Bijna goed... Natuurlijk maken mensen fouten, dus het zou kunnen dat hij verkeerd beoordeeld is door de keuringsarts + arbeidsdeskundige. Kans hierop is klein. Sommige mensen in de WAJONG kunnen dus nooit een full time baan nemen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:43 schreef Starman89 het volgende:
OK, de conclusie die ik kan trekken uit de reacties luidt dus als volgt:
In Nederland krijgt niemand [i[zomaar[/i] een WAJONG-uitkering. Hiervoor moet een persoon eerst arbeidsongeschikt bevonden worden. "De beoordeling of men arbeidsongeschikt is, is onderhevig aan veranderende normen en waarden" (wiki). In principe zou een jongere met ADHD dus arbeidsongeschikt bevonden kunnen worden (?). In elk geval staat vast dat jongeren met een WAJONG-uitkering niet (gemakkelijk) later een fulltime-baan kunnen aannemen i.v.m. hun beperking.
Technisch gesproken zou het kunnen dat de huisgenoot van TS dit bedrag netto krijgt. De meeste WAJONGERS krijgen een WAJONG op basis van 70% van het minimumloon voor die leeftijd. Voor 23 jarigen is dat dus ongeveer 900 euro netto en rond de 1200 bruto ja.Dit heet het 'maatman' loon.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:43 schreef Starman89 het volgende:
De hoogte van de (in deze kwestie) 1200 euro zal aangevuld zijn met vakantiegeld, en niet maandelijks ontvangen worden door huisgenoot van TS. TS zet zelf (nog steeds) sterk zijn vraagtekens bij het arbeidsongeschikt zijn van huisgenoot, maar is dit ethisch niet toegestaan omdat TS 'm nog niet goed genoeg zou kennen om daar een oordeel over te vellen.
Ja.quote:Op woensdag 27 mei 2009 09:17 schreef Gia het volgende:
Of kom je dan toch weer terug in de Wajong?
Da's toch niet eerlijk!! Een ICT-er die op zijn 25ste een hersenbloeding krijgt, krijgt levenslang een WAO van zo'n 1800 euro of zo (weet ik veel wat die verdienen). Maar iemand die gehandicapt geboren wordt, zal het levenslang moeten doen met 900 euro. Echt heel krom.quote:
Vroeger werd je verdronken in een beekje...quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's toch niet eerlijk!! Een ICT-er die op zijn 25ste een hersenbloeding krijgt, krijgt levenslang een WAO van zo'n 1800 euro of zo (weet ik veel wat die verdienen). Maar iemand die gehandicapt geboren wordt, zal het levenslang moeten doen met 900 euro. Echt heel krom.
Tja, vroeger......quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:16 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Vroeger wet je verdronken in een beekje...
Maar met een studie kunnen mensen voor zichzelf zorgenquote:Op donderdag 28 mei 2009 20:10 schreef alsem het volgende:
Ik moet ook werken om rond te komen naast mijn studie(financiering), dit gaat ook ten koste van mijn studie, ik heb nu al bijna anderhalf jaar studievertraging opgelopen.
Is het niet beter om geld te geven aan mensen die echt iets kunnen bereiken zodat zij zich op hun studie kunnen richten en mensen met een handicap gewoon leren werken, zij zullen toch nooit een hoge fulltime baan krijgen..
iddquote:Op donderdag 28 mei 2009 20:17 schreef heaven7 het volgende:
Dat hangt toch helemaal van de handicap af![]()
[ afbeelding ]
Ik denk dat hij bedoelt dat die Karst beter een trein kan koppen dan dat 'ie met z'n auto 't publiek inrijdt en 4/5 man met zich meeneemt.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:12 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Dus lui die jaloers zijn op de WAJONG van een gehandicapte mogen hem/haar die ontnemen, maar een gehandicapte die je een koekje van eigen deeg geeft moet een trein koppen?.
Wordt echt wel meer als ze ouder worden. Iemand van 23 jaar krijgt 75 % van het netto minimumloon.quote:
Misschien ben je niet 80-100 afgekeurd?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:53 schreef Lange_Lex het volgende:
Wajonger hier.
26 lentes jong.
Ik krijg net ietsje boven de 900 euro netto per maand.
Stufi word van mijn uitkering afgetrokken (wat dus eigenlijk inhoud dat een studie je veelal onmogelijk gemaakt word , als je op jezelf woont...)
Is niet zo een vetpot
Ik krijg zeg maar wel de volledige Wajong , maar 75% netto van het minimum loon kom je toch echt rond de 900 euro netto te zitten...quote:
De grootste debiel ben jij toch.Blijkbaar ben jij ondanks een stoornis ook toegelaten. En ja, die termen worden enorm misbruikt door (ouders van) mensen die wat moeite met wiskunde of taal hebben maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:14 schreef 16meter het volgende:
Studenten met 'dyslexie' en 'dyscalculie'.![]()
Debielen toelaten op universiteiten.
Vanwege bezuiniging, neem ik aan?quote:Op zondag 12 juli 2009 12:46 schreef sempron2400 het volgende:
In 2010 gaat een nieuwe Wajong-regeling in. Studenten ontvangen dan nog 25% van het minimumjeugdloon met behoud van studiebeurs.
Dat krijg je als je andermans post doorleestquote:Op zondag 20 september 2009 15:29 schreef Starman89 het volgende:
Even een kleine update:
Hij loopt nu van maandag t/m vrijdag stage van 9 tot 5, maar krijgt nog wel z'n WAJONG uitgekeerd van zo'n 600e per maand![]()
Huisgenoot:: "Ja, als je er toch recht op hebt, zou het zonde zijn om het niet aan te vragen, toch?"
Dat eerste zal ik achterwege laten.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:41 schreef Ritmo het volgende:
[..]
De grootste debiel ben jij toch.Blijkbaar ben jij ondanks een stoornis ook toegelaten. En ja, die termen worden enorm misbruikt door (ouders van) mensen die wat moeite met wiskunde of taal hebben maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Vraag uit interesse. Waarom kan je naast het studeren niet meer werken, maar zal een baan op niveau wel gaan? Met name het laatstgenoemde zal doorgaans JUIIST voor stress en hoge werkdruk zorgen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 20:22 schreef stoepkrijtje het volgende:
O en jij kunt lichamelijk naast je studie werken. Als ik dat doe lukt mijn studie me niet meer.
Ik ga waarschijnlijk 1 a 2 jaar langer over de studie doen. Dit kan ivm een speciale regeling en ook de IB groep werkt mee.
Geen vetpot... moet dat dan? Waarom worden ouders hier ineens uit de vergelijking gehaald? Is er bij arbeidsongeschikte jongeren ineens geen verantwoordelijkheid meer voor ouders? Er zijn tal van studenten die het zonder extra geld van hun ouders moet stellen, en die 900 euro lijkt me dan echt zo slecht nog niet.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:53 schreef Lange_Lex het volgende:
Wajonger hier.
26 lentes jong.
Ik krijg net ietsje boven de 900 euro netto per maand.
Stufi word van mijn uitkering afgetrokken (wat dus eigenlijk inhoud dat een studie je veelal onmogelijk gemaakt word , als je op jezelf woont...)
Is niet zo een vetpot
Even voor de duidelijkheid:quote:Op zondag 20 september 2009 15:34 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat krijg je als je andermans post doorleest
De Wajong-keuringen zijn de laatste tijd strenger geworden. Als je huisgenoot langere tijd goed blijkt te functioneren, kan hij opgeroepen worden voor een herbeoordeling. Met (bijvoorbeeld) 300 euro inkomen uit stage houdt hij inderdaad recht op een aanvullende, gekorte Wajong-uitkering.
Ik hoop dat ik een baan op niveau aan kan. Nu is mijn doel mijzelf te ontwikkelen en ik hoop dat ik het allemaal ga redden. Ik zit nu in week 5 van mijn studie en het is allemaal ontzettend zwaar. Als ik straks klaar ben hoop ik parttime te kunnen werken. 100% gaat waarschijnlijk niet lukken.quote:Op zondag 20 september 2009 15:54 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Vraag uit interesse. Waarom kan je naast het studeren niet meer werken, maar zal een baan op niveau wel gaan? Met name het laatstgenoemde zal doorgaans JUIIST voor stress en hoge werkdruk zorgen.
[..]
Geen vetpot... moet dat dan? Waarom worden ouders hier ineens uit de vergelijking gehaald? Is er bij arbeidsongeschikte jongeren ineens geen verantwoordelijkheid meer voor ouders? Er zijn tal van studenten die het zonder extra geld van hun ouders moet stellen, en die 900 euro lijkt me dan echt zo slecht nog niet.
Als je (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan dit heel snel gaan. Hoelang dit precies duurde weet ik niet meer. Ik kreeg het toen wel met terug werkende kracht. Of dit altijd zo is en hoelang dit terug gaat durf ik ook niet te zeggen...quote:Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ik heb volgende week een gesprek met een arbeidsdeskundige (vorige week heb ik de arts gesproken)... Wanneer krijg ik mijn eerste geld?
Als deze wajonger jou tegen komt vouwt die een stuk staal om jouw nek en last dat vast waardoor jij het niet meer open kan buigen en je langzaam maar zeker stikt.quote:Op maandag 25 mei 2009 22:47 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Zo te lezen maakt de Nederlanse regering het wel erg makkelijk voor de minder bedeelden hier.
Al die toeslagen wat een flauwekul
Ik denk niet dat ik het met terugwerkende kracht vanaf mn 18e terug krijg... Ik ben nu 25, maar wel al van voor mijn 17e arbeidsongeschikt. Er staat in mijn rapportage dat ik geen urenbeperking nodig heb, maar dan moet er voldaan worden aan een lijst van voorwaarden die volgens mij echt nergens te krijgen valt... Duidelijk is zo'n rapport allerminst!quote:Op maandag 28 september 2009 23:18 schreef Sitangel het volgende:
[..]
Als je (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan dit heel snel gaan. Hoelang dit precies duurde weet ik niet meer. Ik kreeg het toen wel met terug werkende kracht. Of dit altijd zo is en hoelang dit terug gaat durf ik ook niet te zeggen...
Dat is heel vreemd... second opinion? Ik zeg niet dat het allemaal heel gemakkelijk moet gaan, maar dit lijken mij goede redenen. Helemaal snappen doe ik zo een beoordeling trouwens niet hoor... Ik krijg nu de laagst mogelijke uitkering en ik kan naast mijn studie (welke ik ook niet goed kan volgen) niet werken en niet stage lopen... Dus waar ze het precies op basseren weet ik niet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 00:05 schreef saaw het volgende:
Moet zeggen dat het in dit topic net lijkt of het allemaal heel makkelijk is om een Wajong te krijgen.
Ik heb bijna 10 jaar reuma waardoor ik veel minder kan werken dan ik graag zou willen [naast mn studie] en sinds een poosje ook de ziekte van Crohn waardoor ik nog minder kan werken en nog ben ik volgens hun [vorige week bij een arts geweest] niet arbeidsongeschikt genoeg.
quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's toch niet eerlijk!! Een ICT-er die op zijn 25ste een hersenbloeding krijgt, krijgt levenslang een WAO van zo'n 1800 euro of zo (weet ik veel wat die verdienen). Maar iemand die gehandicapt geboren wordt, zal het levenslang moeten doen met 900 euro. Echt heel krom.
Hoe kom je hierbij? een wajong uitkering is 75% van het minimum loon, dat betekent dat iedereen van zijn leeftijd die gewoon werkt 25% of meer inkomen krijgt als hemquote:Op maandag 25 mei 2009 18:15 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
inderdaad, sommige hardwerkende mensen verdienen niet eens zoveel geld
volgens mij bedonderd die maat van je de boel.
Wat een grote onzin, IQ heeft niks mee te maken,quote:Op maandag 25 mei 2009 18:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Sja, mensen die gewoon een laag IQ hebben zullen ook geen raketgeleerde worden.
Moeten die daarom ook een uitkering krijgen?
het is 1200 bruto, daar houd hij maar 900 van over, wat ers weinig is om van te leven.quote:
Ik studeer inderdaad, maar ga daar in totaal 2 keer zo lang over doen en dan nog werk ik me kapot. Een gedeelte WAJONG met stufi is echt niet genoeg om van rond te komen [ik krijg ¤350,- wajong omdat ik volgens hun maar 30% arbeidsongeschikt ben], maar een baantje behouden is heel lastig. Als je jong bent en een bijbaantje hebt en vervolgens veel ziek bent wordt na een jaar je contract gewoon niet verlengd met een kutreden.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:00 schreef Roces18 het volgende:
900 te weinig om van te leven![]()
![]()
![]()
Het is verdomme een student die op kamers woont. En voor dyslexie wajong krijgen. Die hele wajong schaffen ze van mij part af. Zolang je naar school kan kan je ook werken. Want tenslotte huiswerk is ook werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |