abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 juni 2009 @ 20:12:01 #101
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_69984036
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 19:43 schreef Sloggi het volgende:
Ik betwijfel overigens of Beatrix de wijziging zal willen bekrachtigen. Dat is dus ook nog een hypothetisch obstakel.
Het is inderdaad nooit gebeurd.... maar het staatshoofd, de Koningin, heeft het recht de regering te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven volgens mij. Ze kan de democratie en de grondwet zelf ook niet aanpassen natuurlijk en "alleenheerser" worden of zo, daar is toch weer eerst een regering voor nodig.

Verder heeft de PVV geen invloed in de Eerste Kamer (0 zetels), en wetswijzigingen moeten ook door de Eerste Kamer heen.

Natuurlijk heeft hij daarom in zijn programma "Eerste Kamer afschaffen", want alleen dan kan hij door middel van populisme genoeg stemmen in de Tweede Kamer verzamelen om zaken er door te drukken.

Maar goed, hen die denken dat Wilders de verlossing is, en dat zijn wetswijzigingen wel zullen gaan gebeuren, zijn niet helemaal op de hoogte van het bestaan van de Eerste Kamer volgens mij.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_69992363
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:08 schreef maartena het volgende:

[..]

Ook de PvdA trekt meer lager opgeleiden. Het is niet perse links of rechts dat of hoger, of lager opgeleiden trekt, maar het TYPE partij. En daarmee bedoel ik niet politieke stroming, maar de manier waarop ze aanspraak maken bij het Nederlandse volk.

PvdA is altijd al een partij van de arbeiders, dus lager opgeleiden geweest.
PVV is een partij die het vooral van populisme moet hebben, en dat trekt ook veel lager opgeleiden.
De aanhang van de PvdA en het CDA vond ik wel aardig gelijk verdeeld over de opleidingsklassen.
Ik ben even kwijt hoe de landelijke verdeling van de opleidingen is, maar de PvdA hoort de belangen van de arbeiders, dus de lager opgeleiden, te behartigen. Dus ook hun stemmen te trekken. Dan is het hoopgevend dat kennelijk ook een zeker aantal hoogopgeleiden het belan van de PvdA inzien.
Als ze maar niet het sentiment gaan overnemen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 juni 2009 @ 11:55:39 #103
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69997273
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Percentages per opleidingstype over de partijen: tweede kamer verkiezing 2006

CDA PvdA  VVD GL  SP  CU  PVV Rest   NG  Af  Tot 
Lager onderwijs    18  22    3   1  12   2   5    2    33   2  100
Lbo                24  18    7   1  12   4   7    3    23   1  100
Mavo, vwo-3        19  18   16   1  16   4   6    4    14   2  100
Havo, vwo, mbo     21  15   11   4  16   3   3    4    21   2  100
Hbo, univ.         24  18   16   9  13   4   2    6     9  -1  100
------------------------------------------------------------------
Iedereen samen     21  17   11   4  14   3   4    4    20  -2  100

NG = niet gestemd
Af = afrondingfout (doordat percentages op gehele getallen gegeven waren)
Tot = Totaal = 100% per opleidingstype

Althans volgens CBS ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  zaterdag 13 juni 2009 @ 12:24:53 #104
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_69998065
quote:
De PVV trekt steeds meer hoger opgeleide kiezers. Zij voelen zich vooral tot de partij aangetrokken vanwege de vrijheid van meningsuiting, die in hun ogen wordt bedreigd door de groeiende islamisering. Zij zien Geert Wilders als de martelaar van het vrije woord.

Wilders (ANP) Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, dat op verzoek van de Volkskrant een profiel van de PVV-stemmer heeft gemaakt. Ook een rondgang van deze krant langs PVV-stemmers die advocaat Gerard Spong hatelijke mails stuurden, wijst dat uit. Spong, die wordt beveiligd, had zich succesvol ingezet voor Wilders’ vervolging wegens haatzaaien en discriminatie. De mailers zien dat als een beknotting van de vrije meningsuiting.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2006 was negen procent van de PVV’ers hoger opgeleid. Nu is dat dertien procent, en onder de nieuwe aanwas zelfs zestien procent (14% hbo, 2% universitair). Ook het inkomen van de gemiddelde PVV-kiezer gaat omhoog. Qua welstandsniveau lijkt die steeds meer op de gemiddelde Nederlander. ‘De Wilders-stemmer normaliseert’, zegt Peter Kanne van TNS NIPO. In 2006 was een kwart van de kiezers 55 plus. Nu is dat vier op de tien. De PVV’er is meestal man, woont in een (koop-)rijtjeshuis, werkt door de bank genomen iets harder en is veelal atheïst.

De PVV steeg vorige week in de peiling van TNS NIPO naar 14 zetels. Volgens Maurice de Hond zou de PVV met 25 zetels zelfs de tweede partij van Nederland worden. TNS NIPO peilde vóór Wilders door Engeland de toegang werd ontzegd, De Hond erna. Dat verklaart het verschil grotendeels, aldus Kanne. Sinds 2006 wordt de vrijheid van meningsuiting als nieuw motief genoemd om op Wilders te stemmen. Kanne: ‘Dat thema heeft hij zich succesvol toegeëigend.’

In 2006 waren de PVV-stemmers in belangrijke mate ex-LPF-kiezers (31 procent) en ex-VVD (22). Ook de PvdA was leverancier (8). Degenen die nu op de PVV zouden stemmen, zijn voor 61 procent nieuw. Zij komen vooral van de VVD (34) en het CDA (20). Opvallend is het aantal SP-spijtoptanten (12).
En volgens TNS NIPO...
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_69998649
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:24 schreef damian5700 het volgende:

[..]

En volgens TNS NIPO...
Twee procent universitair opgeleid, dat is nog steeds heel erg weinig hoor.
pi_69998780
Ik vind dus een totaal van 16 procent hoger opgeleid (HBO/universiteit) echt niet veel hoor. Het overgrote merendeel is dus niét hoog opgeleid.
pi_69998828
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het overgrote merendeel is dus niét hoog opgeleid.
Dat geldt ook voor Nederland
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zaterdag 13 juni 2009 @ 12:52:28 #108
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_69998871
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Twee procent universitair opgeleid, dat is nog steeds heel erg weinig hoor.
Een andere, meer objectievere, insteek is dat de samenstelling van het electoraat enigszins verandert.
Vergelijk de CBS-gegevens, die geëxtraheerd zijn uit de verkiezingen in 2006, en het onderzoek van TNS NIPO uit 2009 maar.
pi_69999031
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:50 schreef qonmann het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor Nederland
Als je onder hoger opgeleid ook HBO rekent ligt het gemiddelde in Nederland wel wat hoger dan 16% geloof ik. Tegenwoordig is iedereen onder de 30 hoog opgeleid .
pi_69999159
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als je onder hoger opgeleid ook HBO rekent ligt het gemiddelde in Nederland wel wat hoger dan 16% geloof ik. Tegenwoordig is iedereen onder de 30 hoog opgeleid .
Da's ook weer niet zo.

Maar ben eens benieuwd hoeveel procent van de inwoners van NL HBO of WO heeft gedaan.
pi_69999265
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 13:01 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Da's ook weer niet zo.

Maar ben eens benieuwd hoeveel procent van de inwoners van NL HBO of WO heeft gedaan.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb alleen geen tijd om 't op te zoeken, ik hoor te leren voor m'n tentamens .
  zaterdag 13 juni 2009 @ 13:08:09 #112
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_69999382
quote:
PVV schuift op naar links over economie

Den Haag, 13 juni. De PVV is de afgelopen jaren verwijderd geraakt van hun eerdere rechts-liberale koers. De partij zweeft nu qua standpunten tussen de VVD en de SP, zo blijkt uit een inventarisatie van het parlementaire werk van de PVV en de uitspraken van de partijleden in de Tweede Kamer.

Geert Wilders vond in 2005 nog dat te royale Nederlandse te verzorgingsstaat moesten worden uitgekleed. Hij was voor afschaffing van het minimumloon, voor versoepeling van het ontslagrecht, voor één belastingtarief (vlaktaks) en uitkeringsgerechtigden moesten verplicht worden tot nuttig werk in de plantsoendienst of in een verpleeghuis. Hij schreef dat na zijn afscheiding van de VVD in een ‘onafhankelijkheidsverklaring’.

Die verklaring vormde de basis van het verkiezingspamflet van de PVV in de 2006. Maar de partij heeft die rechts-liberale koers de afgelopen jaren aanzienlijk bijgesteld, zo leert een inventarisatie van het parlementaire werk en de uitlatingen van de PVV-Kamerleden.

Na de verkiezingsuitslag van vorige week lijkt de PVV definitief een machtsfactor van betekenis te worden in de Nederlandse politiek. Maar wat vindt deze partij, naast de bekende anti-islam- en immigratiestandpunten?

Op het sociaal-economische terrein begeeft de PVV zich in het linker deel van het politieke spectrum: tegen een verhoging van de AOW-leeftijd, geen versoepeling van het ontslagrecht, uitkeringen mogen niet omlaag.

Dat de PVV deze standpunten heeft veranderd wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Op een partijbijeenkomst in Rotterdam zei een PVV-vrijwilliger vorige week over Wilders: „Ik ben het voor 99 procent met hem eens. Alleen afschaffen van minimumloon vind ik geen goed idee.”

Het was SP-leider Agnes Kant die PVV’er Tony van Dijck deze week vroeg naar het minimumloon. De PVV wilde dat toch afschaffen? Dat was onzin, zei Tony van Dijck. „In zijn kleutertijd zal hij misschien ook wel eens wat gezegd hebben, maar de PVV staat voor het minimumloon, het niet verlagen van uitkeringen en handhaving van het ontslagrecht.”
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  zaterdag 13 juni 2009 @ 13:15:04 #113
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_69999697
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 13:01 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Da's ook weer niet zo.

Ik heb dat weleens gelezen dat dit ongeveer 25-30% is.
Ik zal eens kijken of ik hierover wat bij het CBS kan vinden.

-edit- http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)007/2007-2352-wm.htm

[ Bericht 15% gewijzigd door damian5700 op 13-06-2009 13:26:02 ]
pi_69999788
quote:
''De PvdA-bewindsman verklaarde eerder etnische registratie voor bijvoorbeeld criminele Marokkaanse en Antilliaanse jongeren te overwegen, maar ziet de gevaren ervan.

De PVV wil de dubbele nationaliteit van kinderen, ook tegen de zin van totaal geïntegreerde ouders, blijvend registreren, omdat je van iemand alleen de Nederlandse nationaliteit kunt afnemen als hij een tweede nationaliteit heeft. ... Toen viel bij mij het muntje: moet ik helpen de elektronische kaartenbak aan te leggen voor eventueel misbruik later? Ik weet het nog niet.''
Uit het interview met Van der Laan uit het parool van vanochtend. http://www.nu.nl/algemeen(...)alt-wilders-aan.html

Een mooi voorbeeld. Het maakt duidelijk waarom je, ondanks de standaard argumentatie 'als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken' wel degelijk voorzichtig moet zijn met persoonsgegevens en privacygevoelige informatie. Volgens mij is dit ook de juiste manier om Wilders aan te pakken, gewoon de consequenties van zijn standpunten laten zien.

Typerend is ook de volgende opmerking van Van der Laan, laat weer mooi zien hoezeer Wilders het debat schuwt en dat hij alleen maar de discussie aangaat met zwakkere debaters.
quote:
Tijd voor een debat dus tussen Van der Laan en Wilders. ''Een deelprobleem: de geachte heer Wilders, die steeds mijn voorganger (Ella Vogelaar) opzocht in het debat, heeft mij nog nul keer de eer gegund met hem in debat te mogen treden. Ik denk wel eens: kom nou meneer, waar blijf je?''

Eberhard. Eindelijk een politicus die Wilders genuanceerd en toch hard aanpakt.
Ik weet het ook niet
pi_69999841
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 13:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb alleen geen tijd om 't op te zoeken, ik hoor te leren voor m'n tentamens .
Succes..!
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70000431
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 13:18 schreef qonmann het volgende:

[..]

Succes..!
Bedankt!
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 19:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als de PVV wil doen wat het zegt te willen moeten ze meer dan 100 zetels behalen. Hun belangrijkste plannen zijn namelijk ongrondwettelijk. De grondwet zal dus aangepast moeten worden, waarvoor er nieuwe verkiezingen nodig zijn, waarna het voorstel een 2/3e meerderheid in de Twee én de Eerste Kamer zal moeten halen.
Dit stuk klopt niet helemaal, realiseer ik me nu. Een rechter kan in Nederland wetten namelijk niet toetsen aan de grondwet, omdat hij daardoor als wetgever zou fungeren. Een kabinet kan dus wel degelijk wetten invoeren die in strijd zijn met de grondwet.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2009 13:36:24 ]
  zaterdag 13 juni 2009 @ 13:56:47 #117
177885 JoaC
Het is patat
pi_70000887
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 13:17 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Uit het interview met Van der Laan uit het parool van vanochtend. http://www.nu.nl/algemeen(...)alt-wilders-aan.html

Een mooi voorbeeld. Het maakt duidelijk waarom je, ondanks de standaard argumentatie 'als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken' wel degelijk voorzichtig moet zijn met persoonsgegevens en privacygevoelige informatie. Volgens mij is dit ook de juiste manier om Wilders aan te pakken, gewoon de consequenties van zijn standpunten laten zien.

Typerend is ook de volgende opmerking van Van der Laan, laat weer mooi zien hoezeer Wilders het debat schuwt en dat hij alleen maar de discussie aangaat met zwakkere debaters.
[..]

Eberhard. Eindelijk een politicus die Wilders genuanceerd en toch hard aanpakt.
Eberhard aanpakken
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_70005151
Op FOK gewist, nu staat het in NRC:

"Op het sociaal-economische terrein begeeft de PVV zich in het linker deel van het politieke spectrum: tegen een verhoging van de AOW-leeftijd, geen versoepeling van het ontslagrecht, uitkeringen mogen niet omlaag.

Dat de PVV deze standpunten heeft veranderd wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Op een partijbijeenkomst in Rotterdam zei een PVV-vrijwilliger vorige week over Wilders: „Ik ben het voor 99 procent met hem eens. Alleen afschaffen van minimumloon vind ik geen goed idee.”

Het was SP-leider Agnes Kant die PVV’er Tony van Dijck deze week vroeg naar het minimumloon. De PVV wilde dat toch afschaffen? Dat was onzin, zei Tony van Dijck. „In zijn kleutertijd zal hij misschien ook wel eens wat gezegd hebben, maar de PVV staat voor het minimumloon, het niet verlagen van uitkeringen en handhaving van het ontslagrecht.”

Dus: ze zijn niet voor afschaffing van het minimumloon. Kiezers, kom er maar in!
  zaterdag 13 juni 2009 @ 17:17:19 #119
177885 JoaC
Het is patat
pi_70005180
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 17:15 schreef Bascule het volgende:
Op FOK gewist, nu staat het in NRC:

"Op het sociaal-economische terrein begeeft de PVV zich in het linker deel van het politieke spectrum: tegen een verhoging van de AOW-leeftijd, geen versoepeling van het ontslagrecht, uitkeringen mogen niet omlaag.

Dus: ze zijn niet voor afschaffing van het minimumloon. Kiezers, kom er maar in!
En wat is jouw mening hierover?
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 juni 2009 @ 17:24:10 #120
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_70005339
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 17:15 schreef Bascule het volgende:

Vroeger voor afschaffing - nu tegen. Heet dat niet "draaikonten"?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')