abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:48:11 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_53898571
ff OP-tje in elkaar flansen hoor

ik wou hier op reageren:
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 23:01 schreef Stinkywinky het volgende:
vraagje:
hoe doe je dit effect:
[ afbeelding ]

de rand is donker en gaat over naar wazig in een vloeiend geheel naar een scherp beeld. Ik denk dat het met een photobewerkingspakket gedaan is waar je dit effect met een vinkje kan aanvinken maar weet totaal niet welk programma dat dus is of kan het ook in photoshop?
die buitenste donkere rand noemt men 'vignettering' dit kan makkelijk gemaakt worden in een fotobewerkingsprogramma. de ene keer voegt het wat toe, de andere keer is het irritant. het kan ook door een bepaalde lens komen.
dat overlopen van scherp naar wazig kan verkregen zijn door een lekker lensje met een groot diafragma (=klein F getal) dat is de mooiste manier om dat effect te verkrijgen. het kan echter ook in PS of soortgelijke programma's.

een kwestie van een vinkje aanvinken is het niet

Aanvulling Xilantof:
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:
  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt

[ Bericht 46% gewijzigd door Xilantof op 13-10-2007 09:12:31 ]
  • Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:49:08 #2
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53898593
    ff tips herhaal
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 19:03 schreef Ynske het volgende:

[..]

Kleur

De toon (kleur) van de foto kan je zoals de meeste zaken in Photoshop op verschillende manieren aanpassen. Je kan de volledige toon van een foto aanpassen of lokaal bijvoorbeeld een kledingstuk een andere kleur geven. Dit laatste is voor later.

De visueel eenvoudigste manier is om met Variations (Image > Adjustments > Variations) te werken. Zo kan je de verschillende mogelijkheden in één venster zien.

[ afbeelding ]

Via dit menutje kan je bijvoorbeeld de sterkte van de verandering instellen, of je die alleen maar toepast op de donkere partijen (Shadows) of om de middentonen (Midtones).

Een andere manier om je de kleurtoon van je foto aan te passen is via Color Balance (Image > Adjustments > Color balance).

Hier vind je schuivers voor de drie hoofdkleuren en hun complementaire kleuren. Net zoals bij Variations kan je kiezen welke tonen je wil aanpassen, bijvoordeeld enkel de lichte partijen of de donkere partijen. Als je een schuiver verzet, zie je onmiddellijk het effect op je foto.

Het grote voordeel met deze manier is dat je met verschillende kleuren tegelijk kan werken, in tegenstelling met Variations waar je maar één toon per keer kan aanpassen.

Wanneer je in Raw geschoten hebt, zou je de kleurbalans nog kunnen aanpassen.
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 19:06 schreef Ynske het volgende:
    Nog een tip:

Tutorial 1: met het snelmasker een onregelmatige vorm selecteren en van kleur veranderen

Tutorial 2: Tekst met een afbeelding vullen

Tutorial 3: Overvloei modi in Photoshop

Tutorial 4: Rode ogen wegwerken

Tutorial 5: Belichtingseffecten
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      FOK!fotograaf zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:12:47 #3
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53902990
    Ik heb de OP ook nog even wat aangepast
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:31:44 #4
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53903086
    Even een terugvindpost in de vorm van mijn laatst geplaatste foto:
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:43:19 #5
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53903158
    sugar, ik vind het een heel sfeervolle foto.
    als je wil dat ik ga mieren neuken je straat loopt links naar beneden
    door de avondzon heb je heel mooie kleuren gecreeerd, jammer dat maria wat hard fietste waardoor ze een beetje onscherp is.
    normaliter zou ik denken haal dat onderwerp uit het midden, maar hier vind ik het wat hebben
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_53903358

dit is uiteraard geen foto getrokken door mijzelf
    quote:
    Op vrijdag 12 oktober 2007 23:42 schreef Greys het volgende:
    Stinky, als je nou ook nog even vertelt waar je het gevonden hebt, kunnen wij er allemaal iets van leren
    de foto heb ik gevonden op flickr. Het effect doe je als volgt:
    1. je opent de foto die je wilt bewerken in fotoshop
    2. je dubbelklikt op background zodat de background een layer wordt
    3) je maakt een nieuwe lege layer aan.
    4) je selecteerd de bovenste layer (die nog leeg is) en kleurt hem helemaal zwart
    5) je pakt de selecteertool met die ovalen vorm en selecteerd een groot stuk.
    6) je drukt op de delete knop zodat je nu alleen nog een grote zwarte rand over houdt en klikt eenmaal buiten de selectie zodat je nix meer geselecteerd hebt.
    7) je kiest voor menu "filter" --> "blur" --> "gaussian blur" en zet de waarde wat hoger zodat de zwarte rand nu mooi overgaat in de foto.

@Puckzzz
    knap dat je dit effect ook kan bereiken via het fototoestel zelf dat wist ik niet! tnx

@sugar mooie glans van de zon in haar haar en rond haar maar idd een beetje scheef getrokken en de totale foto staat wel wat onscherp. Voor de rest mooie kleurtjes en zeer sferisch

[ Bericht 6% gewijzigd door Stinkywinky op 13-10-2007 10:18:21 ]
    pi_53911790
    @sugar: lekker sfeertje idd, maar niet helemaal scherp

@stinkywinky: wat weerhoudt je ervan deze foto (naar eigen inzicht) zelf ook te maken? (je mag m ook trekken hoor )
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:04:01 #8
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53912519
    Terug Vind Photo!

Mijn mooiste van vandaag.

Zoonlief werd gefotografeerd op een politiemotor op de Politiedag in Drachten.
    Ik heb een ander standpunt genomen dan de fotograaf. (leek mij juist wel grappig één onderwerp vanuit twee perspectieven, geschoten door twee verschillende fotograven ) Het was er ook erg druk en dat gaf dus een behoorlijk drukke achtergrond. Vandaar dat ik 'm zo (krap) heb genomen.
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
    pi_53913044
    Ik vind m erg leuk Noli. Goede keuze om zo achter dat zwaailicht te zetten en de krappe crop is ook een goede keuze: Ik denk zelfs dat ie rechts en boven nog wat krapper mag. Snij er gerust eens een stukje helm vanaf:

Mijn DeviantART gallery
    ,
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:45:19 #10
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53913319
    Cool, Noli! En Vliegvragers versie is inderdaad zelfs nóg mooier. Maar leuke foto!
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_53914562
    quote:
    Op zaterdag 13 oktober 2007 19:23 schreef Vliegvrager het volgende:
    @sugar: lekker sfeertje idd, maar niet helemaal scherp

@stinkywinky: wat weerhoudt je ervan deze foto (naar eigen inzicht) zelf ook te maken? (je mag m ook trekken hoor )
    ik draag helaas geen ballerina's als man dus heb er geen en heb mijn digitale compactcamera nog niet omdat canon dat powershot 650 IS model terug heeft geroepen wegens technische gebrekken dus zit ik maar te wachten en ondertussen mijn photoshopskills wat te verbeteren :p ik kijk er echt al naar uit om amateuristische mooie foto's te maken en ze te bewerken met photoshop
      zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:29:59 #12
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53915321
    Ik heb vandaag hertjes gezien.
    Soms lastig met de achtergrond, soms lastig om de kleuren mooi te krijgen (hoe het echt was, lijkt het soms nep) en gewoon om die beestjes mooi erop te krijgen.

1.

2.

3.
      zondag 14 oktober 2007 @ 00:05:54 #13
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53917660
    Wauw Sjoeg!
    Gaaf hoe ze allemaal in een rij staan.

Maxi, Midi & Mini
    pi_53920751
    Die tweede is erg sterk idd. De derde is een leuk portretje, maar boven wat krap en toch nog rommelig. Soms moet je ook een beetje geluk hebben. Eerste vind ik een leuk idee, maar dat derde hert loopt net verkeerd.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      zondag 14 oktober 2007 @ 09:53:36 #15
    102976 QueenR
    Cute but Psycho
    pi_53921134
    tvptje
    Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
    Imagination is more important than knowledge.
      zondag 14 oktober 2007 @ 10:30:23 #16
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53921334
    Ja, die 3 op een rij vond ik ook zo fijn.
    Dat derde hert op de eerste foto stoort mij niet, eerlijk gezegd. Maar de achtergrond van foto 3 wél inderdaad. Maar ja, zo goed kan ik niet bewerken dat ik een kont van een ander hert kan wegsoepen.

Ik heb het nóg koud van onze ochtendwandeling...
    1.

2.

3.

4.
      zondag 14 oktober 2007 @ 12:30:50 #17
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53922825
    Die tweede vind ik het mooist.
    Gewoon mooi, mooie sfeer, lekkere compositie. Ik vind 'm van die vier het lekkerste kijken.
    Maxi, Midi & Mini
      zondag 14 oktober 2007 @ 21:02:21 #18
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53932776
    Oké, dankjewel, Noli. Ik vind dat ook een mooie, maar heb ook veel met de eerste.

Ik heb deze nog gemaakt vandaag en vind zoiets zelf wel mooi, maar het is ook niksig. Misschien mag ik jullie vragen te zeggen of zoiets inderdaad te niksig is voor de meesten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sugar op 14-10-2007 21:32:53 ]
      maandag 15 oktober 2007 @ 15:12:29 #19
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53949414
    Ik snap het best, hoor, dat jullie wat murw worden van mijn gespam. Maar ik blijf proberen, want ik wil gewoon echt graag dingen horen over hoe het mooier of beter kan.
    Die hierboven vonden jullie misschien niet niksig, maar gewoon helemaal niks? Kan het me voorstellen.

Mocht iemand zin hebben om op deze 2 foto's iets te zeggen: graag!
    1.

2.
      FOK!fotograaf maandag 15 oktober 2007 @ 17:23:06 #20
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53951008
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 21:02 schreef Sugar het volgende:
    Oké, dankjewel, Noli. Ik vind dat ook een mooie, maar heb ook veel met de eerste.

Ik heb deze nog gemaakt vandaag en vind zoiets zelf wel mooi, maar het is ook niksig. Misschien mag ik jullie vragen te zeggen of zoiets inderdaad te niksig is voor de meesten?

[ afbeelding ]
    Ik zou hem ten eerste even recht zetten. En probeer de volgende keer te kiezen wat je wilt... Wil je een abstracte foto? Of wilde je juist gebouw er mooi opzetten?
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      maandag 15 oktober 2007 @ 17:26:01 #21
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53951033
    Xilantof, zet jij hem maar recht als je wilt. Ik noem ditrecht, maar die discussie hebben we al gehad.
    En waarom moet je kiezen eigenlijk?
      † In Memoriam † maandag 15 oktober 2007 @ 19:08:13 #22
    141844 Macka66
    Ingewikkeld doekiemonster
    pi_53952593
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 17:26 schreef Sugar het volgende:
    En waarom moet je kiezen eigenlijk?
    Omdat je beter een verhaal goed kan vertellen dan twee verhalen half.
    Dat vind ik het allermoeilijkste, een duidelijk verhaal voor anderen vertellen in je foto (en daarom kom ik zelf ook niet verder dan snapshots).
    DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
    God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
      maandag 15 oktober 2007 @ 19:11:48 #23
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53952654
    Maar het kan ook hetzelfde verhaal zijn. Ik wil maar zeggen: dingen hoeven niet zo standaard benaderd te worden natuurlijk.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 oktober 2007 @ 19:15:16 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53952705
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 19:11 schreef Sugar het volgende:
    Maar het kan ook hetzelfde verhaal zijn. Ik wil maar zeggen: dingen hoeven niet zo standaard benaderd te worden natuurlijk.
    laat ik t anders bewoorden, die eerste foto met dat schoolgebouw doet me niets, zegt me niets.
    t is gewoon een stuk gebouw met zonneschermen naar beneden, meer niet

die wachtende vrouw verteld me veel meer, ze wacht, waarschijnlijk op een trein, kijkt een beetje bijtend om zich heen

bij die roltrappersoon vind ik t jammer dat het hoofd er neit helemaal opstaat,
    maar bij mijn cursus krijg je juist bij portretten (krapper gekaderd) aangegeven dat het ervoor zorgt dat je dichter bij de persoon staat, hoewel ik dat hier niet echt voel.
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 15 oktober 2007 @ 20:11:03 #25
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53953551
    Ik begrijp wat er bedoeld wordt, maar juist bij die foto (hoewel ik hem ook wat niksig vind) vind ik het dubbele leuk. Blijkbaar roept het dat ook op, zij het waarschijnlijk niet 'pakkend' genoeg: men vraagt zich af of ik nu een gebouw wilde laten zien (en wat is daar dan zo leuk aan?) of dat ik poogde een abstract beeld neer te zetten (maar daarvoor zie ik te veel herkenbare elementen...).

Bovendien vind ik dat elke vorm van kunst wel meer doelen kan dienen en dus ook meer vormen kan aannemen dan alleen het doel en de daarbij passende vorm om een verhaal te vertellen. Of het nu gaat om theater of muziek, om olieverf of pixels.
    pi_53954152
    Van het gebouw vind ik ook niet veel hebben. Het onderwerp is niet echt duidelijk. Het is niet 'spannend' ook door de bijna 50/50 verdeling lucht/gebouw.

Van het wachtende meisje vind ik wel leuk
    Carry on my wayward son
    There'll be peace when you are done
    Lay your weary head to rest
    Don't you cry no more.
      maandag 15 oktober 2007 @ 21:23:42 #27
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_53954893
    Het meisje vond ik ook echt goed. Lekker pittig.
    Van die jongen vind ik ook wel wat hebben, maar ik kijk dan ook niet zo technisch. (moet ik zelf ook nog meer leren)
    Gebouw nee, zegt niks. Misschien vind je het zelf wel mooi, maar ik 'kan' hier niets mee.
    Ochtendwandeling: 1. Gewoon jammer dat ie niet scherp is. 2 is de beste uit de serie. De laatste 2, de opkomende zon is mooi, maar je kamt met hetzelfde probleem als ik vaak heb met dat soort foto's maken. Dat de schaduw wel heel erg schaduw is. Ik ben er nog niet achter hoe je dit gelijk met het fotograferen goed kan krijgen, zonder het gephotoshop achteraf. Tegenflits hoor je dan wel eens, maar dan is gelijk het effect weg.
    De 3 hertjes.
    (nog eentje dan; foto Maria. ik vond die 2e in het OUD fototopic mooier van haar, waar ze achterom kijkt. verdere commentaar is al gegeven )

Noli, stoere foto! Mooi gecropte van Vliegvrager.
    Als je niet lacht, ben je dood.
      maandag 15 oktober 2007 @ 21:40:07 #28
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53955302
    Dankjulliewel voor jullie reacties. Dutchie, fijn om zo'n uitgebreide reactie te krijgen ook!
    Ik kan daar echt wat mee, dus dank!
    pi_53956141
    Ja bij die herten, de 1e, ligt de focus niet op de herten maar op het hek
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 06:36:15 #30
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53961601
    Ja, Dickies, dat klopt. Maar wat wil je ermee zeggen?
    pi_53962623
    quote:
    Op dinsdag 16 oktober 2007 06:36 schreef Sugar het volgende:
    Ja, Dickies, dat klopt. Maar wat wil je ermee zeggen?
    Dat tenzij het de bedoeling is niet zo goed werkt Je AF kan in de war raken als je door een hek op die beesten wilt scherpstellen. Meestal als je net wat meer dichterbij komt en door het hek heen probeert, 'verdwijnt' het hek ook.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:32:27 #32
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53962956
    Dat snap ik ja. Maar het was inderdaad de bedoeling.
    pi_53963255
    quote:
    Op dinsdag 16 oktober 2007 09:32 schreef Sugar het volgende:
    Dat snap ik ja. Maar het was inderdaad de bedoeling.
    Misschien kan je bij je foto's uitleggen wat je bedoeling met de foto is geweest; wat wil je ermee laten zien?
    Een goede foto behoeft geen uitleg, maar ik zie in deze topicreeks veel foto's voorbij komen (niet alleen van jou hoor!) waarbij meerdere mensen niet zien waarom je het onderwerp op die bepaalde manier hebt neergezet.

Ik denk dat het handig is de foto's toe te lichten. Waarom heb je hem zo genomen?
    Smaken verschillen altijd, maar leg uit waarom jij het een mooie foto vindt?
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:06:57 #34
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53963499
    Ja, dat is misschien wel een idee. Bij die hertjesfoto wilde ik gewoon het romantische bambi-beeld verstoren met een hek. Vond ik grappig.
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:36:39 #35
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_53964045
    quote:
    Op dinsdag 16 oktober 2007 10:06 schreef Sugar het volgende:
    Ja, dat is misschien wel een idee. Bij die hertjesfoto wilde ik gewoon het romantische bambi-beeld verstoren met een hek. Vond ik grappig.
    Mijn Bambi, wat doe je?
    pi_53978949
    quote:
    Vond ik grappig.
    En dan moet je het gewoon doen
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
    pi_53988574
    quote:
    Met het focussen op het hek leg je inderdaad de nadruk op de gevangenschap in plaats van de herten zelf. Hij past wat dat betreft niet echt bij de "serie", omdat de andere twee wel echte "bambi-foto's" zijn.

woensdag 17 oktober 2007 @ 15:17:01 #38
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53989914
    Ja, dat is ook weer waar, werewolf. Het is me ook nog niet echt gelukt om een echte (thema)serie te maken zoals in al die showcases hier. Maar je hebt me wel op een idee gebracht om dat eens wat echter te gaan proberen!

Ik ben erachter dat het niet altijd handig is om zomaar mensen te fotograferen. Althans: geen agenten. Ik was vrolijk bezig ze vast te leggen, op zoek naar de beste compositie ( ) toen er een heuse politieman naar me toekwam.

Eerste keer dat ik me heb moeten legitimeren voor een agent.
    "Volgende keer maar even vragen aan de mensen, goed?"
    "ja, meneer agent."
    pi_53990731
    LOL Die blikken van die agenten ook

'dat gaat zo maar niet mevrouwtje'

en die andere: 'ah nee he, je gaat daar toch niet serieus een punt van maken he?'

Goede foto ook nog btw, net genoeg bewegingsinscherpte om het dynamisch en toch geloofwaardig te houden.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      woensdag 17 oktober 2007 @ 16:56:12 #40
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53991382
    Ha, Vliegvrager, zo was het precies! Die ene lachte nog naar me een beetje beschaamd.
    Ik vind het zelf jammer dat de foto niet scherp is. Natuurlijk hoort de voorste 'strenge' agent we;l onscherp, hij komt immers op me af, grijpend naar zijn dienstwapen. Maar de achterste is ook niet echt scherp.

Nog één foto voor vandaag, gewoon omdat ik 'm leuk vind. Zowel onderwerp als totaalplaatje met de kleuren enzo. Maar jullie mogen er ook kritisch op schieten, hoor.

woensdag 17 oktober 2007 @ 20:28:14 #41
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_53995954
    ik zag die groene "a" ff niet-leek een soort van uitroepteken

ligt natuurlijk aan mijn zieke geest...
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      woensdag 17 oktober 2007 @ 21:31:00 #42
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53997661
    Het ligt niet aan jou, S.B.
    Ik moest vanochtend ook eerst even in mijn ogen wrijven om te zien wat die @#!%#!!$@ er bij geschreven had.

donderdag 18 oktober 2007 @ 12:10:34 #43
    124373 Ireth
    #sjongejongejonge
    pi_54007979
    Iemand nog tips hoe je een nagenoeg witte kat mooi op de foto kan krijgen zonder dat het een heule witte massa wordt? (Canon350D)

Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 18 oktober 2007 @ 12:12:43 #44
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54008032
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 12:10 schreef Ireth het volgende:
    Iemand nog tips hoe je een nagenoeg witte kat mooi op de foto kan krijgen zonder dat het een heule witte massa wordt? (Canon350D)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
    je witbalans aanpassen aan de lichtsituatie, en niet flitsen of met een zakdoek voor je interne flitser
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!fotograaf donderdag 18 oktober 2007 @ 12:41:00 #45
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_54008662
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 12:10 schreef Ireth het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
    bij deze 2 foto zie ik geen witte massa? De witte vacht is mooi getekend nog met haartjes. Juist het zwart valt dicht nu. Maar dit blijft een lastige situatie.

Wil je namelijk de tekening in de zwarte vlakken zien moet je relatief lang belichten --> gevolg is dat 't wit helemaal fel wit wordt zonder tekening.
    Wil je de tekening in 't witte zien, dan moet je relatief kort belichten --> gevolg is dat 't zwart niet genoeg licht krijg voor die tekening erin, en die valt helemaal zwart dicht.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_54009304
    Wat Xil zegt: de combi zwart en wit maakt het lastig. Dan moet je zorgen dat je heel gelijkmatig licht hebt (daglicht is een goeie, maar dan niet direct inde zon) en heel goed belichten. In RAW schieten is dan wel handig, dan hou je de mogelijkheid om er nog een beetje in te fine-tunen achteraf.

Voorzover je de mogelijkheid hebt, kies een klein diafragma (grote f), zodat de vacht over de hele kat scherp is. Daardoor zie je de tekening beter.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      donderdag 18 oktober 2007 @ 13:59:57 #47
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54010050
    Sugar, die van die agenten is leuk Én mooi!

We hebben een weekendje bij oma gelogeerd

Foto van een wandelingetje in het park. Als ik me goed herinner is deze volledig ingezoomd, dus niet scherp. Heb het pad bewust in het midden onderin laten beginnen/eindigen.

Deze is flink gecropt.

Ik heb oma aan het werk gezet Ik wilde een stilleventje maken, hoewel je oma bezig ziet op de achtergrond, maar dat vind ik voor deze foto leuk, het hoort erbij, zeg maar.
    Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
    https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
    pi_54012028
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 15:17 schreef Sugar het volgende:
    Ja, dat is ook weer waar, werewolf. Het is me ook nog niet echt gelukt om een echte (thema)serie te maken zoals in al die showcases hier. Maar je hebt me wel op een idee gebracht om dat eens wat echter te gaan proberen!

Ik ben erachter dat het niet altijd handig is om zomaar mensen te fotograferen. Althans: geen agenten. Ik was vrolijk bezig ze vast te leggen, op zoek naar de beste compositie ( ) toen er een heuse politieman naar me toekwam.
    [ afbeelding ]
    "ja, meneer agent."
    2 aspiranten zo te zien, die vinden het zelf nog stoer Wel grappig iig.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
    pi_54012868
    LadyS, leuk stilleven, mooi hoe de DOF van de zichtbare textuur op de voorgrond wegloopt naar alleen nog maar een patroon achterin. Dat je oma bezig ziet, stoort me niet idd, maar wel de puntvorm van de gekleurde doek. Daarom zou ik m toch net boven het meetlint croppen. Bijkomend voordeel is dat daardoor de lijn van het meetlint prominenter wordt en je als het ware de foto insleurt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      donderdag 18 oktober 2007 @ 16:53:40 #50
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54013108
    VV, vind je niet dat juist die punt laat zien wat er gebeurt op de foto? Of is het in dit geval less is more?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 17:01:43 #51
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54013215
    Ik heb hem net even bekeken zonder punt, maar ik vond hem toch wat minder eigenlijk. Ik vind het dan ook jammer dat oma er niet meer opstaat. Ik zal hem later vandaag wel even plaatsen nog
      donderdag 18 oktober 2007 @ 17:04:05 #52
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54013245
    En wat vinden jullie van mijn zwartwitte kindje? Ze is zo lief
    Is dat wat voor op canvas? Hij is wel erg gecropt, dus ik denk dat de kwaliteit niet zo goed is
    pi_54016261
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 17:04 schreef LadyS het volgende:
    En wat vinden jullie van mijn zwartwitte kindje? Ze is zo lief
    Is dat wat voor op canvas? Hij is wel erg gecropt, dus ik denk dat de kwaliteit niet zo goed is
    Zou nog even geduld hebben en er nog een aantal maken Leuke foto hoor, maar links en rechts (van de achtergrond) vormen naar mijn smaak een te groot contrast en als ie echt zo gecropt is gaan vergroten niet echt werken nee.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
    pi_54016756
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 15:17 schreef Sugar het volgende:
    "ja, meneer agent."
    Je mag op de openbare weg iedereen gewoon fotograferen, hij had je dat niet mogen vragen (publiceren van de resultaten kan een ander verhaal zijn, ivm portretrecht). En als je geen overtreding staat te begaan mogen ze je trouwens ook niet om legitimatie vragen. Maar ja, deze was nog een beetje groen achter de oren zo te zien.
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:49:17 #55
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54034656
    Goed om te weten, dvr!

Ik heb vandaag foto's gemaakt op de markt en deze 4 vond ik mooi genoeg om hier neer te zetten. Jullie opbouwende kritiek is meer dan welkom!

1.

2.

3.

4.
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:29:58 #56
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54040358
    Sugar, ik moet gewoon even zeggen dat je wel lef hebt hoor om zo op die mensen en situaties af te stappen met je toestel. Daar zullen een aantal mensen toch soms best raar van staan te kijken, maar je krijgt er wel eigenzinnige foto's van.
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:24:45 #57
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54041645
    Dankjewel, dat is ook best een drempel inderdaad. Maar de markt bleek echt een goede plek te zijn: alleen maar lollige reacties. Het station om 8 uur 's ochtends is een veeeeeeeeel minder goed idee. Stelletje chagrijnen.
    Dus als je het eens wilt proberen: de marktlui zijn je vrienden.
      zaterdag 20 oktober 2007 @ 08:11:54 #58
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54047614
    Vraag je het nu wel elke keer netjes, Sugar? En weten ze dat je ze op internet plaatst? Ik zou niet zomaar foto's durven nemen

Ik vind de laatste foto erg leuk! Die weegschaal op de voorgrond, zijn hoofd die er langs piept.
    Bij die meneer daar boven vind ik het jammer dat zijn petje er niet helemaal opstaat. Hij heeft wel een mooi, sprekend gezicht.

Qua techniek zeg ik niks, want ik zie niks maar dat zegt ook weer niks, dat ik niks zie
      zaterdag 20 oktober 2007 @ 08:24:58 #59
    79550 Ymke
    your ghost
    pi_54047642
    sugar je zwart wit platen mogen iets meer contrast hebben van mij , maar geweldig gedaan hoor. Ik heb er nog steeds moeite mee om wildvreemden te fotograferen
    How I wish, how I wish you were here.
    We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
      zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:44:49 #60
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54057930
    Ja, ik heb ook zitten rommelen met meer en minder contrast, maar kwam er niet uit. Zal het nog eens proberen, goed getipt.

Ik heb van vandaag een foto die ik wel mooi vind, maar hij is helemaal niet goed, want onscherp. Maar toch.
      zondag 21 oktober 2007 @ 15:33:38 #61
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54071370
    Hmmm, ook al heeft er niemand op de meeuw gereageerd, ik plaats toch weer 2 foto's waarop ik graag feedback zou krijgen.

1.

Ik zou van deze graag willen weten hoe ik de zonnestralen nog mooier had kunnen laten uitkomen en hoe ik die helemaal witgele plek van de zon schijnt had kunnen voorkomen.

2.

Net zo nikszeggend als dat detail van een gebouw laatst? Of is dit anders?

Bedankt alvast!
    pi_54074395
    quote:
    Op zondag 21 oktober 2007 15:33 schreef Sugar het volgende:
    Hmmm, ook al heeft er niemand op de meeuw gereageerd,
    En ik dacht dat het een duif was Dat zegt wel wat denk ik. Je speelt hier leuk met de lege lucht, maar als je een klein dingetje in beeld wilt hebben, moet dat wel een verrekte duidelijk dingetje zijn. En de hoeveelheid ruis in het blauw doet vermoeden dat je behoorlijk hebt lopen verscherpen.
    quote:
    ik plaats toch weer 2 foto's waarop ik graag feedback zou krijgen.

1.
    [ afbeelding ]

Ik zou van deze graag willen weten hoe ik de zonnestralen nog mooier had kunnen laten uitkomen en hoe ik die helemaal witgele plek van de zon schijnt had kunnen voorkomen.
    Het geheim van een goede zon-met-wolken-foto heet 'geduld'. Op de foto die je hier plaatst, zit de zon achter een heel dun wolkje. Dat houdt te weinig licht tegen (sterker nog, het spreid eigenlijk alleen het licht). Wacht op een dikkere wolk. Als jij niet zonder knijpen en/of pijn tegen de zon in kan kijken, dan kan je camera dat ook niet.
    quote:
    2.
    [ afbeelding ]

Bedankt alvast!
    mmmm, ik vind het een beetje een rommelige foto. Ik vind (maar dat is een kwestie van smaak) t gebouw nogal ver naar de kant van de foto staan. Het lege stuk links voegt imo niets toe (in tegenstelling tot die meeuw, daar werkte t wel). De bewegingsonscherpte leidt af van het gebouw en de ramen van je auto zijn vies.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      zondag 21 oktober 2007 @ 20:26:03 #63
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54076374
    Hihi, dat laatste klopt zeker!
    Maar ik vind het provinciehuis ook te ver naar rechts staan, maar er stond iets naast. Ik ben het met je commentaar eens, ook over de andere foto's. De tip voor de zon ga ik meenemen, want geduld is sowieso een goede oefening voor me.

Oh ja, ik heb slechts 1 keer verscherpt bij de meeuw, dus dat valt mee. Wel gecropt ook, dus misschien komt daar ook extra ruis vandaan?

Dankjewel weer, VV.

Ik had ook nog een schattig egeltje.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 21 oktober 2007 @ 20:29:23 #64
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54076446
    quote:
    Op zondag 21 oktober 2007 20:26 schreef Sugar het volgende:
    Hihi, dat laatste klopt zeker!
    Maar ik vind het provinciehuis ook te ver naar rechts staan, maar er stond iets naast. Ik ben het met je commentaar eens, ook over de andere foto's. De tip voor de zon ga ik meenemen, want geduld is sowieso een goede oefening voor me.

Oh ja, ik heb slechts 1 keer verscherpt bij de meeuw, dus dat valt mee. Wel gecropt ook, dus misschien komt daar ook extra ruis vandaan?

Dankjewel weer, VV.

Ik had ook nog een schattig egeltje.
    [ afbeelding ]
    heel lief egeltje. Probeer volgende keer eens als je een foto maakt op het oog te focussen bij een dier en/of mens. Zou de bovenkant iets meer ruimte gegeven hebben, nu lijkt het net dat de stekeltjes in de kader overlopen.
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 21 oktober 2007 @ 20:50:05 #65
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54076746
    Ja, dat zie ik ook ineens, Ynske. Ik heb wel veel andere foto's die wat lager genomen zijn, maar er was weer een storende achtergrond (veel gekleurd speelgoed), dus daarom deze gekozen. Alleen wat te krap gecropt zie ik nu, want er is op het origineel wel meer ruimte.
    pi_54077998
    quote:
    Op zondag 21 oktober 2007 15:33 schreef Sugar het volgende:
    Het is inderdaad anders, het is namelijk een prachtig voorbeeld van een L-compositie, die de eigenschap heeft dat hij met één zijde het beeld 'verankert' en hem met de andere zijde balans geeft. Meer voorbeelden daarvan vind je op deze pagina: http://www.pbase.com/otfchallenge/exhibition_gallery_challenge_56

Het was idd. mooier geweest als er rondom meer ruimte was geweest, maar ik vind het toch een sterk beeld. De slecht doortekende schaduwen in de voorgrond onderin zouden normaal een nadeel zijn, maar werken hier juist in het voordeel omdat dat deel daardoor niet de aandacht afleidt, en bovendien meer zwaarte (en dus verankering) aan de compositie geeft.
      maandag 22 oktober 2007 @ 09:04:46 #67
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54083737
    Ha, ik wíst het! Wel leuk om te weten, dvr!

Ik heb er van net weer twee, ik vind ze mooi.

maandag 22 oktober 2007 @ 09:12:55 #68
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_54083838
    Ik vind de eerste het mooist Sugar.
    Alles mooi scherp! Vogel scherp en onscherp waar dat zo moet zijn zodat je kan zien dat ie toch beweegt.

De tweede vind ik niet zo.. Voorgrond vind ik een beetje rommelig en de vogels zijn jammergenoeg onscherp.
    Maxi, Midi & Mini
      maandag 22 oktober 2007 @ 09:14:46 #69
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54083866
    Ja, eens, Noli! Helemaal.
      maandag 22 oktober 2007 @ 10:31:00 #70
    9247 texelonia
    ploetermoeder
    pi_54085137
    Kan iemand mij uitleggen waarom ik de ene keer een zwarte achtergrond krijg, en de andere keer niet?

Of kan iemand me uitleggen wat nou dé manier is om een mooie zwarte achtergrond te krijgen? En kan dat ook met een "gewoon" cameraatje (Canon Ixus 850)?
    Rest your head close to my heart
    Never to part, baby of mine
    ©Dumbo
    While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
      maandag 22 oktober 2007 @ 17:04:26 #71
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54092105
    Sorry, tex, ik weet het antwoord niet. Ongetwijfeld iets met licht, diafragma en flits, maar euhm, wát precies... Wel leuke foto's, beide.

1.

2.

[ Bericht 10% gewijzigd door Sugar op 23-10-2007 08:49:19 ]
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:05:47 #72
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_54106230
    Tex, ik heb er ook nog niet zo heel veel verstand van maar zijn ze beide op dezelfde plek en bijna hetzelfde moment genomen?
    Nee toch? Verschillende shirtjes dus vast niet

Volgens mij is de eerste gemaakt in een iets donkerdere ruimte en is er geflitst, dus iig licht van voor/in zijn gezichtje. Het licht van de flits bereikt niet/weerkaatst niet op de achtergrond dus die blijft donker.
    De tweede heeft iig behoorlijk wat licht van achteren daardoor is de achtergrond zo duidelijk te zien en als ik het goed zie aan het licht in Noah's gezichtje is er ook ingeflitst?

Sugar, die eerste zegt me niet zoveel. Ik kan niet precies zeggen waarom. Wel mooi scherp!
    Alhoewel de tweede iets minder scherp is vind ik die leuker. Kleurtjes, kraan onscherp, mensen, beweging! Er gebeurt iets.
    Maxi, Midi & Mini
    pi_54106440
    quote:
    Op maandag 22 oktober 2007 17:04 schreef Sugar het volgende:
    Sorry, tex, ik weet het antwoord niet. Ongetwijfeld iets met licht, diafragma en flits, maar euhm, wát precies... Wel leuke foto's, beide.

1.
    [ afbeelding ]

2.
    [ afbeelding ]
    1. wel leuk Je vraagt je af wat die mensen daar doen. Spiegeling in de ruit is jammer.

2. wat rommelig, er wordt duidelijk gewerkt maar doet me verder weinig.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
    pi_54106527
    quote:
    Op maandag 22 oktober 2007 10:31 schreef texelonia het volgende:
    Kan iemand mij uitleggen waarom ik de ene keer een zwarte achtergrond krijg, en de andere keer niet?

[ afbeelding ][ afbeelding ]

Of kan iemand me uitleggen wat nou dé manier is om een mooie zwarte achtergrond te krijgen? En kan dat ook met een "gewoon" cameraatje (Canon Ixus 850)?
    Zo te zien zijn ze allebei geflitst. Alleen heb je bij de ene inderdaad meer achtergrond licht. Een echt egale zwarte achtergrond lijkt me zonder goede verlichting e.d. een moeilijke opgave. Je kan misschien beter gaan spelen met de DoF (depth of field) waarbij de achtergrond zeker maar zo vaag wordt dat er niet veel meer aan te herkennen valt. Even snel een klein voorbeeld want ik moet boodschappen doen

Geen mens, maar principe is hetzelfde.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:37:44 #75
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54119761
    Ik had gisteren de verkeerde foto geplaatst van het werken aan het spoor. Ik vond deze het mooist:

Bedankt voor het commentaar, noli en Dickies. Ik snap allebei jullie feedback, ook al spreekt de ene foto de één meer aan dan de ander.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:48:26 #76
    9247 texelonia
    ploetermoeder
    pi_54122137
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:05 schreef Noli. het volgende:
    Tex, ik heb er ook nog niet zo heel veel verstand van maar zijn ze beide op dezelfde plek en bijna hetzelfde moment genomen?
    Nee toch? Verschillende shirtjes dus vast niet

Volgens mij is de eerste gemaakt in een iets donkerdere ruimte en is er geflitst, dus iig licht van voor/in zijn gezichtje. Het licht van de flits bereikt niet/weerkaatst niet op de achtergrond dus die blijft donker.
    De tweede heeft iig behoorlijk wat licht van achteren daardoor is de achtergrond zo duidelijk te zien en als ik het goed zie aan het licht in Noah's gezichtje is er ook ingeflitst?
    Niet zelfde tijdstip/dag idd, maar wel zelfde ruimte en volgens mij ook allebei overdag. of het dezelfde hoek is (en dus achtergrond) weet ik ook niet meer. Wel allebei flits idd.

Ik dacht dus (uit ervaring), dat als je flist gebruikte en idd een 'lege ruimte' op de achtergrond hebt zodat op de achtergrond de flits niet kan weerkaatsen, je idd een zwarte achtergrond zou krijgen. Maar in de paktijk werkt dat toch niet altijd zo blijkbaar... Beetje op goed geluk proberen dan maar.

Bij de linker foto is de achtergrond ook niet helemaal zwart zie ik nu (maar dat zou misschien zwarter te maken kunnen zijn door te spelen met de kleuren enzow in photoshop). Maar herken nu dus beetje de achtergrond, en daar zit recht achter Noah dezelfde (oranje) muur als op de rechter foto aan de zijkant zit. je zou dus verwachten dat daar veel meer de flits zou reflecteren als op de linker foto, en dus juist lichter zou moeten zijn
    ©Dumbo
    While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:52:01 #77
    9247 texelonia
    ploetermoeder
    pi_54122251
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 11:28 schreef Dickies het volgende:

[..]

Zo te zien zijn ze allebei geflitst. Alleen heb je bij de ene inderdaad meer achtergrond licht. Een echt egale zwarte achtergrond lijkt me zonder goede verlichting e.d. een moeilijke opgave. Je kan misschien beter gaan spelen met de DoF (depth of field) waarbij de achtergrond zeker maar zo vaag wordt dat er niet veel meer aan te herkennen valt. Even snel een klein voorbeeld want ik moet boodschappen doen

[ afbeelding ]

Geen mens, maar principe is hetzelfde.
    Ik snap wat je bedoelt, maar kan dat ook met een gewone (niet spiegelreflex dus) camera? Het is mij nog nooit gelukt namelijk... Wel dat de achtergrond minder scherp is dan de voorgrond natuurlijk, maar niet zo extreem als op jouw voorbeeld. Met welke functie (of instellingen) zou dat moeten dan? Ik dacht "portret" maar daarmee heb ik nooit echt zo'n effect mee gehad. Heb wel ook een analoge spiegelreflex camera gehad en daarmee kreeg ik wel die extreem vage achtergrond. Ik dacht dus dat dat aan de camera (en dan met name de lens lijkt me) lag.

En hoe krijg je dan die vage achtergond ook nog donker? Want als je de flits gebruikt wordt meestal zo'n beete alles scherp toch..?
    ©Dumbo
    pi_54123235
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 22:52 schreef texelonia het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar kan dat ook met een gewone (niet spiegelreflex dus) camera? Het is mij nog nooit gelukt namelijk... Wel dat de achtergrond minder scherp is dan de voorgrond natuurlijk, maar niet zo extreem als op jouw voorbeeld. Met welke functie (of instellingen) zou dat moeten dan? Ik dacht "portret" maar daarmee heb ik nooit echt zo'n effect mee gehad. Heb wel ook een analoge spiegelreflex camera gehad en daarmee kreeg ik wel die extreem vage achtergrond. Ik dacht dus dat dat aan de camera (en dan met name de lens lijkt me) lag.

En hoe krijg je dan die vage achtergond ook nog donker? Want als je de flits gebruikt wordt meestal zo'n beete alles scherp toch..?
    Wat er precies scherp is ligt vooral aan het diafragma (het F-getal). Hoe groter (en dus kleiner het diafragma) hoe meer scherptediepte je hebt (maw hoe meer er van de 'achtergrond' scherp is). Het ligt een beetje aan de camera die je hebt. Op een simpele compact kan je het misschien niet instellen, maar mijn voorbeeld is ook gemaakt met een niet-spiegelreflex. Maar wel een high-end compact waar je wel de instellingen als sluitertijd en diafragma kunt instellen.

De flits zorgt niet zo zeer voor de scherpte, maar met 'inflitsen' kan je wel je onderwerp meer los laten komen van de achtergrond. Verder is meer afstand nemen van je onderwerp en de zoom gebruiken ook een manier om een foto te krijgen als het voorbeeld.

Je moet dus even kijken of je op je camera het diafragma handmatig kunt instellen. En donker krijgen zonder gebruik te maken van extra hulpmiddelen lijkt mij vrij lastig.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:43:10 #79
    9247 texelonia
    ploetermoeder
    pi_54123811
    Diafragma kan ik zo gauw niet vinden op 'n camera, maar zal de gebruiksaanwijzing eens opzoeken. Het is niet toevallig "Comp. -2 -1 0 1 2"?

Tja ik heb vaak genoeg gehad dat de achtergrond zwart werd als het niet de bedoeling was, en als je het wel wil blijkt dat nog best lastig

Bedankt voor de tips in elk geval
    ©Dumbo
      woensdag 24 oktober 2007 @ 06:42:27 #80
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54127215
    Het is het F getal, tex. Ik vind hem als ik de camera op de Av-stand heb staan.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 09:50:34 #81
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54128739

Ik heb een vraag over zo'n foto. Ik wil altijd graag mensen en dieren zonder flits doen. Ik vind het echt lelijk met flits (ook al staat ie op -2 en gebruik ik een doekje ervoor). Ik heb het diafragma dan helemaal open en de sluitertijd niet ingesteld (dus automatisch kort, denk ik?). Maar het model moet dan helemaal stilzitten, wil ik de foto mooi scherp krijgen. Hoe doe ik dat? Of is flitsen dan onvermijdelijk? En als ik toch de sluitertijd korter maak, hoe kan ik die dan het beste instellen (1/?)? Bedankt.
    pi_54129280
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 09:50 schreef Sugar het volgende:
    [ afbeelding ]
    Ik heb een vraag over zo'n foto. Ik wil altijd graag mensen en dieren zonder flits doen. Ik vind het echt lelijk met flits (ook al staat ie op -2 en gebruik ik een doekje ervoor). Ik heb het diafragma dan helemaal open en de sluitertijd niet ingesteld (dus automatisch kort, denk ik?). Maar het model moet dan helemaal stilzitten, wil ik de foto mooi scherp krijgen. Hoe doe ik dat? Of is flitsen dan onvermijdelijk? En als ik toch de sluitertijd korter maak, hoe kan ik die dan het beste instellen (1/?)? Bedankt.
    Aan je EXIF te zien had je hier een sluitertijd van 1s. Dat is nogal lang om uit de hand te schieten, zeker bij een actief onderwerp

Als je per se niet wilt flitsen zal je de ISO omhoog moeten gooien maar dat geeft weer meer ruis. Hoe kort je de sluitertijd kunt instellen is afhankelijk van je lens/camera, met stabilisatie kun je vaak al wat langer. Zo ook als je vaste handen hebt. 1/20 moet bv. dan wel lukken. Nog langer en m'n camera begint vaak al te ouwehoeren Verder is een statief ook geen overbodige luxe. Moet ik ook nog eens kopen

Dus klooi een beetje aan, speel met de instellingen en trek zelf de conclusie of de flits toch geen betere optie is Met plastic bekertje erop werkt ook goed! Dat doe ik meestal (na een tip ook hier ergens )
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 10:20:39 #83
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54129340
    Huh, maar ik kan de sluitertijd instellen tot 1/2000. Dat is dus nog veel korter dan wat jij zegt, alleen dan zal het wel donker blijven? Ik heb geen idee op wat hij standaard staat, zal eens kijken. Ah, hij geeft nu 1/1000 aan.
    pi_54130016
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 10:20 schreef Sugar het volgende:
    Huh, maar ik kan de sluitertijd instellen tot 1/2000. Dat is dus nog veel korter dan wat jij zegt, alleen dan zal het wel donker blijven? Ik heb geen idee op wat hij standaard staat, zal eens kijken. Ah, hij geeft nu 1/1000 aan.
    1/2000, zo snel is je flits volgens mij niet eens Als je geen flits wilt gebruiken moet je de grens opzoeken van lange sluitertijd/bewegingsonscherpte. Plus ISO/ruisverhouding.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 10:59:18 #85
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54130112
    Ja, maar dat staat er echt!
    pi_54130354
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 10:59 schreef Sugar het volgende:
    Ja, maar dat staat er echt!
    Ja dat snap ik Maar waarom zit je zo met die 1/2000? Die kan je misschien buiten gebruiken in de volle zon. Je wilt geen flits gebruiken en dus binnenshuis zeker geen extreem korte sluitertijd als 1/2000.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 11:14:14 #87
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54130435
    Ik emmer er zo over door omdat ik dacht dat ik voor die beweging dus een zo kort mogelijke sluitertijd nodig had. Maar inderdaad, dat het een combi is van sluitertijd, ISO en diafragma is duidelijk en binnen werkt die extreem korte sluitertijd inderdaad sowieso niet.

Maar geen flits willen gebruiken is toch iets heel anders dan een korte sluitertijd willen gebruiken? Geen flits willen is vanwege het lelijke effect. Kleuren enzo.
    pi_54130955
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 11:14 schreef Sugar het volgende:
    Ik emmer er zo over door omdat ik dacht dat ik voor die beweging dus een zo kort mogelijke sluitertijd nodig had. Maar inderdaad, dat het een combi is van sluitertijd, ISO en diafragma is duidelijk en binnen werkt die extreem korte sluitertijd inderdaad sowieso niet.

Maar geen flits willen gebruiken is toch iets heel anders dan een korte sluitertijd willen gebruiken? Geen flits willen is vanwege het lelijke effect. Kleuren enzo.
    Als je flitst zal je een kortere sluitertijd (zeg, 1/80 of 1/100) kunnen gebruiken en daarmee dus minder snel bewegingsonscherpte hebben. Als je niet wilt flitsen moet je het eventuele tekort aan licht compenseren met die combinatie van een langere sluitertijd (zeg 1/20.. geheel afhankelijk uiteraard), diafragma en ISO. De lange sluitertijd heeft zeker zonder statief en bij een bewegelijk onderwerp al snel een grens bereikt. Dan kan je nog de ISO opschroeven tot je de ruis teveel wordt en het diafragma helemaal open. Of een paar lampen erbij pakken

En camera's kunnen tegenwoordig het verschil in kleur door de gebruikte lichtbron goed compenseren. Het is vooral het 'harde' wat niet mooi is. Met een bekertje of zakdoek is dat redelijk te verminderen. Deze foto is op korte afstand genomen, met flits. Op zich geen geweldige foto, maar zeker omdat die beesten rondspringen als gekken en de foto 's avonds is genomen met alleen m'n interne flits vond ik 'm toch wel aardig.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 11:46:55 #89
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54131224
    dat is wel een duidelijk verhaal, Dickies. En die foto is inderdaad mooi geworden, vind ik.

Maar ik zit hier nu met een puppy en als ik steeds alles probeer wat jij zegt en uitlegt, krijg ik dit soort foto's:

ISO: 80
    Flits op 0, dus wel gebruikt!
    Sluitertijd: 1/100
    En diafragma F4 ongeveer
    Ingezoomd, dat ook.

Hoe komt het?
    pi_54131354
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 11:46 schreef Sugar het volgende:
    dat is wel een duidelijk verhaal, Dickies. En die foto is inderdaad mooi geworden, vind ik.

Maar ik zit hier nu met een puppy en als ik steeds alles probeer wat jij zegt en uitlegt, krijg ik dit soort foto's:
    [ afbeelding ]
    En diafragma F4 ongeveer
    Ingezoomd, dat ook.

Hoe komt het?
    Probeer niet te zoomen want hoe meer je zoomt hoe korter je sluitertijd weer moet zijn. Sluitertijd van 1/100 is nog wat kort, probeer die eens te halveren. ISO op 100 of eventueel 200.
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 11:55:24 #91
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54131413
    Ah oké, zoomen is dus niks in dit geval. Goed om te weten.
    Maar ehm, ik ben bang voor honden, dus ik weet niet of ik met dit model je tips nog uitprobeer, want zonder zoomen toch dichtbij komen.....
    pi_54131547
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 11:55 schreef Sugar het volgende:
    Ah oké, zoomen is dus niks in dit geval. Goed om te weten.
    Maar ehm, ik ben bang voor honden, dus ik weet niet of ik met dit model je tips nog uitprobeer, want zonder zoomen toch dichtbij komen.....
    Je bent bang voor honden maar hebt een puppy? Die worden groter dan he
    Carry on my wayward son
    Don't you cry no more.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 12:03:36 #93
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54131620
    Neeeeeeeeeeee. Ik ben op mijn werk en er is hier een pup.
    pi_54132629
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 11:46 schreef Sugar het volgende:

[ afbeelding ]
    En diafragma F4 ongeveer
    Ingezoomd, dat ook.

Hoe komt het?
    Hoe ver zit je hier van de hond af?

En wat is het richtgetal van je flitser? (zie je handleiding)
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      woensdag 24 oktober 2007 @ 16:57:32 #95
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54138075
    Vliegvrager, ik zat ongeveer 2 meter van de hond af. Het richtgetal... geen idee en nu geen tijd om de digitale handleiding te zoeken en lezen. Sorry.

1.

Ik heb deze een beetje kitsch gemaakt met verzadiging.

2.

3.

Of is deze beter?
    4.

Heel graag jullie reacties, bedankt.
    pi_54142525
    Sugar tsja. Foto 1 waarom snij je die weglopende lijnen in foto 1 nu af!! Tip : snij nooit aflopende lijnen weg het maakt een foto minder fraai. Je had er best een paar stappen naar toe kunnen doen, had je meer op groothoek kunnen staan en daardoor nog een heftigere effect gehad.
    Foto 2. Waarom ben je er niet onder gaan staan??? Nu is het net niks tenzij je de achtergond mooi vind (die tegels??) In de hoogte is altijd meer te halen .... En daarbij zie je de persoon. Nu is het net niks
    Denk dat foto 2 dan het beste is.
    I'am...
      woensdag 24 oktober 2007 @ 20:28:56 #97
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54142726
    Fedderman, ik besloot toch maar om niet op de rails te gaan staan. Dus dichterbij? , helaas.
    Bedankt voor je verdere tips, ik kan ze wel goed plaatsen, jammer dat het blijkbaar niks is allemaal.
    pi_54142906
    Gewoon door blijven gaan en veel lezen over fotografie

oja over foto 1 je had ook iets naar links kunnen pannen met je camera??
    I'am...
      woensdag 24 oktober 2007 @ 20:36:57 #99
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54142943
    Nee man, lezen niet. Maar doorgaan doe ik wel, zoals jullie (vaaaaaaaaaak) merken.

Wat is pannen? Panorama-iets?

[ Bericht 22% gewijzigd door Sugar op 24-10-2007 20:52:20 ]
    pi_54144190
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 20:36 schreef Sugar het volgende:
    Wat is pannen? Panorama-iets?
    [Pannen] Show hier je panfoto's
      woensdag 24 oktober 2007 @ 21:50:04 #101
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54145048
    Dankjewel, Werewolf, ik had inderdaad gezien dat het iets met snelheid te maken had.
    Dit ding stond alleen een beetje erg stil, Fedderman.
    pi_54147998
    Me aller aller aller eerste foto die ik gemaakt heb die een beetje normaal scherp is
    Nu nog een lange weg te gaan om instellingen te leren en leren om foto's te bewerken enz..... dus topic in de gaten houden

pi_54166916
    pi_54169694
    Die is netjes scherp idd. En mooi gedetailleerd. Helaas staat de vlieg ook nogal in het midden, wat de foto niet echt spannend maakt, en is je belichting nogal hard. Een tissue voor je flitser kan soms wonderen doen. Maar zeker niet slecht hoor

had je mn PM nog gelezen btw?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54170255
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 22:08 schreef Vliegvrager het volgende:
    Die is netjes scherp idd. [afbeelding] En mooi gedetailleerd. Helaas staat de vlieg ook nogal in het midden, wat de foto niet echt spannend maakt, en is je belichting nogal hard. Een tissue voor je flitser kan soms wonderen doen. Maar zeker niet slecht hoor [afbeelding]

had je mn PM nog gelezen btw?

Thanx ja ik heb nog bijna niks in de hand, alles maar dan ook alles is nieuw voor me (voorbeeld : Ik vroeg me dus af waarom als ik zoom ik geen beeld zag op mijn lcd schermpje net als met die compact digi Ik dacht dus dat je net als met compactcamera's ook kon zien wat je ging fotograveren ipv door het kijkgaatje te kijken )

Heb zeker interesse (betreft je PM) Kga morgenochtend alleen naar maastricht maar misschien dat we het maandag of dinsdag even verder kunnen afhandelen?
    pi_54170532
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 22:29 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Thanx ja ik heb nog bijna niks in de hand, alles maar dan ook alles is nieuw voor me (voorbeeld : Ik vroeg me dus af waarom als ik zoom ik geen beeld zag op mijn lcd schermpje net als met die compact digi Ik dacht dus dat je net als met compactcamera's ook kon zien wat je ging fotograveren ipv door het kijkgaatje te kijken )
    quote:
    Heb zeker interesse (betreft je PM) Kga morgenochtend alleen naar maastricht maar misschien dat we het maandag of dinsdag even verder kunnen afhandelen?
    Prima, zie maar, ik hoor het wel.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:45:01 #107
    124655 DarkManta
    Tiepvouten onder voorbehout
    pi_54176622
    quote:
    Op vrijdag 12 oktober 2007 09:41 schreef LadyS het volgende:
    Dickies, wat zou jij doen met deze foto?

Kzou er zo graag iet moois van maken

Zelf zou ik om te beginnen, de originele foto niet verkleinen, dus de originele grote bewaren.
    Verder vin ik het vreemd dat deze foto met een Canon Powershot A610 is genomen en dan toch zo`n vertekend beeld, even kijken naar de instellingen van je camera.
    Of tijdens het importeren Picasa 2.7 is er iets mis gegaan.

In ieder geval het is niet onmogelijk om van deze foto weer iets leuks te maken, maar dan wel in 5Mp, dus direct uit je camera importeren en dan bewerken.
    Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
      zondag 28 oktober 2007 @ 12:41:38 #108
    124655 DarkManta
    pi_54220448
    Misschien een leuke tip, voor diegene het nog niet weten.
    Probeer Adobe Photoshop Lightroom eens uit, hier een demo om te downloaden.

Zo kun je heel snel en gemakkelijk foto`s mooier maken.
    Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
      zondag 28 oktober 2007 @ 14:04:41 #109
    19376 LadyS
    Help Liam --> SMA2
    pi_54222130
    Oh, darkmanta! Ik zie het nu pas, Maar dat is wel een mooie bewerking! Alleen jammer van haar tandjes, dat zijn net 2 stompjes. Lijkt me dat dat komt door de slechte kwaliteit van de foto?
    Ik bewaar altijd de grotere versie, trouwens.
      zondag 28 oktober 2007 @ 14:36:50 #110
    124655 DarkManta
    pi_54222884
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 14:04 schreef LadyS het volgende:
    Oh, darkmanta! Ik zie het nu pas, Maar dat is wel een mooie bewerking! Alleen jammer van haar tandjes, dat zijn net 2 stompjes. Lijkt me dat dat komt door de slechte kwaliteit van de foto?
    Ik bewaar altijd de grotere versie, trouwens.
    Dat komt inderdaad door de kwalitiet van de foto, en verkleind, en gecomprimeerd door een fotoserver.
    Met het orgineel heb je alle informatie die je nodig hebt en is het resultaat ook veel beter.
      zondag 28 oktober 2007 @ 16:06:34 #111
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54225139
    Wil iemand (een paar van) deze foto's van commentaar voorzien?

#6 (Helaas net niet scherp)
      zondag 28 oktober 2007 @ 16:11:58 #112
    111829 MissBliss
    Godin van SHO
    pi_54225294
    Die eerste! Wat leuk
    Ziggy played guitar
    Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
    De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
    pi_54227456

Ik heb deze foto al een tijdje geleden genomen maar wat kan er beter aan?
    Buy it, use it, break it, fix it,
    Trash it, change it, mail - upgrade it,
    Charge it, point it, zoom it, press it,
    Snap it, work it, quick - erase it,
    pi_54227855
    [quote]Op zondag 28 oktober 2007 16:06 schreef Sugar het volgende:

Is een heel leuke plaat. Weinig op aan te merken. Prima uitsnede. Goede belichting. Had misschien iets meer contrast kunnen hebben. Maar dat is nogal persoonlijk.

#2, #3, #4, #5
    Bij dierentuinfoto's probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen dat het direct duidelijk is dat het om dieren in gevangenschap gaat. Daarom vind ik de achtergronden bij de karaanvogels niet zo mooi. Misschien proberen om een ander standpunt te vinden, of misschien een portret.

De apen en de katachtige achter de tralies kunnen vanuit een ander standpunt prima zijn bv. als je wil laten zien dat het triest is om dieren achter tralies te stoppen. In dat opzicht vind ik mn #5 prima.
    #6 is ook de achtergrond een beetje storend, afgezien van de onscherpte.
    pi_54227905
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 17:55 schreef Agiath het volgende:
    [ afbeelding ]

Ik heb deze foto al een tijdje geleden genomen maar wat kan er beter aan?
    Onderwerp is de weerspiegeling. Misschien dat je die nog iets nadrukkelijker in beeld kunt brengen, door een iets lager standpunt in te nemen. Verder kunnen de kleuren nog iets helderder en intenser.
    pi_54228874
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 16:06 schreef Sugar het volgende:

[ afbeelding ]
    Ik vind m hartstikke leuk, maar hij is net een tikkie overbelicht. Daardoor verlies je detail in het witte deel van de vacht. Misschien moet je er juist iets contrast uitlaten (ik neem aan dat je dat toegevoegd had) om dat te voorkomen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      zondag 28 oktober 2007 @ 19:30:05 #117
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54229233
    Bedankt The_Frog en Vliegvrager.
    Ik heb hem wat aangepast qua contrast nu:
      zondag 28 oktober 2007 @ 20:17:48 #118
    124107 King_of_Kool
    Hail to the King
    pi_54230145
    Beste mensen, momenteel ben ik in Oostenrijk woonachtig en daar is natuurlijk genoeg te zien en te fotograferen. Daarom wil ik een paar foto's laten zien. Gemaakt met mijn casio exilim z1000 en verder nog niet bewerkt met photoshop. Zijn deze foto's wat of is het eigenlijk Rubbish?

Een aantal foto's heb ik vanmiddag gemaakt bij het wandelen naar de top van de Fanningberg (2115m)
    De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
    pi_54231289
    ik heb even een fotoshoot gedaan van mijn katje:

[ Bericht 14% gewijzigd door erik-de-perik op 28-10-2007 21:21:03 ]
      zondag 28 oktober 2007 @ 21:24:46 #120
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54231526
    Erik ik vind de close-ups het mooist. In kleur is beter dan de zwart wit.

K_o_K, foto 4 en 5 spreken mij erg aan, ookal is 5 op wat details verloren door de zon, toch mooi. 7 heeft mooie kleuren. Pas je wel een beetje op met het tegen de zon in fotograferen? Rechtstreeks zonlicht schijnt niet zo super te zijn voor je camera.

Sugar, als je ziet dat je foto onscherp is maak dan gelijk een nieuwe die wel scherp is. Ik vind die van dat luipaard erg goed gekozen qua moment, maar doordat het niet scherp is verliest het zijn kracht. Zorg dat je je bedoelde onderwerp ook in focus hebt ipv een door de camera gekozen focus. Ik krijg het idee dat dat ook met die andere foto's gebeurd is, klopt dat?
    Kat is wel goed.
      zondag 28 oktober 2007 @ 21:40:50 #121
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54231871
    Hihi, dutchie, als ik dat op de display had gezien, had ik er heus wel een geschoten daarna die scherp was ja. Dat zag je dus niet op de display.
      zondag 28 oktober 2007 @ 21:47:06 #122
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54231990
    Dat is ook zo balen van die kleine displays.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 28 oktober 2007 @ 21:50:36 #123
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54232083
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 21:40 schreef Sugar het volgende:
    Hihi, dutchie, als ik dat op de display had gezien, had ik er heus wel een geschoten daarna die scherp was ja. Dat zag je dus niet op de display.
    Diep op inzoomen als je dat kunt wil nog wel eens helpen, hoewel ik vandaag bij een paar foto's bedrogen uitgekomen ben, leken scherp - zijn zo onscherp als een diepzeekomkommer door de zee heen gefotografeerd.
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 28 oktober 2007 @ 22:49:39 #124
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54233544
    - hele lap tekst *poef* helemaal weg -

Maar het belangrijkste was toch wel mijn off-topic opmerking: Ynske, je icoontje... Toby
    ik MOEST dat echt even kwijt
    Truste!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 28 oktober 2007 @ 22:59:22 #125
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54233834
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 22:49 schreef dutchie het volgende:
    - hele lap tekst *poef* helemaal weg -

Maar het belangrijkste was toch wel mijn off-topic opmerking: Ynske, je icoontje... Toby
    ik MOEST dat echt even kwijt
    Truste!
    tja Toby is gewoon
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 29 oktober 2007 @ 11:14:23 #126
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54240537
    Wat vinden jullie van deze? Ik weet dat er stukken overbbelicht zijn, maar omdat dat de lampen zijn, vond ik het niet erg. Maar is het wat?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 29 oktober 2007 @ 12:05:52 #127
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54241643
    t
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 11:14 schreef Sugar het volgende:
    Wat vinden jullie van deze? Ik weet dat er stukken overbbelicht zijn, maar omdat dat de lampen zijn, vond ik het niet erg. Maar is het wat?
    [ afbeelding ]
    t overbelichte stoort me niet, maar heb wel lang moeten kijken om te kunnen achterhalen wat het is. Is hij helemaal scherp?
    Grappig plaatje
    Today is life -

Dale Carnegie
      dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:15:38 #128
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54263350
    Ik weet niet eens of hij helemaal scherp is, maar ik vond inderdaad ook dat het een grappig plaatje was.

Is dit een mislukte foto of een geslaagde?

En op deze ben ik trots:
    pi_54265058
    quote:
    Op dinsdag 30 oktober 2007 14:15 schreef Sugar het volgende:
    Ik weet niet eens of hij helemaal scherp is, maar ik vond inderdaad ook dat het een grappig plaatje was.

Is dit een mislukte foto of een geslaagde?
    [ afbeelding ]
    Klinkt ms flauw, maar dat kun je alleen zelf bepalen. Er zit wat bewegingsonscherpte in, maar dat maakt een foto nog niet mislukt. Als ik m gemaakt zou hebben, zou ie niet de prullenbak ingaan, tenzij ik vlak ervoor of erna een betere had gemaakt natuurlijk.
    quote:
    En op deze ben ik trots:
    [ afbeelding ]
    En terecht. Pas wel op, je begint je recht te verliezen om foto's in dit topic te plaatsen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54268182
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 21:50 schreef Sugar het volgende:
    Dankjewel, Werewolf, ik had inderdaad gezien dat het iets met snelheid te maken had.
    Dit ding stond alleen een beetje erg stil, Fedderman.
    Pannen is een horizontale beweging met je camera, dit betekend nog niet dat je dan daadwerkelijk ook op de ontspanknop drukt. Ik had het anders moeten noemen maar in de videografie heet het zo...
    I'am...
      woensdag 31 oktober 2007 @ 09:34:16 #131
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54278633
    Sugar ik vind die eerste foto leuk.
    Door die bewegingsonscherpte wordt je oog als het ware naar haar gezichtje getrokken. Leuk! Mooie belichting ook. In dit geval is onscherp juist speels, vind ik. (maar ik ben geen expert hè, ik kijk gewoon of een foto me wat doet)
    2 is ook helemaal goed. Een mooie foto van Maria.
    pi_54279360
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 09:34 schreef dutchie het volgende:
    Sugar ik vind die eerste foto leuk.
    Door die bewegingsonscherpte wordt je oog als het ware naar haar gezichtje getrokken. Leuk! Mooie belichting ook. In dit geval is onscherp juist speels, vind ik. (maar ik ben geen expert hè, ik kijk gewoon of een foto me wat doet)
    2 is ook helemaal goed. Een mooie foto van Maria.
    En daar gaat het uiteindelijk toch om. Dat de een ms wat beter kan beredeneren waarom (lukt je trouwens ook best goed) is een leuk extraatje, meer niet.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      woensdag 31 oktober 2007 @ 14:26:56 #133
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54283687
    VV, ik doe mijn best.
    Er lopen hier zoveel mensen rond die er zoveel meer verstand van hebben, dan is het voor mij afvragen of iemand een technische reactie wil of gewoon een gevoelsreactie.
    Wat ik probeer te zeggen (lekker omslachtig) is dat het ms lijkt dat ik reageer omdat ik denk er verstand van te hebben, maar dat is dus niet zo. Ik hou gewoon van mooie beelden en daar reageer ik dan op. Inderdaad zoals jij ook zegt, daar gaat het voor mij om.
    Daarom fotografeer ik me suf.
      woensdag 31 oktober 2007 @ 15:07:49 #134
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54284492
    Voila, weer eens eentje van mij ook dan maar.
    Ik vroeg me af of ik 'm zo moest laten of toch zwart wit voor meer grilligheid? Ik heb zwart wit geprobeerd, maar dan vond ik 'm niet zo krachtig als nu. En dan natuurlijk dat irritante kind op de achtergrond , ik heb echt heel lang staan wachten op het goede moment. Hij wilde ook niet weggaan. Vanuit mijn ooghoek zag ik ook buslading vol schoolkinderen arriveren, dus toen toch maar geschoten. Storend of niet? En zo ja, hoe krijg ik mijn monstertje eruit? En wat vinden jullie er verder van?
      woensdag 31 oktober 2007 @ 20:10:33 #135
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54289280
    Dutchie, ik vind het wel een leuke foto. Ik denk dat er wel wat loze ruimte aan de bovenkant afkan alleen. En ja, ik zou dat jochie maar wegsoepen. Nee, serieus, ik vind hem net te klein aanwezig om iets toe te voegen en te aanwezig om helemaal niet storend te zijn.
    Ik zou de foto zelf iets meer van voren hebben genomen, wel zo dat je ziet dat het alleen de gevel is, maar met iets meer beeld van de voorkant.
    Ik vind zwartwit wel mooi ook, met een beetje extra contrast en wat bijgesneden. Jammer is wel dat de lucht dan keihard wit wordt en dat ook andere delen snel dichtlopen. Maar op jouw foto vind ik de hoeken zo blauw ook wel gek eigenlijk. Hoe komt dat zo?

woensdag 31 oktober 2007 @ 20:12:34 #136
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_54289316
    En Vliegvrager en Dutchie, bedankt nog voor de reacties op mijn foto's van Maria. Ik ben het eens met jullie over nummer 1, vond 'm zelf ook niet mislukt. Wat jij beschreef vond ik ook, dutchie, dat het onscherpe je naar het scherpe stuurt.
    En bedankt voor de complimenten.

Ik had deze vanochtend gemaakt.
    pi_54289720
    Mooi Sugar.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 31 oktober 2007 @ 21:48:17 #138
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54290774
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2007 15:07 schreef dutchie het volgende:
    Voila, weer eens eentje van mij ook dan maar.
    Ik vroeg me af of ik 'm zo moest laten of toch zwart wit voor meer grilligheid? Ik heb zwart wit geprobeerd, maar dan vond ik 'm niet zo krachtig als nu. En dan natuurlijk dat irritante kind op de achtergrond , ik heb echt heel lang staan wachten op het goede moment. Hij wilde ook niet weggaan. Vanuit mijn ooghoek zag ik ook buslading vol schoolkinderen arriveren, dus toen toch maar geschoten. Storend of niet? En zo ja, hoe krijg ik mijn monstertje eruit? En wat vinden jullie er verder van?
    [ afbeelding ]
    dutch, kindje kun je nog wegshoppen, lekker in de boom laten verdwijnen. Ik zou zwartwit maken met wat lekker veel contrast erin, lekker grillig.
    Ik kreeg er meteen een lekker gevoel bij
    Today is life -

Dale Carnegie
      donderdag 1 november 2007 @ 09:14:41 #139
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54296522
    Ynske echt? Dank je.
    Hoe laat ik hem verdwijnen in de boom dan? Ik ben nog niet zo aan het retoucheren gewend nl. Wel eens wat geprobeerd, maar wordt er nooit fraaier op.

Sugar, dat blauwe in de hoeken is een vignet wat ik toegevoegd heb. Vond ik wel passen bij de foto. Ik heb dus ook zitten spelen met dat zwart wit en contrast. Maar wat je bij jouw versie ook ziet is dat de bladeren van die boom dan nog meer detail verliezen. Tricky dus.
    Ik ben ook echt om de ruine heen gelopen om te kijken wat de beste plek was, maar dan komt er weer meer omgeving bij en ik vond juist dit beeld wel puur.

Ik ging dus inderdaad voor het grillige effect. Ik zal er straks nog eens mee aan de slag gaan met jullie tips.
    pi_54296710
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 09:14 schreef dutchie het volgende:
    Ynske echt? Dank je.
    Hoe laat ik hem verdwijnen in de boom dan? Ik ben nog niet zo aan het retoucheren gewend nl. Wel eens wat geprobeerd, maar wordt er nooit fraaier op.

Sugar, dat blauwe in de hoeken is een vignet wat ik toegevoegd heb. Vond ik wel passen bij de foto. Ik heb dus ook zitten spelen met dat zwart wit en contrast. Maar wat je bij jouw versie ook ziet is dat de bladeren van die boom dan nog meer detail verliezen. Tricky dus.
    Ik ben ook echt om de ruine heen gelopen om te kijken wat de beste plek was, maar dan komt er weer meer omgeving bij en ik vond juist dit beeld wel puur.

Ik ging dus inderdaad voor het grillige effect. Ik zal er straks nog eens mee aan de slag gaan met jullie tips.
    Leuke foto.
    Ik zou idd voor z/w gaan met flink wat contrast.
    Ik weet niet wel progje je gebruikt voor het retoucheren, maar je kunt de kloonstempel in ps kunnen gebruiken. Daarmee kun je 'm netjes wegwerken.
    Wat het beste standpunt betreft. Heb je al geprobeerd om dichtbij te gaan staan en vanuit een laag standpunt met een groothoeklens een shot te maken? Daardoor kan er meer van de gevel op de foto komen, zonder dat er te veel van de omgeving er op komt.
      donderdag 1 november 2007 @ 09:32:47 #141
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54296844
    Volgens mij had ik inderdaad de groothoek erop, maar begin te twijfelen. Ben dit keer idd niet door de knieën gegaan. Had ik moeten doen ja.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 november 2007 @ 09:36:48 #142
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54296928
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 09:14 schreef dutchie het volgende:
    Ynske echt? Dank je.

dr zit in photoshop een knopje met een pleister als je de foto groot vergroot ga je naar dat jongetje toe. maakt een nieuwe laag aan, selecteert het actieve gebied (met de alttoets in de onderste laag in de boom) en gaat t jongetje invullen met de boom in de nieuwe laag.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54296936
    Lijkt me een plekje waar je je aardig kunt vermaken.
    Woon je er in de buurt, zodat je nog wat kunt uitproberen?
    pi_54297045
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 09:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

dr zit in photoshop een knopje met een pleister [ afbeelding ] als je de foto groot vergroot ga je naar dat jongetje toe. maakt een nieuwe laag aan, selecteert het actieve gebied (met de alttoets in de onderste laag in de boom) en gaat t jongetje invullen met de boom in de nieuwe laag.
    Ynske.....getsie jij misbruikt de NL versie van PSjop (2 of 3)
    Niet handig bij tutorials die ik op Internet vind (meestal EN versies)
    En ik vind dat PS soms makkelijker in gebruik met de clone tool om wat weg te halen. De Patch tool is soms wat te bot bezig.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 november 2007 @ 09:45:00 #145
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54297086
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 09:42 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Ynske.....getsie jij misbruikt de NL versie van PSjop (2 of 3)
    Niet handig bij tutorials die ik op Internet vind (meestal EN versies)
    En ik vind dat PS soms makkelijker in gebruik met de clone tool om wat weg te halen. De Patch tool is soms wat te bot bezig.
    a. nee ik misbruik niet, ik jat plaatjes op t net
    patchtool (retoucheertool) kun je lekker heel diep instellen, ik heb meer ruzie met de clone tool
    Today is life -

Dale Carnegie
      donderdag 1 november 2007 @ 10:04:45 #146
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54297405
    Ik heb ook gewoon lekker simpel de Nederlandse versie hoor. Mijn Engels is dan ook weer goed genoeg om de Engelse tutorials (wat op zich wel weer een rot woord is) te begrijpen.

Woonde ik maar in de buurt The_Frog. Staat wel op het verlanglijstje. Dit is le Chateau du Rochefort.
    Weekje vakantie. Nog veel meer foto's gemaakt, maar dit was nou typisch zo'n foto waar ik dacht dat er nog meer uit te halen was. Anderen weet je bijv. al wat je fout gedaan hebt en anderen waren gewoon goed.
    Nou ja goed genoeg dan. Al doende leert men.

Hier eentje vanaf de boomkant. Vind ik zelf iets minder.

Komt denk ik door dat hekwerk tussen de ruine en het 'nieuwe' kasteeltje.
      donderdag 1 november 2007 @ 10:35:24 #147
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_54297796
    Ben ik ook weer eens.

1. (wie weet wat 't is mag het zeggen )

orgineel

2.

orgineel

3.

orgineel

Gisteren ook geprobeerd of pannen mij ook zou lukken. Er zat één foto bij die eigenlijk toch veel te wazig was maar me toch ontzettend aansprak.
    4. (eerst even het orgineel en als tweede een lekker extreme bewerking)

Maxi, Midi & Mini
      donderdag 1 november 2007 @ 10:41:17 #148
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_54297871
    Beter zo?
    pi_54297971
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 10:04 schreef dutchie het volgende:

Woonde ik maar in de buurt The_Frog. Staat wel op het verlanglijstje.
    Zo, da's een loffelijk streven. Daar in de buurt te gaan wonen. Ook op een kasteeltje?
    quote:
    Hier eentje vanaf de boomkant. Vind ik zelf iets minder.
    [ afbeelding ]
    Komt denk ik door dat hekwerk tussen de ruine en het 'nieuwe' kasteeltje.
    Deze is idd wat minder dan de eerste. De aandacht wordt van het onderwerp afgeleid.
    Ach, goede reden om er nog eens een weekje vakantie aan te spenderen.
    Ik ben eens bij de abdij van Orvalle geweest. Ook zo'n prachtige plek om te fotograferen.
      donderdag 1 november 2007 @ 10:56:12 #150
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_54298117
    Mooi Dutsj!

(ik vind 'm nu alleen wel een beetje donker)
    Maxi, Midi & Mini
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')