abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 19 november 2007 @ 09:49:38 #1
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54711001
Linkje naar waar we vandaan kwamen: [beginners] hoe foto's mooier kunnen #4

Wat is een beginner? Een beginner is iemand die ergens mee begint. Maar als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik ook met foto's maken. Toch mag ik me geen beginner meer noemen is democratisch besloten. Beginnen met fotografie als bezigheid dan? Ja, over die context hebben we het. Fotograferen is namelijk heel veel doen. Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen doen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste. Fouten maken is niet erg, doen we allemaal.

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:
  • Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
    Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:
  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.
  • Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 november 2007 @ 09:56:37 #2
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54711096
    * Ynske gluurt
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 09:20 schreef Sugar het volgende:
    Leuke foto's, LadyS!

Heel leukie foto, vind de compo wat hebben, alleen jammer dat t zwart ietwat dicht lijkt te zitten/lopen
    en ik had de schoentjes graag helemaal scherp gehad

[ Bericht 37% gewijzigd door Ynske op 19-11-2007 10:12:12 ]
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      maandag 19 november 2007 @ 10:09:18 #3
    28946 mirelia
    Neehee ik ben geen vrouw!!
    pi_54711271
    TelelensVotoPrinter.......moest wat verzinnen;)
    Shuffle up and deal!!!
    pi_54711317

:edit: Ynske was me voor
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      maandag 19 november 2007 @ 10:19:46 #5
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54711450
    Ja, het zwart is ook jammer. Maar het was ook gewoon een heel dikke panty, hoor.
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_54712422
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 09:49 schreef freud het volgende:

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:
  • Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc
  • En het allerengste: Laat je foto's eens zien op -pak-em-beet- een internetforum
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      maandag 19 november 2007 @ 11:41:01 #7
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54712974
    Ja, doe 'ns.
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 november 2007 @ 11:50:28 #8
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54713158
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 11:41 schreef Sugar het volgende:
    Ja, doe 'ns.
    Nah hier speciaal voor jou een gefaalde-beginners-ik-schiet-in-het-donker-foto

Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 19 november 2007 @ 14:49:23 #9
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54717082
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 11:15 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

En het allerengste: Laat je foto's eens zien op -pak-em-beet- een internetforum
    Sja, en daar zit ik dus met een probleem. Ik fotografeer veel mensen, waarbij ik nooit zeker weet of ze er wel op willen, of mijn eigen kinderen, of de link met dutchie irl niet gelegd wil hebben.

dit is dus mijn tvp-tje
    Als je niet lacht, ben je dood.
      maandag 19 november 2007 @ 14:50:46 #10
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54717110
    Ik heb touwens een reflectiescherm in elkaar geknutseld.
    Bij de bouwmarkt een mdf-plaat gehaald en de ene kant bekleed met aluminiumfolie en de andere kant wit papier. Nu nog experimenteren.
      maandag 19 november 2007 @ 16:11:17 #11
    17337 ook_gek
    doet ie anders nooit
    pi_54718751

Ik ben echt een beginnende hobby fotograaf. Dus afgelopen zondag even spelen in scheveningen.
    Genoeg te doen. Ik heb een Eos 350D met een sigma 70 -300 lens. Dit was zo goed als helemaal ingezoemd.
    Echter vind ben ik net niet tevreden met het resultaat. Wat had ik bv kunnen doen om het mooier te krijgen.

Hij is net niet scherp genoeg vind ik zelf. Let wel ik moest echt volledig inzoemen met mijn lens. Zo ver stond ik er vandaan.
    Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
    Never underestimate the power of stupid people in a large group
    pi_54719505
    Dat ie niet helemaal scherp is, kan aan drie dingen liggen:

• je lens: nette lens, maar geen topper. En een van de plaatsen waar dat verschil voelbaar wordt is bij de scherpte @ volledig ingezoomd (en een kleine f-waarde)
  • pannen: Pannen is op zichzelf al niet makkelijk en wordt lastiger bij meer tele.
  • bewegingsonscherpte. De motion blur in de achtergrond doet vermoeden dat je een niet al te lange belichtingstijd had. Bij telegebruik kan dat makkelijk leiden tot onscherpte.

je kunt alledrie de problemen verminderen (oplossen niet) door je brandpuntsafstand niet boven de 200mm te leggen en dan later de foto wat meer uit te snijden. Verder zou ik de f waarde minimmaal 1 stop boven de laagste waarde (1 stop = vermenigvuldig de f met 1,4) houden, en de sluitertijd niet langer dan 1/200. Zo nodig schroef je je ISO wat omhoog.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      maandag 19 november 2007 @ 18:40:02 #13
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54721570
    Goede uitleg weer, Vliegvrager!

Ik heb nog een aantal foto's waar ik graag feedback op zou willen:
    1.

2.

3.

4.

5.

Bedankt alvast!
      maandag 19 november 2007 @ 19:29:58 #14
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54722824
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 16:11 schreef ook_gek het volgende:

Hij is net niet scherp genoeg vind ik zelf. Let wel ik moest echt volledig inzoemen met mijn lens. Zo ver stond ik er vandaan.
    Troost je in de gedachten dat zelfs ge-accrediteerde media niet vanaf het strand mocht schieten. Ook zij moesten vanaf de boulevard aan de gang. Er waren weliswaar vakjes afgezet, alleen was dat nergens aangegeven wardoor dat vol stond met publiek
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      maandag 19 november 2007 @ 19:46:01 #15
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54722981
    -Edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door sanger op 20-11-2007 21:59:37 ]
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      maandag 19 november 2007 @ 19:50:58 #16
    94046 PM-girl
    Is geen haartje betoeterd...
    pi_54723088
    Dutchie, herkenbaar! Ik maak vooral foto's van mijn kind en wil die ook niet te veel spammen.
    Misschien toch maar eens een ander onderwerp gaan zoeken om mee te oefenen!
    ...maar weI in de aap gelogeerd :P
    *
    Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
    Laat maar: PMS-girl it is.....
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 november 2007 @ 19:59:54 #17
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54723245
    Ook hier nogmaals de tip
    verklein je foto's tot max 610 pixels breed.
    dan worden je foto's niet verkracht door de fok!resizer.

PM en Dutsj misschien een optie om een foto dan bv maar 1 dag online te laten staan, en dat ook aan te geven bij de post?
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 19 november 2007 @ 20:15:31 #18
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_54723570
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 19:59 schreef Ynske het volgende:
    Ook hier nogmaals de tip

PM en Dutsj misschien een optie om een foto dan bv maar 1 dag online te laten staan, en dat ook aan te geven bij de post?
    Ik kan me de reactie van PM en dutch wel voorstellen. Als zelfs de kleinkinderen van de Koningin bij Martijn op de site worden gepost, dan wil je niet weten waar jouw kinderen terecht kunnen komen. Ik moet er niet achter komen dat mijn kinderen ergens op een site komen, want dan ga ik die site niet alleen met de uitspraak in de zaak van Wim-Lex in de hand aanpakken. Maar het houdt me niet tegen om mijn kinderen on line te zetten, en dat heeft het ook nooit gedaan.

Wel is het idee van één dag een beetje naief. Ook in één dag kunnen fotos gekopieerd worden naar allerlei donkere krochten van het internet. Als ouders hun kinderen niet on line willen zetten dan moet je dat maar gewoon accepteren.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 november 2007 @ 20:52:47 #19
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54724475
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 20:15 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik kan me de reactie van PM en dutch wel voorstellen. Als zelfs de kleinkinderen van de Koningin bij Martijn op de site worden gepost, dan wil je niet weten waar jouw kinderen terecht kunnen komen. Ik moet er niet achter komen dat mijn kinderen ergens op een site komen, want dan ga ik die site niet alleen met de uitspraak in de zaak van Wim-Lex in de hand aanpakken. Maar het houdt me niet tegen om mijn kinderen on line te zetten, en dat heeft het ook nooit gedaan.

Wel is het idee van één dag een beetje naief. Ook in één dag kunnen fotos gekopieerd worden naar allerlei donkere krochten van het internet. Als ouders hun kinderen niet on line willen zetten dan moet je dat maar gewoon accepteren.
    daar heb je zeker gelijk in, maar mochten ze wel advies ofzo erop hebben, anders is pmmen misschien een optie?
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 19 november 2007 @ 21:16:54 #20
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54725052
    RonaldV, ik ben me daar dus idd heel erg van bewust. Vooral ook omdat het (mooie, maar ik ben niet echt objectief) jongentjes zijn.
    En dan nog, ik ben er ook niet gebrand om mijn hoofd op internet te hebben, waarom zou ik dat dan bij anderen wel doen?

Ik denk ook te veel voor anderen misschien , maar ik merk wel dat dat me beperkt met fotograferen. Als ik die foto's zie van Sugar denk ik: "Wat lekker brutaal!"
    Je hebt zelf gezien hoe ik gister reageerde als er een lens op me gericht wordt, ik verstijf zowat. Weg natuurlijke pose. Ben altijd bang dat ik hetzelfde effect creëer bij anderen. Dus doe ik het maar niet, terwijl ik echt van dat soort foto's hou!
    In conflict met metzelf zowat.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 november 2007 @ 21:20:50 #21
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54725150
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 21:16 schreef dutchie het volgende:
    RonaldV, ik ben me daar dus idd heel erg van bewust. Vooral ook omdat het (mooie, maar ik ben niet echt objectief) jongentjes zijn.
    En dan nog, ik ben er ook niet gebrand om mijn hoofd op internet te hebben, waarom zou ik dat dan bij anderen wel doen?

Ik denk ook te veel voor anderen misschien , maar ik merk wel dat dat me beperkt met fotograferen. Als ik die foto's zie van Sugar denk ik: "Wat lekker brutaal!"
    Je hebt zelf gezien hoe ik gister reageerde als er een lens op me gericht wordt, ik verstijf zowat. Weg natuurlijke pose. Ben altijd bang dat ik hetzelfde effect creëer bij anderen. Dus doe ik het maar niet, terwijl ik echt van dat soort foto's hou!
    In conflict met metzelf zowat.
    t is dat je niet helemaal scherp bent
    maar heb wel een natuurlijk portretje van je
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 19 november 2007 @ 21:26:04 #22
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54725310
    Doet us pm-en dan.
      maandag 19 november 2007 @ 23:29:01 #23
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54728811
    Inimini-en-niet-zo-heel-serieuze showcase 'Japanners en foto's'

1

2

3

4

5
    pi_54731061
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 19:59 schreef Ynske het volgende:
    Ook hier nogmaals de tip
    580! Ik (en vele met mij) hebben nog 'oude' Fok!layouts, en die gaan maar tot 580
    Ziggy played guitar
    Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
    De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
      dinsdag 20 november 2007 @ 10:29:14 #25
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_54733538
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 02:44 schreef MissBliss het volgende:

[..]

580! Ik (en vele met mij) hebben nog 'oude' Fok!layouts, en die gaan maar tot 580 [ afbeelding ]
    Er is heel lang gezeurd, vooral vanuit FOT, om een grotere breedte. Danny komt er speciaal voor naar FOT om dat te melden en dan ga je roepen dat je de ouderwetse waarden prima vindt...

610 dus, conform de FAQ.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')