abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 20:26:27 #1
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54680335
Naar aanleiding van een opmerking in het [beginners] hoe foto's mooier kunnen #4 een topic waarin de basisbeginselen van Beeldbewerking in Photoshop. (voor andere programma's zijn tips zeker ook welkom, maar vermeld dan duidelijk welk programma het is)

Onder de basisbeginselen vallen bv

• verschillen tussen kleurmodi, (rgb/cmyk/grijswaarden)
  • kleuraanpassen, (contrast, helderheid, levels
  • gebruiken van gereedschappen,
  • foto's verkleinen,
  • gebruiken van filters,
  • werken met lagen,
  • werken met maskers,
  • gebruik van paden en selecties.

Heb je vragen over hoe je dingen moet aanpakken, stel ze!
    Heb je tips voor anderen, leg uit graag zo uitgebreid mogelijk
    Bij vragen en tips vermeld het programma waar mee gewerkt word.

Het gaat hier echt om de basisbeginselen van het bewerken, mocht je diepere informatie willen hebben ga dan naar [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 4
  • Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
    pi_54680429
    Oe oe oe dit topic moet ik hebben ik ben een nOOOOb

(ff vragen verzinnen, voor de tussentijd ff een tvp )
      FOK!fotograaf zaterdag 17 november 2007 @ 20:31:35 #3
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54680516
    Als je om tips vraagt en je gaat er mee aan de slag is het ook handig als je hier laat weten én zien hoe het je af gaat. Laat een "voor" en "na" versie zien zodat goed te zien is wat een bepaalde bewerking precies doet met een foto.

Heel veel succes allemaal! !
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_54680567
    *meldt als uitlegvrijwilliger. en wie weet steek ik ook nog wat op al meelezende.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54680593
    Mooi. Dit ga ik ook even volgen.
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 20:47:44 #6
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54680946
    Rechthoekig selectiekader
    Sleep met dit gereedschap om een deel van de afbeelding in een rechthoekig selectiekader te plaatsen, Een selectiekader word gevormd door een patroon van bewegende stippellijnen die de begrenzing van een selectie aangeven.

Met Shift-slepen kun je een gebied toevoegen aan de selectie.
    Met Alt-slepen kun je een gebied uit een selectie verwijderen.
    Hetzelfde geld voor de andere selectiekadergereedschappen, lasso's en toverstaf.

Onder de knop (vasthouden op t kleine pijltje) rechthoekig selectiekader zitten de volgende selectiekaders:
    Ovaal: Sleep met dit gereedschap om een deel van de afbeelding in een ovaal selectiekader te plaatsen.
    Selectiekader één rij: Klik met dit gereedschap om een hele, horizontale rij pixels te selecteren die zich in de breedte over de hele afbeelding uitstrekt.
    Selectiekader één kolom:Dit gereedschap is hetzelfde als het selectiekader één rij, maar nu word een hele verticale kolom pixels geselecteerd.

Verplaatsen
    Sleep met dit gereedschap om een selectie of een laag te verplaatsen.

Lasso
    Sleep met dit gereedschap om een deel van de afbeelding als vrije vorm te selecteren. Je kunt met de lasso ook Alt-klikken om een selectieomtrek met rechte lijnen te maken.

Onder de knop (vasthouden op t kleine pijltje) Lasso zitten de volgende Lasso's:
    Veelhoeklasso: Klik hier en daar met dit gereedschap om een selectieomtrek met rechte zijden te maken. Elke klik stelt een hoekpunt voor de selectie in.
    Magnetische lasso: Bij het slepen met de magnetische lasso kleeft de selectieomtrek automatisch aan de rand van de voorgrondafbeelding.
    Tip: De magnetische lasso plaatst automatisch punten terwijl je sleept. Als je niet tevreden bent met een punt en dit wilt verwijderen, druk dan om Backspace

[ Bericht 4% gewijzigd door Ynske op 17-11-2007 20:53:45 ]
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 20:48:29 #7
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54680962
    Toverstaf
    Klik met de toverstaf om een aaneengesloten gebied van pixels met dezelfde kleur te selecteren. Voor het selecteren van niet-aaneengesloten gebieden, klik je in het ene gebied en vervolgens shift-klik je in het voilgende gebied. Om in de hele afbeelding gelijke kleuren te selecteren, schakel je de gereedschapsoptie Aangrenzend uit en klik je eenmaal op de te selecteren kleur.

Uitsnijden
    Sleep met het uitsnijdgereedschap rondom het deel van de afbeelding dat je in een rechthoekig begrenzingskader wilt behouden. Photoshop kleurt gebieden buiten het begrenzinskader in een donkere tint, zodat je beter ziet welke delen van de afbeelding worden verwijderd en welke blijven wanneer je de uitsnijding toepast. Het uitsnijdkader bevat verschillende vierkante grepen die je kunt verslepen om het uitsnijdgebied te vergroten of te verkleinen. Sleep buiten het begrenzingskader om het te roteren, sleep binnen het begrenzingskader om het te verplaatsen. Druk op enter om de uitsnijding toe te passen of escape om deze te annuleren.

[ Bericht 99% gewijzigd door Ynske op 17-11-2007 21:07:03 ]
    Today is life -

Dale Carnegie
      zaterdag 17 november 2007 @ 21:25:06 #8
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_54682114
    quote:
    Op zaterdag 17 november 2007 20:33 schreef OA het volgende:
    Mooi. Dit ga ik ook even volgen.
    Idem!
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      zaterdag 17 november 2007 @ 21:29:27 #9
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_54682262
    Wat een hoop mensen misschien willen weten:

Hoe maak je van losse tekeningen of een filmpje een bewegend 60x60 gifje die je hier op Fok! als webicon kan gebruiken?
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      zaterdag 17 november 2007 @ 21:45:21 #10
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_54682727
    Terug vind postje
    Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
    De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
    Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
    Ylana
      FOK!fotograaf zaterdag 17 november 2007 @ 21:53:04 #11
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54682942
    quote:
    Op zaterdag 17 november 2007 21:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Wat een hoop mensen misschien willen weten:

Hoe maak je van losse tekeningen of een filmpje een bewegend 60x60 gifje die je hier op Fok! als webicon kan gebruiken?
    Dat is inderdaad een vaak voorkomende vraag, maar niet 't doel van dit topic. Er lopen een aantal topics waarin mag met Avatars bezig is, en daar kun je terecht met deze vraag. Of in ons andere Photoshop topic. dit topic is meer voor de beginselen van 't fotobewerken.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 november 2007 @ 22:09:50 #12
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54683291
    Segment
    Het segmentgereedschap en het segmentselectiegereedschap spelen een rol bij het maken van webillustraties. Je kunt afbeeldingen in rechthoekige delen snijden zodat je webeffecten zoals koppelingen, rollovers en animaties in verschillende gebieden van de afbeelding kunt toepassen. Sleep met het segmentgereedschap om het gebied te definiëren dat je in een segment wilt omzetten.
    Segmentselectie als je er de eerste keer niet meteen in slaagt de begrenzing van het segment goed te krijgen, klik dan met dit gereedschap op het segment zodat de handgrepen verschijnen. versleep vervolgens een van de handgrepen op de hoeken of de zijden. of sleep binnen de begrenzing om deze opnieuw vast te leggen.

Retoucheerpenseel
    Met het speciale retoucheergereedschap kun je details vanuit het ene gebied klonen zonder de textuur en schaduwwerking in het andere gebied te verstoren. Om snel oneffenheden uit een afbeelding te verwijderen. De andere onderliggende tools zijn de Healing Brush Tool, de Patch Tool en de Red Eye Tool. De laatst genoemde is om rode ogen te verwijderen
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54683320
    Een goeie tip: bij het uitproberen van nieuwe tools moet je tijdens het klikken van je muis ook de SHIFT-toets, CTRL-toets of ALT-toets indrukken. Zo komen er veel nieuwe truukjes tevoorschijnt
      zaterdag 17 november 2007 @ 22:19:29 #14
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54683535
    Ik zal dit ook gaan volgen, want tot nu toe begint er alleen maar van alles te knipperen met stippellijntjes, maar zie ik nergens wat ik ermee kan. Laat staan dat ik kleuren zie die ik kan kiezen en daarna ook echt iets zie gebeuren.

Maar ik moet me erin verdiepen en dus een héél welkom topic dit!
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_54684915
    hey leuk topic. Ik heb wel een vraag. Mijn foto's vallen vaak wat donker uit, nu weet ik dat er wel een goede functie zit in ps maar ik kan hem niet meer terug vinden en ik heb ook echt geen idee hoe hij heet.

Het was iets met het aanpassen van de shadows en niet de brightness verhogen want dat gaat ten koste van het contrast. Iemand een idee?
    TG
    pi_54685303
    nvm al gevonden

image->adjustments->shadow/highlights

daar kan je hem aanpassen zonder dat het ten koste gaat van het contrast.
    TG
    pi_54685339
    Hee deze ga ik even volgen
    Saartje
      FOK!fotograaf zaterdag 17 november 2007 @ 23:34:04 #18
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54685379
    TT even wat aangepast.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_54687199
    tvp, en ik raad je aan om de engelse termen te gerbuiken inplaats van nederlands , meeste mensen hebben engels versie en meeste tutorials op inet zijn in het engels.
    pi_54687206
    wat saai dingen doen die anderen al gedaan hebben!
    Ontdek het eens lekker zelf dat is pas kunst!
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
      zondag 18 november 2007 @ 02:01:55 #21
    6644 ElizabethR
    Bangers & Mash
    pi_54687414
    quote:
    Op zondag 18 november 2007 01:37 schreef zhe-devilll het volgende:
    wat saai dingen doen die anderen al gedaan hebben!
    Ontdek het eens lekker zelf dat is pas kunst!
    Jij bent echt te stom voor woorden.

Jij gooit toch ook je was in de machine en kiest een programma! Nou, helder licht! Dit is hetzelfde.
    Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
    Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
      zondag 18 november 2007 @ 02:13:01 #22
    124655 DarkManta
    Tiepvouten onder voorbehout
    pi_54687505
    [Centraal] Photoshop - Vragen, tips, tuts, problemen #14 kan ook makkelijk in de OP, gezien het hier ook om Photoshop gaat.
    Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
      zondag 18 november 2007 @ 10:30:55 #23
    138195 morgane
    Omnomnomnivoor
    pi_54689485
    Is dit ff handig!
      zondag 18 november 2007 @ 11:32:56 #24
    111829 MissBliss
    Godin van SHO
    pi_54690170
    Dit wil ik wel volgen.
    Ziggy played guitar
    Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
    De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
      zondag 18 november 2007 @ 11:43:34 #25
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54690337
    O ja, deze moest ook even ge-tvped worden.
    Als je niet lacht, ben je dood.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')