abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 16 november 2007 @ 14:58:34 #251
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54651693
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 14:48 schreef Sugar het volgende:
Wil iemand nog reageren op de foto die ik hierboven plaatste?

Ik heb deze net gemaakt en ook hierop is feedback erg welkom. Bedankt alvast.

[ afbeelding ]
ik vind t jammer dat die foto met die dame erop bewegingsonscherpte heeft. en daarom doet ie me niets
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:04:48 #252
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54657044
Hmmm, dat is jammer, ja. Ik vind hem nog steeds (of juist?) iets goeds hebben, maar dat is wel heel persoonlijk, denk ik. Hij is natuurlijk zo onscherp als wat, dus misschien voor de meesten niet oké inderdaad.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 17 november 2007 @ 13:51:19 #253
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54672570
Ik meld me hier ook maar eens.

Ik ben hard aan het werk met compositie, bewerking en dat soort dingen. Het is meer dat ik camera-technisch niet goed vooruit kom en dan met name de belichtingen.
Ik heb een Minolta Dynax 5d en pruts vanalles met de instellingen, maar krijg het niet goed. Ik wil zo min mogelijk met flits werken (omdat ik voornamelijk kinderen fotografeer) om zo natuurlijk mogelijke beelden te krijgen.
Wie weet waar ik op moet letten? Ik probeer met de white balance wat, kan dingen instellen op tungsten (kunstlicht?), bewolkt of schaduw enzo.
Het is natuurlijk een probleem wat alleen binnen speelt, maar dat spreekt voor zich!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_54672715
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:51 schreef PM-girl het volgende:
Ik meld me hier ook maar eens.

Ik ben hard aan het werk met compositie, bewerking en dat soort dingen. Het is meer dat ik camera-technisch niet goed vooruit kom en dan met name de belichtingen.
Ik heb een Minolta Dynax 5d en pruts vanalles met de instellingen, maar krijg het niet goed. Ik wil zo min mogelijk met flits werken (omdat ik voornamelijk kinderen fotografeer) om zo natuurlijk mogelijke beelden te krijgen.
Wie weet waar ik op moet letten? Ik probeer met de white balance wat, kan dingen instellen op tungsten (kunstlicht?), bewolkt of schaduw enzo.
Het is natuurlijk een probleem wat alleen binnen speelt, maar dat spreekt voor zich!
Wat krijg je precies niet goed? De kleuren, de scherpte, ruis? Laat eens een paar voorbeelden zien.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  zaterdag 17 november 2007 @ 14:15:52 #255
94046 PM-girl
pi_54672933
Het is vooral het licht zelf. Of te donker, of te licht. En wanneer ik teveel frot aan de instellingen, wordt het te blauw of te wit.
Ik zal even kijken wat ik heb, ik gooi het mislukte meestal meteen weg!
*
pi_54673058
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:15 schreef PM-girl het volgende:
Het is vooral het licht zelf. Of te donker, of te licht. En wanneer ik teveel frot aan de instellingen, wordt het te blauw of te wit.
Dan zou ik niet te veel frotten aan de instellingen. Minolta's automatische witbalans werkt goed, die kan je gewoon gebruiken. In welke stand (A, M, S, anders) fotografeer je binnen?
Mijn DeviantART gallery
,
  zaterdag 17 november 2007 @ 14:25:54 #257
94046 PM-girl
pi_54673124
Ik fotografeer doorgaans in de P stand, waar dan ook. Meestal ook de stand op AWB staan, maar ook daar krijg ik het niet altijd netjes voor elkaar.
Even kort een demonstratie (let verder niet op onderwerp, compositie en andere dingen he )
weg
Te donker (kan met PS ongetwijfeld slagen,maar ik wil het zelf kunnen!)

Dus dan maar de flits:weg

Veel te licht en te duidelijk een flitsfoto. Dit is wel 's avonds, maar ook overdag loop ik hier tegenaan. Ik fotografeer vaak met slecht daglicht.

Ik heb een opzetflitser en een ingebouwde.

[ Bericht 12% gewijzigd door PM-girl op 18-11-2007 14:12:22 ]
*
pi_54673260
Het onderwerp kinderen is altijd leuk hoe dan ook. Inderdaad wat donker alhoewel ik zelf ook altijd tegen kunstlicht aanloop. Het nadeel van flitsers blijven nog steeds de harde lijnen en kunstlicht zorgt vaak voor gelige kleuren. Het nadeel is dat kinderen vaak bij langer sluitertijden te snel bewegen waardoor de foto niet het gewenste resultaat oplevert (bewogen armen enz) of ze zijn te donker. Laatst een proef gedaan naar aanleiding van een opmerking hier om een plastic beker op je flitser te zetten (ik heb een papieren zakdoekje gebruikt. Hierdoor worden de schaduwranden neit zo hard en blijft het gezicht zacht qua belichting. Misschien iets waar je wat mee kan.

Graag jullie mening over de volgende 2:

1.

2.
  zaterdag 17 november 2007 @ 14:37:22 #259
94046 PM-girl
pi_54673335
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:33 schreef Rickster1981 het volgende:
Het onderwerp kinderen is altijd leuk hoe dan ook. Inderdaad wat donker alhoewel ik zelf ook altijd tegen kunstlicht aanloop. Het nadeel van flitsers blijven nog steeds de harde lijnen en kunstlicht zorgt vaak voor gelige kleuren. Het nadeel is dat kinderen vaak bij langer sluitertijden te snel bewegen waardoor de foto niet het gewenste resultaat oplevert (bewogen armen enz) of ze zijn te donker. Laatst een proef gedaan naar aanleiding van een opmerking hier om een plastic beker op je flitser te zetten (ik heb een papieren zakdoekje gebruikt. Hierdoor worden de schaduwranden neit zo hard en blijft het gezicht zacht qua belichting. Misschien iets waar je wat mee kan.
tp://i213.photobucket.com/albums/cc239/Rickster1981/DSC_0103.jpg]afbeelding[/url] ]
Heb ik ook wel eens gelezen. Ik vind het de moeite van het proberen waard. Ik streef er echter zoveel mogelijk naar om de camera zoveel mogelijk goed in te stellen, zodat ik altijd en overal snel zo goed mogelijk kan fotograferen. Al blijft het natuurlijk ook altijd de vaardigheid van de fotograaf om een mooie foto te produceren!
*
pi_54673560
@PM-girl. Die eerste foto is idd duidelijk onderbelicht. Ik heb even mijn eigen compact erbij gepakt om te kijken of dat een Minolta-eigenaardigheidje is, maar dit zou ie niet moeten doen in de P-stand. Probeer eens of ie hier in de A-stand (met laagste waarde voor je f-getal) ook last van heeft? (als het goed is, wordt die foto onscherp omdat de belichtingstijd te lang is, maar dan weet je iig of je belichtingsmeter goed werkt)

De flitsfoto is goed belicht, maar flitslicht is idd niet mooi. Je kunt het verzachten zoals Rickster al aangeeft, of refelecteren. Als je je opzet flitser omhoog kunt richten, probeer dat eens. Het licht wordt dan via het plafond gekaatst, en daardoor verspreid.
Mijn DeviantART gallery
,
  zaterdag 17 november 2007 @ 14:56:46 #261
94046 PM-girl
pi_54673638
Dat laatste probeer ik wel eens, maar dan nog kijk ik vaak naar een wit fotovlak met ergens twee oogjes!

A-stand (waar stond dat ook al weer voor? ) en F op 3.2, toch redelijk scherp. Minder donker, maar toch nog net iets te schemerig.
Ik bedenk me ineens dat ik wel werk met een niet originele lens, er zit een Sigma 28-105 op, die voor een analoog is gemaakt. Kan het daarmee te maken hebben?
*
  zaterdag 17 november 2007 @ 14:57:22 #262
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54673644
Rickster, ik zou 2 in elk geval rechtzetten. Beide foto's doen me niet zoveel, te veel te zien en toch net niet uitgesproken genoeg, denk ik.
Maar ik zou bij 1 wat croppen, zodat je een duidelijk en mooi stuk van de plafonds overhoudt.

Wat vinden jullie van deze?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_54673681
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:33 schreef Rickster1981 het volgende:
Graag jullie mening over de volgende 2:

1.
[ afbeelding ]
Heel netjes gedaan. Compositie is goed gekozen en het is een aansprekend totaalplaatje bij bepaald geen gemakkelijk licht. Dat de raampjes bovenin nog een tikkie overbelicht zijn is daarbij niet zo'n probleem. Wel jammer dat je m links net te krap afgesneden hebt.
quote:
Leuk, maar niet zo sterk als die vorige. Het onderwerp zelf mist kleur, de foto bestaat daardoor uit grijs en blauw. Dat maakt m wat saai. Dit zou je kunnen proberen te compenseren met een wat spannender compositie. Een minpuntje aan deze foto is ook de nogal lompe onderste schaal van de fontein, die extra lomp wordt doordat ie in de schaduw ligt.
Mijn DeviantART gallery
,
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:05:03 #264
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54673715
Ik had ook niet goed gekeken naar die eerste, zeg. Je kunt nauwelijks verder croppen. Bij mijn eerste keer kijken dacht ik erg veel stukken plafond te zien, sorry. Ik heb er nog altijd niet veel mee, hou dan meer van puur en alleen die ene koepel, denk ik.
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:05:25 #265
94046 PM-girl
pi_54673720
Leuke compositie Sugar!

Omdat het een beetje een apart beeld is, zou ik misschien om die reden de blauwe lucht wat blauwer maken?
*
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:06:31 #266
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54673743
Ja, dacht ik ook aan! Beetje vervormen nog.
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:08:12 #267
94046 PM-girl
pi_54673760
Was het een kraai geweest, dan was zwart wit misschien wel iets, door het enge wat een kraai (of ander eng vogelbeest) kan hebben.
*
pi_54673893
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:56 schreef PM-girl het volgende:
Dat laatste probeer ik wel eens, maar dan nog kijk ik vaak naar een wit fotovlak met ergens twee oogjes!
Dan heb je ws een flitser die niet communiceert met je camera. Dat is niet erg. Zet je camera op M, je belichtingstijd op 1/200sec en ga met trial-and-error op zoek naar het juiste diafragma. Je zult merken dat dat afhangt van je afstand tot je onderwerp en de hoogte van het plafond. Na een tijdje krijg je er vanzelf gevoel voor. Als je in RAW schiet, heb je wat meer mogelijkheden om achteraf te fine-tunen.
quote:
A-stand (waar stond dat ook al weer voor? ) en F op 3.2, toch redelijk scherp. Minder donker, maar toch nog net iets te schemerig.
Aperture priority: jij bepaalt het diafragma (=lensopening=aperture), de camera rekent de belichtingstijd voor je uit. Als je camera standaard (of in bepaalde situaties) te donker schiet, zoek dan even in je handleiding op hoe je daarvoor kunt corrigeren. Dat moet kunnen op jouw cam.
quote:
Ik bedenk me ineens dat ik wel werk met een niet originele lens, er zit een Sigma 28-105 op, die voor een analoog is gemaakt. Kan het daarmee te maken hebben?
Nee, je camera meet het licht na de lens, dus dat maakt niet uit.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54673917
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:57 schreef Sugar het volgende:
Rickster, ik zou 2 in elk geval rechtzetten. Beide foto's doen me niet zoveel, te veel te zien en toch net niet uitgesproken genoeg, denk ik.
Maar ik zou bij 1 wat croppen, zodat je een duidelijk en mooi stuk van de plafonds overhoudt.

[ afbeelding ]
Mooi gebruik van 'negative space'. Dat zou je nog door kunnen trekken door er onder nog wat af te snijden.
Mijn DeviantART gallery
,
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:32:44 #270
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54674148
Ik had eerst het blauwe nog verder, zelfde als wat jij zegt? Gewoon de verhouding nog gekker of vind je echt dat een stuk van de boom eraf sowieso beter zou zijn nog?

Bedankt voor jullie reacties!
pi_54674257
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:32 schreef Sugar het volgende:
Ik had eerst het blauwe nog verder, zelfde als wat jij zegt? Gewoon de verhouding nog gekker of vind je echt dat een stuk van de boom eraf sowieso beter zou zijn nog?

Bedankt voor jullie reacties!
Heeft niet zo veel met de verhoudingen te maken. De kracht van een goede negative space compo is dat je onderwerp er echt uit knalt. Om dat te bereiken moet alles wat af kan leiden van de foto af. De tak waar de ekster op zit is functioneel, de tak eronder leidt alleen maar af.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54674856
Bedant voor alle reacties. Ik had niet eerder dan dat ik hem thuis bekeek gezien dat de koepel links iets is afgehakt. Ik zal in de toekomst zeker meer op soortgelijke kleine zaken letten.
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 14:57 schreef Sugar het volgende:

[ afbeelding ]
Misschien wat smaakgevoelig, maar ik had het denk ik mooier gevonden als de lucht nog iets te vertellen had dmv stapelwolken of bij wijze van spreke een vervroegde maan (daar moet he geluk mee hebben natuurlijk). Verder zeker bijzonder vanwege de beperkte kleuren!
  zaterdag 17 november 2007 @ 17:04:48 #273
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54675686
Nog één, omdat ie zo toepasselijk is voor vandaag:
  zaterdag 17 november 2007 @ 17:18:07 #274
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_54675928
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:04 schreef Sugar het volgende:
[ afbeelding ]
"zie de maan schijnt doohoor de boohomen!!" (kinders zijn helemaal opgewonden zo lief )
Leuke foto sug! Geen (technisch etc) hoogstandje, maar gewoon wel errrug leuk. top
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
Imagination is more important than knowledge.
  FOK!fotograaf zaterdag 17 november 2007 @ 17:39:26 #275
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_54676302
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:04 schreef Sugar het volgende:
[ afbeelding ]
Heb je hem heel erg verscherpt? Of rare compressie met het verkleinen? Ik zie nogal wat "verscherprandjes" enzo.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:41:44 #276
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54679060
Xilantof, volgens mij heb ik hem helemaal niet verscherpt. Hier in elk geval nog een keer en zeker weten niet verscherpt. Weet niet of het hierop minder is? Anders komt het dus door verkleinen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 19:43:03 #277
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54679096
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:41 schreef Sugar het volgende:
Xilantof, volgens mij heb ik hem helemaal niet verscherpt. Hier in elk geval nog een keer en zeker weten niet verscherpt. Weet niet of het hierop minder is? Anders komt het dus door verkleinen.
[ afbeelding ]
hier is het nog bij, kijk maar in t grotere grijze vlak in het midden. daar zie je allemaal rare kronkeltjes.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_54679239
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:41 schreef Sugar het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de tweede keer is het juist veel meer dan bij de eerste .

Hoe/waarmee verklein jij je foto's?
Mijn DeviantART gallery
,
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:53:09 #279
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54679374
Oeps, ik heb dat met paint gedaan. En dat is heel erg, want daar gaan ook veel dingen (kleuren) sowieso raar van doen, maar ik dacht dat ik er steeds wel goed mee wegkwam.
Maarreh, paint dus. Ai ai ai.

Ik ga het nú beter doen, met Microsoft Office Picture Manager.
Komt ie:
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 19:53:49 #280
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54679391
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:53 schreef Sugar het volgende:
Oeps, ik heb dat met paint gedaan. En dat is heel erg, want daar gaan ook veel dingen (kleuren) sowieso raar van doen, maar ik dacht dat ik er steeds wel goed mee wegkwam.
Maarreh, paint dus. Ai ai ai.

Ik ga het nú beter doen, met Microsoft Office Picture Manager.
Komt ie:
[ afbeelding ]
in PS kun je t doen via image > image size
Today is life -

Dale Carnegie
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:54:54 #281
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54679419
Ja, maar Ynske, ik word echt gék van die PS. Ik snap er werkelijk he-le-maal niets van.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 19:56:15 #282
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54679452
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:54 schreef Sugar het volgende:
Ja, maar Ynske, ik word echt gék van die PS. Ik snap er werkelijk he-le-maal niets van.

Ik zou je wel tips willen geven, maar dat word dan na t weekend
Today is life -

Dale Carnegie
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:57:10 #283
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54679481
Nou, dat vind ik wel heel fijn en lief!
Allemaal prima, wanneer het u schikt.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 20:28:33 #284
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54680413
Speciaal voor de mensen die stoeien met de beginselen van fotobewerking presenteren wij U:

Basisbeginselen van Beeldbewerking in Photoshop
Today is life -

Dale Carnegie
  zaterdag 17 november 2007 @ 21:17:14 #285
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54681847
Sugar, stop met Paint en Office Picture Manager. Dat is gewoon zonde van je foto's om het zo maar te zeggen. Gewoon een beetje stoeien met PS, gaat echt lukken.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 17 november 2007 @ 22:22:15 #286
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54683609
Ja, verkleinen zal sowieso wel lukken via PS en desnoods doe ik de rest dan met Picasa.

Dutchie, ik moet je nog steeds terugpm'en, sorry! En je vroeg ook ergens iets over RAW, dat kan ik inderdaad ook instellen, maar ben vergeten waarom dat was en of het daardoor ingewikkelder is met bewerken.
Nu slapen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 22:25:20 #287
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54683685
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 22:22 schreef Sugar het volgende:
Ja, verkleinen zal sowieso wel lukken via PS en desnoods doe ik de rest dan met Picasa.

Dutchie, ik moet je nog steeds terugpm'en, sorry! En je vroeg ook ergens iets over RAW, dat kan ik inderdaad ook instellen, maar ben vergeten waarom dat was en of het daardoor ingewikkelder is met bewerken.
Nu slapen.
Bij Raw kun je naderhand makkelijk de lichtkleuren nog instellen en veranderen (warmer of kouder maken) en nog veel meer instellingen aanpassen,
Today is life -

Dale Carnegie
pi_54688829
Jongens, ik ga straks naar de intocht van Sinterklaas, hier op het strand..
Waar moet ik op letten? Instellingen? Ik wil nu eens wat beter voorbereid te werk gaan
pi_54688960
quote:
Op zondag 18 november 2007 08:53 schreef LadyS het volgende:
Waar moet ik op letten? Instellingen? Ik wil nu eens wat beter voorbereid te werk gaan
Probeer de zon in je rug te houden met dit weer. Daar moet je dus vooraf over nadenken bij het kiezen van je plekje. Zoom niet te ver in, het gaat om het feest en de kinderen, niet per se om die oude man. Bedenk welke foto's je zou bewaren: Sint op zijn paard of de blik op het gezicht van jouw kindje?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54689210
wat is er mis met deze foto? Ik heb hem iets lichter gemaakt maar hij komt nu niet goed meer over.

TG
pi_54689232
Hij lijkt me een tikkie bewogen en hij bevat wat (maar niet idioot veel) ruis. Dat laatste is een direct gevolg van lichter maken in de nabewerking, het eerste niet.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54689302
ok tnx
TG
pi_54689330
Wel een ontzettend leuke foto

Vliegvrager, bedankt, ik ga rekening houden met de zon! Is er niets speciaals qua instellingen (Canon Powershot A610)?
  zondag 18 november 2007 @ 10:23:51 #294
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54689410
quote:
Op zondag 18 november 2007 08:53 schreef LadyS het volgende:
Had je nog iets aan het commentaar wat ik laatst op die foto van op de begraafplaats gaf?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_54689589
quote:
Op zondag 18 november 2007 10:23 schreef dutchie het volgende:

[..]

Had je nog iets aan het commentaar wat ik laatst op die foto van op de begraafplaats gaf?
Had ik daar nog niet op gereageerd?
Ja, ik heb er wel wat aan. Ik moet volgende keer ook zorgen dat ik geen fiets vol met boodschappen tegen moet houden als ik foto's ga nemen
En dat van die storende factoren, ben ik helemaal met je eens! Ik stoorde me dan voornl. aan het boompje
pi_54693756
Nou, we zijn weer terug, en ik ben best tevreden

1.

2.

3.
Jammer van haar oogjes, dat die er niet op staan.

4.
onscherp, maar een mooi moment, vind ik

5.
pi_54701415
Die 2e is priceless . #4 moet je idd gewoon afdrukken om de emotionele waarde, heel lief plaatje.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_54701877
Ja, ik ben er trots op
Ik heb goed opgelet (zon in de rug!) en ik ben toch gaan flitsen, en dat was zo een mooi verschil, veel schaduwen vielen weg en ze zijn er zo mooi helder van
Ik heb er helemaal hernieuwde zin in fotograferen van gekregen
pi_54710526
echt hele mooie foto's. ik vind vooral foto 1 en foto 5 heel mooi.
het "vol verwachting klopt ons hart" is van het gezicht af te lezen.

het was trouwens best geslaagt in zandvoort toch? mooie dag en lekker druk
TG
  maandag 19 november 2007 @ 09:20:26 #300
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54710584
Leuke foto's, LadyS!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')