abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69258778
Ik heb net een Canon G10 gekocht.
Geen spiegelreflex of professionele camera, maar wel een toestel met zeer veel handmatig aan te passen opties, waarmee (afgaande op Flickr-foto's) zeer mooie foto's te maken zijn.
Tot nu toe gebruik ik vooral de automatische stand, waarmee ik eigenlijk alles wel netjes en scherp vast kan leggen. Mooi dat dat kan, maar fotograferen is meer dan dingen zo scherp mogelijk vastleggen, en ik heb absoluut het gevoel dat ik op deze manier niet alles uit de camera haal.

Uiteraard heb ik al een beetje zitten spelen met de opties, en me door de 300 pagina's handleiding heengewerkt, maar ik vroeg me toch af of er goede boeken/websites/oefeningen zijn om echt vertrouwd te raken met fotograferen en je camera. Een soort 'fotograferen voor dummies' maar dan zonder 100 pagina's met zulke vanzelfsprekende informatie dat mijn interesse halverwege al verloren is.

Ik ga volgende week op vakantie, dus genoeg materiaal om me op uit te leven, al is de verleiding groot om in de automatische stand te blijven hangen voor een grote slagingskans..

Hoe zijn jullie begonnen met fotograferen en de stap zetten naar meer dan alleen 'leuke kiekjes maken'?
Tips om op een leuke manier wegwijs te raken zijn welkom.
  donderdag 21 mei 2009 @ 13:41:39 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_69258896
TVP, want zit met dezelfde vraag, en sta op het punt een nieuwe camera aan te schaffen
pi_69259181
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 13:37 schreef Maartel het volgende:
Hoe zijn jullie begonnen met fotograferen en de stap zetten naar meer dan alleen 'leuke kiekjes maken'?
Tips om op een leuke manier wegwijs te raken zijn welkom.
Ik door een Powershot te kopen, kiekjes te maken, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel foto's te kijken, boeken lezen (en dan met name de National Geographic fotogids en Fotografie van John Freeman) en nog meer foto's te maken. Op een gegeven moment vind je vanzelf je eigen stijl een beetje en dan ga je daar verder in.

Zorg er iig voor dat je voldoende achtergrondinfo hebt. Maak jezelf de basiskennis mbt diafragma, sluitertijd en iso eigen. Dat is de technische kant. Maak daarna gewoon overal plaatjes van en probeer ook eens gekke hoeken uit. Probeer ook instellingen uit. Haal je cam van die automatische stand af en kijk eens wat de AV-stand doet.

Kortom: zorg dat je de basiskennis mbt techniek hebt en ga daarna VEEL experimenteren.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_69259771
wat Pdehoog zegt. Maak vooral foto's die anderen niet maken. Ga niet midden op het stadhuisplein staan waar alle Japanners ook zijn, maar loop naar het stadhuis toe, en probeer een andere hoek. Forceer je zelf ook niet tot de cliche's. Een onscherp voorwerp op de voorgrond kan je foto diepte geven, maar het kan je foto ook minder maken. Zet je onderwerp eens niet in het midden, en probeer andere onderwerpen te vinden als anderen. En inderdaad veeeeeeeeeel foto's maken. Dat betekent veel weggooien, maar dat is in het huidige digitale tijdperk niet zo'n probleem meer
pi_69259874
Je kijkt door het raampje, composeert iets dat je er leuk uit vind zien en drukt op het knopje. Dit doe je heel vaak. Maar de kunst zit niet in kwantiteit maar in kwaliteit, liever maak je 100 foto's waar er 7 a 8 goed van zijn dan 1000 waar er 20 goed van zijn.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_69260144
Onlangs ergens gepost. Weet niet meer waar. Maar ik vond het een super handige site. Legt heel goed uit hoe je camera eigenlijk werkt. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 21 mei 2009 @ 14:29:43 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_69260445
Belangrijk is ook te weten wat voor foto's je gaat maken, dan kun je je daarin verdiepen en daaruit weer een eigen stijl creëren. Qua kleur mits regelbaar op AdobeRGB
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
  donderdag 21 mei 2009 @ 17:58:31 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_69266779
>algemeen

Veel fotograferen, die foto's door anderen (in FOT natuurlijk ) laten bekijken en kijken wat zij er van vinden, of dat een beetje overeenkomt met wat je zelf vindt (hoeft natuurlijk niet per seovereen te komen). Veel foto's van anderen bekijken.

En die camera gewoon op M slingeren en veel oefenen. Op een gegeven moment gaan de instellingen vanzelf goed.
Huilen dan.
pi_69271964
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 17:58 schreef Isdatzo het volgende:
>algemeen

Veel fotograferen, die foto's door anderen (in FOT natuurlijk ) laten bekijken en kijken wat zij er van vinden, of dat een beetje overeenkomt met wat je zelf vindt (hoeft natuurlijk niet per seovereen te komen). Veel foto's van anderen bekijken.

En die camera gewoon op M slingeren en veel oefenen. Op een gegeven moment gaan de instellingen vanzelf goed.
Waarom zou je tegenwoordig nog op M fotograferen (behalve als je dan toch in de studio bent), het is niet meer 1990! Is Tv of Av niet veel makkelijker, want dan heb je ook een keuze en past de camera de rest automatisch aan.
Toen ik begon te fotograferen had je met moeite auto-focus. Toen moest je alles zelf instellen, maar dankzij techniek hoeft dat niet meer. Als je echt wil leren hoe je diafragma zich verhoudt tot scherptediepte en licht vangen, dan kan je met M stand spelen. Als je wil fotograferen is het belangrijker op je kader te letten dan op je belichting. Je kan van bv. bewegende onderwerpen ook moeilijk testshots maken, en als je dan toch eens bij een quickview van je foto denkt dat de belichting niet goed is, kan je makkelijk nog compensatie stops verhogen/verlagen.

@TS: bekijk foto's van anderen, bedenk welke stijl je mooi vindt en probeer te kijken waarom je dat mooi vindt. En voor de rest is het gewoon doen, je leert naar je standpunt en belichting kijken en elke keer word je iets beter.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_69274202
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 20:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Waarom zou je tegenwoordig nog op M fotograferen (behalve als je dan toch in de studio bent), het is niet meer 1990! Is Tv of Av niet veel makkelijker, want dan heb je ook een keuze en past de camera de rest automatisch aan.
In moeilijke lichtomstandigheden werk ik liever op de M-stand omdat dat vaak betere resultaten geeft dan de ingebouwde lichtmeter (Canon 40D). Een tip: leer ook spotmeting toe te passen en neem de tijd om te doorgronden hoe jouw camera verschillende lichtomstandigheden interpreteert.
quote:
Toen ik begon te fotograferen had je met moeite auto-focus. Toen moest je alles zelf instellen, maar dankzij techniek hoeft dat niet meer.
Voor mij hetzelfde verhaal als de M stand. Canon L-lenzen hebben in de regel retesnelle AF maar mijn tweedehands Sigma-glaswerk stel ik liever handmatig scherp...
quote:
Als je echt wil leren hoe je diafragma zich verhoudt tot scherptediepte en licht vangen, dan kan je met M stand spelen.
Dat is sowieso een goed idee als je serieus wilt gaan fotograferen.
quote:
Als je wil fotograferen is het belangrijker op je kader te letten dan op je belichting. Je kan van bv. bewegende onderwerpen ook moeilijk testshots maken, en als je dan toch eens bij een quickview van je foto denkt dat de belichting niet goed is, kan je makkelijk nog compensatie stops verhogen/verlagen.
@TS: bekijk foto's van anderen, bedenk welke stijl je mooi vindt en probeer te kijken waarom je dat mooi vindt. En voor de rest is het gewoon doen, je leert naar je standpunt en belichting kijken en elke keer word je iets beter.
Amen.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 22 mei 2009 @ 02:37:35 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_69280906
Vooral in het begin moet je gewoon zoveel mogelijk aan die automaat overlaten. Als die echt zo slecht is als de M-goeroe's je willen laten geloven dan was men rond 1965 al wel zo ongeveer opgehouden met het inbouwen van belichtingsautomatiek.
Begin je eenmaal door te krijgen wat je wilt, dan kun je de hoeveelheid automatiek aan je wensen gaan aanpassen. Zo heb ik liefst de volle controle over mijn diafragma, voor de rest kan die camera zelf sneller aan zijn wieltjes draaien als ik dat kan.
Iets dergelijks is voor je AF ook van kracht, je leert vanzelf wanneer je AF niet doet wat jij wilt en dan is het zelfs met een compact maar een kleine moeite om dat stukje fotograferen manual op te lossen.
Voor het overige is het een kwestie van veel doen en veel kijken waarbij het de kunst is om in andermans foto's te kijken wat er precies goed is gegaan, het is makkelijker één succesformule over te nemen dan tien fouten te voorkomen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_70025140
Ik vroeg me af hoe jullie ooit begonnen zijn met fotografie.

Ben je gewoon random van van alles foto's gaan maken?
Ben je begonnen met een huis, tuin & keuken camera (of werk je daar nog steeds mee) en wanneer is dan de overstap gekomen naar een spiegelreflex?
Wat fotografeer je het liefst? ( een foto met een verhaal, mode, natuur, etc.)
Ga je bewust op stap om foto's te maken of heb je (bijna) altijd je camera mee en neem je een foto als je iets moois tegen komt?

Heb je nog tips voor een beginner?
pi_70025572
Ik ben benieuwd, ik heb laatst in een opwelling wel een D-SLR gekocht maar nog niet meer dan 250 kliks gemaakt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 15 juni 2009 @ 15:06:06 #15
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_70026261
Ik ben gewoon begonnen deels door mijn opleiding en deels vanwege hobby interesse. Gewoon met een cameraatje kiekjes maken en erover lezen en telkens bijleren en in de praktijk zoveel mogelijk toepassen.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_70026265
Ik ben zelf begonnen met fotograferen met een compact camera (een canon powershot s50, 5 jaar geleden).. in eerste instantie gewoon om foto's te maken als herinnering van evenementen en concerten die ik had bezocht.

En omdat ik t erg leuk vond deed ik het ook steeds vaker en vaker en leerde ik steeds meer bij. Met als gevolg dat ik op een gegeven moment aan de limiet van die camera zat. Een tijd daarna ben ik over gestapt naar spiegelreflex.. eerst met een geleende body en eigen lenzen.. inmiddels heb ik mijn eigen camera, een leuke verzameling lenzen, flitser en statief bij elkaar en sta ik op het punt om een tweede body erbij aan te schaffen.

Dure hobby, maar wel een waar ik met plezier mee bezig blijf.
pi_70026845
Doen jullie het trouwens puur voor eigen plezier of verkoop je je foto's wel is.
Of maak je bijvoorbeeld wel is foto's op huwelijken of voor bandjes (die je dan inhuren)?

Ik ben een nieuwsgierigaagje
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 juni 2009 @ 15:54:42 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_70027958
hier staat net zo'n topic Beginnen met fotograferen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_70030564
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:22 schreef blairwaldorf het volgende:
Doen jullie het trouwens puur voor eigen plezier of verkoop je je foto's wel is.
Of maak je bijvoorbeeld wel is foto's op huwelijken of voor bandjes (die je dan inhuren)?
Ik fotografeer voornamelijk voor mijn eigen plezier, al komt het wel eens voor dat ik foto's maak in opdracht.. maar zelfs dan eigenlijk nog steeds voor mijn plezier zoals binnenkort weer op de Zwarte Cross. Bandjes soms. Huwelijken niet. Het moet voor mij echt een hobby blijven, ik heb al van 1 hobby mn werk gemaakt en daar wordt t toch anders van.

[ Bericht 34% gewijzigd door icemotion op 15-06-2009 20:02:20 ]
pi_70030577
.. gaat verder in het andere topic...

Edit: merk dat topics samengevoegd zijn.

[ Bericht 44% gewijzigd door icemotion op 15-06-2009 20:02:55 ]
pi_70061569
quote:
Op maandag 15 juni 2009 17:05 schreef icemotion het volgende:

[..]

Ik fotografeer voornamelijk voor mijn eigen plezier, al komt het wel eens voor dat ik foto's maak in opdracht.. maar zelfs dan eigenlijk nog steeds voor mijn plezier zoals binnenkort weer op de Zwarte Cross. Bandjes soms. Huwelijken niet. Het moet voor mij echt een hobby blijven, ik heb al van 1 hobby mn werk gemaakt en daar wordt t toch anders van.
ben je veel beter geworden, naarmate je meer bezig was?
  dinsdag 16 juni 2009 @ 15:20:05 #22
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_70061745
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 02:37 schreef Ouwesok het volgende:
Vooral in het begin moet je gewoon zoveel mogelijk aan die automaat overlaten. Als die echt zo slecht is als de M-goeroe's je willen laten geloven dan was men rond 1965 al wel zo ongeveer opgehouden met het inbouwen van belichtingsautomatiek.
Begin je eenmaal door te krijgen wat je wilt, dan kun je de hoeveelheid automatiek aan je wensen gaan aanpassen. Zo heb ik liefst de volle controle over mijn diafragma, voor de rest kan die camera zelf sneller aan zijn wieltjes draaien als ik dat kan.
Iets dergelijks is voor je AF ook van kracht, je leert vanzelf wanneer je AF niet doet wat jij wilt en dan is het zelfs met een compact maar een kleine moeite om dat stukje fotograferen manual op te lossen.
Voor het overige is het een kwestie van veel doen en veel kijken waarbij het de kunst is om in andermans foto's te kijken wat er precies goed is gegaan, het is makkelijker één succesformule over te nemen dan tien fouten te voorkomen.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_70061986
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:33 schreef blairwaldorf het volgende:
Ik vroeg me af hoe jullie ooit begonnen zijn met fotografie.

Ben je gewoon random van van alles foto's gaan maken?
Ben je begonnen met een huis, tuin & keuken camera (of werk je daar nog steeds mee) en wanneer is dan de overstap gekomen naar een spiegelreflex?
Wat fotografeer je het liefst? ( een foto met een verhaal, mode, natuur, etc.)
Ga je bewust op stap om foto's te maken of heb je (bijna) altijd je camera mee en neem je een foto als je iets moois tegen komt?

Heb je nog tips voor een beginner?
Begonnen met een canon a40 veel erg veel mee geschoten maar wilde meer.
Dus een EOS 350 gekocht en ik was niet meer te houden.
Alles wat los en vast zat moest op de foto.
Dat deze camera nog leeft is een raadsel hij is ver over zijn aantal fotos heen en zou eigenlijk grondig een service beurt moeten hebben. Laatste jaar heb ik me gefocust op sport te weten ijshockey.
Dit heeft 2 echte uitdagingen voor een fotograaf:

1) je moet het spelletje snappen en dus kunnen lezen om het goed te kunnen volgen en het te kunnen vast leggen

2) je staat binnen en bent dus afhankelijk van Kunstlicht. De spullen die ik afgelopen jaar gebruikt heb waren daarvoor eigenlijk te min alles was standaard.

Juist doordat mijn spullen standaard waren moest ik dus erg goed opletten en alles goed in stellen om nog een beetje resultaat te krijgen. Ik heb toen al erg veel geleerd al spelender wijs.

Sinds 2 maanden trotse bezitter van een EOS 50D Met een SIGMA licht strerke lens 70-200 f2.8.
Dus komend seizoen moet alles wa makkelijker gaan qua instellingen.

voor mijn foto's kijk eens op http://playersnation.tk

Mijn tip niet bang zijn om te falen maar gewoon doen! Niet alles in 1 keer willen kunnen maar juist van je fouten leren.
Ik krijg ook nog vaak tips of op bouwende kritiek en probeer er altijd wat mee te doen.

en bedenk wat jij mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden!
pi_70063616
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 15:14 schreef blairwaldorf het volgende:

[..]

ben je veel beter geworden, naarmate je meer bezig was?
Ja, ik weet inmiddels vrijwel feilloos welke instellingen ik moet gebruiken om de resultaten te krijgen die ik wil zodat ik me veel meer kan concenteren op het maken van de juiste foto.. de juiste timing van een moment etc.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 17:15:18 #25
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_70065910
Koop een goed boek met daarin de technische termen correct en duidelijk uitgelegd (Is er inmiddels al een fotograferen voor dummies?), pak de handleiding van je cam erbij en ga die gecombineerd lezen terwijl je de effecten direct test.

Zet daarna gewoon kleine workshops voor jezelf weg: per keer dat je op pad gaat een andere instelling als variabele gebruiken, en de rest lekker op dezelfde stand houden, waardoor je leert wat elke instelling doet en welke invloed het op je fotograferen heeft.

En voor de fotomomenten die anders fout dreigen te gaan: volautomatisch doen, zonde als de foto's mislukken op de momenten dat ze cruciaal zijn.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')