot gebrek aan professionaliteit vanuit de teams. Mosley heeft veel macht en in het spelletje spelen altijd persoonlijke zaken mee, maar dat moet geen hoofdzaak zijn. Verder vind ik niet dat de FIA als regulerende macht democratisch naar de teams hoeft te zijn: juist niet, want dan is het geen onafhankelijke organisatie meer (wat het volgens mij al niet helemaal meer is gezien de vriendschap tussen Mosley en Ecclestone, maar dat ter zijde). Verder moeten regels natuurlijk eenduidig zijn, maar er zullen altijd loopholes blijven als je maar creatief erover nadenkt. Dit is geen zwakte van de FIA maar een gebrek aan creativiteit van de huilende teams.quote:Op maandag 22 juni 2009 18:54 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ze willen het niet persoonlijk maken, en proberen dat uit alle macht, maar op zeker dat de teams gewoon van Mosley af willen. En terecht! Ik snap niet dat hij na de affaire nog aan mocht blijven, zijn hele geloofwaardigheid is weg en bij alles wat hij zegt kan je hem gewoon niet meer serieus nemen. Prive en werk moeten gescheiden blijven, maar en man aan de top die als nazi sex bedrijft gaat ver. En bij alles wat je leest, en ook zag in de interviews bij de bcc, blijft die naam maar terugkomen op een manier die mij doet vermoeden dat het allemaal wel persoonlijk is. Vooral ook omdat de regels elke keer structureel veranderd worden, zonder democratie en mte veel macht. En vaak zijn die regels ook nog eens zo onduidelijk als de pest, kijk maar naar het diffuser-verhaal. Totaal onnodig geweest!
Gek dat de FIA problemen veroorzaakt in het WTCC, F1, WRC etc. Allemaal dezelfde problemen, puur en alleen om de FIA een ideologie heeft die nergens opslaat. Als organisatie moet je luisteren en niet alles door de strot heen duwen.quote:Op maandag 22 juni 2009 19:48 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Net zoals toen vind ik de ophef over de prive escapades van Mosley niet relevant en al helemaal niet in deze situatie. Als de teams daar wel op een persoonlijke manier mee om gaan vind ik dat een groot gebrek aan professionaliteit vanuit de teams. Mosley heeft veel macht en in het spelletje spelen altijd persoonlijke zaken mee, maar dat moet geen hoofdzaak zijn. Verder vind ik niet dat de FIA als regulerende macht democratisch naar de teams hoeft te zijn: juist niet, want dan is het geen onafhankelijke organisatie meer (wat het volgens mij al niet helemaal meer is gezien de vriendschap tussen Mosley en Ecclestone, maar dat ter zijde). Verder moeten regels natuurlijk eenduidig zijn, maar er zullen altijd loopholes blijven als je maar creatief erover nadenkt. Dit is geen zwakte van de FIA maar een gebrek aan creativiteit van de huilende teams.
Om maar even ontopic te reageren op de scheiding tussen prive en werk:quote:Op maandag 22 juni 2009 19:48 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Net zoals toen vind ik de ophef over de prive escapades van Mosley niet relevant en al helemaal niet in deze situatie. Als de teams daar wel op een persoonlijke manier mee om gaan vind ik dat een groot gebrek aan professionaliteit vanuit de teams. Mosley heeft veel macht en in het spelletje spelen altijd persoonlijke zaken mee, maar dat moet geen hoofdzaak zijn. Verder vind ik niet dat de FIA als regulerende macht democratisch naar de teams hoeft te zijn: juist niet, want dan is het geen onafhankelijke organisatie meer (wat het volgens mij al niet helemaal meer is gezien de vriendschap tussen Mosley en Ecclestone, maar dat ter zijde). Verder moeten regels natuurlijk eenduidig zijn, maar er zullen altijd loopholes blijven als je maar creatief erover nadenkt. Dit is geen zwakte van de FIA maar een gebrek aan creativiteit van de huilende teams.
En dat is precies wat ik bedoel. Zonder te veroordelen of te oordelen is dit een redelijk logisch gevolg. Zo'n man wordt niet meer serieus genomen. En logisch! Als ik woensdag een beoordelingsgesprek heb met mijn baas en dinsdag-avond staat hij met zijn nazi-pak op internet zijn sexpartner te slaan met een zweepje, kan ik jou verzekeren dat het gesprek ineens een hele andere wending gaat krijgen. Want met dat filmpje kan elk commentaar op mijn functioneren ontkracht worden, terecht of onterecht. En dat is wat nu steeds vaker gebeurd binnen de F1. Afgezien van het feit wie er nu gelijk heeft, en afgezien van het feit of het zou moeten kunnen wat Mosley deed. Het is menselijk dat teams zo reageren op persoonlijke aanvallen van Mosley. En dan heb ik het nog geeneens gehad over de dubieuze onafhankelijkheid van de FIA die je aanhaalde..quote:Briatore: Time for deal has passed
By Jonathan Noble Monday, June 22nd 2009, 12:22 GMT
Flavio BriatoreRenault boss Flavio Briatore believes the time for teams doing a deal with the FIA over future rules has now passed.
With members of the Formula One Teams' Association (FOTA) scheduled to get together later this week to discuss the next step in their plans for a breakaway series, Briatore is adamant that the only thing on their mind is getting the new championship ready.
"We have tried to compromise, we have opened the door, we have tried everything," he said. "We have had the door closed in our face. The agreement has not been done by FOTA; it has been done by the manufacturers. All the ACEA people.
"Maybe the people aren't doing business, like somebody said, but the ACEA people are very firm, and this is their position, as simple as that."
FOTA is expected to get together on Thursday, the day after the FIA's World Motor Sport Council meets - and when potentially news about whether or not Max Mosley will stand for re-election in October could be made public.
Although confirmation that Mosley will see through with his plan to step down has been viewed by some members of FOTA as vital if they are going to consider progressing with a deal with the FIA, Briatore says that the outcome on Wednesday will not sway the body's position.
"I don't know. I've no idea," he said when asked if what happens on Wednesday would change anything regarding the breakaway. "I don't think the World Council will change anything regarding the FOTA teams."
Briatore has also expressed his disappointment over Mosley's comments about him at the weekend - where he was accused to trying to become the new Bernie Ecclestone.
"Max is going personal all the time," said Briatore. "I'm too much of a gentleman to go personal. If he wants to go personal, I have a lot to say about Max. I know. He needs to stop insulting people."
When asked about comments from Mosley that he was a 'loony' Briatore responded: "I don't want to personally describe what Max is because in his private life we have already had a demonstration of what he was in the News of the World.
"If he is talking about lunatics and stuff like that, he needs to watch himself, to just do the best job possible for him, the teams and not go personal, insulting me, the people from FOTA, the people from ACEA.
"It's enough. If there is somebody who needs to be very quiet in their personal life, it's him because for sure he is not a [good] example, to be president with what he has in his personal life.
"He needs to stop making it personal all the time."
And Briatore has also played down suggestions that he is planning on helping run the FOTA series.
"I see myself exactly like I am. I am in FOTA. I believe in FOTA - I was one of the first to believe in FOTA," he said. "I believe FOTA is strong, we want a championship with the best teams in the world, the best drivers in the world, and want the people in F1 who have the knowledge of being in F1, not GP3 or GP4.
"We want real teams, not empty boxes. We are very curious because Friday was the deadline to announce the teams for the FIA 2010 championship.
"It was very hard for us to really be ready for Friday. This was supposed to be the day for the list of the new teams in Formula 1. I don't see this list. I am very curious to see this list."
quote:Ecclestone 'zeker als de pest' van oplossing
[22-06-2009] De FOTA-teams lijken vastberaden om hun eigen klasse door te zetten, maar daar wil Bernie Ecclestone zich niet bij neerleggen. Koste wat kost wil de commerciële baas van de Formule 1 ‘zijn sport’ in stand houden.
Nooit wil Ecclestone zijn sport uit elkaar zien vallen.
Na dagen van politieke gevechten rond de Britse Grand Prix liet Ecclestone zondagavond aan The Times weten dat hij het niet zal laten gebeuren dat de grote teams uit de Formule 1 vertrekken.
“Ik heb 35 jaar van mijn leven en nog meer gegeven aan de Formule 1. Mijn huwelijk is erdoor kapot gegaan, dus ik ben er zo zeker als de pest van dat ik de boel niet uit elkaar laat vallen om iets dat uiteindelijk niets voorstelt.”
“Als je de problemen analyseert, zijn er geen die niet makkelijk opgelost kunnen worden”, vervolgde de houder van de commerciële rechten van de sport.
De teambazen van de acht FOTA-teams lijken ondertussen echter heel zeker te zijn van hun nieuwe raceklasse. Juridische stappen zullen daarom misschien wel het laatste redmiddel van Ecclestone zijn.
Ik weet dat het niet helpt als je een 'niet alledaags' prive leven erop na houdt, maar het getuigd van weinig professionaliteit als je in zaken iemands prive leven erbij betrekt. Ik ben het eens met het gegeven dat Mosley een erg koppige man is en het spelletje zelf ook keihard speelt, maar hij betrekt niet het prive leven van andere mensen bij de zaken (voor zover ik weet). Het was echter niet handig van hem om de term 'loony' in de mond te nemen want nu geeft hij zijn tegenstanders munitie. Als het spelletje op de man gespeeld wordt legt hij het met de gevoelige videobeelden toch af.quote:Op maandag 22 juni 2009 20:30 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Om maar even ontopic te reageren op de scheiding tussen prive en werk:
[..]
En dat is precies wat ik bedoel. Zonder te veroordelen of te oordelen is dit een redelijk logisch gevolg. Zo'n man wordt niet meer serieus genomen. En logisch! Als ik woensdag een beoordelingsgesprek heb met mijn baas en dinsdag-avond staat hij met zijn nazi-pak op internet zijn sexpartner te slaan met een zweepje, kan ik jou verzekeren dat het gesprek ineens een hele andere wending gaat krijgen. Want met dat filmpje kan elk commentaar op mijn functioneren ontkracht worden, terecht of onterecht. En dat is wat nu steeds vaker gebeurd binnen de F1. Afgezien van het feit wie er nu gelijk heeft, en afgezien van het feit of het zou moeten kunnen wat Mosley deed. Het is menselijk dat teams zo reageren op persoonlijke aanvallen van Mosley. En dan heb ik het nog geeneens gehad over de dubieuze onafhankelijkheid van de FIA die je aanhaalde..
Arbeit macht frei toneelstukje? Dat was gewoon kenkergeile nazisex hoor!!!!quote:Op maandag 22 juni 2009 14:17 schreef Atreidez het volgende:
Wat zou de F1 er toch mooi uit hebben gezien als Max gewoon was weggeschopt na ze Arbeit macht frei toneelstukje
quote:Op maandag 22 juni 2009 22:52 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Ik weet dat het niet helpt als je een 'niet alledaags' prive leven erop na houdt, maar het getuigd van weinig professionaliteit als je in zaken iemands prive leven erbij betrekt. Ik ben het eens met het gegeven dat Mosley een erg koppige man is en het spelletje zelf ook keihard speelt, maar hij betrekt niet het prive leven van andere mensen bij de zaken (voor zover ik weet). Het was echter niet handig van hem om de term 'loony' in de mond te nemen want nu geeft hij zijn tegenstanders munitie. Als het spelletje op de man gespeeld wordt legt hij het met de gevoelige videobeelden toch af.
Sommige teams hebben aangegeven dat het niet om Mosley zelf gaat, maar ik heb het vermoeden dat zoiets bij heel veel van de FOTA-teams wel degelijk mee speelt. Als het vertrek van Mosley een afsplitsing kan voorkomen dan moet dat absoluut gebeuren. Belangrijkste is dat de FIA als onafhankelijke partij (het vertrek van Mosley zal hier zeker bij helpen!) de regels op blijft stellen. De teams lopen nu trouwens te zeuren dat de regels ieder jaar veranderen, maar dat is altijd zo geweest. Zeker in de jaren '50 en '60 werden er veel regel veranderingen doorgevoerd, net als in de jaren '80. Regel veranderingen horen nu eenmaal bij de sport, maar ze moeten wel doordacht doorgevoerd worden. De stomste regel verandering die ik van de afgelopen paar jaar kan bedenken is het invoeren van KERS en de vele veranderingen in kwalificatie in de afgelopen 10 jaar. Op sportief gebied vind ik de huidige regels wel redelijk helder en voor de toeschouwers aantrekkelijk (met name de kwalificatie).
Zeker niet! De pitreporter tussendoor die gewoon tijdens de kwalificatie met de coureurs praatte en meer van dat soort dingen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 07:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vind de kwali van nu echt veel leuker om naar te kijken.
Iedereen die roept dat het vroeger beter was herinnert zich alleen maar het laatste half uur van de kwalificatie....
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 07:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Zeker niet! De pitreporter tussendoor die gewoon tijdens de kwalificatie met de coureurs praatte en meer van dat soort dingen.
Van mij mag dat oude format per direct terug komen
Die kwalificatiemotor maakt in principe totaal niet uit voor het format, daar zat vele malen meer spanning in. Ik kijk nu eigenlijk de kwalificaties zelden meer. Je weet toch al hoe het gaat, wie in q1, q2 en q3.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 08:37 schreef Peterselieman het volgende:
Ze mogen die twaalf ronden wat mij betreft wel in 45 minuten proppen. Dan krijg je helemaal een spektakel.
Alleen wordt het nooit meer zoals vroeger toen je zelfs speciale kwalificatiemotoren had.
Dan moet je misschien toch maar weer eens kijken, want dit klopt niet.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 09:11 schreef Slein83 het volgende:
Je weet toch al hoe het gaat, wie in q1, q2 en q3.
Dus volgens jou mogen er geen nieuwe teams bijkomen en alleen maar afvallen. Dan blijft er niet snel meer een race serie over. Hoe denk je dat alle bestaande teams ooit begonnen zijn?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:14 schreef RobinC het volgende:
Ik vind het fantastisch dat het er naar uit ziet dat de 8 fota teams uit de F1 (kabouter league) stappen. De FIA met die stomme regels. Teams zoals USF1 hebben niets te zoeken in de hoogste autoklasse en als ze ook nog eens binnen een seconden kunnen zitten van de winnende autos door al die limieten dan is het tijd om elders te racen voor de top teams.
FIA
Dat niet meer tanken zou de race juist interessanter moeten maken omdat het niet meer drie korte sprints worden, maar drie delen waarbij de balans van de auto veranderd en dus een wagen die slecht is met veel benzine aan het eind van de race kan terugkomen omdat dan de balans beter kan zijn dan die van de wagen die aan het begin goed is (met volle tanks) maar aan het eind wat minder.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:48 schreef Slein83 het volgende:
[..]
De stomste regel is toch wel het niet meer tanken bij pitstops![]()
En dat verandert dus doordat je tijdens de race niet meer mag bijtanken. Dan kan iedereen met lege tanks de kwalificatietijd rijden en tankt men de wagen vol voor de race. Kunnen we ook weer de warm-up op zondag terug krijgen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 10:54 schreef Tarado het volgende:
ik vind dit qualificatie systeem niet slecht, het enige wat ik er op tegen heb is dat in Q3 niet de snelste tijd gereden wordt van de dag, dit zouden ze kunnnen ondervangen door de top 10 voor qualificatie (Q3) op te laten geven met hoeveel brandstof ze de race in willen gaan en deze hoeveelheid aftanken na Q3.
Inderdaad raar is dat. Veel mensen gaan ook voorbij aan het feit dat van de afsplitsende FOTA teams er slechts twee historisch gevestigde namen zijn: Ferrari en McLaren, de rest komt eigenlijk pas heel recent om de hoek kijken.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:05 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dus volgens jou mogen er geen nieuwe teams bijkomen en alleen maar afvallen. Dan blijft er niet snel meer een race serie over. Hoe denk je dat alle bestaande teams ooit begonnen zijn?
iddquote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:05 schreef sasquatsch het volgende:
En dat verandert dus doordat je tijdens de race niet meer mag bijtanken. Dan kan iedereen met lege tanks de kwalificatietijd rijden en tankt men de wagen vol voor de race. Kunnen we ook weer de warm-up op zondag terug krijgen.
Dat vind ik uitstekend, eindelijk weer de snelste man op polequote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:05 schreef sasquatsch het volgende:
En dat verandert dus doordat je tijdens de race niet meer mag bijtanken. Dan kan iedereen met lege tanks de kwalificatietijd rijden
...in de pitstraat, misschien.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar niet bijtanken in de race... oftewel inhalen is echt 100% onmogelijk.
Bij Bridgestone gingen ze er nog altijd van uit dat er geen breuk zou komen. Althans dat hoorde ik zondag bij de race. En anders gewoon weer Good Year terug.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:45 schreef Atreidez het volgende:
Yep, en de 2 bandentypes zouden ook blijven, dus gepit wordt er toch wel.. Maar als er een breakaway komt, mag Bridgestone dan ook banden leveren of hebben die een F1 only contract?
Je kunt niet inhalen zelfs als je meer dan een seconde sneller bent op de baan.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:41 schreef Ared het volgende:
volgend jaar zal een auto die met nieuwe banden uit de pits komt ook flink sneller zijn dan een auto die met afgeragde banden rijdt. Nu is dat verschil kleiner omdat je altijd zwaar bent met nieuwe banden en licht met oude. Volgend jaar is iedereen de hele race grofweg even zwaar, en gaat het verschil tussen nieuwe en oude banden veel meer tellen.
aerodynamisch zit er niet meer zoveel verschil in hoorquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
Voor 1994 kon je nog inhalen met een F1 auto.
Best wel denk. Als je die vleugels van nu kijkt dan is dat nogsteeds allemaal flaps en hoekjes en uitsteksels etc. Het komt iig lang niet in de buurt van de vleugels van de eerste helft van de jaren 90. Dat was gewoon een plat stuk wat omhoog stond. Denk ook dat de diffuser er veel mee te maken heeft. Kon zo gauw geen goede foto's vinden maar volgens mij was de vorm van die dingen gewoon heel erg basic en niet al die ingewikkelde vormen etc die ze nu hebben.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:21 schreef bodylotion het volgende:
[..]
aerodynamisch zit er niet meer zoveel verschil in hoor
Pre-1969 dus (uit m'n hoofd). Ik heb ook nooit begrepen waarom de FIA naar gegroefde banden overstapte. Je moet JUIST brede, vette slicks hebben met dan wat minder vleugel.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:42 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Snap ook niet waarom ze bij het maken van die nieuwe aero regels niet gewoon naar een tijdperk hebben gekeken toen F1 wagens nog gewoon achter elkaar konden rijden en dat gewoon als basis hebben genomen met desnoods wat aanpassingen aan wat er vandaag de dag nodig is.
Wat is het toch ook een kleuterquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:22 schreef Atreidez het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-wegjagen-door-fota/
Max gooit nog wat extra olie op t vuur
Blijft een rare man. Als hij er niet had gezeten had dit niet gebeurd. Hoe ouder hij wordt hoe dommer hij wordt.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:22 schreef Atreidez het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-wegjagen-door-fota/
Max gooit nog wat extra olie op t vuur
quote:Max Mosley liet op vrijdag al weten dat het voor het conflict tussen de FIA en FOTA niet uit zou maken of hij zou opstappen als president van de internationale autosportfederatie. Ook de teambazen uit de FOTA hebben aangegeven dat de hele rel ze niet om het vertrek van Mosley te doen is.
De FOTA-teams hadden zich onder voorwaarden aangemeld voor de Formule 1, voorwaarden waar de FIA niet mee akkoord is gegaan. "Op geen enkele wijze was dat (het vertrek van Mosley, red.) een voorwaarde van de FOTA-teams. Daar hebben we nooit om gevraagd en is ook nooit ter sprake gekomen in de discussies", aldus Ross Brawn. "Wat we willen is een betere balans tussen het orgaan dat de reglementen bepaalt en de deelnemende teams."
quote:F1 breakaway schedule leaked
Eurosport - Tue, 23 Jun 11:57:00 2009
A blueprint calendar for the Formula One Teams' Association's new breakaway series in 2010 has been leaked - with no fewer than 10 current or recent grand prix circuits listed amongst the 17 venues.
FOTA are at loggerheads with FIA president Max Mosley over regulations for the 2010 season, and the appearance of a schedule for the new series undermines Mosley's claim that the teams are merely "posturing" and that a resolution to the dispute is "very, very close."
Current F1 venues Monaco, Silverstone, Monza, Abu Dhabi and Singapore are all on the list of venues, while the recently discarded Imola, Montreal, Indianapolis, Magny-Cours and Suzuka are part of the draft plan.
There is also a mooted return to Jerez, the southern Spanish track that fell out of favour with F1 when the town's mayor appeared on the podium and presented a trophy that should have been given out by a dignitary from Daimler-Benz.
There is also a potential return to Adelaide, the popular home of Australian Grand Prix until 1996, when rival Melbourne took over.
"Not surprisingly Adelaide has been included because it was very, very popular when it had Formula 1," said racing consultant Mike Drewer.
"But it's a bit like trying to work out who might be the members of a cabinet if there was a change in government."
There is no race in Brazil, but Argentina and Mexico are both on the list.
In Europe, meanwhile, there is the addition of the state-of-the-art Portimao track in Portugal, which opened in 2008 and has hosted testing as well as World Superbike races.
Surfers' Paradise - which has hosted Champ Cars, IndyCars and V8s - has been nominated as a reserve venue should any of the others not be up to the grade.
F1 commercial rights-holder Ecclestone has poured cold water on the FOTA plans, claiming dissenting teams do not possess sufficient financial backing to organise their own championship.
Provisional FOTA 2010 schedule:
March 3 - Buenos Aires, Argentina - Last hosted F1 in 1998
March21 - Mexico City, Mexico - Last hosted F1 in 1992
April 11 - Jerez, Spain - Last hosted F1 in 1997
April 25 - Portimao, Portugal - Never hosted F1
May 2 - Imola, San Marino - Last hosted F1 in 2006
May23 - Monte Carlo, Monaco - Current F1 host
June 6 - Montreal, Canada - Last hosted F1 in 2008
June 13 - Indianapolis, United States - Last hosted F1 in 2007
July 1 - Silverstone, United Kingdom - Current F1 host
July 25 - Magny-Cours, France - Last hosted F1 in 2008
August 15 - Laustizring, Germany - Never hosted F1
August 29 - Helsinki, Finland - Never hosted F1
September 12 - Monza, Italy - Current F1 host
September 26 - Abu Dhabi, United Arab Emirates - Current F1 host
October 10 - Marina Bay, Singapore - Current F1 host
October 24 - Suzuka, Japan - Last hosted F1 in 2006
November 8 - Adelaide or Surfers' Paradise, Australia - Last hosted F1 in 1995 / Never hosted F1
Crash.net / Eurosport
quote:Voorlopig geen Formule 1 meer in Hockenheim
Het Formule 1-circus keert voorlopig niet meer terug naar Hockenheim. Zo heeft de gemeenteraad van de Duitse stad dinsdagavond besloten.
Hockenheim vreest volgend jaar in grote financiële problemen te komen, als zij doorgaat met het organiseren van Formule 1-races. Vorig jaar werd er zes miljoen euro verlies geleden op het evenement. Voor volgend jaar werd opnieuw een verlies van zes miljoen verwacht. De stad, die voor 94 procent aandeelhouder is in de organisatie, zou niet langer in staat zijn deze tekorten op te vangen.
De burgemeester van Hockenheim, Dieter Gummer, heeft na afloop van de raadsvergadering aan de Duitse media laten weten dat deze beslissing niet per se betekent dat er nooit meer een Formule 1-race in Hockenheim wordt verreden. Gummer hoopt samen met Formule 1-baas Bernie Ecclestone namelijk nog tot een oplossing te kunnen komen voor de grote financiële problemen waarin de organisatie verkeert.
In 1970 was Hockenheim voor het eerst gastheer van de Formule 1. Sinds 2007 is de Duitse Grand Prix afwisselend op de Nürburgring en de Hockenheimring.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:24 schreef Ared het volgende:
Ik roep bullshit op die gelekte agenda. Dat Suzuka (van Honda) er wel op staat en Fuji (van Toyota) niet is gewoon teken aan de wand dat er iets niet klopt.
Of dit is de natte droom van de journalist in kwestie, of een publiciteitsstunt van de FOTA om de fans lekker te maken met alle circuits waar ze nostalgische gevoelens voor hebben,
quote:Surfer's 'interested' in F1 breakaway
2009-06-24
Queensland's state government has not ruled out making a bid to host a round of the breakaway championship on the Gold Coast.
Responding to the leaked FOTA calendar that showed Adelaide or Surfer's Paradise as representing Australia, sports minister Phil Reeves admitted it is a possibility.
Surfer's Paradise has for years hosted Indycars, and from 2009 the A1GP series will race on the coastal street circuit.
"We are always interested in bringing world-class events to Queensland and certainly would not rule out the possibility of hosting a Formula One race on the Gold Coast," Reeves said.
Reeves' Victorian government counterpart Tim Holding, however, rubbished claims that the prestige of Melbourne's Australian Grand Prix risks being usurped.
"It's been made very clear on a number of occasions that if Formula One racing is to take place in Australia, it will take place in Melbourne," he said.
"This is just part of the pushing and shoving that Formula One is well known for," he added, a sentiment backed up by the Melbourne promoter Drew Ward.
Ward said: "We have every faith Formula One Management will reach a satisfactory resolution and the Australian GP will happen next year in March," he said.
It is not known, meanwhile, if Malaysia would or could bid for a breakaway round, with Sepang boss Datuk Mokhzani Mahathir commenting that the split would turn premier racing into "a beauty contest".
Misschien kan Fuji niet vanwege verbintenissen met de F1, zoals bv. Spaquote:Op woensdag 24 juni 2009 11:24 schreef Ared het volgende:
Ik roep bullshit op die gelekte agenda. Dat Suzuka (van Honda) er wel op staat en Fuji (van Toyota) niet is gewoon teken aan de wand dat er iets niet klopt.
Of dit is de natte droom van de journalist in kwestie, of een publiciteitsstunt van de FOTA om de fans lekker te maken met alle circuits waar ze nostalgische gevoelens voor hebben,
Het is nog maar de vraag of er volgend jaar F1 is op Fuji ivm de financiële problemen van het circuit.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Misschien kan Fuji niet vanwege verbintenissen met de F1, zoals bv. Spa
alleen als ze geen geluidsdagen of geen lege plekken op de kalender hebben. De FIA en SLEC/FOA hebben aan de EU beloofd om circuits en TV omroepen geen ristricties meer op te leggen voor wat betreft deals met concurrerende series.quote:Op woensdag 24 juni 2009 11:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Misschien kan Fuji niet vanwege verbintenissen met de F1, zoals bv. Spa
ook wel een interessante quote uit hetzelfde bericht:quote:In addition, FIA and SLEC/FOA, the companies in charge of the commercial exploitation of Formula One, agreed to various changes in the commercial agreements for Formula One designed to lower or remove barriers to entry for the creation and operation of other motor sport series, in particular those that might compete with Formula One. This was achieved, for example, by removing restrictions in circuit contracts about the hosting of other motor sports events.
(mijn bold)quote:Following discussions with Competition Commissioner Mario Monti, the FIA agreed to modify its rules to bring them into line with EU law. After consulting interested third parties and the Member States, the Commission is now ready to close the file. The modifications introduced by FIA will ensure that :
* The role of FIA will be limited to that of a sports regulator, with no commercial conflicts of interest;
* The FIA rules are not used to prevent or impede new competitions unless justified on grounds related to the safe, fair or orderly conduct of motor sport;
* Internal and external appeals procedures against FIA decisions are strengthened.
To prevent conflicts of interest, FIA has sold all its rights in the FIA Formula One World Championship and will allow the creation of potential inter- and intra-brand competition between Formula One and similar races and series.
Dan heb je weliswaar meer rol-/windweerstand als het gaat om de rechte-lijnsnelheid, maar in de bochten heb je meer grip. Precies de reden waarom de wagens dit seizoen weer sneller zijn dan vorig seizoen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:02 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Pre-1969 dus (uit m'n hoofd). Ik heb ook nooit begrepen waarom de FIA naar gegroefde banden overstapte. Je moet JUIST brede, vette slicks hebben met dan wat minder vleugel.
Bron: http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9142.htmlquote:Mosley: 'Er is een vredesakkoord gesloten'
[24-06-2009] Max Mosley heeft naar buiten gebracht dat de teams en de FIA een akkoord hebben gesloten. "Er is vrede gesloten", meent de FIA-baas. Onder meer de BBC maakt melding van deze uitspraak. In ruil zou Mosley aftreden als voorzitter van de autosportbond.
Meer volgt.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:46 schreef Waffle het volgende:
[..]
Bron: http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9142.html
Bron: BBC http://news.bbc.co.uk/spo(...)mula_one/8116756.stmquote:F1 resolution found, says Mosley
An agreement has been reached between Formula 1's governing body and the teams to prevent a breakaway series, says FIA president Max Mosley.
The two parties had been engulfed in a bitter row over planned budgetary and technical changes for the new season.
But it appears a resolution has not been found, with Mosley agreeing not to stand for re-election as part of the deal "now there is peace," he said.
More to follow.
EDIT: Te snel gekopieerd. Heb er even wat stukjes tussen uitgehaald, die er niet tussen hoorden te staan.quote:F1 resolution found, says Mosley
An agreement has been reached between Formula 1's governing body and the teams to prevent a breakaway series, says FIA president Max Mosley.
The two parties had been engulfed in a bitter row over planned budgetary and technical changes for the new season.
But it appears a resolution has now been found and, as part of the deal, Mosley has agreed not to stand for re-election as president.
"There will be no split. We have agreed to a reduction of costs," added Mosley.
"There will be one F1 championship but the objective is to get back to the spending levels of the early '90s within two years."
F1 surpremo Bernie Ecclestone added that he is "very happy commonsense has prevailed", following a meeting of 120 members of the FIA in Paris aimed at resolving the crisis.
Ahead of the meeting, FIA president Max Mosley had insisted that he would not step down as part of the price of any potential agreement and might even seek re-election as head of world motor sport.
He hit out at what he described as "wholly unjustified criticism" of the FIA, adding: "It is for the FIA membership, and the FIA membership alone, to decide on its democratically elected leadership, not the motor industry and still less the individuals the industry employs to run its Formula 1 teams."
However, it appears Mosley has now agreed to step down when his fourth term as FIA president ends in October, while writs that had been threatened against Ferrari and the other teams in the Formula 1 Teams Association (Fota) - McLaren, BMW Sauber, Renault, Toyota, Red Bull Racing, Toro Rosso and Brawn GP - are likely to be shelved.
"It's come as a bit of a surprise, given that Fota were planning to meet in Bologna on Thursday to discuss their plans for the breakaway championship," reports BBC sports news correspondent James Munro in Paris.
"But what we got today after a meeting of World Motorsport Council was an impromptu press conference and Max Mosley began by saying there will be no split, there will be one championship.
"He said that over the course of the negotiations he had been able to secure guarantees from the teams who were threatening to get away that they would try to reign back the levels of their spending to the levels they were spending in early 90s.
"It was him that had come up with the idea that next season all teams would have a budget cap of about £40m, but there has clearly been a trade-off as he has also agreed to do what he says was always the plan - stand down as president of the FIA this October."
More to follow.
dat lees ik (nog) nergens op andere sites... das wel redelijk opmerkelijk!quote:FIA-voorzitter Max Mosley treedt in oktober af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |