Sterf, gristenhonden.quote:ChristenUnie wil scheppingsverhaal ook in openbaar onderwijs
Uitgegeven: 12 mei 2009 07:13
Laatst gewijzigd: 12 mei 2009 07:13
AMSTERDAM – Fractieleider Arie Slob van regeringspartij ChristenUnie wil dat op openbare scholen naast de evolutietheorie van Darwin ook het scheppingsverhaal wordt onderwezen. Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl.
“Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan. Er zijn meer opvattingen over het begin van deze aarde dan alleen maar die ene die nu toevallig zwart op wit in de lesboeken wordt afgedrukt", aldus Slob.
De oud-docent vindt dat er breder geïnformeerd moet worden. “Dat is een boodschap aan zowel het christelijke als aan het openbare onderwijs.”
Problemen
Arie Slob doceerde Geschiedenis en Maatschappijleer aan een christelijke school. “Als docent heb ik problemen gehad met nogal wat onderwijsmethodes die net deden of er maar één overtuiging op dit punt was, aan de rest werd geen aandacht besteed.”
Slob pleit ervoor een breder perspectief te bieden aan kinderen door meerdere theorieën zoals het scheppingsverhaal te onderwijzen. “Ik vind het belangrijk dat kinderen breed weten wat er aan opvattingen leeft”, aldus het Kamerlid.
Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver als ze dat zo graag willen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:15 schreef DaFan het volgende:
Maar dan moet Slob wel consequent zijn en ook het Islamitische scheppingsverhaal (whatever dat inhoudt?) aanbieden.
Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:18 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver.
Ja, precies, onderwijs alle theorieën en laat kinderen zelf kiezen!quote:Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan
Evolutie hoeft niet "waar" te zijn maar het is in ieder geval een Wetenschappelijke theorie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Theorie?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.
Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Ja, dat gebeurd ook maar al te vaak trouwens. Dat als het als alternatief/tegenpool voor de Scheppingsleer wordt gezien. De evolutieleer zegt alleen iets over de evolutie (!) van de dieren, niet over het ontstaan van hemel en aarde en eigenlijk zelfs niet over het ontstaan van die eerste dieren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:30 schreef Bowlingbal het volgende:
Hij lijkt de evolutieleer met de scheppingsleer gelijk te willen trekken.
Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:54 schreef koningdavid het volgende:
Dit slaat natuurlijk nergens op.
Scheppingsleer moet ik in godsdienstles geleerd worden, niet bij biologie o.i.d.
Dat is sowieso al dom. Als dat het punt is van Slob, ben ik het met hem eens.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:04 schreef Vrieskist het volgende:
Tuurlijk wil de CU dit, lekker kinderzieltjes beinvloeden voordat ze een eigen mening krijgen, want ja dat achterhaalde geloof sterft ook langzaam uit.
Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef RodenCity het volgende:
Dus het scheppings verhaal op openbare scholen.....
Gaan we dan ook de Evolutie op christelijke scholen in het lespakket opnemen?
Want daar hoor je hem niet over.
Ís dat wel zo... ?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
maar wel maatschappijleer en lessen over bv verschillende godsdiensten en hun achtergronden, horen hieronder thuis.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik zit zelf op een christelijke school en geloof me, we worden doodgegooid met de evolutie theoriequote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef RodenCity het volgende:
Dus het scheppings verhaal op openbare scholen.....
Gaan we dan ook de Evolutie op christelijke scholen in het lespakket opnemen?
Want daar hoor je hem niet over.
Creationisme en dergelijke meuk horen ook in de godsdienstles thuis.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.
En ik ben het met hem eens. Heb zelf op een Christelijke middelbare school gezeten, en aan mij zijn zowel de Christelijke, Joodse als Islamitische theorieen onderwezen bij godsdienst, en bij biologie kreeg ik evolutietheorie, creationisme, degerenationisme enzovoorts.
Men zou op iedere school de meest voorkomende ideeen moeten onderwijzen. Wederzijds begrip.
dat is een beetje domme argumentatie....quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:43 schreef mgerben het volgende:
Weet je wat, Arie Slob?
Als je graag een andere versie onderwezen wilt hebben, doen dan ook even het harde werk en toon op overtuigende wijze aan dat het zo gegaan is.
De evolutietheorie is niet een meninkje van iemand die het geluk had dat hij in de buurt was toen de onderwijsboekjes gedrukt werden. Er zijn tienduizenden manjaren werk in gestoken. Als het niet klopt, toon dat dan even aan, joh. Ben je gelijk een held. In plaats van de evolutietheorie af te doen als 'een van de meninkjes'.
En terecht, want de evolutietheorie wordt ondersteund door wetenschappelijke argumenten, terwijl die andere theorieën zich baseren op slechts één boek en aangezien je op school zit waar je zou moeten leren om dingen van de wetenschappelijke kant te bekijken en te beargumenteren zou het uitdragen van het scheppingsverhaal lijnrecht tegen de bedoeling van onderwijs ingaan.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.
Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Tuurlijk heeft dat wel met elkaar te maken.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:29 schreef xpompompomx het volgende:
Weet die kerel trouwens dat de evolutietheorie en schepping helemaal niets met elkaar te maken hebben?
Dan zat je op een betere school dan mij, ik leerde alleen dat de Evolutietheorie niet klopt en andere religies werden belachelijk gemaakt.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:21 schreef RedBloodsucker het volgende:
Is het niet van belang om op de hoogte te zijn van maatschappelijke ontwikkelingen? Helemaal eentje van 2000 jaar oud die nog steeds een grote rol speelt in de (wereld)maatschappij??
Ik zat op een Christelijke school en heb daar veel geleerd over Boeddhisme, Hindoeisme, Islam, Atheisme etc en heel uitgebreid de evolutietheorie.
Wat mij betreft houden de openbare scholen het bij het standaardpakket, dan kan ik met reden blijven doorkotsen op onnozele telegraaflezers - uitzonderingen daar gelaten -
Goed gezegd, scholieren moeten zelf leren denken en redeneren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:29 schreef Buschetta het volgende:
Een theorie aanbieden die wetenschappelijk niet te staven is
Daardoor leer je kinderen niet kritisch denken en verwar je hun analytisch denken....
Doe die onzin maar lekker tijdens maatschappijleer of levensbeschouwing of hoe die vakken nu ook mogen heten.
Vliegende spagetti monster kan er anders ook wel bij.
je weet dat dit een argument vóór het idee van de cu is?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:23 schreef NeverEatYellowSnow het volgende:
[..]
Goed gezegd, scholieren moeten zelf leren denken en redeneren.
Ik mag hopen dat zulk een boek niet in het onderwijs gebruikt wordt, dat is namelijk gigantische kul....quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:55 schreef wallofdolls het volgende:
Je kan toch een boek maken en daar in zetten: "de evolutietheorie is wetenschappelijk algemeen geaccepteerd als bewijs van toevallig ontstaan van het leven. (...)."
Ja, binnen 6 dagen iets met licht en boem pats daar was de aarde en al zijn leven, maar de evolutietheorie gaat helemaal niet over 'de schepping' van het leven.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft dat wel met elkaar te maken.![]()
Je weet toch wel wat christenen bedoelen met 'schepping'?
Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit. De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn daarom onverenigbaar.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:27 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, binnen 6 dagen iets met licht en boem pats daar was de aarde en al zijn leven, maar de evolutietheorie gaat helemaal niet over 'de schepping' van het leven.
Het sluit inderdaad uit dat de mens ontstaan is uit een paar handgebaren en wat toverpoeder van God.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit.
creationisme = schepping?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit. De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn daarom onverenigbaar.
Het creationisme is een armoedige poging om het scheppingsverhaal en de evolutietheorie zodanig te verbuigen dat ze wel op elkaar passen.
Jajajajaquote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat zulk een boek niet in het onderwijs gebruikt wordt, dat is namelijk gigantische kul....
evolutietheorie stelt niks over hoe het leven ontstaan is...
eigenlijk is heet niet eens een echte 'theorie' maar gewoon een beschrijving van het overdragen van genetische eigenschappen, en vervolgens hieruit volgend de relatie tussen genetische eigenschappen en biologische diversiteit binnen populaties.
Wel als een kluitje bij elkaar geplakte aminozuren en andere dingen als cel een vorm zocht om zijn overlevingskans in te vergroten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:27 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, binnen 6 dagen iets met licht en boem pats daar was de aarde en al zijn leven, maar de evolutietheorie gaat helemaal niet over 'de schepping' van het leven.
Reality check: dat staat volledig los van het geloof.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:23 schreef NeverEatYellowSnow het volgende:
[..]
Goed gezegd, scholieren moeten zelf leren denken en redeneren.
Excuses, ik bedoel:quote:
de kul is jouw bewering 'dat dat de evolutietheorie' dat zou impliceren...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:23 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Jajajaja. Waarom is dat kul? Als 1 enkele cel miljarden jaren geleden ging evolueren tot wat wij nu zijn. Dan is dat toch het bewijs dat het leven ontstaan is uit praktisch niets? Of dacht je dat dat geen evolutie was?
Nou nee, of je moet consequent zijn en bij bijvoorbeeld bij natuurkunde ook vertellen dat sommige mensen andere verklaringen hebben voor zwaartekrach ed.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:55 schreef wallofdolls het volgende:
Het gaat er dus om dat je op school leert wat er allemaal te koop is.
Je kan toch een boek maken en daar in zetten: "de evolutietheorie is wetenschappelijk algemeen geaccepteerd als bewijs van toevallig ontstaan van het leven. Andere theorieën omvatten onder andere dat een opperwezen de mogelijkheid tot evolueren heeft meegegeven aan levende wezens."
![]()
Dat Christenen gewoon falen in hun argumentatie zegt niet dat er gerespecteerd moet worden dat je je eigen overtuiging mag hebben en hier ook uit mag kiezen
En volgens jouw uitleg is evolutie een statisch iets.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de kul is jouw bewering 'dat dat de evolutietheorie' dat zou impliceren...
Niet helemaal mee eens. Zwaartekracht kun je op een bepaalde manier toch mee experimenteren en metingen aan verrichten. Aan een God kan je dat vooralsnog nietquote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nou nee, of je moet consequent zijn en bij bijvoorbeeld bij natuurkunde ook vertellen dat sommige mensen andere verklaringen hebben voor zwaartekrach ed.
Het lichaam-geest probleem is ook niet op te lossen door wetenschap.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:29 schreef Buschetta het volgende:
Een theorie aanbieden die wetenschappelijk niet te staven is
Daardoor leer je kinderen niet kritisch denken en verwar je hun analytisch denken....
Doe die onzin maar lekker tijdens maatschappijleer of levensbeschouwing of hoe die vakken nu ook mogen heten.
Vliegende spagetti monster kan er anders ook wel bij.
Dat doen ze toch ook, kijk maar een naar scheikunde, we kregen het atoommodel van Bohr en van Dalton, twee verschillende modellen, maar toch was het Bohr die we gelijk gaven.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nou nee, of je moet consequent zijn en bij bijvoorbeeld bij natuurkunde ook vertellen dat sommige mensen andere verklaringen hebben voor zwaartekrach ed.
Eensch.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:14 schreef Sm0keZ het volgende:
Wat is dit nou weer voor trieste wanhoopspoging om grote groepen tere zieltjes tegelijk te indoktrineren met allelei sterke verhalen, die het kwa geloofwaardigheid zelfs niet kunnen winnen van de verhalen van de gebroeders Grimm
Volgens diezelfde gedachte kun je onderbouwen dat elk willekeurig idee (en dus ook het vliegende spaggetimonster) onderwezen moeten worden. Vanuit deze reductio ad absurdum blijkt dat het argument een onzinnige drogreden is; niet alle denkbeelden zijn gelijk.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Nou, al die über-wetenschappelijke natuurkunde-freaks gaan dan weer blaten dat het enkel en alleen door elektro-schokjes in je hersenen komt en dat je helemaal geen geest of iets dergelijks hebtquote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:26 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Het lichaam-geest probleem is ook niet op te lossen door wetenschap.
Inderdaad. Scheppingsverhaal en dat soort onzin horen in godsdientsles of hoe je het ook wilt noemen. Dat sommige scholen dat niet geven is een eigen keuze, hoewel een beetje inzicht in de godsdiensten van anderen geen kwaad kan denk ik.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat is sowieso al dom. Als dat het punt is van Slob, ben ik het met hem eens.
Ik ben het alleen niet eens met christenen die creationisme in natuurkunde/biologie lessen willen verkondigen, omdat het vrij weinig met wetenschap te maken heeft. De scheppingsleer uit de bijbel is godsdienst, niet biologie.
Dat is natuurlijk ook gewoon zo.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:49 schreef Acinonyx het volgende:
[..]
Nou, al die über-wetenschappelijke natuurkunde-freaks gaan dan weer blaten dat het enkel en alleen door elektro-schokjes in je hersenen komt en dat je helemaal geen geest of iets dergelijks hebt
Volgens mij begrijp je er helemaal niks van: (wat minder erg is dan dat je het misschienw el begrijpt maar graap de theorie voor je eigen ideologische karretje wilt spannen)quote:Op dinsdag 12 mei 2009 15:47 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
En volgens jouw uitleg is evolutie een statisch iets.
Als evolutie een ontwikkeling is is het toch niet onlogisch als het ergens tot een uiterste begin komt als je de weg terug volgt? Een begin dat uitsluit dat er iemand zomaar even een paar van zijn evenbeelden in het universum heeft neergezet.
empirische wetenschap kan hooguit feitelijkheden beschrijven en is verder geheel losstaand van eventuele filosfie of moraal-theorie...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:26 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Het lichaam-geest probleem is ook niet op te lossen door wetenschap.
quote:Eine sittliche Norm ist so wenig aus dem abzuleiten, was der Durchschnitt der Menschen tut, wie eine Wissenschaftliche Wahrheit aus dem, was der Durchschnitt glaubt.
- Max Weber
Altijd die vergelijking met die Grimmsprookjes, atheïsten staan echt op 'repeat' vaak. Die vergelijking slaat ook echt nergens op... de bijbel als sprookjesboek zien.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:14 schreef Sm0keZ het volgende:
Wat is dit nou weer voor trieste wanhoopspoging om grote groepen tere zieltjes tegelijk te indoktrineren met allelei sterke verhalen, die het kwa geloofwaardigheid zelfs niet kunnen winnen van de verhalen van de gebroeders Grimm
Lees maar eens eerst wat boeken dat spreken we verder jaquote:
Daar heb je een punt, maar bedenk wel dat het Christendom al zo'n 2000 jaar op repeat staat. In de wetenschappelijke wereld worden steeds nieuwe inzichten gevonden, en ook is men niet te beroerd om erkende theorieën aan de kant te schuiven als ze door die nieuwe inzichten worden ontkracht. Dat zie ik in het Christendom, dat zoals de meeste religies vooral is gebaseerd op dogma's, niet zo snel gebeuren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Altijd die vergelijking met die Grimmsprookjes, atheïsten staan echt op 'repeat' vaak. Die vergelijking slaat ook echt nergens op... de bijbel als sprookjesboek zien.
Je hebt een punt, maar waar ik op doel is dat heel veel mensen alles blindelings ontkennen als het niet wetenschappelijk is aangetoond.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je er helemaal niks van: (wat minder erg is dan dat je het misschienw el begrijpt maar graap de theorie voor je eigen ideologische karretje wilt spannen)
Evolutie is gewoon een procesverloop, De theorie zelf definieert _hoe_ een proces van genetische veranderingen verloopt...
nogmaals, het stelt geen objectieve 'dogma's over hoe dit proces zo ontstaan kon zijn, wat leven zou zijn en hoe een DNA molecuul in elkaar steekt... wel is het zo dat een DNA molecuul en RNA-string bepaalde eigenschappen hebben die op het evolutionaire proces duidelijke invloed hebben.
en welke waarschijnlijk ook te maken hebben met de wijze waarop deze konden ontstaan en konden functioneren als zelf-reproducerend geheel (welke dan 'leven' impliceert).
wat jij lijkt te doen is precies hetzelfde als bv van die 'Intelligent Design' aanhangers doen en dat is een bepaalde wetmatigheid (nl het evolutionaire proces) aangrijpen om allerhande claims over daar buiten liggende situaties te doen die past bij je eigen wereldbeeld..
alles leuk en aardig maar dan doe je aan het uitdragen levensbeschouwing en voor dat karretje de Evoltietheorie te willen spannen doen vooral de meest afzichtelijke groepen (opf dat nu sociaal-darwinisten zijn of fundamantelistische creationisten of ID-aanhangers)..
punt is nu net dat de evolutietheorie zelf gewoon empirische wetenschap is en géén vorm van 'levensbeschouwelijke ideologie', methode van 'zinsgeving' of morele stellingname.
[..]
empirische wetenschap kan hooguit feitelijkheden beschrijven en is verder geheel losstaand van eventuele filosfie of moraal-theorie...
zodra het gaat over filosofische vragen, theorie van de moraal, ethiek of ideologieen, voldoet enkel empirische wetenschap niet omdat dat zelf geen 'vaste' oordelen kan vellen die verdergaan dat wat men kan zien...
Daarvoor bestaat echter ook de niet-empirische wetenschap (filosofie, ethiek, theologie), welke weer anders omgaat met theorieen en stellingen dan de empirische wetenschap.
[..]
Ik vind het gewoon onzinnig en veruit belachelijk om kinderen een theorie aan te bieden op die beinvloedbare leeftijd. Als er geleerd moet worden over bijv. over de schepper in de vorm waar de christenen in geloven; dan moeten ook alle andere religies aan bod komen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben het alleen niet eens met christenen die creationisme in natuurkunde/biologie lessen willen verkondigen, omdat het vrij weinig met wetenschap te maken heeft. De scheppingsleer uit de bijbel is godsdienst, niet biologie.
Dat is te idealistisch.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:52 schreef RM-rf het volgende:
Het gaat erom dat jeugdigen scholieren zelf kritisch te denken en zélf onderzoek te plegen en zichzelf ook vragen te stellen... hierbij past inderdaad een breed onderwijs dat verschillende theorieen behandelt, en kinderen leert individueel en non-conformistisch te denken.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Gozer,quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je er helemaal niks van: (wat minder erg is dan dat je het misschienw el begrijpt maar graap de theorie voor je eigen ideologische karretje wilt spannen)
Evolutie is gewoon een procesverloop, De theorie zelf definieert _hoe_ een proces van genetische veranderingen verloopt...
nogmaals, het stelt geen objectieve 'dogma's over hoe dit proces zo ontstaan kon zijn, wat leven zou zijn en hoe een DNA molecuul in elkaar steekt... wel is het zo dat een DNA molecuul en RNA-string bepaalde eigenschappen hebben die op het evolutionaire proces duidelijke invloed hebben.
en welke waarschijnlijk ook te maken hebben met de wijze waarop deze konden ontstaan en konden functioneren als zelf-reproducerend geheel (welke dan 'leven' impliceert).
wat jij lijkt te doen is precies hetzelfde als bv van die 'Intelligent Design' aanhangers doen en dat is een bepaalde wetmatigheid (nl het evolutionaire proces) aangrijpen om allerhande claims over daar buiten liggende situaties te doen die past bij je eigen wereldbeeld..
alles leuk en aardig maar dan doe je aan het uitdragen levensbeschouwing en voor dat karretje de Evoltietheorie te willen spannen doen vooral de meest afzichtelijke groepen (opf dat nu sociaal-darwinisten zijn of fundamantelistische creationisten of ID-aanhangers)..
punt is nu net dat de evolutietheorie zelf gewoon empirische wetenschap is en géén vorm van 'levensbeschouwelijke ideologie', methode van 'zinsgeving' of morele stellingname.
[..]
empirische wetenschap kan hooguit feitelijkheden beschrijven en is verder geheel losstaand van eventuele filosfie of moraal-theorie...
zodra het gaat over filosofische vragen, theorie van de moraal, ethiek of ideologieen, voldoet enkel empirische wetenschap niet omdat dat zelf geen 'vaste' oordelen kan vellen die verdergaan dat wat men kan zien...
Daarvoor bestaat echter ook de niet-empirische wetenschap (filosofie, ethiek, theologie), welke weer anders omgaat met theorieen en stellingen dan de empirische wetenschap.
[..]
Kinderen op de middelbare school krijgen ook maar 1 theorie over de zwaartekracht, iets met onderlinge aantrekkingskracht enzo, terwijl ik juist van mening ben dat kleine onzichtbare kaboutertjes met jetpacks op hun rug alles met gelijke kracht omlaag drukken.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
We hebben het hier over vakken als biologie. Het scheppingsverhaal, van welke godsdienst dan ook, heeft daar geen plaats in. De evolutietheorie is niet gewoon een opvatting, het is i.t.t. het scheppingsverhaal iets wat wetenschappelijk onderbouwd is.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
Ik heb zelf op een christelijke school gezeten, waar we ook godsdienst hadden (en dus over alle godsdiensten), maar bij biologie werd met geen woord gerept over creationisme.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.
En ik ben het met hem eens. Heb zelf op een Christelijke middelbare school gezeten, en aan mij zijn zowel de Christelijke, Joodse als Islamitische theorieen onderwezen bij godsdienst, en bij biologie kreeg ik evolutietheorie, creationisme, degerenationisme enzovoorts.
Men zou op iedere school de meest voorkomende ideeen moeten onderwijzen. Wederzijds begrip.
Als je dus het artikel leest zie je dat we het niét over biologie specifiek hebben maar over 'openbare scholen' in het algemeen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
We hebben het hier over vakken als biologie. Het scheppingsverhaal, van welke godsdienst dan ook, heeft daar geen plaats in. De evolutietheorie is niet gewoon een opvatting, het is i.t.t. het scheppingsverhaal iets wat wetenschappelijk onderbouwd is.
Ik vind het prima dat openbare scholen godsdienst en alles wat daarmee te maken heeft geeft. Maar het moet niet zo zijn dat ze gedwongen worden creationisme als alternatief voor de evolutietheorie te onderwijzen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:20 schreef wallofdolls het volgende:
Als je dus het artikel leest zie je dat we het niét over biologie specifiek hebben maar over 'openbare scholen' in het algemeen.
De evolutietheorie en Genesis sluiten elkaar uit.quote:Bovendien kan evolutie toch ook plaatsvinden als we geschapen zijn?
Als je de behoefte voelt kun je dat zo zelf nagaan door zelf Genesis te lezen. Op het internet is deze geloof ik ook wel ergens te vinden. Als je leest wat in Genesis staat zoals het er hard geschreven staat, dan is het onmogelijk om dat te verenigen met de evolutietheorie. Het spreekt elkaar simpelweg tegen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:41 schreef wallofdolls het volgende:
Ik heb zelf ook op een christelijke basisschool gezeten, maar ik zou het me god niet weten of dat zo is
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:50 schreef wallofdolls het volgende:
Als er in een oersoep onder bepaalde omstandigheden eencellig leven kan ontstaan, en vanuit een cel een lange evolutieketen geïnitieerd kan worden, dan is het toch niet gek om te stellen dat het wellicht mogelijk is dat die evolutie 'backtracken' leidt tot de basis van het leven. Ik snap niet wat je daar zo moeilijk aan vindt. Dat dat éen van de mogelijkheden is.
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
Precies! Dat moeten we toch al die arme kindertjes ook laten weten! Anders kunnen ze niet "kiezen"quote:Op dinsdag 12 mei 2009 08:36 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Waarom alleen het scheppingsverhaal? Ik heb ook wel een paar eigen theorieën over het onstaan van de wereld.
De wereldbevolking ook. Verder meerdere zielen, maken nog niet iets tot waarheid. Maar dat wist je allang al. Verder ben ik het met je eens hoor, dit soort dingen graag niet op de openbare school.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:06 schreef koningdavid het volgende:
[..]
!
De wereld is groter dan alleen Nederland. Het christendom groeit nog steeds gigantisch wereldwijd.
Volgens mij discussiëren we nog steeds langs elkaar heen. Ik doel niet specifiek op de evolutietheorie, maar op de evolutie zelf. Die leidt niet terug naar hóe iets ontstaan is, maar wel naar een bepaald begin die impliceert dat de teksten die in de bijbel staan in ieder geval behoorlijke onzin bevatten.quote:Op woensdag 13 mei 2009 18:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en nu de heel simpele vraag?... stelt de evolutietheorie ook maar _iets_ over een oersoep? of over het 'backtracken' van deze evolutie naar een beginpunt dat op basis van de theorie vast te stellen is...?
denk daar maar eens over na en realiseer je dat je schijnbaar de evolutietheorie verwart met iets andrs, namelijk theorieen over het ontstaan van leven..
overigens.. een verwarring die juist bv creationisten graag willen opwekken, juist doordat allerhande 'creatieideen' te gaan koppelen aan biologische empirische waarneming van het nu
En waarom zou ik dat verwarren? Je leeft echt in je eigen wereldje als je nog steeds niet door hebt dat ik alleen wil vertellen dat evolutie indirect bewijs van spontaan ontstaan van leven kan zijn, omdat het op een punt zou kunnen zijn begonnen waarop de onderzoeken naar het ontstaan van het leven in resulteerden.quote:Op woensdag 13 mei 2009 18:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en nu de heel simpele vraag?... stelt de evolutietheorie ook maar _iets_ over een oersoep? of over het 'backtracken' van deze evolutie naar een beginpunt dat op basis van de theorie vast te stellen is...?
denk daar maar eens over na en realiseer je dat je schijnbaar de evolutietheorie verwart met iets andrs, namelijk theorieen over het ontstaan van leven..
overigens.. een verwarring die juist bv creationisten graag willen opwekken, juist doordat allerhande 'creatieideen' te gaan koppelen aan biologische empirische waarneming van het nu
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Altijd die vergelijking met die Grimmsprookjes, atheïsten staan echt op 'repeat' vaak. Die vergelijking slaat ook echt nergens op... de bijbel als sprookjesboek zien.
Dat kan niet omdat evolutie asymmetrisch is in de tijd. De titel van Darwin's boek "On the Origin of Species" is wat dat betreft verwarrend. De evolutietheorie verklaart wel hoe nieuwe soorten uit oude voortkomen via selectie, maar niet waarom oude soorten voorafgaan aan nieuwe soorten. De evolutietheorie verklaart zogezegd wel de toekomst maar niet het verleden. Evolutie kun je niet "backtracen".quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:27 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
...
ik alleen wil vertellen dat evolutie indirect bewijs van spontaan ontstaan van leven kan zijn, omdat het op een punt zou kunnen zijn begonnen waarop de onderzoeken naar het ontstaan van het leven in resulteerden.
...
In 4 regels al n heel wat duidelijker antwoord dan van die andere knakkerquote:Op donderdag 14 mei 2009 12:04 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat evolutie asymmetrisch is in de tijd. De titel van Darwin's boek "On the Origin of Species" is wat dat betreft verwarrend. De evolutietheorie verklaart wel hoe nieuwe soorten uit oude voortkomen via selectie, maar niet waarom oude soorten voorafgaan aan nieuwe soorten. De evolutietheorie verklaart zogezegd wel de toekomst maar niet het verleden. Evolutie kun je niet "backtracen".
sinds wanneer is 'zou kunnen zijn' opeens een 'bewijs'...quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:27 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
En waarom zou ik dat verwarren? Je leeft echt in je eigen wereldje als je nog steeds niet door hebt dat ik alleen wil vertellen dat evolutie indirect bewijs van spontaan ontstaan van leven kan zijn, omdat het op een punt zou kunnen zijn begonnen waarop de onderzoeken naar het ontstaan van het leven in resulteerden.
Wat een dooddoener. Dat kan je ook wel zeggen over aanhangers van iedere stroming of theorie die zich nooit echt in de materie hebben verdiept.quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:36 schreef RedBloodsucker het volgende:
...
Niet zo gek dat evolutionisten (lees: de doorsnee mens die zich evolutionist noemt en zich verder nooit heeft verdiept in zulke onderwerpen) denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.
...
En voor hetzelfde geld wordt het een zieltjeswinnerij poging. Ik blijf erbij dat creationisme verre van wetenschappelijk is (ook niet zo onderbouwd wordt) en daarmee absoluut niet op de school thuis hoort.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:17 schreef RedBloodsucker het volgende:
Prima. Daarom ben ik van mening dat leerlingen de kans moeten krijgen om aan alle gangbare theorie te ruiken, hoe verschillend de uitgangspunten ook zijn. Ik ben het met je eens dat de creationist een lastig uitgangspunt heeft, I.D., en dat de evolutionist meer ruimte heeft om aan de hand van nieuwe ontwikkelingen en ontdekkingen zijn uitgangspunten aan te passen. Maar is er ook maar één theorie over het ontstaan van het leven en de soorten die wel falsifieerbaar is? Voor zover ik weet niet, dus ben ik van mening dat je ook op het openbaar onderwijs de beginselen van de 'sprookjesverhalen' van creationisten uiteen moet zetten. Zo geef je leerlingen ook de kans om in een situatie (als op dit topic) een onderbouwde discussie te voeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |