Ik door een Powershot te kopen, kiekjes te maken, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel foto's te kijken, boeken lezen (en dan met name de National Geographic fotogids en Fotografie van John Freeman) en nog meer foto's te maken. Op een gegeven moment vind je vanzelf je eigen stijl een beetje en dan ga je daar verder in.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:37 schreef Maartel het volgende:
Hoe zijn jullie begonnen met fotograferen en de stap zetten naar meer dan alleen 'leuke kiekjes maken'?
Tips om op een leuke manier wegwijs te raken zijn welkom.
Waarom zou je tegenwoordig nog op M fotograferen (behalve als je dan toch in de studio bent), het is niet meer 1990! Is Tv of Av niet veel makkelijker, want dan heb je ook een keuze en past de camera de rest automatisch aan.quote:Op donderdag 21 mei 2009 17:58 schreef Isdatzo het volgende:
>algemeen
Veel fotograferen, die foto's door anderen (in FOT natuurlijk) laten bekijken en kijken wat zij er van vinden, of dat een beetje overeenkomt met wat je zelf vindt (hoeft natuurlijk niet per seovereen te komen). Veel foto's van anderen bekijken.
En die camera gewoon op M slingeren en veel oefenen. Op een gegeven moment gaan de instellingen vanzelf goed.
In moeilijke lichtomstandigheden werk ik liever op de M-stand omdat dat vaak betere resultaten geeft dan de ingebouwde lichtmeter (Canon 40D). Een tip: leer ook spotmeting toe te passen en neem de tijd om te doorgronden hoe jouw camera verschillende lichtomstandigheden interpreteert.quote:Op donderdag 21 mei 2009 20:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Waarom zou je tegenwoordig nog op M fotograferen (behalve als je dan toch in de studio bent), het is niet meer 1990! Is Tv of Av niet veel makkelijker, want dan heb je ook een keuze en past de camera de rest automatisch aan.
Voor mij hetzelfde verhaal als de M stand. Canon L-lenzen hebben in de regel retesnelle AF maar mijn tweedehands Sigma-glaswerk stel ik liever handmatig scherp...quote:Toen ik begon te fotograferen had je met moeite auto-focus. Toen moest je alles zelf instellen, maar dankzij techniek hoeft dat niet meer.
Dat is sowieso een goed idee als je serieus wilt gaan fotograferen.quote:Als je echt wil leren hoe je diafragma zich verhoudt tot scherptediepte en licht vangen, dan kan je met M stand spelen.
Amen.quote:Als je wil fotograferen is het belangrijker op je kader te letten dan op je belichting. Je kan van bv. bewegende onderwerpen ook moeilijk testshots maken, en als je dan toch eens bij een quickview van je foto denkt dat de belichting niet goed is, kan je makkelijk nog compensatie stops verhogen/verlagen.
@TS: bekijk foto's van anderen, bedenk welke stijl je mooi vindt en probeer te kijken waarom je dat mooi vindt. En voor de rest is het gewoon doen, je leert naar je standpunt en belichting kijken en elke keer word je iets beter.
Ik fotografeer voornamelijk voor mijn eigen plezier, al komt het wel eens voor dat ik foto's maak in opdracht.. maar zelfs dan eigenlijk nog steeds voor mijn plezier zoals binnenkort weer op de Zwarte Cross. Bandjes soms. Huwelijken niet. Het moet voor mij echt een hobby blijven, ik heb al van 1 hobby mn werk gemaakt en daar wordt t toch anders van.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:22 schreef blairwaldorf het volgende:
Doen jullie het trouwens puur voor eigen plezier of verkoop je je foto's wel is.
Of maak je bijvoorbeeld wel is foto's op huwelijken of voor bandjes (die je dan inhuren)?
ben je veel beter geworden, naarmate je meer bezig was?quote:Op maandag 15 juni 2009 17:05 schreef icemotion het volgende:
[..]
Ik fotografeer voornamelijk voor mijn eigen plezier, al komt het wel eens voor dat ik foto's maak in opdracht.. maar zelfs dan eigenlijk nog steeds voor mijn plezier zoals binnenkort weer op de Zwarte Cross. Bandjes soms. Huwelijken niet. Het moet voor mij echt een hobby blijven, ik heb al van 1 hobby mn werk gemaakt en daar wordt t toch anders van.
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:37 schreef Ouwesok het volgende:
Vooral in het begin moet je gewoon zoveel mogelijk aan die automaat overlaten. Als die echt zo slecht is als de M-goeroe's je willen laten geloven dan was men rond 1965 al wel zo ongeveer opgehouden met het inbouwen van belichtingsautomatiek.
Begin je eenmaal door te krijgen wat je wilt, dan kun je de hoeveelheid automatiek aan je wensen gaan aanpassen. Zo heb ik liefst de volle controle over mijn diafragma, voor de rest kan die camera zelf sneller aan zijn wieltjes draaien als ik dat kan.
Iets dergelijks is voor je AF ook van kracht, je leert vanzelf wanneer je AF niet doet wat jij wilt en dan is het zelfs met een compact maar een kleine moeite om dat stukje fotograferen manual op te lossen.
Voor het overige is het een kwestie van veel doen en veel kijken waarbij het de kunst is om in andermans foto's te kijken wat er precies goed is gegaan, het is makkelijker één succesformule over te nemen dan tien fouten te voorkomen.
Begonnen met een canon a40 veel erg veel mee geschoten maar wilde meer.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:33 schreef blairwaldorf het volgende:
Ik vroeg me af hoe jullie ooit begonnen zijn met fotografie.
Ben je gewoon random van van alles foto's gaan maken?
Ben je begonnen met een huis, tuin & keuken camera (of werk je daar nog steeds mee) en wanneer is dan de overstap gekomen naar een spiegelreflex?
Wat fotografeer je het liefst? ( een foto met een verhaal, mode, natuur, etc.)
Ga je bewust op stap om foto's te maken of heb je (bijna) altijd je camera mee en neem je een foto als je iets moois tegen komt?
Heb je nog tips voor een beginner?
Ja, ik weet inmiddels vrijwel feilloos welke instellingen ik moet gebruiken om de resultaten te krijgen die ik wil zodat ik me veel meer kan concenteren op het maken van de juiste foto.. de juiste timing van een moment etc.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:14 schreef blairwaldorf het volgende:
[..]
ben je veel beter geworden, naarmate je meer bezig was?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |