yeuy democratie! als ik het goed heb is parlementaire democratie, schijn-democratie. je denkt dat je wat te zeggen hebt, maar je hebt geen ene moer te zeggen als mensen van hogeraf niet willen luisteren.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 21:26 schreef McKillem het volgende:
[..]
Want het land verlaten is de enige optie? Volgens mij is het hier nogsteeds een democratie en word er met een nee van voldoende volume gekeken hoe het opgelost kan worden.
De regering is niet almachtig weet je.
Ik doe tenminste wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Jij hebt het meteen al opgegeven en je zit vervolgens met je arm diep in de hol van de overheid deze shit goed te praten. Dat is laf. Heel laf.quote:Zolang jouw "protest" niet verder gaat dan klagen op een forum, en "dan maar nu een ID kaart aanvragen", heb je niet meer ruggegraat dan ik. Je stelt het wellicht 5 jaar uit, maar meer dan klagen op een forum en 5 jaar uitstel regelen zal JIJ ook niet ondernemen.
Ja, dat is dus precies wat ik zeg!quote:Op zaterdag 30 mei 2009 21:26 schreef McKillem het volgende:
Want het land verlaten is de enige optie? Volgens mij is het hier nogsteeds een democratie en word er met een nee van voldoende volume gekeken hoe het opgelost kan worden.
De regering is niet almachtig weet je.
Het feit dat ik het niet met je eens ben, en geen kwaad zie in een database met vingerafdrukken, heeft niets met lafheid te maken. Ik zie er gewoon geen probleem in dat men met biometrische kenmerken gaat werken, en het in een database gaat stoppen.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:28 schreef Neuralnet het volgende:
Ik doe tenminste wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Jij hebt het meteen al opgegeven en je zit vervolgens met je arm diep in de hol van de overheid deze shit goed te praten. Dat is laf. Heel laf.
Wie zegt dat McKillem niet actief bezig is met iets.quote:Op zondag 31 mei 2009 02:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, dat is dus precies wat ik zeg!![]()
In plaats van op een forum klagen zou je een demonstratie kunnen organiseren in Den Haag, en actief worden in de politiek. Als je iets gedaan wil hebben, moet je dat niet aan anderen overlaten.... Want zo werkt een democratie natuurlijk ook.
Hop, de politiek in! Want als je zelf niets doet..... sta je over 5 jaar gewoon braafjes in de rij voor een vingerafdruk.
Denk jij dat men 5 jaar terug wisten hoe de wereld van nu er uit zou zien? In 5 jaar kunnen heel veel dingen veranderen.quote:Op zondag 31 mei 2009 02:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Het feit dat ik het niet met je eens ben, en geen kwaad zie in een database met vingerafdrukken, heeft niets met lafheid te maken. Ik zie er gewoon geen probleem in dat men met biometrische kenmerken gaat werken, en het in een database gaat stoppen.
Jij vind het laf. Ik vind het een stuk laffer dat je waarschijnlijk over 5 jaar gewoon in de rij staat, omdat je de komende 5 jaar geen politieke beweging start die in het kader van de democratie, en binnen het kader van de Nederlandse wet duidelijk maakt aan de Tweede Kamer waar je precies voor staat.
De vingerafdrukken..... KUNNEN nog afgeschaft worden. Maar niet als protesten blijven bij wat geklaag op fora, en het uitstellen van je aanvraag met 5 jaar.
Volgens mij zijn we daar reeds mee begonnen, zoals je kon lezen eerder in het topic.quote:Op zondag 31 mei 2009 02:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, dat is dus precies wat ik zeg!![]()
In plaats van op een forum klagen zou je een demonstratie kunnen organiseren in Den Haag, en actief worden in de politiek. Als je iets gedaan wil hebben, moet je dat niet aan anderen overlaten.... Want zo werkt een democratie natuurlijk ook.
Hieruit blijkt wel weer dat jij me niet kent.quote:Hop, de politiek in! Want als je zelf niets doet..... sta je over 5 jaar gewoon braafjes in de rij voor een vingerafdruk.
Je weet ook dat de AIVD toegang heeft tot de logs van GSM providers met betrekking tot de lokatie (dwz welke gsm-mast de GSM gebruik van maakt of heeft gemaakt) van de GSM telefoon? Kortom, als jij van Amsterdam naar Utrecht gaat met de trein, en je wisselt daarbij (mits de GSM aan staat) een keer of 4 van GSM mast, dan is dat patroon geregistreerd, en al sinds enige jaren heeft de overheid toegang tot deze database.quote:Op zondag 31 mei 2009 11:12 schreef RvLaak het volgende:
Vraagje (ietwat offtopic, maar kon er zo snel geen topic van vinden): wat vindt jij van dit nieuws?
Veel geschreeuw, weinig wol. Als jij over 3 maanden per ongeluk je ID kaart kwijt raakt, en DUS een nieuwe moet aanvragen, geef je gewoon een vingerafdruk af.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:30 schreef McKillem het volgende:
Hieruit blijkt wel weer dat jij me niet kent.
We zullen nog wel zien hoe braafjes ik ben als me iets niet aanstaat.
Er kan van alles veranderen. Maar iets zoals dit, daar doet de overheid 10 jaar over om het in te voeren, en volgens mij net zo lang om het weer af te breken. Ze hoeven het in principe slechts een jaar of 6 vol te houden om van 99% van de bevolking van 16 jaar en ouder een vingerafdruk te bemachtigen.quote:Op zondag 31 mei 2009 11:13 schreef RvLaak het volgende:
Denk jij dat men 5 jaar terug wisten hoe de wereld van nu er uit zou zien? In 5 jaar kunnen heel veel dingen veranderen.
Schreeuw ik?quote:Op zondag 31 mei 2009 19:20 schreef maartena het volgende:
[..]
Veel geschreeuw, weinig wol. Als jij over 3 maanden per ongeluk je ID kaart kwijt raakt, en DUS een nieuwe moet aanvragen, geef je gewoon een vingerafdruk af.
Je vindt het meteen buigen en zuigen laffer dan nog 5 jaar doorstrijden? Je weet helemaal niet wat ik kan en ga doen. Dat ga ik je verder ook niet aan je neus hangen, want je lijkt me iemand die 65 jaar geleden ook meteen zonder nadenken de gele ster had opgenaaid en met trots had verdedigd. Daar was net zo goed geen ontkomen aan. Dachten ze.quote:Jij vind het laf. Ik vind het een stuk laffer dat je waarschijnlijk over 5 jaar gewoon in de rij staat, omdat je de komende 5 jaar geen politieke beweging start die in het kader van de democratie, en binnen het kader van de Nederlandse wet duidelijk maakt aan de Tweede Kamer waar je precies voor staat.
quote:Op zondag 31 mei 2009 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Het is uitgesteld tot 21september 2009:
http://www.nvvb.nl/websites/nvvb/website/show.asp?Propid=1&ModuleType=news&path=gwsitemanager/content/show/286&newstype=8
Scheelt weer 11 weken.
Godver, komen ze nu mee aanzetten.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Het is uitgesteld tot 21september 2009:
http://www.nvvb.nl/websites/nvvb/website/show.asp?Propid=1&ModuleType=news&path=gwsitemanager/content/show/286&newstype=8
Scheelt weer 11 weken.
quote:Op maandag 1 juni 2009 12:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dan moeten we onze afspraak ook maar verzetten.
Verschil is dat het er steeds meer naartoe gaat dat je volledig geautomatiseerd kunt worden genaaid. En erger nog, er is bij dit soort maatregelen vaak geen transparantie, geen beroep.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:13 schreef Gewoonik het volgende:
Ach een vingerafdruk, Als ze me willen naaien dan halen ze mijn privepost wel uit mijn vuilnis.
Het is onderzocht en bewezen dat het tipping point vóór of tégen een bepaalde maatregel/overheid/etc 10 procent is. Dat wil zeggen, dat bij anderhalf miljoen demonstranten/petitietekenaars/nee-zeggers de rest van de bevolking overgehaald kan worden. Ik denk dat dit wel een maatregel is waarbij dat te bereiken is. Ook na de afgelopen jaren staatsterreur op onze privacy. Juist door types als jij. Wil niet zeggen dat je kwaad in de zin hebt, maar degenen die beslissingen maken misbruiken argumenten als de jouwe ('de kinderen'/verkrachting/erge misdaad/terrorisme) voor hun eigen in het geniep doorgevoerde politiestaat.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:17 schreef Oma het volgende:
En wat als we hier in Nederland te maken krijgen met een kwaadaardig regime zoals in 40-45? Nou, dan zijn we sowieso de lul.
Ah, ik zat er al op te wachten. En wat voor "type" ben ik dan volgens jou? Je gaat er al bij voorbaat vanuit dat ik er minder goed over nagedacht heb dan jij. En wie heeft jou de waarheid in pacht gegeven? Ik ben echt niet iemand die zich bang laat maken door de overheid of terroristen. Na lang wikken en wegen ben ik tot mijn oordeel gekomen.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:21 schreef superworm het volgende:
[..]
Het is onderzocht en bewezen dat het tipping point vóór of tégen een bepaalde maatregel/overheid/etc 10 procent is. Dat wil zeggen, dat bij anderhalf miljoen demonstranten/petitietekenaars/nee-zeggers de rest van de bevolking overgehaald kan worden. Ik denk dat dit wel een maatregel is waarbij dat te bereiken is. Ook na de afgelopen jaren staatsterreur op onze privacy. Juist door types als jij. Wil niet zeggen dat je kwaad in de zin hebt, maar degenen die beslissingen maken misbruiken argumenten als de jouwe ('de kinderen'/verkrachting/erge misdaad/terrorisme) voor hun eigen in het geniep doorgevoerde politiestaat.
quote:Op maandag 1 juni 2009 13:27 schreef Oma het volgende:
[..]
Ah, ik zat er al op te wachten. En wat voor "type" ben ik dan volgens jou? Je gaat er al bij voorbaat vanuit dat ik er minder goed over nagedacht heb dan jij. En wie heeft jou de waarheid in pacht gegeven? Ik ben echt niet iemand die zich bang laat maken door de overheid of terroristen. Na lang wikken en wegen ben ik tot mijn oordeel gekomen.
Nederland was wel met meer dingen de eerste. Homohuwelijk, euthanasie, drugsbeleid. Dus dat mag geen argument zijn om de wijsheid van een bepaald beleid te beoordelen. Zoals ik hierboven al zei, zal bijvoorbeeld een DNA-database vele vekrachtingszaken kunnen oplossen. En als tegenargument kun je niet veel meer geven dan een welbekend citaat? Ik zie ook wel dat false-positives en vervalsingen een probleem zijn. Maar we hebben nog altijd rechters die al het bewijs in een zaak moeten afwegen. Er wordt maar zelden iemand veroordeeld louter en alleen op basis van vingerafdrukken of DNA.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:29 schreef superworm het volgende:
[..]
Dan accepteer je het inleveren van privacy voor meer veiligheid. Dat gaat altijd fout. Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut, wie zei dat ook weer? Bovendien, de Nederlandse overheid is de enige in de hele EU die zo'n database uit de grond stampt. Typisch Hirsch Ballin-achtige wetgeving.
Dattem dus. Noem het fatalistisch, maar dit hele gedoe is een farce, het laatste idee in een 'brood en spelen' patroon. Ongeacht de validiteit van de argumenten beider kanten zal het er toch doorheen worden geramd, maakt niet uit of je die 1.5 miljoen op de been krijgt of niet. The Greater Good ofzo.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 22:18 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
yeuy democratie! als ik het goed heb is parlementaire democratie, schijn-democratie. je denkt dat je wat te zeggen hebt, maar je hebt geen ene moer te zeggen als mensen van hogeraf niet willen luisteren.
We can at least try.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:45 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Dattem dus. Noem het fatalistisch, maar dit hele gedoe is een farce, het laatste idee in een 'brood en spelen' patroon. Ongeacht de validiteit van de argumenten beider kanten zal het er toch doorheen worden geramd, maakt niet uit of je die 1.5 miljoen op de been krijgt of niet. The Greater Good ofzo.
Resistance is futile, you will identify.
De fout zit hem in het woord "kan". Toon eerst maar eens aan dat het opnemen van vingerafdrukken inderdaad misdaad voorkomt dan wel oplost.quote:Van mij mogen ze zelfs een DNA-database aanleggen. Ik ken alle argumenten van de tegenstanders van dit soort maatregelen. Maar een groot deel van alle verkrachtingszaken kan met zo'n database opgelost worden. En dat mag toch zwaar wegen. Hoe zou jij het vinden als de verkrachter van je dochter vrijuit gaat door gebrek aan bewijs? En wat als we hier in Nederland te maken krijgen met een kwaadaardig regime zoals in 40-45? Nou, dan zijn we sowieso de lul.
Ah, de bekende mentaliteit van 'nee heb je, ja kan je krijgen, hoe onrealistisch die mogelijkheid ook is.'quote:
Heeft dat uberhaupt gewerkt? Misschien wel voor de kruisraketten, maar raar genoeg waren mensen altijd veel actiever m.b.t. wapens dan m.b.t. privacy.quote:We hebben het Malieveld godverdomme niet meer volgekregen sinds de kruisraketten
moeten we dan maar gewoon elke lijn passeren die we tegen komen, zonder 'nee' te zeggen? waar we onszelf langzaam in een hoekje laten drijven?quote:Op maandag 1 juni 2009 13:54 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ah, de bekende mentaliteit van 'nee heb je, ja kan je krijgen, hoe onrealistisch die mogelijkheid ook is.'
Daar ben ik het mee eens. Maar daarnaast hebben wij in Nederland nog nooit flinke opstanden gehad of wel? Geen Franse toestanden in ieder geval.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:54 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ah, de bekende mentaliteit van 'nee heb je, ja kan je krijgen, hoe onrealistisch die mogelijkheid ook is.'
[..]
Heeft dat uberhaupt gewerkt? Misschien wel voor de kruisraketten, maar raar genoeg waren mensen altijd veel actiever m.b.t. wapens dan m.b.t. privacy.
Dat is het uiteindelijke doel, mogelijk. Herhaal iets vaak genoeg en het wordt vanzelf waarheid geldt in dit soort gevallen. Hoe zeer mijn idealistische kant ook wil dat het volk (en dan bij voorkeur een fatsoenlijke doorsnede, niet 'het volk' als in 'het plebs' ) in opstand komt hiertegen is mijn roept mijn realistische kant (pessimistische kant? Your pick) dat dit een ding van het verleden is. Helaas.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:56 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
moeten we dan maar gewoon elke lijn passeren die we tegen komen, zonder 'nee' te zeggen? waar we onszelf langzaam in een hoekje laten drijven?
bij jou is het vaak genoeg herhaald dat het niks uithaalt.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:02 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Dat is het uiteindelijke doel, mogelijk. Herhaal iets vaak genoeg en het wordt vanzelf waarheid geldt in dit soort gevallen. Hoe zeer mijn idealistische kant ook wil dat het volk (en dan bij voorkeur een fatsoenlijke doorsnede, niet 'het volk' als in 'het plebs' ) in opstand komt hiertegen is mijn roept mijn realistische kant (pessimistische kant? Your pick) dat dit een ding van het verleden is. Helaas.
Natuurlijk zou ik dat verschrikkelijk vinden. Maar je moet wel beseffen dat een tegenovergesteld scenario even plausibel is. De Puttense moordzaak is een bekend voorbeeld. Daar werd op het lichaam van de vermoorde Christel Ambrosius sperma van een onbekende aangetroffen. En toch werden twee andere mannen zonder DNA-match veroordeeld.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:49 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
De fout zit hem in het woord "kan". Toon eerst maar eens aan dat het opnemen van vingerafdrukken inderdaad misdaad voorkomt dan wel oplost.
Mijn dochter is verkracht in een bar. Jij bent daar ook geweest en er is twijfel over wie de dader is. Normaal gesproken is dat geen bewijs, maar nu komen de databases in het spel. Je vingerafdrukken zijn er gevonden. Je DNA ook, want je hebt misschien wel samen gedanst. Je wordt opgepakt, verhoord en de politie wil snel een dader hebben. Dus gaan ze dingen zoeken om je erbij te lappen. Je blijkt wel eens een filmpje met in de bestandsnaam het woord "rape" te hebben gedownload, je GSM was toevallig vaker dan gemiddeld in de buurt van een afwerkplek en door afgeluisterde telefoongesprekken weten ze dat je er nogal conservatieve idee-en op nahoudt met betrekking tot de positie van de vrouw in de samenleving. Uit opgeslagen mails tussen jou en vrienden blijkt dat je altijd al moeite had met het woord NEE. Genoeg voor 5 jaar cel. Hoe zou jij dat vinden?
klopt, het zou helpen met moordzaken etc.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:26 schreef Oma het volgende:
[..]
Natuurlijk zou ik dat verschrikkelijk vinden. Maar je moet wel beseffen dat een tegenovergesteld scenario even plausibel is. De Puttense moordzaak is een bekend voorbeeld. Daar werd op het lichaam van de vermoorde Christel Ambrosius sperma van een onbekende aangetroffen. En toch werden twee andere mannen zonder DNA-match veroordeeld.
"Dit werd toen verklaard door te zeggen dat deze afkomstig was van eerder, vrijwillig seksueel contact met een derde, die nooit is geïdentificeerd."
Uiteindelijk werden deze mannen pas na het uitzitten van een gevangenisstraf vrijgesproken. De echte dader was niet bekend bij justitie. Pas nadat hij een ander strafbaar feit pleegde, werd zijn DNA afgenomen. Dit alles had voorkomen kunnen worden met een DNA-database. En dit voorval is dus echt gebeurd, itt jouw voorbeeld.
Nou zie ik echt wel de kwalijke kanten van het opslaan van DNA en vingerafdrukken. Maar ik ben van mening dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Kijk maar naar het aantal oude zaken dat alsnog opgelost kan worden met nieuwe DNA-technieken. Het aantal onterecht veroordeelden dat met DNA vrij gepleit kan worden, is volgens mij veel groter dan het aantal onschuldigen dat met DNA-bewijs veroordeeld zal worden.
Het poldermodel bestaat om een reden.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:58 schreef Schenkstroop het volgende:
[..] Maar daarnaast hebben wij in Nederland nog nooit flinke opstanden gehad of wel? Geen Franse toestanden in ieder geval.
Op basis van een mening kan je geen grove privacyschending baseren. Laat de overheid het eerst maar even aantonen.quote:Maar ik ben van mening dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Je vraagt de overheid kritisch te zijn naar zichzelf toe?quote:Op maandag 1 juni 2009 14:36 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Op basis van een mening kan je geen grove privacyschending baseren. Laat de overheid het eerst maar even aantonen.
Doordat talloze oude zaken succesvol worden opgelost, is nut toch wel aangetoond?quote:Op maandag 1 juni 2009 14:36 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Op basis van een mening kan je geen grove privacyschending baseren. Laat de overheid het eerst maar even aantonen.
Mijn vingerafdrukken liggen al in ergens in een database, dus het heeft voor mij weinig zin. En tja...... jij noemt het "buigen en zuigen", ik heb er geen problemen mee verder dat mijn vingerafdruk ergens wordt opgeslagen. Dat is jouw probleem, niet het mijne.quote:Op zondag 31 mei 2009 22:50 schreef Neuralnet het volgende:
Je vindt het meteen buigen en zuigen laffer dan nog 5 jaar doorstrijden?
ga effe lekker weg uit dit topic, serieus. ik vind je zwaar irritant aan het worden. dit is nederland, niet amerika. als jij met argumenten komt van "ze hebben de mijne toch al" zeg dan gewoon niets. wat heeft het nou weer voor toevoeging? als het optioneel was om je vingerafdrukken in te leveren bij binnenkomst had je ze ook niet afgegeven.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:55 schreef maartena het volgende:
[..]
Mijn vingerafdrukken liggen al in ergens in een database, dus het heeft voor mij weinig zin. En tja...... jij noemt het "buigen en zuigen", ik heb er geen problemen mee verder dat mijn vingerafdruk ergens wordt opgeslagen. Dat is jouw probleem, niet het mijne.
Leg eens uit waarom een vingerafdruk in een database een grovere privacyschending zou zijn dan de basisadministratie, waarin je naam, geboortedatum, plaats (en vorige woonplaatsen), geslacht, huwelijk (en vorige huwelijken), telefoonnummers, etc staan?quote:Op maandag 1 juni 2009 14:36 schreef Neuralnet het volgende:
Helaas is Nederland ook geen communistische heilstaat. Ik heb een mening, en ik ben blij dat ik die nog gewoon vrijelijk mag verkondigen, anders dan in jouw politiek ideaal.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:58 schreef FunkyHomosapien het volgende:
ga effe lekker weg uit dit topic, serieus. ik vind je zwaar irritant aan het worden.
oprotten, haal mijn avatar dr maar weer bij, wat heeft dat nou weer voor toevoeging, idioot.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Helaas is Nederland ook geen communistische heilstaat. Ik heb een mening, en ik ben blijk dat ik die nog gewoon vrijelijk mag verkondigen, anders dan in jouw politiek ideaal.
Vooralsnog lever ik, ook al ben je het er niet mee eens, redelijk serieuze reacties. Als jij dan moet aankomen met "oprotten" en "idioot", blijf dan zelf weg. Lees ook mijn andere posts in dit topic even voordat je met opmerkingen aan gaat komen.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:02 schreef FunkyHomosapien het volgende:
oprotten, haal mijn avatar dr maar weer bij, wat heeft dat nou weer voor toevoeging, idioot.
ik heb alles gelezen, maar het enige argument dat jij roept is dat ze je afdrukken toch al hebben.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:03 schreef maartena het volgende:
[..]
Vooralsnog lever ik, ook al ben je het er niet mee eens, redelijk serieuze reacties. Als jij dan moet aankomen met "oprotten" en "idioot", blijf dan zelf weg. Lees ook mijn andere posts in dit topic even voordat je met opmerkingen aan gaat komen.
Dan heb je duidelijk niet alles gelezen als je denkt dat dat mijn enige argument is.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:05 schreef FunkyHomosapien het volgende:
ik heb alles gelezen, maar het enige argument dat jij roept is dat ze je afdrukken toch al hebben.
maar daar komt het wel steeds op neer. want de hele tijd is het "wat zal het nou uitmaken, ze weten toch al bijna alles over je".quote:Op maandag 1 juni 2009 16:08 schreef maartena het volgende:
[..]
Dan heb je duidelijk niet alles gelezen als je denkt dat dat mijn enige argument is.
Als ze bij iedereen thuis in iedere kamer een camera ophangen die ieder krannig hoekje filmt kan er ook geen criminele daad meer gepleegd geplant of anderzinds bedacht worden.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:17 schreef Oma het volgende:
Van mij mogen ze zelfs een DNA-database aanleggen. Ik ken alle argumenten van de tegenstanders van dit soort maatregelen. Maar een groot deel van alle verkrachtingszaken kan met zo'n database opgelost worden. En dat mag toch zwaar wegen. Hoe zou jij het vinden als de verkrachter van je dochter vrijuit gaat door gebrek aan bewijs? En wat als we hier in Nederland te maken krijgen met een kwaadaardig regime zoals in 40-45? Nou, dan zijn we sowieso de lul.
Zoals ik al vaker heb aangegeven is die vingerafdruk voor velen slechts een een druppel. Er zijn honderden andere dingen die langzamerhand samensmelten tot een soort van controlesysteem.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom een vingerafdruk in een database een grovere privacyschending zou zijn dan de basisadministratie, waarin je naam, geboortedatum, plaats (en vorige woonplaatsen), geslacht, huwelijk (en vorige huwelijken), telefoonnummers, etc staan?
Of waarom het een grovere privacy schending is dan de informatie die telefoonproviders opslaan (op laste van de AIVD) zodat altijd kan worden teruggevonden in welke steden je telefoon geweest is, en daarmee hoogstwaarschijnlijk jij?
Dat accepteren we allemaal, maar een vingerafdruk niet?
Deze manier van redeneren kom je helaas vaker tegen. Ik vind inbreuken op de privacy tot op zekere hoogte te rechtvaardigen. Maar dan moet men nut en noodzaak kunnen aantonen. Bij zaken als identificatieplicht, bewaarplicht, etc is dit niet het geval. En daar ben ik dus tegen. Maar het nut van databases met DNA en vingerafdrukken is naar mijn mening wel overtuigend aangetoond. Als ik mijn onderbuik laat spreken ben ik er ook op tegen. Maar men moet redelijk blijven, en niet steeds het politiestaat argument te pas en te onpas gebruiken.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:22 schreef McKillem het volgende:
[..]
Als ze bij iedereen thuis in iedere kamer een camera ophangen die ieder krannig hoekje filmt kan er ook geen criminele daad meer gepleegd geplant of anderzinds bedacht worden.
Hop invoeren die hap.![]()
We hebben tenslotte ook helemaal niets te verbergen.
Ik ga niet al mijn shit afgeven zonder iets op mijn kerfstok te hebben. Daar pas ik gewoon voor.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:36 schreef Oma het volgende:
[..]
Deze manier van redeneren kom je helaas vaker tegen. Ik vind inbreuken op de privacy tot op zekere hoogte te rechtvaardigen. Maar dan moet men nut en noodzaak kunnen aantonen. Bij zaken als identificatieplicht, bewaarplicht, etc is dit niet het geval. En daar ben ik dus tegen. Maar het nut van databases met DNA en vingerafdrukken is naar mijn mening wel overtuigend aangetoond. Als ik mijn onderbuik laat spreken ben ik er ook op tegen. Maar men moet redelijk blijven, en niet steeds het politiestaat argument te pas en te onpas gebruiken.
Denk je nou echt dat een dergelijk regime je DNA nodig heeft om je te naaien? Het zou me verbazen als ze in Noord-Korea DNA-databanken hebben. Of de overheid dan je DNA in handen heeft lijkt me een van je minste zorgen als het zover is.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:51 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik ga niet al mijn shit afgeven zonder iets op mijn kerfstok te hebben. Daar pas ik gewoon voor.
Wie garandeert mij dat wij over 30 jaar nogsteeds een zuivere regering hebben en niet gewoon zo'n noord-korea achtig regime? Die gewoon je DNA ergens plant om "eerlijk" een scapegoat te hebben voor wat ze ook willen flikken?
Daar is de mensheid gewoon tot in staat hoor, als er genoeg geld in het spelletje is. Voordat je plaatjes gaat posten van mannetjes met een aluminium hoedje.![]()
Misschien geen DNA databanken maar volgens mij kan je er ook niet schijten zonder dat iemand het weet.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:58 schreef Oma het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat een dergelijk regime je DNA nodig heeft om je te naaien? Het zou me verbazen als ze in Noord-Korea DNA-databanken hebben. Of de overheid dan je DNA in handen heeft lijkt me een van je minste zorgen als het zover is.
Ik probeer dus te begrijpen waarom je hierover meer zeikt dan alle zaken waarmee kan worden nagegaan waar je was, welke bus/trein, waar je GSM aangelogt was etc....quote:Op maandag 1 juni 2009 16:30 schreef McKillem het volgende:
Dit vingerafdrukken gedoe is iets waar ik toevallig heel zeikerig over kan gaan zitten doen, itt al het andere en die kans grijp ik ook gewoon.
Een toekomstige regering heeft geen vingerafdrukken of DNA nodig, als deze regering van de "slechte" soort is zoals Noord Korea, 40-45, of andere voorgenoemde dicaturen. Die pakken je gewoon op gebaseerd op de NAW gegevens in de Basisadministratie, met een vage reden, en stoppen je vervolgens weg zonder proces.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:51 schreef McKillem het volgende:
Ik ga niet al mijn shit afgeven zonder iets op mijn kerfstok te hebben. Daar pas ik gewoon voor.
Wie garandeert mij dat wij over 30 jaar nogsteeds een zuivere regering hebben en niet gewoon zo'n noord-korea achtig regime? Die gewoon je DNA ergens plant om "eerlijk" een scapegoat te hebben voor wat ze ook willen flikken?
Daar is de mensheid gewoon tot in staat hoor, als er genoeg geld in het spelletje is. Voordat je plaatjes gaat posten van mannetjes met een aluminium hoedje.![]()
Zou het kunnen zijn dat mensen gewoon vinden dat de grens bereikt is? Dat er telkens weer wat nieuws bijkomt? Dat mensen nu gewoon vinden: tot hier en niet verder?quote:Op maandag 1 juni 2009 17:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik probeer dus te begrijpen waarom je hierover meer zeikt dan alle zaken waarmee kan worden nagegaan waar je was, welke bus/trein, waar je GSM aangelogt was etc....
Zou het er mee te maken hebben dat vervoer en communicatie gemakken zijn die je toch liever niet opgeeft, terwijl je voor een vingerafdruk in principe als burger weinig tastbaars terug krijgt?
Adolf zou een dikke leuter gekregen hebben van de mogelijkheden die DNA geeft.quote:Op maandag 1 juni 2009 18:04 schreef maartena het volgende:
[..]
Een toekomstige regering heeft geen vingerafdrukken of DNA nodig, als deze regering van de "slechte" soort is zoals Noord Korea, 40-45, of andere voorgenoemde dicaturen. Die pakken je gewoon op gebaseerd op de NAW gegevens in de Basisadministratie, met een vage reden, en stoppen je vervolgens weg zonder proces.
Met als verschil dat de vingerafdrukken nu niét in een database staan, waardoor dit zinloos is en straks wel.quote:Een vingerafdruk doet daar weinig aan. Ik bedoel, ze kunnen je ook oppakken, je eerst drogeren, als je slaapt vingerafdrukken afnemen, en DAN die vingerafdrukken ergens plaatsen..... en als je wakker wordt, "kijk eens waar wij vingerafdrukken hebben gevonden", en hop, de kerkers in. Zelfde verhaal met DNA, ze kunnen altijd iets plaatsen NADAT ze je opgepakt hebben.
Ik geloof dat je een redelijk grote oorlog over het hoofd ziet. Mensen die de geschiedenis niet kennen, zijn geneigd deze te herhalen. Cliché, maar het gebeurt gewoon. Zie WO2 ná WO1.quote:Dat gezeik over een "toekomstige slechte" regering is paranoia.... en zoiets kun je meestal ook mijlen van te voren zien aankomen, en voordat ze alle grenzen gaan voorzien van mijnenvelden a-la ijzeren gordijn om iedereen binnen te houden kun je allang zijn vertrokken.
GSM is iets waar ik voor kies.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik probeer dus te begrijpen waarom je hierover meer zeikt dan alle zaken waarmee kan worden nagegaan waar je was, welke bus/trein, waar je GSM aangelogt was etc....
Zou het er mee te maken hebben dat vervoer en communicatie gemakken zijn die je toch liever niet opgeeft, terwijl je voor een vingerafdruk in principe als burger weinig tastbaars terug krijgt?
Nodig? Nee, maar ik denk dat ze een land zouden platbombarderen om het wel te hebben.quote:Op maandag 1 juni 2009 18:04 schreef maartena het volgende:
[..]
Een toekomstige regering heeft geen vingerafdrukken of DNA nodig, als deze regering van de "slechte" soort is zoals Noord Korea, 40-45, of andere voorgenoemde dicaturen. Die pakken je gewoon op gebaseerd op de NAW gegevens in de Basisadministratie, met een vage reden, en stoppen je vervolgens weg zonder proces.
Mogelijk inderdaad, maar dan moeten ze het nog wel weer even en een reden hebben om jou persoonlijk te pakken.quote:Een vingerafdruk doet daar weinig aan. Ik bedoel, ze kunnen je ook oppakken, je eerst drogeren, als je slaapt vingerafdrukken afnemen, en DAN die vingerafdrukken ergens plaatsen..... en als je wakker wordt, "kijk eens waar wij vingerafdrukken hebben gevonden", en hop, de kerkers in. Zelfde verhaal met DNA, ze kunnen altijd iets plaatsen NADAT ze je opgepakt hebben.
Ja, vertrekken dat is ook zonder voorbehoud zondermeer voor iedereen zomaar mogelijk.quote:Dat gezeik over een "toekomstige slechte" regering is paranoia.... en zoiets kun je meestal ook mijlen van te voren zien aankomen, en voordat ze alle grenzen gaan voorzien van mijnenvelden a-la ijzeren gordijn om iedereen binnen te houden kun je allang zijn vertrokken.
Wellicht. Maar je mist het punt hier: DNA tests kunnen ook NA de komst van een regime verplicht worden, en door een militaire junta huis aan huis worden afgenomen.quote:Op maandag 1 juni 2009 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Adolf zou een dikke leuter gekregen hebben van de mogelijkheden die DNA geeft.
Wederom zelfde verhaal. Als een "slechte" regering overneemt, maakt het geen flikker uit of de vingerafdrukken nu wel of niet in een database staan, binnen no-time hebben ze een eigen database als het zou moeten. En om nou omdat we doodsbang zijn voor Fuhrer Wilders we nu daarom maar geen database moeten aanleggen, lijkt me onzin. Het heeft enorme voordelen voor immigratie, identificatie, en het beschermen van de identiteit.quote:Met als verschil dat de vingerafdrukken nu niét in een database staan, waardoor dit zinloos is en straks wel.
Ik geloof dat jij ook over het hoofd ziet hoeveel gemakkelijker het nu is om voor die tijd te vluchten. In WO2 had je geen open grenzen, je had geen 80 vluchten naar Engelse steden voor Ryan-air tarieven, of nog verder naar Canada, de VS, etc.quote:Ik geloof dat je een redelijk grote oorlog over het hoofd ziet. Mensen die de geschiedenis niet kennen, zijn geneigd deze te herhalen. Cliché, maar het gebeurt gewoon. Zie WO2 ná WO1.
Dat zou toch nóóit meer gebeuren?
Tja.... ik vind toch dat je veel te paranoise nadenkt over dit soort zaken. Dat je vingerafdruk in een centrale database staat, betekend nog niet dat de hele rechtsstaat en het definitief aantonen van schuld zomaar overboord gekiept kan worden.quote:Op maandag 1 juni 2009 18:14 schreef McKillem het volgende:
Mogelijk inderdaad, maar dan moeten ze het nog wel weer even en een reden hebben om jou persoonlijk te pakken.
Met zo'n centrale database doen ze gewoon iets ala rad van fortuin en diegene die daar boven komt is de lul zonder een mogelijkheid tot verdedigen.
Zo moeilijk is het ook niet. Binnen de EU kun je sowieso terecht zonder ingewikkelde immigratie procedure, zolang je maar kunt aantonen dat je geld verdiend en dus geen aanspraak maakt op de staat. Zolang je de taal spreekt (of niet) kun je vrijwel overal in de EU solliciteren naar een baan en gaan verhuizen.quote:Ja, vertrekken dat is ook zonder voorbehoud zondermeer voor iedereen zomaar mogelijk.
Als dat zo kinderlijk simpel was zat ik allang ergens anders vriend.
Je spreekt jezelf tegen. Je geeft zelf aan dat je zou kunnen vluchten voor een vijandig regime.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Wellicht. Maar je mist het punt hier: DNA tests kunnen ook NA de komst van een regime verplicht worden, en door een militaire junta huis aan huis worden afgenomen.
Het niet inzetten van de voordelen die DNA kan bieden omdat we bang zijn voor een toekomstig regime en/of oorlog is naar mijn mening nog steeds paranoide.
Beschermen van de identiteit?quote:Wederom zelfde verhaal. Als een "slechte" regering overneemt, maakt het geen flikker uit of de vingerafdrukken nu wel of niet in een database staan, binnen no-time hebben ze een eigen database als het zou moeten. En om nou omdat we doodsbang zijn voor Fuhrer Wilders we nu daarom maar geen database moeten aanleggen, lijkt me onzin. Het heeft enorme voordelen voor immigratie, identificatie, en het beschermen van de identiteit.
Je kunt ook gewoon zorgen dat de overheid het met de huidige middelen doet. Dat kan prima, maar blijkbaar vindt de overheid het allemaal niet genoeg.quote:Ik geloof dat jij ook over het hoofd ziet hoeveel gemakkelijker het nu is om voor die tijd te vluchten. In WO2 had je geen open grenzen, je had geen 80 vluchten naar Engelse steden voor Ryan-air tarieven, of nog verder naar Canada, de VS, etc.
Ik zeg niet dat het nooit meer kan gebeuren. Ik zeg dat je het van te voren kunt zien aankomen, en jezelf kunt voorbereiden op vertrek naar veiliger oorden.
Ja, dat waren er miljoenen.... die verhuisden met hun hele gezin even naar het buitenland....quote:Er zijn ook nogal wat Nederlanders geweest die de bui zagen hangen, en met vissersbootjes in de weken voor de Duitse inval richting Engeland zijn vertrokken.
Ik heb het helemaal niet over een overheid die ergens bewijs gaat plaatsen. Ik geef aan dat de overheid keer op keer bewezen heeft niet met gevoelige informatie om kan gaan.quote:Wat ik vooral lees in dit topic is een angst dat de regering foute dingen gaat doen met vingerafdrukken, zoals het plaatsen van bewijs, en dat men bang is dat een "slechte" regering de boel overneemt en de database gegevens zou gaan misbruiken.
Ik blijf het een paranoide-gevoel vinden als ik heel eerlijk ben. Storm in een glas water.
Definitief niet... dat klopt: maar je vergeet voor het gemak even dat je door een foute vergelijking op het politiebureau even mag komen vertellen dat je op dag X niet op de plaats delict was.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:48 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja.... ik vind toch dat je veel te paranoise nadenkt over dit soort zaken. Dat je vingerafdruk in een centrale database staat, betekend nog niet dat de hele rechtsstaat en het definitief aantonen van schuld zomaar overboord gekiept kan worden.
Tenzij het nu gewoon stopt.quote:Zo moeilijk is het ook niet. Binnen de EU kun je sowieso terecht zonder ingewikkelde immigratie procedure, zolang je maar kunt aantonen dat je geld verdiend en dus geen aanspraak maakt op de staat. Zolang je de taal spreekt (of niet) kun je vrijwel overal in de EU solliciteren naar een baan en gaan verhuizen.
Buiten de EU heb je ook tal van mogelijkheden. Voor de westerse landen moet je meestal een opleiding hebben, maar landen als Canada en Nieuw Zeeland zijn nog redelijk eenvoudig binnen te komen. Ook Zuid-Afrika schijnt niet al te moeilijk te zijn.
Emigratie is vooral iets wat je moet willen. Als je het wil, dan kun je het regelen. Hoe dan ook, binnen nu en 5 jaar, als je het maar goed kan plannen, kan je met gemak een emigratie regelen, als je "allang ergens anders" zou willen zitten.
Enige nadeel: De meeste landen in de EU gaan vroeg of laat over op een systeem met vingerafdrukken, en als niet-staatsburger van een land sta je voor een verblijfsvergunning een stuk eerdere in de rij voor vingerafdrukken.
Nu nog niet nee, maar wie weet wat er allemaal nog meer gaat komen zogenaamd ter behoeven van de veiligheid.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:48 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja.... ik vind toch dat je veel te paranoise nadenkt over dit soort zaken. Dat je vingerafdruk in een centrale database staat, betekend nog niet dat de hele rechtsstaat en het definitief aantonen van schuld zomaar overboord gekiept kan worden.
[..]
Los van de procedure's, het kost ook nog een som met geld.quote:Zo moeilijk is het ook niet. Binnen de EU kun je sowieso terecht zonder ingewikkelde immigratie procedure, zolang je maar kunt aantonen dat je geld verdiend en dus geen aanspraak maakt op de staat. Zolang je de taal spreekt (of niet) kun je vrijwel overal in de EU solliciteren naar een baan en gaan verhuizen.
Buiten de EU heb je ook tal van mogelijkheden. Voor de westerse landen moet je meestal een opleiding hebben, maar landen als Canada en Nieuw Zeeland zijn nog redelijk eenvoudig binnen te komen. Ook Zuid-Afrika schijnt niet al te moeilijk te zijn.
Emigratie is vooral iets wat je moet willen. Als je het wil, dan kun je het regelen. Hoe dan ook, binnen nu en 5 jaar, als je het maar goed kan plannen, kan je met gemak een emigratie regelen, als je "allang ergens anders" zou willen zitten.
Dus verhuizen binnen de EU valt al uit.quote:Enige nadeel: De meeste landen in de EU gaan vroeg of laat over op een systeem met vingerafdrukken, en als niet-staatsburger van een land sta je voor een verblijfsvergunning een stuk eerdere in de rij voor vingerafdrukken.
Hoe hoog schat je die kans in?quote:Op maandag 1 juni 2009 21:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Tenzij het nu gewoon stopt.Het is namelijk onnodig.
Eigenlijk valt verhuizen naar de gehele westerse wereld af. Ik geloof dat verreweg de meeste westerse landen wel bezig zijn met een of andere biometrische paspoort of ID kaart.quote:Op maandag 1 juni 2009 21:23 schreef McKillem het volgende:
Dus verhuizen binnen de EU valt al uit.
Klopt, tenzij je trouwt ofzo, dan is het 3 jaar.quote:Op maandag 1 juni 2009 22:25 schreef LintuxCx het volgende:
Sowieso zijn er weinig landen die je in minder dan vijf jaar hun nationaliteit willen geven denk ik? En zolang dat niet gebeurt krijg je gewoon een Nederlands paspoort bij de ambassade.
Omdat de gegevens op de kaart wellicht aan te passen zijn met de vingerafdruk informatie van een nieuwe drager, en alleen aan een database getoetst kan worden of de vingerafdruk op de chip nog wel dezelfde is die oorspronkelijk is afgegeven?quote:Op maandag 1 juni 2009 21:23 schreef McKillem het volgende:
Als die vingerafdruk alleen tegen ID diefstal is, waarom word hij dan centraal opgeslagen in plaats van alleen op mijn ID kaart?
Dat lijkt me dan boekdelen spreken over de veiligheid van je identiteit op die chips, als er met dat als motief een centrale database is.quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef maartena het volgende:
[..]
Omdat de gegevens op de kaart wellicht aan te passen zijn met de vingerafdruk informatie van een nieuwe drager, en alleen aan een database getoetst kan worden of de vingerafdruk op de chip nog wel dezelfde is die oorspronkelijk is afgegeven?
Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:20 schreef McKillem het volgende:
Dat lijkt me dan boekdelen spreken over de veiligheid van je identiteit op die chips, als er met dat als motief een centrale database is.
Kennelijk kan dat op dit moment dus al zonder landelijke database waarin onschuldigen zijn opgenomen. Het zegt niks over het nut van een uitbreiding.quote:Doordat talloze oude zaken succesvol worden opgelost, is nut toch wel aangetoond?
Ach so, omdat je zelf al niet meer terug kan, vind je dat anderen zich er ook bij neer moeten leggen. Lekker egoïstisch.quote:Mijn vingerafdrukken liggen al in ergens in een database, dus het heeft voor mij weinig zin. En tja...... jij noemt het "buigen en zuigen", ik heb er geen problemen mee verder dat mijn vingerafdruk ergens wordt opgeslagen. Dat is jouw probleem, niet het mijne.
Ik heb nooit gezegd dat het een grovere schending zou zijn. Het is allemaal schending. Alleen wordt het steeds erger en er komt een moment waarop we met z'n allen STOP moeten roepen. Een paar gegevens opslaan is niet erg. Het gaat om de combinatie en de vingerafdrukken is de druppel die - wat mij betreft - de emmer doet overlopen.quote:Leg eens uit waarom een vingerafdruk in een database een grovere privacyschending zou zijn dan de basisadministratie, waarin je naam, geboortedatum, plaats (en vorige woonplaatsen), geslacht, huwelijk (en vorige huwelijken), telefoonnummers, etc staan?
Ik "zeik" niet over het een meer dan het ander. Alle losse aspecten vind ik verkeerd. Combinaties vind ik onacceptabel. En nu de grens bereikt is, is elke extra druppel onaanvaardbaar. Is dat nu echt zo moeilijk?quote:Ik probeer dus te begrijpen waarom je hierover meer zeikt dan alle zaken waarmee kan worden nagegaan waar je was, welke bus/trein, waar je GSM aangelogt was etc....
Zolang de regering iedereen binnenlaat, de politie illegalen waarvan ze weten waar ze zijn niet oppakt, justitie criminelen laat lopen en gevangenissen sluit en zelfs criminelen die met naam en toenaam bekend zijn niet opspoort is het kennelijk niet nodig om 100 % zeker te weten of een paspoort bij een bepaald persoon hoort.quote:Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.
Als het wenselijk en rendabel is om een database te hebben met vingerafdrukken dan achten ze de kans dus nogal hoog dat die kaart gehackt word en gaat worden. Voor incidenten ga je immers niet zo'n hele database opstellen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.
Stel, ik steel jouw ID kaart met vingerafdruk, vervolgens gebruik ik een vingerafdruk scanner, scan mijn eigen vinger, en weet via een slimme hack mijn vingerafdruk in de kaart te stoppen. Als de controle alleen kijkt naar de vinger en de kaart, dan kan ik door het leven als Kevin De Bie. Maar als naast de kaart ook getoetst kan worden aan een database, dan gaat er direct een belletje rinkelen waaruit blijkt dat mijn vinger helemaal niet overeenkomt met wat de echte Kevin De Bie heeft afgegeven bij het gemeentehuis.
En zo kan die database dus gebruikt worden om te voorkomen dat een of andere pipo die Maarten heet met jouw identiteit gaat lopen leuren.
Je wordt indd opgepakt en zonder proces minimaal 3 maanden vastgezet op Terschelling.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:28 schreef kakner het volgende:
Wat gebeurt er trouwens als je een identiteitsdocument vernieuwt en weigert je vingerafdruk af te staan? Krijg je dan niks, word je dan opgepakt, iemand die dit weet?
Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiserenquote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:10 schreef wingdings het volgende:
De invoeringsdatum vingerafdrukken voor de 'normale' reisdocumenten is inmiddels bekend: 21 september 2009.
Per 28 juni 2009 worden de vingerafdrukken wel al opgenomen in diplomatieke- en dienstpaspoorten.
Bron http://www.bzk.nl/actueel/119968/nieuw
Dat de informatie in de database net zo veilig opgeslagen ligt als de gegevens in de basisadministratie. Die gegevens zijn ook nog eens gewoon af te lezen in je paspoort en/of ID kaart, voor een vingerafdruk heb je toch een RFID lezer nodig.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 07:55 schreef McKillem het volgende:
Als het wenselijk en rendabel is om een database te hebben met vingerafdrukken dan achten ze de kans dus nogal hoog dat die kaart gehackt word en gaat worden. Voor incidenten ga je immers niet zo'n hele database opstellen. Hoe precies moet ik me veilig voelen daar mee?
Dat is een misvatting. Dat ze te lezen zijn zou nog kunnen, alhoewel 10 meter volgens mij echt veel te ver is. Volgens mij moet de lezer binnen een halve meter ofzo zitten. Voor het beschrijven moet je de chip zelf aansluiten op een speciaal schrijf-apparaat, en ze zijn slechts eenmalig te beschrijven. Het vervalsen zou kunnen geschieden door een nieuwe chip in het paspoort of ID aan te brengen. Verder is de informatie wel voorzien van een encryptie, maar deze is niet onmogelijk om te breken.quote:Ik hoor ook al verhalen waarin verteld word dat die krengen op 10 meter afstand af te lezen en wellicht dan ook te beschrijven zijn.
Je krijgt dan geen identiteitsdocument. Bijkomend voordeel is dat het je geld uitspaart, bijkomend nadeel is dat je tot je wel een vingerafdruk afstaat je ook geen identiteitsdocument hebt.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:28 schreef kakner het volgende:
Wat gebeurt er trouwens als je een identiteitsdocument vernieuwt en weigert je vingerafdruk af te staan? Krijg je dan niks, word je dan opgepakt, iemand die dit weet?
Een basisadministratie bevat doorgaans (lees: nooit) niet informate als IDkaart pasnummer, sofinummer vingerafdruk en handtekening.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat de informatie in de database net zo veilig opgeslagen ligt als de gegevens in de basisadministratie. Die gegevens zijn ook nog eens gewoon af te lezen in je paspoort en/of ID kaart, voor een vingerafdruk heb je toch een RFID lezer nodig.
Er zijn in de media diverse berichten te vinden dat zo'n paspoortchip inderdaad te kraken is. Hen die het systeem invoeren ZONDER een database waaraan achteraf getoetst kan worden of de informatie wel klopt, vertrouwen puur en alleen op de veiligheid van het paspoort zelf. Nederland doet dit dus niet.
[..]
Wat de boer niet eet kent hij niet? Je geeft hierboven zelf al aan dat het zwikkie zo lek als een mandje blijkt te zijn.quote:Dat is een misvatting. Dat ze te lezen zijn zou nog kunnen, alhoewel 10 meter volgens mij echt veel te ver is. Volgens mij moet de lezer binnen een halve meter ofzo zitten. Voor het beschrijven moet je de chip zelf aansluiten op een speciaal schrijf-apparaat, en ze zijn slechts eenmalig te beschrijven. Het vervalsen zou kunnen geschieden door een nieuwe chip in het paspoort of ID aan te brengen. Verder is de informatie wel voorzien van een encryptie, maar deze is niet onmogelijk om te breken.
Dat je dat soort "verhalen" hoort geeft ook wel aan dat je kennis van RFID niet optimaal is. Wat de boer niet kent, dat eet ie niet?
Daarom verleng ik mijn ID nu en hoop ik in die vijf jaar dat ie geldig is, dat politici hopelik hun verstand weer terugvinden. Dat conformeren aan de EU-richtlijnen" of "the war on terrorism" begint meer te lijken op "the war on citizens" Dat onze overheid meegaat met lulkoek als "global warming taxes" is voor mij bewijs dat overheden ons gaan wurgen met regelgeving om ons er maar onder te houden.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:24 schreef maartena het volgende:
[..]
Je krijgt dan geen identiteitsdocument. Bijkomend voordeel is dat het je geld uitspaart, bijkomend nadeel is dat je tot je wel een vingerafdruk afstaat je ook geen identiteitsdocument hebt.
Opgepakt wordt je niet, het hebben van een verlopen ID is welliswaar strafbaar, maar alleen de politie kan je hiervoor een boete opleggen (meer ook niet), de gemeente kan dat niet. Dus zolang je geen ID kaart nodig hebt, zit je goed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_Basisadministratiequote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:29 schreef McKillem het volgende:
Een basisadministratie bevat doorgaans (lees: nooit) niet informate als IDkaart pasnummer, sofinummer vingerafdruk en handtekening.
Waar zeg ik precies dat het "zo lek als een mandje" is? Die term wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat jan en alleman er iets mee kan doen, en dat is zeker niet zo. De informatie op de chip heeft encryptie, controle-hashes, en kan niet zomaar van de chip gehaald worden. Ik heb alleen aangegeven dat het niet onmogelijk is, en dat is ook aangetoond in artikelen. Ik zou het niet "zo lek als een mandje" willen bestempelen.quote:Wat de boer niet eet kent hij niet? Je geeft hierboven zelf al aan dat het zwikkie zo lek als een mandje blijkt te zijn. Het is nog niet eens ingevoerd en men zit er al in. Wat nou veiligheid dan?
Nogmaals, je bent duidelijk niet op de hoogte van hoe een en ander in elkaar steekt. Het is niet "even met een lezertje erlangs" of "zo lek als een mandje". Dat zijn termen die je zelf ter plekke aan het verzinnen bent, en leuk klinken om je punt kracht bij te zetten, maar van geen kanten kloppen.quote:Om nu data van mijn ID kaart te krijgen moeten ze dat ding in ieder geval fysiek van me afpakken en lezen wat er op staat, straks alleen ff met een lezertje langs je heen lopen en men heeft je ID data.
Hoe, je mag linksom rechtsom onderdoor of bovenlangs boeit me niet, kan je dat in vredesnaam veilig noemen?
Probeer maar eens een bankrekening te openen zonder geldig ID bewijs. Of een (legale) baan te krijgen. Gaat je niet lukken.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat helaas niet in op het argument dat de overheid duizenden mensen, waaronder ook vele criminelen, zonder geldig paspoort laat rondlopen. Terwijl ze weten waar zij zich bevinden. Kennelijk is het hebben van een correct paspoort niet zo belangrijk. Het zijn dat soort leugens die het vermoeden van kwade opzet ernstig kracht bijzetten.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:24 schreef superworm het volgende:
http://frontpage.fok.nl/column/9720/1/-DriekOplopers:-Balkenende-als-Euro-NSB’er.html column van DriekOplopers over dit onderwerp.
Wellicht kan ik, al dan niet via Driek, proberen te polsen of er meer columnisten ervoor voelen iets te schrijven?quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:28 schreef RvLaak het volgende:
[..], goede column. Ik heb gereageerd en Driek benadert
Hij heeft wel interesse
.
Mwah, als je mijn website erbij haalt op sidn heb je mijn adres ook. Mijn adres is een statisch materialistisch feit en kan ik bij problemen aanpassen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:54 schreef maartena het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_Basisadministratie
De basisadministratie bevat wel zeker het Sofinummer, dat tegenwoordig het burgerservicenummer heet. Daarnaast heeft het veel belangrijkere informatie, zoals adres gegevens, etc.
[..]
Als er nu al iemand in zit buiten de regering om noem ik dat lek als een mandje ja.quote:Waar zeg ik precies dat het "zo lek als een mandje" is? Die term wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat jan en alleman er iets mee kan doen, en dat is zeker niet zo. De informatie op de chip heeft encryptie, controle-hashes, en kan niet zomaar van de chip gehaald worden. Ik heb alleen aangegeven dat het niet onmogelijk is, en dat is ook aangetoond in artikelen. Ik zou het niet "zo lek als een mandje" willen bestempelen.
Dat is iets wat JIJ er van maakt, en volgens mij ben je paranoide genoeg om jezelf meteen te geloven.
[..]
Lees bovenstaande.quote:Nogmaals, je bent duidelijk niet op de hoogte van hoe een en ander in elkaar steekt. Het is niet "even met een lezertje erlangs" of "zo lek als een mandje". Dat zijn termen die je zelf ter plekke aan het verzinnen bent, en leuk klinken om je punt kracht bij te zetten, maar van geen kanten kloppen.
De informatie op de chip is voorzien van encryptie, en alleen met een decryptie-sleutel kan de informatie ook echt worden bekeken.
Zoals reeds eerder aangegeven zijn vingerafdrukken ook te kopieren. Dan kan iemand dus met alsnog als mij met juiste vingerafdruk, door het leven zou men dit echt willen.quote:Zoals aangegeven, het is niet onmogelijk de boel te kraken, maar met de kreet "zo lek als een mandje" lijkt het alsof jij denkt dat echt iedereen, jan en alleman dit voor elkaar kan krijgen. En als ze het voor elkaar krijgen, dan hebben ze een vingerafdruk waar ze niets mee kunnen zonder de vinger.
En als ze dat wel kunnen, dan is er dus altijd nog de database waaraan de juistheid van de gegevens getoetst kan worden.
Please doquote:Op woensdag 3 juni 2009 09:30 schreef superworm het volgende:
[..]
Wellicht kan ik, al dan niet via Driek, proberen te polsen of er meer columnisten ervoor voelen iets te schrijven?
In DE basisadministratie, bij je gemeente.quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:48 schreef McKillem het volgende:
Mwah, als je mijn website erbij haalt op sidn heb je mijn adres ook. Mijn adres is een statisch materialistisch feit en kan ik bij problemen aanpassen.
In welke basisadministratie staat mijn sofinummer dan? De enige administratie waar een sofinummer staat is die hier op het werk, welke ik o.a. beveilig.
Maar dat is wel een heel stuk moeilijker. En deze "kopieën" zijn doorgaans geen transplantaties van vingers zodat ze als er om een vinger gevraagd wordt zonder problemen hun vinger uitsteken op een lezer. Dat is leuk en aardig, maar zonder de orginele vinger, JOUW vinger dus ter transplantatie is dat vooralsnog onmogelijk.quote:Zoals reeds eerder aangegeven zijn vingerafdrukken ook te kopieren. Dan kan iemand dus met alsnog als mij met juiste vingerafdruk, door het leven zou men dit echt willen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |