Het is inderdaad nooit gebeurd.... maar het staatshoofd, de Koningin, heeft het recht de regering te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven volgens mij. Ze kan de democratie en de grondwet zelf ook niet aanpassen natuurlijk en "alleenheerser" worden of zo, daar is toch weer eerst een regering voor nodig.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:43 schreef Sloggi het volgende:
Ik betwijfel overigens of Beatrix de wijziging zal willen bekrachtigen. Dat is dus ook nog een hypothetisch obstakel.
De aanhang van de PvdA en het CDA vond ik wel aardig gelijk verdeeld over de opleidingsklassen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:08 schreef maartena het volgende:
[..]
Ook de PvdA trekt meer lager opgeleiden. Het is niet perse links of rechts dat of hoger, of lager opgeleiden trekt, maar het TYPE partij. En daarmee bedoel ik niet politieke stroming, maar de manier waarop ze aanspraak maken bij het Nederlandse volk.
PvdA is altijd al een partij van de arbeiders, dus lager opgeleiden geweest.
PVV is een partij die het vooral van populisme moet hebben, en dat trekt ook veel lager opgeleiden.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | CDA PvdA VVD GL SP CU PVV Rest NG Af Tot Lager onderwijs 18 22 3 1 12 2 5 2 33 2 100 Lbo 24 18 7 1 12 4 7 3 23 1 100 Mavo, vwo-3 19 18 16 1 16 4 6 4 14 2 100 Havo, vwo, mbo 21 15 11 4 16 3 3 4 21 2 100 Hbo, univ. 24 18 16 9 13 4 2 6 9 -1 100 ------------------------------------------------------------------ Iedereen samen 21 17 11 4 14 3 4 4 20 -2 100 NG = niet gestemd Af = afrondingfout (doordat percentages op gehele getallen gegeven waren) Tot = Totaal = 100% per opleidingstype |
En volgens TNS NIPO...quote:De PVV trekt steeds meer hoger opgeleide kiezers. Zij voelen zich vooral tot de partij aangetrokken vanwege de vrijheid van meningsuiting, die in hun ogen wordt bedreigd door de groeiende islamisering. Zij zien Geert Wilders als de martelaar van het vrije woord.
Wilders (ANP) Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, dat op verzoek van de Volkskrant een profiel van de PVV-stemmer heeft gemaakt. Ook een rondgang van deze krant langs PVV-stemmers die advocaat Gerard Spong hatelijke mails stuurden, wijst dat uit. Spong, die wordt beveiligd, had zich succesvol ingezet voor Wilders’ vervolging wegens haatzaaien en discriminatie. De mailers zien dat als een beknotting van de vrije meningsuiting.
Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2006 was negen procent van de PVV’ers hoger opgeleid. Nu is dat dertien procent, en onder de nieuwe aanwas zelfs zestien procent (14% hbo, 2% universitair). Ook het inkomen van de gemiddelde PVV-kiezer gaat omhoog. Qua welstandsniveau lijkt die steeds meer op de gemiddelde Nederlander. ‘De Wilders-stemmer normaliseert’, zegt Peter Kanne van TNS NIPO. In 2006 was een kwart van de kiezers 55 plus. Nu is dat vier op de tien. De PVV’er is meestal man, woont in een (koop-)rijtjeshuis, werkt door de bank genomen iets harder en is veelal atheïst.
De PVV steeg vorige week in de peiling van TNS NIPO naar 14 zetels. Volgens Maurice de Hond zou de PVV met 25 zetels zelfs de tweede partij van Nederland worden. TNS NIPO peilde vóór Wilders door Engeland de toegang werd ontzegd, De Hond erna. Dat verklaart het verschil grotendeels, aldus Kanne. Sinds 2006 wordt de vrijheid van meningsuiting als nieuw motief genoemd om op Wilders te stemmen. Kanne: ‘Dat thema heeft hij zich succesvol toegeëigend.’
In 2006 waren de PVV-stemmers in belangrijke mate ex-LPF-kiezers (31 procent) en ex-VVD (22). Ook de PvdA was leverancier (8). Degenen die nu op de PVV zouden stemmen, zijn voor 61 procent nieuw. Zij komen vooral van de VVD (34) en het CDA (20). Opvallend is het aantal SP-spijtoptanten (12).
Dat geldt ook voor Nederlandquote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het overgrote merendeel is dus niét hoog opgeleid.
Een andere, meer objectievere, insteek is dat de samenstelling van het electoraat enigszins verandert.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Twee procent universitair opgeleid, dat is nog steeds heel erg weinig hoor.
Als je onder hoger opgeleid ook HBO rekent ligt het gemiddelde in Nederland wel wat hoger dan 16% geloof ik. Tegenwoordig is iedereen onder de 30 hoog opgeleidquote:
Da's ook weer niet zo.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:57 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je onder hoger opgeleid ook HBO rekent ligt het gemiddelde in Nederland wel wat hoger dan 16% geloof ik. Tegenwoordig is iedereen onder de 30 hoog opgeleid.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb alleen geen tijd om 't op te zoeken, ik hoor te leren voor m'n tentamensquote:Op zaterdag 13 juni 2009 13:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Da's ook weer niet zo.
Maar ben eens benieuwd hoeveel procent van de inwoners van NL HBO of WO heeft gedaan.
Ik heb dat weleens gelezen dat dit ongeveer 25-30% is.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 13:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Da's ook weer niet zo.
Maar ben eens benieuwd hoeveel procent van de inwoners van NL HBO of WO heeft gedaan.
Uit het interview met Van der Laan uit het parool van vanochtend. http://www.nu.nl/algemeen(...)alt-wilders-aan.htmlquote:''De PvdA-bewindsman verklaarde eerder etnische registratie voor bijvoorbeeld criminele Marokkaanse en Antilliaanse jongeren te overwegen, maar ziet de gevaren ervan.
De PVV wil de dubbele nationaliteit van kinderen, ook tegen de zin van totaal geïntegreerde ouders, blijvend registreren, omdat je van iemand alleen de Nederlandse nationaliteit kunt afnemen als hij een tweede nationaliteit heeft. ... Toen viel bij mij het muntje: moet ik helpen de elektronische kaartenbak aan te leggen voor eventueel misbruik later? Ik weet het nog niet.''
quote:Tijd voor een debat dus tussen Van der Laan en Wilders. ''Een deelprobleem: de geachte heer Wilders, die steeds mijn voorganger (Ella Vogelaar) opzocht in het debat, heeft mij nog nul keer de eer gegund met hem in debat te mogen treden. Ik denk wel eens: kom nou meneer, waar blijf je?''
Succes..!quote:Op zaterdag 13 juni 2009 13:04 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb alleen geen tijd om 't op te zoeken, ik hoor te leren voor m'n tentamens.
Bedankt!quote:
Dit stuk klopt niet helemaal, realiseer ik me nu. Een rechter kan in Nederland wetten namelijk niet toetsen aan de grondwet, omdat hij daardoor als wetgever zou fungeren. Een kabinet kan dus wel degelijk wetten invoeren die in strijd zijn met de grondwet.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als de PVV wil doen wat het zegt te willen moeten ze meer dan 100 zetels behalen. Hun belangrijkste plannen zijn namelijk ongrondwettelijk. De grondwet zal dus aangepast moeten worden, waarvoor er nieuwe verkiezingen nodig zijn, waarna het voorstel een 2/3e meerderheid in de Twee én de Eerste Kamer zal moeten halen.
Eberhard aanpakkenquote:Op zaterdag 13 juni 2009 13:17 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Uit het interview met Van der Laan uit het parool van vanochtend. http://www.nu.nl/algemeen(...)alt-wilders-aan.html
Een mooi voorbeeld. Het maakt duidelijk waarom je, ondanks de standaard argumentatie 'als je niks te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken' wel degelijk voorzichtig moet zijn met persoonsgegevens en privacygevoelige informatie. Volgens mij is dit ook de juiste manier om Wilders aan te pakken, gewoon de consequenties van zijn standpunten laten zien.
Typerend is ook de volgende opmerking van Van der Laan, laat weer mooi zien hoezeer Wilders het debat schuwt en dat hij alleen maar de discussie aangaat met zwakkere debaters.
[..]
Eberhard. Eindelijk een politicus die Wilders genuanceerd en toch hard aanpakt.
En wat is jouw mening hierover?quote:Op zaterdag 13 juni 2009 17:15 schreef Bascule het volgende:
Op FOK gewist, nu staat het in NRC:
"Op het sociaal-economische terrein begeeft de PVV zich in het linker deel van het politieke spectrum: tegen een verhoging van de AOW-leeftijd, geen versoepeling van het ontslagrecht, uitkeringen mogen niet omlaag.
Dat de PVV deze standpunten heeft veranderd wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Op een partijbijeenkomst in Rotterdam zei een PVV-vrijwilliger vorige week over Wilders: „Ik ben het voor 99 procent met hem eens. Alleen afschaffen van minimumloon vind ik geen goed idee.”
Het was SP-leider Agnes Kant die PVV’er Tony van Dijck deze week vroeg naar het minimumloon. De PVV wilde dat toch afschaffen? Dat was onzin, zei Tony van Dijck. „In zijn kleutertijd zal hij misschien ook wel eens wat gezegd hebben, maar de PVV staat voor het minimumloon, het niet verlagen van uitkeringen en handhaving van het ontslagrecht.”
Dus: ze zijn niet voor afschaffing van het minimumloon. Kiezers, kom er maar in!
Vroeger voor afschaffing - nu tegen. Heet dat niet "draaikonten"?quote:Op zaterdag 13 juni 2009 17:15 schreef Bascule het volgende:
Het was SP-leider Agnes Kant die PVV’er Tony van Dijck deze week vroeg naar het minimumloon. De PVV wilde dat toch afschaffen? Dat was onzin, zei Tony van Dijck. „In zijn kleutertijd zal hij misschien ook wel eens wat gezegd hebben, maar de PVV staat voor het minimumloon, het niet verlagen van uitkeringen en handhaving van het ontslagrecht.”
Dus: ze zijn niet voor afschaffing van het minimumloon. Kiezers, kom er maar in!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |