die buitenste donkere rand noemt men 'vignettering' dit kan makkelijk gemaakt worden in een fotobewerkingsprogramma. de ene keer voegt het wat toe, de andere keer is het irritant. het kan ook door een bepaalde lens komen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:01 schreef Stinkywinky het volgende:
vraagje:
hoe doe je dit effect:
[ afbeelding ]
de rand is donker en gaat over naar wazig in een vloeiend geheel naar een scherp beeld. Ik denk dat het met een photobewerkingspakket gedaan is waar je dit effect met een vinkje kan aanvinken maar weet totaal niet welk programma dat dus is of kan het ook in photoshop?
quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:03 schreef Ynske het volgende:
[..]
Kleur
De toon (kleur) van de foto kan je zoals de meeste zaken in Photoshop op verschillende manieren aanpassen. Je kan de volledige toon van een foto aanpassen of lokaal bijvoorbeeld een kledingstuk een andere kleur geven. Dit laatste is voor later.
De visueel eenvoudigste manier is om met Variations (Image > Adjustments > Variations) te werken. Zo kan je de verschillende mogelijkheden in één venster zien.
[ afbeelding ]
Via dit menutje kan je bijvoorbeeld de sterkte van de verandering instellen, of je die alleen maar toepast op de donkere partijen (Shadows) of om de middentonen (Midtones).
Een andere manier om je de kleurtoon van je foto aan te passen is via Color Balance (Image > Adjustments > Color balance).
Hier vind je schuivers voor de drie hoofdkleuren en hun complementaire kleuren. Net zoals bij Variations kan je kiezen welke tonen je wil aanpassen, bijvoordeeld enkel de lichte partijen of de donkere partijen. Als je een schuiver verzet, zie je onmiddellijk het effect op je foto.
Het grote voordeel met deze manier is dat je met verschillende kleuren tegelijk kan werken, in tegenstelling met Variations waar je maar één toon per keer kan aanpassen.
Wanneer je in Raw geschoten hebt, zou je de kleurbalans nog kunnen aanpassen.
quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:06 schreef Ynske het volgende:
Nog een tip:
Tutorial 1: met het snelmasker een onregelmatige vorm selecteren en van kleur veranderen
Tutorial 2: Tekst met een afbeelding vullen
Tutorial 3: Overvloei modi in Photoshop
Tutorial 4: Rode ogen wegwerken
Tutorial 5: Belichtingseffecten
de foto heb ik gevonden op flickr. Het effect doe je als volgt:quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:42 schreef Greys het volgende:
Stinky, als je nou ook nog even vertelt waar je het gevonden hebt, kunnen wij er allemaal iets van leren
ik draag helaas geen ballerina's als man dus heb er geen en heb mijn digitale compactcamera nog niet omdat canon dat powershot 650 IS model terug heeft geroepen wegens technische gebrekkenquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:23 schreef Vliegvrager het volgende:
@sugar: lekker sfeertje idd, maar niet helemaal scherp
@stinkywinky: wat weerhoudt je ervan deze foto (naar eigen inzicht) zelf ook te maken? (je mag m ook trekken hoor)
Ik zou hem ten eerste even recht zetten. En probeer de volgende keer te kiezen wat je wilt... Wil je een abstracte foto? Of wilde je juist gebouw er mooi opzetten?quote:Op zondag 14 oktober 2007 21:02 schreef Sugar het volgende:
Oké, dankjewel, Noli. Ik vind dat ook een mooie, maar heb ook veel met de eerste.
Ik heb deze nog gemaakt vandaag en vind zoiets zelf wel mooi, maar het is ook niksig. Misschien mag ik jullie vragen te zeggen of zoiets inderdaad te niksig is voor de meesten?
[ afbeelding ]
Omdat je beter een verhaal goed kan vertellen dan twee verhalen half.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:26 schreef Sugar het volgende:
En waarom moet je kiezen eigenlijk?
laat ik t anders bewoorden, die eerste foto met dat schoolgebouw doet me niets, zegt me niets.quote:Op maandag 15 oktober 2007 19:11 schreef Sugar het volgende:
Maar het kan ook hetzelfde verhaal zijn.Ik wil maar zeggen: dingen hoeven niet zo standaard benaderd te worden natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |