abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:48:11 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_53898571
ff OP-tje in elkaar flansen hoor

ik wou hier op reageren:
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 23:01 schreef Stinkywinky het volgende:
vraagje:
hoe doe je dit effect:
[ afbeelding ]

de rand is donker en gaat over naar wazig in een vloeiend geheel naar een scherp beeld. Ik denk dat het met een photobewerkingspakket gedaan is waar je dit effect met een vinkje kan aanvinken maar weet totaal niet welk programma dat dus is of kan het ook in photoshop?
die buitenste donkere rand noemt men 'vignettering' dit kan makkelijk gemaakt worden in een fotobewerkingsprogramma. de ene keer voegt het wat toe, de andere keer is het irritant. het kan ook door een bepaalde lens komen.
dat overlopen van scherp naar wazig kan verkregen zijn door een lekker lensje met een groot diafragma (=klein F getal) dat is de mooiste manier om dat effect te verkrijgen. het kan echter ook in PS of soortgelijke programma's.

een kwestie van een vinkje aanvinken is het niet

Aanvulling Xilantof:
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:
  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt

[ Bericht 46% gewijzigd door Xilantof op 13-10-2007 09:12:31 ]
  • Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:49:08 #2
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53898593
    ff tips herhaal
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 19:03 schreef Ynske het volgende:

[..]

Kleur

De toon (kleur) van de foto kan je zoals de meeste zaken in Photoshop op verschillende manieren aanpassen. Je kan de volledige toon van een foto aanpassen of lokaal bijvoorbeeld een kledingstuk een andere kleur geven. Dit laatste is voor later.

De visueel eenvoudigste manier is om met Variations (Image > Adjustments > Variations) te werken. Zo kan je de verschillende mogelijkheden in één venster zien.

[ afbeelding ]

Via dit menutje kan je bijvoorbeeld de sterkte van de verandering instellen, of je die alleen maar toepast op de donkere partijen (Shadows) of om de middentonen (Midtones).

Een andere manier om je de kleurtoon van je foto aan te passen is via Color Balance (Image > Adjustments > Color balance).

Hier vind je schuivers voor de drie hoofdkleuren en hun complementaire kleuren. Net zoals bij Variations kan je kiezen welke tonen je wil aanpassen, bijvoordeeld enkel de lichte partijen of de donkere partijen. Als je een schuiver verzet, zie je onmiddellijk het effect op je foto.

Het grote voordeel met deze manier is dat je met verschillende kleuren tegelijk kan werken, in tegenstelling met Variations waar je maar één toon per keer kan aanpassen.

Wanneer je in Raw geschoten hebt, zou je de kleurbalans nog kunnen aanpassen.
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 19:06 schreef Ynske het volgende:
    Nog een tip:

Tutorial 1: met het snelmasker een onregelmatige vorm selecteren en van kleur veranderen

Tutorial 2: Tekst met een afbeelding vullen

Tutorial 3: Overvloei modi in Photoshop

Tutorial 4: Rode ogen wegwerken

Tutorial 5: Belichtingseffecten
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      FOK!fotograaf zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:12:47 #3
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53902990
    Ik heb de OP ook nog even wat aangepast
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:31:44 #4
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53903086
    Even een terugvindpost in de vorm van mijn laatst geplaatste foto:
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:43:19 #5
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53903158
    sugar, ik vind het een heel sfeervolle foto.
    als je wil dat ik ga mieren neuken je straat loopt links naar beneden
    door de avondzon heb je heel mooie kleuren gecreeerd, jammer dat maria wat hard fietste waardoor ze een beetje onscherp is.
    normaliter zou ik denken haal dat onderwerp uit het midden, maar hier vind ik het wat hebben
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_53903358

dit is uiteraard geen foto getrokken door mijzelf
    quote:
    Op vrijdag 12 oktober 2007 23:42 schreef Greys het volgende:
    Stinky, als je nou ook nog even vertelt waar je het gevonden hebt, kunnen wij er allemaal iets van leren
    de foto heb ik gevonden op flickr. Het effect doe je als volgt:
    1. je opent de foto die je wilt bewerken in fotoshop
    2. je dubbelklikt op background zodat de background een layer wordt
    3) je maakt een nieuwe lege layer aan.
    4) je selecteerd de bovenste layer (die nog leeg is) en kleurt hem helemaal zwart
    5) je pakt de selecteertool met die ovalen vorm en selecteerd een groot stuk.
    6) je drukt op de delete knop zodat je nu alleen nog een grote zwarte rand over houdt en klikt eenmaal buiten de selectie zodat je nix meer geselecteerd hebt.
    7) je kiest voor menu "filter" --> "blur" --> "gaussian blur" en zet de waarde wat hoger zodat de zwarte rand nu mooi overgaat in de foto.

@Puckzzz
    knap dat je dit effect ook kan bereiken via het fototoestel zelf dat wist ik niet! tnx

@sugar mooie glans van de zon in haar haar en rond haar maar idd een beetje scheef getrokken en de totale foto staat wel wat onscherp. Voor de rest mooie kleurtjes en zeer sferisch

[ Bericht 6% gewijzigd door Stinkywinky op 13-10-2007 10:18:21 ]
    pi_53911790
    @sugar: lekker sfeertje idd, maar niet helemaal scherp

@stinkywinky: wat weerhoudt je ervan deze foto (naar eigen inzicht) zelf ook te maken? (je mag m ook trekken hoor )
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:04:01 #8
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53912519
    Terug Vind Photo!

Mijn mooiste van vandaag.

Zoonlief werd gefotografeerd op een politiemotor op de Politiedag in Drachten.
    Ik heb een ander standpunt genomen dan de fotograaf. (leek mij juist wel grappig één onderwerp vanuit twee perspectieven, geschoten door twee verschillende fotograven ) Het was er ook erg druk en dat gaf dus een behoorlijk drukke achtergrond. Vandaar dat ik 'm zo (krap) heb genomen.
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
    pi_53913044
    Ik vind m erg leuk Noli. Goede keuze om zo achter dat zwaailicht te zetten en de krappe crop is ook een goede keuze: Ik denk zelfs dat ie rechts en boven nog wat krapper mag. Snij er gerust eens een stukje helm vanaf:

Mijn DeviantART gallery
    ,
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:45:19 #10
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53913319
    Cool, Noli! En Vliegvragers versie is inderdaad zelfs nóg mooier. Maar leuke foto!
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_53914562
    quote:
    Op zaterdag 13 oktober 2007 19:23 schreef Vliegvrager het volgende:
    @sugar: lekker sfeertje idd, maar niet helemaal scherp

@stinkywinky: wat weerhoudt je ervan deze foto (naar eigen inzicht) zelf ook te maken? (je mag m ook trekken hoor )
    ik draag helaas geen ballerina's als man dus heb er geen en heb mijn digitale compactcamera nog niet omdat canon dat powershot 650 IS model terug heeft geroepen wegens technische gebrekken dus zit ik maar te wachten en ondertussen mijn photoshopskills wat te verbeteren :p ik kijk er echt al naar uit om amateuristische mooie foto's te maken en ze te bewerken met photoshop
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:29:59 #12
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53915321
    Ik heb vandaag hertjes gezien.
    Soms lastig met de achtergrond, soms lastig om de kleuren mooi te krijgen (hoe het echt was, lijkt het soms nep) en gewoon om die beestjes mooi erop te krijgen.

1.

2.

3.
      zondag 14 oktober 2007 @ 00:05:54 #13
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53917660
    Wauw Sjoeg!
    Gaaf hoe ze allemaal in een rij staan.

Maxi, Midi & Mini
    pi_53920751
    Die tweede is erg sterk idd. De derde is een leuk portretje, maar boven wat krap en toch nog rommelig. Soms moet je ook een beetje geluk hebben. Eerste vind ik een leuk idee, maar dat derde hert loopt net verkeerd.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      zondag 14 oktober 2007 @ 09:53:36 #15
    102976 QueenR
    Cute but Psycho
    pi_53921134
    tvptje
    Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
    Imagination is more important than knowledge.
      zondag 14 oktober 2007 @ 10:30:23 #16
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53921334
    Ja, die 3 op een rij vond ik ook zo fijn.
    Dat derde hert op de eerste foto stoort mij niet, eerlijk gezegd. Maar de achtergrond van foto 3 wél inderdaad. Maar ja, zo goed kan ik niet bewerken dat ik een kont van een ander hert kan wegsoepen.

Ik heb het nóg koud van onze ochtendwandeling...
    1.

2.

3.

4.
      zondag 14 oktober 2007 @ 12:30:50 #17
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53922825
    Die tweede vind ik het mooist.
    Gewoon mooi, mooie sfeer, lekkere compositie. Ik vind 'm van die vier het lekkerste kijken.
    Maxi, Midi & Mini
      zondag 14 oktober 2007 @ 21:02:21 #18
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53932776
    Oké, dankjewel, Noli. Ik vind dat ook een mooie, maar heb ook veel met de eerste.

Ik heb deze nog gemaakt vandaag en vind zoiets zelf wel mooi, maar het is ook niksig. Misschien mag ik jullie vragen te zeggen of zoiets inderdaad te niksig is voor de meesten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sugar op 14-10-2007 21:32:53 ]
      maandag 15 oktober 2007 @ 15:12:29 #19
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53949414
    Ik snap het best, hoor, dat jullie wat murw worden van mijn gespam. Maar ik blijf proberen, want ik wil gewoon echt graag dingen horen over hoe het mooier of beter kan.
    Die hierboven vonden jullie misschien niet niksig, maar gewoon helemaal niks? Kan het me voorstellen.

Mocht iemand zin hebben om op deze 2 foto's iets te zeggen: graag!
    1.

2.
      FOK!fotograaf maandag 15 oktober 2007 @ 17:23:06 #20
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53951008
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 21:02 schreef Sugar het volgende:
    Oké, dankjewel, Noli. Ik vind dat ook een mooie, maar heb ook veel met de eerste.

Ik heb deze nog gemaakt vandaag en vind zoiets zelf wel mooi, maar het is ook niksig. Misschien mag ik jullie vragen te zeggen of zoiets inderdaad te niksig is voor de meesten?

[ afbeelding ]
    Ik zou hem ten eerste even recht zetten. En probeer de volgende keer te kiezen wat je wilt... Wil je een abstracte foto? Of wilde je juist gebouw er mooi opzetten?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      maandag 15 oktober 2007 @ 17:26:01 #21
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53951033
    Xilantof, zet jij hem maar recht als je wilt. Ik noem ditrecht, maar die discussie hebben we al gehad.
    En waarom moet je kiezen eigenlijk?
      † In Memoriam † maandag 15 oktober 2007 @ 19:08:13 #22
    141844 Macka66
    Ingewikkeld doekiemonster
    pi_53952593
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 17:26 schreef Sugar het volgende:
    En waarom moet je kiezen eigenlijk?
    Omdat je beter een verhaal goed kan vertellen dan twee verhalen half.
    Dat vind ik het allermoeilijkste, een duidelijk verhaal voor anderen vertellen in je foto (en daarom kom ik zelf ook niet verder dan snapshots).
    DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
    God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
      maandag 15 oktober 2007 @ 19:11:48 #23
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53952654
    Maar het kan ook hetzelfde verhaal zijn. Ik wil maar zeggen: dingen hoeven niet zo standaard benaderd te worden natuurlijk.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 oktober 2007 @ 19:15:16 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53952705
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 19:11 schreef Sugar het volgende:
    Maar het kan ook hetzelfde verhaal zijn. Ik wil maar zeggen: dingen hoeven niet zo standaard benaderd te worden natuurlijk.
    laat ik t anders bewoorden, die eerste foto met dat schoolgebouw doet me niets, zegt me niets.
    t is gewoon een stuk gebouw met zonneschermen naar beneden, meer niet

die wachtende vrouw verteld me veel meer, ze wacht, waarschijnlijk op een trein, kijkt een beetje bijtend om zich heen

bij die roltrappersoon vind ik t jammer dat het hoofd er neit helemaal opstaat,
    maar bij mijn cursus krijg je juist bij portretten (krapper gekaderd) aangegeven dat het ervoor zorgt dat je dichter bij de persoon staat, hoewel ik dat hier niet echt voel.
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 15 oktober 2007 @ 20:11:03 #25
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53953551
    Ik begrijp wat er bedoeld wordt, maar juist bij die foto (hoewel ik hem ook wat niksig vind) vind ik het dubbele leuk. Blijkbaar roept het dat ook op, zij het waarschijnlijk niet 'pakkend' genoeg: men vraagt zich af of ik nu een gebouw wilde laten zien (en wat is daar dan zo leuk aan?) of dat ik poogde een abstract beeld neer te zetten (maar daarvoor zie ik te veel herkenbare elementen...).

Bovendien vind ik dat elke vorm van kunst wel meer doelen kan dienen en dus ook meer vormen kan aannemen dan alleen het doel en de daarbij passende vorm om een verhaal te vertellen. Of het nu gaat om theater of muziek, om olieverf of pixels.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')