abonnement Unibet Coolblue
pi_64564562
Linkje naar het vorige topic: [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #7

Wat is een beginner? Een beginner is iemand die ergens mee begint. Maar als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik ook met foto's maken. Toch mag ik me geen beginner meer noemen is democratisch besloten. Beginnen met fotografie als bezigheid dan? Ja, over die context hebben we het. Fotograferen is namelijk heel veel doen. Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen doen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste. Fouten maken is niet erg, doen we allemaal.

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

  • Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc

    OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

    Huishoudelijke mededelingen:
    Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.
  • Every war is different, every war is the same.
    pi_64566057
    tvp voor mijn 40D
    pi_64566396
    Ik ook nog beginnende met een olympus E-520 is toevallig van de week (vorig jaar nog ) naar een cursus speciaal voor olympus geweest. Dit kreeg je als je binnen een bepaalde tijd die camera gekocht had (dan ging er 100 euro van het totaal bedrag af).

    Dit is heel erg leerzaam, ik zou als je het geld voor zoiets hebt het doen want je schiet er heel erg mee op.
    Every war is different, every war is the same.
      donderdag 1 januari 2009 @ 22:43:01 #4
    137593 Zeus1981
    Homines quod volunt credunt
    pi_64567879
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 22:00 schreef dekkered het volgende:
    Ik ook nog beginnende met een olympus E-520 is toevallig van de week (vorig jaar nog ) naar een cursus speciaal voor olympus geweest. Dit kreeg je als je binnen een bepaalde tijd die camera gekocht had (dan ging er 100 euro van het totaal bedrag af).

    Dit is heel erg leerzaam, ik zou als je het geld voor zoiets hebt het doen want je schiet er heel erg mee op.
    Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen .

    Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.

    Vraagje, eerlijk gezegd zonder gezocht te hebben:
    Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.

    In de winkel zag ik dit boek:
    Canon EOS 450D (Hardcover) van Christian Haasz
    Zijn dit soort boeken een beetje goed om over fotografie te leren?
    Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
    - Albert Einstein -
    pi_64569211
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:

    [..]

    Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen .

    Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.

    Vraagje, eerlijk gezegd zonder gezocht te hebben:
    Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.

    In de winkel zag ik dit boek:
    Canon EOS 450D (Hardcover) van Christian Haasz
    Zijn dit soort boeken een beetje goed om over fotografie te leren?
    dat is meestal wel makkelijk, ik wist zodoende namelijk ook al heel wat van men camera wat een deel van de mensen nog totaal niet wisten. (ook dankzij fok btw).

    Gewoon zoeken op jou camera merk+typ + tutorials beginners en je krijgt denk ik wel wat hits.

    En over die boeken weet ik niet.
    Every war is different, every war is the same.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 09:21:47 #6
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64574691
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:

    [..]

    Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen .

    Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.

    Vraagje, eerlijk gezegd zonder gezocht te hebben:
    Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.

    In de winkel zag ik dit boek:
    Canon EOS 450D (Hardcover) van Christian Haasz
    Zijn dit soort boeken een beetje goed om over fotografie te leren?
    ik zou juist niet cameraafhankelijke boeken kopen, de boeken van Freeman (john maar ook mikael zijn echt goed) in de laatste staan ook tips om je fotos te bewerken.

    verder staan heel goede tutorials op www.webfotoclub.nl, om te bewerken
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 09:25:41 #7
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64574730
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 20:52 schreef bathducki het volgende:
    wat voor camera is het beste voor snel foto's achter mekaar schieten en niet al te duur?
    ik zou graag beginner willen worden, ik ga ook fotografie studeren.
    Vul het lijstje eens in [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 15 daar zit veel ervaring
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      vrijdag 2 januari 2009 @ 13:13:11 #8
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_64575719
    quote:
    Op donderdag 1 januari 2009 22:43 schreef Zeus1981 het volgende:

    [..]

    Ik heb ook een bon gekregen voor mijn Canon EOS 450D. Ben van plan die over 1 of 2 maanden te gaan doen, zodat ik eerst zelf mijn camera een beetje kan gaan leren kennen .

    Morgen maar eens naar de duinen hier rijden en kijken of ik ook zonder handleiding al wat leuke foto's kan maken.

    Vraagje, eerlijk gezegd zonder gezocht te hebben:
    Wat zijn nou goede tutorials voor echte beginners zoals ik? Zowel voor het maken van foto's als voor het bewerken in Photoshop.

    In de winkel zag ik dit boek:
    Canon EOS 450D (Hardcover) van Christian Haasz
    Zijn dit soort boeken een beetje goed om over fotografie te leren?
    http://raym.deds.nl/fotografie%20tips.html

    Op deze website staat het wel duidelijk vond ik zelf
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
      vrijdag 2 januari 2009 @ 13:16:43 #9
    58060 Apoc2003
    Er gaat niets boven groningen!
    pi_64575813


    Tweede kerstdag genomen, onbewerkt nog.
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
    pi_64576219
    Hierboven: Mooie compositie vind ik, alleen jammer dat hij een beetje donker is, maar zoals je al zelf zei, nog onbewerkt

    Aangezien ik de 1 na laatste post in het vorige topic had, hebben weinig mensen de foto's nog gezien denk ik.

    1:


    2:


    3:


    4:


    Commentaar van harte welkom!
    pi_64576310
    2/3/4: de witblans aanpassen
    pi_64581804
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 13:34 schreef firewirecable het volgende:
    2/3/4: de witblans aanpassen
    Ben niet zo heel handig met PS, waar kan ik dit zo snel vinden (de HELP helpt mij niet )

    ps: Heb PS CS3
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 16:17:27 #13
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64581900
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 16:14 schreef McGilles het volgende:

    [..]

    Ben niet zo heel handig met PS, waar kan ik dit zo snel vinden (de HELP helpt mij niet )

    ps: Heb PS CS3
    heb je je foto's in Raw geschoten? dan kun je het in de rawbewerker van Photoshop doen, even spelen met de kleurintensiteit (bovenste schuifje)

    als je rechtstreeks in jpg hebt geschoten moet je even kijken bij de opties bij je lagen, dan op t bolletje dat half zwart half wit is en bij die opties zoeken
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_64585650
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 13:31 schreef McGilles het volgende:
    Hierboven: Mooie compositie vind ik, alleen jammer dat hij een beetje donker is, maar zoals je al zelf zei, nog onbewerkt

    Aangezien ik de 1 na laatste post in het vorige topic had, hebben weinig mensen de foto's nog gezien denk ik.

    1:
    [ afbeelding ]

    2:
    [ afbeelding ]

    3:
    [ afbeelding ]

    4:
    [ afbeelding ]

    Commentaar van harte welkom!
    Ik vind foto 1 erg leuk , ik vind iedere foto erg warm en het lijkt alsof er rood ofzo aan is toegevoegd.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 17:54:58 #15
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64585698
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 17:53 schreef BabblingBrook het volgende:

    [..]

    Ik vind foto 1 erg leuk , ik vind iedere foto erg warm en het lijkt alsof er rood ofzo aan is toegevoegd.
    dat komt dus doordat de witbalans niet aangepast is op de camera
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_64586984
      vrijdag 2 januari 2009 @ 18:41:06 #17
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_64587111
    @ snoezelkok, persoonlijk vind ik het truitje heel wit overkomen. Voor de rest heel leuk gedaan met die hand!

    Vandaag een uurtje op het strand vertoefd. Foto's zijn bewerkt.

    -1

    -2

    -3
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 januari 2009 @ 19:04:52 #18
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64588020
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 18:37 schreef snoezelkok het volgende:
    [ afbeelding ]
    mooi kinneke, k zou eens proberen met een filtertje over het shirtje, zodat de nadruk echt op t koppie komt te liggen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_64592334
    quote:
    Op vrijdag 2 januari 2009 17:54 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    dat komt dus doordat de witbalans niet aangepast is op de camera
    Witbalans staat op automatisch. Ik vind het persoonlijk mooier en in PS kan ik altijd iets rood eruit halen.
    pi_64638663
    Ben zelf ook een beginner heb de laatste tijd een uv filter en ben meer aan t experimenteren met mn instellingen. De laatste paar keer heb ik een soort ruis op mn foto's, kan dat door een verkeerde instelling komen of door mn filter? Er zit geen stof ofzo dus dat bedoel ik niet.
    http://www.anneke071.web-log.nl
    Enne NZW, volgens mij wonen wij vlak bij elkaar zo aan je foto te zien is dat de watering
      zondag 4 januari 2009 @ 08:23:19 #21
    181312 kvdv
    <=50mm Baby!
    pi_64638668
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 08:21 schreef jakees het volgende:
    Ben zelf ook een beginner heb de laatste tijd een uv filter en ben meer aan t experimenteren met mn instellingen. De laatste paar keer heb ik een soort ruis op mn foto's, kan dat door een verkeerde instelling komen of door mn filter? Er zit geen stof ofzo dus dat bedoel ik niet.
    http://www.anneke071.web-log.nl
    Enne NZW, volgens mij wonen wij vlak bij elkaar zo aan je foto te zien is dat de watering
    Ruis = Hoge ISO waarde.
    Crack open the cranium, and let awareness begin...
    &gt; Zoekt kamer in Utrecht!
    pi_64638687
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 08:23 schreef kvdv het volgende:

    [..]

    Ruis = Hoge ISO waarde.
    Ok dan komt t waarschijnlijk doordat t bewolkt was, had wit balans op bewolkt en iso auto.
    Dank
      zondag 4 januari 2009 @ 15:01:26 #23
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_64646555
    ik ga me hier ook maar eens melden.
    Heb net nav van een post in mooiste foto van vandaag mijn foto anders uitgesneden:

    voor-na
    maar ik kreeg ook de tip om de foto lichter te maken, hoe doe ik dat zo dat de kleuren gelijk blijven? Ik speel wel eens met brightness/contrast in photoshop maar echt mooi wordt dat nooit vind ik
    of niet natuurlijk
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 4 januari 2009 @ 16:00:49 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_64649027
    door met de levels te spelen, die vind je in photoshop oa via het lagen menu, t halve witte/zwarte bolletje, en dan levels
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_64654699
    tvp
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')