Omdat de gegevens op de kaart wellicht aan te passen zijn met de vingerafdruk informatie van een nieuwe drager, en alleen aan een database getoetst kan worden of de vingerafdruk op de chip nog wel dezelfde is die oorspronkelijk is afgegeven?quote:Op maandag 1 juni 2009 21:23 schreef McKillem het volgende:
Als die vingerafdruk alleen tegen ID diefstal is, waarom word hij dan centraal opgeslagen in plaats van alleen op mijn ID kaart?
Dat lijkt me dan boekdelen spreken over de veiligheid van je identiteit op die chips, als er met dat als motief een centrale database is.quote:Op maandag 1 juni 2009 22:40 schreef maartena het volgende:
[..]
Omdat de gegevens op de kaart wellicht aan te passen zijn met de vingerafdruk informatie van een nieuwe drager, en alleen aan een database getoetst kan worden of de vingerafdruk op de chip nog wel dezelfde is die oorspronkelijk is afgegeven?
Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.quote:Op maandag 1 juni 2009 23:20 schreef McKillem het volgende:
Dat lijkt me dan boekdelen spreken over de veiligheid van je identiteit op die chips, als er met dat als motief een centrale database is.
Kennelijk kan dat op dit moment dus al zonder landelijke database waarin onschuldigen zijn opgenomen. Het zegt niks over het nut van een uitbreiding.quote:Doordat talloze oude zaken succesvol worden opgelost, is nut toch wel aangetoond?
Ach so, omdat je zelf al niet meer terug kan, vind je dat anderen zich er ook bij neer moeten leggen. Lekker egoïstisch.quote:Mijn vingerafdrukken liggen al in ergens in een database, dus het heeft voor mij weinig zin. En tja...... jij noemt het "buigen en zuigen", ik heb er geen problemen mee verder dat mijn vingerafdruk ergens wordt opgeslagen. Dat is jouw probleem, niet het mijne.
Ik heb nooit gezegd dat het een grovere schending zou zijn. Het is allemaal schending. Alleen wordt het steeds erger en er komt een moment waarop we met z'n allen STOP moeten roepen. Een paar gegevens opslaan is niet erg. Het gaat om de combinatie en de vingerafdrukken is de druppel die - wat mij betreft - de emmer doet overlopen.quote:Leg eens uit waarom een vingerafdruk in een database een grovere privacyschending zou zijn dan de basisadministratie, waarin je naam, geboortedatum, plaats (en vorige woonplaatsen), geslacht, huwelijk (en vorige huwelijken), telefoonnummers, etc staan?
Ik "zeik" niet over het een meer dan het ander. Alle losse aspecten vind ik verkeerd. Combinaties vind ik onacceptabel. En nu de grens bereikt is, is elke extra druppel onaanvaardbaar. Is dat nu echt zo moeilijk?quote:Ik probeer dus te begrijpen waarom je hierover meer zeikt dan alle zaken waarmee kan worden nagegaan waar je was, welke bus/trein, waar je GSM aangelogt was etc....
Zolang de regering iedereen binnenlaat, de politie illegalen waarvan ze weten waar ze zijn niet oppakt, justitie criminelen laat lopen en gevangenissen sluit en zelfs criminelen die met naam en toenaam bekend zijn niet opspoort is het kennelijk niet nodig om 100 % zeker te weten of een paspoort bij een bepaald persoon hoort.quote:Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.
Als het wenselijk en rendabel is om een database te hebben met vingerafdrukken dan achten ze de kans dus nogal hoog dat die kaart gehackt word en gaat worden. Voor incidenten ga je immers niet zo'n hele database opstellen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is een extra veiligheid. De chips zijn vrij goed in elkaar gezet met allerlei controle hashes en weet ik veel wat, maar het wordt niet als onmogelijk geacht dat ze toch gekraakt kunnen worden. Zou dat gebeuren, dan is een database de enige manier om na te gaan of de identiteit van de persoon nog klopt.
Stel, ik steel jouw ID kaart met vingerafdruk, vervolgens gebruik ik een vingerafdruk scanner, scan mijn eigen vinger, en weet via een slimme hack mijn vingerafdruk in de kaart te stoppen. Als de controle alleen kijkt naar de vinger en de kaart, dan kan ik door het leven als Kevin De Bie. Maar als naast de kaart ook getoetst kan worden aan een database, dan gaat er direct een belletje rinkelen waaruit blijkt dat mijn vinger helemaal niet overeenkomt met wat de echte Kevin De Bie heeft afgegeven bij het gemeentehuis.
En zo kan die database dus gebruikt worden om te voorkomen dat een of andere pipo die Maarten heet met jouw identiteit gaat lopen leuren.
Je wordt indd opgepakt en zonder proces minimaal 3 maanden vastgezet op Terschelling.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:28 schreef kakner het volgende:
Wat gebeurt er trouwens als je een identiteitsdocument vernieuwt en weigert je vingerafdruk af te staan? Krijg je dan niks, word je dan opgepakt, iemand die dit weet?
Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiserenquote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:10 schreef wingdings het volgende:
De invoeringsdatum vingerafdrukken voor de 'normale' reisdocumenten is inmiddels bekend: 21 september 2009.
Per 28 juni 2009 worden de vingerafdrukken wel al opgenomen in diplomatieke- en dienstpaspoorten.
Bron http://www.bzk.nl/actueel/119968/nieuw
Dat de informatie in de database net zo veilig opgeslagen ligt als de gegevens in de basisadministratie. Die gegevens zijn ook nog eens gewoon af te lezen in je paspoort en/of ID kaart, voor een vingerafdruk heb je toch een RFID lezer nodig.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 07:55 schreef McKillem het volgende:
Als het wenselijk en rendabel is om een database te hebben met vingerafdrukken dan achten ze de kans dus nogal hoog dat die kaart gehackt word en gaat worden. Voor incidenten ga je immers niet zo'n hele database opstellen. Hoe precies moet ik me veilig voelen daar mee?
Dat is een misvatting. Dat ze te lezen zijn zou nog kunnen, alhoewel 10 meter volgens mij echt veel te ver is. Volgens mij moet de lezer binnen een halve meter ofzo zitten. Voor het beschrijven moet je de chip zelf aansluiten op een speciaal schrijf-apparaat, en ze zijn slechts eenmalig te beschrijven. Het vervalsen zou kunnen geschieden door een nieuwe chip in het paspoort of ID aan te brengen. Verder is de informatie wel voorzien van een encryptie, maar deze is niet onmogelijk om te breken.quote:Ik hoor ook al verhalen waarin verteld word dat die krengen op 10 meter afstand af te lezen en wellicht dan ook te beschrijven zijn.
Je krijgt dan geen identiteitsdocument. Bijkomend voordeel is dat het je geld uitspaart, bijkomend nadeel is dat je tot je wel een vingerafdruk afstaat je ook geen identiteitsdocument hebt.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:28 schreef kakner het volgende:
Wat gebeurt er trouwens als je een identiteitsdocument vernieuwt en weigert je vingerafdruk af te staan? Krijg je dan niks, word je dan opgepakt, iemand die dit weet?
Een basisadministratie bevat doorgaans (lees: nooit) niet informate als IDkaart pasnummer, sofinummer vingerafdruk en handtekening.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat de informatie in de database net zo veilig opgeslagen ligt als de gegevens in de basisadministratie. Die gegevens zijn ook nog eens gewoon af te lezen in je paspoort en/of ID kaart, voor een vingerafdruk heb je toch een RFID lezer nodig.
Er zijn in de media diverse berichten te vinden dat zo'n paspoortchip inderdaad te kraken is. Hen die het systeem invoeren ZONDER een database waaraan achteraf getoetst kan worden of de informatie wel klopt, vertrouwen puur en alleen op de veiligheid van het paspoort zelf. Nederland doet dit dus niet.
[..]
Wat de boer niet eet kent hij niet? Je geeft hierboven zelf al aan dat het zwikkie zo lek als een mandje blijkt te zijn.quote:Dat is een misvatting. Dat ze te lezen zijn zou nog kunnen, alhoewel 10 meter volgens mij echt veel te ver is. Volgens mij moet de lezer binnen een halve meter ofzo zitten. Voor het beschrijven moet je de chip zelf aansluiten op een speciaal schrijf-apparaat, en ze zijn slechts eenmalig te beschrijven. Het vervalsen zou kunnen geschieden door een nieuwe chip in het paspoort of ID aan te brengen. Verder is de informatie wel voorzien van een encryptie, maar deze is niet onmogelijk om te breken.
Dat je dat soort "verhalen" hoort geeft ook wel aan dat je kennis van RFID niet optimaal is. Wat de boer niet kent, dat eet ie niet?
Daarom verleng ik mijn ID nu en hoop ik in die vijf jaar dat ie geldig is, dat politici hopelik hun verstand weer terugvinden. Dat conformeren aan de EU-richtlijnen" of "the war on terrorism" begint meer te lijken op "the war on citizens" Dat onze overheid meegaat met lulkoek als "global warming taxes" is voor mij bewijs dat overheden ons gaan wurgen met regelgeving om ons er maar onder te houden.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:24 schreef maartena het volgende:
[..]
Je krijgt dan geen identiteitsdocument. Bijkomend voordeel is dat het je geld uitspaart, bijkomend nadeel is dat je tot je wel een vingerafdruk afstaat je ook geen identiteitsdocument hebt.
Opgepakt wordt je niet, het hebben van een verlopen ID is welliswaar strafbaar, maar alleen de politie kan je hiervoor een boete opleggen (meer ook niet), de gemeente kan dat niet. Dus zolang je geen ID kaart nodig hebt, zit je goed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_Basisadministratiequote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:29 schreef McKillem het volgende:
Een basisadministratie bevat doorgaans (lees: nooit) niet informate als IDkaart pasnummer, sofinummer vingerafdruk en handtekening.
Waar zeg ik precies dat het "zo lek als een mandje" is? Die term wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat jan en alleman er iets mee kan doen, en dat is zeker niet zo. De informatie op de chip heeft encryptie, controle-hashes, en kan niet zomaar van de chip gehaald worden. Ik heb alleen aangegeven dat het niet onmogelijk is, en dat is ook aangetoond in artikelen. Ik zou het niet "zo lek als een mandje" willen bestempelen.quote:Wat de boer niet eet kent hij niet? Je geeft hierboven zelf al aan dat het zwikkie zo lek als een mandje blijkt te zijn. Het is nog niet eens ingevoerd en men zit er al in. Wat nou veiligheid dan?
Nogmaals, je bent duidelijk niet op de hoogte van hoe een en ander in elkaar steekt. Het is niet "even met een lezertje erlangs" of "zo lek als een mandje". Dat zijn termen die je zelf ter plekke aan het verzinnen bent, en leuk klinken om je punt kracht bij te zetten, maar van geen kanten kloppen.quote:Om nu data van mijn ID kaart te krijgen moeten ze dat ding in ieder geval fysiek van me afpakken en lezen wat er op staat, straks alleen ff met een lezertje langs je heen lopen en men heeft je ID data.
Hoe, je mag linksom rechtsom onderdoor of bovenlangs boeit me niet, kan je dat in vredesnaam veilig noemen?
Probeer maar eens een bankrekening te openen zonder geldig ID bewijs. Of een (legale) baan te krijgen. Gaat je niet lukken.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat helaas niet in op het argument dat de overheid duizenden mensen, waaronder ook vele criminelen, zonder geldig paspoort laat rondlopen. Terwijl ze weten waar zij zich bevinden. Kennelijk is het hebben van een correct paspoort niet zo belangrijk. Het zijn dat soort leugens die het vermoeden van kwade opzet ernstig kracht bijzetten.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:24 schreef superworm het volgende:
http://frontpage.fok.nl/column/9720/1/-DriekOplopers:-Balkenende-als-Euro-NSB’er.html column van DriekOplopers over dit onderwerp.
Wellicht kan ik, al dan niet via Driek, proberen te polsen of er meer columnisten ervoor voelen iets te schrijven?quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:28 schreef RvLaak het volgende:
[..], goede column. Ik heb gereageerd en Driek benadert
Hij heeft wel interesse
.
Mwah, als je mijn website erbij haalt op sidn heb je mijn adres ook. Mijn adres is een statisch materialistisch feit en kan ik bij problemen aanpassen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:54 schreef maartena het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_Basisadministratie
De basisadministratie bevat wel zeker het Sofinummer, dat tegenwoordig het burgerservicenummer heet. Daarnaast heeft het veel belangrijkere informatie, zoals adres gegevens, etc.
[..]
Als er nu al iemand in zit buiten de regering om noem ik dat lek als een mandje ja.quote:Waar zeg ik precies dat het "zo lek als een mandje" is? Die term wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat jan en alleman er iets mee kan doen, en dat is zeker niet zo. De informatie op de chip heeft encryptie, controle-hashes, en kan niet zomaar van de chip gehaald worden. Ik heb alleen aangegeven dat het niet onmogelijk is, en dat is ook aangetoond in artikelen. Ik zou het niet "zo lek als een mandje" willen bestempelen.
Dat is iets wat JIJ er van maakt, en volgens mij ben je paranoide genoeg om jezelf meteen te geloven.
[..]
Lees bovenstaande.quote:Nogmaals, je bent duidelijk niet op de hoogte van hoe een en ander in elkaar steekt. Het is niet "even met een lezertje erlangs" of "zo lek als een mandje". Dat zijn termen die je zelf ter plekke aan het verzinnen bent, en leuk klinken om je punt kracht bij te zetten, maar van geen kanten kloppen.
De informatie op de chip is voorzien van encryptie, en alleen met een decryptie-sleutel kan de informatie ook echt worden bekeken.
Zoals reeds eerder aangegeven zijn vingerafdrukken ook te kopieren. Dan kan iemand dus met alsnog als mij met juiste vingerafdruk, door het leven zou men dit echt willen.quote:Zoals aangegeven, het is niet onmogelijk de boel te kraken, maar met de kreet "zo lek als een mandje" lijkt het alsof jij denkt dat echt iedereen, jan en alleman dit voor elkaar kan krijgen. En als ze het voor elkaar krijgen, dan hebben ze een vingerafdruk waar ze niets mee kunnen zonder de vinger.
En als ze dat wel kunnen, dan is er dus altijd nog de database waaraan de juistheid van de gegevens getoetst kan worden.
Please doquote:Op woensdag 3 juni 2009 09:30 schreef superworm het volgende:
[..]
Wellicht kan ik, al dan niet via Driek, proberen te polsen of er meer columnisten ervoor voelen iets te schrijven?
In DE basisadministratie, bij je gemeente.quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:48 schreef McKillem het volgende:
Mwah, als je mijn website erbij haalt op sidn heb je mijn adres ook. Mijn adres is een statisch materialistisch feit en kan ik bij problemen aanpassen.
In welke basisadministratie staat mijn sofinummer dan? De enige administratie waar een sofinummer staat is die hier op het werk, welke ik o.a. beveilig.
Maar dat is wel een heel stuk moeilijker. En deze "kopieën" zijn doorgaans geen transplantaties van vingers zodat ze als er om een vinger gevraagd wordt zonder problemen hun vinger uitsteken op een lezer. Dat is leuk en aardig, maar zonder de orginele vinger, JOUW vinger dus ter transplantatie is dat vooralsnog onmogelijk.quote:Zoals reeds eerder aangegeven zijn vingerafdrukken ook te kopieren. Dan kan iemand dus met alsnog als mij met juiste vingerafdruk, door het leven zou men dit echt willen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |