Balen. Een erg goed seizoen, mijn 4de met Ajax en de laatste 3 jaar kampioen. 1x de beker, maar daar heb ik mij ook niet echt op gericht. Het ging mij om een dubbel. Europees succes naast de titel en dan het lieft in de Champions Leageau. Als kampioen kon ik beginnen in de Champions Leageau, maar wegens een uitschakeling in de 1/8ste finale een seizoen eerder werd Ajax pas als 3de ploeg ingeloot.
Toen de groep getrokken werd zag ik al direct dat het lastig zou kunnen worden.
De groep: Juventus, Tottenham, Ajax & Dortmund. Geen zwakke tegenstanders dus.
De eerste wedstrijd in de groep, thuis tegen Juventus, bleef met enige geluk bij 1-1 (Elia zette mij op voorsprong). Het eerste punt was daar, tegen de op papier zwaarste tegenstander.
Vervolgens mocht ik uit tegen Tottenham en verloor met 3-0. Het balbezit was voor mij, maar zij waren dodelijk in de afronding en ik had dan ook geluk dat het slechts 3-0 werd. Ik zag de bui al hangen en dacht dan zorgen dat ik Dortmund 2x pak om uitzicht te houden op de 2de plaats, maar in ieder geval 3de kan worden.
Hierna mocht ik uit tegen Dortmund. Ik kwam nog wel 1-0 voor via Keirrison echter al snel stond het 1-1. Dat bleef lange tijd zo tot de 84ste minuut, 2-1, en dus achter in een zeer belangrijke wedstrijd en ook nog eens vlak voor tijd. Dit tegen de verhoudingen in, dit keer was ik namelijk echt de betere, maar toch. Toen ineens, in de 94ste minuut een penalty, Marquinhos maakt daaruit de 2-2 en een essentieel punt is behaald. Nu dan 2 punten uit 3 wedstrijden, niet echt iets om voor te tekenen.
Kort hierop direct opnieuw tegen Dortmund alleen ditmaal thuis. Uitgaande van het vorige overwicht wat mijn ploeg had ben ik iets aanvallender gaan spelen om een vroege voorsprong te forceren, en dan daarna terug te vallen op mijn standaard al erg aanvallende taktiek (hopende geen counter om mijn oren te krijgen).
De wedstrijd begon goed, kans op kans maar scoren lukte bij mij niemand.
In de 13de minuut gebeurde dan ook het onvermijdelijke, 0-1 voor Dortmund.
Aangezien ik nog het overwicht had, en dit een counter betrof, hield ik vast aan mijn aanvallende taktiek.
Dit met succes aangezien Keirrison in 27ste minuut de gelijkmaker binnen schoot, Sulejmani de 2-1 op het bord zette in de 30ste minuut, en Arouca Ajax in de 43ste minuut naar 3-1 wist te brengen.
In de rust heb ik daarom de taktiek naar iets minder aanvallend gezet, om niet weer een counter om de oren te krijgen, en het bleef dan ook 3-1. Nu dan 5 punten uit 4 wedstrijden, met Tottenham & Juventus nog te gaan.
Na een eerder gelukkig gelijkspel thuis tegen Juventus stond dan nu de uitwedstrijd op het programma. Juventus als koploper in de groep met 8 punten uit 4 wedstrijden, gevolgd door Ajax met 5 punten, Tottenham & Dortmund op 4 punten.
Aangezien het moeilijk zou worden ben ik maar begonnen met een, voor mijn doen, redelijk verdedigende opstelling. Een 4-5-1 met 2 DMC's, 1 AMC en 2 vleugels.
Vanaf de start viel Juventus aan, en vanaf het begin werden ze gedwongen tot schoten uit de 2de lijn. Daarbij kwam af en toe een goede counter over de vleugels, echter de voorzetten werden door metnamen Coda & Chiellini simpel weggewerkt.
Dit ging over en weer, Juventus schoot en Ajax probeerde te blocken en counteren. In de 44ste minuut, net voor rust, kreeg Juventus de kans, 1-0.
Na rust ben ik dan ook maar gaan aanvallen en is 1 van de DMC's opgeofferd voor een spits, Walter (een spits die in de zomer voor 12.5 miljoen was aangetrokken) moest het verschil gaan maken.
Dat deed hij echter niet, al werd Juventus in hun aanvalsdrang wel gestopt. Het bleef echter bij 1-0. Op dat moment won Tottenham echter van Dortmund waardoor ik op de 3de plaats in de poule terecht kwam, 2 punten achter de nummer 2 Tottenham.
De laatste wedstrijd in de poule moest dan een redding brengen. Ajax zich op een 3de plaats bevindend moest winnen ivan Tottenham om hun van de 2de te stoten. Echter Dortmund stond slechts 1 punt achter wel met een slechter doelsaldo) en zou als zij zelf zouden winnen, en ik zou verliezen, als 3de eindigen terwijl Ajax dan 4de zou worden.
Het werd dan ook De Dood of de Gladiolen.
Tottenham was tot wel licht favoriet, en winst voor Ajax leek uitgesloten na de 3-0 nederlaag in de eerste ontmoeting.
Vanaf het eerste fluit signaal zag tottenham echter een sterk en vechtend Ajax, echter Modric en Berbatov (die zij hebben teruggekocht voor 20 miljoen) dachten daar anders over. De kansen kwamen over en weer aangezien beide ploegen graag wilde scoren.
Daar in 37ste minuut was het dan zo ver, de eeste goal van de wedstrijd. Walter maakt de 1-0 voor Ajax en zet daarmee Ajax met 1 been in de volgende ronde, en het was tevens de rust stand.
Na de rust gingen beiden partijen verder waar ze voor de rust gebleven waren, vol op de aanval. Ajax creerde echter de beste kansen en leek er dan ook goed voor te staan.
Tot in de 76ste minuut Luka Modric de 1-1 op het bord zette, en daarmee Ajax op een 4de plaats in de poule deed belanden. Dortmund stond namelijk voor met 3-2 tegen Juventus. Ajax moest scoren om 2de te worden, of hopen dat Juventus zou scoren om 3de te worden.
Ajax hoefde gelukkig niet lang te wachten. Luciano Narsingh (een speler voor 90K gekocht als talent van Heerenveen) maakte in de 83ste minuut, na eerder de assist gegeven te hebben voor de 1-0, nu ook de 2-1. De ajacieden werden gek. Ajax door naar de volgende ronde, mits ze het nog 10 minuten vol konden houden. Spits eruit, DMC erbij en tijdrekken. Kansen kwamen er nog, maar Ajax haalde het. Het bleef 2-1.
(gelukkig aangezien Dortmund zelfs nog uit liep naar 4-2).
Ajax overwinterd in de Champions Leageau, iets waar de club naar smachtte.
In de winterstop vertrok, na slecht 6 maanden voor Ajax gespeeld te hebben, Walter voor 18.5 miljoen naar Valencia. Ook vertrok Keirrison, die bekend stond als probleemjongen, voor 19 miljoen (en 20% sell on clause) naar PSG.
Todorov (een 20 jarige spits, die ook als AM(R/L/C) kan spelen) werd voor 17.5 miljoen binnengehaald.
Victor Irineu (een 22 jarige spits) werd voor 7.5 miljoen binnengehaald.
De loting zat Ajax echter opnieuw niet mee, A.C. Milan was de tegenstander in de 1/8ste finales.
Na met moeite door de groepsfase heen gekomen te zijn wacht dan nu het grote A.C. Milan.
Eerst thuis, daarna uit. De opdracht in de eerste wedstrijd was aan de jongens om het dicht te houden. Aanvallen waar het kan, maar geen tegen goals krijgen.
Ajax begon daarom wat defensiever als normaal. Milan probeerde op de counter te spelen, maar zette zelf ook niet aan. In de 43ste minuut zette linkervleugel verdediger John Goossens Ajax dan toch op 1-0.
De 2de helft wilde Milan ook nog niet echt aanzetten. Ajax dacht er net zo over en het bleef na een zeer saaie 2de 45 minuten dan ook 1-0.
De Return
AC Milan wilde het een en ander rechtzetten. Ajax begon, tegen sommige verwachtingen in, zeer aanvallend. In de 7de minuut was het dan ook raak. Tarta scoorde een geweldige goal en gaf Ajax wat ruimte en de gewenste uit goal.
In een wedstrijd waar beide ploegen en voor gingen dreigde 1 speler slechts 90 minuten, en dat was Kaka. is de 63ste minuut maakte hij dan ook de 1-1 en gaf Milan weer hoop.
Slechts 2 minuten later echter maakte Marquinhos de 1-2 uit een penalty.
Ajax stond nu op een totaal van 3-1 en AC Milan kreeg het moeilijk. In de 67ste minuut scoorde Shevchenko echter de 2-2 en Milan was terug, maar moest nog wel 2x scoren.
Dat gebeurde niet, Ajax was door naar volgende ronde.
Valencia werd de tegenstander in de kwart finale nadat zij eerder Zenit hadden verslagen.
Eerst uit, vervolgens thuis.
Uit, de 1ste minuut, Marquinhos 0-1 AJAX.
Valencia keek direct tegen een achterstand aan en moest direct anders gaan spelen. Dat betaalde zich uit aangezien zij op een 2-1 voorsprong wisten te komen.
Ajax was echter zeker niet de mindere en bleef zijn eigen spel spelen. In de 63ste minuut kwam via Arouca dan ook de 2-2 en uiteindelijk in de 87ste minuut de 2-3 via Sulejmani.
De return werd geen wedstrijd. Ajax won met 3-0, zeer gemakkelijk van Valencia. Totaal werd het dus 6-2.
Vervolgens de halve finale
Ajax kreeg Asenal, terwijl Juventus het moest opnemen tegen Man Utd.
Zou na 96 dan opnieuw een finale Ajax-Juventus mogelijk zijn. De fnas droomden er al van.
Eerst moest tegen Arsenal worden aangetreden, thuis en daarna uit,
De verdediging van Ajax kreeg het van het begin zwaar, terwijl de aanvallers de wedstrijd uit werden gespeeld door de Arsenal verdediging. Het middenveld, daar zou het beslist worden maar welke kant op?
Het werd helaas geen echte wedstrijd. De strijd bleef op het middenveld en beide ploegen kwamen de 16 amper in. Arsenal kreeg echter 1 grote kans en Eduardo verzilverde die in de 47ste minuut.
Beide ploegen bleven buiten de 16, en daar op de rand van de 16 kreeg Ajax een vrije trap toegewezen in de 94ste minuut. John Goossens achter de bal,
1-1 in de 94ste minuut.
De return, uit bij Arsenal. Het was lastig, en werd nog lastiger.
Er kwamen meer kansen in deze wedstrijd, voor beide partijen.
Arsenal komt in de 11de minuut via Hamsik op voorsprong wegens een verdedigende fout.
Ajax herstelt zich en scoort terug in de 30ste minuut via Todorov.
De vreugde is van korte duur aangezien Arsenal speler Nasri binnen de minuut de 2-1 op het bord zet.
Daar komt bij dat de MoM van de eerste wedstrijd, John Goossens, geblesseerd uitvalt en dat koste al 1 ingreep.
Ook werd de sterspeler van het team, Marquinhos, volledig uit de wedstrijd gespeeld door Arsenal.
Helaas bleef het 2-1 voor Arsenal. Na eerder tot 2x aan toe in blessuretijd op belangrijke momenten gescoord te hebben zat dat er nu niet in.
Ook Juventus haalde het niet en daarom gaat het tussen Arsenal & Man Utd in de finale
De finale werd door Arsenal op penalties gewonnen, nadat het 2-2 werd in de reguliere speeltijd.
(dit is een hele lap tekst, en voor vele mogelijk niet interessant. Ik wilde een maat ff een verslag van mijn europees seizoen geven en dacht, dan kan ik het net zo goed ook hier posten)