abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69435626
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 20:43 schreef Starman89 het volgende:
OK, de conclusie die ik kan trekken uit de reacties luidt dus als volgt:

In Nederland krijgt niemand [i[zomaar[/i] een WAJONG-uitkering. Hiervoor moet een persoon eerst arbeidsongeschikt bevonden worden. "De beoordeling of men arbeidsongeschikt is, is onderhevig aan veranderende normen en waarden" (wiki). In principe zou een jongere met ADHD dus arbeidsongeschikt bevonden kunnen worden (?). In elk geval staat vast dat jongeren met een WAJONG-uitkering niet (gemakkelijk) later een fulltime-baan kunnen aannemen i.v.m. hun beperking.
Bijna goed... Natuurlijk maken mensen fouten, dus het zou kunnen dat hij verkeerd beoordeeld is door de keuringsarts + arbeidsdeskundige. Kans hierop is klein. Sommige mensen in de WAJONG kunnen dus nooit een full time baan nemen.

Als iemand zeer ernstige ADHD heeft en met een opleidingsniveau zit dat erg laag zit zou het theoretisch gezien kunnen, maar de kans acht ik klein. Schoonmaakwerk, fabriekswerk e.d. blijft voor een ADHD-er een optie, zelfs als VMBO bijvoorbeeld niet is afgemaakt.
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 20:43 schreef Starman89 het volgende:
De hoogte van de (in deze kwestie) 1200 euro zal aangevuld zijn met vakantiegeld, en niet maandelijks ontvangen worden door huisgenoot van TS. TS zet zelf (nog steeds) sterk zijn vraagtekens bij het arbeidsongeschikt zijn van huisgenoot, maar is dit ethisch niet toegestaan omdat TS 'm nog niet goed genoeg zou kennen om daar een oordeel over te vellen.
Technisch gesproken zou het kunnen dat de huisgenoot van TS dit bedrag netto krijgt. De meeste WAJONGERS krijgen een WAJONG op basis van 70% van het minimumloon voor die leeftijd. Voor 23 jarigen is dat dus ongeveer 900 euro netto en rond de 1200 bruto ja.Dit heet het 'maatman' loon.

Er zijn ook WAJONGERS die een hoger 'maatman' loon hebben wat dan gebaseerd is op wat ze verdiend hebben voordat ze arbeidsongeschikt werden, een beetje dus als een WIA (vroeger WAO) uitkering. Dus stel dat je als programmeur werkte, maar niet lang genoeg voor een WIA en je studeerde... en dan krijg je een uhm.. hersenbloeding ofzo waardoor je dat werk niet meer kan doen en ander passend werk niet te vinden is. Dan krijg je dus een hoger bedrag. Slechts weinig WAJONGERS hebben dit omdat de meeste slechts studentenbaantjes hadden en die tellen niet echt mee en anders werk je te lang en kom je in de WIA niet WAJONG.

Wat betreft zelf oordelen over een medische situatie waarvoor jezelf het kennisniveau niet hebt (geen arts), zonder kennis (geen medisch dossier) en ook geen achtergrond wat betreft keuringsregels ( geen arbeidsdeskundige)... dan vind ik dat niet onethisch. Dat vind ik gewoon ... DOM
pi_69435848
1200 euro staat niet op mijn strookje.

Ik betaal bijna geen loonbelasting. Van mijn werk moet ik wel veel inleveren want daar houden ze heel veel in.
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
  woensdag 27 mei 2009 @ 09:17:54 #103
3542 Gia
User under construction
pi_69444686
Wel raar dat die Wajong dan nooit meer wordt.

Iemand die in de WAO zit, krijgt gewoon levenslang veel meer dus, dan iemand die al eerder arbeidsgehandicapt was en aanspraak heeft moeten maken op Wajong.
Je zou bijna denken als Wajonger: Ik ga maar proberen om een jaar een goede baan te houden, om me vervolgens weer af te laten keuren op mijn oorspronkelijke handicap. Of kom je dan toch weer terug in de Wajong?
  woensdag 27 mei 2009 @ 09:21:21 #104
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_69444755
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 09:17 schreef Gia het volgende:
Of kom je dan toch weer terug in de Wajong?
Ja.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:33:06 #105
3542 Gia
User under construction
pi_69446773
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 09:21 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Ja.
Da's toch niet eerlijk!! Een ICT-er die op zijn 25ste een hersenbloeding krijgt, krijgt levenslang een WAO van zo'n 1800 euro of zo (weet ik veel wat die verdienen). Maar iemand die gehandicapt geboren wordt, zal het levenslang moeten doen met 900 euro. Echt heel krom.
pi_69448270
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Da's toch niet eerlijk!! Een ICT-er die op zijn 25ste een hersenbloeding krijgt, krijgt levenslang een WAO van zo'n 1800 euro of zo (weet ik veel wat die verdienen). Maar iemand die gehandicapt geboren wordt, zal het levenslang moeten doen met 900 euro. Echt heel krom.
Vroeger werd je verdronken in een beekje...

[ Bericht 0% gewijzigd door Provinciaal op 27-05-2009 11:38:06 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:26:48 #107
3542 Gia
User under construction
pi_69448669
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 11:16 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Vroeger wet je verdronken in een beekje...
Tja, vroeger......

Ben blij dat mijn handicap pas aan 't licht kwam na een lange werkperiode.

Ik heb dus inderdaad 1200 per maand, netto. En je ziet niks aan me. Is ook niet psychisch, maar puur lichamelijk. Meerdere problemen.

Maar ik vind de reactie van TS best onbehouwen. Sowieso kijk je niet in andermans post. En om dan meteen de conclusie eraan te verbinden dat die persoon de boel belazert, want hij ziet er niks aan en de persoon in kwestie heeft aangegeven straks gewoon te willen werken na zijn studie, is echt behoorlijk vooringenomen.
pi_69502702
Ik moet ook werken om rond te komen naast mijn studie(financiering), dit gaat ook ten koste van mijn studie, ik heb nu al bijna anderhalf jaar studievertraging opgelopen.
Is het niet beter om geld te geven aan mensen die echt iets kunnen bereiken zodat zij zich op hun studie kunnen richten en mensen met een handicap gewoon leren werken, zij zullen toch nooit een hoge fulltime baan krijgen..
pi_69502891
Dat hangt toch helemaal van de handicap af

pi_69503065
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 20:10 schreef alsem het volgende:
Ik moet ook werken om rond te komen naast mijn studie(financiering), dit gaat ook ten koste van mijn studie, ik heb nu al bijna anderhalf jaar studievertraging opgelopen.
Is het niet beter om geld te geven aan mensen die echt iets kunnen bereiken zodat zij zich op hun studie kunnen richten en mensen met een handicap gewoon leren werken, zij zullen toch nooit een hoge fulltime baan krijgen..
Maar met een studie kunnen mensen voor zichzelf zorgen

Jij vindt dus dat ik geen opleiding moeten doen omdat ik chronisch ziek ben? Lekker makkelijk.
Als ik een studie ga doen kan ik of helemaal voor mezelf zorgen of in ieder geval voor een groot deel. Onafhankelijk zijn. Lijkt me fantastisch!
Als ik ga werken zonder opleiding kom ik nooit van de wajong af.
pi_69503115
O en jij kunt lichamelijk naast je studie werken. Als ik dat doe lukt mijn studie me niet meer.
Ik ga waarschijnlijk 1 a 2 jaar langer over de studie doen. Dit kan ivm een speciale regeling en ook de IB groep werkt mee.
pi_69505824
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 20:17 schreef heaven7 het volgende:
Dat hangt toch helemaal van de handicap af

[ afbeelding ]
idd
dat snoert idd deze discussie "in tha bud"

edit. bedenk even hoe triest het geweest zou zijn als deze man zich niet had mogen ontwikkelen omdat hij tenslotte 'gehandicapt' is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_70855986
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 20:12 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Dus lui die jaloers zijn op de WAJONG van een gehandicapte mogen hem/haar die ontnemen, maar een gehandicapte die je een koekje van eigen deeg geeft moet een trein koppen? .
Ik denk dat hij bedoelt dat die Karst beter een trein kan koppen dan dat 'ie met z'n auto 't publiek inrijdt en 4/5 man met zich meeneemt.
Children of the night. What music they make.
pi_70874127
Voor zover ik heb gehoord, ziet het UWV studiefinanciering als een vorm van inkomsten. Deze regeling geldt in ieder geval bij de wajongers met toeslag. Toeslag wordt minder door de inkomsten van IBG. Studerende wajongers ontvangen dan minder uitkering dan niet-studerenden met hetzelfde ongeschiktheidspercentage. Doordat IBG stufi betaalt, komen ze uiteindelijk netto weer op hetzelfde bedrag uit. Even navragen dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sodium op 11-07-2009 13:17:23 ]
pi_70875469
900 netto heh,
  zaterdag 11 juli 2009 @ 17:13:53 #116
3542 Gia
User under construction
pi_70879888
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 14:07 schreef lesley het volgende:
900 netto heh,
Wordt echt wel meer als ze ouder worden. Iemand van 23 jaar krijgt 75 % van het netto minimumloon.
Dat is rond de 1200 euro.

Alleen met stufi krijg je dus niet zoveel.
pi_70880973
Wajonger hier.
26 lentes jong.
Ik krijg net ietsje boven de 900 euro netto per maand.
Stufi word van mijn uitkering afgetrokken (wat dus eigenlijk inhoud dat een studie je veelal onmogelijk gemaakt word , als je op jezelf woont...)

Is niet zo een vetpot
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
  Moderator zaterdag 11 juli 2009 @ 18:05:23 #118
236264 crew  capricia
pi_70881307
Mijn broertje heeft een tijd een wajong uitkering gehad. De hoogte was afhankelijk van wat je met je gedane opleiding als beroep zou kunnen verdienen. Bij hem was dat ong. 1100 netto pm.
Niemand kon aan hem zien dat hij herstellende was van kanker.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_70888691
Brief niet goed doorgelezen! ¤1200 is brutto, netto ongeveer ¤800
  zondag 12 juli 2009 @ 11:07:18 #120
3542 Gia
User under construction
pi_70895493
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 17:53 schreef Lange_Lex het volgende:
Wajonger hier.
26 lentes jong.
Stufi word van mijn uitkering afgetrokken (wat dus eigenlijk inhoud dat een studie je veelal onmogelijk gemaakt word , als je op jezelf woont...)

Is niet zo een vetpot
Misschien ben je niet 80-100 afgekeurd?
pi_70895613
Studenten met 'dyslexie' en 'dyscalculie'.
Debielen toelaten op universiteiten.
pi_70895699
quote:
Op zondag 12 juli 2009 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Misschien ben je niet 80-100 afgekeurd?
Ik krijg zeg maar wel de volledige Wajong , maar 75% netto van het minimum loon kom je toch echt rond de 900 euro netto te zitten...
Dat is het nadeel van geen werkverleden hebben kunnen opbouwen.

Ook Wajongers betalen belasting en loonheffing :p
Those who forget their past , are condemned to re-live it...
pi_70896122
quote:
Op zondag 12 juli 2009 11:14 schreef 16meter het volgende:
Studenten met 'dyslexie' en 'dyscalculie'.
Debielen toelaten op universiteiten.
De grootste debiel ben jij toch.Blijkbaar ben jij ondanks een stoornis ook toegelaten. En ja, die termen worden enorm misbruikt door (ouders van) mensen die wat moeite met wiskunde of taal hebben maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
-
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 12:28:40 #124
236264 crew  capricia
pi_70897161
De hoogte van de Wajong uitkering is o.a. afhankelijk van wat je zou verdienen als je arbeidsgeschikt zou zijn.
Dus afhankelijk van de (deeltijd)baan die je toen der tijd had voor je ziek werd. Als dat goed verdiende dan is je Wajong uitkering ook een stuk hoger.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_70897596
Al deze speculatie is onzinnig.
Het gaat je gewoon niks aan.

De brief lag open dus heb je hem gelezen. Prima.
Als je een beetje fatsoen hebt doe je gewoon hetzelfde als wanneer je hem niet gelezen hebt.
Het feit dat die informatie per ongeluk bij jou kwam geeft je nog niet het recht om je neus in andermans zaken te steken en te speculeren over de (on)rechtmatigheid van de uitkering. Je hebt onterecht één brief gelezen, je kent de situatie niet. Gedraag je dus.
pi_70897619
In 2010 gaat een nieuwe Wajong-regeling in. Studenten ontvangen dan nog 25% van het minimumjeugdloon met behoud van studiebeurs. Wie gaat werken, krijgt een aanvulling naar 75 tot 100% van het minimumloon (afhankelijk van het aantal gewerkte uren). Veel lonender is om in een iets aangepaste functie aan de slag te gaan met een CAO-loon.

Het minimumjeugdloon in Nederland behoort trouwens tot de laagste van West-Europa (4,46 euro per uur voor een 19-jarige, in Frankrijk gewoon 8,83 euro: dat is het dubbele).
pi_70899423
quote:
Op zondag 12 juli 2009 12:46 schreef sempron2400 het volgende:
In 2010 gaat een nieuwe Wajong-regeling in. Studenten ontvangen dan nog 25% van het minimumjeugdloon met behoud van studiebeurs.
Vanwege bezuiniging, neem ik aan?
Er blijft niet veel over en minder dan het sociaal minimum, geloof ik. Voor zover ik weet kan men toeslag aanvragen wanneer het inkomen onder het sociaal minimum ligt. Vervalt met die regeling dan ook het recht op toeslag voor die specifieke groep? Want als dat niet het geval is, kan men simpelweg toeslag aanvragen en wordt er weinig bezuinigd.
pi_72934780
Even een kleine update:

Hij loopt nu van maandag t/m vrijdag stage van 9 tot 5, maar krijgt nog wel z'n WAJONG uitgekeerd van zo'n 600e per maand
Huisgenoot:: "Ja, als je er toch recht op hebt, zou het zonde zijn om het niet aan te vragen, toch?"
pi_72934963
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:29 schreef Starman89 het volgende:
Even een kleine update:

Hij loopt nu van maandag t/m vrijdag stage van 9 tot 5, maar krijgt nog wel z'n WAJONG uitgekeerd van zo'n 600e per maand
Huisgenoot:: "Ja, als je er toch recht op hebt, zou het zonde zijn om het niet aan te vragen, toch?"
Dat krijg je als je andermans post doorleest

De Wajong-keuringen zijn de laatste tijd strenger geworden. Als je huisgenoot langere tijd goed blijkt te functioneren, kan hij opgeroepen worden voor een herbeoordeling. Met (bijvoorbeeld) 300 euro inkomen uit stage houdt hij inderdaad recht op een aanvullende, gekorte Wajong-uitkering.
pi_72935058
quote:
Op zondag 12 juli 2009 11:41 schreef Ritmo het volgende:

[..]

De grootste debiel ben jij toch.Blijkbaar ben jij ondanks een stoornis ook toegelaten. En ja, die termen worden enorm misbruikt door (ouders van) mensen die wat moeite met wiskunde of taal hebben maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Dat eerste zal ik achterwege laten.

Het hele probleem is inderdaad dat die termen te pas en te onpas erbij gehaald worden door ouders (zelfs kinderen tegenwoordig) om hun beperkte verstandelijke vermogens goed te praten. Ik ben ook altijd zeer zwak geweest in wiskunde, maar het is nooit in mij (of m'n ouders) opgekomen om daar het label 'dyscalculie' op te plakken. Schijnbaar is dat nu de trend.
pi_72935650
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 20:22 schreef stoepkrijtje het volgende:
O en jij kunt lichamelijk naast je studie werken. Als ik dat doe lukt mijn studie me niet meer.
Ik ga waarschijnlijk 1 a 2 jaar langer over de studie doen. Dit kan ivm een speciale regeling en ook de IB groep werkt mee.
Vraag uit interesse. Waarom kan je naast het studeren niet meer werken, maar zal een baan op niveau wel gaan? Met name het laatstgenoemde zal doorgaans JUIIST voor stress en hoge werkdruk zorgen.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 17:53 schreef Lange_Lex het volgende:
Wajonger hier.
26 lentes jong.

Is niet zo een vetpot
Geen vetpot... moet dat dan? Waarom worden ouders hier ineens uit de vergelijking gehaald? Is er bij arbeidsongeschikte jongeren ineens geen verantwoordelijkheid meer voor ouders? Er zijn tal van studenten die het zonder extra geld van hun ouders moet stellen, en die 900 euro lijkt me dan echt zo slecht nog niet.
pi_72935874
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:34 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dat krijg je als je andermans post doorleest

De Wajong-keuringen zijn de laatste tijd strenger geworden. Als je huisgenoot langere tijd goed blijkt te functioneren, kan hij opgeroepen worden voor een herbeoordeling. Met (bijvoorbeeld) 300 euro inkomen uit stage houdt hij inderdaad recht op een aanvullende, gekorte Wajong-uitkering.
Even voor de duidelijkheid:
Bovenstaande quote kwam naar voren nadat ik het er met hem over heb gehad. Hij bracht het zelf naar voren namelijk. Allereerste post in dit topic was idd naar aanleiding van een brief van het CWI die hij uitgevouwen BOVENOP de stapel oud papier had gelegd. Viel wel op dus toen ik de oud papier bak leegde... Ik wil het absoluut niet goed praten, maar er bestaat ook nog zoiets als zorgvuldig met je post omgaan....
pi_72936181
Zover ik weet (ik ken iemand met wajong) is het bij 100% arbeidsongeschiktheid 1000 nog iets p/m BRUTO. Dus die 1200 is met aanvulling erbij, en dan moet je nog aan wat voorwaarden voldoen. Bij 100% arbeidsongeschiktheid krijg je namelijk 75% van bijstand en dat kan je aanvullen onder bepaalde voorwaarden.
1 van die voorwaarden is het niet hebben van partner (cq. huisgenoten) die gewoon kunnen werken.

Als je geld verdiend (uiteraard wit) dan kan je tot bijstandnivo bijverdienen (als je geen aanvulling krijgt) en wat je meer verdiend wordt gekort. Je moet dit wel zelf aangeven, anders pleeg je fraude en als je dan gepakt wordt dan krijg je dikke problemen.

Wajong is onafhankelijk van het inkomen van partners (cq huisgenoten). Ook al verdient je partner miljoenen, die wajong hou je gewoon.

Aangezien stuffi vaak niet geteld wordt als inkomen, weet ik niet of de wajong daarop gekort wordt.

Daarnaast is 1200 euro echt een schijntje hoor. Jullie doen alsof het veel is, maar daar kan je amper van rondkomen zonder extra toeslagen.

Herkeuringen vinden af en toe plaats, maar echt niet vaak. Meestal 1x in de zoveel jaren. Daarnaast kan je flinke aftrekposten invullen als je wajong krijgt. Helaas is het nu wat minder geworden

Er was een tijd dat adhders, dyslexie, etc. gezien werd als rechtvaardiging voor wajong. En als je het eenmaal hebt, kan het moeilijk afgenomen worden. Of je nu nog voor deze "aandoeningen" wajong krijgt weet ik niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-09-2009 16:12:48 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_72942093
Ik dacht dat Wajong wordt gezien als bijverdienste naast de studiefinanciering.

Met ADHD en autisme kun je recht op Wajong hebben. Een Wajong-recht kan ook ontstaan als iemand begeleiding (jobcoaching) nodig heeft om werk te vinden of te behouden. Als een uitkering wordt toegekend, volgt er vrijwel altijd een traject naar passend werk. Dat kan een reguliere vacature zijn, maar in sommige gevallen ook een iets aangepaste functie.

Ik heb nog niet zo lang Wajong (vanwege een vorm van autisme), en via bemiddeling passend werk gevonden. Dan blijft het recht op Wajong (maximaal vijf jaar) bestaan, maar is er sprake van een nuluitkering. En als je eenmaal autisme hebt, kan het inderdaad moeilijk afgenomen worden...

Een volledige Wajong-uitkering is 959 euro netto.
pi_72942992
Of 1200 euro een schijntje is... ik maak behoorlijke kosten aan lenzen, de tandarts en stookkosten. Iemand die deze kosten niet heeft, heeft bij hetzelfde inkomen al een stuk meer vrij te besteden.

Anderen maken weer hoge kosten met hun auto, maar die kun je nog van de hand doen (of op een zuinigere auto overstappen).
pi_72959832
Lenzen kun je wellicht vervangen door een bril, is weliswaar eenmalig een grotere investering maar op termijn al snel veel goedkoper.
Stookkosten zijn vaak ook nog wel een beetje te beinvloeden (Trui aan? Sloffen aan? Gordijnen dichtdoen? Bij het koken deksels op de pannen? Geen opladers in stopcontacten laten zitten als er geen telefoon aan hangt? TV uit ipv standby? etc.)
Maar goed, iedereen heeft wel wat...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_73195510
Ik was op zoek naar mensen met een lage wajong uitkering die studeren en proberen te werken en ik wilde weten hoe ze dit doen. Toen kwam ik op dit forum en wilde toch even mijn verhaal kwijt...

Allereerst zeggen mensen dat het geen nut heeft om mensen met een handicap een studie te laten volgen. Dit snap ik dus echt niet... Voordat mijn handicap begon heb ik met succes het atheneum gehaald en ben ik begonnen aan de universiteit. Daar begonnen toen mijn (lichamelijke en geestelijke) problemen, waarvoor ik nu uiteindelijk een uitkering krijg. Je moet je dus voorstellen, dat je het brein hebt op universitair niveau, maar helaas wil je lichaam niet mee werken, dus mag je niet een (dure) studie volgen zodat je later (al is het misschien maar 2 dagen per week) toch iets kunt toevoegen aan de samenleving? Nee daarin tegen zeggen jullie dat je dan maar achter de kassa moet gaan zitten. A. daar wordt ik niet gelukkig van en B. met mijn handicap kan ik dat niet eens...

Daarnaast zeggen mensen hier dat we een vette hap krijgen... Nou ik kan zeggen dat dit makkelijk gezegd is. Het zit op dit moment zo, dat ik moeilijk rond kan komen met datgene wat ik krijg. Ik kan daarnaast niet mijn stages lopen EN niet werken. En al zou ik willen werken, dan wordt dat weer ingekort op mijn uitkering. Ik kan dus ook niet zorgen dat ik beter rond kan komen, al zou ik het willen....

Jullie mogen doen met deze info wat jullie willen, maar ik zou niet denken dat wij uitbuiters e.d. zijn. Want zoals laatst een "vriend" zei: "Ow, ik zou ook wel een handicap willen! Dan krijg ik gewoon elke maand geld" is erg gemakkelijk... Tot je weet dat je daar de 6 keer per week sporten en je studie met goede vooruitzichten voor moet opgeven en iedere dag heel veel pijn hebt....
pi_73197062
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:54 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Vraag uit interesse. Waarom kan je naast het studeren niet meer werken, maar zal een baan op niveau wel gaan? Met name het laatstgenoemde zal doorgaans JUIIST voor stress en hoge werkdruk zorgen.
[..]

Geen vetpot... moet dat dan? Waarom worden ouders hier ineens uit de vergelijking gehaald? Is er bij arbeidsongeschikte jongeren ineens geen verantwoordelijkheid meer voor ouders? Er zijn tal van studenten die het zonder extra geld van hun ouders moet stellen, en die 900 euro lijkt me dan echt zo slecht nog niet.
Ik hoop dat ik een baan op niveau aan kan. Nu is mijn doel mijzelf te ontwikkelen en ik hoop dat ik het allemaal ga redden. Ik zit nu in week 5 van mijn studie en het is allemaal ontzettend zwaar. Als ik straks klaar ben hoop ik parttime te kunnen werken. 100% gaat waarschijnlijk niet lukken.
Maar zeg nooit nooit. Ik heb een onvoorspelbare ziekte. Ik heb een kans dat ik redelijk klachtenvrij word. Daar hoop ik ook op.
Ik ga hier niet lopen te pleiten voor een hogere wajong. Ik ben blij dat de regeling bestaat en dat ik daar gebruik van MAG maken. Ik hoop dat ik het over een tijd niet meer nodig zal hebben. Maar het is geen vetpot. Ik betaal mijn studie zelf en dankzij de stufi is dat mogelijk. En dat red ik allemaal net. Dat is niet erg ik ben dankbaar dat er voor mij een regeling is die het mogelijk maakt te studeren.
pi_73197176
O en misschien ben ik een uitzondering hoor maar ik ben toch zeker wel een uur of 65 met mijn studie bezig. Daar tel ik dan ook de college uren bij.
pi_73197584
Ik heb volgende week een gesprek met een arbeidsdeskundige (vorige week heb ik de arts gesproken)... Wanneer krijg ik mijn eerste geld?
Ikverdomme.
pi_73198223
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ik heb volgende week een gesprek met een arbeidsdeskundige (vorige week heb ik de arts gesproken)... Wanneer krijg ik mijn eerste geld?
Als je (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan dit heel snel gaan. Hoelang dit precies duurde weet ik niet meer. Ik kreeg het toen wel met terug werkende kracht. Of dit altijd zo is en hoelang dit terug gaat durf ik ook niet te zeggen...
  dinsdag 29 september 2009 @ 00:05:25 #142
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_73199762
Moet zeggen dat het in dit topic net lijkt of het allemaal heel makkelijk is om een Wajong te krijgen.
Ik heb bijna 10 jaar reuma waardoor ik veel minder kan werken dan ik graag zou willen [naast mn studie] en sinds een poosje ook de ziekte van Crohn waardoor ik nog minder kan werken en nog ben ik volgens hun [vorige week bij een arts geweest] niet arbeidsongeschikt genoeg.
an urge to help mankind overcomes me
  † In Memoriam † dinsdag 29 september 2009 @ 01:04:13 #143
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73200617
quote:
Op maandag 25 mei 2009 22:47 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Zo te lezen maakt de Nederlanse regering het wel erg makkelijk voor de minder bedeelden hier.
Al die toeslagen wat een flauwekul
Als deze wajonger jou tegen komt vouwt die een stuk staal om jouw nek en last dat vast waardoor jij het niet meer open kan buigen en je langzaam maar zeker stikt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_73201740
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:18 schreef Sitangel het volgende:

[..]

Als je (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan dit heel snel gaan. Hoelang dit precies duurde weet ik niet meer. Ik kreeg het toen wel met terug werkende kracht. Of dit altijd zo is en hoelang dit terug gaat durf ik ook niet te zeggen...
Ik denk niet dat ik het met terugwerkende kracht vanaf mn 18e terug krijg... Ik ben nu 25, maar wel al van voor mijn 17e arbeidsongeschikt. Er staat in mijn rapportage dat ik geen urenbeperking nodig heb, maar dan moet er voldaan worden aan een lijst van voorwaarden die volgens mij echt nergens te krijgen valt... Duidelijk is zo'n rapport allerminst!
Ikverdomme.
pi_73215395
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 00:05 schreef saaw het volgende:
Moet zeggen dat het in dit topic net lijkt of het allemaal heel makkelijk is om een Wajong te krijgen.
Ik heb bijna 10 jaar reuma waardoor ik veel minder kan werken dan ik graag zou willen [naast mn studie] en sinds een poosje ook de ziekte van Crohn waardoor ik nog minder kan werken en nog ben ik volgens hun [vorige week bij een arts geweest] niet arbeidsongeschikt genoeg.
Dat is heel vreemd... second opinion? Ik zeg niet dat het allemaal heel gemakkelijk moet gaan, maar dit lijken mij goede redenen. Helemaal snappen doe ik zo een beoordeling trouwens niet hoor... Ik krijg nu de laagst mogelijke uitkering en ik kan naast mijn studie (welke ik ook niet goed kan volgen) niet werken en niet stage lopen... Dus waar ze het precies op basseren weet ik niet.

Sterkte in ieder geval
pi_73245379
De Wajong zal in 2010 vernieuwd worden, en door de vergrijzing is het straks misschien wel over en uit met de verzorgingsstaat en gaan we er in welvaart op achteruit. Beoordelingen voor de Wajong zijn trouwens al strenger geworden.
pi_73624551
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Klopt geen zak van idd.
Zouden ze echt moeten veranderen.
WAJONG gelijktrekken met de WAO.
pi_99996924
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2009 18:15 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

inderdaad, sommige hardwerkende mensen verdienen niet eens zoveel geld

volgens mij bedonderd die maat van je de boel.
Hoe kom je hierbij? een wajong uitkering is 75% van het minimum loon, dat betekent dat iedereen van zijn leeftijd die gewoon werkt 25% of meer inkomen krijgt als hem

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2009 18:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Sja, mensen die gewoon een laag IQ hebben zullen ook geen raketgeleerde worden.
Moeten die daarom ook een uitkering krijgen?
Wat een grote onzin, IQ heeft niks mee te maken,
Wajong krijg je alleen als je een achterstand of handicap hebt.
Het is niet zo dat iemand een Wajong krijgt als hij slecht is in reken.
Tog biezonder om te zien dat pvv stemmers zo veel op Wilders lijken, praten over dingen waar ze niks vanaf weten.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2009 18:13 schreef mazaru het volgende:
Fucking 1200 euro!! :(
het is 1200 bruto, daar houd hij maar 900 van over, wat ers weinig is om van te leven.

Ik weet dat dit topic oud is maar deze reacties vind ik belachelijk!
  woensdag 27 juli 2011 @ 14:00:25 #149
286575 Roces18
Chef de party
pi_100003720
900 te weinig om van te leven :') :') :')

Het is verdomme een student die op kamers woont. En voor dyslexie wajong krijgen :( . Die hele wajong schaffen ze van mij part af. Zolang je naar school kan kan je ook werken. Want tenslotte huiswerk is ook werk.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 27 juli 2011 @ 19:33:59 #150
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_100016202
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 14:00 schreef Roces18 het volgende:
900 te weinig om van te leven :') :') :')

Het is verdomme een student die op kamers woont. En voor dyslexie wajong krijgen :( . Die hele wajong schaffen ze van mij part af. Zolang je naar school kan kan je ook werken. Want tenslotte huiswerk is ook werk.
Ik studeer inderdaad, maar ga daar in totaal 2 keer zo lang over doen en dan nog werk ik me kapot. Een gedeelte WAJONG met stufi is echt niet genoeg om van rond te komen [ik krijg ¤350,- wajong omdat ik volgens hun maar 30% arbeidsongeschikt ben], maar een baantje behouden is heel lastig. Als je jong bent en een bijbaantje hebt en vervolgens veel ziek bent wordt na een jaar je contract gewoon niet verlengd met een kutreden.
Natuurlijk kun je bijlenen bij de IBG en dat doe ik dan ook, want anders red ik het gewoon niet.

Vind wel dat je gelijk hebt, een wajong door dyslexie vind ik ook belachelijk.
an urge to help mankind overcomes me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')